Het heeft, meer dan die persoonlijkheidskenmerken, iets sociologisch. Ik bespreek deze indeling ook met mijn leerlingen bij maatschappijleer en dan voeren we de discussie in hoeverre het mogelijk en nuttig/handig is mensen op die manier in te delen. Dan zie je bij de meeste leerlingen ook die twijfel: aan de ene kant snappen ze dat je best generaliserend mensen zo kunt indelen, en meestal herkennen ze zich ook wel in een of twee groepen en dat vinden ze wel grappig, en tegelijk tast het hun gevoel van uniek zijn inderdaad wel aan, en vinden ze daarom weer dat dit eigenlijk niet kan of klopt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:47 schreef Z het volgende:
[..]
Dat zijn meer consumentenprofielen gebaseerd op hoe je in het leven staat.
En een goed voorbeeld van context waarin je het wel moet plaatsen heb ik nog niet voorbij zien komen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:15 schreef Lienekien het volgende:
Kijk, dat is nou zo'n context waarin je het niet moest plaatsen.
Ach, het blijft mensenwerk, hè. Coachend leidinggeven, ook zoiets.quote:Op woensdag 12 maart 2014 15:15 schreef k_man het volgende:
Ik stoor me ook niet aan marketeers die bepaalde profielen opstellen. Die mensen moeten hun producten aan de man zien te brengen en dan kan het handig zijn om voor een Telegraaf-abonnement vooral mensen te benaderen waarvan je weet dat ze lid zijn van de Tros, Opel rijden, PVV stemmen en een hond hebben. En als je de Volkskrant-abonnementen doet, kijk je eerder naar PvdA-stemmende VPRO-leden met een kat en een Saab. Of zo.
Waar ik me wel aan stoor zijn managers die vinden dat de hele zaak een enneagramtest moet doen, waar dan uit volgt wie welk type is en die daar dan een bepaalde waarde aan gaat hechten. Het enneagram is pseudowetenschappelijke onzin, waarvan het best grappig is om het een keertje in te vullen, maar daar moet het dan wel stoppen. Ik wil immers ook niet dat een manager zich laat leiden door mijn sterrenbeeld, of de numerologische betekenis van mijn geboortedatum.
Inderdaad, G. Als DO2 schrijft dat 'die voortdurende behoefte van ons denkend brein om alles te willen en kunnen duiden (...) als een parasiet [is] die er alleen maar op uit is om al het leven uit het leven te zuigen', dan heeft hij weinig begrepen van wat ons mens maakt. Onze taligheid demonstreert onze drang tot categoriseren, het reduceren van de werkelijkheid om er inzicht in te krijgen en die ook te kunnen manipuleren.quote:Op woensdag 12 maart 2014 14:53 schreef Gellius het volgende:
Een categorisering heeft, neem ik aan, tot doel om de complexe werkelijkheid te vereenvoudigen, om iets inzichtelijk te maken met een specifieke bedoeling of probleemstelling. Dat is niet in alle gevallen hetzelfde als 'oppervlakkig', lijkt me.
Dat is een rake opmerking. Het doet me denken aan een stukje dat ooit in de Volkskrant verscheen over King Louie-jurkjes. Mensen vinden het pijnlijk om een stereotype te zijn. Ze proberen maar wat graag de aandacht van hun eigen inwisselbaarheid af te leiden door zich op die van de ander te richten.quote:Op woensdag 12 maart 2014 08:15 schreef Gellius het volgende:
Dat jullie je daar zo over kunnen opwinden zeg! Kennelijk is het heel bedreigend om in een categorie te vallen. Vergeten jullie niet dat dit soort categorieën descriptief zijn, en niet prescriptief? Je hoeft jezelf toch niet te verliezen als je binnen een bepaald vergelijkingsmodel in een bepaalde categorie valt? Je bent altijd nog je uniek zelfje.
Motivaction vind ik ook wel interessant en naar mijn idee niet vergelijkbaar met het enneagrammen verhaal.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:06 schreef Z het volgende:
Jullie hebben een wat eenzijdig beeld van marketing. Marketing kan vreselijk zijn, maar dat geldt zo ongeveer voor alles. Die modellen als oppervlakkig af doen, is niet terecht. Niet alle modellen zijn even sterk maar er is vaak jaren aan onderzoek aan vooraf gegaan om tot de modellen te komen en om invulling te geven aan de modellen. Een segmentatiemodel is nooit het doel op zich maar een middel om tot inzichten te komen. Dit is een mooi voorbeeld van toepassing van het besproken mentalitymodel.
http://www.motivaction.nl/cases/scheepvaartmuseum
Volgens mij wordt het niet zo zwart/wit gesteld, zelfs DO2 ziet in dat categorisering een praktisch nut heeft. En daarnaast is het volgens mij niet zo moeilijk te erkennen dat bij deze categoriseringen, zoals hier besproken, een spanningsveld is tussen enerzijds individualisme (we leven nu eenmaal in zo'n soort cultuur ook) en anderzijds het deel uit maken van een groep/categorie waarin anderen je indelen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad, G. Als DO2 schrijft dat 'die voortdurende behoefte van ons denkend brein om alles te willen en kunnen duiden (...) als een parasiet [is] die er alleen maar op uit is om al het leven uit het leven te zuigen', dan heeft hij weinig begrepen van wat ons mens maakt. Onze taligheid demonstreert onze drang tot categoriseren, het reduceren van de werkelijkheid om er inzicht in te krijgen en die ook te kunnen manipuleren.
Uiteindelijk zijn alle categorieën in min of meerdere mate een slap aftreksel van de complexe werkelijkheid. Natuurlijk is er een onderscheid tussen een fluttypering en een grondig onderzoek. Dat is zo duidelijk dat het nauwelijks argumentatie behoeft. Maar dat het categoriseren zelf een laakbare bezigheid is, is pertinente onzin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |