Release datum: 18 februari 2014 --> het is uitWat is Banished?Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.
Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.
OverlevenDe winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.
Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.
Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!
GameplayDe inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.
Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.
Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.
Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.
SPOILER: Screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Filmpjes
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
quote:
Damn.
quote:
Op zaterdag 1 maart 2014 11:25 schreef Dekatria het volgende:Hongersnood, die heb ik ook gehad ja. Van nabij de 300 inwoners tot ~200, en van 30K voedsel naar de benedengrens
is wel mooi om te zien hoe het zichzelf 'uitbalanceert' later. Minder mensen > meer voedsel over
Oh, en ik kreeg nog bezoek van wat anders zonet:
[
afbeelding ]
M'n akkers wat doe je
Zijn dat krekels?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
quote:
Je was sloom.
Ik had dingen om te posten.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
quote:
Rare tornado dan.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
quote:
Op zaterdag 1 maart 2014 12:28 schreef Dekatria het volgende:[..]
Screen geet een beetje een vertekend beeld - ik vind 'm in het spel er wel gaaf uitzien.
Ik laat de FOK!seed even voor wat het is - de boel stort op een gegeven moment in als er om onverklaarbare reden geen firewood is (terwijl er sinds sint juttemis al een overschot is), mensen kolen gaan gebruiken voor verwarming waardoor de blacksmiths geen staal meer kunnen maken en iedereen dus met versleten gereedschap zit
Ik ben dus zo bang dat dat scenario zich voordoet dat ik nog nooit steel tools heb laten produceren.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
quote:
Op zaterdag 1 maart 2014 12:34 schreef jogy het volgende:[..]
Gewoon een stuk of 4 smits maken en ze 50/50 tools laten produceren. Als je dan een grote surplus hebt en genoeg kolen dan kan je voor volledig staal gaan. Ik heb het nu al een paar keer gehad dat ik niet oplette en mijn steel tools opeens op waren omdat die honden mijn waardevolle kolen gebruikte om hun onbelangrijke lichaampjes op te warmen.
Meh, iedere keer als ik coal ga minen kom ik niet boven de 100 uit qua voorraad, die figuren pakken het te snel om te verbranden. Dus ik hou het wel bij iron tools.
En ja, ik weet dat ik dan extra firewood moet produceren, maar dat doe ik dus al, zes woodcutters voor 200 mensen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
jogy
Hersenflatulent
En wat mijnen betreft boeit het qua ruimte niet zo erg want je kan verder toch niks bouwen tegen die bergwand aan maar steen inkopen is wel een hele goede iig.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
quote:
Op zaterdag 1 maart 2014 15:41 schreef jogy het volgende:En wat mijnen betreft boeit het qua ruimte niet zo erg want je kan verder toch niks bouwen tegen die bergwand aan maar steen inkopen is wel een hele goede iig.
Mijnen gaat gewoon fucking sloom, daar gaat het hem meer om denk ik.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.