abonnement Unibet Coolblue
pi_138805371
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:54 schreef Piet__Piraat het volgende:

Ik weet hoe het werkt met een modaal salaris. Maar ik blijf erbij dat je er prima van kan leven.
Ga even uit van alles bij elkaar 33k per jaar. Daar hou je grofweg 22k van over, dat is dus ruim 1800 per maand. Haal daar huur (700), g/w/l (200), zorgverzekering (100), een kleine auto (200) en je levensonderhoud (250) vanaf, en je houdt 400 euro over. In je eentje. Daar kun je prima van op vakantie en je inboedel op orde houden.

Je vergeet een flink aantal lasten die je voor je kiezen krijgt. Gemeentelijke heffingen, verzekeringen, brandstof (¤200 voor verzekering, belasting én afschrijving?? ). Daarnaast ga je uit van de situatie dat iemand alleen is. (Als je vriendin studeert, komt er nauwelijks inkomen bij, maar stijgen je lasten.)

Dan ben je nog niet op vakantie geweest (¤100 per maand), heb je niet afgeschreven op je inboedel (¤50 per maand), naar de tandarts geweest, een onderzoekje bij het lab laten doen (eigen risico) of überhaupt iets opzij gezet.

'Prima rondkomen' noem je dat? Als er iets is waar ik wat aan kan doen, dan ligt het aan mij. Dat afdoen met 'de overheid de schuld geven' slaat nergens op: dat zijn de enige lasten waar ík niets aan kan doen en waar ik ook niet van profiteer.(daarvoor moet ik bij m'n ouders zijn...)
Die lasten kan ik niet beïnvloeden en dus ook niet verlagen. Die lasten worden elk jaar hoger en hoger, terwijl mijn inkomen simpelweg niet/nauwelijks stijgt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_138805904
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je vergeet een flink aantal lasten die je voor je kiezen krijgt. Gemeentelijke heffingen, verzekeringen, brandstof (¤200 voor verzekering, belasting én afschrijving?? ). Daarnaast ga je uit van de situatie dat iemand alleen is. (Als je vriendin studeert, komt er nauwelijks inkomen bij, maar stijgen je lasten.)

Dan ben je nog niet op vakantie geweest (¤100 per maand), heb je niet afgeschreven op je inboedel (¤50 per maand), naar de tandarts geweest, een onderzoekje bij het lab laten doen (eigen risico) of überhaupt iets opzij gezet.

'Prima rondkomen' noem je dat? Als er iets is waar ik wat aan kan doen, dan ligt het aan mij. Dat afdoen met 'de overheid de schuld geven' slaat nergens op: dat zijn de enige lasten waar ík niets aan kan doen en waar ik ook niet van profiteer.(daarvoor moet ik bij m'n ouders zijn...)
Die lasten kan ik niet beïnvloeden en dus ook niet verlagen. Die lasten worden elk jaar hoger en hoger, terwijl mijn inkomen simpelweg niet/nauwelijks stijgt.
Gemeentelijke heffingen zijn in je eentje zo'n 30 euro per maand.
Ik ga uit van een kleine auto: Alto, Cuore, zoiets. Die kosten aan mrb en verzekering vier tientjes per maand. Onderhoud en afschrijving 60 euro, 100 euro brandstof (1,65 per liter, auto rijdt 1:18 en 1.000km per maand). Groter willen rijden is begrijpelijk, maar is ook luxe. Niemand die je dat verplicht, maar een keuze die je maakt.

De vakantie en inboedel e.d. kan uit die 400 euro die ik stelde. Net als het eigen risico van de zorgverzekeraar, mocht je het nodig hebben. Extra verzekeringen kosten geen drol: WA voor een paar euro per maand. Inboedel ook een paar euro. Wat moet je nog meer verzekeren? Een simpele tweedehands smartphone heb je voor 100 euro via MP en een abo kost ook niet meer dan 15 euro per maand.

Het zijn vaak vooral keuzes die men maakt, maar als je niet te gekke dingen doet kun je genoeg overhouden. En met z'n tweeën het huishouden runnen scheelt wel. Een student met een bijbaan, die niet meer thuis woont: krap 250 euro stufi? Baantje erbij voor tien uur per week en je hebt nog 400 euro in de pocket. Dan zit je op ruim 8k netto per jaar er bovenop en da's dus ruim 1,2x modaal. Als je dan nog niet rond kan komen snap ik het niet meer, vooral omdat je veel lastig kan delen. De huur wordt niet hoger, de kostprijs van het eten gaat niet x2 maar hooguit x1,5 (netto dus x0,25/pp minder), g/w/l en gemeentelijke lasten stijgen niet heel veel, laat het 30 euro zijn. En het studiegeld moet natuurlijk betaald worden, maar dat kan makkelijk uit die 8k.

Wat ik vooral wil zeggen, is dat je keuzes moet maken. Men vindt vaak dat er te weinig te besteden is, omdat weinig gerealiseerd wordt wat men heeft. Ga terug naar de basis: het salaris is er om een dak boven het hoofd te hebben en te kunnen vreten. Dat je daar luxe bij wil snap ik (wil ik ook), maar dat is vooral luxe. En daar is dus eenvoudig op te besparen.
Tegenwoordig zie ik echter dat een smartphone + abo van 60 euro per maand normaal wordt gevonden, een auto moet minimaal 6k hebben gekost en mag maximaal 10 jaar oud zijn, er moet een 42" LED-tv thuis staan (en dat is eigenlijk al te klein) en een goede vakantie in de zomer mag ook niet ontbreken. Tsja, als dat iemands keuzes zijn, prima. Hun geld. Dan snap ik wel dat het krap wordt. Maar dat is een gevolg van het eigen handelen :)
Schip ahoy!
pi_138806229
Ik kom echt op (flink) hogere bedragen uit (berekend op de website van Autoweek, bijvoorbeeld). Het is belachelijk dat je gewoon moet beknibbelen, omdat de overheid een steeds grotere hap uit je budget wil en niet omdat je simpelweg niet veel verdient (we hebben het over een modaal inkomen.... :D )

Nauwelijks een gevolg van eigen handelen, maar van handelen van de overheid (heel dure ziektekostenverzekering, hogere belastingen (IB, BTW, assurantiebelasting, accijnzen, noem maar op) Het zijn telkens honderden euro's per jaar méér (probeer eens te besparen op je energierekening; ik geloof dat tegenwoordig, net als op brandstof, 60/70% van de prijs bepaald wordt door belastingen/heffingen :|W ), zonder dat je daar iets voor terugkrijgt.

Het gaat helemaal niet om luxe. Een vakantie is al jaren geen luxe, maar inmiddels begint dat het weer te worden. (luxe als je een auto wilt die niet ouder is dan 10 jaar :') , die zal vast niet een stuk meer gaan kosten per maand, denk je niet? TV's zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo duur in vergelijking met vroeger)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_138806558
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:05 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Zijn vriendin is student, dat ben je gemiddeld ook al meer kwijt dan iemand die werkt. Ok, met boven modaal kan je normaal leven. Wil je echt ruim leven, moet je toch op 3x modaal zitten. Als je dan niet gek doet, dan kan hoef je weinig zorgen te maken en hou je ook nog een spaarcentje over voor onverwachte zaken en de toekomst (denk aan kinderen t/m studeren).
Valt ook nog wel tegen, je gaat er ook een beetje naar leven.
Ik krijg per maand 2500 en mijn vriendin 5000, hypotheek van 280K en 2 auto's.
We hebben het niet slecht oid maar er zijn ook maanden dat we maar 200 euro overhouden.

Mochten er kinderen komen moeten we echt wel even het e.e.a. gaan aanpassen.

[ Bericht 0% gewijzigd door junkiexp op 13-04-2014 00:31:21 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138807009
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:25 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik kom echt op (flink) hogere bedragen uit (berekend op de website van Autoweek, bijvoorbeeld). Het is belachelijk dat je gewoon moet beknibbelen, omdat de overheid een steeds grotere hap uit je budget wil en niet omdat je simpelweg niet veel verdient (we hebben het over een modaal inkomen.... :D )

Nauwelijks een gevolg van eigen handelen, maar van handelen van de overheid (heel dure ziektekostenverzekering, hogere belastingen (IB, BTW, assurantiebelasting, accijnzen, noem maar op) Het zijn telkens honderden euro's per jaar méér (probeer eens te besparen op je energierekening; ik geloof dat tegenwoordig, net als op brandstof, 60/70% van de prijs bepaald wordt door belastingen/heffingen :|W ), zonder dat je daar iets voor terugkrijgt.

Het gaat helemaal niet om luxe. Een vakantie is al jaren geen luxe, maar inmiddels begint dat het weer te worden. (luxe als je een auto wilt die niet ouder is dan 10 jaar :') , die zal vast niet een stuk meer gaan kosten per maand, denk je niet? TV's zijn tegenwoordig helemaal niet meer zo duur in vergelijking met vroeger)
Die site van Autoweek vind ik niet betrouwbaar. Die reken met allerlei theorieën en rekenmodellen die ik in de praktijk nog nooit betrouwbaar heb zien zijn. Kmkostprijs komt idioot hoog uit meestal. Ik reken liever vanuit de praktijk en de portemonnee.

Ik ben het met je eens dat de overheid belachelijk bezig is met alle vormen van accijns en dergelijke. Het loopt de spuigaten uit, dus daar hebben we echt geen strijd over :). Je raakt koopkracht kwijt, da's waar. Maar dat zijn enkele procenten, geen tientallen procenten zoals sommige mensen het gevoelsmatig wel eens doen overkomen. Ook belachelijk inderdaad dat water, energie etc tegenwoordig vooral uit vaste kosten bestaan en het verbruik amper uitmaakt. Vandaar dat ik mijn besparing daar ook niet op inzet.

Maar wat ik niet met je eens ben, is dat je met een normaal salaris niet fatsoenlijk kan leven. Dat kan prima, en zelfs nog in luxe. Maar je moet wel kiezen welke luxe dat is. Maar naar mijn idee wil tegenwoordig iedereen alles hebben. Tsja, dan wordt het lastig en dan snap ik dat een modaal salaris niet meer voldoet.
Schip ahoy!
pi_138807045
Laat ik maar stellen dat we het eigenlijk bijna nergens over eens zijn. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_138807259
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:34 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Valt ook nog wel tegen, je gaat er ook een beetje naar leven.
Ik krijg per maand 2500 en mijn vriendin 500, hypotheek van 280K en 2 auto's.
We hebben het niet slecht oid maar er zijn ook maanden dat we maar 200 euro overhouden.

Mochten er kinderen komen moeten we echt wel even het e.e.a. gaan aanpassen.
Naar leven? Klinkt meer als dat je boven je salarisniveau leeft. Met 3000 euro bruto per maand zal ik geen hypotheek van 280k nemen. Dat is 7-8x je jaarsalaris, en dan nog twee auto's?
pi_138807276
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:46 schreef Five_Horizons het volgende:
Laat ik maar stellen dat we het eigenlijk bijna nergens over eens zijn. :)
Dat mag ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Naar leven? Klinkt meer als dat je boven je salarisniveau leeft. Met 3000 euro bruto per maand zal ik geen hypotheek van 280k nemen. Dat is 7-8x je jaarsalaris, en dan nog twee auto's?
Misschien is het netto, maar zelfs dan vind ik het nog fors. Echter, met een aflossingsvrije component erin kunnen de maandlasten goed meevallen.
Schip ahoy!
pi_138807650
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 16:56 schreef rene90 het volgende:
01: Bedrijfstak: GGZ
02: Functie: woonbegeleider
03: Opleiding: SPH
04: Leeftijd: 24
05: Aantal uren per week: 32
06: Aantal vakantiedagen: 18
07: 13e maand: ja
08: Bruto maand salaris:2300
09: Netto maand salaris: 1825 (inc. ORT)
10: Overuren betaald: ja
11: Werkervaring: 2 jaar
12: Goodies:
13: Tevreden?: Ja, leuke werk plek en veel vrijheid.
Ook wel een mooi salaris voor een baan in de zorg, zeker voor een starter. Zijn er veel doorgroeimogelijkheden?
pi_138807773
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:00 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ook wel een mooi salaris voor een baan in de zorg, zeker voor een starter. Zijn er veel doorgroeimogelijkheden?
Binnen deze werkplek niet, we (ons team) nemen nu wel management taken over wat altijd handig is om nu al te doen. Daarnaast heb ik enerzijds intramurale cliënten die ik begeleid en ook ambulante cliënten. Wat dat betreft dus wel gunstig voor mijn CV omdat de toekomst van de zorg steeds meer op ambulante zorg gericht is.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_138807920
Dat scheelt. En 2.300 bruto is erg netjes, vooral voor 32 uur! Da's ruim 2.550 op fulltimebasis. Da's eigenlijk ronduit veel. Tijdje terug zag ik een functie voor begeleider op een tbs-groep met een startsalaris van nog geen 2k voorbij komen. Da's toch wel iets heftiger dan een reguliere woongroep, al helemaal als je ook ambulant werk doet (cliënten zijn stuk zelfstandiger). Wel lekker voor je natuurlijk :). En bijzonder, in deze tijden in de zorg.
Schip ahoy!
pi_138808334
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:07 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat scheelt. En 2.300 bruto is erg netjes, vooral voor 32 uur! Da's ruim 2.550 op fulltimebasis. Da's eigenlijk ronduit veel. Tijdje terug zag ik een functie voor begeleider op een tbs-groep met een startsalaris van nog geen 2k voorbij komen. Da's toch wel iets heftiger dan een reguliere woongroep, al helemaal als je ook ambulant werk doet (cliënten zijn stuk zelfstandiger). Wel lekker voor je natuurlijk :). En bijzonder, in deze tijden in de zorg.
Heb ook op een gesloten jeugdzorg groep gewerkt (zowel jeugdzorg als psychiatrie). Daar startte je in schaal 7, uit mijn hoofd iets van 1970 op basis van 36 uur per week. Door wisselingen tussen banen is mijn salaris wat gestegen en heb ik wat periodieken erbij kunnen sprokkelen en de extra management taken leveren 2 periodieken op.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_138808359
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 18:05 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Zijn vriendin is student, dat ben je gemiddeld ook al meer kwijt dan iemand die werkt. Ok, met boven modaal kan je normaal leven. Wil je echt ruim leven, moet je toch op 3x modaal zitten. Als je dan niet gek doet, dan kan hoef je weinig zorgen te maken en hou je ook nog een spaarcentje over voor onverwachte zaken en de toekomst (denk aan kinderen t/m studeren).
3x? Met 2x modaal kun je al luxe leven.
pi_138808421
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 19:54 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Maar z'n vriendin krijgt ook stufi, dus dat wordt gecompenseerd.
En ik heb het ook over normaal leven en rondkomen. Ruim leven is een luxe die voor de meesten nou eenmaal niet is weggelegd.

[..]

Ik weet hoe het werkt met een modaal salaris. Maar ik blijf erbij dat je er prima van kan leven.
Ga even uit van alles bij elkaar 33k per jaar. Daar hou je grofweg 22k van over, dat is dus ruim 1800 per maand. Haal daar huur (700), g/w/l (200), zorgverzekering (100), een kleine auto (200) en je levensonderhoud (250) vanaf, en je houdt 400 euro over. In je eentje. Daar kun je prima van op vakantie en je inboedel op orde houden.

Het klopt dat in die groeiperiode, je er netto weinig op vooruit gaat. Want je levert inderdaad op diverse vlakken voordeeltjes in, in ruil voor netto salaris. Broekzak, vestzak. Maar waar het me om gaat, is dat er prima van rond te komen is. Maar mensen maken vaak keuzes die het financieel lastig maken. De kunst is echter om niet de overheid de schuld te geven, maar zelf de tering naar de nering te zetten.

Maar goed, dit is niet echt waar het topic over ging :)
Als ik modaal zou leven zou ik nog 500 - 750 euro per maand kunnen sparen.
  zaterdag 12 april 2014 @ 22:24:59 #240
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_138808515
Ik ga 1 mei beginnen aan mijn eerste echte baan :P .

01: Bedrijfstak: consultancy
02: Functie: technical consultant
03: Opleiding: wo werktuigbouwkunde
04: Leeftijd: 25
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 27
07: 13e maand: nee (wel bonus van +/- maandsalaris)
08: Bruto maand salaris: 2800
09: Netto maand salaris: n.n.b.
10: Overuren betaald: ja
11: Werkervaring: geen
12: Goodies: irrelevant
13: Tevreden?: n.n.b.

Ik heb er zin in :) .
2000 light years from home
pi_138809467
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:20 schreef TheMercenary976 het volgende:

[..]

3x? Met 2x modaal kun je al luxe leven.
Moet ik je helaas teleurstellen. Met 2x modaal als gezinsinkomen kan je prima leven, maar zal het zeker niet omschrijven als luxe.

Als het gaat om luxe, moet je toch denken aan (ter illustratie) een nette gezinswoning met minimaal 4 slaapkamers in de Randstad, 1 gezinsauto en 1 kleine auto, 1 grote + 2 kleine vakanties per jaar, 2x per maand uit eten, iets betere merkkleding, etc. Als je dan nog een leuk spaarcentje aan overhoudt, dan praat je over zorgeloos/luxe leventje. Je gaat het alleen niet redden met 2x modaal.
  zaterdag 12 april 2014 @ 23:02:24 #242
165633 eriksd
The grand facade...
pi_138809647
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Moet ik je helaas teleurstellen. Met 2x modaal als gezinsinkomen kan je prima leven, maar zal het zeker niet omschrijven als luxe.

Als het gaat om luxe, moet je toch denken aan (ter illustratie) een nette gezinswoning met minimaal 4 slaapkamers in de Randstad, 1 gezinsauto en 1 kleine auto, 1 grote + 2 kleine vakanties per jaar, 2x per maand uit eten, iets betere merkkleding, etc. Als je dan nog een leuk spaarcentje aan overhoudt, dan praat je over zorgeloos/luxe leventje. Je gaat het alleen niet redden met 2x modaal.
Met of zonder kinderen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_138809673
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Moet ik je helaas teleurstellen. Met 2x modaal als gezinsinkomen kan je prima leven, maar zal het zeker niet omschrijven als luxe.

Als het gaat om luxe, moet je toch denken aan (ter illustratie) een nette gezinswoning met minimaal 4 slaapkamers in de Randstad, 1 gezinsauto en 1 kleine auto, 1 grote + 2 kleine vakanties per jaar, 2x per maand uit eten, iets betere merkkleding, etc. Als je dan nog een leuk spaarcentje aan overhoudt, dan praat je over zorgeloos/luxe leventje. Je gaat het alleen niet redden met 2x modaal.
Die dingen die jij noemt heb/doe ik allemaal met 2x modaal en ik spaar daarnaast dan nog 1000 per maand.

Zonder kids.
pi_138810777
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Moet ik je helaas teleurstellen. Met 2x modaal als gezinsinkomen kan je prima leven, maar zal het zeker niet omschrijven als luxe.

Als het gaat om luxe, moet je toch denken aan (ter illustratie) een nette gezinswoning met minimaal 4 slaapkamers in de Randstad, 1 gezinsauto en 1 kleine auto, 1 grote + 2 kleine vakanties per jaar, 2x per maand uit eten, iets betere merkkleding, etc. Als je dan nog een leuk spaarcentje aan overhoudt, dan praat je over zorgeloos/luxe leventje. Je gaat het alleen niet redden met 2x modaal.
Jouw eisen voor luxe zijn dan gewoon vrij hoog.
3x op vakantie. Los van het geld ben je dan al bijna door je vakantiedagen.
4 slaapkamers in de randstad? Waarom zou je?
2x modaal is dan ook niet veel als je allebei werkt, maar daar kan je toch behoorlijk ruim van leven.
Dan moet je echter wel een keuze maken tussen duur wonen en veel vakantie's.
Eerst denken, dan typen
  Moderator zaterdag 12 april 2014 @ 23:53:30 #245
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_138811348
2x modaal kan ook gewoon op, hoor. 3x modaal ook wel. Hoef je niet je best voor te doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_138812725
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 21:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Naar leven? Klinkt meer als dat je boven je salarisniveau leeft. Met 3000 euro bruto per maand zal ik geen hypotheek van 280k nemen. Dat is 7-8x je jaarsalaris, en dan nog twee auto's?
Shit typefoutje, moet dus 2500+5000 zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138815673
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Moet ik je helaas teleurstellen. Met 2x modaal als gezinsinkomen kan je prima leven, maar zal het zeker niet omschrijven als luxe.

Als het gaat om luxe, moet je toch denken aan (ter illustratie) een nette gezinswoning met minimaal 4 slaapkamers in de Randstad, 1 gezinsauto en 1 kleine auto, 1 grote + 2 kleine vakanties per jaar, 2x per maand uit eten, iets betere merkkleding, etc. Als je dan nog een leuk spaarcentje aan overhoudt, dan praat je over zorgeloos/luxe leventje. Je gaat het alleen niet redden met 2x modaal.
Sja ligt er maar net aan hoe je je eisen stelt.
Ik ben alleen wtf moet ik met 3 extra slaapkamers? Ik loop naar me werk, boodschappen op de fiets.
Wat moet ik met een auto?
Merkkleding? Niet iedereen interesseert zich daarin.
Ik zwaai naar dieren.
pi_138817072
@Geert,
Luxe houdt in dat je dingen kan vooroorloven die je eigenlijks niet nodig hebt. Dat jij prima vindt om met je gezin in een woning te leven met 1 slaapkamer en geen auto, dat kan en is je goed recht. Maar dan leef je eerder met de norm "basis behoefte" dan "luxe".

@Piger,
Zo hoog is het echt niet. Ik ken best veel mensen die dit voor elkaar hebben. Die hebben een vrij normaal leven, met meer dan standaard oftewel luxe, maar zijn ook weer niet rijk.
3x vakantie wordt ook vaak genoeg gedaan dat je zal denken. Dat is 1x 2 weken en 2x 1 week, praat je over 20 vakantiedagen. 4 slaapkamers waarvan 1 voor de ouders, twee kinderen een eigen kamer en een werkkamer. Praat je over een prijsklass van 3,5-4 ton. Ik zeg niet dat je met 2x modaal niet goed kan leven. Maar zal het niet definieren als luxe. Zeker niet als je allerlei concessies moet maken tussen, duur wonen, meerdere vakanties, dure auto, etc. Als je zoveel concessies moet doen, kan je dan nog praten over een luxe leven?
pi_138817168
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:22 schreef TheMercenary976 het volgende:

[..]

Als ik modaal zou leven zou ik nog 500 - 750 euro per maand kunnen sparen.
Dat bedoel ik dus. Het ligt er maar net aan waar je je geld aan uitgeeft. Maar als je slimme keuzes maakt, kun je veel overhouden.
Schip ahoy!
pi_138817205
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Het ligt er maar net aan waar je je geld aan uitgeeft. Maar als je slimme keuzes maakt, kun je veel overhouden.
Zal het geen 'luxe' zijn als je die 'slimme' keuzes niet hoeft te maken ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')