quote:
• Hij legde aan de hand van oude "niet-business" investeringen wat basisprincipes van het investeren uit. In 1985 had hij een boerderij gekocht van de FDIC, hij keek onder andere naar hoeveel voedsel per hectare zal het produceren, wat zijn de kosten, kan ik er een goede boer opzetten etc. Hij besprak ook een commercial real estate investering die hij deed in 1993 in NY, ook daar keek hij naar hoeveel huur per m
2 kan ik vragen, is de buurt goed en kan ik er een goede manager op zetten.
Vervolgens trok hij de vergelijking met het investeren in bedrijven en common stock, hij focust zich dus niet op dingen als macro-factoren, raden voor hoeveel hij de boel kan verkopen over een jaar etc. Maar veel meer, op hoeveel produceert het voor mij de komende 5, 10 jaar, hoe zeker ben ik daarvan en is de prijs die ik betaal voor toekomstige winsten een goede deal? Voor de rest moet je niet echt veel moet geven om dagelijkse prijsfluctuaties tenzij je meer wil kopen.
• Hij zei in principe dat BRK.B momenteel aardig goedkoop is. Hij zei dat wanneer Berkshire voor 1.2x bookvalue verhandelt zou worden, ze sterk onder intrinsieke waarde liggen en hij zeer agressief eigen aandelen gaat inkopen.
Als je dat uitrekent dan zijn de B aandelen momenteel volgens Buffett dus voor $107.98 erg goedkoop. Afgelopen vrijdag werden ze verhandelt voor $115.78. Dat is 7.2% boven Buffett prijs. Dat betekent dus eigenlijk, als je het tegen beurskoers zou kopen, dan is je downside 7.2%, want zakt het daaronder dan komt Buffett alles opkopen.
De laatste keer dat Buffett eigen aandelen inkocht was in December 2012, daarvoor in September 2011.
• Het is overduidelijk dat Buffett een gigantische positie aan het opbouwen is in energie sector maar er niet veel over kwijt wil. Hij heeft een subsidiary van PSX gekocht (een bedrijf dat ervoor zorgt dat olie met minder weerstand door pijpleidingen heen kan stromen). Hij heeft voor 18 Miljard NV Energy gekocht maar meldt er ook bedroevend weinig over. En tot slot heeft hij bijna 4 miljard aan Exxon Mobil gekocht. Over Exxon geen woord. Wat ik wat teleurstellend vond.
• Ik ben weer een stukje wijzer geworden over hoe je een float zou moeten waarderen (niet alleen bij Berkshire, maar voor iedere verzekeraar. Ook daar heeft hij wat over verteld.
• Gewoon interessante weetjes als
BNSF, like all railroads, also moves its cargo in an extraordinarily fuel-efficient and environmentally friendly way, carrying a ton of freight about 500 miles on a single gallon of diesel fuel. Trucks taking on the same job guzzle about four times as much fuel.Ook zei hij tussen neus en lippen door dat de Property-casualty sector als geheel verlies maakt op hun underwriting (ze moeten meer uitbetalen dan dat ze aan premiums binnen krijgen dus!), alleen maar om de float te mogen hebben, zo winstgevend is het hebben van een float dus. Mijn oren begonnen te klapperen van verbazing toen ik dat las.
• Ook liet hij nog weten dat er veel problemen met pensioenen gaan komen, heb dat nog niet helemaal goed doorgelezen en eventjes geskimd.