abonnement Unibet Coolblue
pi_136412749
quote:
De 16-jarige Ethan Couch reed vorig jaar vier mensen dood, maar werd vandaag voor de tweede keer vrijgesproken van gevangenisstraf omdat hij aan de niet erkende ziekte affluenza lijdt: de jongen zou door zijn rijke ouders zo verwend zijn dat hij niet doorheeft wat de consequenties zijn van zijn daden.

Bij de eerste strafzaak in december, toen de diagnose affluenza al was vastgesteld bij de jongen, hoefde Couch niet de cel in. In plaats van een celstraf kreeg de jongen tien jaar proeftijd opgelegd. De straf is vandaag haast onveranderd gebleven: tien jaar proeftijd en Couch moet afkicken van zijn drank- en drugsverslaving, wat hij zal doen in een luxe afkickkliniek in Californië.

Een psycholoog stelde bij de jongen vast dat Couch zo verwend was in zijn leven dat hij nooit de consequenties heeft moeten dragen van zijn daden. Alles in zijn leven werd immers opgelost met geld. De rechter die moest oordelen of het bewijs gebruikt mocht worden, stond het toe. Affluenza is een samenvoeging van de Engelse woorden affluent (welvarend) en influenza (griep). De ziekte wordt niet erkend en leidt tot veel onenigheid onder deskundigen en psychologen.

'Belachelijk'
'Het is belachelijk dat dit mogelijk is', zegt Corine de Ruiter, hoogleraar Forensische Psychologie aan de Universiteit van Maastricht. 'De advocaat heeft een mooi spelletje gespeeld en de rechter is erin getrapt. Hij heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan. In Nederland is dit onmogelijk, omdat niet erkende ziektes niet als diagnose toegestaan zijn in de rechtbank.'

Dat de ziekte nu wel is toegestaan in de rechtszaak tegen Couch kan volgens De Ruiter grote gevolgen hebben. 'Het is potentieel gevaarlijk zo'n uitspraak', zegt de hoogleraar. 'Op deze manier kunnen rijkeluiskinderen zich verschuilen achter affluenza en wegkomen met rijden onder invloed. De jongen neigt meer naar narcisme en egocentrisme toe. Het is mogelijk dat iemand niet doorheeft wat de consequenties zijn van zijn daden, maar een arme sloeber zou in een soortgelijke zaak allang achter de tralies zitten.'

Twee zwaargewonden
Omdat iemand in de Verenigde Staten niet twee keer voor hetzelfde delict berecht kan worden en Couch al was berecht voor het doden van vier mensen, hoopten de aanklagers Couch 20 jaar in de cel te krijgen door de twee zwaargewonden op te voeren als gevolg van zijn daden.

De twee, waarvan er één verlamd is en niet meer kan praten en de ander die door het ongeluk vele botten brak en interne bloedingen had, zaten in de auto toen Couch de macht over het stuur verloor en met 110 kilometer per uur een groep voetgangers omver reed. Couch reed te hard en was onder invloed van drugs en alcohol. Bij beide zaken bekende de jongen schuld.

Ophef
De zaak zorgde na de eerste zitting voor veel ophef en media-aandacht. Volgens deskundigen en critici was de vrijspraak van celstraf een goed voorbeeld van het verschil in het rechtssysteem voor arme en rijke mensen.

De term affluenza werd in de jaren '50 al gebruikt, maar werd populair toen de term in 1997 werd gegeven aan het overmatig veel consumeren en het steeds maar meer willen hebben. Het werd een populair begrip en werd later toegepast op verwende kinderen.

Vorige maand heeft een raadslid uit Californië een wetsvoorstel ingediend om affluenza verboden te maken in de verdediging tijdens rechtszaken.
Jongen rijd 4 mensen dood , maar word vrijgesproken omdat hij verwend is door zijn rijke ouders. Hij had vast een geniale advocaat.

http://www.volkskrant.nl/(...)ekte-affluenza.dhtml

[ Bericht 64% gewijzigd door Specularium op 06-02-2014 19:59:43 ]
pi_136412780
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  donderdag 6 februari 2014 @ 19:55:45 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_136412816
Uiteindelijk draait het daar toch altijd om: wie heeft de beste advocaat?
  donderdag 6 februari 2014 @ 19:58:39 #4
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_136412944
En hem vrijspreken zou het in stand houden van zijn ''ziekte'' zijn.

Oprotten
pi_136412991
Gelukkig is het in Amerika, waar compleet andere wetten gelden als hier. *O*
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 6 februari 2014 @ 19:59:30 #6
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_136412993
En wat leverde dit oordeel de rechter op ? $$$$$$$
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_136413033
quote:
Die heb ik gesloten omdat deze Nederlandstalig is.
pi_136413054
Blijkbaar heeft hij perfect door wat de consequenties zijn van zijn daden: lekker in luxe mogen verder leven.

Waarom is dat een ziekte ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:05:19 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_136413239
Het wachten is op iemand die die etter doodschiet, omdat hij nooit heeft geleerd dat je geen 'eigen rechter' mag spelen....
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:12:55 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_136413551
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 19:55 schreef kwiwi het volgende:
Uiteindelijk draait het daar toch altijd om: wie heeft de beste advocaat?
En het meeste geld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_136413704
D66 rechter.

O nee.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:17:58 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136413791
quote:
Een psycholoog stelde bij de jongen vast dat Couch zo verwend was in zijn leven dat hij nooit de consequenties heeft moeten dragen van zijn daden.
Dat is simpel op te lossen door hem nu wel de consequenties te laten dragen.
censuur :O
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:18:44 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_136413828
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 19:59 schreef deedeetee het volgende:
En wat leverde dit oordeel de rechter op ? $$$$$$$
Niks lijkt me, aangezien een jury dat besluit neemt.
pi_136413964
Eigenlijk geen probleem mee, maar dan wel ipv die jongen zijn ouders de cel in, vanwege gebrekkige opvoeding.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136414576
Hele rare gang van zaken. :{
  donderdag 6 februari 2014 @ 20:40:38 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_136414866
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:18 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Niks lijkt me, aangezien een jury dat besluit neemt.
lezen...
quote:
Judge Jean Boyd again decided to give no jail time for Ethan Couch,
quote:
'De advocaat heeft een mooi spelletje gespeeld en de rechter is erin getrapt. Hij heeft duidelijk zijn huiswerk niet gedaan.
omgekocht dus.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_136415398
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:33 schreef Emm16 het volgende:
Hele rare gang van zaken. :{
Dat is wel héél zacht uitgedrukt, het is gewoon volkomen gestoord, idioot en achterlijk.
  donderdag 6 februari 2014 @ 23:55:48 #18
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_136425350
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 20:21 schreef DS4 het volgende:
Eigenlijk geen probleem mee, maar dan wel ipv die jongen zijn ouders de cel in, vanwege gebrekkige opvoeding.
Waarmee? Met die zogenaamde ziekte die ze aanhalen als verdediging?
pi_136425552
Dat moet dan dezelfde afwijking zijn als waar Patrick Kluivert en Marco Bakker ook aan lijden.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 00:33:43 #20
3542 Gia
User under construction
pi_136426264
Ik vind het persoonlijk al gestoord om kinderen op hun 16de auto te laten rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat veel jongeren, tegenwoordig, 'verwend' zijn. De ene kan daar goed mee omgaan, de andere minder.
Wij hebben 2 zonen, hetzelfde opgevoed. De oudste is heel verstandig, doet zijn huiswerk, houdt zijn kamer netjes, heeft een rijbewijs en is ook in 't verkeer erg verstandig. De andere, jongste, doet liefst zo min mogelijk, bezorgt ons grijze haren, heeft nog geen interesse in een rijbewijs (rookt, dus moet het zelf betalen), zijn kamer is standaard een puinhoop. Maar, hij is nu, serieus aan een goede opleiding begonnen. Er gloort hoop in de toekomst.

21 en 19.

On topic. Mijn 21-jarige zou zoiets natuurlijk nooit doen, die andere kan dat niet.
Maar als ouder zou ik hem, persoonlijk bij de poort van de gevangenis afleveren.
Ik zou er niet mee kunnen leven dat hij er mee weg zou komen alleen omdat hij te verwend is.

Belachelijk.
pi_136426669
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:33 schreef Gia het volgende:
Ik vind het persoonlijk al gestoord om kinderen op hun 16de auto te laten rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat veel jongeren, tegenwoordig, 'verwend' zijn. De ene kan daar goed mee omgaan, de andere minder.
Wij hebben 2 zonen, hetzelfde opgevoed. De oudste is heel verstandig, doet zijn huiswerk, houdt zijn kamer netjes, heeft een rijbewijs en is ook in 't verkeer erg verstandig. De andere, jongste, doet liefst zo min mogelijk, bezorgt ons grijze haren, heeft nog geen interesse in een rijbewijs (rookt, dus moet het zelf betalen), zijn kamer is standaard een puinhoop. Maar, hij is nu, serieus aan een goede opleiding begonnen. Er gloort hoop in de toekomst.

21 en 19.

On topic. Mijn 21-jarige zou zoiets natuurlijk nooit doen, die andere kan dat niet.
Maar als ouder zou ik hem, persoonlijk bij de poort van de gevangenis afleveren.
Ik zou er niet mee kunnen leven dat hij er mee weg zou komen alleen omdat hij te verwend is.

Belachelijk.
Heel interessant.
Nait Soezn Moar Broezn
pi_136426896
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:33 schreef Gia het volgende:
Ik vind het persoonlijk al gestoord om kinderen op hun 16de auto te laten rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat veel jongeren, tegenwoordig, 'verwend' zijn. De ene kan daar goed mee omgaan, de andere minder.
Wij hebben 2 zonen, hetzelfde opgevoed. De oudste is heel verstandig, doet zijn huiswerk, houdt zijn kamer netjes, heeft een rijbewijs en is ook in 't verkeer erg verstandig. De andere, jongste, doet liefst zo min mogelijk, bezorgt ons grijze haren, heeft nog geen interesse in een rijbewijs (rookt, dus moet het zelf betalen), zijn kamer is standaard een puinhoop. Maar, hij is nu, serieus aan een goede opleiding begonnen. Er gloort hoop in de toekomst.

21 en 19.

On topic. Mijn 21-jarige zou zoiets natuurlijk nooit doen, die andere kan dat niet.
Maar als ouder zou ik hem, persoonlijk bij de poort van de gevangenis afleveren.
Ik zou er niet mee kunnen leven dat hij er mee weg zou komen alleen omdat hij te verwend is.

Belachelijk.
Bedankt voor het posten van je levensverhaal.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_136426983
Ondertussen krijgen verkrachte vrouwen in de VAE een celstraf.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 06:35:40 #24
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_136428050
En het rechtsysteem in Amerika was nog wel zoveel beter volgens sommige Fokkers...
pi_136428076
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:33 schreef Gia het volgende:
Ik vind het persoonlijk al gestoord om kinderen op hun 16de auto te laten rijden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat veel jongeren, tegenwoordig, 'verwend' zijn. De ene kan daar goed mee omgaan, de andere minder.
Wij hebben 2 zonen, hetzelfde opgevoed. De oudste is heel verstandig, doet zijn huiswerk, houdt zijn kamer netjes, heeft een rijbewijs en is ook in 't verkeer erg verstandig. De andere, jongste, doet liefst zo min mogelijk, bezorgt ons grijze haren, heeft nog geen interesse in een rijbewijs (rookt, dus moet het zelf betalen), zijn kamer is standaard een puinhoop. Maar, hij is nu, serieus aan een goede opleiding begonnen. Er gloort hoop in de toekomst.

21 en 19.

On topic. Mijn 21-jarige zou zoiets natuurlijk nooit doen, die andere kan dat niet.
Maar als ouder zou ik hem, persoonlijk bij de poort van de gevangenis afleveren.
Ik zou er niet mee kunnen leven dat hij er mee weg zou komen alleen omdat hij te verwend is.

Belachelijk.
Interessant zeg, vertel me meer!
blablablablablablablablablablablablablabla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')