Dat is niet waar. Als je lang genoeg schudt, valt de puzzel uiteindelijk compleet in elkaar.quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:21 schreef DrDarwin het volgende:
Stel, je legt een puzzle die qua maat exact in de doos past, in losse delen in die doos.
Hoe lang je ook schud, het gaat nooit een compleet in elkaar gelegde puzzel worden.
Nee, die puzzel krijg je op die manier nooit compleet in elkaar.quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Als je lang genoeg schudt, valt de puzzel uiteindelijk compleet in elkaar.
Welk script, is volgens mij niet gegeven in dit topic?quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Leuk script en leuk topic dit. Na een paar keer proberen kreeg ik al dit:
Toch is het echt zo. Het script is gegeven in het vorige topic: W&T / Random plaatjes generen totdat je fotos krijgtquote:Op woensdag 5 maart 2014 09:47 schreef Alfje het volgende:
[..]
Welk script, is volgens mij niet gegeven in dit topic?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit plaatje volledig random is samengesteld, precies die lichtovergangen zijn bijzonder onwaarschijnlijk.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Leuk script en leuk topic dit. Na een paar keer proberen kreeg ik al dit:
[ afbeelding ]
Een soort disco eend.
Gaaf!quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Leuk script en leuk topic dit. Na een paar keer proberen kreeg ik al dit:
[ afbeelding ]
Een soort disco eend.
Ik genereer in principe lichtgolven die een andere richting op gaan en een andere vorm/frequentie hebben. Beetje zoals licht uit de natuur de camera in valt. Als je dat niet doet heb je één en al gruis. Om iets uit het niets te maken heb je toch de basis nodig: energie golven. Je beeldscherm is het oog waar het licht in valt.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:56 schreef Alfje het volgende:
Oh dit is een vervolg topic, sorry, niet gezien.
Maar dit plaatje is dus niet volledig random elke pixel een kleur geven, maar een aantal voorwaarden die randomized worden. Dat is wel wat anders.
quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:44 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Leuk script en leuk topic dit. Na een paar keer proberen kreeg ik al dit:
[ afbeelding ]
Een soort disco eend.
^DITquote:Op woensdag 5 maart 2014 09:38 schreef Alfje het volgende:
Als je een plaatje zou genereren van 10 bij 10 pixels met slechts 16 mogelijke kleuren is de kans dat je precies het plaatje genereert dat je wilt 1/16 tot de macht 100 (10x10 pixels)
Dat is een kans van 1 op 2,85 * 10^120. Kan je nagaan als je een fatsoenlijk formaat en meer kleuren mogelijkheden hebt. Dus nee, er zal praktisch nooit een foto uitkomen.
Maar gelukkig is het doel niet het genereren van het logo van Ajax, of de eerste foto vanaf de maan of zo. Het doel is een afbeelding met genoeg herkenbare elementen. Daar zijn er an sich al miljoenen en miljoenen van. Komt nog bij dat er ook duizenden varianten van elke afbeelding zijn die we niet of nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden met het blote oog. Je doet in je berekening net alsof er maar één foto bestaat.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:38 schreef Alfje het volgende:
Als je een plaatje zou genereren van 10 bij 10 pixels met slechts 16 mogelijke kleuren is de kans dat je precies het plaatje genereert dat je wilt 1/16 tot de macht 100 (10x10 pixels)
Dat is een kans van 1 op 2,85 * 10^120. Kan je nagaan als je een fatsoenlijk formaat en meer kleuren mogelijkheden hebt. Dus nee, er zal praktisch nooit een foto uitkomen.
Het herkennen van beelden ligt vast in de schaduwzone van de hersenen. Pak maar een papier en een pen en ga gewoon lijnen trekken. Op den duur zul je er ''iets'' in zien. Maar valt een lijn niet binnen de marges van de schaduw zal de mens het niet erkennen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 01:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar gelukkig is het doel niet het genereren van het logo van Ajax, of de eerste foto vanaf de maan of zo. Het doel is een afbeelding met genoeg herkenbare elementen. Daar zijn er an sich al miljoenen en miljoenen van. Komt nog bij dat er ook duizenden varianten van elke afbeelding zijn die we niet of nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden met het blote oog. Je doet in je berekening net alsof er maar één foto bestaat.
Dat ben ik simpelweg niet met je eens. Je redeneert weer naar één oplossing toe (namelijk een losse lijn die blijkbaar een herkenbare tekening moet maken) in plaats van alles te beschouwen. Om er maar eens wat bij te pakken:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 02:41 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Het herkennen van beelden ligt vast in de schaduwzone van de hersenen. Pak maar een papier en een pen en ga gewoon lijnen trekken. Op den duur zul je er ''iets'' in zien. Maar valt een lijn niet binnen de marges van de schaduw zal de mens het niet erkennen.
Met pixels tot de macht onnozel is de kans extreem klein dat er daadwerkelijk iets zichtbaar wordt dat iedereen als hetzelfde iets zal herkennen.
Ook datquote:Staat tegenover dat extreem klein niet gelijk is aan onmogelijk.
De berekening is inderdaad gebaseerd op het precies verkrijgen van één plaatje dat je wilt. Ik bedoelde het ook meer als indicatie van de ongeloofelijke hoeveelheid mogelijkheden die al bestaan bij een heel klein plaatje met maar 16 kleuren. Er zullen ongetwijfeld een heleboel van die mogelijkheden zijn die iets herkenbaars opleveren, maar zeker niet zoveel dat dat een impact heeft op het aantal mogelijkheden. Met grotere plaatjes wordt het aantal mogelijkheden ook nog in rap tempo groter.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 01:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar gelukkig is het doel niet het genereren van het logo van Ajax, of de eerste foto vanaf de maan of zo. Het doel is een afbeelding met genoeg herkenbare elementen. Daar zijn er an sich al miljoenen en miljoenen van. Komt nog bij dat er ook duizenden varianten van elke afbeelding zijn die we niet of nauwelijks van elkaar kunnen onderscheiden met het blote oog. Je doet in je berekening net alsof er maar één foto bestaat.
Ja zien danquote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:57 schreef firefly3 het volgende:
Sommige stukken vandaag zijn al niet van echt te onderscheiden...
Kan het straks posten! Alles om ons heen is denk ik ook gewoon een expressie van een energie golf. Beetje snaar theorie achtig maar dan op alle schalen bij elkaar. Eigenlijk wel logisch. Zo krijg je complexiteit uit niets op alle niveaus. Het heelal zijn de golven/snaren van het niveau erboven. Jij bent niet alleen de bomen om je heen, jij bent ook de bacterie dat aan de andere kant van de aarde zit want het zijn dezelfde golven wie weetquote:
Niet te hard van stapel lopen jij.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:49 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Kan het straks posten! Alles om ons heen is denk ik ook gewoon een expressie van een energie golf. Beetje snaar theorie achtig maar dan op alle schalen bij elkaar. Eigenlijk wel logisch. Zo krijg je complexiteit uit niets op alle niveaus. Het heelal zijn de golven/snaren van het niveau erboven. Jij bent niet alleen de bomen om je heen, jij bent ook de bacterie dat aan de andere kant van de aarde zit want het zijn dezelfde golven wie weet
Naja ik ben ook al een aantal jaren bezig geweest met knutselen met cellular automatons enz, complexiteit dat ontstaat uit simpele basis regels. Het probleem ermee was altijd schaal, hoe je de gevormde complexiteit kunt gebruiken als input voor een hoger niveau van complexiteit. Energie golven overbruggen het probleem van schaal, het is geen aparte laag maar het zit overal.quote:
Ik hou het momenteel liever voor mezelfquote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:47 schreef RobbieRonald het volgende:
Leuk! Blijft erg interessant. Mogen wij vanavond ook spelen met die nieuwe code of hou je dat liever voor jezelf?
Sorry als ik je teleurstel, maar deze zijn niet wezenlijk anders dan wat er in het vorige topic al stond.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:59 schreef firefly3 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is veel meer detail en het is veel scherperquote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Sorry als ik je teleurstel, maar deze zijn niet wezenlijk anders dan wat er in het vorige topic al stond.
We zien nu 1/200ste van wat er daadwerkelijk gegenereerd wordt?quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:57 schreef firefly3 het volgende:
Een nieuwe fout ontdekt sinds gisteren, we zien slechts 1/200ste van wat er eigenlijk is. Ik hoop het nu verder uit te kunnen werken.
Ja, ik probeer de rest ook zichtbaar te maken.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:38 schreef esv7 het volgende:
[..]
We zien nu 1/200ste van wat er daadwerkelijk gegenereerd wordt?
Sommige plaatjes worden al aardig creapy trouwens, die laatste lijkt op een soort van gemuteerde baby oid.
quote:
Ipv de rgb waardes, heb ik helaas minstens het lichtspectrum waardes nodig, hoeveel lichtgolven met welke frequentie zijn binnengevallen. Van die rgb uitkomst kan ik helaas de formule niet achterhalen.quote:Op maandag 7 april 2014 13:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd om uit een groep foto's deze waarden te halen, dus zeg maar je algorithme omkeren. Je maakt nu een aantal componenten en maakt daaruit een foto, deze componenten kun je natuurlijk ook gewoon uit een foto uitlezen. Als je de marges van de waarden die je daaruit krijgt invoert in je originele algoritme zit je denk ik op een hele goede weg.
Bij het zoeken naar features, "train" ik het naar een plaatje dat ik wil hebben. Dat wil ik voorkomen. Verder heeft een vlak of raster structuur een hoger score terwijl het plaatje zelf er nep uit kan zien met wat zwarte strepen op een wit achtergrond. Tot nu toe ben ik het verst gekomen door gewoon de natuurwetten te volgen.quote:Op maandag 7 april 2014 18:20 schreef -0mega- het volgende:
Ik had trouwend ook een (lastig) ideetje: is het niet een optie om met SIFT features uit bestaande fotos te halen en je gegenereerde fotos daarop te proberen te matchen? Probleem is natuurlijk foto-tekenende featuregroeperingen te vinden, maar op die manier kun je volgens mij wel veel sneller een random plaatje vinden dat op bijv. Een landschapsfoto moet lijken, of een portretfoto, etc.
Of Ipv sift iets anders dat features uit een plaatje trekt.
Jammer, kun je ook niet een schatting herleiden, dat zou je interessante marges moeten opleveren.quote:Op dinsdag 8 april 2014 08:12 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ipv de rgb waardes, heb ik helaas minstens het lichtspectrum waardes nodig, hoeveel lichtgolven met welke frequentie zijn binnengevallen. Van die rgb uitkomst kan ik helaas de formule niet achterhalen.
Het origineel aantal zandkorrels in de bakstenen van een huis berekenen is nog makkelijker helaas.quote:Op dinsdag 8 april 2014 09:01 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Jammer, kun je ook niet een schatting herleiden, dat zou je interessante marges moeten opleveren.
Een van de meest gebruikte bakstenen is het Waalformaat van 210 x 100 x 50mm, pak daar de inhoud, dichtheid en grootte van een gemiddeld deeltje (zo'n 2 micrometer) bij en je bent er. Nu jij.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:22 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Het origineel aantal zandkorrels in de bakstenen van een huis berekenen is nog makkelijker helaas.
Dat is waarquote:Op donderdag 10 april 2014 16:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een van de meest gebruikte bakstenen is het Waalformaat van 210 x 100 x 50mm, pak daar de inhoud, dichtheid en grootte van een gemiddeld deeltje (zo'n 2 micrometer) bij en je bent er. Nu jij.
Maar het is natuurlijk wel interessant - wanneer stopt iets met pareidolia zijn, en wordt het een echt gezicht? Volgens mij is die grens maar vaag. Auto's en dieren lijken ook gelaatsuitdrukkingen te hebben die je enkel toe kunt schrijven aan dit soort menselijke herkenningsprocessen, maar dat maakt niet per se dat er niets in kan zitten.quote:
De grens is vaag maar ook heel breed. Neem bijvoorbeeld striptekeningen van mensen. Dat noem je ook geen pareidolia meer. Maar striptekeningen zijn ook zeker geen foto's.quote:Op donderdag 10 april 2014 18:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk wel interessant - wanneer stopt iets met pareidolia zijn, en wordt het een echt gezicht? Volgens mij is die grens maar vaag. Auto's en dieren lijken voor ook gelaatsuitdrukkingen te hebben die je enkel toe kunt schrijven aan dit soort menselijke herkenningsprocessen, maar dat maakt niet per dat er niets in kan zitten.
Wat bedoel je daarmee dan?quote:Op donderdag 10 april 2014 19:24 schreef firefly3 het volgende:
De uitdaging is om 1 formule te houden voor alles.
1 formule dat een 2d wereld kan genereren, 3d, of wat dan ook.quote:
Een formule die vanuit het niets leven kan genereren.quote:Op donderdag 10 april 2014 20:50 schreef firefly3 het volgende:
[..]
1 formule dat een 2d wereld kan genereren, 3d, of wat dan ook.
^^quote:Op donderdag 10 april 2014 22:20 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Een formule die vanuit het niets leven kan genereren.
Ik weet niet wat er is veranderd maar dit lijkt nergens meer op. Praktisch alle kleur, diepte en scherpte is verdwenen.quote:Op donderdag 10 april 2014 22:53 schreef firefly3 het volgende:
[..]
^^
Langzaam maar zeker aan de weg timmeren en kijken waar we uit komen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
+ Meer kleurquote:Op vrijdag 11 april 2014 00:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er is veranderd maar dit lijkt nergens meer op. Praktisch alle kleur, diepte en scherpte is verdwenen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | n = 100; m = 100; w = ones(n, m); # define a 2D n x m matrix p = 4; # propability (1 out of p) to choose a random color for i=[2:n-1], for j=[2:m], if randi(p) == int8(p/2) w(i,j) = rand; else w(i,j) = mean( [w(i-1, j-1), w(i , j-1), w(i+1, j-1), w(i-1, j )]); end end end imshow(w) |
Hij is wel grappig, wat gebeurt er als je dit loslaat op een bekend plaatje (het lijkt erop alsof je een soort smoothing filter met random pixels hebt gemaakt)quote:Op dinsdag 15 april 2014 16:14 schreef Gehenna het volgende:
Ik had vandaag even zin om Octave (open-source variant van Matlab) te proberen.
Het leek mij wel interessant om te kijken wat er gebeurde als ik nu een plaatje genereer, waarbij elke gegenereerde pixel (van links boven tot aan rechts beneden) kijkt naar zijn buren. Het idee komt een beetje van Wolfram's Rule 30
Alleen wordt bij mij óf het gemiddelde gebruikt van de omringende pixels óf dat een pixel gewoon een random kleur krijgt. Voor dit laatste bestaat een kans van 1 op p.
code:
[ code verwijderd ]
maar het resultaat is niet zo heel spannend nog:
[ afbeelding ]
en na dit plaatje weer 10x als input te hebben gebruikt:
[ afbeelding ]
Binnenkort even kijken wat er gebeurt als ik RGB-plaatjes probeer ipv deze simpele monochroom versies
Dat ga ik binnenkort even uitchecken dat is een logische stap op die RGB plaatjesquote:Op dinsdag 15 april 2014 16:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hij is wel grappig, wat gebeurt er als je dit loslaat op een bekend plaatje (het lijkt erop alsof je een soort smoothing filter met random pixels hebt gemaakt)
Gaaf om te zien dat er meer mensen bezig zijn met dit onderwerp!quote:Op dinsdag 15 april 2014 16:14 schreef Gehenna het volgende:
Ik had vandaag even zin om Octave (open-source variant van Matlab) te proberen.
Het leek mij wel interessant om te kijken wat er gebeurde als ik nu een plaatje genereer, waarbij elke gegenereerde pixel (van links boven tot aan rechts beneden) kijkt naar zijn buren. Het idee komt een beetje van Wolfram's Rule 30
Alleen wordt bij mij óf het gemiddelde gebruikt van de omringende pixels óf dat een pixel gewoon een random kleur krijgt. Voor dit laatste bestaat een kans van 1 op p.
code:
[ code verwijderd ]
maar het resultaat is niet zo heel spannend nog:
[ afbeelding ]
en na dit plaatje weer 10x als input te hebben gebruikt:
[ afbeelding ]
Binnenkort even kijken wat er gebeurt als ik RGB-plaatjes probeer ipv deze simpele monochroom versies
Een wat vernieuwde versie van de code die ik openbaar had gemaakt (eventueel te vinden in de vorige reeks).quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:40 schreef Renderclippur het volgende:
Wat voor script/programma wordt er gebruikt om die wolkenplaatjes te maken?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 | function make2DArray(m,n){ matrix = newArray((m*n)+1); matrix[0] = m; return matrix; } function fill2DArray(matrix,m,n,i){ matrix[((m%matrix[0])+(matrix[0]*n))+1] = i; return matrix; } function read2DArray(matrix,m,n){ i = matrix[((m%matrix[0])+(matrix[0]*n))+1]; return i; } function makeImagefromArray(matrix){ m=matrix[0]; n=(lengthOf(matrix)-1)/matrix[0]; newImage("Untitled", "8-bit black",m, n, 1); for(i=0; i<m; i++){ for(j=0;j<n;j++){ pixel = read2DArray(matrix,i,j); setPixel(i,j,pixel); } } } x = 100; y = 100; test = make2DArray(x,y); test2 = make2DArray(x,y); test = fill2DArray(test,8,8,255); for(j=1;j<100;j++){ for(i=2;i<lengthOf(test)-1;i++){ r=random(); rpix=random()*255; if(r < (1.2/10)){ test2[i]=rpix; } else{ test2[i]=(test[i-1]+test[i]+test[i+1])/3; } test = test2; } } makeImagefromArray(test2); |
Haha tofquote:Op woensdag 16 april 2014 15:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
Dit zijn 100 iteraties van gehenna's algoritme alleen dan gemaakt in fiji/imagej daar kan ik wat makkelijker echte beelden in gooien. (vooralsnog mean'd hij alleen met zijn links en rechts liggen de pixels maar dat moet niet te moeilijk zijn om er een boven en onder bij te pakken )
warning: lelijke code is lelijk ik moest eerst een 2d array functie maken een leuke vingeroefening voor mijn werk
[ code verwijderd ]
Ja ik heb een voor en na plaatje iteratie 1 gaat hij random noise toevoegen en vanaf 2 pakt hij nu gewoon een blokje van 9 pixels om hem heen.quote:Op woensdag 16 april 2014 16:12 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Haha tof
Bij mij pakt hij ook alleen het gemiddelde van de pixel z'n linkerbuur en z'n 3 bovenburen (omdat ik linksboven begin met vullen is de rest sowieso nog wit).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | # n = 100; # m = 100; # w = ones(n, m); # define a 2D n x m matrix p = 4; # propability (1 out of p) to choose a random color [img, map, alpha] = imread('rb.jpg'); [n, m] = size(img); for i=[2:n-1], for j=[2:m-1], if randi(p) == int8(p/2) img(i,j) = randi(256); else img(i,j) = mean( [img(i-1, j-1), img(i , j-1), img(i+1, j-1), img(i-1, j ), img(i , j ), img(i+1, j ), img(i-1, j+1), img(i , j+1), img(i+1, j+1)] ); end end end imshow(img, map) |
wow, het is al heel duidelijk een man met een saxofoonquote:Op woensdag 16 april 2014 17:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[ afbeelding ]
+10 keer het gehenna algoritme
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 16 april 2014 17:05 schreef Gehenna het volgende:
[..]
wow, het is al heel duidelijk een man met een saxofoon
Ik heb nu wel voor het eerst in mijn leven een blur filter gemaaktquote:Op woensdag 16 april 2014 17:10 schreef Tchock het volgende:
Ik snap er geen fuck meer van maar leuk om te lezen en zien dit.
Sneeuwpop, inc. wortelneus.quote:
quote:
Het blijft toch een beetje de categorie: kikkervisjes in troebel water.quote:
Verander je je code en/of instellingen ook steeds, of zijn dit gewoon wat willekeurige try-outs?quote:
Bedankt!quote:
Nice!quote:
deze is wel erg nice!quote:
quote:
wel met mijn code hahaquote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:24 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En leuk dat je door te experimenteren een eigen blur-filter hebt gemaakt, Bosbeetle.
hehe dat heb ik wel eens geprobeerd te evolueren was niet echt een succes. Maar als ik ooit wat meer tijd heb ga ik het wel weer eens maken, heb veel geleerd tijdens het maken van dat algoritmequote:Op woensdag 25 juni 2014 18:52 schreef Waterdrinker het volgende:
Random muziek zou wel helemaal raar zijn ja.
Da's wel cool ja.quote:Op donderdag 26 juni 2014 08:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
hehe dat heb ik wel eens geprobeerd te evolueren was niet echt een succes. Maar als ik ooit wat meer tijd heb ga ik het wel weer eens maken, heb veel geleerd tijdens het maken van dat algoritme
MUZ / Muzikale evolutie: een experiment
Als je gewoon in een toonladder gaat zitten maakt de maatvoering nog niet eens zo heel veel uit... en klinkt het altijd best wel okay. Ik wil ooit nog een keer een projectje in die richting doen, bij dit soort evolutie projecten is de selectie altijd het grootste probleem, het 2de probleem is een goed fenotype/genotype systeem te maken.quote:Op donderdag 26 juni 2014 10:27 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Da's wel cool ja.
Al is echte random muziek totaal niet muziek die wij mooi vinden; we houden juist van gestructureerde muziek, met bijvoorbeeld een vierkwartsmaat, in groepjes van 4 maten, met thema's en herhalingen, enzovoorts.
Maar okay, da's offtopic.
Dat komt omdat de gebeurtenissen onafhankelijk van elkaar moeten zijn. Het ene puzzelstukje dat op de goede plek ligt zorgt er, vanwege simpele fisieke redenen, voor dat de andere puzzelstukjes niet de juiste positie kunnen innemen. Daarom lijkt het mij sterk dat een aap een verhaal kan typen aangezien zijn hersens zo ontwikkeld zijn dat het nooit helemaal willekeurig is wat hij typt.quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:21 schreef DrDarwin het volgende:
Stel, je legt een puzzle die qua maat exact in de doos past, in losse delen in die doos.
Hoe lang je ook schud, het gaat nooit een compleet in elkaar gelegde puzzel worden.
Kwantumcomputersquote:Op dinsdag 11 maart 2014 01:44 schreef Hermen6 het volgende:
[..]
^DIT
Om te benadrukken hoe klein deze kansen zijn:
Er zitten ongeveer 10^80 atomen in ons hele universum.
Er zijn misschien eindeloos veel kansen maar je bent ook bijna een eindeloze periode bezig om dit te genereren, maakt niet uit hoe snel je computers zijn.
Die laatste gaat ook fout. Aangezien het aantal letters in de doos beperkt is (per definitie), is het aantal letters A ook beperkt (als het goed is 1/26e van het totaal). Als je een A pakt is de kans dat je daarna nóg een A pakt niet meer perfect willekeurig, omdat het aantal A's in de doos één lager is dan het aantal van alle andere letters.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:49 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dat komt omdat de gebeurtenissen onafhankelijk van elkaar moeten zijn. Het ene puzzelstukje dat op de goede plek ligt zorgt er, vanwege simpele fisieke redenen, voor dat de andere puzzelstukjes niet de juiste positie kunnen innemen. Daarom lijkt het mij sterk dat een aap een verhaal kan typen aangezien zijn hersens zo ontwikkeld zijn dat het nooit helemaal willekeurig is wat hij typt.
Echter, stel dat ik een grote doos met letters heb en 1 voor 1 een letter eruit pak, dan heb ik kans dat ik de bijbel schrijf met op de laatste bladzijde Newtons calculus
Waarom ga je er vanuit dat de letters niet op williekeuriuge wijze in de doos liggen? Zolang de letters op willekeurige wijze in de doos liggen maakt het niet uit hoe ze eruit gepakt worden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Die laatste gaat ook fout. Aangezien het aantal letters in de doos beperkt is (per definitie), is het aantal letters A ook beperkt (als het goed is 1/26e van het totaal). Als je een A pakt is de kans dat je daarna nóg een A pakt niet meer perfect willekeurig, omdat het aantal A's in de doos één lager is dan het aantal van alle andere letters.
Bron van het artikel: http://googleresearch.blo(...)per-into-neural.html met gallery https://goo.gl/photos/fFcivHZ2CDhqCkZdAquote:Google legt training neurale netwerken uit met kunstzinnige plaatjes
Door Krijn Soeteman, donderdag 18 juni 2015 12:28
Google Research publiceert informatie over zijn onderzoek naar neurale netwerken. Dat doen ze aan de hand van verschillende soorten plaatjes, zowel door het netwerk te voeden met beeltenissen als andersom: een netwerk leren vormen te maken uit willekeurige ruis en al wat daartussen zit.
De achterliggende technieken voor neurale netwerken zorgen voor interessante beeltenissen. Het laat zien dat kunstliefhebbers zich in de nabije toekomst misschien moeten gaan afvragen of ze naar een door een mens vervaardigd werk kijken of naar een werk bedacht door een paar sets kunstmatige neuronen.
Een naam voor de nieuwe kunststroming is er in ieder geval al: inceptionism. De stroming bestaat uit neurale netwerken die getraind worden door miljoenen plaatjes te analyseren, waarna elke laag van het netwerk gaat bepalen wat voor eigenschappen op het plaatje te zien is om uiteindelijk bij de laatste laag te bepalen wat er te zien is. Een eerste laag kijkt bijvoorbeeld naar hoeken en randen, daaropvolgende lagen interpreteren de basisvormen, zoals een deur of een dier. De laatste lagen worden actief bij nog complexere vormen, zoals hele gebouwen. Als die procedure omgedraaid wordt door bijvoorbeeld te vragen aan het netwerk om zich een plaatje voor te stellen van een banaan vanuit willekeurige ruis, dan wordt het echt interessant.
noise to banana ruis banaan Het blijkt dat netwerken die getraind zijn om verschillende plaatjes te interpreteren heel wat informatie in zich hebben om zelf onderwerpen weer te geven, al klopt het niet altijd, zoals bij het woord 'dumbbell' waar structureel een deel van een mensen-arm bij tevoorschijn komt:
Het team heeft ook testen gehouden met interpretaties waarbij niet van te voren ingegeven wordt wat er uitgelicht moet worden, maar het netwerk zelf mag beslissen wat er te zien is. Dan wordt een willekeurig plaatje ingeladen en wordt aan een laag van het neurale netwerk gevraagd om uit te lichten wat het netwerk dan detecteert. Omdat elke laag van het neurale netwerk op een andere manier omgaat met abstractie, komen er van alleen simpele streken tot figuren en hele beelden uit. Door een feedback-loop te maken, komen er steeds beter herkenbare plaatjes uit.
Uiteindelijk doet Google dit werk natuurlijk niet voor de lol. Het is om te begrijpen en visualiseren hoe neurale netwerken leren moeilijke classificatie-taken uit te voeren, hoe netwerkarchitectuur te verbeteren is en wat het netwerk leerde tijdens de training.
Ik moest laatst ook al denken aan dit topique, vanwege deze uitleg over een belangrijk aspect van JPEG compressie:quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:01 schreef Bosbeetle het volgende:
haha toen ik dat op tweakers las dacht ik ook aan dit topic
Fourier transformatie een vrij oud principe maar computers waren daar vroegah niet snel genoeg voor.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik moest laatst ook al denken aan dit topique, vanwege deze uitleg over een belangrijk aspect van JPEG compressie:
(er wordt dus blijkbaar gewerkt met het feit dat de waardes in een plaatje uit te drukken zijn in cosinussen en daarmee gecomprimeerd kunnen worden)
zelfs niet met lookup tables?quote:Op vrijdag 19 juni 2015 09:58 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Fourier transformatie een vrij oud principe maar computers waren daar vroegah niet snel genoeg voor.
Nouja ze hebben op een gegeven moment het fast fourier algoritme ontwikkeld en computers zijn nu snel genoeg.... maar veel meer weet ik er ook niet van, behalve dat ik het gebruikquote:
Maar je zou dus eigenlijk bijv. (excuses als het bullshit blijkt te zijn, zo erg zit ik er niet in) een plaatje van een boom kunnen pakken en daarvan de transformaties kunnen analyseren, en vervolgens daar een soort van 'gerandomizede' versie van kunnen maken, en op basis daarvan weer een plaatje kunnen samen stellen. En dan kijken of je iets gemaakt hebt wat op een boom lijkt .quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja ze hebben op een gegeven moment het fast fourier algoritme ontwikkeld en computers zijn nu snel genoeg.... maar veel meer weet ik er ook niet van, behalve dat ik het gebruik
https://en.wikipedia.org/wiki/Fast_Fourier_transform
dat is een stuk moeilijker dan je denkt. Je moet dan namelijk ook definieren waarin "boom" anders is dan niet "boom" en daar zijn ze in dat stuk over google hierboven dus druk mee bezig.quote:Op vrijdag 19 juni 2015 10:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar je zou dus eigenlijk bijv. (excuses als het bullshit blijkt te zijn, zo erg zit ik er niet in) een plaatje van een boom kunnen pakken en daarvan de transformaties kunnen analyseren, en vervolgens daar een soort van 'gerandomizede' versie van kunnen maken, en op basis daarvan weer een plaatje kunnen samen stellen. En dan kijken of je iets gemaakt hebt wat op een boom lijkt .
Kun je hier iets meer over vertellen?quote:Op zondag 30 augustus 2015 16:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Toch even voor de grap weer eens gericht een plaatje geëvolueerd
doel:
[ afbeelding ]
10000 iteraties evolutie
[ afbeelding ]
100000 iteraties evolutie
[ afbeelding ]
(laat mijn werkcomputer morgen er wel een avondje op doorrekenen om te kijken waar ik uitkom )
Ik denk in mijn geval niet omdat ik selecteer, het is dus geen complete random.quote:Op maandag 31 augustus 2015 01:07 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Volgens mij kom je op een gegeven moment juist uit op een effen vlak.
Als je random laat generenen, en dan neem ik aan dat je herhalingen uitsluit, dan zal je uiteindelijk als je lang genoeg doorgaat alle combinaties hebben gehad, en tot stilstand komen op een effen vlak.
Taylorreeks geloof ik,....toch ?
(Damn dat ziet er indrukwekkend uit)
Het is heel eenvoudig. Ik heb dat bovenste plaatje van jim morrison dat is mijn doel. Vervolgens maak ik tien plaatjes met 100 noise pixels bovenop mijn beginplaatje (eerst is dat gewoon een zwart vlak), random gegenereerd. Daarvan kies ik de 2 die het meest op dat plaatje van jim morrison lijken (met een eenvoudige least squares) dan neem ik het gemiddelde van die 2 plaatjes. En dat 10000 keer. Uiteindelijk krijg iets dat steeds meer op Jim lijkt....quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:32 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Kun je hier iets meer over vertellen?
Waarom evolueert het beeld richting de foto? Met welk beeld ben je begonnen?
Ik snap er gewoon echt weinig van.
En wat is dan "precies het plaatje"? Je kan hetzelfde plaatje in talloze verschillende tinten en combinaties hebben: Negatief, gespiegeld, veller dan het orgineel, donkerder dan het orgineel, de kleuren gehusseld. Of bijna indentiek op een paar pixels na.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:38 schreef Alfje het volgende:
Als je een plaatje zou genereren van 10 bij 10 pixels met slechts 16 mogelijke kleuren is de kans dat je precies het plaatje genereert dat je wilt 1/16 tot de macht 100 (10x10 pixels)
Dat is een kans van 1 op 2,85 * 10^120. Kan je nagaan als je een fatsoenlijk formaat en meer kleuren mogelijkheden hebt. Dus nee, er zal praktisch nooit een foto uitkomen.
Daarom moet je ook eigenlijk geen ruis genereren maar iets anders... zoals de TS ook aan het doen. Verder als je evolutie toepast op goede critereria hoef je niet zo lang te rekenen (er zijn al vele voorbeelden van)quote:Op dinsdag 1 september 2015 08:47 schreef lnloggen het volgende:
Zodra het plaatje ook maar enige grootte heeft (zeg meer dan 50x50) is het aantal mogelijkheden dat iets voorstelt, of een enigszins herkenbare foto afbeeldt, echt zó onvoorstelbaar astronomisch veel kleiner dan het aantal mogelijkheden met enkel ruis, onherkenbare smurrie, en random betekenisloze pixels. Zelfs met alle computerkracht ter wereld zou je statistisch gezien vele triljarden keren langer dan de leeftijd van het universum moeten blijven proberen tot je er ooit iets zinnigs uit krijgt.
Er zijn inderdaad wel varianten die je ook goed zou kunnen keuren, maar we hebben het hier over 10 bij 10 pixels dan is vrijwel elke pixel die afwijkt ook wel echt opvallend. Ook zijn er maar 16 kleuren, er zijn dus niet veel kleuren die dusdanig op elkaar lijken dat een kleurverschil niet erg opvalt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 21:02 schreef NobodyKerz het volgende:
[..]
En wat is dan "precies het plaatje"? Je kan hetzelfde plaatje in talloze verschillende tinten en combinaties hebben: Negatief, gespiegeld, veller dan het orgineel, donkerder dan het orgineel, de kleuren gehusseld. Of bijna indentiek op een paar pixels na.
Die som is dus wat moeilijker dan dat.
Dat valt reuze mee. Mensen zijn zo goed in dingen herkennen. Voorbeeld:quote:Op dinsdag 1 september 2015 11:57 schreef Alfje het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad wel varianten die je ook goed zou kunnen keuren, maar we hebben het hier over 10 bij 10 pixels dan is vrijwel elke pixel die afwijkt ook wel echt opvallend. Ook zijn er maar 16 kleuren, er zijn dus niet veel kleuren die dusdanig op elkaar lijken dat een kleurverschil niet erg opvalt.
Het sommetje was vooral bedoeld om aan te geven hoe gigantisch snel het aantal mogelijkheden stijgt. En ook al stijgt het aantal mogelijkheden die iets voorstellen ook snel en zijn afwijkingen minder storend, dat haalt het nooit bij het geweldig aantal mogelijkheden die niets voorstellen.
Nice!quote:Op woensdag 2 september 2015 09:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat dat betreft doet google het beter dan wij
https://photos.google.com(...)VFBBZEN1d205bUdEMnhB
Dit zijn onder andere plaatjes van hun algoritmes maar ook wat de neural networks van google maken als je ze vraagt een van de onderstaande dingen te tekenen:
[ afbeelding ]
http://www.gizmag.com/goo(...)eptionism-art/38113/
Ik vind het wel een leuk gebied van de wetenschap we kunnen neurale netwerken dingen leren, en vervolgens als dat gelukt is moeten we weer terug gaan en onderzoeken hoe (en wat) die neurale netwerken nou weer geleerd hebben. We maken dus een systeem met allemaal kleine stapjes maar kunnen zelf de combinatie van die stapjes bij elkaar niet meer begrijpen.quote:Op woensdag 2 september 2015 09:59 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Nice!
Wel een groot verschil overigens: ze trainen naar een doel (dmv een plaatjes database) en combineren het.
In theorie zou je 1 formule kunnen hebben voor alles. Ook wat wij nog niet kennen en zonder plaatjes database.
Ze creeëren niet "iets uit het niets", maar "een combinatie uit heel veel"
Het algoritme is denk ik een patroon herkenning. M.a.w. hij mixt het resultaat van de input. Hiernaast plakt hij een aantal variaties naast elkaar als eindbewerking.quote:Op woensdag 2 september 2015 10:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het wel een leuk gebied van de wetenschap we kunnen neurale netwerken dingen leren, en vervolgens als dat gelukt is moeten we weer terug gaan en onderzoeken hoe (en wat) die neurale netwerken nou weer geleerd hebben. We maken dus een systeem met allemaal kleine stapjes maar kunnen zelf de combinatie van die stapjes bij elkaar niet meer begrijpen.
Gaat niet lang duren of we zijn computer algoritmes net zo aan het bestuderen als de natuur. (google is het eigenlijk al aan het doen)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
Volg dit topic al vanaf het begin, maar had hem op dit account nog niet in MyAt.quote:Op donderdag 8 september 2016 20:49 schreef firefly3 het volgende:
Wat kleine aanpassingen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik denk dat je moet gaan kijken wat er ontbreekt in jouw plaatjes. Er zitten bijvoorbeeld zelfden scherpe randen in... ze zien er allemaal vrij golvend uit. Heb al eens geprobeerd om iets meer met ruis te doen.. je gebruikt nu allemaal perfecte lichtstralen die hooguit door andere perfecte lichtstralen geintefereerd worden. Maar in het echt worden lichtstralen door allerhande dingen vervormd verstrooid etc. Dus probeer eens te werken met niet perfecte golven en iets meer ruis.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:35 schreef firefly3 het volgende:
M.a.w, we zijn weer terugbeland bij hetzelfde vraagstuk. A.k.a. we zijn nog bij stap 0 met ons javascriptje..
Moeten we een wereld in die wereld schapen? Een automaton bouwen die zijn eigen algoritme maakt? Buiten onze wiskunde denken waarbij 1+1=3? Ik weet niet eens wat voor input we nodig hebben in welk vorm dan ook..
Ergens 1 of 2 random scherpe randen maken gaat je ook al hele andere plaatjes opleveren.
Er is maar 1 manier om de loop oneindig te laten doorlopen, door een niveau van complexiteit hierover uit te laten voeren zodat de "natuurwetten veranderen".
Bedankt voor je input. Momenteel weet ik nog niet hoe ik scherpe randen maak zonder dat het een cartoonachtig plaatje wordt waar je niets aan hebt. Dus dat is wel jammer.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 10:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik denk dat je moet gaan kijken wat er ontbreekt in jouw plaatjes. Er zitten bijvoorbeeld zelfden scherpe randen in... ze zien er allemaal vrij golvend uit. Heb al eens geprobeerd om iets meer met ruis te doen.. je gebruikt nu allemaal perfecte lichtstralen die hooguit door andere perfecte lichtstralen geintefereerd worden. Maar in het echt worden lichtstralen door allerhande dingen vervormd verstrooid etc. Dus probeer eens te werken met niet perfecte golven en iets meer ruis.
Ik denk dat daar ook het grote verschil zit jij maakt random lichtstralen maar de lichtstralen die een foto maken zijn alles behalve random, je kunt namelijk prima zes keer van hetzelfde object de zelfde foto maken... en daar zitten dan wel kleine verschillen in maar geen werelden van verschil.
Bedankt. Gaaf!!quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 00:15 schreef Quyxz_ het volgende:
Wow TS, je bent wel heel fanatiek!
Misschien vind je dit praatje ook wel leuk. Het is niet precies hetzelfde als jij doet, maar gaat wel over computers die herkenbare plaatjes produceren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |