abonnement Unibet Coolblue
pi_136689002
Heel erg vervelend, ik zie verandering aan m`n lichaam, alles word dunner, strakker, en ik ga steeds makkelijker bewegen, ook de weegschaal geeft steeds minder kilo`s aan.
Kleren gaan losser zitten, broek is al zeker 2 maten te groot.
Maar toch..
Mijn uithoudingsvermogen word met de dag groter, maar mijn conditie blijft heel slecht.

Spreekt elkaar tegen, dat weet ik, mijn uithoudingsvermogen word groter als in, ik loop nu met gemak 5-8 km, maar mijn conditie blijft kut als in, als ik doorloop dan hijg ik na 500 meter al een beetje.

Is het nou heel erg raar dat mijn uithoudingsvermogen wél omhoog gaat, maar mijn conditie amper/niet?

Ik doe 2 - 3 uur per dag steps (Zet een Muziek DVD op en beweeg op de muziek) En ik loop gemiddeld 30-60 minuten per dag :)

Alvast dank!
pi_136689100
Uithoudingsvermogen = conditie.

Ik snap je vraag dus niet....
pi_136689134
ga weg

[ Bericht 96% gewijzigd door Mord_Sith op 15-02-2014 11:51:41 ]
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:04:43 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_136689180
je hebt dus meer een marathon conditie ipv een sprint conditie bedoel je

Dan moet je meer trainen op korte afstanden dus minder ver maar sneller.

dus ipv 30 minuten 10 km/uur, 10 minuten 12 km/uur. lijkt mij. maar ik heb er geen verstand van.
pi_136689443
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:02 schreef Waterloos het volgende:
Uithoudingsvermogen = conditie.

Ik snap je vraag dus niet....
Even anders uitgelegd.
Ik kan prima 5 km lopen zonder pijn of moeite, maar.... zodra ik de straat uitgelopen ben merk ik dat ik een beetje hijgerig ben al, het is niet zo dat ik echt moe ben, maar puur wat licht gehijg...

Dus dat spreekt elkaar tegen dat ik wel 5 km kan lopen zonder problemen, maar dat ik wel na een paar 100 meter al hijg.
pi_136689446
Ga interval trainingen doen.
Daar ga je snel resultaat mee bereiken, als ik je goed begrijp m.b.t. conditie en uithoudingsvermogen.
Je wil het lang vol kunnen houden op een hogere hartslag.
Dit kan je trainen door regelmatig interval trainingen te doen afgewisseld met duurtrainingen.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_136689455
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 23:59 schreef Braddie het volgende:
Heel erg vervelend, ik zie verandering aan m`n lichaam, alles word dunner, strakker, en ik ga steeds makkelijker bewegen, ook de weegschaal geeft steeds minder kilo`s aan.
Kleren gaan losser zitten, broek is al zeker 2 maten te groot.
Maar toch..
Mijn uithoudingsvermogen word met de dag groter, maar mijn conditie blijft heel slecht.

Spreekt elkaar tegen, dat weet ik, mijn uithoudingsvermogen word groter als in, ik loop nu met gemak 5-8 km, maar mijn conditie blijft kut als in, als ik doorloop dan hijg ik na 500 meter al een beetje.

Is het nou heel erg raar dat mijn uithoudingsvermogen wél omhoog gaat, maar mijn conditie amper/niet?

Ik doe 2 - 3 uur per dag steps (Zet een Muziek DVD op en beweeg op de muziek) En ik loop gemiddeld 30-60 minuten per dag :)

Alvast dank!
Tae bo doen, doet serieus wonderen en is geheel gratis.

pi_136689476
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:04 schreef Zapata het volgende:
je hebt dus meer een marathon conditie ipv een sprint conditie bedoel je

Dan moet je meer trainen op korte afstanden dus minder ver maar sneller.

dus ipv 30 minuten 10 km/uur, 10 minuten 12 km/uur. lijkt mij. maar ik heb er geen verstand van.
Ja, ik wil een echt goede conditie krijgen.
Maar, ik ben niet iemand van het rennen, fietsen en lopen op muziek vind ik tof, steps vind ik tof, maar hardlopen of rennen vind ik niets....
pi_136689503
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:12 schreef Braddie het volgende:

[..]

Even anders uitgelegd.
Ik kan prima 5 km lopen zonder pijn of moeite, maar.... zodra ik de straat uitgelopen ben merk ik dat ik een beetje hijgerig ben al, het is niet zo dat ik echt moe ben, maar puur wat licht gehijg...

Dus dat spreekt elkaar tegen dat ik wel 5 km kan lopen zonder problemen, maar dat ik wel na een paar 100 meter al hijg.
Dat spreek elkaar niet tegen. Het enige dat jij traint is duur"lopen". Je zal steeds langere afstanden kunnen lopen, alleen niet op hoger tempo.
Je zal dus weer bijna op nul moeten beginnen, alleen dan op hoog tempo.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:14:39 #11
381517 Zapata
held op sokken
pi_136689518
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:13 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ja, ik wil een echt goede conditie krijgen.
Maar, ik ben niet iemand van het rennen, fietsen en lopen op muziek vind ik tof, steps vind ik tof, maar hardlopen of rennen vind ik niets....
nouja je kan dat toch ook toepassen op fietsen en steps? Gewoon harder fietsen of steppen. :P
pi_136689520
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:12 schreef bhm het volgende:
Ga interval trainingen doen.
Daar ga je snel resultaat mee bereiken, als ik je goed begrijp m.b.t. conditie en uithoudingsvermogen.
Je wil het lang vol kunnen houden op een hogere hartslag.
Dit kan je trainen door regelmatig interval trainingen te doen afgewisseld met duurtrainingen.
Nee, ik wil van dat gehijg af...
Interval Training heb ik geprobeert (Insanity en P90x) maar beide vond ik verschrikkelijk zwaar en ben ik mee gestopt..

En nu doe ik dus steps..
pi_136689549
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:14 schreef Braddie het volgende:

[..]

Nee, ik wil van dat gehijg af...
Interval Training heb ik geprobeert (Insanity en P90x) maar beide vond ik verschrikkelijk zwaar en ben ik mee gestopt..

En nu doe ik dus steps..
Zwaar is goed man. Doorzetten je bent nu goed op weg.
pi_136689562
edit

[ Bericht 99% gewijzigd door Mord_Sith op 15-02-2014 11:52:00 ]
Digo
pi_136689565
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:14 schreef bhm het volgende:

[..]

Dat spreek elkaar niet tegen. Het enige dat jij traint is duur"lopen". Je zal steeds langere afstanden kunnen lopen, alleen niet op hoger tempo.
Je zal dus weer bijna op nul moeten beginnen, alleen dan op hoog tempo.
Aaah... ofwel, ik moet snel gaan wandelen (5-6kmpu) en evt hardlopen gedurende een paar minuten, mijn hartslag omhoog laten komen ofzo?

(Dat is mij ooit eens verteld, als ik gewoon normaal loop dat ik dan vet verbrand, omdat m`n hartslag gemiddeld zo rond de 100-120 zit dan, en dus ook als ik steps doe... Maar dat ik pas conditie opbouw als dat rond de 150-160 is?)
pi_136689597
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:14 schreef Braddie het volgende:

[..]

Nee, ik wil van dat gehijg af...
Interval Training heb ik geprobeert (Insanity en P90x) maar beide vond ik verschrikkelijk zwaar en ben ik mee gestopt..

En nu doe ik dus steps..
Er is verschil tussen interval en Insanity en p90x, dat zijn meteen twee zeer extreme varianten. Het gaat erom dat je het lichaam moet trainen om gewend te raken aan een hogere hartslag.

Even de volgende vragen:
Waar wil je een goede conditie voor hebben?

Een hardloop conditie is iets anders als een fiets conditie. Wanneer iemand ontzettend lang hard kan fietsen betekend dat niet dat diegene ook lang hard kan lopen.. Wat is je doel, alleen dan kan je gericht antwoord krijgen op je vraag.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_136689599
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:15 schreef Jahr00n het volgende:

[..]

Zwaar is goed man. Doorzetten je bent nu goed op weg.
Nee, die trainingen zijn echt te zwaar voor mij.... Ik was na 5 minuten echt kapot en bijna naar adem aan het snakken.. Dat wil ik ook niet.
HEt is niet zo dat ik een six pack beach body wil hebben, maar gewoon een goede conditie.
pi_136689636
Dingen als kickfun dan? Minder (fysiek) zwaar dan boksen maar wel lekker vermoeiend.
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:18:29 #19
381517 Zapata
held op sokken
pi_136689639
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:16 schreef Braddie het volgende:

[..]

Aaah... ofwel, ik moet snel gaan wandelen (5-6kmpu) en evt hardlopen gedurende een paar minuten, mijn hartslag omhoog laten komen ofzo?

(Dat is mij ooit eens verteld, als ik gewoon normaal loop dat ik dan vet verbrand, omdat m`n hartslag gemiddeld zo rond de 100-120 zit dan, en dus ook als ik steps doe... Maar dat ik pas conditie opbouw als dat rond de 150-160 is?)
Dat is wat een sportschool medewerker mij vertelde.
Onder de 140 is vooral vet verbranden en boven vooral conditie.

Maar ik denk als je hard loopt (wat jij niet doet dus) je ook met een hartslag van ruim boven de 140 je lange afstand kan trainen ipv korte. jij moet denk ik gewoon sneller steppen en fietsen maar dan minder lang.
pi_136689656
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:16 schreef Braddie het volgende:

[..]

Nee, die trainingen zijn echt te zwaar voor mij.... Ik was na 5 minuten echt kapot en bijna naar adem aan het snakken.. Dat wil ik ook niet.
HEt is niet zo dat ik een six pack beach body wil hebben, maar gewoon een goede conditie.
Jamaar jonge als ik dit goed lees doe je dus 3 uur steps en dan nog 1 uur lopen. Dit is echt mega inefficient. Beter knal je die hartslag omhoog en ga je gewoon een half uurtje intervallen knallen.
pi_136689658
Waar wil je een betere conditie in krijgen dat lijkt me de eerste vraag, dan kunnen we verder.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_136689664
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:16 schreef bhm het volgende:

[..]

Er is verschil tussen interval en Insanity en p90x, dat zijn meteen twee zeer extreme varianten. Het gaat erom dat je het lichaam moet trainen om gewend te raken aan een hogere hartslag.

Even de volgende vragen:
Waar wil je een goede conditie voor hebben?

Een hardloop conditie is iets anders als een fiets conditie. Wanneer iemand ontzettend lang hart kan fietsen betekend dat niet dat diegene ook lang hard kan lopen.. Wat is je doel, alleen dan kan je gericht antwoord krijgen op je vraag.
Waar wil ik een goede conditie voor hebben... Pffoeee, ik heb niet specifiek een doel.
Maar als het nu even snel beantwoord moet worden, rennen... Ik weet niet of je The Rolling Stones kent?

Mick Jagger heeft een absurde conditie, ik zeg niet dat ik dat ook wil, want dat gaat niet zoals ik nu bezig ben, en dan moet ik echt personal trainers nemen en mijn hele levenswijze omgooien, maar wel iets wat er ook maar 1/10e van in de buurt komt.. Want die van mij is super slecht.

Dus, normaal ademen, gewoon lange stukken kunnen hardlopen zonder echt te hijgen, en ik wil gewoon graag normaal kunnen lopen zonder ook maar een beetje ja ehh.. gehijg... Omdat ik *moe* ben, wat niet zo is..

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2014 00:20:02 ]
pi_136689731
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:18 schreef Zapata het volgende:

[..]

Dat is wat een sportschool medewerker mij vertelde.
Onder de 140 is vooral vet verbranden en boven vooral conditie.

Maar ik denk als je hard loopt (wat jij niet doet dus) je ook met een hartslag van ruim boven de 140 je lange afstand kan trainen ipv korte. jij moet denk ik gewoon sneller steppen en fietsen maar dan minder lang.
Ik wil pas gaan hardlopen als ik wat meer gewicht kwijt ben, i.v.m ballast...
Maar stel... Ik ga 5 minuten echt goed bewegen op een nummer en ik krijg m`n hartslag rond de 160... (Ik noem maar wat) Dan is dat efficienter, dan zeg 30 minuten gewoon bewegen op muziek en m`n hartslag zo rond de 130-140?
pi_136689774
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:19 schreef Braddie het volgende:

[..]

Waar wil ik een goede conditie voor hebben... Pffoeee, ik heb niet specifiek een doel.
Maar als het nu even snel beantwoord moet worden, rennen... Ik weet niet of je The Rolling Stones kent?

Mick Jagger heeft een absurde conditie, ik zeg niet dat ik dat ook wil, want dat gaat niet zoals ik nu bezig ben, en dan moet ik echt personal trainers nemen en mijn hele levenswijze omgooien, maar wel iets wat er ook maar 1/10e van in de buurt komt.. Want die van mij is super slecht.

Dus, normaal ademen, gewoon lange stukken kunnen hardlopen zonder echt te hijgen, en ik wil gewoon graag normaal kunnen lopen zonder ook maar een beetje ja ehh.. gehijg... Omdat ik *moe* ben, wat niet zo is..
Rennen dus, terwijl je eerder aangeeft dat je hardlopen niks vindt :')

Als je een betere conditie voor rennen wilt, dan zul je ook moeten gaan rennen.
Op hartslag is het mooiste inderdaad.
Als je er geen hebt moet je ongeveer 1 a 2 minuten zo hard gaan lopen dat je nog net kan praten. Dan neem je een halve minuut rust. Enzovoort.
Wanneer dat goed gaat maak je de duur iets langer van het hardlopen en voer je het tempo (hartslag) steeds iets verder op.
"Stories happen only to those who are able to tell them."
pi_136689822
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:23 schreef bhm het volgende:

[..]

Rennen dus, terwijl je eerder aangeeft dat je hardlopen niks vindt :')

Als je een betere conditie voor rennen wilt, dan zul je ook moeten gaan rennen.
Op hartslag is het mooiste inderdaad.
Als je er geen hebt moet je ongeveer 1 a 2 minuten zo hard gaan lopen dat je nog net kan praten. Dan neem je een halve minuut rust. Enzovoort.
Wanneer dat goed gaat maak je de duur iets langer van het hardlopen en voer je het tempo (hartslag) steeds iets verder op.
Ja, ik vind hardlopen niks, en rennen ook niet, maar hoe leg ik anders uit dat ik gewoon een goede conditie wil? Zodat ik ook normale activiteiten kan meedoen zonder kapot te zijn na een meter of 500..

Als ik ga hardlopen (gister een stukje gedaan, omdat ik heel veel energie had) Ben ik doodop en kan ik amper praten (Zoals jij zegt dat goed is) na echt misschien net 400 meter...
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:25:17 #26
381517 Zapata
held op sokken
pi_136689826
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:21 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ik wil pas gaan hardlopen als ik wat meer gewicht kwijt ben, i.v.m ballast...
Maar stel... Ik ga 5 minuten echt goed bewegen op een nummer en ik krijg m`n hartslag rond de 160... (Ik noem maar wat) Dan is dat efficienter, dan zeg 30 minuten gewoon bewegen op muziek en m`n hartslag zo rond de 130-140?
ik weet de relatie niet tussen hoogte van de hartslag en wanneer je traint op lange afstanden of korte.
Het lijkt me in elk geval logisch dat hoe harder/sneller je traint hoe hoger je hartslag.

Efficiënter in jouw geval omdat jij juist een conditie wil voor korte afstand.

Ik zelf hou niet van al dat gelet op hartslag en dergelijke, als je nu 30 minuten stept zou ik daar 15 of 20 van maken maar dan sneller.
pi_136689910
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:25 schreef Zapata het volgende:

[..]

ik weet de relatie niet tussen hoogte van de hartslag en wanneer je traint op lange afstanden of korte.
Het lijkt me in elk geval logisch dat hoe harder/sneller je traint hoe hoger je hartslag.

Efficiënter in jouw geval omdat jij juist een conditie wil voor korte afstand.

Ik zelf hou niet van al dat gelet op hartslag en dergelijke, als je nu 30 minuten stept zou ik daar 15 of 20 van maken maar dan sneller.
Ahh op die manier :)
Ik step nu ongeveer 30-35 minuten per x (Na die periode neem ik 5 minuten pauze, glaasje water, beetje internetten, even op adem komen)
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:33:15 #28
381517 Zapata
held op sokken
pi_136690041
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:28 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ahh op die manier :)
Ik step nu ongeveer 30-35 minuten per x (Na die periode neem ik 5 minuten pauze, glaasje water, beetje internetten, even op adem komen)
dan maak je daar 20 van. of zelfs 15.
Wat je ook kan doen is eerst 15 en dan langzaam elke keer sneller.
En dan op een gegeven moment als je tevreden bent met je "conditie" dan weer langer doorgaan met dezelfde snelheid.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:33:57 #29
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_136690060
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 23:59 schreef Braddie het volgende:
ook de weegschaal geeft steeds minder kilo`s aan.
Tijd voor nieuwe batterijen.
pi_136690441
Www.rennenmetevy.nl

Muziek, langzame hardloopopbouw en een geile Belgische dame die zegt wat je moet doen.
Ja doei.
pi_136694482
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:51 schreef motorbloempje het volgende:
Www.rennenmetevy.nl

Muziek, langzame hardloopopbouw en een geile Belgische dame die zegt wat je moet doen.
Tof, ben nu de 0-5km van 2006 aan het binnenhalen! Ben benieuwd!
pi_136694617
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:48 schreef Braddie het volgende:

[..]

Tof, ben nu de 0-5km van 2006 aan het binnenhalen! Ben benieuwd!
Daar ben ik (in 2008) ook mee begonnen. En ik haatte hardlopen, was een vet propje met -10 conditie en ging dóód de eerste les. De tweede les ook, de derde les ook. Maar het is een kwestie van doorzetten. Het ging steeds makkelijker, en 10 weken later liep ik inderdaad een half uur/5km op de City Pier City in Den Haag (was in januari begonnen).

Als je een les NIET uitloopt hoef je je daar ook niet voor te schamen, en doe je gewoon die les net zo lang tot je hem wél uitloopt (wel met de rustdagen in acht nemend) en gaat daarna pas door naar de volgende les.

Let erop dat je niet te hard gaat/wilt. Het gaat hier niet zo zeer om hard leren rennen, maar om uithoudingsvermogen op te bouwen. Liever dat je het met 8.5km/uur volhoudt en na het half uur kunnen rennen (dat is het doel van Evy) met 8.5km/uur doorwerkt aan snelheid dan dat je jezelf kapot loopt met sprintjes van 12km/uur, dit niet volhoudt en weer stopt.

Mijn moeder, 54, is ook begonnen met hardlopen met Evy. Zij doet het nóg rustiger aan dan het schema voorschrijft: ze doet in plaats van 3 lessen per week één hele week met 1 les: ze is best zwaar en heeft -30 conditie, maar inmiddels is ze bij les 16 ofzo, loopt ze stukken van 5, 6 en 7 minuten hard en ze merkt verbetering.

En als je op maandag, woensdag en vrijdag je hardloopdingen doet, kun je op de andere dagen rustig voor een wandeling gaan, een steps les doen of wat dan ook.
Ja doei.
pi_136694764
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 09:53 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Daar ben ik (in 2008) ook mee begonnen. En ik haatte hardlopen, was een vet propje met -10 conditie en ging dóód de eerste les. De tweede les ook, de derde les ook. Maar het is een kwestie van doorzetten. Het ging steeds makkelijker, en 10 weken later liep ik inderdaad een half uur/5km op de City Pier City in Den Haag (was in januari begonnen).

Als je een les NIET uitloopt hoef je je daar ook niet voor te schamen, en doe je gewoon die les net zo lang tot je hem wél uitloopt (wel met de rustdagen in acht nemend) en gaat daarna pas door naar de volgende les.

Let erop dat je niet te hard gaat/wilt. Het gaat hier niet zo zeer om hard leren rennen, maar om uithoudingsvermogen op te bouwen. Liever dat je het met 8.5km/uur volhoudt en na het half uur kunnen rennen (dat is het doel van Evy) met 8.5km/uur doorwerkt aan snelheid dan dat je jezelf kapot loopt met sprintjes van 12km/uur, dit niet volhoudt en weer stopt.

Mijn moeder, 54, is ook begonnen met hardlopen met Evy. Zij doet het nóg rustiger aan dan het schema voorschrijft: ze doet in plaats van 3 lessen per week één hele week met 1 les: ze is best zwaar en heeft -30 conditie, maar inmiddels is ze bij les 16 ofzo, loopt ze stukken van 5, 6 en 7 minuten hard en ze merkt verbetering.

En als je op maandag, woensdag en vrijdag je hardloopdingen doet, kun je op de andere dagen rustig voor een wandeling gaan, een steps les doen of wat dan ook.
8,5kmu lijkt mij (bijwijze van) dan ook een prima snelheid om te gaan hardlopen. Het gaat mij niet om sprintjes of dergelijke maar puur om een goede conditie bij lange afstanden.

Het zal waarschijnlijk bij mij zo zijn dat ik de les wel "Uitloop" Maar dat het gepaard gaat met wat meer/langere pauzes..

Rust dagen neem ik sowieso wel op, want dan overbelast ik mezelf ook niet denk ik zo...
pi_136694812
Probeer je dus wél aan die pauzes in de les te houden. Dat is het hele idee van die lessen. Ze zijn ook echt voor hardloopfalers zoals jij (en ik toen was toen ik begon in 2008). Doe dan eventueel 2 rustdagen inplaats van 1 er tussen, of doe als mijn moeder 3 keer dezelfde les achter elkaar, of anders elke les 2 keer, maar houd je wél aan de indeling PER les.
Ja doei.
pi_136695912
Mwah, ik begin vanuit niets en ik merk dat langere tijd hardlopen op zich best snel op te bouwen is. Belangrijkste is alleen dat je het juiste tempo vind. Als ik met een 13 km/uur loop zal ik ook zo stilvallen, maar ik loop nu normaal tussen de 10 en 11 en dan hou ik dat wel een tijd vol. Ik begon eerst ook met pauzes omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat ik het toch nog niet lang vol zou kunnen houden, maar toen ik daarmee stopte en het juiste tempo vond ging het opeens best snel vooruit.

Enige nadeel is dat ik merk dat ik na een langer stuk lopen nog wel minimaal twee rustdagen nodig ben, anders krijg ik de volgende keer bij het hardlopen snel last van mijn benen.

Maar hoeveel weeg je nu? Als je nog flink wat moet afvallen is het verstandig om hardlopen nog een tijdje uit te stellen en te beginnen met zwemmen zodat je je spieren al vast wat kan trainen zonder dat je gewrichten zware klappen krijgen. Zodat je dus minder kans op blessures hebt.
pi_136695992
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 10:39 schreef kipknots het volgende:
Mwah, ik begin vanuit niets en ik merk dat langere tijd hardlopen op zich best snel op te bouwen is. Belangrijkste is alleen dat je het juiste tempo vind. Als ik met een 13 km/uur loop zal ik ook zo stilvallen, maar ik loop nu normaal tussen de 10 en 11 en dan hou ik dat wel een tijd vol. Ik begon eerst ook met pauzes omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat ik het toch nog niet lang vol zou kunnen houden, maar toen ik daarmee stopte en het juiste tempo vond ging het opeens best snel vooruit.

Enige nadeel is dat ik merk dat ik na een langer stuk lopen nog wel minimaal twee rustdagen nodig ben, anders krijg ik de volgende keer bij het hardlopen snel last van mijn benen.

Maar hoeveel weeg je nu? Als je nog flink wat moet afvallen is het verstandig om hardlopen nog een tijdje uit te stellen en te beginnen met zwemmen zodat je je spieren al vast wat kan trainen zonder dat je gewrichten zware klappen krijgen. Zodat je dus minder kans op blessures hebt.
Ik ben op dit moment 112 kilo..
pi_136696059
Dat is prima te doen als je rustig opbouwt en niet te hard (qua tempo) van stapel loopt. Ik was 95kg ofzo, bij 1.72m. Gewoon rustig opbouwen en je aan Evy's schema houden. Er zijn mensen die zwaarder zijn dan jij die beginnen met hardlopen met een 'Couch to 5 K programma', of 'Start to Run'.

Er zijn er ook meer, trouwens, zoals de podcasts van Renate Wennemars, etc.

Kijk eens in de OP van het hardlooptopic voor meerdere ideeën: LIF / [Hardlopen] #689 - Lopen met rare sokken onder het kopje (spoiler) 'Schema's'.
Ja doei.
pi_136696132
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 00:13 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ja, ik wil een echt goede conditie krijgen.
Supercompensatie

Graag gedaan
pi_136696514
En als je begint met Evy, kijk dan na een week hoe hard je wilt gaan qua lessen (3 per week, elke les 2 keer, wat dan ook), reken uit hoe lang je er dan over doet en kijk of er rond die dag bij jou in de buurt een 5K race te vinden is.

Stel dat je maandag begint met dat schema, en je volgt het nagenoeg zoals het bedoeld is, dan zou je op 4 of 11 mei een half uur moeten kunnen lopen, wat hopelijk ongeveer gelijk staat aan 5km.

Dan zou je je in kunnen schrijven, als een stok achter de deur, bij een van deze loopjes:

http://www.hardloopkalend(...)ardloopevenementen/1

Daar zijn genoeg mensen die hetzelfde tempo lopen als jij, want veel mensen gebruiken 5K's ook als 'eerste mijlpaal'. Niet alleen winnaars doen mee met hardloopevenementen, ook gewoon mensen die het leuk vinden om te rennen óf mensen die een stok achter de deur willen hebben om hun conditie te blijven verbeteren.
Ja doei.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 15:49:22 #40
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136705867
Kerel, lopen is geen oefening. Misschien kan je straks beter door de bergen wandelen ofzo, maar je uithoudingsvermogen is hoe lang je lichaam een bepaalde langdurige inspanning volhoudt. Lopen is absoluut geen inspanning, en met steps train je alleen je beenspieren.
Ik raad je aan om te gaan joggen, en als dat eenmaal goed gaat, het joggen afwisselen met sprintjes van ongeveer 10 seconden tot een halve minuut. En doe ook wat spieroefeningen tussendoor. Alleen een goede conditie is ook niks.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136706625
Lopen/wandelen is, als je conditie verbeneden nul is, een prima middel om basisconditie op te bouwen. Als je van ver moet komen is elke vorm van beweging iets, en met dagelijks een uur wandelen (en dan niet slenteren) kom je al een heel eind.
Ja doei.
pi_136707606
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:12 schreef motorbloempje het volgende:
Lopen/wandelen is, als je conditie verbeneden nul is, een prima middel om basisconditie op te bouwen. Als je van ver moet komen is elke vorm van beweging iets, en met dagelijks een uur wandelen (en dan niet slenteren) kom je al een heel eind.
Mijn conditie is op dit moment - 50 of zo, het is echt heel beroerd.
Dat wandelen wil ik gewoon blijven doen, en ik wil eerst nog minimaal 10 kilo kwijt zijn voordat ik met hardlopen ga beginnen i.v.m belasting..
pi_136716851
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:49 schreef HCFeestbeest het volgende:
Kerel, lopen is geen oefening. Misschien kan je straks beter door de bergen wandelen ofzo, maar je uithoudingsvermogen is hoe lang je lichaam een bepaalde langdurige inspanning volhoudt. Lopen is absoluut geen inspanning, en met steps train je alleen je beenspieren.
Ik raad je aan om te gaan joggen, en als dat eenmaal goed gaat, het joggen afwisselen met sprintjes van ongeveer 10 seconden tot een halve minuut. En doe ook wat spieroefeningen tussendoor. Alleen een goede conditie is ook niks.
Spieroefeningen tussen het hardlopen door?
Hoe had je je dat voorgesteld?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 22:32:06 #44
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136720202
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Spieroefeningen tussen het hardlopen door?
Hoe had je je dat voorgesteld?
Kan ook ja
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136720260
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:32 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Kan ook ja
Tuurlijk.

Maar helpt het?

Wat versta jij onder spieroefeningen?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 22:57:59 #46
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136721388
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Tuurlijk.

Maar helpt het?

Wat versta jij onder spieroefeningen?
Steps, push-ups, sit-ups, squats, eventueel rugoefeningen
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136721703
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:57 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Steps, push-ups, sit-ups, squats, eventueel rugoefeningen
Niet echt nuttig tijdens, na of tussen het hardlopen door.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:10:29 #48
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136721928
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Niet echt nuttig tijdens, na of tussen het hardlopen door.
Nee, het enige nuttige tijdens het hardlopen is het hardlopen. Maar het is wel goed om die spieroefeningen pas te doen als je opgewarmd bent, wat gebeurt door hard te lopen.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136721967
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:10 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Nee, het enige nuttige tijdens het hardlopen is het hardlopen. Maar het is wel goed om die spieroefeningen pas te doen als je opgewarmd bent, wat gebeurt door hard te lopen.
Na 45 minuten hardlopen hebben jouw spieroefeningen niet echt veel zin mee, of wel?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:13:17 #50
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136722054
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Na 45 minuten hardlopen hebben jouw spieroefeningen niet echt veel zin mee, of wel?
Ik kan na 45 minuten hardlopen prima push-ups, sit ups e.d. doen hoor. En zoals ik al zei, hardlopen heeft niet veel met spieren te maken. Je gebruikt wel je beenspieren, maar het is duurtraining.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136722098
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:13 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Ik kan na 45 minuten hardlopen prima push-ups, sit ups e.d. doen hoor. En zoals ik al zei, hardlopen heeft niet veel met spieren te maken. Je gebruikt wel je beenspieren, maar het is duurtraining.
No shit sherlock.
Alleen spiertraining na 45 minuten hardlopen heeft niet echt veel nut voor spiergroei.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:14:58 #52
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136722116
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

No shit sherlock.
Alleen spiertraining na 45 minuten hardlopen heeft niet echt veel nut voor spiergroei.
Waarom niet dan?
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136722165
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:14 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Waarom niet dan?
Omdat je brandstof (glycogeen) die nodig is voor explosief gebruik van de spieren op is.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:18:14 #54
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136722255
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Omdat je brandstof (glycogeen) die nodig is voor explosief gebruik van de spieren op is.
Bij joggen gebruik je je spieren niet explosief, dan ben je over gegaan op het systeem dat zuurstof gebruikt (ben de naam even vergeten). Daarbij, ik kan makkelijk 30 push-ups en gelijk daarna 30 sit-ups doen. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136722320
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:18 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Bij joggen gebruik je je spieren niet explosief, dan ben je over gegaan op het systeem dat zuurstof gebruikt (ben de naam even vergeten). Daarbij, ik kan makkelijk 30 push-ups en gelijk daarna 30 sit-ups doen. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Nee, het lichaam pakt altijd de energie die het snelst voorradig is.
En dan is dezelfde energie die je gebruikt bij spiertraining.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_136722351
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 15:49 schreef HCFeestbeest het volgende:
Kerel, lopen is geen oefening. Misschien kan je straks beter door de bergen wandelen ofzo, maar je uithoudingsvermogen is hoe lang je lichaam een bepaalde langdurige inspanning volhoudt. Lopen is absoluut geen inspanning, en met steps train je alleen je beenspieren.
Ik raad je aan om te gaan joggen, en als dat eenmaal goed gaat, het joggen afwisselen met sprintjes van ongeveer 10 seconden tot een halve minuut. En doe ook wat spieroefeningen tussendoor. Alleen een goede conditie is ook niks.
http://www.wetenschap24.n(...)zijn-doodlopers.html
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:21:10 #57
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136722371
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nee, het lichaam pakt altijd de energie die het snelst voorradig is.
En dan is dezelfde energie die je gebruikt bij spiertraining.
In het begin wordt het systeem gebruikt waarbij er geen zuurstof nodig is. Maar na een tijdje is dat (zoals je al zei) op, en gaat het lichaam over op zuurstof.
Gr gr. de KLB Keizer
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:22:25 #58
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136722434
quote:
Wat voegt dat toe aan mijn reactie?
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136722597
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:22 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Wat voegt dat toe aan mijn reactie?
Langdurig intensief hardlopen is alles behalve goed. Het is veel beter om veel te wandelen, kort intensief hardlopen, krachttraining te doen enz.
pi_136722734
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:21 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

In het begin wordt het systeem gebruikt waarbij er geen zuurstof nodig is. Maar na een tijdje is dat (zoals je al zei) op, en gaat het lichaam over op zuurstof.
Ehh zuurstof is sowieso nodig voor verbranding. Eerst de glycogeen dan het vet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 15 februari 2014 @ 00:23:49 #61
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136724384
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Langdurig intensief hardlopen is alles behalve goed. Het is veel beter om veel te wandelen, kort intensief hardlopen, krachttraining te doen enz.
Joggen is beter dan wandelen, maar gewoon niet te veel. Alles is slecht voor je als je het buiten de perken doet, zelfs water.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136729193
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 00:23 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Joggen is beter dan wandelen, maar gewoon niet te veel. Alles is slecht voor je als je het buiten de perken doet, zelfs water.
Nee, langdurig (snel) wandelen is veel beter dan joggen.

Of laat ik het anders stellen: wandelen is goed, en het is hoe langer hoe beter. Joggen is goed, maar langdurig en intensief kan weer heel slecht zijn.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 11:51:10 #63
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136730541
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 11:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, langdurig (snel) wandelen is veel beter dan joggen.

Of laat ik het anders stellen: wandelen is goed, en het is hoe langer hoe beter. Joggen is goed, maar langdurig en intensief kan weer heel slecht zijn.
Ze zeggen zelf op die site dat joggen beter is, maar niet te lang.
Wandelen is ook goed, en kan je onbeperkt doen.
Het is maar waar je voorkeur ligt.
Gr gr. de KLB Keizer
  maandag 17 februari 2014 @ 10:31:45 #64
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136803609
Ga zoiets doen als start to run. Kun je binnen de kortste keren 5 km hardlopen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136803734
quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:31 schreef fathank het volgende:
Ga zoiets doen als start to run. Kun je binnen de kortste keren 5 km hardlopen.
Al voorgesteld, Evy 2006 schijnt zelfs al gedownload te zijn, maar beginnen en doorzetten is de volgende stap, natuurlijk. Maar als zelfs m'n moeder het kan, al ruim 16 weken lang (en die is was echt zo asportief als de neten en riep dat ze nooit kon en ging hardlopen en ze heeft regelmatig een sportschoolabo laten verstoffen!!!) dan moet Braddie het ook kunnen!
Ja doei.
  maandag 17 februari 2014 @ 10:38:49 #66
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136803780
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Al voorgesteld, Evy 2006 schijnt zelfs al gedownload te zijn, maar beginnen en doorzetten is de volgende stap, natuurlijk. Maar als zelfs m'n moeder het kan, al ruim 16 weken lang (en die is was echt zo asportief als de neten en riep dat ze nooit kon en ging hardlopen en ze heeft regelmatig een sportschoolabo laten verstoffen!!!) dan moet Braddie het ook kunnen!
Tjah, kunnen en willen zijn nog altijd 2 verschillende dingen ;).
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136803920
Wat is steps?
pi_136803996
Een van de problemen is dat men altijd instant resultaat wil en verwacht en dan maar opgeeft 'omdat het niet goed gaat', omdat ze kijken naar wat anderen (vaak na veel trainen en maar heel soms door puur 'genetisch geluk'/talent) kunnen en dit vergelijken met hun eigen prestaties.

Nee, de meeste mensen kunnen niet beginnen met zoiets en dan meteen met 12km/uur rennen.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in één keer 5km rennen als ze nooit serieus gesport hebben.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in een keer x aantal kg bankdrukken/liften/squatten/weetikveelwat.
Etc.

Opbouw, trainen, doorzettingsvermogen, óók en vooral als je op -100 moet beginnen qua conditie/kracht/whatever. So what dat je na 1 minuut rennen dood bent en uitgelachen wordt door de wietrokende hangjongeren in het parkje waar je rent en die je er in een sprintje wel even uitlopen en nog harder gaan lachen. Gewoon meelachen om de opmerkingen "Ze hebben hem al hoor! Stop maar met rennen!", of "Volgende keer maar eerder van huis gaan dikkie!". Je doet 't voor jezelf, niet voor 'n ander.

Nu nog steeds worden we tijdens clubavonden uitgelachen door de locale hangjeugd :') of we niet harder kunnen. Ze weten echter niet dat een groot deel van de groep HM's loopt onder de 2 uur, velen marathons hebben uitgelopen en ga zo maar door. Laat anderen die je op een momentopname denken te mogen beoordelen, waar dan ook, op FOK!, het parkje waar je hardloopt of de sportschool waar je traint maar lachen en doe je voordeel met de mensen die je willen helpen en tips geven.
Ja doei.
pi_136804018
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:21 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

In het begin wordt het systeem gebruikt waarbij er geen zuurstof nodig is. Maar na een tijdje is dat (zoals je al zei) op, en gaat het lichaam over op zuurstof.
De overgang van anaerobe naar aerobe verbranding waar je op doelt heeft niks te maken met de daadwerkelijke brandstof maar met de grondstof waaruit het lichaam deze opwerkt. Dit heeft in eerste instantie niks te maken met de volgorde van trainen maar met de hartslag(zone) die aangesproken dient te worden om de training uit te voeren.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:43 schreef Peunage het volgende:
Wat is steps?


quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:46 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, de meeste mensen kunnen niet beginnen met zoiets en dan meteen met 12km/uur rennen.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in één keer 5km rennen als ze nooit serieus gesport hebben.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in een keer x aantal kg bankdrukken/liften/squatten/weetikveelwat.
Klopt helemaal, alleen er zit een wezenlijk verschil in de redenen waarom je niet direct op het gewenste/start niveau duursporten (conditie = zuurstofopnamecapaciteit) of krachttraining (rekruteren motorunits) kan uitvoeren.

Om een beter uithoudingsvermogen te bereiken zal je je lichaam moeten aanwennen efficiënter zuurstof te laten opnemen, om een grote initiële progressie in kracht te maken hoef je eigenlijk 0,0 aan spiermassa te winnen. Puur het leggen van meer verbindingen tussen zenuwen en spiercellen die deze tegelijkertijd kan aanspannen levert de grote krachtwinst op in het begin van de training. Krachttraining is dus in feite voor een groot deel hersentraining ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door Deshain op 17-02-2014 10:59:23 ]
pi_136805190
quote:
14s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:46 schreef motorbloempje het volgende:
Een van de problemen is dat men altijd instant resultaat wil en verwacht en dan maar opgeeft 'omdat het niet goed gaat', omdat ze kijken naar wat anderen (vaak na veel trainen en maar heel soms door puur 'genetisch geluk'/talent) kunnen en dit vergelijken met hun eigen prestaties.

Nee, de meeste mensen kunnen niet beginnen met zoiets en dan meteen met 12km/uur rennen.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in één keer 5km rennen als ze nooit serieus gesport hebben.
Nee, de meeste mensen kunnen niet in een keer x aantal kg bankdrukken/liften/squatten/weetikveelwat.
Etc.

Opbouw, trainen, doorzettingsvermogen, óók en vooral als je op -100 moet beginnen qua conditie/kracht/whatever. So what dat je na 1 minuut rennen dood bent en uitgelachen wordt door de wietrokende hangjongeren in het parkje waar je rent en die je er in een sprintje wel even uitlopen en nog harder gaan lachen. Gewoon meelachen om de opmerkingen "Ze hebben hem al hoor! Stop maar met rennen!", of "Volgende keer maar eerder van huis gaan dikkie!". Je doet 't voor jezelf, niet voor 'n ander.

Nu nog steeds worden we tijdens clubavonden uitgelachen door de locale hangjeugd :') of we niet harder kunnen. Ze weten echter niet dat een groot deel van de groep HM's loopt onder de 2 uur, velen marathons hebben uitgelopen en ga zo maar door. Laat anderen die je op een momentopname denken te mogen beoordelen, waar dan ook, op FOK!, het parkje waar je hardloopt of de sportschool waar je traint maar lachen en doe je voordeel met de mensen die je willen helpen en tips geven.
_O_

Alleen, je hebt het tegen Braddie.. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 17 februari 2014 @ 11:41:51 #71
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_136805371
Als je kan steppen kan je ook wel beginnen met hardlopen, zoiets als Evy dus. Les 1 is echt 1 min lopen 2 min wandelen of zo x3, dat trekt je lichaam echt wel tenzij je onder hardlopen 'rennen als een dolle stier' verstaat.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_136805410
@Deshain: klopt, maar ik maakte vooral even een algemeen lijstje daar met 'dingen die mensen niet in een keer kunnen', onafhankelijk van trainingsmethode.

En tsja, ik heb beloofd Braddie niet meer te plagen, dus dan maar tips geven. Ik gun iedereen een gezond leven, ook Braddie.
Ja doei.
pi_136805566
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:43 schreef motorbloempje het volgende:
Ik gun iedereen een gezond leven, ook Braddie.
Van jou mag hij honderd worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:00:24 #74
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136807832
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 10:47 schreef Deshain het volgende:

[..]

De overgang van anaerobe naar aerobe verbranding waar je op doelt heeft niks te maken met de daadwerkelijke brandstof maar met de grondstof waaruit het lichaam deze opwerkt. Dit heeft in eerste instantie niks te maken met de volgorde van trainen maar met de hartslag(zone) die aangesproken dient te worden om de training uit te voeren.
Maar het is toch zo dat je als je je langer inspant, het lichaam over gaat op aerobe verbranding? En bij bijvoorbeeld steps blijft het bij anaerobe, waardoor je benen verzuren.
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136807876
Leuk natuurlijk, al die diepere en meer gedetailleerde kennis van het lichaam/sporten/bewegen, maar dat schiet natuurlijk wel dit topic vér voorbij: TS moet eerst gewoon eens beginnen (en belangrijker: ergens mee doorgaan) voordat er allerlei uitgebreidere strategieën worden besproken.
Ja doei.
pi_136808034
quote:
4s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:02 schreef motorbloempje het volgende:
Leuk natuurlijk, al die diepere en meer gedetailleerde kennis van het lichaam/sporten/bewegen, maar dat schiet natuurlijk wel dit topic vér voorbij: TS moet eerst gewoon eens beginnen (en belangrijker: ergens mee doorgaan) voordat er allerlei uitgebreidere strategieën worden besproken.
Dit dacht ik ook, als je het vaker doet zal je het uiteindelijk ook veel makkelijker lopen
pi_136808162
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:00 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Maar het is toch zo dat je als je je langer inspant, het lichaam over gaat op aerobe verbranding? En bij bijvoorbeeld steps blijft het bij anaerobe, waardoor je benen verzuren.
Steps is in essentie cardio en zou dus in de aerobe zone moeten plaatsvinden, als je gaat verzuren ben je voorbij het omslagpunt (balans tussen aanvoer zuurstof en afvoeren afvalstoffen, met name melkzuur) voorbij en train je dus in de verkeerde hartslagzone (anaerobe) voor het doel.

quote:
4s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:02 schreef motorbloempje het volgende:
Leuk natuurlijk, al die diepere en meer gedetailleerde kennis van het lichaam/sporten/bewegen, maar dat schiet natuurlijk wel dit topic vér voorbij: TS moet eerst gewoon eens beginnen (en belangrijker: ergens mee doorgaan) voordat er allerlei uitgebreidere strategieën worden besproken.
Nee eigenlijk niet, een elementaire kennis van de beginselen van welke training dan ook maken de kans op korte termijn resultaten en dus motivatie om vol te houden veel groter. Een grotere incentive dan merkbare progressie, of het conditieverbetering of gewichtsafname is doet niet ter zake, is niet denkbaar natuurlijk.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:09 schreef LMLucky het volgende:

[..]

Dit dacht ik ook, als je het vaker doet zal je het uiteindelijk ook veel makkelijker lopen
Zonder kennis is het risico op blessures en zelfs negatief resultaat door omgekeerde supercompensatie véél groter. Gewoon doen is niet in alle gevallen goed.
  maandag 17 februari 2014 @ 13:15:24 #78
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_136808210
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:13 schreef Deshain het volgende:

[..]

Steps is in essentie cardio en zou dus in de aerobe zone moeten plaatsvinden, als je gaat verzuren ben je voorbij het omslagpunt (balans tussen aanvoer zuurstof en afvoeren afvalstoffen, met name melkzuur) voorbij en train je dus in de verkeerde hartslagzone (anaerobe) voor het doel.
Hoe slecht is in de verkeerde hartslagzone trainen? Of is het juist goed?
Gr gr. de KLB Keizer
pi_136808546
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:15 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Hoe slecht is in de verkeerde hartslagzone trainen? Of is het juist goed?
Het is niet fout, het is alleen niet in overeenstemming met wat nodig is om de doelstelling van gewichtsverlies/conditieverbetering te behalen.

In feite kan je het aerobe gedeelte onderscheiden in 3 fases:
D1 = 75%-85% van je omslagpunt = opbouwen basisconditie
D2 = 85%-95% van je omslagpunt = opbouwen snelheid (bij duursport)
D3 = 95%-100% van je omslagpunt = Uitbreiden Maximum Lactate Steady State (een evenwicht tussen zuurstoftoevoer en afvalstoffen afvoer) dit ga je pas doen als je verder getraind bent.

Voordat je dus gaat trainen zou je twee dingen moeten doen:
- een hartslagmeter kopen, serieus. Zonder hartslagmeter begin je niks als je een beetje serieus wat wil doen
- met je hartslagmeter je omslagpunt bepalen tussen je aerobe en anaerobe zone.

Pas als je bovenstaande zaken hebt kan je beginnen op een verantwoorde manier die resultaat oplevert naar mijn mening.
pi_136808798
Voor de serieuze trainer/sporter en dus een persoon waarvan ik zou denk/inschat dat hij echt tips vraagt omdat hij serieus wil gaan trainen zal ik je gelijk geven. We hebben het hier echter over Braddie (nofi) die een enorme trap onder z'n reet verdient en wel onder die mensen valt die in plaats van te miesperen dat het niet lukt gewoon dingen zou moeten gaan doen zonder in den beginner ál te veel na te denken over het technische aspect.

Ik behoorde namelijk zelf ook tot die groep tot een jaar of 5 geleden, en ben ook 'gewoon' gaan hardlopen met Evy. Geen horloges, geen hartslagmeters, geen gps-en, alleen m'n mp3speler met een Belgische dame die precies zegt wat je moet doen en waar je op moet letten. Teveel technisch geleuter kan iemand namelijk ook weerhouden van doorzetten of beginnen: het is allemaal te moeilijk als ik daar en daar en daar en daar op moet gaan letten". VOor sommige mensen zijn stats een goeie drijfveer, voor anderen is het iets engs of moeilijks. En ook door gewoon met Evy te rennen boek je vooruitgang, wat dan weer een prima incentive is, inderdaad, om door te blijven gaan.
Ja doei.
pi_136808908
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 13:32 schreef motorbloempje het volgende:
En ook door gewoon met Evy te rennen boek je vooruitgang, wat dan weer een prima incentive is, inderdaad, om door te blijven gaan.
Ben ik met je eens, maar ben jij er nú wel mee bezig dan?
pi_136809237
Ik heb nu ongeveer pas sinds anderhalf jaar een gps-horloge met hartslagmeter en wissel mijn hardlooptrainingen af, maar ik ben nog steeds niet iemand die alles 'dooranalyseert'. Ik doe snelheidstrainingen, heuveltrainingen, lange duurlopen, gewone loopjes, en ga zo maar door en merk vooruitgang: langzaam maar zeker ga ik zowel verder als sneller en ik val er ook nog bij af/krijg er een sterker lichaam van. Maargoed, ik loop dan ook minimaal 4 keer per week met een weekgemiddelde op 't moment van een km of 40/45 en dat gaat alleen nog maar omhoog omdat ik naar een marathon toe aan het trainen ben in mei. Loop ook bij een club waar veel steun en verbetering uit te halen valt, etc.

Scheelt wel dat hardlopen inmiddels echt mijn hobby is geworden: mijn hele week / leven staat in het teken van twee dingen: werken/studeren en hardlopen. Ik hoef niet per se de snelste of de beste te zijn, maar geniet van het hardlopen an sich en prober mezelf daar wel in te verbeteren op een manier dat ik 't leuk en ontspannend blijf vinden.

Ik kijk heus wel naar mijn resultaten in bijvoorbeeld Endomondo, besef mede daardoor dat ik soms te snel van start ben gegaan, soms nog wel wat tandjes bij had kunnen zetten, en ga zo maar door, maar zonder al te veel waarde te hechten aan de keiharde getalletjes: zo kan het ook. Ik zou vast nog sneller beter/sneller kunnen worden of verder kunnen rennen als ik dat wel zou doen en echt specifieke trainingsschema's zou volgen die op mij persoonlijk gebaseerd zijn, maar dat vind ik op dit moment nog niet zo belangrijk.

Plezier beleven aan iets kan je ver brengen, en voor sommige mensen kan het teveel met getalletjes werken juist het tegenovergestelde doen: het een te zware 'taak' maken, zeg maar. Dus ja, 'gewoon doen' kan voor veel mensen werken, net als dat statistiekjes en keihard meetbare resultaten anderen weer die extra boost geven! :)

[ Bericht 1% gewijzigd door motorbloempje op 17-02-2014 13:50:08 ]
Ja doei.
pi_136811149
Ok, maar als ik je zeg dat met een maximale 'inspanning' van twee uurtjes je binnen twee maanden je minstens een km/h harder kan lopen op de marathon doet dat wat af aan je plezier of verhoogt dat het dan?
pi_136811815
Op dit moment niet, omdat mijn huidige sportregime niet op snelheid gefocused is maarvop afstand. Zoals ik al zei: ik weet dat ik met andere training op meerdere gebieden sneller progressie zou kunnen boeken, maar op dit moment vind ik dat niet belangrijk en ben ik tevreden met hoe ik mijn leven en training indeel met de bijbehorende resultaten. Ik kijk pas na mijn eerste marathon verder naar mogelijke verbetering op het gebied van snelheid.

Maar bij mij is het al een ander verhaal dan bij TS die nog moet beginnen aan zijn sportieve 'transformatie', daar gelden nog weer andere 'regels'.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')