abonnement Unibet Coolblue
pi_136347031
Deel 1: DEF / BB's VeVa Stories: "Van broekie tot militair"
Deel 2: DEF / BB's VeVa Stories #2: "Bivakkeren in de regen"

Laatste update uit het vorige topic:
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 14:03 schreef BredeBroeder het volgende:
Na 40 dagen toch weer een bivak verslag, want we zijn natuurlijk still running. Ik zal eerlijk zeggen dat dit tot nu toe de zwaarste bpv week is geweest, de groep wordt ook steeds kleiner, zo is er deze keer weer iemand uit mijn klas gestopt.

Maandag weer de poort binnen gelopen, na de presentie gelijk omkleden in groen om klaar te maken voor sport. Intro lesje MZV gehad: schaduwboksen, gevechtshouding, gevechtsafstanden, weren, beetje sparren, verplaatsen etc. Na MZV lekker avond gegeten waarna we een praatje kregen van de nieuwe majoor in 't les lokaal. Hij introduceerde zich, hoe hij veva ziet en wat hij van ons verwacht. Na 't praatje nog ff de crusader ingepakt voor bivak en toen de briefing gehad voor Rosendaal. We hebben s'avonds laat nog AFT (arresteren, fouilleren, transporteren) geoefend, bleek een of andere para-militaire weerstand daar te zitten genaamd Het Vrije Zuiden, en die wilden waterzuiveringen etc. overnemen omdat ze geen geld meer kregen van de overheid, daar moesten wij dus info over machtigen en HVZ elimineren. Toen dus de Engelse aanspreek procedure geoefend en een stukje fouilleren en afvoeren.

Dinsdagochtend ontbeten, wapens opgehaald en de tassen ingeladen. Bleek een grote inspectie te zijn van de tassen of iedereen wel noodzakelijk spul als een bontje bijv. mee had want je was voor 90% buiten deze bivak. Dat was dus ook gelijk de 1e keer voorligsteun en een chagrijnige sgt+kpl.
Toen dus met lupa de bus in gegaan, Rosendaal was ongeveer een uurtje rijden naar 't KCT oefenterrein. Hier werden alle mutanten weggehaald van de groep en bij de mutanten van de EVO gezet. Die gingen deze week roleplay doen. Het schema voor de bivak was eigenlijk heel simpel: of je was QRF ( quick reaction force ), of je was wacht, of je was QRF poort, of je had rust. En dan tussendoor eens een patrouille. Dinsdag begon heel chill, we hadden van 14:00 tot 17:00 rust, hierin ff alles optoppen en een blik naar binnen gewerkt, dat was ook de enige kans dat we konden slapen die dag, want we hadden van 17:00 tot 20:00 QRF en van 20:00 tot 05:00 poort.

Met de QRF was het om 19:00 al feest, ineens worden we geroepen, binnen 2 min klaarstaan lukte niet want sommige rukkers waren telaat, dus lagen we al voorligsteun. Daarna de briefing van onze IC's gehad. Waren 2 piloten neergeschoten met hun helikopter en die lagen ergens zwaar gewond in het veld, toen zijn we opgesplitst in 2 geweergroepen en zijn we met 2e lijns speedmarsend er naar toe gegaan. Het was de bedoeling dat een 2e jaars niv 3'er de leiding zou nemen, dit ging in het begin helemaal fout, want het was geen kwestie van speedmarsen maar van dom sprinten zonder pauzes, iedereen was dus na 5 minuten al helemaal naar de klote, mensen gingen op hun bek etc. Daarna kwam er eindelijk wat rust in en was het speedmarsen, sommige mensen konden dit al niet volhouden, dus gelijk bijzonderheden. Eenmaal bij de gewonde aangekomen hebben we er meteen een 360 omheen gelegd, er is ZHKH op de gewonde toegepast en op de brancard gelegd. Toen moesten we dus terug rennen, samen met een aantal jerrycans, munitiekistjes etc. Ik was de gelukkige die constant het midden van die klote brancard moest vasthouden, dus m'n hele onderarmen waren verkrampt en er kon amper doorgewisseld worden. AL met al hebben we zo'n 6KM ge speedmarst, 3KM met brancard 3KM zonder.

Eenmaal terug hadden we terugkijk erop, bleek dat de oefening alleen was bedoelt voor de IC's om te kijken hoe hun leiding gaven en wat ze konden verbeteren, we hadden wel goed meegewerkt dus ook wel weer prima. Met poort heb ik de hele tijd bij een wachtpost gestaan helaas, was vrij saai. De poortwacht en vehicle search en person search groep hadden het wel druk, want er was een scenario waar mensen de compound op wilden zonder ID, hoe je daar mee omgaat etc.

05:00 s'ochtends hadden we dus weer tijd om alles op te toppen, waarna we tot 08:00 rust hadden en van 08:00 tot 11:00 QRF poort waren. 11:00 hadden we individuele KAKO loop, je kreeg een kaartje mee en een kompas en het was een soort van hardloop wedstrijd door 't terrein. Je moest 10 punten afprikken wat in totaal zo'n 9KM was, alle 10 punten gevonden en met een mooie 51:33 minuten afgesloten. Woensdagmiddag ging de roulatie gewoon door, we hadden vanaf 23:00 briefing over de sociale patrouille die we gingen lopen door 't terrein. 02:00 begonnen we de patrouille. De objective was om intel te verkrijgen over Het Vrije Zuiden en hun leider Piet Geluk. Dreigingsniveau hoog, want HVZ was bereid om geweld te gebruiken en had wapens. Toen zijn we dus staggered file patrouille gaan lopen, en kwamen we bij een groep burgers terecht die ons info wilden verstrekken. Er kwamen mensen bij ons zeiken of we eten en drinken bij ons hadden, dit mochten we niet afstaan dus had ik maar nee gezegd, werd er doorgevraagd wat er allemaal in m'n tas zat enzo en toen bleek 't niet zo slim te zijn om te liegen. Uiteindelijk hebben we van die burgers een munitiekistje meegenomen, alleen er was vergeten te controleren wat er in zat, bleek dus een mooie IED in te zitten :') Eenmaal terug van de patrouille waren dus 2 pax dood, en hadden we minimaal info, opdracht mislukt. Die hele nacht zijn we weer QRF geweest en toen donderdagochtend kwam het echte eind scenario.

Een stuk of 30 mensen kwamen verkleed in jihad strijders kleding met grote witte jurken en shit :') Ze gingen de compound aanvallen, wat in het begin helemaal uit de hand liep. De QRF werd opgeroepen maar 3 van de QRF werden meteen in elkaar gemept door HVZ en die waren dus al "dood" :') Na ongeveer 7 minuten stond de volledige compound a la een stuk of 100 man buiten tegen de 30, toen zijn de meesten van hun gepakt met enige moeite, ging dus volgens AFT. Ikzelf ben ook nog ff mooi aangepakt, ik stond de sector bij het prikkeldraad te beveiligen waar die klojo's dus overheen wilden springen, echter stond ik er iets te dichtbij dus trok die me aan m;n wapen zo 't prikkeldraad in :') Lekker dan, ik een paar mooie sneetjes in m'n benen. Uiteindelijk waren er nog 2 strijders over die nogal koppig waren, want het werd een beetje een kat en muis spel. Toen zijn we met een stuk of 40 man op 1 linie naar ze toe gelopen, en ze in een hoek gedreven. ENDEX.

Na dat was het einde compound, de crusaders werden ingeladen ( van de 1e jaars ) en alles werd geswiped. Niemand wist wat we gingen doen, maar de gene die hun veldfles niet hadden opgetopt waren flink de lul en kregen nogal wat kut opdrachten met onmogelijke tijden. Bleek dus dat we 9KM speedmars gingen doen met 2e lijns :{ We liepen over onverharde zandpaden, dus het was nog fucking zwaar ook, we zijn begonnen met zo'n 90 pax en uiteindelijk geëindigd met een kleine 15-20 pax, hier was 't kader niet zo blij mee...

Eenmaal terug richting Rotterdam, alle kutzooi werd weer schoongemaakt, lekker douchen, kisten poetsen, en om 17:00 me helemaal vol gevreten. Die avond zijn we naar de bar gegaan bij de sport, (nog nooit eerder geweest) en dat was een soort van kantine met pool tafeltje enzo, een stuk relaxter dan in de Maasbruggen.

Vrijdagochtend begonnen met 07:00 ontbijt, daarna gelijk sport. We begonnen met een samenwerkingsopdracht, we moesten over baan 3 en 4 van de cintelbaan rennen in 2 rijen waarbij een hoop ballen van voren naar achteren over het hoofd moesten worden afgegeven, eerst zonder tijd, toen met tijd en uiteindelijk tot iedereen naar de klote was. Toen hadden we geloof ik touwbaan nummer 4 waar we onderdoor moesten en niemand mocht in het water vallen. Was een loshangend net die eerst naar boven loopt en dan weer naar beneden, anyway moeilijk uit te leggen. Daarna had je 6 touwen gespannen waar je normaal de catcrawl enzo overheen doet, daar moesten we eerst bovenlangs overheen, en toen onderlangs in een soort van swing beweging, dan gaat het vrij soepel. Aan 't einde hele onderarmen verkramp en was misselijk, dusja, een paar minuten nadat de sgt vroeg of alles wel goed ging kwam alles eruit :') Daarna wel weer gewoon doorgegaan maar dat was wel ff kut.

Na sport beoordeling, gewoon voldoende geen bijzonderheden, waarna we (jawel) mochten omkleden in burger. Na 't eten stonden alle tassen mooi opgelijnd klaar om te vertrekken. Toen kregen we een praatje: "Jullie mogen weer naar huis, hoe voelt dat?" blabla. Uiteindelijk was het "Jullie mogen gaan, maar nu nog niet, omkleden in groen 2 minuten de tijd!" Alle kutzooi dus weer uit m'n tas gegraaid, zijn we door de sloten gerend, getijgerd door de modder, helemaal naar de klote gegaan, oneindig voorligsteun, opdrukken, sit-ups, sprinten etc. etc. Na 2 uur waren ze klaar met ons kapot maken, toen kwam de vraag "We gaan nog even door, maar je kan ook stoppen, maar als je stopt hoef je niet meer terug te komen" Toen zijn er een hele hoop mensen uitgetreden en de poort uit gelopen, wij hebben uiteindelijk nog 5 minuten voorligsteun gelegen, en toen mochten we ook omkleden :')_!!

Einde bivak. Foto's:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † dinsdag 4 februari 2014 @ 23:13:43 #2
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_136347311
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:05 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel, ik zie dan HAVO als enige uitstroom. MBO sowieso niet, wil niet pochen ofzo maar is gewoon ver onder m'n denkniveau. Verder zijn er ook geen opleiding op het MBO waarvan ik denk mwoah dat zou wel wat kunnen worden dusja..
Dus plan van aanpak maken hoe je alsnog je doel kunt bereiken, "OO worden bij de Marns", en wat je er voor moet doen hetzij via MBO, wat jezelf al als kansloos aangeeft, hetzij via HAVO.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_136347398
Goed, als je de dagen nu al te lang vindt, eea onder je niveau is etc. moet je nog maar eens goed gaan nadenken over wat je wil, want ik beloof nog langere dagen en zeker 100 keer zaaddodendere momenten en dagen.
pi_136348021
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:15 schreef AchJa het volgende:
Goed, als je de dagen nu al te lang vindt, eea onder je niveau is etc. moet je nog maar eens goed gaan nadenken over wat je wil, want ik beloof nog langere dagen en zeker 100 keer zaaddodendere momenten en dagen.
Dan vind ik het vreemd dat ik op bivak wel 200% geef, aangezien daar ook dagen tussen zitten dat je denkt van meh. De mentaliteit is gewoon anders, ook samenwerking met meerdere scholen, daar wordt tenminste echt iets van je verwacht, en MOET je ook je best doen voor prestaties. Hier kan je slapen in een les en nog niet eens gewaarschuwd worden.
pi_136348177
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:13 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Dus plan van aanpak maken hoe je alsnog je doel kunt bereiken, "OO worden bij de Marns", en wat je er voor moet doen hetzij via MBO, wat jezelf al als kansloos aangeeft, hetzij via HAVO.
Ik kan augustus beginnen aan HAVO, 2 jaar fixen en 2016 instromen in de EVO. Eventueel zelf school betalen mochten m'n ouders het niet ermee eens zijn, dan maar wat meer werken.

Verder nog een HELE goede reden om te stoppen, mocht ik op een of andere manier niet door de keuring komen, heb ik niet 2,5 jaar van m'n leven gestopt in een nutteloze opleiding. Dit is ook wat de van de Marns al tegen ons zei.
pi_136348468
Ik denk (weet) dat je met een HAVO diploma een stuk meer kan dan met een papiertje van de VeVa. Maar je hebt nu ook al een halfjaar VeVa er op zitten.
Maak een weloverwogen keuze.
  † In Memoriam † dinsdag 4 februari 2014 @ 23:36:05 #7
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_136348531
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:15 schreef AchJa het volgende:
Goed, als je de dagen nu al te lang vindt, eea onder je niveau is etc. moet je nog maar eens goed gaan nadenken over wat je wil, want ik beloof nog langere dagen en zeker 100 keer zaaddodendere momenten en dagen.
Maar dat geldt niet alleen voor beroepskeuze bij defensie. Als je geen officier/manager wilt worden gaat dat voor de meeste beroepsgroepen op.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  † In Memoriam † dinsdag 4 februari 2014 @ 23:47:12 #8
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_136349057
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:34 schreef WWolfy het volgende:
Ik denk (weet) dat je met een HAVO diploma een stuk meer kan dan met een papiertje van de VeVa. Maar je hebt nu ook al een halfjaar VeVa er op zitten.
Maak een weloverwogen keuze.
Dit dus :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:29 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik kan augustus beginnen aan HAVO, 2 jaar fixen en 2016 instromen in de EVO. Eventueel zelf school betalen mochten m'n ouders het niet ermee eens zijn, dan maar wat meer werken.

Verder nog een HELE goede reden om te stoppen, mocht ik op een of andere manier niet door de keuring komen, heb ik niet 2,5 jaar van m'n leven gestopt in een nutteloze opleiding. Dit is ook wat de van de Marns al tegen ons zei.
Jammer dat je 3/4 jaar geleden alleen niet echt ontvankelijk was voor de tips en adviezen die je toen al kreeg hier over vooropleiding.
Nogmaals, zet alles eens goed op een rijtje, je doelstelling, de weg die je nu bent in geslagen, de alternatieve wegen om je doel alsnog te bereiken. En je fall-back scenarios.
Het is allemaal hier al eens langsgekomen.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_136349339
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:47 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Dit dus :Y

[..]

Jammer dat je 3/4 jaar geleden alleen niet echt ontvankelijk was voor de tips en adviezen die je toen al kreeg hier over vooropleiding.
Nogmaals, zet alles eens goed op een rijtje, je doelstelling, de weg die je nu bent in geslagen, de alternatieve wegen om je doel alsnog te bereiken. En je fall-back scenarios.
Het is allemaal hier al eens langsgekomen.
Een bord voor je kop houden heet dat.
  woensdag 5 februari 2014 @ 00:31:14 #10
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136350478
Eigen keuzes maken is ook een proces van het ouder worden. Maakt geen kont uit als die keuzes een keer verkeerd uitvallen of je op je bek gaat. Volgens mij ben je een goeie jongen die een duidelijk doel voor ogen heeft.

Nog een tip, blijf praten met je pa en ma over je voortgang, positieve punten maar zeker ook de twijfels. Ik ken precies nul ouwe lui die negatief tegenover extra opleiding staan
pi_136351086
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:55 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Een bord voor je kop houden heet dat.
Ga alsjeblieft HAVO doen BB. Ik zeg het je, het komt je alleen maar ten goede. Stop met dat achterlijke VeVa, doe je HAVO en als je dan wilt kan je altijd nog solliciteren bij Defensie voor wat je maar wilt.
pi_136351307
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 00:58 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ga alsjeblieft HAVO doen BB. Ik zeg het je, het komt je alleen maar ten goede. Stop met dat achterlijke VeVa, doe je HAVO en als je dan wilt kan je altijd nog solliciteren bij Defensie voor wat je maar wilt.
Dit is dus precies wat ik nu ook denk...
pi_136352189
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:55 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Een bord voor je kop houden heet dat.
Je stond aan het begin van een nieuw deel van je leven, geen verrassing dat je dan daarin opgaat en misschien kritische geluiden minder serieus neemt.
pi_136352768
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 00:31 schreef Wasmachinu het volgende:
Eigen keuzes maken is ook een proces van het ouder worden. Maakt geen kont uit als die keuzes een keer verkeerd uitvallen of je op je bek gaat. Volgens mij ben je een goeie jongen die een duidelijk doel voor ogen heeft.

Nog een tip, blijf praten met je pa en ma over je voortgang, positieve punten maar zeker ook de twijfels. Ik ken precies nul ouwe lui die negatief tegenover extra opleiding staan
+1. Eigen keuzes maken. Als je het niet had gedaan zat je nu waarschijnlijk met een 'wat als...' Gevoel.
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 07:36:31 #15
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136353700
Mijn zoon is uitgevallen op Havo 4 en toen de Veva gaan doen omdat hij toch al het leger in wilde. Na een week vond hij het gezever van zijn moeder in al die Havo jaren daarvoor toch zo gek nog niet. Nu doet hij avond Havo naast Veva grop 3. Het voordeel van het sporten bij de Veva en het papiertje in deel certificaten halen in het volwassenen onderwijs. Plan is dat hij zijn Havo haalt bij eind tweede jaar Veva en dan doorgaat naar de KMA. Dan zal hij meer op het eigen niveau zitten.
pi_136356224
Gesprek met mentor geregeld, ouders ingelicht en klas is op de hoogte. Pfff
pi_136356435
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Stoppen?
Het is moeilijk! Ik zit al vanaf 8 uur s' ochtends te denken :')
pi_136356569
Ik denk dat het gewoon HAVO gaat worden, 2 jaar tijd om in m'n eigen tijd te gaan trainen, ik weet nu tenminste m'n zwakke en sterke punten waarop ik kan verbeteren. Dan als 19 jarige of de EVO in of een HBO fixen eerst.
pi_136356902
Gestopt?

Nu heb je toch wat kunnen proeven van het militair zijn en kun je je focussen op een papiertje waar je wel wat aan hebt :)
pi_136356907
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:15 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik denk dat het gewoon HAVO gaat worden, 2 jaar tijd om in m'n eigen tijd te gaan trainen, ik weet nu tenminste m'n zwakke en sterke punten waarop ik kan verbeteren. Dan als 19 jarige of de EVO in of een HBO fixen eerst.
Fix dan eerst een HBO, toen ik ooit eens begon zat je in principe gebeiteld tot je 55e waarna je met FLO ging, mits er geen gekke dingen gebeurden. Maar nu moet je elke drie jaar maar weer afwachten of er nog wel plek voor je is in de herberg. En ondertussen hebben we er extra gratis, zelf betaald ook nog 7 jaar bijgekregen (en dat worden er wsl nog meer ook)... :')

Jij hebt met VeVa nog niet eens de garantie dat je uberhaupt aangenomen danwel goedgekeurd wordt en daarna ben je helemaal een speelbal van de organisatie. Dan mag je hopen dat ze op het meetmoment mensen nodig hebben anders kun je je tas inpakken en door de achterpoort naar buiten. En dan kom je erachter dat je geen reet kunt met je defensie/ VeVa papieren, en ja, daar sta je dan ergens in de 30 en voor jou tien anderen die 18 jaar zijn.

Zorg eerst dat je een stapel relevante papieren verzameld en kijk daarna verder.
pi_136357364
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Fix dan eerst een HBO, toen ik ooit eens begon zat je in principe gebeiteld tot je 55e waarna je met FLO ging, mits er geen gekke dingen gebeurden. Maar nu moet je elke drie jaar maar weer afwachten of er nog wel plek voor je is in de herberg. En ondertussen hebben we er extra gratis, zelf betaald ook nog 7 jaar bijgekregen (en dat worden er wsl nog meer ook)... :')

Jij hebt met VeVa nog niet eens de garantie dat je uberhaupt aangenomen danwel goedgekeurd wordt en daarna ben je helemaal een speelbal van de organisatie. Dan mag je hopen dat ze op het meetmoment mensen nodig hebben anders kun je je tas inpakken en door de achterpoort naar buiten. En dan kom je erachter dat je geen reet kunt met je defensie/ VeVa papieren, en ja, daar sta je dan ergens in de 30 en voor jou tien anderen die 18 jaar zijn.

Zorg eerst dat je een stapel relevante papieren verzameld en kijk daarna verder.
Dit! Ik ken zat voorbeelden van collega's die dr uit moesten vanwege wat voor reden ook en opeens dr achter kwamen dat ze zonder diploma's niet zo bijster veel werk konden vinden....
  woensdag 5 februari 2014 @ 11:57:03 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136357729
Dat dus.

En lui die roepen dat je ze zo blij zijn met militaire ervaring in de burger :')

Alsof een manager het wat kan schelen hoe je een IED ontmanteld of je MAG schoonmaakt of dat je weet hoe het is om door de taliban onder vuur genomen te worden :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136358087
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:57 schreef fathank het volgende:
Dat dus.

En lui die roepen dat je ze zo blij zijn met militaire ervaring in de burger :')

Alsof een manager het wat kan schelen hoe je een IED ontmanteld of je MAG schoonmaakt of dat je weet hoe het is om door de taliban onder vuur genomen te worden :')
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Tijden halen, netjes zijn, je spullen en tenue op orde hebben, discipline. Het helpt wel degelijk...

Morgen gesprek met mentor en sgt (vertrouwenspersoon)
pi_136358611
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:11 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Tijden halen, netjes zijn, je spullen en tenue op orde hebben, discipline. Het helpt wel degelijk...

Maar geen specifieke beroepsopleiding waar ze wat aan hebben.
pi_136358671
Er is al veel verstandigs gezegd door de leden hier, maar voor wat het waard is: mocht je HAVO gaan doen ben je alweer 2 jaar verder met je ontwikkeling en volwassenheid en kan je dus een weloverwogen keuze maken voor je toekomst. Afhankelijk van hoe defensie zich de komende 2 jaar ontwikkelt kan je daarna eventueel nog kiezen voor een HBO en bouw je zo een sterk alternatief op. Je hebt dan de vrijheid om in te haken 'waar en wanneer je maar wilt', ipv dat je gelijk gebonden bent aan een, op het moment, vrij instabiele organisatie.

Ga er goed over praten morgen en weet dat je alternatief zeker de slechtste keuze niet is! :)
pi_136359074
Pff ik zeg net zo tegen m'n ma:

"Kan ik even met je praten?"

Gelijk:

HOEZO?!?!
Wat heb je uitgevroten?
Ben je van school gestuurd?
Je gaat toch niet stoppen met je opleiding he?!?!?

Nou laat dan maar :')
pi_136359191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Fix dan eerst een HBO, toen ik ooit eens begon zat je in principe gebeiteld tot je 55e waarna je met FLO ging, mits er geen gekke dingen gebeurden. Maar nu moet je elke drie jaar maar weer afwachten of er nog wel plek voor je is in de herberg. En ondertussen hebben we er extra gratis, zelf betaald ook nog 7 jaar bijgekregen (en dat worden er wsl nog meer ook)... :')

Jij hebt met VeVa nog niet eens de garantie dat je uberhaupt aangenomen danwel goedgekeurd wordt en daarna ben je helemaal een speelbal van de organisatie. Dan mag je hopen dat ze op het meetmoment mensen nodig hebben anders kun je je tas inpakken en door de achterpoort naar buiten. En dan kom je erachter dat je geen reet kunt met je defensie/ VeVa papieren, en ja, daar sta je dan ergens in de 30 en voor jou tien anderen die 18 jaar zijn.

Zorg eerst dat je een stapel relevante papieren verzameld en kijk daarna verder.
In de burger maatschappij is het echt niet veel anders. Zeker hbo opleidingen geven geen garantie op werk met uitzondering van een paar heel gespecialiseerde op met name techniek en IT. In de meeste banen is het ook maar afwachten of je er over 3 jaar nog zit en solliciteren wordt steeds moeilijker (al snel meer dan 100 sollicitanten).

Defensie heeft gewoon een aantal voordelen. Zo blijkt de Veva een behoorlijke kans op werk te geven. Meer dan de gemiddelde hbo opleiding. Binnen defensie worden meer opleidingen aangeboden (en onder werktijd!) dan in menige sector in de burger maatschappij. Vergeleken met de burger maatschappij besteedt defensie veel aandacht aan het op weg helpen van personeel die defensie moeten verlaten.

Het afkraken van defensie vanwege job-onzekerheid is dus niet erg relevant. In de burger maatschappij mag je tegenwoordig al blij zijn dat je je 3 jaar aan tijdelijke contracten mag vol maken. Vaker is het 2,5 jaar (1 half jaar contract en 2 jaar contracten). Langdurige tijdelijke aanstellingen eindigen in 80 procent van de gevallen niet in een contract voor onbepaalde tijd. Daarna mag je met de andere 800.000 werkelozen gaan solliciteren. Pensioenopbouw wordt steeds minder vaak door werkgevers betaald. Een diploma in de burger maatschappij is al lang niet meer een baangarantie.

Per 1 juli moet er na 2 jaar al een vast contract gegeven worden en je raadt het al; dan sta je dus na 1,5 of 2 jaar op straat met je burger diplomaatje.
pi_136359329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:46 schreef BredeBroeder het volgende:
Pff ik zeg net zo tegen m'n ma:

"Kan ik even met je praten?"

Gelijk:

HOEZO?!?!
Wat heb je uitgevroten?
Ben je van school gestuurd?
Je gaat toch niet stoppen met je opleiding he?!?!?

Nou laat dan maar :')
Huh? :? Je had je ouders toch al ingelicht? :
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:04 schreef BredeBroeder het volgende:
Gesprek met mentor geregeld, ouders ingelicht en klas is op de hoogte. Pfff
pi_136359333
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

In de burger maatschappij is het echt niet veel anders. Zeker hbo opleidingen geven geen garantie op werk met uitzondering van een paar heel gespecialiseerde op met name techniek en IT. In de meeste banen is het ook maar afwachten of je er over 3 jaar nog zit en solliciteren wordt steeds moeilijker (al snel meer dan 100 sollicitanten).

Defensie heeft gewoon een aantal voordelen. Zo blijkt de Veva een behoorlijke kans op werk te geven. Meer dan de gemiddelde hbo opleiding. Binnen defensie worden meer opleidingen aangeboden (en onder werktijd!) dan in menige sector in de burger maatschappij. Vergeleken met de burger maatschappij besteedt defensie veel aandacht aan het op weg helpen van personeel die defensie moeten verlaten.

Het afkraken van defensie vanwege job-onzekerheid is dus niet erg relevant. In de burger maatschappij mag je tegenwoordig al blij zijn dat je je 3 jaar aan tijdelijke contracten mag vol maken. Vaker is het 2,5 jaar (1 half jaar contract en 2 jaar contracten). Langdurige tijdelijke aanstellingen eindigen in 80 procent van de gevallen niet in een contract voor onbepaalde tijd. Daarna mag je met de andere 800.000 werkelozen gaan solliciteren. Pensioenopbouw wordt steeds minder vaak door werkgevers betaald. Een diploma in de burger maatschappij is al lang niet meer een baangarantie.

Per 1 juli moet er na 2 jaar al een vast contract gegeven worden en je raadt het al; dan sta je dus na 1,5 of 2 jaar op straat met je burger diplomaatje.
Echter met papieren kom je een stuk verder dan met je diploma exercitie en het geblinddoekt uitelkaar halen van de MAG...
pi_136359386
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Echter met papieren kom je een stuk verder dan met je diploma exercitie en het geblinddoekt uitelkaar halen van de MAG...
En een rijbewijs en een interne opleiding IT en een interne opleiding HR enz enz enz

Wijs mij even zo'n werkgever aan in de burger maatschappij?
  woensdag 5 februari 2014 @ 12:57:42 #33
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136359418
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:11 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Tijden halen, netjes zijn, je spullen en tenue op orde hebben, discipline. Het helpt wel degelijk...

Morgen gesprek met mentor en sgt (vertrouwenspersoon)
Leuk dat je bureau opgeruimd is, maar als je voor de rest geen kut kan heb je er geen fuck aan.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136359475
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En een rijbewijs en een interne opleiding IT en een interne opleiding HR enz enz enz

Wijs mij even zo'n werkgever aan in de burger maatschappij?
Ga jij nog met droge ogen beweren dat je zonder diploma's net zoveel kans maakt in de burgermaatschappij dan met papieren?

Edit: Of bedoel je dat je dit soort opleidingen standaard bij defensie krijgt??? Nou, dan heb ik nieuws voor je, zolang het niet in je vakgebied ligt gebeurt dat niet. Als je geen chauffeur wordt krijg je geen rijbewijs, word je geen verbindelaar krijg je geen IT opleiding. Word je marnalg zoals BB krijg je een hoop infanteristen zooi, maar niets wat je kunt gebruiken in de burgermaatschappij.

De tijd van lang leve de lol cursussen en opleidingen is al 15 jaar niet meer...

[ Bericht 13% gewijzigd door AchJa op 05-02-2014 13:05:18 ]
pi_136359483
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Huh? :? Je had je ouders toch al ingelicht? :

[..]

Ja naja, m'n pa. Zo ongeveer :')
pi_136359804
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ga jij nog met droge ogen beweren dat je zonder diploma's net zoveel kans maakt in de burgermaatschappij dan met papieren?
Geheel zonder diploma's wordt het lastiger. Een Veva en AMO is al een opleiding en jij wil dus niet ingaan op alle opleidingen en trainingen die binnen defensie onder werktijd worden aangeboden waar je in de burger maatschappij wel wat mee kunt. Om te beginnen heel eenvoudig al je rijbewijs voor de auto en de vrachtwagen. Daarnaast is ervaring als je 30+ bent nog belangrijker dan een diploma. Heb je op de afdeling planning gezeten dan ben je bijvoorbeeld vrij kansrijk voor een baan op de afdeling planning in de logistiek.
Ik ken aardig wat ex militairen. Gewoon even een klein lijstje, die zijn nu:
P&O-er
Planner in logistiek
Planner bij een verhuisbedrijf
Beveiliger(3x)
IT-er (4x)
Medewerker administratie (3x)
Chauffeur
Monteur vrachtwagens
Kok in een instelling

En allemaal door ervaring opgedaan binnen defensie. Ik bedoel maar.. je stelt het wel erg negatief voor.
pi_136359939
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:59 schreef AchJa het volgende:
Edit: Of bedoel je dat je dit soort opleidingen standaard bij defensie krijgt??? Nou, dan heb ik nieuws voor je, zolang het niet in je vakgebied ligt gebeurt dat niet. Als je geen chauffeur wordt krijg je geen rijbewijs, word je geen verbindelaar krijg je geen IT opleiding. Word je marnalg zoals BB krijg je een hoop infanteristen zooi, maar niets wat je kunt gebruiken in de burgermaatschappij.De tijd van lang leve de lol cursussen en opleidingen is al 15 jaar niet meer...
Maak dan even een nieuwe post..

Klopt en met KMA kom je veel verder dan met Veva. Dat steeds weer een nieuwe functie krijgen heeft echter wel het voordeel dat je dus betaald trainingen en opleidingen krijgt. Zo ken ik er een aantal die zijn overgeplaatst naar verbindingen en dus een IT opleiding krijgen. Geen werkgever in de burger maatschappij die iemand intern overplaatst en volledig incl tijd de opleiding betaalt.
pi_136359949
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:08 schreef AchJa het volgende:
Lees mijn edit.
Woef.
pi_136361027
Als je uit defensie komt met een VeVa diploma ga je nooit een baan krijgen waar ze naar iemand met HBO denkniveau zoeken. Ook al heb je een boel meer ervaring in bijvoorbeeld IT zal het overgrote deel van werkgevers sollicitaties zonder HBO diploma zo in de versnipperaar doen.
pi_136361381
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:42 schreef WWolfy het volgende:
Als je uit defensie komt met een VeVa diploma ga je nooit een baan krijgen waar ze naar iemand met HBO denkniveau zoeken. Ook al heb je een boel meer ervaring in bijvoorbeeld IT zal het overgrote deel van werkgevers sollicitaties zonder HBO diploma zo in de versnipperaar doen.
Klopt. Veva is dan ook mbo en geen hbo. Waarom vergelijk je dan een Veva met een hbo diploma burger? Dat is toch appels met peren vergelijken? Neem dan een mbo IT met een hbo IT.
pi_136361509
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Veva is dan ook mbo en geen hbo. Waarom vergelijk je dan een Veva met een hbo diploma burger? Dat is toch appels met peren vergelijken? Neem dan een mbo IT met een hbo IT.
Omdat BB de overweging tussen HAVO --> HBO en MBO aan het maken is :)
Daarnaast zal iemand met een MBO diploma IT waarschijnlijk ook eerder aangenomen worden dan iemand met een diploma VeVa en wat cursussen IT bij defensie. Diploma IT met aantekening VeVa is natuurlijk ook een optie in dat geval.
pi_136362556
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:54 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Omdat BB de overweging tussen HAVO --> HBO en MBO aan het maken is :)
Daarnaast zal iemand met een MBO diploma IT waarschijnlijk ook eerder aangenomen worden dan iemand met een diploma VeVa en wat cursussen IT bij defensie. Diploma IT met aantekening VeVa is natuurlijk ook een optie in dat geval.
BB was zijn hele leven gefixeerd op een carrière bij defensie. Voor zo ver als ik me kan herinneren is hij ook een gewone vmbo-er en geen uitgevallen havo-er. De praktijklessen, het sporten en de bivaks bevallen hem goed. Alleen is ook bij Veva een groot deel van de lessen gewoon theorie en dat bevalt hem niet en het niveau daarvan vindt hij laag (is ook extreem laag.. mijn mond viel echt open toen ik de lesstof zag).
Opties:
1) Doorbijten en Veva halen
2) Binnen de Veva een meer vakgerichte weg kiezen (IT bijvoorbeeld)
3) Terug de schoolbanken in en havo gaan doen met minimaal 2 jaar leeftijdsverschil met je klasgenoten en puur theorie; blokken dus voor TS
3a) Dan een beroepsopleiding gaan doen in de burgermaatschappij met eventueel daarna een sollicitatie bij defensie
3b) Dan de KMA gaan doen
4) Doorgaan met Veva en daarnaast havo gaan doen; combineren van de vakgerichte kant van de Veva met de theorie van de havo.

4) Lijkt mij de beste optie als je toch defensie in wilt. De kans dat je je keuringen haalt is dan groter.

Wat ik me alleen afvraag; BB heeft zich jarenlang zo gefocusd op de mariniers.. Kan je daar wat met havo? Stroomt het daar niet allemaal binnen op mbo niveau? Ik heb daar echt geen verstand van.
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 14:33:23 #44
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136362908
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:
Wat ik me alleen afvraag; BB heeft zich jarenlang zo gefocusd op de mariniers.. Kan je daar wat met havo? Stroomt het daar niet allemaal binnen op mbo niveau? Ik heb daar echt geen verstand van.
Wat de officiersopleiding betreft; met HAVO wordt je niet aangesteld. Je zal minimaal VWO moeten hebben of een afgeronde HBO/WO.
  woensdag 5 februari 2014 @ 14:43:35 #45
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_136363235
ik zou zoiezo doorbijten en dat veva geneuzel afmaken, anders kun je jezelf over enkele jaren niet meer serieus nemen aangezien je je dan afvraagt hoe de neuq je dat niet hebt kunnen fixen.
Als je ergens aan begint, maak het af is het devies. Het is echt niet alsof tijd in je nadeel is. Dat is niet het geval want: crisis en leeftijd.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_136365853
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En een rijbewijs en een interne opleiding IT en een interne opleiding HR enz enz enz

Wijs mij even zo'n werkgever aan in de burger maatschappij?
De opleidingen die je krijgt zijn enkel def certificaten en in de burger vaak waardeloos. Daarnaast is een opleiding krijgen echt geen zekerheid. Ik betaal mn mbo opleiding zelf.

Een vriend(en ook oud kpl1) werkt nu voor een burgerbaas waar alle opleidingen betaald worden en per certificaat ook nog eens 50,- bruto per maand opslag.

Mn schoonzusje doet n wo opleiding bij een van de grote 4 en die krijgt naast n riant salaris een leaseauto (volvo v40) en erg goede onkosten vergoeding.

Zo ken ik er wel meer.... en wat krijgen wij? Owja langer werken, meer betalen voor zorgverzekering, geen uitzicht op bevorderingen laat staan n fatsoenlijke rechtspositie.

Maar wel een whooping 45,- oefentoelage per 24u! Das toch al snel 2,- per uur!

Maar jij zal t vast beter weten.
pi_136370551
Keuze is gemaakt, ik stop.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 februari 2014 @ 18:31:54 #48
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136370591
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 18:30 schreef BredeBroeder het volgende:
Keuze is gemaakt, ik stop.
Flinke stap BB.

Dat je de juiste keus gemaakt mag hebben. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 5 februari 2014 @ 18:41:48 #49
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_136370982
Hoelang had je nog gemoeten?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_136371001
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 18:31 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Flinke stap BB.

Dat je de juiste keus gemaakt mag hebben. ^O^
Ik weet nu in ieder geval een deel van de basis en hoe 't een beetje is enzo, dat is nooit verkeerd. Maar HAVO lijkt me hier toch de meer verstandige keuze.
pi_136371013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 18:41 schreef Rave_NL het volgende:
Hoelang had je nog gemoeten?
Exact 2 jaar.
pi_136372643
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:15 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik denk dat het gewoon HAVO gaat worden, 2 jaar tijd om in m'n eigen tijd te gaan trainen, ik weet nu tenminste m'n zwakke en sterke punten waarop ik kan verbeteren. Dan als 19 jarige of de EVO in of een HBO fixen eerst.
Lijkt me een verstandige keuze voor de toekomst. Eerst een gedegen basis leggen. Hierdoor kun je ook wat levenservaring opdoen en als je dan daarna toch nog de behoefte hebt om wat binnen defensie te doen kun je vaak dan nog de stap maken. Vergeet niet dat je met veva puur opgeleid wordt om militair te worden. Het is geen garantie op een toekomst binnen defensie en als je er bijvoorbeeld wat later achterkomt dat je het toch niks vind dan sta je met lege handen.

quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Leuk dat je bureau opgeruimd is, maar als je voor de rest geen kut kan heb je er geen fuck aan.
Nee maar dat is dus ook zo als je een burger bent 8)7
pi_136373237
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:43 schreef Pumatje het volgende:
ik zou zoiezo doorbijten en dat veva geneuzel afmaken, anders kun je jezelf over enkele jaren niet meer serieus nemen aangezien je je dan afvraagt hoe de neuq je dat niet hebt kunnen fixen.
Als je ergens aan begint, maak het af is het devies. Het is echt niet alsof tijd in je nadeel is. Dat is niet het geval want: crisis en leeftijd.
Wat een oerdomme reactie.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

BB was zijn hele leven gefixeerd op een carrière bij defensie. Voor zo ver als ik me kan herinneren is hij ook een gewone vmbo-er en geen uitgevallen havo-er. De praktijklessen, het sporten en de bivaks bevallen hem goed. Alleen is ook bij Veva een groot deel van de lessen gewoon theorie en dat bevalt hem niet en het niveau daarvan vindt hij laag (is ook extreem laag.. mijn mond viel echt open toen ik de lesstof zag).
Opties:
1) Doorbijten en Veva halen
2) Binnen de Veva een meer vakgerichte weg kiezen (IT bijvoorbeeld)
3) Terug de schoolbanken in en havo gaan doen met minimaal 2 jaar leeftijdsverschil met je klasgenoten en puur theorie; blokken dus voor TS
3a) Dan een beroepsopleiding gaan doen in de burgermaatschappij met eventueel daarna een sollicitatie bij defensie
3b) Dan de KMA gaan doen
4) Doorgaan met Veva en daarnaast havo gaan doen; combineren van de vakgerichte kant van de Veva met de theorie van de havo.

4) Lijkt mij de beste optie als je toch defensie in wilt. De kans dat je je keuringen haalt is dan groter.

Wat ik me alleen afvraag; BB heeft zich jarenlang zo gefocusd op de mariniers.. Kan je daar wat met havo? Stroomt het daar niet allemaal binnen op mbo niveau? Ik heb daar echt geen verstand van.
En jij moet niet zo dom neuzelen maar naar de ervaringsdeskundigen zoals AchJa luisteren.
pi_136373766
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt en met KMA kom je veel verder dan met Veva.
Dit is ook niet altijd het geval, want ook op officiersniveau zijn er gewoon een bepaald aantal functies en als ze je niet kunnen plaatsen dan heb je gewoon een probleem. En ga er niet vanuit dat je zomaar aangenomen wordt op de KMA, dat is ook nog wel eens een lastig verhaal.
  woensdag 5 februari 2014 @ 20:16:42 #55
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_136375969
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:43 schreef Pumatje het volgende:
ik zou zoiezo doorbijten en dat veva geneuzel afmaken, anders kun je jezelf over enkele jaren niet meer serieus nemen aangezien je je dan afvraagt hoe de neuq je dat niet hebt kunnen fixen.
Als je ergens aan begint, maak het af is het devies. Het is echt niet alsof tijd in je nadeel is. Dat is niet het geval want: crisis en leeftijd.
Gast, nog 2 jaar doorgaan met iets wat je niet wilt voor een waardeloos MBO-diploma...
Het is niet zo dat hij opgeeft en zich later afvraagt hoe het leven zou zijn geweest als hij toch V&V had voltooid.
Hij gaat gewoon via een andere weg naar defensie, 1 waar hij meer genoegdoening uit haalt, meer leert en en zonder een al te grote achterstand op leeftijdsgenoten die 2 jaar lang uit hun neus hebben gevreten.

Nogmaals chapeau, BB.
Iedereen kan een verkeerde route nemen, slechts weinigen durven zichzelf onder ogen te komen en ten halve te keren. Jij komt er wel.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_136376257
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 20:16 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Nogmaals chapeau, BB.
Iedereen kan een verkeerde route nemen, slechts weinigen durven zichzelf onder ogen te komen en ten halve te keren. Jij komt er wel.
Hetzelfde dacht ook ik.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 februari 2014 @ 20:24:04 #57
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136376360
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 20:16 schreef Rave_NL het volgende:

[..]


Nogmaals chapeau, BB.
Iedereen kan een verkeerde route nemen, slechts weinigen durven zichzelf onder ogen te komen en ten halve te keren. Jij komt er wel.
^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136376846
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 20:16 schreef Rave_NL het volgende:


Nogmaals chapeau, BB.
Iedereen kan een verkeerde route nemen, slechts weinigen durven zichzelf onder ogen te komen en ten halve te keren. Jij komt er wel.
Dankje, means alot.
  woensdag 5 februari 2014 @ 20:35:36 #59
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_136376982
Ik moet toegeven dat als je nog twee jaar zou moeten het geen verkeerde keuze is. Ik verwachtte eerder enkele maanden o.i.d.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 21:19:11 #60
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136379531
quote:
14s.gif Op woensdag 5 februari 2014 20:16 schreef Rave_NL het volgende:
Nogmaals chapeau, BB.
Iedereen kan een verkeerde route nemen, slechts weinigen durven zichzelf onder ogen te komen en ten halve te keren. Jij komt er wel.
Ja, wat hij zegt. Een keuze maken is één ding, na enige tijd erachter komen dat je keuze wellicht niet de beste was; dat overkomt iedereen regelmatig. Maar er actief iets aan doen? Dat zijn er maar weinigen. Maar het ook nog toegeven en met de billetjes blootgaan? Hulde, ik kan niets anders zeggen. Hulde.
pi_136379683
Ik word hier een beetje emotioneel van jongens :'(
  woensdag 5 februari 2014 @ 21:37:34 #62
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136380647
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:15 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Lijkt me een verstandige keuze voor de toekomst. Eerst een gedegen basis leggen. Hierdoor kun je ook wat levenservaring opdoen en als je dan daarna toch nog de behoefte hebt om wat binnen defensie te doen kun je vaak dan nog de stap maken. Vergeet niet dat je met veva puur opgeleid wordt om militair te worden. Het is geen garantie op een toekomst binnen defensie en als je er bijvoorbeeld wat later achterkomt dat je het toch niks vind dan sta je met lege handen.

[..]

Nee maar dat is dus ook zo als je een burger bent 8)7
Maar als burger met een burgerdiploma kom je een stuk verder dan een veva-grop diploma en 4 jaar zandhappen voor de baas.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136381464
Verstandig BB ^O^ . ik weet hoe het is.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136381556
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 21:37 schreef fathank het volgende:

[..]

Maar als burger met een burgerdiploma kom je een stuk verder dan een veva-grop diploma en 4 jaar zandhappen voor de baas.
Ja en als burger zonder diploma kom je ook nergens. Wat wil je nou zeggen?
  woensdag 5 februari 2014 @ 21:58:51 #66
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136381913
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 21:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh, volgens ouder niet...
Paar rijbewijsjes halen, ict diploma's en je kunt zo de arbeidsmarkt op.

20jaar geleden misschien.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136382265
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2014 21:58 schreef fathank het volgende:

[..]

Paar rijbewijsjes halen, ict diploma's en je kunt zo de arbeidsmarkt op.

20jaar geleden misschien.
Toen ik een jaar of 15 geleden een studie wilde volgen (de BBT'ers mochten van alles doen) kreeg ik een nul op het rekest... Ja, daaaag, u is BOT'er, er is genoeg in u geinvesteerd en u heeft een vaste baan voor het leven, dekken, dienen, hulzen rapen, tot ziens... :')
pi_136382608
Kan iemand even de TT aanpassen? :P

Tevens knappe keus hoor BB!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136383345
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:10 schreef Thaboel het volgende:
Kan iemand even de TT aanpassen? :P

Tevens knappe keus hoor BB!
Hij is nog niet weg. Als ik kader van hem geweest was had ik hem nog een jaar verplicht binnen gehouden. :{w

Fucking makkelijke uitweg kiezen zeker.
pi_136383447
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hij is nog niet weg. Als ik kader van hem geweest was had ik hem nog een jaar verplicht binnen gehouden. :{w

Fucking makkelijke uitweg kiezen zeker.
Daarom is hij ook scholier/burger ;)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136383811
Bredebroeder, Ik heb twee jaar geleden de keus die jij nu maakt niet durven maken, blijkt dat jij de verstandige van ons tweeën bent.
pi_136383826
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:22 schreef Thaboel het volgende:

Daarom is hij ook scholier/burger ;)
Nee, prima keus van BB. Hij kan na gehaalde diploma's het alsnog proberen. Eventueel bij de KL als onderofficier of officier, al naar gelang behaalde vooropleiding.
pi_136384083
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, prima keus van BB. Hij kan na gehaalde diploma's het alsnog proberen. Eventueel bij de KL als onderofficier of officier, al naar gelang behaalde vooropleiding.
Inderdaad, als manschap kom je binnen defensie toch niet verder. KMA kun je net zo goed direct uit de burger doen. Voor de KMS geldt dat misschien zelfs ook wel.
pi_136384234
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:32 schreef vervoerder23 het volgende:

[..]

Inderdaad, als manschap kom je binnen defensie toch niet verder. KMA kun je net zo goed direct uit de burger doen. Voor de KMS geldt dat misschien zelfs ook wel.
Tuurlijk kan dat, al dat gelul over eerst ervaring opdoen van "oude" korporaals... :') Dat zijn meestal de lui die zelf allemaal gestraald zijn voor de KMS.
pi_136384312
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat, al dat gelul over eerst ervaring opdoen van "oude" korporaals... :') Dat zijn meestal de lui die zelf allemaal gestraald zijn voor de KMS.
Succes met het vinden van gemotiveerde kpls die dat ook willen doen, aan de hand nemen van een jonkie.
pi_136384964
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:36 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Succes met het vinden van gemotiveerde kpls die dat ook willen doen, aan de hand nemen van een jonkie.
Alsof dat nodig is. Eea hangt natuurlijk wel van je eigen opstelling af. Ik vind het maar bullshit dat je eerst ervaring "moet" opdoen voordat je onderofficier kunt worden. Er zijn legio goeie onderofficieren afgeleverd die als spijkerbroek aan de KMS begonnen zijn, ik had alleen dienstplicht ervaring en kreeg ook te maken met TS korporaals van tegen de 40 (ik was toen 22 als verse wmr), heb ik ook nooit problemen mee gehad.

En daarbij verwacht ik van oudere kpl's een zekere mate van professionaliteit, kunnen ze dat allemaal niet aan dan moeten ze hun strepen inleveren en weer soldaat worden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 februari 2014 @ 22:48:52 #77
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136384970
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:36 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Succes met het vinden van gemotiveerde kpls die dat ook willen doen, aan de hand nemen van een jonkie.
Zat OO's die dat doen met TLT's. Waarom zou een Korporaal dat niet doen met een OO?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136385244
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Zat OO's die dat doen met TLT's. Waarom zou een Korporaal dat niet doen met een OO?
Omdat de meeste kpl's het allemaal wel prima vinden zo, lekker de oude poep uithangen met weinig verantwoordelijkheden en meer salaris dan die nieuwe sgt. Dat proberen ze dan zo lang mogelijk vol te houden en als dan de 30 nadert willen ze naar de KMS wegens fase zoveel en dat mislukt dan jammerlijk en gaan ze hun frustratie botvieren op de lui die het wel gelukt is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 februari 2014 @ 22:57:08 #79
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136385363
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat de meeste kpl's het allemaal wel prima vinden zo, lekker de oude poep uithangen met weinig verantwoordelijkheden en meer salaris dan die nieuwe sgt. Dat proberen ze dan zo lang mogelijk vol te houden en als dan de 30 nadert willen ze naar de KMS wegens fase zoveel en dat mislukt dan jammerlijk en gaan ze hun frustratie botvieren op de lui die het wel gelukt is.
Daar heb je wel gelijk in...
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136385429
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Alsof dat nodig is. Eea hangt natuurlijk wel van je eigen opstelling af. Ik vind het maar bullshit dat je eerst ervaring "moet" opdoen voordat je onderofficier kunt worden. Er zijn legio goeie onderofficieren afgeleverd die als spijkerbroek aan de KMS begonnen zijn, ik had alleen dienstplicht ervaring en kreeg ook te maken met TS korporaals van tegen de 40 (ik was toen 22 als verse wmr), heb ik ook nooit problemen mee gehad.

En daarbij verwacht ik van oudere kpl's een zekere mate van professionaliteit, kunnen ze dat allemaal niet aan dan moeten ze hun strepen inleveren en weer soldaat worden.
Jazeker, daarover zijn we het eens. Ervaring is vaak een pre maar zeker geen must. Wat ik wil zeggen is dat het nogal eens lastig kan zijn om echt oude korporaals te vinden die het zien zitten om iemand alles bij te brengen.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:48 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Zat OO's die dat doen met TLT's. Waarom zou een Korporaal dat niet doen met een OO?
Ja klopt ook! Net als dat er zat zijn die het niet zien zitten. Mijn ervaring is dat het van persoon tot persoon verschilt.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 5 februari 2014 @ 22:59:26 #81
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136385465
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:58 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

Ja klopt ook! Net als dat er zat zijn die het niet zien zitten. Mijn ervaring is dat het van persoon tot persoon verschilt.
Klinkt al heel anders dan wat je net schreef.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136385738
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:58 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Jazeker, daarover zijn we het eens. Ervaring is vaak een pre maar zeker geen must. Wat ik wil zeggen is dat het nogal eens lastig kan zijn om echt oude korporaals te vinden die het zien zitten om iemand alles bij te brengen.
Ze hoeven ook niet "alles" bij te brengen. Misschien wat handigheidjes en de werkwijze bij de eenheid. Verder hebben de onderofficieren ook gewoon hun functieopleiding gehad.

quote:
Ja klopt ook! Net als dat er zat zijn die het niet zien zitten. Mijn ervaring is dat het van persoon tot persoon verschilt.
Ah, het wordt wat genuanceerder.
  † In Memoriam † woensdag 5 februari 2014 @ 23:31:09 #83
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_136386819
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 18:30 schreef BredeBroeder het volgende:
Keuze is gemaakt, ik stop.
Zo, OK zeg, ik was nog aan het lezen en ik vond
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

4) Doorgaan met Veva en daarnaast havo gaan doen; combineren van de vakgerichte kant van de Veva met de theorie van de havo.

4) Lijkt mij de beste optie als je toch defensie in wilt. De kans dat je je keuringen haalt is dan groter.

Wat ik me alleen afvraag; BB heeft zich jarenlang zo gefocusd op de mariniers.. Kan je daar wat met havo? Stroomt het daar niet allemaal binnen op mbo niveau? Ik heb daar echt geen verstand van.
Dat leek mij een goede optie, maar je hebt je keuze al gemaakt :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_136388049
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 23:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ze hoeven ook niet "alles" bij te brengen. Misschien wat handigheidjes en de werkwijze bij de eenheid. Verder hebben de onderofficieren ook gewoon hun functieopleiding gehad.

[..]

Ah, het wordt wat genuanceerder.
Wanneer ben ik ongenuanceerd geweest? Was in ieder geval niet mijn intentie.

Functieopleiding oke, maar over het algemeen leer je het pas echt op de werkvloer. En dat is het effectiefst als je aan iemand gekoppeld wordt. En er zijn velen die voor zoiets bedanken. Kan een gebrek aan motivatie of interesse zijn. Dat verschilt van persoon en groep. En daar doelde ik dus op vanaf het begin.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:59 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Klinkt al heel anders dan wat je net schreef.
Vind het zelf toch echt meevallen hoe ik het schreef toch :o
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 6 februari 2014 @ 00:04:53 #85
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136388074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 00:03 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

Vind het zelf toch echt meevallen hoe ik het schreef toch :o
Neuh, niet echt.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136388131
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 00:04 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Neuh, niet echt.
Oke

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 22:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat de meeste kpl's het allemaal wel prima vinden zo, lekker de oude poep uithangen met weinig verantwoordelijkheden en meer salaris dan die nieuwe sgt. Dat proberen ze dan zo lang mogelijk vol te houden en als dan de 30 nadert willen ze naar de KMS wegens fase zoveel en dat mislukt dan jammerlijk en gaan ze hun frustratie botvieren op de lui die het wel gelukt is.
Overigens heb je een soortgelijk verhaal ook tussen OO's en TLT's. Wellicht met andere beweegredenen, maar het verhaal van frustratie omdat iemand anders wel de stap heeft genomen is daar ook wel.

[ Bericht 52% gewijzigd door Wijnand_Bierenstein op 06-02-2014 00:14:18 ]
pi_136388362
Even bespreken wat ik nu dit halfjaartje ga doen, misschien valt er iets te regelen met m'n nieuwe school of wat met m'n mentor..
pi_136391234
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 00:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Even bespreken wat ik nu dit halfjaartje ga doen, misschien valt er iets te regelen met m'n nieuwe school of wat met m'n mentor..
Je wilt zelfs dit jaar niet meer afmaken? Lijkt me niet zo goed staan op je CV als je weer bij defensie aanklopt. Iets met te makkelijk opgeven en zo.
  Moderator donderdag 6 februari 2014 @ 08:22:22 #89
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136391279
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je wilt zelfs dit jaar niet meer afmaken? Lijkt me niet zo goed staan op je CV als je weer bij defensie aanklopt. Iets met te makkelijk opgeven en zo.
Nee, zo moet je het ook niet uitleggen. BB maakt een keuze en voert die per direct uit, daar lijkt me weinig mis mee.

Hij heeft er een goed verhaal bij, wat het prima uit te leggen maakt als er later vragen over zijn bij een sollicitatie.
pi_136391379
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:22 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Nee, zo moet je het ook niet uitleggen. BB maakt een keuze en voert die per direct uit, daar lijkt me weinig mis mee.

Hij heeft er een goed verhaal bij, wat het prima uit te leggen maakt als er later vragen over zijn bij een sollicitatie.
Op basis waarvan neemt hij de keuze? Hij vindt het niet leuk, saai en de theorie te simpel. Hij ziet nu ook in dat hij met dat diplomaatje buiten defensie weinig kan (dat wist hij toch van te voren?). Dus kiest hij ervoor om een half jaar op bed te gaan liggen gamen bij wijze van spreken.
Sorry.. maar ik vind dat nu niet direct een pluspunt als je later bij defensie gaat solliciteren.

En geheel persoonlijk denk ik er nog heel anders over. Gebrek aan ballen en doorzettingsvermogen. Je hele jeugd erop gefixeerd en dan de handdoek volledig in de ring gooien vanwege 'niet leuk'. Ja daaag. Wat moet je dan in dat halve jaar?
  Moderator donderdag 6 februari 2014 @ 08:39:39 #91
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136391491
Ik denk dat je er te negatief naar kijkt. Wat zou jij doen als je je huidige baan niet leuk vind? Toch ook per direct wat anders gaan zoeken en doen? Ook al werk je er pas een half jaar.
pi_136391499
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 00:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Even bespreken wat ik nu dit halfjaartje ga doen, misschien valt er iets te regelen met m'n nieuwe school of wat met m'n mentor..
Wat denk je dat er 'te regelen' zou kunnen vallen met je nieuwe school? Vast instromen in havo 3? Waarom zouden ze dat doen? En heb je ook over de kosten nagedacht? FF bij dokken voor een nutteloos half jaar? Het is ook niet zo dat je dan bij je nieuwe klas instroomt want bij de havo kiezen ze een pakket eind 3e jaar.
pi_136391540
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:39 schreef jitzzzze het volgende:
Ik denk dat je er te negatief naar kijkt. Wat zou jij doen als je je huidige baan niet leuk vind? Toch ook per direct wat anders gaan zoeken en doen? Ook al werk je er pas een half jaar.
Precies. Als ik een baan niet leuk vind dan ga ik een nieuwe baan zoeken idd. Maar ik neem geen ontslag op staande voet en ga thuis op de bank hangen tot ik iets nieuws gevonden heb. Lijkt mij niet de bedoeling en daarom krijg je in zo'n situatie ook geen ww. Gewoon doorwerken tot je die andere baan gevonden hebt en daar kan beginnen dus. FF de tandjes op elkaar.
Zo vind ik dus ook dat hij gewoon dit schooljaar zou moeten afmaken als hij ook maar een beetje ruggengraat in zijn donder heeft.
Iets van de consequenties van je eigen keuzes dragen. Maar dat lijkt voor onze jeugd erg moeilijk.
  donderdag 6 februari 2014 @ 08:47:47 #94
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136391598
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. Als ik een baan niet leuk vind dan ga ik een nieuwe baan zoeken idd. Maar ik neem geen ontslag op staande voet en ga thuis op de bank hangen tot ik iets nieuws gevonden heb. Lijkt mij niet de bedoeling en daarom krijg je in zo'n situatie ook geen ww. Gewoon doorwerken tot je die andere baan gevonden hebt en daar kan beginnen dus. FF de tandjes op elkaar.
Zo vind ik dus ook dat hij gewoon dit schooljaar zou moeten afmaken als hij ook maar een beetje ruggengraat in zijn donder heeft.
Iets van de consequenties van je eigen keuzes dragen. Maar dat lijkt voor onze jeugd erg moeilijk.
Hij had beter voor 1 feb kunnen stoppen ivm terugvragen van de helft van 't schoolgeld. Half jaartje werken bij een tomatenboer of stenen sjouwen op de bouw en volgend schooljaar met frisse moed aan de gang. eventueel al wat voorwerk doen voor z'n nieuwe school.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 6 februari 2014 @ 08:48:24 #95
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136391610
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je wilt zelfs dit jaar niet meer afmaken? Lijkt me niet zo goed staan op je CV als je weer bij defensie aanklopt. Iets met te makkelijk opgeven en zo.
Half Defensie bestaat uit dropouts dus dat lijkt me geen probleem :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136391631
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:47 schreef fathank het volgende:

[..]

Hij had beter voor 1 feb kunnen stoppen ivm terugvragen van de helft van 't schoolgeld. Half jaartje werken bij een tomatenboer of stenen sjouwen op de bouw en volgend schooljaar met frisse moed aan de gang. eventueel al wat voorwerk doen voor z'n nieuwe school.
Ik heb begrepen dat het tegenwoordig niet eens zo gemakkelijk is om een baantje te vinden voor jongeren in zijn situatie.. en dan is er toch nog zo iets als leerplicht? Hij is nog geen 18 en heeft geen afgeronde beroepsopleiding.
pi_136391652
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:48 schreef fathank het volgende:

[..]

Half Defensie bestaat uit dropouts dus dat lijkt me geen probleem :')
Half defensie bestaat uit dropouts bij defensie (of Veva)? Is dat echt zo (ik zou het niet weten)? Of dropouts in mbo en hbo?
  donderdag 6 februari 2014 @ 08:52:20 #98
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136391670
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat het tegenwoordig niet eens zo gemakkelijk is om een baantje te vinden voor jongeren in zijn situatie.. en dan is er toch nog zo iets als leerplicht? Hij is nog geen 18 en heeft geen afgeronde beroepsopleiding.
Als je wil werken kun je altijd werken. Zeker op zijn leeftijd. Je kost geen fuck voor een werkgever. En als je met je leerplichtambtenaar duidelijke afspraken maakt over het te volgen traject en evt al voorwerk voor zn nieuwe opleiding.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 6 februari 2014 @ 08:57:34 #99
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136391740
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Half defensie bestaat uit dropouts bij defensie (of Veva)? Is dat echt zo (ik zou het niet weten)? Of dropouts in mbo en hbo?
MBO en HBO.

Half defensie is misschien overdreven, maar tegenwoordig hoor je er echt niet meer bij als je niet 3x geswitched bent van opleiding :'). Ik ken werkelijk niemand die z'n eerst gekozen opleiding na de middelbare ook daadwerkelijk afgemaakt heeft.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136391845
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 08:57 schreef fathank het volgende:

[..]

MBO en HBO.

Half defensie is misschien overdreven, maar tegenwoordig hoor je er echt niet meer bij als je niet 3x geswitched bent van opleiding :'). Ik ken werkelijk niemand die z'n eerst gekozen opleiding na de middelbare ook daadwerkelijk afgemaakt heeft.
Oké maar dat is toch iets heel anders dan iemand die bij defensie solliciteert en zegt: Tja.. ik ben halverwege het eerste jaar van de Veva gestopt want ik vond het niet meer leuk, het werd saai, zelfs sommige dagen op de bivaks en de theorie was slaapverwekkend simpel.
Het lijkt me dat dan op zijn minst de indruk wordt gewekt dat hij ook in de AMO er in no-time genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit.
Als hij dit jaar afmaakt laat hij in het ieder geval zien dat hij doorzettingsvermogen heeft, verantwoordelijkheid aan kan en de consequenties van zijn eigen keuzes draagt. Zeker als hij aangeeft die beslissing al halverwege het schooljaar te hebben genomen.
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:32:31 #101
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136392321
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké maar dat is toch iets heel anders dan iemand die bij defensie solliciteert en zegt: Tja.. ik ben halverwege het eerste jaar van de Veva gestopt want ik vond het niet meer leuk, het werd saai, zelfs sommige dagen op de bivaks en de theorie was slaapverwekkend simpel.
Het lijkt me dat dan op zijn minst de indruk wordt gewekt dat hij ook in de AMO er in no-time genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit.
Als hij dit jaar afmaakt laat hij in het ieder geval zien dat hij doorzettingsvermogen heeft, verantwoordelijkheid aan kan en de consequenties van zijn eigen keuzes draagt. Zeker als hij aangeeft die beslissing al halverwege het schooljaar te hebben genomen.
VEVA is niet alleen maar def-gerelateerde lesstof natuurlijk. Er zit ook een gewoon de standaard mbo-lesstof in en daar word je op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van. Ik ben zelf jaren geleden van HAVO3 naar MBO gegaan. Lesstof Nederlands Engels en 'Wiskunde' was van het niveau week 2 HAVO1. Ik kan me wel voorstellen dat het een niet bepaald uitdagende omgeving is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:36:42 #102
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_136392394
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké maar dat is toch iets heel anders dan iemand die bij defensie solliciteert en zegt: Tja.. ik ben halverwege het eerste jaar van de Veva gestopt want ik vond het niet meer leuk, het werd saai, zelfs sommige dagen op de bivaks en de theorie was slaapverwekkend simpel.
Het lijkt me dat dan op zijn minst de indruk wordt gewekt dat hij ook in de AMO er in no-time genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit.
Als hij dit jaar afmaakt laat hij in het ieder geval zien dat hij doorzettingsvermogen heeft, verantwoordelijkheid aan kan en de consequenties van zijn eigen keuzes draagt. Zeker als hij aangeeft die beslissing al halverwege het schooljaar te hebben genomen.
Als hij zoals hij aangeeft op z'n 19e het weer wilt proberen ia hij hopelijk een stuk wijzer. Deze situatie die je schetst zal defensie over het algemeen jeuken, vooral in de huidige exodus van jonge krachten.
Waar het wel terug kan komen is in het psychologisch onderzoek bij de keuring. Maar als je daar een heldere rationele verklaring voor hebt, en niet in termen van saai, niet leuk, geen zin, dan getuigt zo'n keuze juist van inzicht, beslissingsvermogen en moed.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_136392486
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:32 schreef fathank het volgende:

[..]

VEVA is niet alleen maar def-gerelateerde lesstof natuurlijk. Er zit ook een gewoon de standaard mbo-lesstof in en daar word je op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van. Ik ben zelf jaren geleden van HAVO3 naar MBO gegaan. Lesstof Nederlands Engels en 'Wiskunde' was van het niveau week 2 HAVO1. Ik kan me wel voorstellen dat het een niet bepaald uitdagende omgeving is.
Zoals gezegd viel mijn mond open toen ik de lesstof van de Veva zag. Echt dude.. geen niveau havo 1 maar eerder groep 5 van de basisschool. Rekensommen onder de tien. Fuck. Ik wordt of ik word en dat soort geneuzel.
Maar:
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 23:26 schreef BredeBroeder het volgende:
Dan vind ik het vreemd dat ik op bivak wel 200% geef, aangezien daar ook dagen tussen zitten dat je denkt van meh.
pi_136392508
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:36 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Als hij zoals hij aangeeft op z'n 19e het weer wilt proberen ia hij hopelijk een stuk wijzer. Deze situatie die je schetst zal defensie over het algemeen jeuken, vooral in de huidige exodus van jonge krachten.
Waar het wel terug kan komen is in het psychologisch onderzoek bij de keuring. Maar als je daar een heldere rationele verklaring voor hebt, en niet in termen van saai, niet leuk, geen zin, dan getuigt zo'n keuze juist van inzicht, beslissingsvermogen en moed.
Oké. Ik hecht veel waarde aan jouw inzichten. Dus de vraag: Staat het niet beter als hij dit schooljaar afmaakt?
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:43:07 #105
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136392527
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zoals gezegd viel mijn mond open toen ik de lesstof van de Veva zag. Echt dude.. geen niveau havo 1 maar eerder groep 5 van de basisschool. Rekensommen onder de tien. Fuck. Ik wordt of ik word en dat soort geneuzel.
Maar:

[..]

Tuurlijk is een bivak niet altijd leuk. Alsof mensen het leuk vinden om opdrachten 38 keer opnieuw te moeten doen omdat ze de tijd neit halen bijvoorbeeld. Of vechtend tegen je slaap wacht lopen met -5 in de sneeuw op de heide.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136392636
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:43 schreef fathank het volgende:

[..]

Tuurlijk is een bivak niet altijd leuk. Alsof mensen het leuk vinden om opdrachten 38 keer opnieuw te moeten doen omdat ze de tijd neit halen bijvoorbeeld. Of vechtend tegen je slaap wacht lopen met -5 in de sneeuw op de heide.
Ik weet het niet hoor. Ik heb zelf na het voortgezet de HBO-V gedaan en die lesstof was ook erg gemakkelijk. En de stages had je ook mindere dingen maar over het geheel was ik wel positief over de school en de stages. Elk beroep heeft tenslotte minpunten; hoort erbij. Overigens kan je met HBO-V ook helemaal niets buiten de zorg.
  donderdag 6 februari 2014 @ 10:21:06 #107
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136393458
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Oké. Ik hecht veel waarde aan jouw inzichten. Dus de vraag: Staat het niet beter als hij dit schooljaar afmaakt?
Ik denk dat dat wel meevalt, je hebt goed meegelezen maar benadeeld BB toch wel ernstig in je verhaal. Met motivatie is juist niks mis en van de handdoek in de ring gooien is naar mijn weten geen sprake. Hij is gewoon tot de conclusie gekomen dat VeVa (zoals verteld) inderdaad weinig voorstelt. Waarom zou je dan een halfjaar langer doorgaan? Voor zover ik weet krijg je na een jaar op het MBO geen propedeutisch getuigschrift of iets dergelijks. Laat hem maar ervaren hoe het is om 40 uur per week stenen te sjouwen.

Zoals Rave zegt, hij zal waarschijnlijk niet gezien worden als luie vent maar als iemand die duidelijke keuzes durft te maken en zijn fouten kan erkennen.
pi_136393917
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 10:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Laat hem maar ervaren hoe het is om 40 uur per week stenen te sjouwen.
Klopt. Echter zie ik om me heen dat dat ook echt niet zo gemakkelijk is; een echte baan vinden op korte termijn, ook niet op zijn leeftijd. Zo komen er regelmatig hulp en advies vragen in WGR voorbij om aan zo'n baantje te komen.
In mijn eigen omgeving zie ik havo uitvallers die dan op het ROC de havo gaan afmaken met 2 uur les per dag. Ook met het idee om in die tijd te gaan werken. Verder dan 1 of 2 avonden afwassen komen ze echter meestal niet waardoor ze dan 2 jaar echt niets anders doen dan uitslapen, gamen, tv kijken, stappen en hun schoolgaande vrienden lastig vallen omdat ze zich vervelen.

Het gevoel dat ik erbij krijg is dat BB tot de conclusie is gekomen dat dit niet is wat hij wil en er dus acuut mee wil stoppen zonder een echte vervanging te hebben. Enkelen hier steunen hem daar volledig in. Kijk.. tot de conclusie komen dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt is natuurlijk niets mis mee. Stoppen met je opleiding en een andere opleiding gaan doen ook niet. Ws zelfs verstandig. Maar waarom zo abrupt, zo.. 'ik heb geen zin dus ik stop'.. Lijkt me nogal puberaal: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". En daar heb ik dus problemen mee. Zorg eerst voor wat anders voor je stopt. Dus idd een fulltime baan of dagopleiding (laatste lijkt mij onmogelijk) en stop pas met wat je aan het doen bent als je iets anders kunt gaan doen. Gewoon al was het maar als harde les van hoe het in het echte leven eigenlijk werkt. Als je je baan niet leuk vindt kan je ook niet onmiddellijk ontslag nemen (om te beginnen heb je al een opzegtermijn) en thuis gaan afwachten tot je een nieuwe baan hebt. Dan heb je namelijk geen inkomen en kan je je vaste lasten niet betalen. Dan zal je dus ook door moeten werken tot je die andere baan hebt.

Nadeel met thuis op de bank gaan hangen is ook dat je uit je ritme raakt wat je enorm op kan breken als je weer de schoolbanken in gaat.
  donderdag 6 februari 2014 @ 10:44:00 #109
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136394069
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 10:38 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Echter zie ik om me heen dat dat ook echt niet zo gemakkelijk is; een echte baan vinden op korte termijn, ook niet op zijn leeftijd. Zo komen er regelmatig hulp en advies vragen in WGR voorbij om aan zo'n baantje te komen.
In mijn eigen omgeving zie ik havo uitvallers die dan op het ROC de havo gaan afmaken met 2 uur les per dag. Ook met het idee om in die tijd te gaan werken. Verder dan 1 of 2 avonden afwassen komen ze echter meestal niet waardoor ze dan 2 jaar echt niets anders doen dan uitslapen, gamen, tv kijken, stappen en hun schoolgaande vrienden lastig vallen omdat ze zich vervelen.

Het gevoel dat ik erbij krijg is dat BB tot de conclusie is gekomen dat dit niet is wat hij wil en er dus acuut mee wil stoppen zonder een echte vervanging te hebben. Enkelen hier steunen hem daar volledig in. Kijk.. tot de conclusie komen dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt is natuurlijk niets mis mee. Stoppen met je opleiding en een andere opleiding gaan doen ook niet. Ws zelfs verstandig. Maar waarom zo abrupt, zo.. 'ik heb geen zin dus ik stop'.. Lijkt me nogal puberaal: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". En daar heb ik dus problemen mee. Zorg eerst voor wat anders voor je stopt. Dus idd een fulltime baan of dagopleiding (laatste lijkt mij onmogelijk) en stop pas met wat je aan het doen bent als je iets anders kunt gaan doen. Gewoon al was het maar als harde les van hoe het in het echte leven eigenlijk werkt. Als je je baan niet leuk vindt kan je ook niet onmiddellijk ontslag nemen (om te beginnen heb je al een opzegtermijn) en thuis gaan afwachten tot je een nieuwe baan hebt. Dan heb je namelijk geen inkomen en kan je je vaste lasten niet betalen. Dan zal je dus ook door moeten werken tot je die andere baan hebt.

Nadeel met thuis op de bank gaan hangen is ook dat je uit je ritme raakt wat je enorm op kan breken als je weer de schoolbanken in gaat.
Daar kan ik je uiteraard geen ongelijk in geven. Mijn antwoord was puur gebaseerd op het mogelijke toekomstige sollicitatietraject.
pi_136394507
Zoals eerder gezegd is mijn zoon eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen als BB. Hij deed de havo maar gooide er met de pet naar. 5 jaar lang heb ik hem achter de vodden aan moeten zitten om iets van de havo te maken. Ook met de motivatie dat het killing is als je de rest van je leven onder je eigen niveau moet werken. Uiteraard vond hij dat maar onzin en bij 4 havo viel hij dus uit. Zijn plannen waren om KMA te gaan doen maar dat kan niet zonder havo diploma dus is hij naar de Veva grop 3 gegaan. Echt na een paar weken kwam hij zelf tot de conclusie dat zijn oude moeder het zo verkeerd nog niet zag. Sindsdien doet hij dus de avondhavo naast de Veva en hij stopt pas met de Veva als hij zijn havo diploma op zak heeft.
Ik heb echt respect voor hem. Die jongen die eerst alleen maar bezig was met stappen, muziek en zijn vriendinnetje, maakt nu dus lange dagen op school EN doet de havo in de avonduren. Maar de motivatie is er nu en hij haalt de leuke dingen uit de Veva en negeert de mindere dingen zoals de absurd gemakkelijke theorie. Hij heeft gewoon zijn havo boeken bij zich en als hij zijn opdrachten van de Veva af heeft zit hij daar met zijn neus in. Petje af!! _O_
Toch een heel ander beeld dan er acuut mee stoppen en een half jaar op de bank gaan hangen. Actief versus passief.
pi_136394745
Lekker dit...
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:17:58 #112
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136395074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:00 schreef Ouder1 het volgende:
Zoals eerder gezegd is mijn zoon eigenlijk tot dezelfde conclusie gekomen als BB. Hij deed de havo maar gooide er met de pet naar. 5 jaar lang heb ik hem achter de vodden aan moeten zitten om iets van de havo te maken. Ook met de motivatie dat het killing is als je de rest van je leven onder je eigen niveau moet werken. Uiteraard vond hij dat maar onzin en bij 4 havo viel hij dus uit. Zijn plannen waren om KMA te gaan doen maar dat kan niet zonder havo diploma dus is hij naar de Veva grop 3 gegaan. Echt na een paar weken kwam hij zelf tot de conclusie dat zijn oude moeder het zo verkeerd nog niet zag. Sindsdien doet hij dus de avondhavo naast de Veva en hij stopt pas met de Veva als hij zijn havo diploma op zak heeft.
Ik heb echt respect voor hem. Die jongen die eerst alleen maar bezig was met stappen, muziek en zijn vriendinnetje, maakt nu dus lange dagen op school EN doet de havo in de avonduren. Maar de motivatie is er nu en hij haalt de leuke dingen uit de Veva en negeert de mindere dingen zoals de absurd gemakkelijke theorie. Hij heeft gewoon zijn havo boeken bij zich en als hij zijn opdrachten van de Veva af heeft zit hij daar met zijn neus in. Petje af!! _O_
Toch een heel ander beeld dan er acuut mee stoppen en een half jaar op de bank gaan hangen. Actief versus passief.
Jemig jij hebt je zoon wel zo fantastisch opgevoed ongelofelijk.

Dit is BB's topic.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136395534
Dus nadat hij 5 jaar geen flikker heeft uitgevoerd is hij ongemogelijk hard op z'n bek gegaan en moet nu met de consequenties leven.
Klinkt geweldig, wat een verantwoordelijkheid.

Ik heb zelf een jaar HBO elektrotechniek gedaan en ben ook na 3/4 jaar gestopt omdat het simpelweg niet mijn ding was. Toen een tijdje gewerkt en het jaar erna begonnen met HBO Chemie, wat ik nog steeds doe en een stuk interessanter vind en ook echt plezier in heb. Het is belangrijk om soms zulke keuzes gewoon te maken en verder te gaan met je leven.

Ik respecteer je ook voor het maken van de harde keuze, BB, en gewoon doorzetten. Jij komt er nog wel ^O^
pi_136395541
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:17 schreef fathank het volgende:
Jemig jij hebt je zoon wel zo fantastisch opgevoed ongelofelijk.
Dit heeft weinig met opvoeding te maken anders was hij niet gefaald op de havo.
quote:
Dit is BB's topic.
En daarom mag je niet vertellen dat er nog andere wegen naar Rome leiden dan de keuze die BB nu maakt? Eerst zegt hij dat Veva zijn droom is, dan dat het niets is maar hij zijn jaar wel gaat afmaken en zeer snel daarna (1 dag?) dat hij acuut wil stoppen.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:07 schreef BredeBroeder het volgende:
Lekker dit...
Stel je zelf er eens voor open i.p.v. zo'n post. Moet iedereen maar kritiekloos achter jouw keuzes gaan staan? Leg bv eens uit waarom je dit jaar niet gaat afmaken. En heb je al wat anders? Wat ga je doen als je de opleiding gestopt hebt en er is gewoon niets anders tot september? Ook geen baantje dus. Wat dan?
pi_136395894
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:31 schreef WWolfy het volgende:
Dus nadat hij 5 jaar geen flikker heeft uitgevoerd is hij ongemogelijk hard op z'n bek gegaan en moet nu met de consequenties leven.
Klinkt geweldig, wat een verantwoordelijkheid.
In het ieder geval beter dan een half jaar op je bed te gaan liggen rotten.
quote:
Ik heb zelf een jaar HBO elektrotechniek gedaan en ben ook na 3/4 jaar gestopt omdat het simpelweg niet mijn ding was. Toen een tijdje gewerkt en het jaar erna begonnen met HBO Chemie, wat ik nog steeds doe en een stuk interessanter vind en ook echt plezier in heb. Het is belangrijk om soms zulke keuzes gewoon te maken en verder te gaan met je leven.
En als je dat jaar had afgemaakt dan had je niet de goede keuze gemaakt? Dan had je geen andere opleiding kunnen gaan starten? Wat was het goede aan jouw keuze? Het switchen van opleiding of het voor het einde van het schooljaar de handdoek in de ring gooien?
quote:
Ik respecteer je ook voor het maken van de harde keuze, BB, en gewoon doorzetten. Jij komt er nog wel ^O^
Pfff. Of iemand met zo'n mentaliteit er gaat komen is nog maar de vraag. Straks is de havo te theoretisch en te moeilijk (hij deed niet voor niets vmbo) en kapt hij daar ook al binnen een half schooljaar mee.
pi_136395984
Als ik dat jaar had afgemaakt was er niet anders geweest, behalve dat ik 2/3 maanden van m'n leven had weggegooid aan stof die ik toch niet begreep. Daar wordt je niet vrolijk van.
En uiteindelijk moet je doen wat beter voor jezelf is, vooral als anderen hier geen last van hebben.
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:48:42 #117
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136396116
Ouder, moet zeggen dat jij er wel heel erg vanuit gaan dat BB een of andere lamstraal is. Mag er van uitgaan dat ook dit onderwerp van gesprek is geweest met zijn ouders en mentor.
pi_136396237
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:48 schreef Wasmachinu het volgende:
Ouder, moet zeggen dat jij er wel heel erg vanuit gaan dat BB een of andere lamstraal is. Mag er van uitgaan dat ook dit onderwerp van gesprek is geweest met zijn ouders en mentor.
mentor is het er niet echt mee eens....
  donderdag 6 februari 2014 @ 11:53:17 #119
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136396272
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

mentor is het er niet echt mee eens....
Met stoppen?
pi_136396497
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

mentor is het er niet echt mee eens....
En je moeder?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:46 schreef BredeBroeder het volgende:
Pff ik zeg net zo tegen m'n ma:

"Kan ik even met je praten?"

Gelijk:

HOEZO?!?!
Wat heb je uitgevroten?
Ben je van school gestuurd?
Je gaat toch niet stoppen met je opleiding he?!?!?

Nou laat dan maar :')
pi_136396597
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:53 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Met stoppen?
Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
pi_136396605
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:48 schreef Wasmachinu het volgende:
Ouder, moet zeggen dat jij er wel heel erg vanuit gaan dat BB een of andere lamstraal is. Mag er van uitgaan dat ook dit onderwerp van gesprek is geweest met zijn ouders en mentor.
Nee. Ik lees een puber: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". Een lamstraal kan je worden als je geen doel meer in je leven hebt (tijdelijk) en 7 maanden lang je tijd moet zien te doden zonder opleiding of kans op een baan.
pi_136396644
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
Ik stelde die vraag al eerder maar kreeg geen antwoord. Of je bij de mariniers binnen kunt komen met havo of hbo. Volgens je mentor blijkbaar niet.
pi_136396697
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
Klinkt meer als n waardeloze mentor eerlijk gezegd.
pi_136396840
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik stelde die vraag al eerder maar kreeg geen antwoord. Of je bij de mariniers binnen kunt komen met havo of hbo. Volgens je mentor blijkbaar niet.
Tuurlijk wel. Alsof je verplicht een lage opleiding moet hebben... :')
pi_136397007
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee. Ik lees een puber: "Ik wil wat ik wil wanneer ik het wil en ik wil het NU". Een lamstraal kan je worden als je geen doel meer in je leven hebt (tijdelijk) en 7 maanden lang je tijd moet zien te doden zonder opleiding of kans op een baan.
Die kans is ook met veva minimaal. Veva geeft je ook precies nul komma nul garantie. Hell, BB is nog niet eens gekeurd, voor hetzelfde wordt hij vanwege eoa hartruis afgekeurd. Daar kan hij dan maar beter achterkomen met een HBO in zijn achterzak.
  donderdag 6 februari 2014 @ 12:20:58 #128
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_136397118
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die kans is ook met veva minimaal. Veva geeft je ook precies nul komma nul garantie. Hell, BB is nog niet eens gekeurd, voor hetzelfde wordt hij vanwege eoa hartruis afgekeurd. Daar kan hij dan maar beter achterkomen met een HBO in zijn achterzak.
True
pi_136397150
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die kans is ook met veva minimaal. Veva geeft je ook precies nul komma nul garantie. Hell, BB is nog niet eens gekeurd, voor hetzelfde wordt hij vanwege eoa hartruis afgekeurd. Daar kan hij dan maar beter achterkomen met een HBO in zijn achterzak.
Wat doe jij eigenlijk? Ik bedoel.. je lijkt zeer geïnformeerd over banenkansen voor 16/17 jarige tijdelijk met school gestopten en hbo opgeleide jongeren in de burger maatschappij. Ben jij jobcoach? Of een in defensie teleurgestelde militair?
  donderdag 6 februari 2014 @ 12:21:48 #130
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136397154
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik stelde die vraag al eerder maar kreeg geen antwoord. Of je bij de mariniers binnen kunt komen met havo of hbo. Volgens je mentor blijkbaar niet.
Helaas is die mentor een gewone ROC-docent die geen verbinding heeft met defensie. Ik ben binnen gekomen met HAVO en volgens mij geldt voor Rave hetzelfde.
pi_136397168
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:21 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Helaas is die mentor een gewone ROC-docent die geen verbinding heeft met defensie. Ik ben binnen gekomen met HAVO en volgens mij geldt voor Rave hetzelfde.
Kijk, daar heb ik wat aan. En BB ook denk ik. Een ROC moet natuurlijk ook gewoon zijn leerling aantallen halen.
  donderdag 6 februari 2014 @ 12:25:54 #132
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136397287
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kijk, daar heb ik wat aan. En BB ook denk ik. Een ROC moet natuurlijk ook gewoon zijn leerling aantallen halen.
Dat geeft natuurlijk nog steeds geen garantie voor de toekomst, volgens mij zijn er tot 2015 geen vacatures voor mensen die iets anders dan VeVa hebben gedaan. Toen ik solliciteerde was er van die onzin nog geen sprake.
pi_136397359
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:21 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat doe jij eigenlijk? Ik bedoel.. je lijkt zeer geïnformeerd over banenkansen voor 16/17 jarige tijdelijk met school gestopten en hbo opgeleide jongeren in de burger maatschappij. Ben jij jobcoach? Of een in defensie teleurgestelde militair?
Ik ben al bijna 25 jaar militair. En ik heb ondertussen genoeg BB gevallen voorbij zien komen.
  donderdag 6 februari 2014 @ 12:29:23 #134
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136397396
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:03 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, hij zegt: "als je echt marinier wilt worden moet je veva doen". En hij vindt havo en Hbo nutteloos
Lekker preken voor eigen parochie dus :')

Hij ziet natuurlijk weer een zak geld de deur uitlopen.

Echt, als je na je DEF-carriere nog wat van wil maken in de burger zorg je eerst voor een fatsoenlijke opleiding. Iedere september en na iedere verkiezingsronde is het maar weer de vraag hoeveel er over de poort geschopt worden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136398254
Voor Fathank en AchJa..

Ik kom dus uit een militaire familie (luchtmacht en landmacht), heb een militair als partner gehad, veel kennissen en vrienden bij defensie en nu dus een zoon op de Veva.

Niet om ook maar iets af te doen aan militairen in het algemeen maar ik herken wel een bepaald patroon waar ik moeite mee heb. De tweedeling in de maatschappij in de ogen van de militair: Defensie en Burgermaatschappij. Daarin zijn militairen dan eigenlijk altijd geweldig, hardwerkend, verantwoordelijk enz maar worden ze uitgebuit, slecht behandeld enz terwijl de burgers verwende snotneuzen zijn die veel te veel betaald krijgen voor werk waar je eigenlijk je neus voor op moet halen. Een militair is gehard en kent het leven en een burger is een arrogant doetje die nog nooit echt iets in zijn leven heeft meegemaakt. Tijdens zulke gesprekken in familie, vrienden en kennissenkring wijs ik er dan weleens op dat ik ook een burger ben.. "Maar jij bent anders" zeggen ze dan.

Tja. Zoals de gemiddelde burger de ballen verstand heeft van het reilen en zeilen binnen defensie, zo kennen de meeste militairen de dagelijkse realiteit van de burger ook niet.

Onderzoek heeft aangetoond dat de Veva grop 3 meer kans biedt op een baan dan bijvoorbeeld hbo communicatie. Sterker nog; de gemiddelde hbo opleiding biedt momenteel minder kans op een baan dan Veva grop 3.

En ja.. De kans wordt steeds groter dat je eruit geschopt wordt bij defensie. Klopt. Geef ik jullie volledig gelijk in. En ja.. als je dan nog steeds alleen je Veva diplomaatje en je AMO hebt dan kan je daar niet veel meer mee aantonen dan dat je een MBO werk en denkniveau hebt. Klopt ook.

Waar het echter fout gaat is de aanname dat je met een gewoon hbo diploma veel meer kans op werk en op termijn minder kans op werkeloosheid hebt. Er worden bijna geen vaste contracten meer gegeven, ook niet in de burgermaatschappij. Veel flexwerk (elke seconde ontslagen kunnen worden en ziek zijn is ontslag) en veel tijdelijke contracten (en dan dus na 2 jaar er een half jaar uit). Ook zijn er vakgebieden waar werk in was maar nu de concurrentie bij het solliciteren moordend is door een gebrek aan banen/vacatures. Vreemd genoeg blijkt dan dat een jongere tot 30 jaar gemiddeld meer kans heeft op werk met een mbo diploma dan met een hbo diploma.

Defensie heeft zijn slechte/zwakke kanten maar de burgermaatschappij is ook niet alles. Het gras is hier zeker niet groener.
pi_136398955
Je sollicitatiekansen in de burgermaatschappij zijn heel sterk afhankelijk van de studie die je doet. Met een technische studie zal je het vaak een stuk verder schoppen dan bijvoorbeeld business of communicatie. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de huidige arbeidsmarkt, maar technische studies zullen altijd nodig zijn.
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:18:55 #137
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136398976
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:
Voor Fathank en AchJa..

Ik kom dus uit een militaire familie (luchtmacht en landmacht), heb een militair als partner gehad, veel kennissen en vrienden bij defensie en nu dus een zoon op de Veva.

Niet om ook maar iets af te doen aan militairen in het algemeen maar ik herken wel een bepaald patroon waar ik moeite mee heb. De tweedeling in de maatschappij in de ogen van de militair: Defensie en Burgermaatschappij. Daarin zijn militairen dan eigenlijk altijd geweldig, hardwerkend, verantwoordelijk enz maar worden ze uitgebuit, slecht behandeld enz terwijl de burgers verwende snotneuzen zijn die veel te veel betaald krijgen voor werk waar je eigenlijk je neus voor op moet halen. Een militair is gehard en kent het leven en een burger is een arrogant doetje die nog nooit echt iets in zijn leven heeft meegemaakt. Tijdens zulke gesprekken in familie, vrienden en kennissenkring wijs ik er dan weleens op dat ik ook een burger ben.. "Maar jij bent anders" zeggen ze dan.

Tja. Zoals de gemiddelde burger de ballen verstand heeft van het reilen en zeilen binnen defensie, zo kennen de meeste militairen de dagelijkse realiteit van de burger ook niet.

Onderzoek heeft aangetoond dat de Veva grop 3 meer kans biedt op een baan dan bijvoorbeeld hbo communicatie. Sterker nog; de gemiddelde hbo opleiding biedt momenteel minder kans op een baan dan Veva grop 3.

En ja.. De kans wordt steeds groter dat je eruit geschopt wordt bij defensie. Klopt. Geef ik jullie volledig gelijk in. En ja.. als je dan nog steeds alleen je Veva diplomaatje en je AMO hebt dan kan je daar niet veel meer mee aantonen dan dat je een MBO werk en denkniveau hebt. Klopt ook.

Waar het echter fout gaat is de aanname dat je met een gewoon hbo diploma veel meer kans op werk en op termijn minder kans op werkeloosheid hebt. Er worden bijna geen vaste contracten meer gegeven, ook niet in de burgermaatschappij. Veel flexwerk (elke seconde ontslagen kunnen worden en ziek zijn is ontslag) en veel tijdelijke contracten (en dan dus na 2 jaar er een half jaar uit). Ook zijn er vakgebieden waar werk in was maar nu de concurrentie bij het solliciteren moordend is door een gebrek aan banen/vacatures. Vreemd genoeg blijkt dan dat een jongere tot 30 jaar gemiddeld meer kans heeft op werk met een mbo diploma dan met een hbo diploma.

Defensie heeft zijn slechte/zwakke kanten maar de burgermaatschappij is ook niet alles. Het gras is hier zeker niet groener.
Bron van je onderzoek graag.

Ik heb het over eerst HBO doen en dan als Marinier aan de gang gaan. Dan zou je met een Veva GROP mbo 3 meer kans hebben op de arbeidsmarkt?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136399028
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:18 schreef fathank het volgende:

[..]

Bron van je onderzoek graag.
Google maar even, was pas in het nieuws. Een website die de baankans van diverse opleidingen vergelijkt.
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:21:45 #139
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136399076
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Google maar even, was pas in het nieuws. Een website die de baankans van diverse opleidingen vergelijkt.
Waarom zou ik moeten googlen naar jouw bron?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136399145
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:18 schreef fathank het volgende:
Ik heb het over eerst HBO doen en dan als Marinier aan de gang gaan. Dan zou je met een Veva GROP mbo 3 meer kans hebben op de arbeidsmarkt?
Dat is appels met peren vergelijken. Je kunt een mbo 2,5 jarige opleiding niet vergelijken met eerst 2 jaar extra havo, dan 3 - 4 jaar hbo.
Die website vergelijkt puur de opleidingen in banenkans.

Ik vraag me met de huidige ontwikkelingen ook af hoe groot de kans is dat je tegen die tijd via die weg nog bij de Mariniers terecht kunt en hoe groot de concurrentie dan is. Als je puur met dat doel die route gaat volgens is de kans vrij groot volgens mij dat het op een teleurstelling uitloopt.
pi_136399187
quote:
10s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:21 schreef fathank het volgende:

[..]

Waarom zou ik moeten googlen naar jouw bron?
Omdat jij blijkbaar het landelijk nieuws niet volgt. Moet ik je ook 1+1 voor gaan rekenen als je niet kunt rekenen? Dan verwijs ik je ook naar google en de online rekenmachine.
pi_136399260
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Omdat jij blijkbaar het landelijk nieuws niet volgt. Moet ik je ook 1+1 voor gaan rekenen als je niet kunt rekenen? Dan verwijs ik je ook naar google en de online rekenmachine.
Als je geen bron levert bij een verwijzing naar een onderzoek heeft die verwijzing geen waarde.
pi_136399331
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:27 schreef WWolfy het volgende:

[..]

Als je geen bron levert bij een verwijzing naar een onderzoek heeft die verwijzing geen waarde.
Zucht. Jouw conclusie. De mijne: Als je onder een steen leeft dan moet je geen discussies aangaan of dan zelf gaan googlen. Zaken die algemeen bekend behoren te zijn, zoals onlangs op het landelijk nieuws geweest, behoeven niet met bron vermeld te worden.
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:29:43 #144
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136399340
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat is appels met peren vergelijken. Je kunt een mbo 2,5 jarige opleiding niet vergelijken met eerst 2 jaar extra havo, dan 3 - 4 jaar hbo.
Die website vergelijkt puur de opleidingen in banenkans.

Ik vraag me met de huidige ontwikkelingen ook af hoe groot de kans is dat je tegen die tijd via die weg nog bij de Mariniers terecht kunt en hoe groot de concurrentie dan is. Als je puur met dat doel die route gaat volgens is de kans vrij groot volgens mij dat het op een teleurstelling uitloopt.
Wat ik probeer te zeggen is dat je voordat je naar Defensie gaat je beter een nuttige opleiding kan gaan volgen waar je in de burger ook nog wat aan hebt. En een VEVA GROP is dat niet. Eerst school/studie afmaken, en dan naar de Mariniers. Heb je al een fatsoenlijk diploma op zak en mocht je de opleiding niet fixen heb je in ieder geval iets om op terug te vallen. Val je na 10 weken EVO uit sta je daar met je kansloze VEVA papiertje.

quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Omdat jij blijkbaar het landelijk nieuws niet volgt. Moet ik je ook 1+1 voor gaan rekenen als je niet kunt rekenen? Dan verwijs ik je ook naar google en de online rekenmachine.
Dus omdat ik niet van een of ander flutonderzoekje van een website heb gehoord volg ik het landelijk nieuws niet?

quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zucht. Jouw conclusie. De mijne: Als je onder een steen leeft dan moet je geen discussies aangaan of dan zelf gaan googlen. Zaken die algemeen bekend behoren te zijn, zoals onlangs op het landelijk nieuws geweest, behoeven niet met bron vermeld te worden.
Heb even NOS.nl gechecked maar kan het niet vinden. Zo'n vermoeden had ik al want ik heb het niet gezien op het 8 uur journaal.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136399399
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:29 schreef fathank het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is dat je voordat je naar Defensie gaat je beter een nuttige opleiding kan gaan volgen waar je in de burger ook nog wat aan hebt. En een VEVA GROP is dat niet. Eerst school/studie afmaken, en dan naar de Mariniers. Heb je al een fatsoenlijk diploma op zak en mocht je de opleiding niet fixen heb je in ieder geval iets om op terug te vallen. Val je na 10 weken EVO uit sta je daar met je kansloze VEVA papiertje.
Klopt ergens ook wel. Zorg er dan wel voor dat je een opleiding kiest die geen recente werkervaring vereist want dan heb je er na 10 jaar defensie nog helemaal niets aan. Helaas zijn dat wel de meeste nuttige hbo opleidingen.
pi_136399558
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:29 schreef fathank het volgende:
Heb even NOS.nl gechecked maar kan het niet vinden. Zo'n vermoeden had ik al want ik heb het niet gezien op het 8 uur journaal.
Ow FUCK. Moet ik dan weer je moeder uithangen en alles voorkauwen?
http://www.studieperspectief.nl/
Binnen een minuut gevonden.
Militair en zelfredzaamheid gaat niet samen blijkt maar weer.
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:44:59 #147
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136399876
Ik stop er mee, je hebt volkomen gelijk.

Over naar BB z'n struggles.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136400088
Gesprek met decaan gehad, mentor vondt al mn argumenten slecht behalve dat de lesstof te laag is, nu moet ik volgens hem daar achter aan gaan, en de decaan van DEF geeft me deels gelijk alleen die zegt wel dat de kans op een baan bij Defensie laag is vanuit de burger.
pi_136400447
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:50 schreef BredeBroeder het volgende:
Gesprek met decaan gehad, mentor vondt al mn argumenten slecht behalve dat de lesstof te laag is, nu moet ik volgens hem daar achter aan gaan, en de decaan van DEF geeft me deels gelijk alleen die zegt wel dat de kans op een baan bij Defensie laag is vanuit de burger.
Als daar bij jou enige twijfel zit, kan je dan niet beter W&S of zo bellen? Die hebben er meer verstand van en hebben geen belangen in jouw wel of niet de Veva afmaken.
pi_136400638
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als daar bij jou enige twijfel zit, kan je dan niet beter W&S of zo bellen? Die hebben er meer verstand van en hebben geen belangen in jouw wel of niet de Veva afmaken.
W&S lijkt me aardig pro-veva
pi_136400694
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:06 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

W&S lijkt me aardig pro-veva
Want?
pi_136400797
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Want?
Werving? VeVa = werving???
pi_136400963
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:11 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Werving? VeVa = werving???
Wel jammer dit. Je trekt al conclusies zonder een paar minuten de tijd te nemen om het eens te proberen.
pi_136402785
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ow FUCK. Moet ik dan weer je moeder uithangen en alles voorkauwen?
http://www.studieperspectief.nl/
Binnen een minuut gevonden.
Militair en zelfredzaamheid gaat niet samen blijkt maar weer.
Nee, jij en kennis van discussie- en bewijsvoering gaan niet samen.
Ik zal je even uitleggen hoe het werkt in een geciviliseerd discours: als jij een constatering doet of een conclusie trekt dan ligt de bewijslast bij jou en niet bij je tegenstander.
  donderdag 6 februari 2014 @ 15:10:41 #155
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_136402901
*O*
  donderdag 6 februari 2014 @ 15:25:37 #156
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_136403341
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:50 schreef BredeBroeder het volgende:
Gen de decaan van DEF geeft me deels gelijk alleen die zegt wel dat de kans op een baan bij Defensie laag is vanuit de burger.
:D _O- _O-
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_136404136
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Google maar even, was pas in het nieuws. Een website die de baankans van diverse opleidingen vergelijkt.
Praat je ook zo normaal tegen mensen? Geen wonder dat er zo tegen je word gedaan op verjaardagen. Het is gelijk je houding "ik ken veel mensen bij blablabla" Dat zijn hetzelfde soort figuren die zich verheven voelen boven anderen, en dat blijkt ook al weer. Je zoon is een lambal geweest, vervolgens doet ie een of andere halve avond studie en is dan opeens helemaal goed bezig. Tot slot trek je de vergelijking naar BB en hang je daar je eigen niet onderbouwde conclusie aan vast dat ie een lamstraal is die 7 maanden uit zn neus gaat vreten.

Stop met dat gejank en gezeur over hoe moeilijk alles tegenwoordig wel niet is of je wel of geen HBO hebt, begin dan je eigen topic. Die jongen maakt nu een lastige beslissing en zit ook niet in een makkelijk proces, dat kan ik uit mijn eigen ervaring uitspreken. Het laatste wat hij wel kan gebruiken is op de plek waar hij het eruit kan gooien, één of ander IWAB-mondje de wijsneus uit begint te hangen en het topic naar zichzelf begint te trekken.
pi_136404428
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 15:51 schreef Aapsoldaat het volgende:
Stop met dat gejank en gezeur over hoe moeilijk alles tegenwoordig wel niet is of je wel of geen HBO hebt, begin dan je eigen topic. Die jongen maakt nu een lastige beslissing en zit ook niet in een makkelijk proces, dat kan ik uit mijn eigen ervaring uitspreken. Het laatste wat hij wel kan gebruiken is op de plek waar hij het eruit kan gooien, één of ander IWAB-mondje de wijsneus uit begint te hangen en het topic naar zichzelf begint te trekken.
Wat ji wilt, zal BB beter van worden. Dus:

BB: gooi die handdoek maar in de ring, kap met die klote opleiding die nergens over gaat, dan ga je lekker een vet betaald baantje doen en kan je in de zomer voor je aan de havo begint een paar weken naar Mexico of USA op vakantie. Top. En vergeet dat gezever van die lui van school en def en W&S en je moeder want die lullen uit hun nek. Voor jou is er altijd plaats bij de Marns na havo of hbo.
pi_136405191
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 11:31 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit heeft weinig met opvoeding te maken anders was hij niet gefaald op de havo.

[..]

En daarom mag je niet vertellen dat er nog andere wegen naar Rome leiden dan de keuze die BB nu maakt? Eerst zegt hij dat Veva zijn droom is, dan dat het niets is maar hij zijn jaar wel gaat afmaken en zeer snel daarna (1 dag?) dat hij acuut wil stoppen.

[..]

Stel je zelf er eens voor open i.p.v. zo'n post. Moet iedereen maar kritiekloos achter jouw keuzes gaan staan? Leg bv eens uit waarom je dit jaar niet gaat afmaken. En heb je al wat anders? Wat ga je doen als je de opleiding gestopt hebt en er is gewoon niets anders tot september? Ook geen baantje dus. Wat dan?
Je volgt het niet zo goed. Ik stop betekent dat ik GA stoppen, dat ik die keuze gemaakt heb. Ik zit ook met leerplicht dus zal ik gewoon m'n jaar af moeten maken. Punt.
pi_136405280
quote:
Pfff. Of iemand met zo'n mentaliteit er gaat komen is nog maar de vraag. Straks is de havo te theoretisch en te moeilijk (hij deed niet voor niets vmbo) en kapt hij daar ook al binnen een half schooljaar mee.
Ja, natuurlijk is het veel te moeilijk. Vandaar dat ik 2 jaar Tweetalig VWO heb gedaan maar ermee ben gestopt omdat ik z.s.m. DEF in wilde. Een cijferlijst met alleen maar 7's en 9's zal ook wel niks zeggen :O
  donderdag 6 februari 2014 @ 16:37:21 #161
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_136405567
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:
Waar het echter fout gaat is de aanname dat je met een gewoon hbo diploma veel meer kans op werk en op termijn minder kans op werkeloosheid hebt. Er worden bijna geen vaste contracten meer gegeven, ook niet in de burgermaatschappij. Veel flexwerk (elke seconde ontslagen kunnen worden en ziek zijn is ontslag) en veel tijdelijke contracten (en dan dus na 2 jaar er een half jaar uit). Ook zijn er vakgebieden waar werk in was maar nu de concurrentie bij het solliciteren moordend is door een gebrek aan banen/vacatures. Vreemd genoeg blijkt dan dat een jongere tot 30 jaar gemiddeld meer kans heeft op werk met een mbo diploma dan met een hbo diploma.
Het punt is dat je misschien niet direct meer kans hebt op een baan en dat je best eerst een aantal jaar bij defensie kan werken, maar je heb dan wél wat om op terug te vallen. Zie, nu krijg je misschien niet makkelijk een baan met een aantal hbo-studies, maar over een aantal jaar kan de arbeidsmarkt er heel anders voor staan. Dat geldt ook voor een carrière bij defensie, nu kan je misschien nodig zijn, morgen willen ze je wegbezuinigen. Misschien heb je geen baan die in het verlengde ligt van een hbo-studie, je hebt wel aangetoond over een bepaald niveau te beschikken.

Zoals die kerels in die 4-delige serie 'Bandidos' ook zeiden, met een certificaat waarop staat dat ik iemand kan omleggen op 1600 meter heb ik in de burgermaatschappij niet zoveel. Met een studie vrijetijdsmanagement heb je misschien ook niet zoveel, maar je hebt met vrijwel iedere niet specialistische hbo-studie wel aangetoond over een basispakketje generieke managementvaardigheden te beschikken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 6 februari 2014 @ 16:45:28 #162
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_136405875
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:28 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk is het veel te moeilijk. Vandaar dat ik 2 jaar Tweetalig VWO heb gedaan maar ermee ben gestopt omdat ik z.s.m. DEF in wilde. Een cijferlijst met alleen maar 7's en 9's zal ook wel niks zeggen :O
Tja, ik heb VWO ook niet afgemaakt ondanks goede cijfers en zit nu na mijn havo in mijn 5e jaar hbo. Iedereen maakt fouten of kut keuzes waar je nog iedere dag spijt van kan hebben. ;(
Als ik mijn mening mag geven zou ik ook zeggen dat je beter havo + hbo kan doen. Dan ben je 22 ongeveer als alles goed gaat. Ook een prima leeftijd voor het begin van jouw militaire carrière plus een leuke studententijd. >:O
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_136405932
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:28 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk is het veel te moeilijk. Vandaar dat ik 2 jaar Tweetalig VWO heb gedaan maar ermee ben gestopt omdat ik z.s.m. DEF in wilde. Een cijferlijst met alleen maar 7's en 9's zal ook wel niks zeggen :O
Ow God.. Dat meen je niet hé? Waarom dan niet alsnog je VWO afmaken?
pi_136405995
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ow God.. Dat meen je niet hé? Waarom dan niet alsnog je VWO afmaken?
Toen was ik 13 komop. :')
pi_136406187
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:48 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Toen was ik 13 komop. :')
Je was geen 13 toen je een goede opleiding weggooide voor de Veva. Overigens apart dit verhaal van je in combinatie met de moeite die je had om de rangen uit je hoofd te leren.
pi_136406428
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je was geen 13 toen je een goede opleiding weggooide voor de Veva. Overigens apart dit verhaal van je in combinatie met de moeite die je had om de rangen uit je hoofd te leren.
Als je het niet gelooft mag je het gewoon zeggen hoor.
pi_136407011
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:
Voor Fathank en AchJa..

Ik kom dus uit een militaire familie (luchtmacht en landmacht), heb een militair als partner gehad, veel kennissen en vrienden bij defensie en nu dus een zoon op de Veva.

Niet om ook maar iets af te doen aan militairen in het algemeen maar ik herken wel een bepaald patroon waar ik moeite mee heb. De tweedeling in de maatschappij in de ogen van de militair: Defensie en Burgermaatschappij. Daarin zijn militairen dan eigenlijk altijd geweldig, hardwerkend, verantwoordelijk enz maar worden ze uitgebuit, slecht behandeld enz terwijl de burgers verwende snotneuzen zijn die veel te veel betaald krijgen voor werk waar je eigenlijk je neus voor op moet halen. Een militair is gehard en kent het leven en een burger is een arrogant doetje die nog nooit echt iets in zijn leven heeft meegemaakt. Tijdens zulke gesprekken in familie, vrienden en kennissenkring wijs ik er dan weleens op dat ik ook een burger ben.. "Maar jij bent anders" zeggen ze dan.

Tja. Zoals de gemiddelde burger de ballen verstand heeft van het reilen en zeilen binnen defensie, zo kennen de meeste militairen de dagelijkse realiteit van de burger ook niet.
Godsamme, ben jij de moeder van Rubje ofzo? Die wist ook altijd opmerkingen te maken die als een tang op een varken sloegen...

quote:
Onderzoek heeft aangetoond dat de Veva grop 3 meer kans biedt op een baan dan bijvoorbeeld hbo communicatie. Sterker nog; de gemiddelde hbo opleiding biedt momenteel minder kans op een baan dan Veva grop 3.

En ja.. De kans wordt steeds groter dat je eruit geschopt wordt bij defensie. Klopt. Geef ik jullie volledig gelijk in. En ja.. als je dan nog steeds alleen je Veva diplomaatje en je AMO hebt dan kan je daar niet veel meer mee aantonen dan dat je een MBO werk en denkniveau hebt. Klopt ook.

Waar het echter fout gaat is de aanname dat je met een gewoon hbo diploma veel meer kans op werk en op termijn minder kans op werkeloosheid hebt. Er worden bijna geen vaste contracten meer gegeven, ook niet in de burgermaatschappij. Veel flexwerk (elke seconde ontslagen kunnen worden en ziek zijn is ontslag) en veel tijdelijke contracten (en dan dus na 2 jaar er een half jaar uit). Ook zijn er vakgebieden waar werk in was maar nu de concurrentie bij het solliciteren moordend is door een gebrek aan banen/vacatures. Vreemd genoeg blijkt dan dat een jongere tot 30 jaar gemiddeld meer kans heeft op werk met een mbo diploma dan met een hbo diploma.

Defensie heeft zijn slechte/zwakke kanten maar de burgermaatschappij is ook niet alles. Het gras is hier zeker niet groener.
Waarom doet die zoon van jou eigenlijk Havo naast zijn VeVa? Gewoon voor de lol ofzo? VeVa is toch een bazenopleiding met voldoende kansen in de burgermaatschappij?
pi_136407095
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:19 schreef AchJa het volgende:
Waarom doet die zoon van jou eigenlijk Havo naast zijn VeVa? Gewoon voor de lol ofzo? VeVa is toch een bazenopleiding met voldoende kansen in de burgermaatschappij?
Zucht. Waarom draai jij altijd alles om. Volgens jou heb je een baan voor het leven met een hbo opleiding en ben je binnen 4 jaar voor de rest van je leven werkeloos met de Veva. Daar reageerde ik op.
pi_136407228
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ow FUCK. Moet ik dan weer je moeder uithangen en alles voorkauwen?
http://www.studieperspectief.nl/
Binnen een minuut gevonden.
Militair en zelfredzaamheid gaat niet samen blijkt maar weer.
En wat kunnen we met die lijst? Die geeft alleen maar de kansen op een bepaalde studie-/ opleidingsrichting aan, niks geen vergelijking tussen HBO en MBO...

Dus probeer het nog eens, aangezien het schijnbaar landelijk in het nieuws is geweest moet het voor jou een peuleschil zijn om bronnen op te lepelen. Want ik ga nl. niet zoeken, jij komt met opmerkingen en die ga je dan zelf ook maar onderbouwen.
pi_136407255
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zucht. Waarom draai jij altijd alles om. Volgens jou heb je een baan voor het leven met een hbo opleiding en ben je binnen 4 jaar voor de rest van je leven werkeloos met de Veva. Daar reageerde ik op.
Ik draai niets om zieltje.
pi_136407565
Maar het gesprek met m'n mentor heeft dus eigenlijk niet opgeleverd, aangezien hij al mijn argumenten naar beneden haalt met nutteloze dingen. Zo zei ik bijvoorbeeld dat je met HBO een betere basis voor een baan in de burgermaatschappij hebt en zei die dat je momenteel nergens zekerheid hebt dus HBO niet nodig was :')

En het keuring verhaal begon die erover of ik verwachtte dat ik zou worden afgekeurd, ik zei zou kunnen gebeuren, zegt die ja maar je weet niet waarvoor, onzin argument dus. :')

Vandaag op m'n oude school geweest samen met een maat die ook HAVO wilt gaan doen volgend jaar, is voorgelegd aan de coördinatoren en oude mentor en worden we als het goed is over gebeld, echter ga ik er morgen toch nog achteraan omdat ik gewoon zeker wilt weten dat het ook kan, eventueel met diploma e.d.

Morgen afspraak met de decaan van 't ROC, papieren invullen e.d.
pi_136407998
Je mentor klinkt als een eersteklasse mongool.
pi_136408046
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:51 schreef WWolfy het volgende:
Je mentor klinkt als een eersteklasse mongool.
Hij is een goeie strenge leraar, alleen van Defensie weet die niet veel nee.
pi_136408425
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:53 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hij is een goeie strenge leraar, alleen van Defensie weet die niet veel nee.
Wat heeft ie gestudeerd?
pi_136408475
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:05 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wat heeft ie gestudeerd?
ALO
pi_136408519
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:06 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

ALO
Die sportopleiding?
pi_136408542
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:07 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Die sportopleiding?
Ja, HBO
pi_136408563
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ow FUCK. Moet ik dan weer je moeder uithangen en alles voorkauwen?
http://www.studieperspectief.nl/
Binnen een minuut gevonden.
Militair en zelfredzaamheid gaat niet samen blijkt maar weer.
Wil het een beetje vlotten met je bronnen?

Ik heb er wel een paar:

quote:
Baankans mbo
Of je met een mbo-diploma een goede kans maakt op een baan, is afhankelijk van de studierichting die je gekozen hebt en het opleidingsniveau. Feit blijft echter wel dat werkgevers steeds vaker minimaal een HBO-opleidingsniveau vragen. De laatste jaren is het dan ook de trend om van mbo naar HBO door te stromen.
Baankans

quote:
Net afgestudeerde mbo-ers en hbo-ers hebben steeds meer moeite met het vinden van een baan. Vorig jaar was 14 procent van de afgestudeerde mbo’ers die een theoretische leerweg volgden, anderhalf jaar na hun diploma-uitreiking nog werkloos. Onder hbo’ers was dit 9 procent.
NRC

En de BOL figuren (ook VeVa dus) zijn nog slechter af.
pi_136408784
Ouder1, bekrompen moeke :')
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136408937
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 17:36 schreef BredeBroeder het volgende:
Maar het gesprek met m'n mentor heeft dus eigenlijk niet opgeleverd, aangezien hij al mijn argumenten naar beneden haalt met nutteloze dingen. Zo zei ik bijvoorbeeld dat je met HBO een betere basis voor een baan in de burgermaatschappij hebt en zei die dat je momenteel nergens zekerheid hebt dus HBO niet nodig was :')
Met zo'n redenatie kun je na de kleuterschool wel stoppen... :')

quote:
En het keuring verhaal begon die erover of ik verwachtte dat ik zou worden afgekeurd, ik zei zou kunnen gebeuren, zegt die ja maar je weet niet waarvoor, onzin argument dus. :')
Nee joh, gewoon 40 onzekerheden extra inbouwen, vooral niet op zeker spelen... :') :')
pi_136409455
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:08 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, HBO
Ja, die lui zijn oerdom.
pi_136409484
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, die lui zijn oerdom.
Bedankt dat je het zo algemeen zegt :')
pi_136409536
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:40 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Bedankt dat je het zo algemeen zegt :')
Het is natuurlijk een overhaaste generalisatie, maar zo over het algemeen zijn die mensen niet erg intellectueel begaafd (zoals blijkt uit jouw verhaal) :')
  donderdag 6 februari 2014 @ 18:44:43 #184
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_136409621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:42 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een overhaaste generalisatie, maar zo over het algemeen zijn die mensen niet erg intellectueel begaafd (zoals blijkt uit jouw verhaal) :')
Ken wel iemand die dat deed. We hadden altijd de grootste lol om zijn verhalen. Dan moest hij weer koprollen doen voor cijfers, springen over de bok, de radio bedienen tijdens een shuttle run test enz. _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_136409729
quote:
10s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:44 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ken wel iemand die dat deed. We hadden altijd de grootste lol om zijn verhalen. Dan moest hij weer koprollen doen voor cijfers, springen over de bok, de radio bedienen tijdens een shuttle run test enz. _O-
Heb er 1 als groepsgenoot in het peloton: toffe kerel, wel dom :')
pi_136416930
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:50 schreef BredeBroeder het volgende:
Gesprek met decaan gehad, mentor vondt al mn argumenten slecht behalve dat de lesstof te laag is, nu moet ik volgens hem daar achter aan gaan, en de decaan van DEF geeft me deels gelijk alleen die zegt wel dat de kans op een baan bij Defensie laag is vanuit de burger.
Defensie stroomt sneller leeg dan dat ze mensen kunnen ontslaan.... geloof maar dat je over een paar jaar echt wel aangenomen word.

Wat ouder1 ook zegt, met kennissen bij defensie ( ik heb kennissen die als burger werken ik weet nu dus alles van het werken buiten defensie) luister n beetje naar de militairen van nu.... niet om het een of ander maar wij weten nu hoe het is om voor defensie te werken. En ik heb hier nog geen militair iets anders zien posten dan dat diplomas belangrijk zijn.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:41:06 #187
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136418128
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:21 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Defensie stroomt sneller leeg dan dat ze mensen kunnen ontslaan.... geloof maar dat je over een paar jaar echt wel aangenomen word.

Wat ouder1 ook zegt, met kennissen bij defensie ( ik heb kennissen die als burger werken ik weet nu dus alles van het werken buiten defensie) luister n beetje naar de militairen van nu.... niet om het een of ander maar wij weten nu hoe het is om voor defensie te werken. En ik heb hier nog geen militair iets anders zien posten dan dat diplomas belangrijk zijn.
Veva grop is ook een diploma
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136418227
Ja hbo vrijetijdsmanagement ook. Ik doelde op diploma's waar je meer aan hebt dan enkel je kont mee afvegen.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:46:45 #189
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136418451
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 21:42 schreef Bouke-p het volgende:
Ja hbo vrijetijdsmanagement ook. Ik doelde op diploma's waar je meer aan hebt dan enkel je kont mee afvegen.
Zie PI
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 7 februari 2014 @ 00:58:53 #190
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_136426520
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, die lui zijn oerdom.
Generalisatie..
pi_136428760
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 00:58 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Generalisatie..
Ja weet ik :P
pi_136430668
Mentor probeert me koste wat 't kost op VeVa te houden...

"De kans om te kunnen beginnen met de EVO vanuit burger is zeeeer minimaal"

En oja, ik zoek beter geen contact met militaire instructeurs want hij weet dat ook allemaal. :')_!

[ Bericht 41% gewijzigd door BredeBroeder op 07-02-2014 10:36:30 ]
  vrijdag 7 februari 2014 @ 10:53:23 #193
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_136431239
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:29 schreef BredeBroeder het volgende:
Mentor probeert me koste wat 't kost op VeVa te houden...

"De kans om te kunnen beginnen met de EVO vanuit burger is zeeeer minimaal"

En oja, ik zoek beter geen contact met militaire instructeurs want hij weet dat ook allemaal. :')_!
Bel dan gewoon W&S en vraag het daar. Dat gelul van die mentor is niet meer serieus te nemen.
pi_136431698
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 10:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bel dan gewoon W&S en vraag het daar. Dat gelul van die mentor is niet meer serieus te nemen.
Tot hoelaat zijn die bereikbaar?
pi_136433141
Bel ze dan kom je dr t snelste achter ;) het is vrijdagmiddag dus met elke minuut die je wacht verminderd de kans dat je iemand te pakken krijgt :p

Maar je kan toch tegen die mentor zeggen dat ie t heen en weer kan krijgen en dat je stopt. Wat hij dr ook van vind...
pi_136433219
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:59 schreef Bouke-p het volgende:
Bel ze dan kom je dr t snelste achter ;) het is vrijdagmiddag dus met elke minuut die je wacht verminderd de kans dat je iemand te pakken krijgt :p

Maar je kan toch tegen die mentor zeggen dat ie t heen en weer kan krijgen en dat je stopt. Wat hij dr ook van vind...
Dat is ook zo, maar ik zit er nog wel een half jaar mee opgescheept.
pi_136437536
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:02 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dat is ook zo, maar ik zit er nog wel een half jaar mee opgescheept.
Nou ja. Dan zeg je dat je niet stopt maar je stopt wel. Waarom denk je dat je hun toestemming nodig hebt?
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:11 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Tot hoelaat zijn die bereikbaar?
Net zei je nog dat W&S ook bevooroordeeld waren naar de Veva.
pi_136437623
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Net zei je nog dat W&S ook bevooroordeeld waren naar de Veva.
Maar uiteindelijk zijn dat wel de mensen met de antwoorden op zijn vraag
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136437665
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:20 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Maar uiteindelijk zijn dat wel de mensen met de antwoorden op zijn vraag
Dat zei ik dus eerder ook al alleen toen wimpelde hij dat dus af omdat hij geen vertrouwen in de objectiviteit van W&S had.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 14:22:14 #200
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136437674
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nou ja. Dan zeg je dat je niet stopt maar je stopt wel. Waarom denk je dat je hun toestemming nodig hebt?

[..]

Net zei je nog dat W&S ook bevooroordeeld waren naar de Veva.
Soms moet je open staan voor suggesties van anderen die weten waarover ze praten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136437714
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat zei ik dus eerder ook al alleen toen wimpelde hij dat dus af omdat hij geen vertrouwen in de objectiviteit van W&S had.
Ja, maar dat komt ook omdat jij overkomt als een mogool die VeVa ophemelt.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_136445207
Eigenlijk nog een rede dat ik HAVO wil doen is omdat ik gewoon heimwee heb naar het middelbare school leven. Ik voel me al oud :')
  zaterdag 8 februari 2014 @ 22:38:32 #203
411690 KlasseNoten
Gebrand op kwaliteit
pi_136486965
@ Ouder1, wat ben jij een misselijk mens. Heb die veva topics van Bredebroeder wel eens gelezen en irriteerde me daar ook al mateloos aan jou.

@Bredebroeder, goede keuze kerel. Mooi je papiertjes halen!
  zondag 9 februari 2014 @ 05:07:29 #204
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_136494522
Welke hbo studie zou je dan gaan volgen na de havo?
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_136496229
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 05:07 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Welke hbo studie zou je dan gaan volgen na de havo?
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, gelukkig heb ik nog 2 jaar om erover na te denken, en wie weet denk ik na de HAVO wel dat ik VWO wil proberen :) Je weet nooit hoe het loopt.
  zondag 9 februari 2014 @ 11:08:14 #206
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136496894
VWO is alleen van meerwaarde als je direct naar de uni wil imho.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136496931
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 10:38 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Daar ben ik nog niet helemaal over uit, gelukkig heb ik nog 2 jaar om erover na te denken, en wie weet denk ik na de HAVO wel dat ik VWO wil proberen :) Je weet nooit hoe het loopt.
Heel verstandig; een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen. BB duidelijk ook niet.

Maar weet je nu al wat je de rest van het schooljaar gaat doen?
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 00:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Even bespreken wat ik nu dit halfjaartje ga doen, misschien valt er iets te regelen met m'n nieuwe school of wat met m'n mentor..
(Deze quote even voordat je weer zegt dat je nooit van plan was om dit jaar niet af te maken.)
pi_136497089
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Heel verstandig; een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen. BB duidelijk ook niet.

Maar weet je nu al wat je de rest van het schooljaar gaat doen?

[..]

(Deze quote even voordat je weer zegt dat je nooit van plan was om dit jaar niet af te maken.)
Nee, prioriteit 1 is nu op m'n oude school te kunnen instromen volgend jaar. Ik zal toch naar school moeten van leerplicht en een andere opleiding zit er nu niet meer in.
pi_136497226
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:17 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Nee, prioriteit 1 is nu op m'n oude school te kunnen instromen volgend jaar. Ik zal toch naar school moeten van leerplicht en een andere opleiding zit er nu niet meer in.
Wat wil je hier nu mee zeggen als antwoord op de vraag wat je gaat doen de rest van dit schooljaar?
pi_136497296
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat wil je hier nu mee zeggen als antwoord op de vraag wat je gaat doen de rest van dit schooljaar?
Naar school gaan lijkt me.
pi_136497358
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:26 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Naar school gaan lijkt me.
Dus gewoon dit jaar Veva afmaken zonder elke maand een week schoolziek te zijn zoals je nu doet?

Zou ik heel verstandig vinden. Uiteindelijk valt het kwartje blijkbaar wel bij je!
pi_136497398
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dus gewoon dit jaar Veva afmaken zonder elke maand een week schoolziek te zijn zoals je nu doet?

Zou ik heel verstandig vinden. Uiteindelijk valt het kwartje blijkbaar wel bij je!
Moet nog 4 maanden dusja..
pi_136497594
@Ouder1,

Als je een beter beeld wilt van de VEVA zou ik eens proberen een paar dagen mee te lopen. Die jongens zitten vaak hele dagen op school met veelal overbodige invulling van dagen. Een deel van de opleiding zit goed in elkaar maar er is gewoonweg niet genoeg lesstof voor 1,5 jaar. Om over het langere niveau 3 traject maar niet te beginnen. Lessen zoals dat LIC zijner puur om uren te maken zodat de school geen subsidie misloopt.
pi_136498399
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 11:37 schreef vervoerder23 het volgende:
@Ouder1,

Als je een beter beeld wilt van de VEVA zou ik eens proberen een paar dagen mee te lopen. Die jongens zitten vaak hele dagen op school met veelal overbodige invulling van dagen. Een deel van de opleiding zit goed in elkaar maar er is gewoonweg niet genoeg lesstof voor 1,5 jaar. Om over het langere niveau 3 traject maar niet te beginnen. Lessen zoals dat LIC zijner puur om uren te maken zodat de school geen subsidie misloopt.
Euhhhh.. Mijn zoon doet Veva..
pi_136500281
Dan zou ik hem aanraden eens goed na te gaan denken over zijn loopbaan. Ik wil niet zeggen dat hij beter kan stoppen, maar goed nadenken over de toekomst kan geen kwaad. Zelf heb ik VEVA drie jaar geleden afgerond en toen kon niemand mij wijsmaken dat er misschien wel nuttigere studies waren.

Indien je zoon niveau-3 doet heeft hij wel een kleine kans van slagen binnen defensie, maar daarbuiten kan hij het dan ook vergeten.En met niveau-2 kom je ook binnen defensie niet verder kan KPL-1, bij de KL dan. Ik stuur je de aantallen van leerlingen die het traject VEVA-KMS-VTO-PARAAT via een privé bericht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2014 13:10:22 ]
pi_136501450
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:09 schreef vervoerder23 het volgende:
Dan zou ik hem aanraden eens goed na te gaan denken over zijn loopbaan. Ik wil niet zeggen dat hij beter kan stoppen, maar goed nadenken over de toekomst kan geen kwaad. Zelf heb ik VEVA drie jaar geleden afgerond en toen kon niemand mij wijsmaken dat er misschien wel nuttigere studies waren.

Indien je zoon niveau-3 doet heeft hij wel een kleine kans van slagen binnen defensie, maar daarbuiten kan hij het dan ook vergeten.En met niveau-2 kom je ook binnen defensie niet verder kan KPL-1, bij de KL dan. Ik stuur je de aantallen van leerlingen die het traject VEVA-KMS-VTO-PARAAT via een privé bericht.
Je hebt blijkbaar niet het hele topic gelezen. Mijn zoon doet Veva grop niveau 3 en tegelijkertijd avond havo. Zijn bedoeling is uiteindelijk KMA te gaan doen.
pi_136504979
Ouder1: Anders open je even een eigen topic voor je zoon.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 14:56:07 #218
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136514649
Laatste reactie op Ouder 1, daarna houd ik er over op. Met havo naar de KMA gaat niet meer door, doorstromen naar de KMA is vaak een illusie van jonge militairen. De eis is nu vwo of HBO voor kort model. En dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat defensie liever burgers van de middelbare school in dienst neemt dan militairen. En daarnaast zou ik me eens verdiepen in de leeftijdsgrens voor de KMA, na een contract als OO kom je namelijk best krap te zitten.
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 18:51:48 #220
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136516402
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:51 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Kort model kan enkel en alleen met een afgeronde (relevante) HBO of WO.
Inderdaad. Tegenwoordig heeft de korte officiersopleiding minimaal HBO als eis. Maar volgens mij is alleen voor het dienstvak TD bij de KM een specifieke HBO/WO opleiding vereist toch?
  Moderator zondag 9 februari 2014 @ 20:03:12 #222
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136519414
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 19:00 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Inderdaad. Tegenwoordig heeft de korte officiersopleiding minimaal HBO als eis. Maar volgens mij is alleen voor het dienstvak TD bij de KM een specifieke HBO/WO opleiding vereist toch?
Die eisen verschillen per krijgsmachtdeel & dienstvak. Voor wat de KM betreft is dat niet alleen de TD, maar ook de WD en ook de LD.
pi_136524591
Inderdaad, ik verwoorde het onduidelijk. Wat ik bedoelde te zeggen: De eis is nu vwo voor lang model of HBO, WO voor kort model.
pi_136552406
Helft van de klas kotst me uit nu ze weten dat ik ga stoppen :')

Gaat nog een leuk jaartje worden...
pi_136553373
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 16:17 schreef BredeBroeder het volgende:
Helft van de klas kotst me uit nu ze weten dat ik ga stoppen :')

Gaat nog een leuk jaartje worden...
He jakkes. Kom op.. het nieuwtje zal er hopelijk snel voor ze af zijn..
pi_136553765
Dat zal waarschijnlijk zo blijven tot einde van dit jaar, dat ze je uitkotsen. Ennieweej, ga je nog wel op bivak? Zo niet, ben je dan vrij of krijg je een opdrachten van school?
pi_136556120
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 16:48 schreef Aapsoldaat het volgende:
Dat zal waarschijnlijk zo blijven tot einde van dit jaar, dat ze je uitkotsen. Ennieweej, ga je nog wel op bivak? Zo niet, ben je dan vrij of krijg je een opdrachten van school?
Tuurlijk ga ik op bivak, dat is juist 't leuke van V&V.
  donderdag 13 februari 2014 @ 13:01:41 #228
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136660800
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 16:17 schreef BredeBroeder het volgende:
Helft van de klas kotst me uit nu ze weten dat ik ga stoppen :')

Gaat nog een leuk jaartje worden...
Fuck dat. Gewoon zorgen dat ze geen commentaar op je kunnen hebben. Huiswerk gedaan, goeie cijfers en je stinkende best doen.

Laat hen maar lekker de toffe die hard wannabe SLD1 zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136679011
quote:
14s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:01 schreef fathank het volgende:

[..]

Fuck dat. Gewoon zorgen dat ze geen commentaar op je kunnen hebben. Huiswerk gedaan, goeie cijfers en je stinkende best doen.

Laat hen maar lekker de toffe die hard wannabe SLD1 zijn.
En wat is er mis met sld1 zijn?
pi_136679174
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:40 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

En wat is er mis met sld1 zijn?
Het feit dat sterretjes op je schouder er mooier uitzien ;(
pi_136680883
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:40 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

En wat is er mis met sld1 zijn?
Niets als je geen ambities hebt.
pi_136701417
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:12 schreef gelly het volgende:

[..]

Niets als je geen ambities hebt.
Dus een tijdje soldaat zijn is slecht? En een sld1 kan niet doorgroeien?
pi_136701956
De situatie is nu als volgt:

Ik heb nog geen zekerheid dat ik HAVO kan volgen op m'n oude school. De huisarts zegt dat ik minimaal een maand niet mag sporten o.i.d. vanwege een gekneusde rib en dus kan ik maandag en misschien de bivak daarop niet aanwezig zijn, dus zullen er geen verslagen volgen. De mentor heeft zich erbij neergelegd dat ik echt ga stoppen en na de vakantie gaan we 't een en ander uitzoeken wat ik tot de zomervakantie aan toe ga doen.
pi_136706668
Je wilt stoppen, dat is zeker maar aan een nieuwe opleiding kun je niet beginnen.
Je VEVA is al afbetaald en hoelang moet je nog in totaal?
pi_136706827
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:13 schreef thesystem het volgende:
Je wilt stoppen, dat is zeker maar aan een nieuwe opleiding kun je niet beginnen.
Je VEVA is al afbetaald en hoelang moet je nog in totaal?
Naja, VEVA heb ik nooit voor de lesstof hoeven te betalen, alleen boeken en schoolkleding. Ik moet nog tot eind juni.
pi_136707293
En dan zou je volledig klaar zijn met de opleiding en dus een papiertje in handen hebben?
pi_136707368
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:33 schreef thesystem het volgende:
En dan zou je volledig klaar zijn met de opleiding en dus een papiertje in handen hebben?
Nee, dan zit m'n 1e jaar erop en heb ik nog niks.
pi_136707481
Dan is stoppen inderdaad een van de betere oplossingen ;)
  zaterdag 15 februari 2014 @ 12:15:38 #239
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136731339
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:40 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

En wat is er mis met sld1 zijn?
Helemaal niets.

Een wannabe met een grote muil echter.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136777613
Weekje Oirschot morgen, roleplay verzorgen voor examenleerlingen VeVa die hun laatste bivak ingaan (Proeve van Bekwaamheid)
pi_136779413
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 16:43 schreef BredeBroeder het volgende:
Weekje Oirschot morgen, roleplay verzorgen voor examenleerlingen VeVa die hun laatste bivak ingaan (Proeve van Bekwaamheid)
Wat houdt dat 'verzorgen' precies in?

Ben jij dan verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van een deel van hun examen? :?
Of moet jouw groep een rol spelen waarvoor jullie duidelijke instructies hebben gekregen over hoe, wat, waar en wanneer?
pi_136779571
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:18 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat houdt dat 'verzorgen' precies in?

Ben jij dan verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van een deel van hun examen? :?
Of moet jouw groep een rol spelen waarvoor jullie duidelijke instructies hebben gekregen over hoe, wat, waar en wanneer?
Dat 2e, bijvoorbeeld wij hebben nep verwondingen en dan krijgen hun ZHKH examen. Of wij hebben een bom in onze auto en tijdens vehicle search moeten hun alles goed doorlopen, dat soort dingen. We zijn er puur voor de scenario's.
pi_136779798
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:21 schreef BredeBroeder het volgende:
We zijn er puur voor de uitvoering van de scenario's.
Of
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:21 schreef BredeBroeder het volgende:
We zijn er puur voor de scenario's het spelen van de vastgelegde rollen.
Fixed.
pi_136779829
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Of

[..]

Fixed.
2e
pi_136808474
Hey bredebroeder,

Ik heb zojuist een vergelijkbaar traject als jou doorlopen. Ik ben afgelopen zomer halverwege mijn mbo 3 opleiding gestopt omdat ik defensie in wou. Ik moest en zou bij defensie gaan werken, achteraf had ik echt een bord voor me kop. Dus toen de keuze gemaakt te stoppen met mijn mbo opleiding en met slechts een vmbo-t diploma te solliciteren bij defensie. Eenmaal aangenomen en in opleiding (MFO) begon het toch aan me te knagen. Ik was oppeens zo zeker niet meer van mijn keuze toen mijn opleiding vorderde. Ik heb toen besloten de MFO af te maken, en zoveel mogelijk goede dingen mee te nemen die ik afgelopen maanden heb geleerd. Ik ben ondertussen weer uit dienst en begin deze zomer met een mbo 4 opleiding. Achteraf wel spijt van de tijd die ik heb "weggegooid". Maar aan de andere kant is het een levensles geweest die je alleen leert door het mee te maken. Ik heb nu gewerkt bij defensie en weet wat het inhoud, het is niet meer dat fabeltje van "soldaat" willen zijn. Zoals mijn vader zei, wij kunnen je wel vertellen wat de beste keuze is, maar uiteindelijk moet je zelf je keuze maken. Nu ben ik weer gewoon aan het werk, en zit met een gezonde dosis motivatie te wachten tot ik weer naar school kan.

Om maar een einde te breien aan deze lap tekst zeg ik maar, succes met de keuze die je hebt gemaakt en ik denk dat het de juiste was.
pi_136938453
Deze bivak

pi_137395714
Morgen gesprekje met mentor, kijken of we er wat van kunnen maken.
pi_137410974
Als je ergens niks aan hebt is het deze mentor wel :')
pi_137411341
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 12:51 schreef BredeBroeder het volgende:
Als je ergens niks aan hebt is het deze mentor wel :')
Vissen naar reacties met zulke vage opmerkingen?
pi_137412425
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vissen naar reacties met zulke vage opmerkingen?
Dit is je beste reactie tot nu toe.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_137509194
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 13:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vissen naar reacties met zulke vage opmerkingen?
Het komt erop neer dat hij alleen zegt "ga dingen regelen", nu ik wil stoppen draait die z'n hand er niet meer voor om om moeite in mij te steken behalve dan eens een gesprekje en wat noteren in z'n laptop. Sommige mensen lopen me constant af te zeiken, en sinds ik stop willen er nu nog 3 stoppen...

Moet wat zien te regelen met leerplicht, of werken wellicht een optie is, maar voordat dat geregeld kan worden zal ik eerst zekerheid moeten hebben van een school, momenteel is er namelijk nog niets geregeld, of ik moet dit schooljaar afmaken, met nog maar 2 bivakken te gaan, laatste is in juni. Eind juli zijn we vrij maar hoop dan toch echt dat ik eerder mag gaan.
pi_137509473
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 11:05 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Het komt erop neer dat hij alleen zegt "ga dingen regelen", nu ik wil stoppen draait die z'n hand er niet meer voor om om moeite in mij te steken behalve dan eens een gesprekje en wat noteren in z'n laptop. Sommige mensen lopen me constant af te zeiken, en sinds ik stop willen er nu nog 3 stoppen...

Moet wat zien te regelen met leerplicht, of werken wellicht een optie is, maar voordat dat geregeld kan worden zal ik eerst zekerheid moeten hebben van een school, momenteel is er namelijk nog niets geregeld, of ik moet dit schooljaar afmaken, met nog maar 2 bivakken te gaan, laatste is in juni. Eind juli zijn we vrij maar hoop dan toch echt dat ik eerder mag gaan.
Wat wil je dan dat hij voor je doet?
Dat hij voor jou gaat regelen dat je tijdelijk niet meer leerplichtig bent omdat je geen zin meer hebt in je opleiding? Is dat reëel? Denk jij dat hij dat zou kunnen als hij dat echt zou willen? En zo ja, waarom zou hij dat dan moeten willen?
Wil je dat hij een nieuwe opleiding voor je gaat regelen? Hoe met hij dat dan doen en waarom zou hij dat moeten doen? Waarom doe je dat niet zelf? Waarom heb je dat eigenlijk nog niet gedaan? Hoe moeilijk denk jij dat dat is? Kan je zelf niet googlen naar telefoonnummers van door jou gewenste opleidingen en hen bellen of je je in kunt schrijven voor het komende schooljaar?

Natuurlijk moet je dit jaar afmaken. Dat zeg ik de hele tijd al.

Het klinkt alsof je zelf geen enkele andere actie onderneemt dan de verantwoording over jouw verdere opleiding bij anderen neer te leggen.

Op zich begrijp ik wel dat je het hier post.. maar aan de andere kant.. Waarom hier jammeren over gebrek aan medewerking in het oppakken van een niet-militair gerelateerde opleiding? Je post in DEF dat je iets anders wilt gaan doen dan defensie. :?
pi_137509509
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 11:24 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat wil je dan dat hij voor je doet?
Dat hij voor jou gaat regelen dat je tijdelijk niet meer leerplichtig bent omdat je geen zin meer hebt in je opleiding? Is dat reëel? Denk jij dat hij dat zou kunnen als hij dat echt zou willen? En zo ja, waarom zou hij dat dan moeten willen?
Wil je dat hij een nieuwe opleiding voor je gaat regelen? Hoe met hij dat dan doen en waarom zou hij dat moeten doen? Waarom doe je dat niet zelf? Waarom heb je dat eigenlijk nog niet gedaan? Hoe moeilijk denk jij dat dat is? Kan je zelf niet googlen naar telefoonnummers van door jou gewenste opleidingen en hen bellen of je je in kunt schrijven voor het komende schooljaar?

Natuurlijk moet je dit jaar afmaken. Dat zeg ik de hele tijd al.

Het klinkt alsof je zelf geen enkele andere actie onderneemt dan de verantwoording over jouw verdere opleiding bij anderen neer te leggen.

Op zich begrijp ik wel dat je het hier post.. maar aan de andere kant.. Waarom hier jammeren over gebrek aan medewerking in het oppakken van een niet-militair gerelateerde opleiding? Je post in DEF dat je iets anders wilt gaan doen dan defensie. :?
Nee ik post het in m'n V&V topic, dit is wat er nu aan de hand is, dit is wat er nu speelt, dus gaat het daarover.

En actie onderneem ik al lang, alleen wat support zou wel fijn zijn ja.
pi_137509556
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 11:26 schreef BredeBroeder het volgende:
En actie onderneem ik al lang, alleen wat support zou wel fijn zijn ja.
Welke acties heb je ondernomen en welke support wil je hebben?
Je blijft in vaagheden hangen.
pi_137511778
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 11:29 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Welke acties heb je ondernomen en welke support wil je hebben?
Je blijft in vaagheden hangen.
Contact opgenomen met meerdere scholen, uitslagen duren alleen een beetje lang, contact met werk, contact met leerplichtambtenaar volgt snel.
pi_137513042
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:31 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Contact opgenomen met meerdere scholen, uitslagen duren alleen een beetje lang, contact met werk, contact met leerplichtambtenaar volgt snel.
Uitslagen waarvan? Als je de benodigde vooropleidingen hebt dan kan je je toch gewoon inschrijven?
Contact met werk. Je bedoelt dat je aan het solliciteren bent terwijl je nog leerplichtig bent?

Wat denk jij dat de leerplichtambtenaar voor je kan doen? Denk jij dat die gaat zeggen: "Als jij geen zin hebt in je opleiding dan krijg je een bijzondere uitzonderingspositie en onthef ik je voor de rest van dit schooljaar van je leerplicht?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 14:36:43 #257
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_137513166
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Uitslagen waarvan? Als je de benodigde vooropleidingen hebt dan kan je je toch gewoon inschrijven?
Contact met werk. Je bedoelt dat je aan het solliciteren bent terwijl je nog leerplichtig bent?

Wat denk jij dat de leerplichtambtenaar voor je kan doen? Denk jij dat die gaat zeggen: "Als jij geen zin hebt in je opleiding dan krijg je een bijzondere uitzonderingspositie en onthef ik je voor de rest van dit schooljaar van je leerplicht?
Gebeurt vaak genoeg dat laatste. Mits nieuwe school etc geregeld is. Alsof het zin heeft om nog 3 maanden met tegenzin naar school te gaan dat snapt zo'n leerplichtambtenaar ook wel. Bovendien leer je meer van 3 maanden werken dan 3 maanden op een of ander flut mbotje rondhuppelen
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_137513201
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Uitslagen waarvan? Als je de benodigde vooropleidingen hebt dan kan je je toch gewoon inschrijven?
Contact met werk. Je bedoelt dat je aan het solliciteren bent terwijl je nog leerplichtig bent?

Wat denk jij dat de leerplichtambtenaar voor je kan doen? Denk jij dat die gaat zeggen: "Als jij geen zin hebt in je opleiding dan krijg je een bijzondere uitzonderingspositie en onthef ik je voor de rest van dit schooljaar van je leerplicht?
Uhm uitslag of ik toegelaten wordt? Nee, als je een diploma hebt en positief advies van vroeger wilt niet zeggen dat ze je aannemen, En contact met werk, solliciteren hoef ik niet, werk al anderhalf jaar, alleen even kijken of ze me meer uren kunnen verlenen. Het gaat er niet om wat ik denk, het gaat erom wat er mogelijk is, als je niks doet gebeurt er ook niks, het is wel wat meer dan er ff geen zin in hebben.
pi_137513660
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:36 schreef fathank het volgende:

[..]

Gebeurt vaak genoeg dat laatste. Mits nieuwe school etc geregeld is. Alsof het zin heeft om nog 3 maanden met tegenzin naar school te gaan dat snapt zo'n leerplichtambtenaar ook wel. Bovendien leer je meer van 3 maanden werken dan 3 maanden op een of ander flut mbotje rondhuppelen
Je blijft in je schoolritme. Alles wat je leert is meegenomen. Van een flutbaantje als vakkenvuller leer je weinig. Van 3 maanden doorzetten leer je om te beginnen doorzetten en de gevolgen van je eigen keuzes dragen.
pi_137514435
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je blijft in je schoolritme. Alles wat je leert is meegenomen. Van een flutbaantje als vakkenvuller leer je weinig. Van 3 maanden doorzetten leer je om te beginnen doorzetten en de gevolgen van je eigen keuzes dragen.
Dan kies ik liever voor geld :P
  † In Memoriam † zondag 23 maart 2014 @ 01:53:00 #261
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_138064209
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 15:36 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dan kies ik liever voor geld :P
Doorzetten zou denk ik beter zijn. :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_138064220
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:53 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Doorzetten zou denk ik beter zijn. :)
Daar kan ik niks van kopen.
  zondag 23 maart 2014 @ 03:20:37 #263
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_138064861
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 14:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je blijft in je schoolritme. Alles wat je leert is meegenomen. Van een flutbaantje als vakkenvuller leer je weinig. Van 3 maanden doorzetten leer je om te beginnen doorzetten en de gevolgen van je eigen keuzes dragen.
3 maanden....

Er komen bij mij op mn werk scholieren stage lopen... Iedere vorm van werk zien ze al alsof het slaven werk is. :? |:( Kids tegenwoordig hebben altijd alles gekregen en zullen nooit weten wat werken is. Laat staan wat werken in dienst is....
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_142021356
Zo goed als helemaal van VeVa af, nieuwe school is rond, alles geregeld. 2 jaar hard leren en dan zien we wel verder, als je nog vragen hebt ofzo dm me maar dan beantwoord ik het wel. Kom je met de vraag of je veva zou doen of doorleren zou ik je veva afraden. dusss doei doei
pi_142095613
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:04 schreef BredeBroeder het volgende:
Zo goed als helemaal van VeVa af, nieuwe school is rond, alles geregeld. 2 jaar hard leren en dan zien we wel verder, als je nog vragen hebt ofzo dm me maar dan beantwoord ik het wel. Kom je met de vraag of je veva zou doen of doorleren zou ik je veva afraden. dusss doei doei
Ik zou je wel graag volgen idd. Ik ben ook wel benieuwd of je die twee jaar (succesvol) kunt volhouden en wat je daarna gaat doen en hoe dat verloopt. Is er een manier dat we je kunnen blijven volgen?

Succes met je havo in het ieder geval! ^O^
P.s. Off Topic; mijn zoon heeft voldoendes gehaald bij de eerste 4 vakken examen havo.. Nog 2 jaar en hij heeft én VeVa én havo
pi_142101832
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik zou je wel graag volgen idd. Ik ben ook wel benieuwd of je die twee jaar (succesvol) kunt volhouden en wat je daarna gaat doen en hoe dat verloopt. Is er een manier dat we je kunnen blijven volgen?

Succes met je havo in het ieder geval! ^O^
P.s. Off Topic; mijn zoon heeft voldoendes gehaald bij de eerste 4 vakken examen havo.. Nog 2 jaar en hij heeft én VeVa én havo
Bedankt. Ik post hier nog vaak genoeg, dus als er wat interessants is wordt dat wel vermeld in de SC, een "volg topic" zou ik in ieder geval niet verwachten meer, heel misschien van de EVO o.i.d., maar dat zien we tegen die tijd wel.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 15:49:18 #267
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_142206715
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:14 schreef vervoerder23 het volgende:
Laatste reactie op Ouder 1, daarna houd ik er over op. Met havo naar de KMA gaat niet meer door, doorstromen naar de KMA is vaak een illusie van jonge militairen. De eis is nu vwo of HBO voor kort model. En dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat defensie liever burgers van de middelbare school in dienst neemt dan militairen. En daarnaast zou ik me eens verdiepen in de leeftijdsgrens voor de KMA, na een contract als OO kom je namelijk best krap te zitten.
Je kunt zelfs als 50 plusser nog doorstromen, dus dat is onzin.
pi_142208738
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je kunt zelfs als 50 plusser nog doorstromen, dus dat is onzin.
ik ben nu bezig om op kosten van defensie een HBO opleiding te gaan volgen, maar doorstroom is gewoon niet makkelijk. Het is wel mogelijk om als manschap/onderofficier door te stromen, maar echt geen feit. Je moet een loopbaanbegeleider hebben die moeite voor je wil doen, positieve beoordeling van je PC(Luit), CC(Maj) en je BC(Lkol/Kol) en er moet maar net een infoop uit zijn voor jouw wapen/dienstvak.

en als 50plusser doorstromen naar een officiersrang is ook niet zo eenvoudig meer, ik ken een aantal stippen die luitenant willen worden, maar er is maar zeer beperkt bevordering tot uitloop officier toegestaan door Den Haag.

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 18:14 schreef vervoerder23 het volgende:
Laatste reactie op Ouder 1, daarna houd ik er over op. Met havo naar de KMA gaat niet meer door, doorstromen naar de KMA is vaak een illusie van jonge militairen. De eis is nu vwo of HBO voor kort model. En dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat defensie liever burgers van de middelbare school in dienst neemt dan militairen. En daarnaast zou ik me eens verdiepen in de leeftijdsgrens voor de KMA, na een contract als OO kom je namelijk best krap te zitten.
Ik ben kpl1 in fps2 en moet up or out en wil dus ipv kms naar de KMA, ik heb tijd genoeg om mn P te halen(voldoene icm MBO4 voor de vbdd) maar krijg ook doodleuk te horen dat ik geen materiaal voor de KMA ben. Te oud, verkeerde rang en te lang in dienst. Maar goed, dat gevecht ga ik graag aan met Defensie.
pi_142210389
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 16:58 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ik ben nu bezig om op kosten van defensie een HBO opleiding te gaan volgen, maar doorstroom is gewoon niet makkelijk. Het is wel mogelijk om als manschap/onderofficier door te stromen, maar echt geen feit. Je moet een loopbaanbegeleider hebben die moeite voor je wil doen, positieve beoordeling van je PC(Luit), CC(Maj) en je BC(Lkol/Kol) en er moet maar net een infoop uit zijn voor jouw wapen/dienstvak.

en als 50plusser doorstromen naar een officiersrang is ook niet zo eenvoudig meer, ik ken een aantal stippen die luitenant willen worden, maar er is maar zeer beperkt bevordering tot uitloop officier toegestaan door Den Haag.

[..]

Ik ben kpl1 in fps2 en moet up or out en wil dus ipv kms naar de KMA, ik heb tijd genoeg om mn P te halen(voldoene icm MBO4 voor de vbdd) maar krijg ook doodleuk te horen dat ik geen materiaal voor de KMA ben. Te oud, verkeerde rang en te lang in dienst. Maar goed, dat gevecht ga ik graag aan met Defensie.
Succes, hoop dat het je lukt, ik heb voor het burgerleven gekozen ;)
pi_142210533
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je kunt zelfs als 50 plusser nog doorstromen, dus dat is onzin.
Als 50 plusser doorstromen is een heel andere situatie, dan wordt je vaak ook geen PC meer, je krijgt dan vaak een staffunctie. 50 plussers volgen dan ook een heel ander traject op de KMA, net zoals KPL-1's vaak geen hele KMS en VTO meer hoeven te doorlopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2014 17:49:15 ]
pi_142210557


[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2014 17:50:00 ]
pi_151166353
Inmiddels begonnen met wat gerichter te trainen. Defensie blijft voor volgend jaar een open mogelijkheid, MAST 2016 dus, mits er vacatures zijn.

Moet trouwens er wel bij zeggen dat ik een stuk minder gemotiveerd ben, m.a.w. andere keuzes een hogere prio hebben (VWO/HBO)

[ Bericht 32% gewijzigd door BredeBroeder op 29-03-2015 20:26:42 ]
pi_151167514
Dat is een normale reactie, defensie is uiteindelijk ook gewoon een baan.
pi_151167670
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:32 schreef vervoerder23 het volgende:
Dat is een normale reactie, defensie is uiteindelijk ook gewoon een baan.
Klopt, maar ik heb minder de drang dan die ik vroeger had, z.s.m. erbij willen en dan zien we wel. Nu toch maar ff doorleren en zoveel mogelijk papiertjes halen, DEF kan altijd nog (of niet).
  zondag 29 maart 2015 @ 21:12:01 #275
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_151169847
Waarom niet gewoon HBO gaan doen en de natres erbij doen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 maart 2015 @ 21:12:39 #276
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_151169885
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:35 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb minder de drang dan die ik vroeger had, z.s.m. erbij willen en dan zien we wel. Nu toch maar ff doorleren en zoveel mogelijk papiertjes halen, DEF kan altijd nog (of niet).
^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_151172872
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:12 schreef Schild het volgende:
Waarom niet gewoon HBO gaan doen en de natres erbij doen?
is ook nog een mogelijkheid, weet alleen niet of ik HBO ga doen meteen of eerst nog VWO/Tussenjaar.
pi_151173337
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 21:12 schreef Schild het volgende:
Waarom niet gewoon HBO gaan doen en de natres erbij doen?
Dat doe ik nou ook, niks mis mee
pi_151174313
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:35 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb minder de drang dan die ik vroeger had, z.s.m. erbij willen en dan zien we wel. Nu toch maar ff doorleren en zoveel mogelijk papiertjes halen, DEF kan altijd nog (of niet).
Dat heet een ouwe zak worden.
  † In Memoriam † zondag 29 maart 2015 @ 23:47:19 #280
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_151177374
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 20:35 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Klopt, maar ik heb minder de drang dan die ik vroeger had, z.s.m. erbij willen en dan zien we wel. Nu toch maar ff doorleren en zoveel mogelijk papiertjes halen, DEF kan altijd nog (of niet).
Wow wat een kick :D

Gezonde instelling nu, en af en toe nog even naar je oorspronkelijke motivatiebrief kijken ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 12:40:31 #281
257132 crew  Awsom
pi_151445678
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2015 22:04 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

is ook nog een mogelijkheid, weet alleen niet of ik HBO ga doen meteen of eerst nog VWO/Tussenjaar.
Doe dan gewoon VWO -> WO
pi_151446004
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:40 schreef Awsom het volgende:

[..]

Doe dan gewoon VWO -> WO
HBO-P kost normaal gesproken maar een jaar, ipv van vwo dat 2 jaar duurt
  Moderator dinsdag 7 april 2015 @ 12:58:35 #283
257132 crew  Awsom
pi_151446115
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:54 schreef vervoerder23 het volgende:

[..]

HBO-P kost normaal gesproken maar een jaar, ipv van vwo dat 2 jaar duurt
Met een HBO-P wordt je niet zomaar meer op alle WO-studies toegelaten. Daarnaast is 2 jaar VWO véél leuker dan 1 jaar HBO :P
pi_151447462
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2015 12:58 schreef Awsom het volgende:

[..]

Met een HBO-P wordt je niet zomaar meer op alle WO-studies toegelaten. Daarnaast is 2 jaar VWO véél leuker dan 1 jaar HBO :P
dat is dan wel weer zo
pi_156939405
Kleine update! Lang geleden dat ik hier gepost heb :P

Ik heb toch besloten om Defensie als open mogelijkheid te kiezen, mocht ik geen VWO ergens kunnen doen, geen HBO vinden of geen tussenjaar willen, zou ik altijd nog kunnen starten met de EVO mits ik natuurlijk wordt goedgekeurd. Daarom kan ik rond maart/april de MAST afleggen om te zien of ik de opleiding aan zou kunnen! Flink trainen dus, maar we gaan er wel gewoon voor de volle 100% voor.

Maat van me zit nu trouwens in blok 15/2 en die heeft net Texel erop zitten, sterke verhalen :D

Nouja tschüs
  Moderator maandag 19 oktober 2015 @ 11:20:52 #286
257132 crew  Awsom
pi_156940715
Ga nou gewoon lekker hbo of vwo doen nu het nog kan.
pi_156940735
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:20 schreef Awsom het volgende:
Ga nou gewoon lekker hbo of vwo doen nu het nog kan.
VWO is 1e keus.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:33:59 #288
257132 crew  Awsom
pi_156971185
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 11:22 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

VWO is 1e keus.
Verstandig.
pi_157025570
Wil je officier gaan worden ofwat?
AJ
pi_157028576
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 20:29 schreef Kun-Aguero het volgende:
Wil je officier gaan worden ofwat?
Weet nog niet of ik dat wil, wellicht. Ik hou alles voor mogelijk
pi_157038111
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 21:44 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Weet nog niet of ik dat wil, wellicht. Ik hou alles voor mogelijk
Ik hoorde dat als je eenmaal sergeant wordt. Dat Adjudant of SM je plafond is.
Terwijl je als vaandrig een veel hoger plafond hebt.

Wel degelijk een relevante en belangrijke beslissing.
AJ
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:50:22 #292
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_157043303
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 11:36 schreef Kun-Aguero het volgende:

[..]

Ik hoorde dat als je eenmaal sergeant wordt. Dat Adjudant of SM je plafond is.
Terwijl je als vaandrig een veel hoger plafond hebt.

Wel degelijk een relevante en belangrijke beslissing.
Kan altijd nog doorstromen naar officier, mits je de papierenhebt
pi_157043587
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 15:50 schreef Kostertjuh het volgende:

[..]

Kan altijd nog doorstromen naar officier, mits je de papierenhebt
Hoe moeilijk is dat dan? En bieden ze sergeanten intern een opleiding aan?
AJ
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:09:15 #294
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_157043649
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:06 schreef Kun-Aguero het volgende:

[..]

Hoe moeilijk is dat dan? En bieden ze sergeanten intern een opleiding aan?
Hangt er maar net vanaf wat de vraag ernaar is. Intern opleiden als in naar de KMA doen ze ja, maar je moet wel de juiste vooropleiding hebben en er moeten een hele hoop mensen wat van vinden
pi_157044029
quote:
16s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 16:09 schreef Kostertjuh het volgende:

[..]

Hangt er maar net vanaf wat de vraag ernaar is. Intern opleiden als in naar de KMA doen ze ja, maar je moet wel de juiste vooropleiding hebben en er moeten een hele hoop mensen wat van vinden
Lijkt mij toch handiger dat ik dan eerst een hbo volg.
AJ
pi_160664166
heey ik vraag me af of je al bij het korps zit zo nee wat doe je dan nu?
pi_160953710
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:52 schreef dean.mul2000 het volgende:
heey ik vraag me af of je al bij het korps zit zo nee wat doe je dan nu?
Sorry voor late reactie, wilde al reageren maar was 't weer vergeten, totdat ik weer m'n topic teruglas :d

Ik zit er niet bij, mijn oude veva klas, daarvan zijn er 8 geslaagd, echter 3 afgekeurd voor defensie, 1 die heeft 't gehaald en gaat LMB doen, beide jongens die marn willen worden zijn van gedachte veranderd en willen een andere mbo doen, achteraf dus nog minder spijt van dat ik ben gestopt.

Ga eerst m'n vwo afronden, dat is nu m'n doel, ben ik over 2 jaar klaar en dan zou ik eventueel kunnen instromen in de officiers opleiding. Ik heb me toch aangemeld voor marns dit jaar, als een soort van backup, dus ik ga wel de testjes doen in ieder geval.
  zondag 27 maart 2016 @ 09:59:16 #298
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_160972591
Ik wens je oprecht succes BB
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_160972618
quote:
14s.gif Op zondag 27 maart 2016 09:59 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik wens je oprecht succes BB
Dankje!
  zondag 27 maart 2016 @ 11:26:44 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_160973374
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:52 schreef BredeBroeder het volgende:

Ga eerst m'n vwo afronden, dat is nu m'n doel, ben ik over 2 jaar klaar en dan zou ik eventueel kunnen instromen in de officiers opleiding. Ik heb me toch aangemeld voor marns dit jaar, als een soort van backup, dus ik ga wel de testjes doen in ieder geval.
Goed zo!
  Moderator zondag 27 maart 2016 @ 12:02:48 #301
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')