abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_136889359
Die 25.000 extra is Defensiebreed toch? Dus niet alleen Natres (al zal daar wel het grootste deel terecht komen).

Vooralsnog vermaak ik mij prima als reservist bij de KLu :)
pi_136889476
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:38 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

hoe het nou zit op de werkvloer.
Ik wil wel eens op bezoek komen bij jou eenheid. Ik herken me namelijk niet in een aantal dingen die je zegt met betrekking tot professionaliteit.

Ik ben het met je eens dat de huidige AMO eens goed onder de loep genomen moet worden. De prioriteiten moeten daar eens anders worden gelegd. Als een vent die vers uit de AMO komt mij meld dat hij zich niet eens degelijk heeft leren aanmelden bij een meerdere, denk ik dat er wat elementaire vaardigheden missen in de opleiding. Schrap al die uren ZHKH, 'groene vaardigheden' en andere gecompliceerde procedures die ze toch na een dag weer vergeten zijn. Deze zaken komen bij de eenheid zelf wel aan bod, aangeleerd door ervaren gasten die zelf wel weten wat wel en niet belangrijk voor ze is. Beperk het schieten tot 1 schietmoment. Tijdens de eerste keer ISK worden ze toch weer ingedeeld bij het beginnersklasje voor module 1-5, en daarna kunnen ze nog een keer de GB waar de ervaren groep van de eenheid niet opkomt. De AMO moet, naar mijn mening, beperkt worden tot een aantal basale zaken die voor de natres militair van belang zijn: exercitie, de vent moet zich degelijk aan kunnen melden bij een meerdere en gewoon strak kunnen lopen; militair recht, leer wat het is om militair te zijn en welke rechten en plichten dit met zich mee brengt; basis wapenleer, spreekt voor zich; vul dit aan met sport, de cursist moet direct getoetst worden aan de DCP/Fit eis. En begin gewoon direct met de basisbegrippen van het bewaken/beveiligen. Breid hiernaast de AMO+ uit. Plak hier een extra dag aan om de vaardigheden aan te leren die het best gewoon op de eenheid zelf geïnstrueerd kunnen worden.

Die voornemens van een x-aantal duizend reservisten erbij is een grap. Er is op dit moment niet eens capaciteit om kaderleden op te leiden. De interne structuur moet compleet op de schop wil je dit bereiken. Enkel en alleen het aantal compagnieën en bataljons uitbreiden ga je het niet mee redden.

Bovenstaande is uiteraard op persoonlijke titel geschreven en behoeft nadrukkelijk niet de mening of het beleid van mijn collega's, eenheid of Defensie in het algeheel te zijn.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_136891642
Je bent kpl... Hoe "rang-geil" ben je dat je perfect aangesproken wilt worden.

Al is het wel netjes als het goed gebeurt natuurlijk.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 14:49:28 #29
257132 crew  Awsom
pi_136892066
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:37 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de huidige AMO eens goed onder de loep genomen moet worden. De prioriteiten moeten daar eens anders worden gelegd. Als een vent die vers uit de AMO komt mij meld dat hij zich niet eens degelijk heeft leren aanmelden bij een meerdere, denk ik dat er wat elementaire vaardigheden missen in de opleiding.
Volgensmij verschilt het heel erg per peloton of dat een elementaire vaardigheid is. Bij het ene peloton gaat men (onderling) véél informeler met elkaar om dan bij het andere peloton. :)
pi_136892135
Waarom wil je uberhaupt met je rang worden aangesproken als je elkaar kent? Typisch KL. Bij ons spreken we elkaar met de voornaam aan, van laag tot hoog. Tenzij er iemand van buiten ons onderdeel bij is, dan bij rang.
pi_136893059
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 14:36 schreef Thaboel het volgende:
Je bent kpl... Hoe "rang-geil" ben je dat je perfect aangesproken wilt worden.

Al is het wel netjes als het goed gebeurt natuurlijk.
Gaat ook niet primair om mij. Heb het nu zo vaak gezien dat een verse kracht voor moet komen bij de CC om zn nieuwe strepen opgeplakt te krijgen, en vervolgens staat diegene als een slappe zak aardappels en met een bek vol tanden voor de hele Cie omdat hij/zij geen idee heeft hoe dat aanmelden gaat. Dat kan anders.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_136894065
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 14:51 schreef JAY-T het volgende:
Waarom wil je uberhaupt met je rang worden aangesproken als je elkaar kent? Typisch KL. Bij ons spreken we elkaar met de voornaam aan, van laag tot hoog. Tenzij er iemand van buiten ons onderdeel bij is, dan bij rang.
Dat is in mijn groep niet anders hoor. Daarnaast snap je denk ik zelf wel dat bij een aantal eenheden die hiërarchie gewoon nodig is.

Klu zeker? Die kunnen beter het hele rangensysteem afschaffen. Net als uniformen want t lukt toch elke keer weer om dr wat feestelijks van te maken.


Overigens ben ik van mening dat de natres amo gewoon verlengd moet worden. Komop zeg 2 weken.... maak dr 4 van of 6. Dan kun je echt wat leren.... laat desnoods de wapens dr uit en doe dat in de amo+, maar geen exercitie of geen zhkh (word imho overal onderschat) kunnen... die 2 weken is n aanfluiting, doe t of goed of gewoon helemaal niet.
pi_136895062
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 13:37 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Ik wil wel eens op bezoek komen bij jou eenheid. Ik herken me namelijk niet in een aantal dingen die je zegt met betrekking tot professionaliteit.

Ik ben het met je eens dat de huidige AMO eens goed onder de loep genomen moet worden. De prioriteiten moeten daar eens anders worden gelegd. Als een vent die vers uit de AMO komt mij meld dat hij zich niet eens degelijk heeft leren aanmelden bij een meerdere, denk ik dat er wat elementaire vaardigheden missen in de opleiding. Schrap al die uren ZHKH, 'groene vaardigheden' en andere gecompliceerde procedures die ze toch na een dag weer vergeten zijn. Deze zaken komen bij de eenheid zelf wel aan bod, aangeleerd door ervaren gasten die zelf wel weten wat wel en niet belangrijk voor ze is. Beperk het schieten tot 1 schietmoment. Tijdens de eerste keer ISK worden ze toch weer ingedeeld bij het beginnersklasje voor module 1-5, en daarna kunnen ze nog een keer de GB waar de ervaren groep van de eenheid niet opkomt. De AMO moet, naar mijn mening, beperkt worden tot een aantal basale zaken die voor de natres militair van belang zijn: exercitie, de vent moet zich degelijk aan kunnen melden bij een meerdere en gewoon strak kunnen lopen; militair recht, leer wat het is om militair te zijn en welke rechten en plichten dit met zich mee brengt; basis wapenleer, spreekt voor zich; vul dit aan met sport, de cursist moet direct getoetst worden aan de DCP/Fit eis. En begin gewoon direct met de basisbegrippen van het bewaken/beveiligen. Breid hiernaast de AMO+ uit. Plak hier een extra dag aan om de vaardigheden aan te leren die het best gewoon op de eenheid zelf geïnstrueerd kunnen worden.

Die voornemens van een x-aantal duizend reservisten erbij is een grap. Er is op dit moment niet eens capaciteit om kaderleden op te leiden. De interne structuur moet compleet op de schop wil je dit bereiken. Enkel en alleen het aantal compagnieën en bataljons uitbreiden ga je het niet mee redden.

Bovenstaande is uiteraard op persoonlijke titel geschreven en behoeft nadrukkelijk niet de mening of het beleid van mijn collega's, eenheid of Defensie in het algeheel te zijn.
Op de meeste dingen die jij aandraagt doelde ik geeneens.
Ja, fijn en leuk enzo melden en exercitie en ik vind inderdaad de slappe exercitie en het amilitaire gedrag niet om aan te zien, maar ik doel niet alleen op de AMO maar op het hele model van de Natres. Het hele concept van de Natres zoals het nu is moet op de schop.

Wat is de hoofdtaak van de Natres? Beveiligen en bewaken toch? Beveiligen en bewaken van civiele objecten en van militaire objecten. Juist Wat precies hebben springend voorwaarts (toegegeven, heel leuk om te doen..), stoere verhalen over infanterie gevechten, patrouilles lopen op zoek naar IED's ( :') ) skillhouse, lachwekkende onwerkelijke CBRN scenario's, lachwekkende oefenzaterdagen met archaïsche onwerkelijke koude oorlog scenario's met een Algemene Crisis Toestand met de strekking van ''De spanningen tussen Zaristan en Nederland zijn hoog opgelopen! Ze vallen binnen! Ga patrouilles lopen!'' in godsnaam te maken met beveiligen en bewaken?

U denkt nu: ''eh, niks dus'', en dat is geheel correct. En ondertussen lopen we zonder wapen rond op de NSS 14 omdat we niet gecertificeerd zijn voor iets waarvoor de godverdomme Natres nota bene in het fucking leven geroepen is :')

Het is toch godverdomme diep en diep triest? :')
Weet je waarom ze ons niet inzetten bij civiele bewakingen met wapens en waarom ze ons niet het werk laten doen waarvoor de Natres eigenlijk is en in plaats daarvan hoogstens pasjes laten controleren?

Omdat de gemiddelde Natresser niet weet wat hij moet doen en de eerste de beste boef voor z'n flikker zou schieten.

Tl;dr: Natres is incapabel om de taken uit te voeren die we eigenlijk zouden moeten uitvoeren.

Op dit moment zijn we zo ongeveer alleen goed voor: oefenvijand spelen, pasjes controleren en zandzakken leggen.
Ben benieuwd hoeveel beter het bij de GLR is. Jay-T? Iets?

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 19-02-2014 16:08:02 ]
pi_136895566
De korpscommandant zou van mij het bovenstaande verhaal best mogen lezen.

[ Bericht 32% gewijzigd door samthegreat5 op 19-02-2014 16:20:30 ]
pi_136895869
quote:
Beveiligen en bewaken van civiele objecten en van militaire objecten. Juist Wat precies hebben springend voorwaarts (toegegeven, heel leuk om te doen..), stoere verhalen over infanterie gevechten, patrouilles lopen op zoek naar IED's ( :') ) skillhouse, lachwekkende onwerkelijke CBRN scenario's,
Eensch.

quote:
lachwekkende oefenzaterdagen met archaïsche onwerkelijke koude oorlog scenario's met een Algemene Crisis Toestand met de strekking van ''De spanningen tussen Zaristan en Nederland zijn hoog opgelopen! Ze vallen binnen! Ga patrouilles lopen!''
Dat is dan een probleem dat bij jou Pel/Cie ligt. Onze MDO's zijn gebaseerd op een redelijkerwijs realistisch scenario. Beetje ala wat je nu in de Oekraine ziet: burgeropstanden, boze hippies en lastige studenten die even verhaal komen halen bij Defensiecomplexen of opbjecten van vergelijkbare aard. Bijkomstig probleem is bij ons echter dat de geweldssituatie veel te laag blijft. Verder dan het riedeltje 'Halt of geweld wordt gebruikt' zijn we al lange tijd niet geweest. De keer dat ik een patroon bij een oefening of MDO eruit heb gegooit zal prima anderhalf jaar geleden zijn.

quote:
ondertussen lopen we zonder wapen rond op de NSS
Dat kan je nog niet weten. Wabev naar de staf is pas maandag gegeven. Aannames dus.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 16:21:47 #36
257132 crew  Awsom
pi_136896006
Onze MDO's zijn ook redelijk realistisch, met een wisselend geweldsspectrum door de oefening heen. Op de amo+ had ik wel last van binnenvallende Russen :')
pi_136896081
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:18 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
Wabev naar de staf is pas maandag gegeven. Aannames dus.
Ga je nu beweren dat we met wapen op de NSS gaan rondlopen?
Wat krijg ik van je? Een sixpack bier? Doe maar een sixpackje Leffe Royale. :P
pi_136896105
Fijn om te horen van jullie MDO's overigens. Is dat aspect tenminste ergens beter.
pi_136896126
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:23 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ga je nu beweren dat we met wapen op de NSS gaan rondlopen?
Wat krijg ik van je? Een sixpack bier? Doe maar een sixpackje Leffe Royale. :P
Deal.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_136896185
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:24 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Deal.
Wat wil jij hebben?
Kies maar iets lekkers. Je krijgt er zelfs een kusje op je wang bij.
pi_136896217
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:26 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wat wil jij hebben?
Kies maar iets lekkers. Je krijgt er zelfs een kusje op je wang bij.
Flesje Jameson?
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_136896237
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:27 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:

[..]

Flesje Jameson?
Deal
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 16:34:20 #43
257132 crew  Awsom
pi_136896433
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Deal
Hopelijk dus Jameson zuipen op de NSS. :P
pi_136896457
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:34 schreef Awsom het volgende:

[..]

Hopelijk dus Jameson zuipen op de NSS. :P
Ik hoop eigenlijk ook dat ik een flesjes Jameson moet aftikken. Maar ik ben bang van niet mijn beste.
pi_136896536
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:34 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk ook dat ik een flesjes Jameson moet aftikken. Maar ik ben bang van niet mijn beste.
Als we op Heumensoord en bij de Eems met scherp staan zal NSS niet anders zijn. En anders ligt de oorzaak bij de politie en niet bij mindef want politie bepaald deze keer.
Bij de korporaal komt men met persoonlijke ideeën. Met de ideeën van de korporaal gaat men weg.
pi_136896600
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 12:38 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik hoop dat Tom Middendorp, Jeanine en de Korpschef dit lezen :')
Ze mogen altijd bij me op de koffie komen zodat ik ze eens even kan uitleggen hoe het nou zit op de werkvloer.
Ze hebben speciaal een reservisten bureau opgericht voor suggesties als de jouwe.

(niet dat daar erg vel mee gedaan gaat worden :') )
pi_136896744
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Op de meeste dingen die jij aandraagt doelde ik geeneens.
Ja, fijn en leuk enzo melden en exercitie en ik vind inderdaad de slappe exercitie en het amilitaire gedrag niet om aan te zien, maar ik doel niet alleen op de AMO maar op het hele model van de Natres. Het hele concept van de Natres zoals het nu is moet op de schop.

Wat is de hoofdtaak van de Natres? Beveiligen en bewaken toch? Beveiligen en bewaken van civiele objecten en van militaire objecten. Juist Wat precies hebben springend voorwaarts (toegegeven, heel leuk om te doen..), stoere verhalen over infanterie gevechten, patrouilles lopen op zoek naar IED's ( :') ) skillhouse, lachwekkende onwerkelijke CBRN scenario's, lachwekkende oefenzaterdagen met archaïsche onwerkelijke koude oorlog scenario's met een Algemene Crisis Toestand met de strekking van ''De spanningen tussen Zaristan en Nederland zijn hoog opgelopen! Ze vallen binnen! Ga patrouilles lopen!'' in godsnaam te maken met beveiligen en bewaken?

U denkt nu: ''eh, niks dus'', en dat is geheel correct. En ondertussen lopen we zonder wapen rond op de NSS 14 omdat we niet gecertificeerd zijn voor iets waarvoor de godverdomme Natres nota bene in het fucking leven geroepen is :')

Het is toch godverdomme diep en diep triest? :')
Weet je waarom ze ons niet inzetten bij civiele bewakingen met wapens en waarom ze ons niet het werk laten doen waarvoor de Natres eigenlijk is en in plaats daarvan hoogstens pasjes laten controleren?

Omdat de gemiddelde Natresser niet weet wat hij moet doen en de eerste de beste boef voor z'n flikker zou schieten.

Tl;dr: Natres is incapabel om de taken uit te voeren die we eigenlijk zouden moeten uitvoeren.

Op dit moment zijn we zo ongeveer alleen goed voor: oefenvijand spelen, pasjes controleren en zandzakken leggen.
Ben benieuwd hoeveel beter het bij de GLR is. Jay-T? Iets?
Wij zijn natuurlijk al bijna 100% blauw opgeleid, dus die groene oefeningen die je opnoemt komen niet in ons jaarlijks oefenprogramma voor. Uiteraard lopen we ook patrouille tijdens een oefening, maar het scenario is dan volledig gericht op de beveiligings- en bewakingstaken en variërend in geweldsspectrum, van meewerkende verdachte tot wat minder meewerkend :P

De overige zaken die je opnoemt, zoals cbrn (wij gaan enkel de mor in), zhkh en ammunition awareness hebben wij ook, maar dat valt gewoon onder de militaire basisvaardigheden. Verder krijgen we les in aanhouding en zelfverdediging > ook weer gericht op de beveiligings- en bewakingstaken en daarmee zijn we dus ook bevoegd om handboeien, wapenstok en Glock te dragen.

Civiele bewakingstaken doen we eigenlijk niet. Wel heel veel bewakingstaken binnen de KLu, van het ondersteunen van de bestaande bewaking, tot aan het bewaken van hoofdwapensystemen door heel Nederland. Oefenvijand ook regelmatig, maar dat vindt ik wel een leuke afwisseling, laatst nog een weekje voor naar Duitsland geweest.

Maar een zaterdag spenderen in een bos en springend voorwaarts gaan, dat zul je ons niet zien doen.. Desondanks blijft er ook bij ons nog genoeg verbetering mogelijk natuurlijk.

Mijn AMO en VTO zijn alweer een tijdje geleden dus ik weet niet goed hoe die nu zijn vormgegeven. maar er lopen nu volgens mij weer twee klassen (na een opleidingsstop van 2 jaar) dus dat zullen we straks wel merken :)

[ Bericht 1% gewijzigd door JAY-T op 19-02-2014 16:49:28 ]
  Moderator woensdag 19 februari 2014 @ 16:59:33 #48
257132 crew  Awsom
pi_136897224
Mag een 'normale' militair eigenlijk handboeien gebruiken?

Daarnaast zou ik ook wel een glock als tweede wapen willen hebben :P Als m'n diemaco het begeeft is het einde verhaal..

[ Bericht 1% gewijzigd door Awsom op 19-02-2014 17:05:22 ]
pi_136897378
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:59 schreef Awsom het volgende:
Mag een 'normale' militair eigenlijk handboeien gebruiken?

Daarnaast zou ik ook wel een glock als tweede wapen willen hebben :P Als m'n colt het begeeft is het einde verhaal..
Je Diemaco bedoel je :P

En nope: Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren, artikel 4
pi_136897453
quote:
Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar:

a. aan wie dat geweldmiddel rechtens is toegekend, voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het geweldmiddel hem is toegekend, en

b. die in het gebruik van dat geweldmiddel is geoefend.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')