abonnement Unibet Coolblue
pi_150720962

Stond al op de 'New'-DVD, nu ook online.
pi_150731143
Wie gaat er op zowel 7 als 8 juni?

Mijn geld is nu even op, maar als in mei mijn vakantiegeld er is én er zijn nog kaarten voor 8 juni, dan ga ik nog 2 keer in Amsterdam :P
pi_150731366
Goede tip voor mensen die vroeg met de auto komen en gratis en op loopafstand willen parkeren: Keienbergweg. Daar zijn bedrijven met niet afgesloten parkeerplaatsen, vrij toegankelijk. Je hebt kans dat je in de loop van de middag wordt tegengehouden door 'verkeersregelaars' en dat het niet meer mogelijk is om daar te staan. Ik sta daar nog wel eens als ik in Zuidoost bij een klant zit. Maandag 8 juni wordt dat lastiger trouwens dan op zondag. Dan is het daar al druk.

Tip 2 als je besluit op de keienbergweg te gaan staan. Absoluut geen spullen in de auto laten liggen. En dashboardkastje leeg en geopend. Je weet nooit of er ongenode gasten langslopen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 17:01:36 #279
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151025121
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 12:19 schreef awijmans het volgende:
Wie gaat er op zowel 7 als 8 juni?
Ik twijfel om beiden avonden te gaan. Alleen die prijzen maken het zo lastig :{.

Er is trouwens vandaag nog een festival bijgekomen: Lollapalooza in Chicago op 31 juli.

http://www.paulmccartney.(...)eadline-lollapalooza
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_151029065
8 juni kan ik helaas niet, anders was ik daar denk ik ook wel heen gegaan :)
  zaterdag 28 maart 2015 @ 00:00:55 #281
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151113550
Valt mij op dat zelfs op 3FM een commercial van Live Nation wordt uitgezonden voor de concerten.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_151129026
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 00:00 schreef Peter88Online het volgende:
Valt mij op dat zelfs op 3FM een commercial van Live Nation wordt uitgezonden voor de concerten.
Ze hebben ditmaal de promotie ook iets harder nodig, voor de tweede gig zijn bijna in elk vak nog het meerendeel van de stoelen beschikbaar, laat staan (no pun) de plaatsen op het veld.

"This is making me excited about coming to Amsterdam this June. Love it! Hope to see you soon." https://vine.co/v/O3ULw07lWrD

En uiteraard beide dagen. Dikke 2 jaar moeten wachten om eindelijk deze set live te kunnen aanschouwen, ik had de hoop vorig jaar al opgegeven dat hij met de huidige tour ooit nog eens in Europa zou komen, en nu zelfs tweemaal in Amsterdam, een unieke kans. En misschien zie ik hem nog wel een keertje voor of na die tijd...

In ander nieuws, de veelbesproken recente ontwikkelingen rondom de Star Club-tapes (http://wogew.blogspot.nl/2015/03/star-club-raw-tape-preview.html) blijkt twee kanten te hebben. Het goede nieuws is dat de tapes die geveild zullen worden wel degelijk iets bijzonders zijn:


Het meest bijzondere hieraan is dat de tapes überhaupt in deze kwaliteit zijn opgenomen. Je kon er altijd van uitgaan dat de opnames nu gewoon eenmaal niet beter klonken, maar de (vele mindere) kwaliteit op de al wel 40 jaar bekende (on)officiële bootlegs heeft dus voor een gedeelte te maken met de vele lagen "verbeteringen". De ruwe tapes klinken gezien de omstandigheden fantastisch, blijkt nu.

Nu het slechte nieuws, de veelbelovende "raw tape"-collectie van het Japanse Misterclaudel (http://wogew.blogspot.nl/(...)-to-be-raw-tape.html) is zoals we al hadden kunnen verwachten van dat label een dikke, vette scam. Een snelle cash-in om handig gebruik te maken van de aandacht rondom de veiling. Niets "ruwe tapes", niets "nooit eerder gehoord", en het ergste is dat het zelfs gewoon van de alom bekende bootlegs gekopieerd is... Misterclaudel blijft een label om voorgoed te vermijden. Het enige wat ze doen is het kopiëren van nieuwe vondsten en het voorliegen van de verzamelaar. Er is welgeteld in al die jaren en uitgaven één release van ze geweest die origineel is, en dat was Memphis '66, een tape die niet te harden was.

Nee, dan HMC, die blijven maar verrassen. Aan de eindeloze lijst met ontdekkingen wisten ze vorig jaar een officieel, uiteraard nooit uitgebracht, Apple-project toe te voegen: Shea Stadium '65 op DVD, uit de 90's (toen nog VHS uiteraard). Nu, zeer binnenkort The Long And Winding Road, de nooit afgemaakte voorloper van de Anthology-series uit 1971 door Neil Aspinall. En dan ook nog eens een repetitie van de Ed Sullivan Show uit 1965. Om over de Lennon videotapes die op stapel liggen (o.a. https://www.facebook.com/(...)56721&type=2&theater) nog maar te zwijgen. Waar halen ze het vandaan?!
  woensdag 1 april 2015 @ 17:36:12 #283
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151268575
Cynthia Lennon is op 75 jarige leeftijd overleden.

http://www.bbc.com/news/live/uk-england-merseyside-32069664

Julian heeft als eerbetoon een video op Youtube geplaatst.

“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  woensdag 1 april 2015 @ 17:41:31 #284
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_151268716
Ach. -O-

RIP Cynthia.
The love you take is equal to the love you make.
pi_151270256
RIP.
pi_151289576
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:36 schreef Peter88Online het volgende:
Cynthia Lennon is op 75 jarige leeftijd overleden.

http://www.bbc.com/news/live/uk-england-merseyside-32069664

Julian heeft als eerbetoon een video op Youtube geplaatst.

Prachtig nummer van zijn laatste album Everything Changes, mooi eerbetoon met prachtige foto's in de video.

RIP Cynthia :N
pi_151290524
Concert Paul op 7 juni zijn geen kaarten voor te koop op dit moment. Volgens mij was het nog niet uitverkocht. Dat is dus manier om voor 8 juni meer kaarten te verkopen, want dat gaat nog niet zo hard.
pi_151300666
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 17:41 schreef Lienekien het volgende:
Ach. -O-

RIP Cynthia.
Nou,zonde.

pi_151504460
Journalistiek in Nederland:

DWDD op 3 februari 2015: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/333762

Een lang item over "het oudste kleurenfilmpje" van The Beatles. Dat er behoorlijk wat kleurenbeelden van The Beatles uit de maanden daarvoor zijn ga ik niet over muggenziften, dit gaat duidelijk om beelden van optredens. Maar zelfs dán:


Anderhalf jaar eerder, 10 februari 1962, eerste hit op "The Beatles first colour"! (Overigens nog altijd een raadsel welk liedje ze hier spelen, men weet vrijwel zeker dat de woorden "dream" gezongen worden, maar de akkoorden komen in de verste verte niet overeen met welk arrangement voor Cliff Richard's 'Theme For A Dream' of 'Dream' dan ook, en al helemaal niet met Bobby Darin's 'Dream Lover' of een song die ze nog wel eens voor de BBC hebben opgenomen, 'Dream Baby'). Ok, misschien verstaan ze onder "The Beatles" het viertal wat beroemd is geworden, inclusief Ringo. Maar dan alsnog blijft staan: het is niets nieuws, er is geen nieuwswaarde. Eerst al eens geveild door Sotheby's te Londen in september 1999, toen opnieuw door Fleetwood Owen in november 2001, in 2003 op een officiële DVD in een grijs gebied uitgebracht, en sindsdien op talloze DVD-bootlegs, en nu dus alwéér geveild. Het gaat me nog niet zo zeer om het feit dat ze hier linksom of rechtsom een leuk keuvelgesprekje van willen maken, maar meer over de totale laksheid en onwetendheid van zo'n redactie, in een tijd waar je alle info met één druk op de knop tot je beschikking kan hebben. Steeds weer die meest recente veiling-sample in beeld. "Er is geen langer beeld beschikbaar". Als ze even wat verder gekeken hadden dan hun neus lang is. En dan gaat dit slechts over entertainment, ik wil niet weten wat ze voorschotelen als het over andere zaken gaat.

RTL Late Night op 8 april 2015: http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)f5-6ac8-8b73a4bc2a60

:{...

Wat... Waar... Ik weet niet hoe... Wow.

Vergeet dat tafelgesprek. Het gaat van 'Yesterday' en 'Let It Be' naar 'Band On The Run', en vanaf daar is Paul McCartney afgeschilderd als een soort novelty artist met 'We All Stand Together' en weet hij gelukkig nog wel aan te haken door zijn hits met Michael Jackson, en heeft de arme man na 30 jaar afwezigheid eindelijk weer een succes door zijn hit waar ook Rihanna en Kanye West op meedoen. Laat me dit gezegd hebben: Gerard Ekdom doet zijn best, spreekt met passie, heeft kennis van zaken, weet alles wat ik aanhaal heus wel. Hij draaide vroeger in de nacht alles van 'Junior's Farm' tot aan 'Girls School' en is altijd de eerste die 'Once Upon A Long Ago' ipv 'Wonderful Christmas' draait in de decembermaand. Hij moet ook maar roeien met de riemen die hij heeft, en weet in ieder geval 'My Brave Face' er nog even in te proppen in het gesprek. Dat McCartney's misschien wel meest creatieve stabiele periode, de mid-90's tot nu, en het feit dat hij jaar in jaar uit wereldwijd stadions uitverkoopt, met nog geen wóórd besproken wordt, is al tekenend. Maar nog geen feitje in een nota bene vooraf opgenomen intro recht weten te krijgen? Bekijk die eerste anderhalve minuut van bovenstaand filmpje maar. Het lijkt werkelijk waar wel zo'n tenenkrommend flauw filmpje van The Onion/Speld of hoe al die "satire" tegenwoordig ook mag heten.

Het begon met 'Yesterday'? Okay, zijn meest iconische "solo"-nummer uit de beginperiode. Dan, correct, hij komt gelijk met een soloplaat. En dan maar gelijk de sprong naar "schrijft grote hits voor Michael Jackson en Elvis Costello"? Alsof hij gedegradeerd was om dan maar voor anderen liedjes te schrijven. Die tracks staan op McCartney's soloplaten, zijn samenwerkingen, 12 en 19 jaar later! En dan deze: "in 1977 scoort hij met 'I Wanna Hold Your Hand' zijn eerste nummer 1-hit in Nederland?" Ik ga niet eens meer beginnen over de toon alsof hij na lang ploeteren 14 jaar na zijn debuut op plaat eindelijk een succes gegund werd en hij ook eens in Nederland populair was. 'I Wanna Hold Your Hand'...?! 1977?! Paul McCartney solo?! NIEMAND die tijdens de research, het inspreken, de montage, het afspelen, daar zijn vraagtekens bij zet? Dan volgen zinnen als: "Dat is zijn laatste [hit], en muziekkenners weten het zeker, van Paul McCartney horen we helemaal niets meer" en "[McCartney] verdwijnt jarenlang muzikaal naar de achtergrond, maar dit jaar scoort hij opeens opnieuw een hit". Heb ik al gezegd dat het wel satire lijkt? Vooruit, voordeel van de twijfel, dat zal met een knipoog zijn. Maar, in hemelsnaam, die audio van 'Only One'? Van die hele redactie die aan zo'n item werkt heeft níémand gezegd dat het misschien verstandig is om even netjes de CD-versie eronder te plakken in plaats van een of andere aftandse YouTube-cover die niets met Kanye West óf McCartney te maken heeft? Er ging geen belletje rinkelen? Dit is nog wel sneuer dan zo'n VARA-redactie die wat details gladstrijkt om het gesprek vlot te laten lopen, dit is puur amateurisme en onkunde.

Echt, ik snap wel dat je geen ellenlange opsomming kan maken van releases, successen en sleutelmomenten en dat het een lekkere invalshoek is om puur te kijken naar succes gemeten in nummer 1-hits van liedjes in Nederland in zo'n hapslikweg-programma om het punt te maken dat een artiest na een lange tijd weer een hit heeft, maar het neerzetten alsof, van alle artiesten, PAUL MCCARTNEY een lange, pijnlijke weg op gebied van creativiteit achter de rug heeft en nu eindelijk weer in de picture kan komen, dan weet je dat het heel belabberd is gesteld met de kwaliteit van een programma.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aisumasen op 09-04-2015 03:39:02 ]
pi_151505975
RTL Late Night, dat is toch dat programma dat wekenlang over niks anders gaat dan een interview die ze gaan hebben met One Direction? Niet al te serieus nemen dus ;)
  donderdag 9 april 2015 @ 10:35:36 #291
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151508341
Ik vond dat Gerard Ekdom het nog wel redelijk wist recht te breien door over Wings te beginnen, en de samenwerking met Elvis Costello. Ik denk dat als hij langer tijd had gekregen dat hij de solocarrière van McCartney nog veel beter en sterker had kunnen uitleggen. Maar dat introfilmpje was inderdaad tenenkrommend slecht. Toen ik dat over I Want To Hold Your Hand hoorde dacht ik ook: 'Wat voor slechte redactie heeft dat programma?' Aan de andere kant is het al heel wat dat zo'n programma als RTL Late Night nog aandacht aan hem wil besteden :P.

Dat fragment op BNR radio waar Gerard Ekdom over vertelde had ik toevallig ook gehoord. Het was Harry de Winter die dat had gezegd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Peter88Online op 09-04-2015 10:48:48 ]
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_151509742
Ik ga er altijd vanuit dat zo'n redactie van een praatprogramma voornamelijk bestaat uit stagiaires van een media-opleiding. Snel items bedenken, beelden van YouTube vissen, een stukje schrijven (dat waarschijnlijk nauwelijks op de feiten gecheckt wordt), inspreken, monteren en 's avonds maar uitzenden. De uitgenodigde gast krijgt vervolgens tien minuten voor een smakelijk verhaal.
Nintendo 3DS Vriendcode: 0259-0280-4485
pi_151570494
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 01:09 schreef Aisumasen het volgende:
Journalistiek in Nederland:

DWDD op 3 februari 2015: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/333762

Een lang item over "het oudste kleurenfilmpje" van The Beatles. Dat er behoorlijk wat kleurenbeelden van The Beatles uit de maanden daarvoor zijn ga ik niet over muggenziften, dit gaat duidelijk om beelden van optredens. Maar zelfs dán:


Anderhalf jaar eerder, 10 februari 1962, eerste hit op "The Beatles first colour"! (Overigens nog altijd een raadsel welk liedje ze hier spelen, men weet vrijwel zeker dat de woorden "dream" gezongen worden, maar de akkoorden komen in de verste verte niet overeen met welk arrangement voor Cliff Richard's 'Theme For A Dream' of 'Dream' dan ook, en al helemaal niet met Bobby Darin's 'Dream Lover' of een song die ze nog wel eens voor de BBC hebben opgenomen, 'Dream Baby'). Ok, misschien verstaan ze onder "The Beatles" het viertal wat beroemd is geworden, inclusief Ringo. Maar dan alsnog blijft staan: het is niets nieuws, er is geen nieuwswaarde. Eerst al eens geveild door Sotheby's te Londen in september 1999, toen opnieuw door Fleetwood Owen in november 2001, in 2003 op een officiële DVD in een grijs gebied uitgebracht, en sindsdien op talloze DVD-bootlegs, en nu dus alwéér geveild. Het gaat me nog niet zo zeer om het feit dat ze hier linksom of rechtsom een leuk keuvelgesprekje van willen maken, maar meer over de totale laksheid en onwetendheid van zo'n redactie, in een tijd waar je alle info met één druk op de knop tot je beschikking kan hebben. Steeds weer die meest recente veiling-sample in beeld. "Er is geen langer beeld beschikbaar". Als ze even wat verder gekeken hadden dan hun neus lang is. En dan gaat dit slechts over entertainment, ik wil niet weten wat ze voorschotelen als het over andere zaken gaat.

RTL Late Night op 8 april 2015: http://www.rtlxl.nl/#!/rt(...)f5-6ac8-8b73a4bc2a60

:{...

Wat... Waar... Ik weet niet hoe... Wow.

Vergeet dat tafelgesprek. Het gaat van 'Yesterday' en 'Let It Be' naar 'Band On The Run', en vanaf daar is Paul McCartney afgeschilderd als een soort novelty artist met 'We All Stand Together' en weet hij gelukkig nog wel aan te haken door zijn hits met Michael Jackson, en heeft de arme man na 30 jaar afwezigheid eindelijk weer een succes door zijn hit waar ook Rihanna en Kanye West op meedoen. Laat me dit gezegd hebben: Gerard Ekdom doet zijn best, spreekt met passie, heeft kennis van zaken, weet alles wat ik aanhaal heus wel. Hij draaide vroeger in de nacht alles van 'Junior's Farm' tot aan 'Girls School' en is altijd de eerste die 'Once Upon A Long Ago' ipv 'Wonderful Christmas' draait in de decembermaand. Hij moet ook maar roeien met de riemen die hij heeft, en weet in ieder geval 'My Brave Face' er nog even in te proppen in het gesprek. Dat McCartney's misschien wel meest creatieve stabiele periode, de mid-90's tot nu, en het feit dat hij jaar in jaar uit wereldwijd stadions uitverkoopt, met nog geen wóórd besproken wordt, is al tekenend. Maar nog geen feitje in een nota bene vooraf opgenomen intro recht weten te krijgen? Bekijk die eerste anderhalve minuut van bovenstaand filmpje maar. Het lijkt werkelijk waar wel zo'n tenenkrommend flauw filmpje van The Onion/Speld of hoe al die "satire" tegenwoordig ook mag heten.

Het begon met 'Yesterday'? Okay, zijn meest iconische "solo"-nummer uit de beginperiode. Dan, correct, hij komt gelijk met een soloplaat. En dan maar gelijk de sprong naar "schrijft grote hits voor Michael Jackson en Elvis Costello"? Alsof hij gedegradeerd was om dan maar voor anderen liedjes te schrijven. Die tracks staan op McCartney's soloplaten, zijn samenwerkingen, 12 en 19 jaar later! En dan deze: "in 1977 scoort hij met 'I Wanna Hold Your Hand' zijn eerste nummer 1-hit in Nederland?" Ik ga niet eens meer beginnen over de toon alsof hij na lang ploeteren 14 jaar na zijn debuut op plaat eindelijk een succes gegund werd en hij ook eens in Nederland populair was. 'I Wanna Hold Your Hand'...?! 1977?! Paul McCartney solo?! NIEMAND die tijdens de research, het inspreken, de montage, het afspelen, daar zijn vraagtekens bij zet? Dan volgen zinnen als: "Dat is zijn laatste [hit], en muziekkenners weten het zeker, van Paul McCartney horen we helemaal niets meer" en "[McCartney] verdwijnt jarenlang muzikaal naar de achtergrond, maar dit jaar scoort hij opeens opnieuw een hit". Heb ik al gezegd dat het wel satire lijkt? Vooruit, voordeel van de twijfel, dat zal met een knipoog zijn. Maar, in hemelsnaam, die audio van 'Only One'? Van die hele redactie die aan zo'n item werkt heeft níémand gezegd dat het misschien verstandig is om even netjes de CD-versie eronder te plakken in plaats van een of andere aftandse YouTube-cover die niets met Kanye West óf McCartney te maken heeft? Er ging geen belletje rinkelen? Dit is nog wel sneuer dan zo'n VARA-redactie die wat details gladstrijkt om het gesprek vlot te laten lopen, dit is puur amateurisme en onkunde.

Echt, ik snap wel dat je geen ellenlange opsomming kan maken van releases, successen en sleutelmomenten en dat het een lekkere invalshoek is om puur te kijken naar succes gemeten in nummer 1-hits van liedjes in Nederland in zo'n hapslikweg-programma om het punt te maken dat een artiest na een lange tijd weer een hit heeft, maar het neerzetten alsof, van alle artiesten, PAUL MCCARTNEY een lange, pijnlijke weg op gebied van creativiteit achter de rug heeft en nu eindelijk weer in de picture kan komen, dan weet je dat het heel belabberd is gesteld met de kwaliteit van een programma.
Helemaal mee eens. Ik denk, nee ik weet zeker, dat die stagair bij RTL LN gewoon even wat gegoogled heeft en daarna Gerard Ekdom gevraagd heeft dat aan te vullen met zijn commentaar. "en dan draaien we een slecht filmpje vanaf YouTube erbij". William Rutten wordt groots aangekondigd, heeft een leuke anekdote uit de Countdown kleedkamer, en 16 foto's, meer heeft hij niet.

Ik denk dat als je een item van 15 minuten over paul mcCartney maakt dat je dat niet ter plekke in elkaar moet zetten, dan ga je heeeeel veel vergeten. Ennnn heel veel fouten maken. Ik weet niet of er in het aankondigingsfilmpje uberhaubt iets juist is. het gaat zo snel, dat je van de ene in de andere verbazing valt. "hee, dat klopt niet. Oh en dat ook niet. Waat???"

Als je 2 Beatles fans aan tafel hebt, dat zeggen William en Gerard (zijn eerste zoon heet zelfs Lennon) over zichzelf, dan kan je toch wel wat beters maken dan dit? Echt slecht. ik zou die stagair meteen ontslaan.
pi_151812047
Terwijl de crew en band al richting Japan is voor de aanstaande McCartney-tour, helpt de man zelf Ringo nog effe de Rock And Roll Hall Of Fame in:



  zondag 19 april 2015 @ 18:00:10 #296
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151831700
Ringo gebruikt dus ook regelmatig dezelfde teksten die hij tegen het publiek zegt :D. "If you don't know this song you're in the wrong venue". Ik hoorde hem dat in 2011 ook op Bospop zeggen toen hij Yellow Submarine ging zingen.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_151891354
Vroege gig in Osaka, setlist heeft 5 swaps, waarvan er 3 zullen zijn omdat hij straks 4 keer in dezelfde stad staat in Japan:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
edit: volledige set toegevoegd.

[ Bericht 10% gewijzigd door Aisumasen op 21-04-2015 15:16:18 ]
  dinsdag 21 april 2015 @ 15:17:07 #298
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_151893843
Ik ben best wel benieuwd hoe Hope For The Future live zal klinken. Jammer dat Your Mother Should Know (nog) niet terug gekeerd is in de set.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_151895057
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2015 15:17 schreef Peter88Online het volgende:
Ik ben best wel benieuwd hoe Hope For The Future live zal klinken. Jammer dat Your Mother Should Know (nog) niet terug gekeerd is in de set.
Gaat ook niet meer gebeuren, als we de lijnen en patronen in zijn live-shows in acht nemen... Zoals met vele verse toevoegingen, heeft ook deze dezelfde route als 'Letting Go', 'Hope Of Deliverance', 'Please Please Me' enzovoorts genomen. Zonde.

En 'Hope For The Future' alsnog in de set, typisch McCartney. Niet toegevoegd toen de song gepromoot werd, niet toen hij uitkwam, vorige maand in Q Magazine door hem als "flop" bestempeld, en... dan gaat hij hem nu spelen.

'Can't Buy Me Love' dus voor het eerst sinds 2009. Precies de ruil waar ik op gehoopt had, de (ietwat andere) uitvoering die ik gezien heb in 2009 is nog steeds een top 5 McCartney live-moment voor mij. Dát zou een "staple" moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')