abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:09:04 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607880
De Paralympische Winterspelen in Sochi komen er aan. Van 8 tot en met 16 maart 2014 staan er in en rond Sochi zes verschillende sporten op het programma. Dit is twee weken na de Olympische Spelen. De sporten zijn: alpineskiën, biatlon, langlaufen, rolstoelcurling, sledgehockey en snowboarden. Laatstgenoemde sport is nieuw op het programma.

Alpineskiën
Skiërs worden in klassen ingedeeld op basis van hun type en mate van hun beperking. Dit classificatiesysteem maakt het mogelijk dat sporters met eenzelfde mate van functioneren, met elkaar kunnen strijden. Vanaf 2006 zijn de grote hoeveelheid verschillende klassen gereduceerd tot drie klassen. Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn vier disciplines: afdaling, reuzenslalom, slalom en Super-G.


Een voorbeeld hoe het alpineskiën eruit ziet: Talan Skeels-Piggins aan het slalommen (zittend) tijdens de Winterspelen van 2010.


Nederlandse deelname
Afdaling:
Kees-Jan van der Klooster (zittend)
Bart Verbruggen (staand)

Reuzenslalom:
Anna Jochemsen (staand)
Kees-Jan van der Klooster (zittend)

Slalom:
Anna Jochemsen (staand)

Super-G:
Kees-Jan van der Klooster (zittend)
Anna Jochemsen (staand)

Biatlon
Net zoals bij het alpineskiën zijn de deelnemers ingedeeld in drie klassen: Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn een drietal afstanden. De mannen en vrouwen skiën allebei de 2x3 km en 12.5km en de vrouwen skiën ook de 10km.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.

Langlaufen
Net zoals bij het alpineskiën en het biatlon zijn de deelnemers ingedeeld in drie klassen: Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn twee disciplines en meerdere afstanden. Vanaf 1994 wordt er ook geskied op een zitski.

Mannen: 1km (k), 10km (k), 20km (v) en 1x4km + 2x 5km.
Vrouwen: 1km (k), 5km (k), 15km (v) en 3x 2.5km.
k = klassieke stijl, v = vrije stijl

Mannen zitski: 1km, 10km en 15km.
Vrouwen zitski: 1km, 5km en 10km.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.

Rolstoelcurling
Rolstoelcurling is een variant op het gewone curling maar dan voor mensen met een lichamelijke handicap die gebruikmaken van een rolstoel. Het staat sinds Turijn 2006 op het programma van de Paralympische Winterspelen.
Zowel mannen als vrouwen mogen gezamenlijk in één team deelnemen aan dit onderdeel. Sinds 2010 is het verplicht dat er ten minste één vrouw of één man van het team deel uitmaakt.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.



Sledgehockey
Sledgehockey is een vorm van ijshockey maar dan op een prikslee. De kleding en het grootste deel van de spelregels komen overeen met die van ijshockey.

Nederlandse deelname
Geen.



Snowboarden
Snowboarden staat in Sochi voor het eerst op het programma. Para snowboarden is grotendeels hetzelfde als het snowboarden voor valide mensen.

Nederlandse deelname
Para Snowboardcross:
Bibian Mentel
Lisa Bunschoten
Merijn Koek
Chris Vos

Deelnemers:
Hierboven staat bij elke sport al of er Nederlandse deelnemers zijn. Hieronder geven we even kort informatie over elke sporter.

Lisa Bunschoten
Lisa Bunschoten is 18 jaar en maakt sinds medio 2012 deel uit van het Paralympisch team. Door Fibula Aplasie is haar linkerbeen korter dan haar rechterbeen. Na verschillende operaties is besloten dat haar linkervoet geamputeerd moest worden. Dit gebeurde op 16-jarige leeftijd. Een jaar eerder leerde ze snowboarden. In mei 2012 ontmoette ze op de wintersportFundag in Zoetermeer Bibian Mentel, waar ze gevraagd werd of ze mee wilde trainen met haar team Mentelity Foundation. In november 2012 snowboardde ze haar eerste wedstrijd en ondertussen is ze ook al in Amerika, Rusland en Slovenië geweest. Afgelopen november kwalificeerde ze zich voor de Spelen door derde te eindigen bij de eerste wedstrijd (Europacup) van het seizoen. Ze komt uit op het onderdeel para snowboardcross.



Anna Jochemsen
Anna Jochemsen is 28 jaar en is sinds 2008 echt actief bezig met wedstrijdsport. Ze is geboren met één been en skiet dus ook op één been. Om haar evenwicht te bewaren gebruikt ze skikrukken, krukken met kleine ski's aan de onderkant. Tot haar negentiende was ze nog maar vier keer op wintersport geweest. Na een keer te hebben geindoorskied wilde ze meer weten over technieken en via Google kwam ze in contact met een lid uit het team. Na een keer gekeken te hebben in Oostenrijk bij een training werd ze enthousiast. Anna komt uit op slalom, reuzenslalom en Super-G.



Kees-Jan van der Klooster
Kees-Jan van der Klooster is 36 jaar en komt uit bij het alpineskiën. Bij een snowboardongeluk in 2001 brak hij zijn rug en liep hij een complete dwarslaesie op. Tijdens zijn revalidatie kwam hij in contact met verschillende sporten. Na een voorlichting over aangepast skiën wist hij het zeker en wilde hij dat doen. "Als je skiën vergelijkt met zitskiën, dan is skiën autoracen en zitskiën meer karten. Je zit laag bij de grond en kunt die bak in de bochten plat tegen de sneeuw aan drukken. Dat geeft een waanzinnig gevoel van ‘carven’, een groot gevoel van snelheid en een enorme adrenalinebeleving."
Het worden de tweede Spelen voor Van der Klooster. Vier jaar geleden in Vancouver was hij de enige Nederlandse deelnemer, maar hij slaagde er niet in om een medaille te winnen.

Bekijk hieronder een reportage van Van der Klooster op weg naar Sochi:



Merijn Koek
Merijn Koek is 23 jaar en neemt deel aan het para snowboardcross. Koek mist sinds zijn geboorte beide onderarmen en zijn rechteronderbeen. Hij heeft ook aan andere sporten meegedaan, zoals voetbal. Vanwege de veiligheid mocht hij daar zijn prothese niet gebruiken tijdens wedstrijden. Na ook fietscross te hebben geprobeerd kreeg hij op zijn tiende een skateboard. Via de Stichting Gehandicapten op Ski’s heeft hij een paar jaar skiles gekregen, waarna hij ging snowboarden. Toen hij werk van zijn hobby wilde maken kwam hij via Kees-Jan van der Klooster in aanraking met Bibian Mentel. Al snel mocht Koek mee naar een wedstrijd in Amerika, waar hij bij het slalommen laatste werd. "Ik werd laatste, maar het was wel heel goed om daar aanwezig te zijn. Bibian heeft me geholpen om te komen waar ik nu ben: op de Road to Sochi." Grootste concurrent naast de Amerikanen is teamgenoot Chris Vos.



Bibian Mentel
Bibian Mentel is 31 jaar en komt voor Nederland uit op het onderdeel para snowboardcross. Tijdens haar kwalificatie op de Olympische Winterspelen van 2002 in Salt Lake City raakte ze geblesseerd. Waar eerst gedacht werd aan een enkelblessure bleek het een agressieve vorm van botkanker te zijn. Dit leidde tot amputatie van haar rechteronderbeen. Exact zeven maanden na de amputatie werd ze opnieuw Nederlands kampioen bij het valide snowboarden. Mentel is na een poosje een lobby gestart bij het NOC*NSF om snowboarden op het Paralympisch programma te krijgen. Ze hebben er acht jaar over gedaan, maar eindelijk is het zo ver.

Bekijk hieronder een reportage van Mentel op weg naar Sochi:



Bart Verbruggen
Bart Verbruggen is 25 jaar en komt uit op de afdaling bij het alpineskiën en neemt voor de eerste keer deel aan de Spelen. Vier jaar geleden miste Verbruggen de Spelen op een tiende van een seconde, maar dit jaar is hij er wel bij nadat hij op het WK vierde werd. Verbruggen is te vroeg geboren en had bij de geboorte een dubbele hersenbloeding. Daardoor is hij linkszijdig spastisch, waardoor hij zijn linkerarm en -been niet goed kan aansturen. Hij skiet gewoon op twee ski's, maar gebruikt één stok. "Bochten maak ik anders dan valide skiërs. Met een bocht naar rechts kan ik mijn heup er goed in draaien. Met een bocht naar links kan ik dat net niet. Om te voorkomen dat ik niet te ver doordraai met mijn bovenlijf, moet ik wat anders met mijn bovenlijf doen."



Chris Vos
Chris Vos is met zijn 15 jaar de jongste Nederlandse deelnemer. Door een ongeluk op z'n vijfde heeft hij een verlamming aan zijn rechterbeen, wat daardoor niet goed functioneert. Een jaar na de ziekenhuisopname leerde hij met behulp van zijn vader snowboarden. Na lang trainen en oefenen kan hij prima de piste af. Vos kwalificeerde zich voor het onderdeel para snowboardcross door vierde te worden tijdens een Europa Cup-wedstrijd in Landgraaf. Hij wordt getrained door Bibian Mentel, wat ook zijn inspiratiebron nummer één is. Geweldig wat ze allemaal doet. En de Amerikanen, die vind ik ook heel erg cool. Vorig jaar was het in het wereldje heel vriendschappelijk. Nu Sochi dichterbij komt, zijn we wat serieuzer tegen elkaar. Bij wedstrijden is niet meer zo gezellig, maar is iedereen echt aan het focussen om te kunnen presteren. Ik vind snowboarden heel mooi, maar wil vooral heel graag de beste zijn. Met alles. Ik kan er soms moeilijk mee omgaan als ik niet win, maakt niet uit met wat. Mijn doel is nog beter worden, liefst de beste van de wereld. Sochi lijkt me een superervaring, geweldig om daar te kunnen staan."

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:09:30 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607884
Die stand in de World Cup :')
Rusland :')

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:10:55 #3
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137607904
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:09 schreef heywoodu het volgende:
Die stand in de World Cup :')
Rusland :')

[ afbeelding ]
Dat krijg je in een -lympisch jaar. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:11:38 #4
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137607917
Op één ski door de bocht _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:12:11 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607921
Als je naar de World Cup-klassementen van alle 6 klasses kijkt (dus M/V VI, staand, zittend) zijn er van de 30 mogelijke top-5 plaatsen 22 bezet door het superieure Russische volk ;(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:13:30 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607937
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:11 schreef DeLuna het volgende:
Op één ski door de bocht _O_
Dat leren ze in Brazilië zo _O_

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:14:47 #7
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137607946
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:12 schreef heywoodu het volgende:
Als je naar de World Cup-klassementen van alle 6 klasses kijkt (dus M/V VI, staand, zittend) zijn er van de 30 mogelijke top-5 plaatsen 22 bezet door het superieure Russische volk ;(
En dan zeuren dat Nederland iets domineert. Nou zeg.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:16:18 #8
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137607960
Loban is vast in de les geweest bij Domracheva _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:16:31 #9
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607966
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:14 schreef DeLuna het volgende:

[..]

En dan zeuren dat Nederland iets domineert. Nou zeg.
Bij het langlaufen is het 20 vd 30.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:17:30 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137607977
Ik voel een zwiep aankomen.

Overigens is de live timing voor dit echt belachelijk slecht :(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:20:53 #11
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608005
Als Yarovyi nou niet zoveel fouten had gemaakt
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:22:06 #12
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608019
Het publiek juicht trouwens 10 keer harder dan tijdens de OS :')
Of het stadiongeluid staat gewoon veel harder op de stream :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:23:45 #13
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608036
Loban schiet ook echt precies hetzelfde als Domracheva :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:24:06 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608041
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:23 schreef DeLuna het volgende:
Loban schiet ook echt precies hetzelfde als Domracheva :D
Vanaf het midden ja _O-

Echte helden doen dat, Chardine Sloof _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:25:06 #15
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608050
Die Rus is veel sneller dan Loban ;(
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:25:42 #16
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608057
Ik heb ook nog geen Noor gezien, wat is deze.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:25:47 #17
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608058
Toch snap ik niet dat ze niet iemand van de IBU ofzo inhuren om voor een degelijke live timing te zorgen. Afstanden met individuele start zijn altijd al lastig te volgen, maar zo is het vrijwel onmogelijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:26:23 #18
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608065
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:25 schreef DeLuna het volgende:
Ik heb ook nog geen Noor gezien, wat is deze.
De enige Noor ligt een dikke 5 minuten achter :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:26:24 #19
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608066
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:25 schreef heywoodu het volgende:
Toch snap ik niet dat ze niet iemand van de IBU ofzo inhuren om voor een degelijke live timing te zorgen. Afstanden met individuele start zijn altijd al lastig te volgen, maar zo is het vrijwel onmogelijk.
Er kan nog heel veel beter in de PS, maar ze zijn goed op weg vind ik
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:27:09 #20
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608075
Wat een zeikweer ook.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:27:43 #21
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608082
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:26 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Er kan nog heel veel beter in de PS, maar ze zijn goed op weg vind ik
Dit ligt niet aan de PS, want bij de OS was het echt net zo brak. Alleen daar kon je de live timing ook volgen op de site van de IBU, waar het wel overzichtelijk was :P

Net als met het langlaufen, de Sochi-site werkt totaal niet fijn, die van de FIS wel, maar die doen het paralympische gebeuren niet :(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:28:46 #22
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608089
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:27 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dit ligt niet aan de PS, want bij de OS was het echt net zo brak. Alleen daar kon je de live timing ook volgen op de site van de IBU, waar het wel overzichtelijk was :P

Net als met het langlaufen, de Sochi-site werkt totaal niet fijn, die van de FIS wel, maar die doen het paralympische gebeuren niet :(
Oh ja lekker dan. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:30:07 #23
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608097
Kubo is ook leuk _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 11 maart 2014 @ 08:31:08 #24
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_137608105
Ook hier liggen ze na de finish totaal kapot in de sneeuw _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Sport dinsdag 11 maart 2014 @ 08:31:37 #25
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137608109
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 08:31 schreef heywoodu het volgende:
Ook hier liggen ze na de finish totaal kapot in de sneeuw _O_
Duurt even iets langer voor ze vallen maar dan liggen ze ook goed _O-
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')