abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_137231776
Welkom in het Fot-fotowedstrijdtopic.
De bedoeling is dat er elke maand een onderwerp door de winnaar van de vorige maand word gepost. Vervolgens heeft iedereen 21 dagen om een foto te maken en nabewerken. Daarna stemmen de deelnemers welke foto de beste is.
De winnaar komt vervolgens met zijn/haar winnende foto in de OP te staan bij de winnende foto's.
De winnaar krijgt ook de eer om de opdracht voor de komende maand te kiezen.

Regels
De foto dient door deelnemer die hem post gemaakt en nabewerkt te zijn.
De foto dient tussen dag 1 van de maand en dag 21 (dag 21 23:59:59 is dus het laatste moment dat je kan insturen) van de maand genomen en gepost te zijn. (posten van je inzending dient in dit topic te komen)
De winnaar dient na 1 dag dat bekend is dat hij de winnaar is het thema bekend te maken.
Maximaal 1 foto per deelnemer.
Alleen deelnemers van deze maand mogen op de foto's van deze maand stemmen.
Met deelname verplicht je jezelf om vóór de 28ste van de maand te stemmen. (Uiterlijk tot de 27ste 23:59:59 dus.) Uiteraard het liefst zsm stemmen.
Wie niet stemt kent bij verstek het maximale aantal punten toe aan iedereen, behalve zichzelf.

Belangrijk!
Bij het stemmen graag de mooiste foto bovenaan je lijstje zetten. Dit om het tellen van de stemmen makkelijker te maken!

Qua stemmen lijkt het mij het makkelijkste om alle foto's in een rijtje te zetten, aflopend van beste tot minst goede. Met 4 deelnemers krijgt nummer 1 drie punten, nummer 2 twee punten en nummer drie 1 punt. Als er meer mensen meedoen gaat het aantal punten wat je uitdeelt dus omhoog, en als er minder meedoen gaat het aantal punten omlaag.
Het is dus de bedoeling om iedere deelnemer met punten te belonen, om uiteindelijk de laatste 1 punt te geven.
Uiteraard stem je niet op jezelf

Onderwerp van deze maand (Maart) Contrast

Een tegenstelling dat desondanks toch een verbindend element is in de foto.

En ik verbied jullie om dat met simpel licht/donker te doen :p

(hint: jong/oud, groot/klein, rond/hoekig etc)

Succes!


* Februari 2014: vuur (Ener-G)
* Januari 2014: Voornemens (OmeRon)
* December 2013: Boerderij (Flipmoehoe)
* November 2013: Routine (Flipmoehoe)
* Oktober 2013: Water (Cee)
* September 2013: Sprookjesachtig (Schanulleke)
* Augustus 2013: Wind (liesje1979)
*Juli 2013: Groen (Lompehork)
*Juni 2013: Harig (Nielsgeode)
*Mei 2013: Kleur (Polariteit)
*April 2013: Lange sluitertijden (Baseball0)
*Maart 2013: Gouden uur (Nalbandian)
* Februari 2013: Lijnen (Sjiep)
* Januari 2013: Licht (TheoddDutchGuy)
* December 2012: Bokeh (Rebubbled)
* November 2012: Dieren (Sjiep)
* Oktober 2012: Herinneringen uit je jeugd (Sjiep)
* September 2012: Muziek (Rebubbled & Schanulleke)
* Augustus 2012: Horror (Cockwhale)
* Juli 2012: Urban (Rebubbled)
* Juni 2012: Zelfportret (Schanulleke?)
* Mei 2012: In het donker (Schanulleke)
* April 2012: Gezondheidszorg (CompuMess)
* Maart 2012: Electronica (Row-1)
* Februari 2012: Black & White (MrManuel)
* Januari 2012: Winter, maar geen landschap (problematiQue)
* December 2011: Minimaal en abstract (problematiQue)
* November 2011: Verkeerstromen (Compumess)
* Oktober 2011: Appel
Nog op en aanmerkingen? Voel je vrij om dat in het FB topic te melden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Flipmoehoe op 28-02-2014 11:23:44 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 28 februari 2014 @ 11:00:53 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137231914
Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen. Bijvoorbeeld tussen licht en donker of tussen twee kleuren, tussen personen.
pi_137232028
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 11:00 schreef SunChaser het volgende:
Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen. Bijvoorbeeld tussen licht en donker of tussen twee kleuren, tussen personen.
Contrast en tegenstelling zijn synoniem.
pi_137233826
Genoeg stof tot nadenken dus ;)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage vrijdag 28 februari 2014 @ 12:15:42 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137233995
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:07 schreef Ener-G het volgende:
Genoeg stof tot nadenken dus ;)
Maar t gaat dus niet om je contrastknop he
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 28 februari 2014 @ 12:20:37 #6
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_137234104
Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen. Bijvoorbeeld tussen licht en donker of tussen twee kleuren, tussen personen. Een hoog contrast duidt op en groot verschil, zwart en wit, dag en nacht. Een laag contrast duidt op weinig verschil: grijs-tinten onderling bijvoorbeeld.
Het contrast tussen letters en de achtergrond is bijvoorbeeld bepalend voor de leesbaarheid. Als er weinig of geen verschil in helderheid is, maar alleen verschil in kleur, dan kan dit voor een kleurenblinde te weinig contrast opleveren.

In de fotografie is de beheersing van het contrast een technische uitdaging: hoe krijgt een fotograaf een foto zo dat zowel de donkere als in de lichte partijen nog doortekend zijn. Een foto met laag contrast (bevat bijvoorbeeld geen diep zwart of helder wit) is grijzig en maakt dikwijls een matte indruk. Een foto met hoog contrast daarentegen bevat zowel diep zwart als helder wit.

Een (zwart-wit) negatief kan, als het normaal ontwikkeld is een contrast van ongeveer een factor 1000 overbruggen. De afdruk kan vervolgens gemaakt worden op 'hard' of 'zacht' fotopapier, waarbij zacht papier grote verschillen in belichting vertaalt naar kleine verschillen in grijstint, en hard papier net omgekeerd. Extreem hard papier heeft een abrupte overgang van wit naar zwart zonder tussenliggende grijstinten.

De Amerikaanse fotograaf Ansel Adams ontwikkelde een systeem waarmee door pre-visualisatie en een gestandaardiseerde afwerking bij het maken van de foto al exact bepaald kan worden welke tinten de uiteindelijke foto zal krijgen. Dit systeem noemde hij het Zone-systeem.

Bij de digitale fotografie wordt het contrast veelal automatisch binnen zekere grenzen aangepast aan de opnameomstandigheden. De beeldinformatie die van de beeldsensor komt wordt meestal met een oplossend vermogen van 12 bits gedigitaliseerd, waarmee 4096 verschillende helderheidsniveaus beschikbaar zijn. De meeste bestandsformaten, zoals JPEG, kennen (per kleur) maar 8 bits oftewel 256 helderheidsniveaus. De in de camera ingebouwde processor zal de verdeling van de helderheden analyseren en de kleurdiepte terugbrengen tot wat nodig is. Bij gebruik van het RAW-opslagformaat kan deze berekening achteraf uitgevoerd en door de gebruiker beïnvloed worden. Bij extreme tegenstellingen, kan door middel van HDR, deze tot een aanvaardbaar niveau worden teruggebracht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Contrast

Aldus de Wiki :P
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Redactie Frontpage vrijdag 28 februari 2014 @ 12:25:03 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137234181
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 februari 2014 12:20 schreef Dark_Angelus het volgende:
Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen.
Ja mijn stuk kwam ook van Wiki

Echter
Onderwerp van deze maand (Maart) Contrast

Een tegenstelling dat desondanks toch een verbindend element is in de foto.

En ik verbied jullie om dat met simpel licht/donker te doen :p

(hint: jong/oud, groot/klein, rond/hoekig etc)

Succes!
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 28 februari 2014 @ 12:31:02 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_137234329
Nou dan is de boodschap duidelijk :P
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_137235477
Dan had je het ook gewoon 'tegenstelling' kunnen noemen dus :P
  vrijdag 28 februari 2014 @ 14:39:57 #10
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_137238620
Ik heb een aantal leuke ideetjes. Heerlijk thema overigens, waarvoor dank!
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_137240019
Hier MOET ik nu wat mee kunnen. Vuur was hem ook niet. :)
  zaterdag 1 maart 2014 @ 00:37:21 #12
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_137260958
Wel jammer dat ik nu net uit Engeland ben. Daar heb ik dingen gezien die direct dit topic in mogen. Het meest bizarre was dat ik in Bradford een eigenaar van een carwash iemand heb weg zien sturen omdat die er met paard en wagen naar binnen ging.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_137463567
Ik ga een neger naast een albino fotograferen.

Morgen avond ga ik al foto's maken buiten, wie weet kom ik iets tegen :7

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2014 21:37:08 ]
pi_137463612
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 00:37 schreef OmeRon het volgende:
Wel jammer dat ik nu net uit Engeland ben. Daar heb ik dingen gezien die direct dit topic in mogen. Het meest bizarre was dat ik in Bradford een eigenaar van een carwash iemand heb weg zien sturen omdat die er met paard en wagen naar binnen ging.
Wat _O-
pi_137904710
Zo! Mijn inzending is er :) Moet alleen even toestemming krijgen van de geportreteerde om hem te mogen plaatsen...
blub blub
pi_137906692
Hmm Nog geen inspiratie hier.
Druk druk.

Hoop toch nog wat te kunnen maken voor de sluitingsdatum :)
pi_137914203
Mmm.. toch lastiger dan men dacht? :P
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage woensdag 19 maart 2014 @ 09:22:59 #18
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137914273
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:19 schreef Ener-G het volgende:
Mmm.. toch lastiger dan men dacht? :P
Meer een onderwerp dat niet aanspreekt en te onduidelijk is. Neem daarbij nog een restrictie bij het thema dat het woord niet geïnterpreteerd mag worden als contrast in je foto, of donker en licht in de enscenering, dat maakt t er niet leuker op.

Denk dat het thema gewoon Tegenstelling had moeten zijn, zoals iemand hierboven zei.
pi_137914424
Maar met een onderwerp waarin je juist alle kanten uit kan moet het toch makkelijker worden om iets te bedenken. Daar heeft de precieze naam van het thema weinig mee te maken.

En met de restrictie bedoel ik dat contrast als in een foto waarin de contrastslider simpelweg is opengetrokken te voor de hand liggend is. Bekijk het in figuurlijke zin.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage woensdag 19 maart 2014 @ 09:32:10 #20
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137914468
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:30 schreef Ener-G het volgende:
Maar met een onderwerp waarin je juist alle kanten uit kan moet het toch makkelijker worden om iets te bedenken. Daar heeft de precieze naam van het thema weinig mee te maken.

En met de restrictie bedoel ik dat contrast als in een foto waarin de contrastslider simpelweg is opengetrokken te voor de hand liggend is. Bekijk het in figuurlijke zin.
Snap het thema wel maar toch klinkt het abstract. Ik heb er zelf nog niet over nagedacht, als ik nog iets instuur is het uit mn archief van 3 weken kijken of iets in het thema valt.

Maar abstracte themas lijken sowieso lastiger, de canvaswedstrijd heeft na 3 weken ook maar 1 inzending, is ook een abstract thema
pi_137914601
Als je er zo'n moeite mee hebt denk je echt te ingewikkeld en leg je de lat veel te hoog voor jezelf. Dat was nu juist niet mijn bedoeling.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Redactie Frontpage woensdag 19 maart 2014 @ 09:41:30 #22
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_137914720
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:37 schreef Ener-G het volgende:
Als je er zo'n moeite mee hebt denk je echt te ingewikkeld en leg je de lat veel te hoog voor jezelf. Dat was nu juist niet mijn bedoeling.
Nou, de lat leg ik juist niet hoog omdat ik er niet over nadenk maar gewoon kijk wat erin past. Maar ik weet niet hoe anderen er over denken, met nog 2 dagen te gaan en nul inzendingen hebben we nog zeker 9 andere usual suspects die nu (nog) niks hebben ingezonden en ben benieuwd naar hun reden. Misschien valt er lering uit te trekken voor toekomstige thema's.
pi_137914857
Tja, wellicht dat een te 'open' thema ook weer averechts werkt. Waar ik naartoe wilde was dat er juist wel over nagedacht wordt, maar nu doen de mensen dat misschien iets te veel. Probeer het luchtig te houden :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_137956136
Mijn bijdrage :)

blub blub
pi_137956348
leuke/mooie plaat! daar valt mijn idee bij in het niets ;)

hopelijk nog genoeg tijd om een foto te maken en in te zenden :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')