abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 28 januari 2014 @ 20:31:27 #1
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136067659
Hallo,

Ik ben nu 16 jaar en ik ben me al volop aan het oriënteren op mijn toekomst. Ik heb nog niet veel open dagen bezocht (31-01 ga ik de eerste bezoeken (RUG)), dus ik weet nog niet erg veel over de universiteiten zelf.

Eén van de opleidingen die mij aanspreekt is International Business (Administration).
Deze studie is onder andere te volgen in Nijmegen, Groningen, Rotterdam en in Tilburg.
De eerste vraag die ik heb: OP de ene universiteit (bijv. Groningen) heet het International Business, terwijl in Tilburg bijvoorbeeld het International Business Administration heet. Zit er enig verschil tussen de opleidingen vanwege het naamverschil?

Ten tweede vind ik de kwaliteit van de studie belangrijk. Ik kan hier nu uiteraard nog niet over oordelen, vandaar dat ik dit topic ben begonnen. Een vriend van me is naar Rotterdam en naar Groningen geweest en vertelde mij dat IBA in Rotterdam veel beter is.
Aan diegene(n) die deze studie volgen en hier meer over weten: is dit ook zo?
Zou je bijvoorbeeld, door IBA in Rotterdam te volgen, meer en/of betere carrièremogelijkheden hebben dan als je IB in Groningen hebt gevolgd? (het hangt uiteraard wel af van de master die je daarna doet).

Ook zou ik graag wat inhoudelijke informatie willen hebben over de studie: wat je precies doet, hoe de buitenlandse excursies zijn, of er veel wiskunde in zit en of dat moeilijk is (ben zelf iemand met WisA en blink daar niet per se op uit..), of het Engels moeilijk is (ik doe zelf TTO), of de studie, naast de management kant, ook andere kanten ingaat en hoe dit is, of het veel afwijkt van bedrijfskunde?
En wat jullie zelf van de studie vinden: of het een zware studie is, of het is wat je verwacht had, of je er later wat mee kan, of er veel buitenlandse studenten de studie volgen (gewoon nieuwsgierig), hoe de sfeer is, etc.

Komende vrijdag ga ik dus naar het RUG en daar zal ik presentaties van Bedrijfskunde, International Business, International Relations and International Organization en Juridische Bestuurskunde bijwonen.

Ik hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven hieromtrent.

Bedankt,
Chaes
pi_136071130
Wat ik heb gehoord/gelezen is dat IBA iets meer op de economie gericht is en IB iets meer op het sociaal-culturele aspect. Maar dit verschilt ook weer per universiteit.
Uiteindelijk zal het weinig uitmaken.

Heb bijna examens nu, dus ga zelf ook maar eens oriënteren. Binnenkort naar Tilburg om naar IBA te kijken. Zal wel laten weten wat ik ervan vond.

Iemand toevallig die IBA op de uni van Tilburg studeert?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:34:04 #3
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136071299
Verschilt het dan nog per universiteit hoeveel economie er in zit?
pi_136071490
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:34 schreef Chaes het volgende:
Verschilt het dan nog per universiteit hoeveel economie er in zit?
Ja.
Nijmegen heeft bijvoorbeeld een IB, maar die is nogal kleinschalig en heel erg gericht op de maatschappij. Groningen heeft ook IB, maar die is erg grootschalig en meer gericht op het economisch belang.
Tenminste, dit werd mij vertelt op de open dag in Nijmegen. :)
pi_136071590
TS wil 'manager' worden :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2014 21:38:59 ]
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:39:55 #6
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136071662
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:37 schreef Pond het volgende:

[..]

Ja.
Nijmegen heeft bijvoorbeeld een IB, maar die is nogal kleinschalig en heel erg gericht op de maatschappij. Groningen heeft ook IB, maar die is erg grootschalig en meer gericht op het economisch belang.
Tenminste, dit werd mij vertelt op de open dag in Nijmegen. :)
Bedankt :). En wat bedoel je dan met ''kleinschalig'' en ''grootschalig''?

@ Thomas B., nee CEO >:)
pi_136071758
Oh sorry, kleinschalig bedoel ik dat er in Nijmegen per jaar, uit mijn hoofd, 45 studenten aangenomen worden bij die studie, en in Groningen rond de 200.

Zit een verschil in de klassen etc. Nijmegen meer persoonlijke aandacht, strenger geregeld en dat soort dingen.
pi_136081418
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:39 schreef Chaes het volgende:

[..]

Bedankt :). En wat bedoel je dan met ''kleinschalig'' en ''grootschalig''?

@ Thomas B., nee CEO >:)
:') 'ik wil CEO worden'.

IB kan je trouwens gewoon halen als je niet goed was in wiskunde a. Eigenlijk kan bijna iedereen de studie wel halen. Zal misschien 1 a 2 lastige wiskunde vakken inzitten. Maar over het algemeen een van de simpelste opleidingen die wordt aangeboden op de uni.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_136084101
Op dit moment zou ik studies als bedrijfskunde, economie en rechten afraden door de grote hoeveelheid mensen die deze studie studeren en dat daarmee een overschat op de markt ontstaat. De studie IBA aan de RSM dient wel redelijk goed te zijn, maar daar vallen ook redelijk wat mensen uit en als je geen goed gemiddelde hebt word je ook geweigerd. En mijn ervaring is dat ze het liefst geen mensen hebben die meer net een 6 halen voor wiskunde a die ook vaak uitvallen bij deze studies en daarna rechten gaan doen.

Wil je een studie als IBA gaan doen dan dien je minor in te vullen met econometrie vakken of vakken richting accountancy en zeer goede resultaten behalen.

En als jij het idee hebt CEO te worden met bedrijfskunde en economie kan ik je uit de droom helpen dat gebeurt zo goed als niet. Kies een studie waarmee je iets kan zoals technische studies, econometrie, accountancy of richting fiscale economie. De rest is op dit moment opleiden tot geen werk.
  woensdag 29 januari 2014 @ 16:23:44 #10
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136098706
Ik bedoelde CEO meer als een grap eigenlijk. Maar ik zou wel in zo'n gebied werkzaam willen zijn.

Ik weet dat er een groot aanbod is op het moment, maar een technisch persoon ben ik niet. Economie kan ik best, ik ben er geen ster in maar al te moeilijk vind ik het ook niet. Hetzelfde geldt voor M&), maar dat vind ik tot nu toe redelijk makkelijk.
Econometrie zie ik eigenlijk niet zitten. Accountancy zou eventueel kunnen maar daarvoor heb ik nog niet genoeg informatie.
Moet je echt goede resultaten halen om betere baanmogelijkheden te hebben? (aan de ene kant wel logisch natuurlijk..). Als ik die vakken niet kies zijn er veel minder mogelijkheden, of?

En met RSM bedoel je? Rotterdam?

Is er net zoveel aanbod van IB(A) studenten als van rechtenstudenten?
pi_136101220
Hier is het programma van IB in Groningen: http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=5239 . Als je op een vak klikt dan staat er ook een korte beschrijving.
pi_136101572
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 16:23 schreef Chaes het volgende:
Ik bedoelde CEO meer als een grap eigenlijk. Maar ik zou wel in zo'n gebied werkzaam willen zijn.

Ik weet dat er een groot aanbod is op het moment, maar een technisch persoon ben ik niet. Economie kan ik best, ik ben er geen ster in maar al te moeilijk vind ik het ook niet. Hetzelfde geldt voor M&), maar dat vind ik tot nu toe redelijk makkelijk.
Econometrie zie ik eigenlijk niet zitten. Accountancy zou eventueel kunnen maar daarvoor heb ik nog niet genoeg informatie.
Moet je echt goede resultaten halen om betere baanmogelijkheden te hebben? (aan de ene kant wel logisch natuurlijk..). Als ik die vakken niet kies zijn er veel minder mogelijkheden, of?

En met RSM bedoel je? Rotterdam?

Is er net zoveel aanbod van IB(A) studenten als van rechtenstudenten?
CEO zijn is geen vakgebied oid.

Econometrie moet je gelijk afschrijven wat dat zou m sowieso niet worden als ik t zo hoor. Je kan ook een alfa studie gaan doen, heb je nog minder last van wiskunde dan bij IB of accountancy.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_136104294
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:31 schreef Chaes het volgende:
Hallo,

Ik ben nu 16 jaar en ik ben me al volop aan het oriënteren op mijn toekomst. Ik heb nog niet veel open dagen bezocht (31-01 ga ik de eerste bezoeken (RUG)), dus ik weet nog niet erg veel over de universiteiten zelf.

Eén van de opleidingen die mij aanspreekt is International Business (Administration).
Deze studie is onder andere te volgen in Nijmegen, Groningen, Rotterdam en in Tilburg.
De eerste vraag die ik heb: OP de ene universiteit (bijv. Groningen) heet het International Business, terwijl in Tilburg bijvoorbeeld het International Business Administration heet. Zit er enig verschil tussen de opleidingen vanwege het naamverschil?

Ten tweede vind ik de kwaliteit van de studie belangrijk. Ik kan hier nu uiteraard nog niet over oordelen, vandaar dat ik dit topic ben begonnen. Een vriend van me is naar Rotterdam en naar Groningen geweest en vertelde mij dat IBA in Rotterdam veel beter is.
Aan diegene(n) die deze studie volgen en hier meer over weten: is dit ook zo?
Zou je bijvoorbeeld, door IBA in Rotterdam te volgen, meer en/of betere carrièremogelijkheden hebben dan als je IB in Groningen hebt gevolgd? (het hangt uiteraard wel af van de master die je daarna doet).

Ook zou ik graag wat inhoudelijke informatie willen hebben over de studie: wat je precies doet, hoe de buitenlandse excursies zijn, of er veel wiskunde in zit en of dat moeilijk is (ben zelf iemand met WisA en blink daar niet per se op uit..), of het Engels moeilijk is (ik doe zelf TTO), of de studie, naast de management kant, ook andere kanten ingaat en hoe dit is, of het veel afwijkt van bedrijfskunde?
En wat jullie zelf van de studie vinden: of het een zware studie is, of het is wat je verwacht had, of je er later wat mee kan, of er veel buitenlandse studenten de studie volgen (gewoon nieuwsgierig), hoe de sfeer is, etc.

Komende vrijdag ga ik dus naar het RUG en daar zal ik presentaties van Bedrijfskunde, International Business, International Relations and International Organization en Juridische Bestuurskunde bijwonen.

Ik hoop dat jullie mij wat informatie kunnen geven hieromtrent.

Bedankt,
Chaes
RSM/Rotterdam IBA gaan doen. Staat goed aangeschreven.
pi_136104834
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 09:46 schreef Vincentkemper het volgende:
Op dit moment zou ik studies als bedrijfskunde, economie en rechten afraden door de grote hoeveelheid mensen die deze studie studeren en dat daarmee een overschat op de markt ontstaat. De studie IBA aan de RSM dient wel redelijk goed te zijn, maar daar vallen ook redelijk wat mensen uit en als je geen goed gemiddelde hebt word je ook geweigerd. En mijn ervaring is dat ze het liefst geen mensen hebben die meer net een 6 halen voor wiskunde a die ook vaak uitvallen bij deze studies en daarna rechten gaan doen.

Wil je een studie als IBA gaan doen dan dien je minor in te vullen met econometrie vakken of vakken richting accountancy en zeer goede resultaten behalen.

En als jij het idee hebt CEO te worden met bedrijfskunde en economie kan ik je uit de droom helpen dat gebeurt zo goed als niet. Kies een studie waarmee je iets kan zoals technische studies, econometrie, accountancy of richting fiscale economie. De rest is op dit moment opleiden tot geen werk.
Je spreekt jezelf tegen. Met een BSc economie & bedrijfseconomie kun je ook de accountancy kant op (naast finance, algemene economie, marketing etc.). En wat bedoel je met econometrie vakken in je minor als je bedrijfskunde studeert? Je doelt op een aantal wiskunde vakken of de echte econometrie vakken, want daar ga je weinig van begrijpen zonder een sterke basis wiskunde.

Dan zou ik eerder economie gaan studeren en eventueel wat wiskunde vakken erbij nemen zoals analyse 1 & 2 en lineaire algebra. Dan kun je daarna eventueel nog schakelen oid.
  woensdag 29 januari 2014 @ 19:47:54 #15
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136107911
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:27 schreef Novermars het volgende:
Hier is het programma van IB in Groningen: http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=5239 . Als je op een vak klikt dan staat er ook een korte beschrijving.
Dankjewel!
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 17:36 schreef Push. het volgende:
CEO zijn is geen vakgebied oid.

Econometrie moet je gelijk afschrijven wat dat zou m sowieso niet worden als ik t zo hoor. Je kan ook een alfa studie gaan doen, heb je nog minder last van wiskunde dan bij IB of accountancy.
Het is niet zo dat ik slecht ben in wiskunde. Sommige onderwerpen liggen mij gewoon beter. Ik sta nu bijna een 7.0 geloof ik. Alfa is niks voor mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:52 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen. Met een BSc economie & bedrijfseconomie kun je ook de accountancy kant op (naast finance, algemene economie, marketing etc.). En wat bedoel je met econometrie vakken in je minor als je bedrijfskunde studeert? Je doelt op een aantal wiskunde vakken of de echte econometrie vakken, want daar ga je weinig van begrijpen zonder een sterke basis wiskunde.

Dan zou ik eerder economie gaan studeren en eventueel wat wiskunde vakken erbij nemen zoals analyse 1 & 2 en lineaire algebra. Dan kun je daarna eventueel nog schakelen oid.
Ik snap de afkortingen niet precies..? Ik weet niet of economie & bedrijfseconomie iets voor mij is, wat zou je daar later allemaal mee kunnen? En @ econometrie; ik reageerde op VIncentKemper over wat je bedoelt met econometrie.

Het punt is, ik wil ik wel dit gebied in later denk ik. Wiskunde en economie zijn niet per se mijn slechtste kanten, maar het is iets waarvan ik denk dat het een mogelijk probleem zou kunnen zijn qua moeilijkheidsgraad etc. Maar dat kan ik nu nog niet zeggen uiteraard.

Welke Nederlandstalige studie lijkt het meest op IB(A) ? Bedrijfskunde? Als ik International Business (Administration) ga studeren heb ik waarschijnlijk betere mogelijkheden (ook dat kan je natuurlijk niet met zekerheid zeggen), dan wanneer je een Nederlandstalige studie doet.

Edit: deze post is een beetje messed-up, snap het quotesysteem niet helemaal, sorry daarvoor.
pi_136111827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:52 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen. Met een BSc economie & bedrijfseconomie kun je ook de accountancy kant op (naast finance, algemene economie, marketing etc.). En wat bedoel je met econometrie vakken in je minor als je bedrijfskunde studeert? Je doelt op een aantal wiskunde vakken of de echte econometrie vakken, want daar ga je weinig van begrijpen zonder een sterke basis wiskunde.

Dan zou ik eerder economie gaan studeren en eventueel wat wiskunde vakken erbij nemen zoals analyse 1 & 2 en lineaire algebra. Dan kun je daarna eventueel nog schakelen oid.
Bedoelde eerder een minor inderdaad niet helemaal duidelijk. Maar als je slecht bent in wiskunde zou ik dat skippen :)
  woensdag 29 januari 2014 @ 21:39:54 #17
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_136114562
Ik weet niet wat slecht is.. is 6.5+ slecht, matig, ..?
pi_136126495
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 21:39 schreef Chaes het volgende:
Ik weet niet wat slecht is.. is 6.5+ slecht, matig, ..?
een 6.5 is matig.
pi_136144553
Oke
pi_136352840
IBA en IB zijn studies waar een numerus fixus voor geldt. Kun je je aanmelden voor meerdere studies en hopen dat je er bij eentje toegelaten wordt?
pi_136389744
Wat is nou het daadwerkelijke verschil tussen IB en IBA?
pi_136427322
IBA is bedrijfskunde, maar dan met colleges in het Engels. Dus om je vraag over de verschillen tussen bedrijfskunde en IBA te beantwoorden: dat is er niet. ;) Kijk maar eens op de website van RSM. Bij de twee bachelors van deze faculteit (bedrijfskunde en IBA) volg je exact dezelfde vakken op dezelfde momenten, lees je voor elk vak precies dezelfde boeken en krijg je vaak zelfs college van precies dezelfde professoren. Enige verschil is dat je bij IBA internationale klasgenootjes hebt en dat de colleges in het Engels worden gegeven.

Ik zou IBA wel aanraden t.o.v. een Nederlandse studie, omdat het bedrijfsleven zo internationaal is dat het altijd een voordeel is om het ook in een internationale context te studeren. Overigens moet je niet denken dat bedrijfskunde per se de beste studie is om in het bedrijfsleven te belanden (veel scholieren denken dat vanwege de naam - en geef ze eens ongelijk - maar dat is niet helemaal terecht). :)

IB, IB&M, IBA zijn verder allemaal gewoon verschillende namen voor exact dezelfde studie, namelijk bedrijfskunde in het Engels. Per stad zijn er wel kleine verschillen; zo zit er in Rotterdam ietsje meer wiskunde in het curriculum dan in bijvoorbeeld Groningen.

p.s. IBA in Rotterdam is wel verreweg de beste bedrijfskundebachelor in Nederland, maar als je daar toegelaten wil worden raad ik je aan om vast te zorgen dat je gemiddeld minimaal een 6,5-7 voor je vwo staat met op Engels en wiskunde A een >7,5. Aan je verhaal te lezen heb je dat nu (nog!) niet, maar dat is wel een vereiste om door die selectie heen te komen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Kaas- op 07-02-2014 02:34:51 ]
pi_136428869
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 09:46 schreef Vincentkemper het volgende:
Op dit moment zou ik studies als bedrijfskunde, economie en rechten afraden door de grote hoeveelheid mensen die deze studie studeren en dat daarmee een overschat op de markt ontstaat. De studie IBA aan de RSM dient wel redelijk goed te zijn, maar daar vallen ook redelijk wat mensen uit en als je geen goed gemiddelde hebt word je ook geweigerd. En mijn ervaring is dat ze het liefst geen mensen hebben die meer net een 6 halen voor wiskunde a die ook vaak uitvallen bij deze studies en daarna rechten gaan doen.

Wil je een studie als IBA gaan doen dan dien je minor in te vullen met econometrie vakken of vakken richting accountancy en zeer goede resultaten behalen.

En als jij het idee hebt CEO te worden met bedrijfskunde en economie kan ik je uit de droom helpen dat gebeurt zo goed als niet. Kies een studie waarmee je iets kan zoals technische studies, econometrie, accountancy of richting fiscale economie. De rest is op dit moment opleiden tot geen werk.
Haha, zo goed als niet? De RSM is de grootste leverancier van bestuurders van Nederlandse multinationals. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks.

quote:
Dat grote aantal economisch geschoolden in de AEX-top verbaast Mathieu Weggeman niets. ‘Nederland is een handelsland, geld tellen is onze nationale competentie', becommentarieert de Eindhovense hoogleraar organisatiekunde de resultaten van het Intermediair-onderzoek. Dat economen en bedrijfskundigen van de Erasmus Universiteit het zo goed doen, wijt Weggeman aan het internationale en vooral Amerikaanse karakter van de Rotterdamse opleidingen.

Juristen en ingenieurs, die je in veel andere landen aan de top van het bedrijfsleven ziet, zijn in Nederland vanwege onze handelsinstelling minder goed vertegenwoordigd volgens Weggeman. .'
Bron
pi_136436127
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 08:52 schreef Valid het volgende:

[..]

Haha, zo goed als niet? De RSM is de grootste leverancier van bestuurders van Nederlandse multinationals. Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan niks.

[..]

Bron
Moet je nu toch even corrigeren. Het artikel dat je citeert geeft aan dat de ESE (economie & bedrijfseconomie) hofleverancier van de Nederlandse bedrijfstop is en dat RSM (bedrijfskunde) er slechts enkelen heeft voortgebracht. ;)

Tevens de reden dat ik hierboven zei dat bedrijfskunde waarschijnlijk niet de beste studie is als voorbereiding op 'het bedrijfsleven'.
pi_136436265
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:37 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Moet je nu toch even corrigeren. Het artikel dat je citeert geeft aan dat de ESE (economie & bedrijfseconomie) hofleverancier van de Nederlandse bedrijfstop is en dat RSM (bedrijfskunde) er slechts enkelen heeft voortgebracht. ;)

Tevens de reden dat ik hierboven zei dat bedrijfskunde waarschijnlijk niet de beste studie is als voorbereiding op 'het bedrijfsleven'.
Ah, scherp. M'n punt was alleen dat CEO's vaak juist economen zijn, terwijl Vincentkemper zegt dat dat vrijwel nooit zo is en dat punt blijft wel staan. Maar inderdaad, de naam van de faculteit klopte niet.

/edit
Nu moet ik wel zeggen dat op die website ook expliciet bedrijfskundige genoemd worden in de eerste zin en dat volgens de tabel ook bedrijfseconomen het erg goed doen. Aan de RSM zijn ook bedrijfseconomische masters (bijv. finance & investments). Maar goed, ook dat vertekent wel omdat er natuurlijk veel meer van zijn dan ingenieurs.
pi_136436335
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:41 schreef Valid het volgende:

[..]

Ah, scherp. M'n punt was alleen dat CEO's vaak juist economen zijn, terwijl Vincentkemper zegt dat dat vrijwel nooit zo is en dat punt blijft wel staan. Maar inderdaad, de naam van de faculteit klopte niet.
Ja, klopt. Maar dan nog vind ik het artikel eigenlijk niet echt een fantastisch tegenargument, omdat er natuurlijk ook een selectie-effect is (bedrijfseconomen zullen veel vaker zo'n positie nastreven dan natuurkundigen, terwijl die natuurkundigen wellicht een veel grotere kans hebben om het te halen als zij het proberen).

Maar met economie in Rotterdam zit je inderdaad goed, het artikel toont namelijk wel aan dat je daar het beste netwerk opdoet!
pi_136436428
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:43 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ja, klopt. Maar dan nog vind ik het artikel eigenlijk niet echt een fantastisch tegenargument, omdat er natuurlijk ook een selectie-effect is (bedrijfseconomen zullen veel vaker zo'n positie nastreven dan natuurkundigen, terwijl die natuurkundigen wellicht een veel grotere kans hebben om het te halen als zij het proberen).

Maar met economie in Rotterdam zit je inderdaad goed, het artikel toont namelijk wel aan dat je daar het beste netwerk opdoet!
Dat is inderdaad wel zo, maar stellen dat een CEO eigenlijk nooit een econoom is, is met dat artikel - en vele andere bronnen en onderzoekjes die met een minuutje googlen bereikbaar zijn - wel ontkracht.
pi_136436518
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:46 schreef Valid het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel zo, maar stellen dat een CEO eigenlijk nooit een econoom is, is met dat artikel - en vele andere bronnen en onderzoekjes die met een minuutje googlen bereikbaar zijn - wel ontkracht.
Als hij dat bedoelde wel inderdaad, maar ik twijfel of je de woorden van VincentKemper wel zo dient te interpreteren. Maar boeiend, als EUR-econoom vind ik dat artikel sws tof dus bedankt. B-)
pi_136460592
quote:
IBA is bedrijfskunde, maar dan met colleges in het Engels. Dus om je vraag over de verschillen tussen bedrijfskunde en IBA te beantwoorden: dat is er niet. ;) Kijk maar eens op de website van RSM. Bij de twee bachelors van deze faculteit (bedrijfskunde en IBA) volg je exact dezelfde vakken op dezelfde momenten, lees je voor elk vak precies dezelfde boeken en krijg je vaak zelfs college van precies dezelfde professoren. Enige verschil is dat je bij IBA internationale klasgenootjes hebt en dat de colleges in het Engels worden gegeven.

Ik zou IBA wel aanraden t.o.v. een Nederlandse studie, omdat het bedrijfsleven zo internationaal is dat het altijd een voordeel is om het ook in een internationale context te studeren. Overigens moet je niet denken dat bedrijfskunde per se de beste studie is om in het bedrijfsleven te belanden (veel scholieren denken dat vanwege de naam - en geef ze eens ongelijk - maar dat is niet helemaal terecht). :)

IB, IB&M, IBA zijn verder allemaal gewoon verschillende namen voor exact dezelfde studie, namelijk bedrijfskunde in het Engels. Per stad zijn er wel kleine verschillen; zo zit er in Rotterdam ietsje meer wiskunde in het curriculum dan in bijvoorbeeld Groningen.

p.s. IBA in Rotterdam is wel verreweg de beste bedrijfskundebachelor in Nederland, maar als je daar toegelaten wil worden raad ik je aan om vast te zorgen dat je gemiddeld minimaal een 6,5-7 voor je vwo staat met op Engels en wiskunde A een >7,5. Aan je verhaal te lezen heb je dat nu (nog!) niet, maar dat is wel een vereiste om door die selectie heen te komen.
Paar toevoegingen op deze comment: Allereerst lijken bedrijfskunde en IBA in Rotterdam erg op elkaar, maar het curriculum is bij sommige vakken (ondanks soms de directe vertaling) erg anders. IBA is iets meer kwantitatief en gericht op een meer internationale context. Ben het met je eens dat de studies veel op elkaar lijken, maar er zijn zeker verschillen!

Daarnaast is IBA veel competitiever en zit je met meer gemotiveerde studenten die (vaak uit het buitenland) erg hard werken. Leuk voorbeeld is altijd de exchange die mogelijk is in je 3e jaar. Studenten uit bedrijfskunde en IBA solliciteren naar dezelfde exchange universiteiten. Wat je vaak ziet is dat de wat meer prominentere/bekendere/betere spots 9 van de 10 keer worden gewonnen door IBA studenten.


Daarnaast zou ik TS zeker aanraden om naar RSM te gaan. Is binnen Nederland de beste business faculteit. RSM wordt vaak in het buitenland ook het snelst herkend als de beste in Nederland.
pi_137496795
Mensen die ervaring hebben graag jullie reacties en advies?

IBA bij de VU of EUR?
Ik lees dat EUR sowieso een goede naam heeft wat betreft business. Wat zijn bijv. de voordelen van de VU?
  zaterdag 8 maart 2014 @ 15:17:17 #31
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_137514019
Ik had niet verwacht dat dit topic nog actief zou zijn en heb het forum 2 maandjes niet meer bekeken, maar ik zie dat er nog een aantal reacties zijn binnengekomen.

Met RSM bedoel je Rotterdam School of Management denk ik?
Ik weet dat IBA het beste is in Rotterdam inderdaad, alleen twijfel ik een beetje over een aantal punten.

Ten eerste woon ik in het Oosten van Gelderland, dus is het reizen elke dag wel een punt om over na te denken. Ook weet ik niet echt of er een groot kamer tekort is in Rotterdam..?
Ten tweede de wiskunde. Ik weet ook dat op de EUR (bijna) alles wat meer wiskunde heeft. Mijn vader heeft daar op de faculteit les gegeven vroeger en hij zei dat ook.
Maar hoeveel meer wiskunde zit er in, vergeleken met bijvoorbeeld de IB(A) in Nijmegen en Groningen? Is het ook moeilijker daardoor, of niet?Ik wil niet zeggen dat ik slecht ben in Wiskunde A, ik sta nu een 7.5, maar ik weet gewoon dat het niet een van mijn sterkste punten is.
Is het, doordat de EUR hoog aangeschreven staat, waar dat je carrièremogelijkheden aanzienlijk hoger liggen als je daar hebt gestudeerd? Ik las hier al wat over dat de EUR als snelst herkend wordt in het buitenland als goede universiteit.

Verder bedankt aan diegenen die nog wat hebben uitgelegd over verschillen tussen bedrijfskunde en IB(A)! :)

Chaes
  zondag 9 maart 2014 @ 12:53:38 #32
417699 Zonar109
In America
pi_137541337
quote:
Mensen die ervaring hebben graag jullie reacties en advies?

IBA bij de VU of EUR?
Ik lees dat EUR sowieso een goede naam heeft wat betreft business. Wat zijn bijv. de voordelen van de VU?
Geen? :')

Misschien als wiskunde je echt niet ligt of als je Amsterdam leuker vindt. Zie voor de rest echt een voordelen aan de VU.

quote:
Ten eerste woon ik in het Oosten van Gelderland, dus is het reizen elke dag wel een punt om over na te denken. Ook weet ik niet echt of er een groot kamer tekort is in Rotterdam..?
Ten tweede de wiskunde. Ik weet ook dat op de EUR (bijna) alles wat meer wiskunde heeft. Mijn vader heeft daar op de faculteit les gegeven vroeger en hij zei dat ook.
Maar hoeveel meer wiskunde zit er in, vergeleken met bijvoorbeeld de IB(A) in Nijmegen en Groningen? Is het ook moeilijker daardoor, of niet?Ik wil niet zeggen dat ik slecht ben in Wiskunde A, ik sta nu een 7.5, maar ik weet gewoon dat het niet een van mijn sterkste punten is.
Is het, doordat de EUR hoog aangeschreven staat, waar dat je carrièremogelijkheden aanzienlijk hoger liggen als je daar hebt gestudeerd? Ik las hier al wat over dat de EUR als snelst herkend wordt in het buitenland als goede universiteit.

Verder bedankt aan diegenen die nog wat hebben uitgelegd over verschillen tussen bedrijfskunde en IB(A)! :)

Chaes
Punt 1: Ga op kamers?
Punt 2: met een 7.5 voor Wiskunde A en een goede inzet/motivatie haal je het zeker. Kan het moeilijk vergelijken met alle andere IBA studies maar weet wel dat IBA in Amsterdam vele malen makkelijker is. Er ging binnen mijn jaar altijd het verhaal dat een chick die eerst IBA in Rotterdam te moeilijk vond (6/5.5 gemiddeld) en toen naar Amsterdam ging en alleen maar 8en scoorde. Maar ga nou niet kijken wat het makkelijkste is, ga kijken wat het beste is en dat is Rotterdam bij verre. Helpt je later ook met het vinden van een stage/baan.

Laatste Punt: In Rotterdam is IBA geheel in het Engels waar bedrijfskunde deels Nederlands (colleges/examens) en deels Engels (boeken/literatuur) is. Over het algemeen is het vakkenpakket hetzelfde qua leerstof. Alleen is IBA altijd net iets meer, iets pittiger en vooral veel internationaler. Daarnaast begin je met IBA met 400 man waarvan er 200 buitenlands zijn. Bij bedrijfskunde zit je direct met 800-900 Nederlanders only.
pi_137575413
quote:
Ook zou ik graag wat inhoudelijke informatie willen hebben over de studie: wat je precies doet, hoe de buitenlandse excursies zijn, of er veel wiskunde in zit en of dat moeilijk is (ben zelf iemand met WisA en blink daar niet per se op uit..), of het Engels moeilijk is (ik doe zelf TTO), of de studie, naast de management kant, ook andere kanten ingaat en hoe dit is, of het veel afwijkt van bedrijfskunde?
En wat jullie zelf van de studie vinden: of het een zware studie is, of het is wat je verwacht had, of je er later wat mee kan, of er veel buitenlandse studenten de studie volgen (gewoon nieuwsgierig), hoe de sfeer is, etc.
Ik heb een jaar IBA gedaan in tilburg. Wiskunde A op het VWO gehad afgesloten met een 7 volgens mij. Persoonlijk had ik vrij veel moeite met wiskunde op de uvt. Het viel me op dat veel nederlandse studenten het lastig vonden om wiskunde te halen. Het eerste jaar had ik 10 vakken (geen idee of dat nu nog zo is, het is alweer 4 jaar geleden). Van de 10 vakken waren er 6 waar wiskunde in voorkwam (Wiskunde, Statestiek, Accounting, Finance, Micro- en Macroeconomie). Natuurlijk was het bij het ene vak wat minder dan de andere, buiten wiskunde kun je bijna alles halen met een fatsoenlijke basiskennis wiskunde (ze adviseren wel wiskunde B trouwens).
  maandag 10 maart 2014 @ 17:18:59 #34
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_137586399
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2014 12:53 schreef Zonar109 het volgende:

[..]

Geen? :')

Misschien als wiskunde je echt niet ligt of als je Amsterdam leuker vindt. Zie voor de rest echt een voordelen aan de VU.

[..]

Punt 1: Ga op kamers?
Punt 2: met een 7.5 voor Wiskunde A en een goede inzet/motivatie haal je het zeker. Kan het moeilijk vergelijken met alle andere IBA studies maar weet wel dat IBA in Amsterdam vele malen makkelijker is. Er ging binnen mijn jaar altijd het verhaal dat een chick die eerst IBA in Rotterdam te moeilijk vond (6/5.5 gemiddeld) en toen naar Amsterdam ging en alleen maar 8en scoorde. Maar ga nou niet kijken wat het makkelijkste is, ga kijken wat het beste is en dat is Rotterdam bij verre. Helpt je later ook met het vinden van een stage/baan.

Laatste Punt: In Rotterdam is IBA geheel in het Engels waar bedrijfskunde deels Nederlands (colleges/examens) en deels Engels (boeken/literatuur) is. Over het algemeen is het vakkenpakket hetzelfde qua leerstof. Alleen is IBA altijd net iets meer, iets pittiger en vooral veel internationaler. Daarnaast begin je met IBA met 400 man waarvan er 200 buitenlands zijn. Bij bedrijfskunde zit je direct met 800-900 Nederlanders only.
Op kamers gaan wil ik sowieso. Alleen weet ik wel zeker dat ik niet direct op kamers ga in het eerste studiejaar. Mijn wiskunde cijfer gaat misschien nog wel wat zakken.
Tuurlijk kijk ik niet naar wat het makkelijkst is, ik probeer een afweging te maken tussen de IBA in Groningen en Rotterdam (en eventueel Nijmegen).
Elke IB(A) studie is toch volledig in het Engels? Dat is wel logisch.
quote:
0s.gif Op
maandag 10 maart 2014 11:08 schreef keesbanaan het volgende:


[..]

Ik heb een jaar IBA gedaan in tilburg. Wiskunde A op het VWO gehad afgesloten met een 7 volgens mij. Persoonlijk had ik vrij veel moeite met wiskunde op de uvt. Het viel me op dat veel nederlandse studenten het lastig vonden om wiskunde te halen. Het eerste jaar had ik 10 vakken (geen idee of dat nu nog zo is, het is alweer 4 jaar geleden). Van de 10 vakken waren er 6 waar wiskunde in voorkwam (Wiskunde, Statestiek, Accounting, Finance, Micro- en Macroeconomie). Natuurlijk was het bij het ene vak wat minder dan de andere, buiten wiskunde kun je bijna alles halen met een fatsoenlijke basiskennis wiskunde (ze adviseren wel wiskunde B trouwens).
Bedankt voor de info :)

Ik wil nog wat meer weten. Ik zie dat er redelijke verschillen zitten in de IB(A) studies. Geldt hetzelfde voor bedrijfskunde? Dus bijvoorbeeld Rotterdam, Nijmegen, Groningen?
Heb je, ondanks dat beide studies Bedrijfskunde en IB(A) in het Engels zijn, meer kans op een baan met IBA) vergeleken met Bedrijfskunde? Zou iemand wat beroepen willen noemen die je kan of zou kunnen doen later, met deze studie? Gewoon voor mijzelf om een beter beeld te creëren. Hoe staat IB in Maastricht bekend?

Ik heb nog zo veel meer vragen maar ik ben ze even vergeten :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Chaes op 10-03-2014 17:34:41 ]
pi_137601597
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 17:18 schreef Chaes het volgende:

[..]

Op kamers gaan wil ik sowieso. Alleen weet ik wel zeker dat ik niet direct op kamers ga in het eerste studiejaar. Mijn wiskunde cijfer gaat misschien nog wel wat zakken.
Tuurlijk kijk ik niet naar wat het makkelijkst is, ik probeer een afweging te maken tussen de IBA in Groningen en Rotterdam (en eventueel Nijmegen).
Elke IB(A) studie is toch volledig in het Engels? Dat is wel logisch.

[..]

Bedankt voor de info :)

Ik wil nog wat meer weten. Ik zie dat er redelijke verschillen zitten in de IB(A) studies. Geldt hetzelfde voor bedrijfskunde? Dus bijvoorbeeld Rotterdam, Nijmegen, Groningen?
Heb je, ondanks dat beide studies Bedrijfskunde en IB(A) in het Engels zijn, meer kans op een baan met IBA) vergeleken met Bedrijfskunde? Zou iemand wat beroepen willen noemen die je kan of zou kunnen doen later, met deze studie? Gewoon voor mijzelf om een beter beeld te creëren. Hoe staat IB in Maastricht bekend?

Ik heb nog zo veel meer vragen maar ik ben ze even vergeten :P
Bedrijfskunde is geen Engelse studie. Je hebt een grotere kans op de arbeidsmarkt met IBA omdat dit een erg internationale studie is en hoog staat aangeschreven. Beroepen willen nog wel eens veel verschillen, omdat je master heel veel uitmaakt voor de baan die je later zal krijgen. Een manager of financieel adviseur zijn wat voorbeelden :)
pi_137601910
Ik heb door school toegang tot de keuzegids voor bachelors. Hierin staat informatie over deze opleiding, baankansen, salarissen, beoordelingen van de verschillende universiteiten etc. Als je het prettig vindt wil je best een berichtje sturen met de info over bedrijfskunde en IB(A) , laat maar weten :)
  dinsdag 11 maart 2014 @ 21:01:29 #37
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_137632282
Dankjewel leita!

Ik zou die keuzegids graag eens bekijken!
pi_137635671
Je kunt ook iba op nyenrode doen
pi_137716070
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 21:01 schreef Chaes het volgende:
Dankjewel leita!

Ik zou die keuzegids graag eens bekijken!
check je mailbox maar :)
pi_143569139
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:03 schreef leita het volgende:

[..]

check je mailbox maar :)
Leita!! Kan je dit ook naar mij sturen?? Graag voor de studies Economics and Bussiness aan de Uva en International economics and bussiness economics aan de EUR? Dit zou mij erg helpen (;
pi_143577681
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 20:59 schreef Gladif het volgende:
Mensen die ervaring hebben graag jullie reacties en advies?

IBA bij de VU of EUR?
Ik lees dat EUR sowieso een goede naam heeft wat betreft business. Wat zijn bijv. de voordelen van de VU?
IBA bij de VU is echt slecht. Maar dit is mijn ervaring uit 2011 :') ik ben er dan ook mee gestopt.

Bij een vak kreeg je een volle punt bonus als je een leuk postertje + presentatie in elkaar had geflanst. Je werd beoordeeld door je medestudenten, maar eigenlijk kreeg je die bonuspunt al als je maar aanwezig was.

Slechte begeleiding, verschrikkelijk slecht geregelde wiskunde. De docenten waren allemaal te slecht en durfde niet voor een volle hoorcollegezaal les te geven. Een week lang is er gewoon geen docent komen opdagen terwijl we de week erop getoetst zouden worden, de uni wist van niets. De VU ging daarom snel op zoek naar een 'oplossing', wat dus betekende dat we even 80 euro moesten ophoesten voor een lespakket zonder begeleiding wat je lekker thuis kon doen.

Opleiding in het Engels, maar docent die zo slecht Engels sprak dat je het niet kon volgen.

Ik ben gestopt, maar andere verhalen van de studenten die doorgingen:

Iemand die op uitwisseling ging, vakken waren goedgekeurd (ook schriftelijk bevestigd) en zouden meetellen als ECTS, op het laatste moment krijgt ze te horen dat er iets fout is gegaan en dat een vak niet kan meetellen. Half jaar vertraging opgelopen.

In het algemeen slechte begeleiding, slechte kwaliteit lessen, uitwisselingsstudenten waren ook niet blij. Veel mensen willen nu een master doen aan een andere universiteit omdat de VU bizar slecht is.


Edit: wow, dit is een best oud topic.

[ Bericht 24% gewijzigd door Nezhi op 19-08-2014 00:24:29 ]
  zondag 21 mei 2017 @ 18:06:47 #42
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_171100154
Mega bump :D

Zit nu in de afrondende fase van het tweede jaar van IBA aan de RSM, gemiddelde rond de 8,0. Gaat lekker! :)
pi_171100931
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 01:45 schreef Push. het volgende:

[..]

:') 'ik wil CEO worden'.

IB kan je trouwens gewoon halen als je niet goed was in wiskunde a. Eigenlijk kan bijna iedereen de studie wel halen. Zal misschien 1 a 2 lastige wiskunde vakken inzitten. Maar over het algemeen een van de simpelste opleidingen die wordt aangeboden op de uni.
:') Ga sommen maken, béta. Dan haal ik het geld binnen.
pi_171101033
International Business is dus niet makkelijk, het hangt van je talenten af.

Ten eerste is het handig als je talig bent en hoe beter je in Engels bent hoe meer voordeel je hebt. Het is de bedoeling dat je echt bijna native Engels spreekt aan het einde van je studie.

Alle opdrachten en communicatie en de scriptie etc zijn in het Engels. Alle boeken, alle colleges, alles.

Ten tweede moet je een half jaar in het buitenland studeren. Het is een verplicht onderdeel van de studie, ook niet voor iedereen weggelegd.

Voor de rest kun je veel presentaties, groepsopdrachten en dergelijken verwachten.

Terugdenkend waren de statistiek vakken het moeilijkst. Statistiek in het propedeuse jaar is een struikelpunt voor veel studenten.

Een leuk element van de studie IB in Groningen is dat het ook echt International is. Er lopen veel mensen uit de rest van de EU en ook veel mensen uit Azië rond. Het is niet ongewoon om in een werkgroep te belanden met een Duitser, Bulgaar, Nederlander en een Chinees bijvoorbeeld. Dat doet de naam International Business wel eer aan.

Je gaat trouwens geen wiskunde gebruiken op een paar statistiek sommen na.

[ Bericht 10% gewijzigd door Libertarisch op 21-05-2017 19:03:31 ]
pi_171101813
Vooral veel extracurricular activiteiten doen (bestuursfunctie), hoge cijfers halen, aan de Erasmus universiteit met de Amerikaanse aanpak ( :') ), en dan naar geld tellen in de top van het bedrijfsleven!

Lekker stropdassie aan, borrelen met de vrinden, en je domme zinloze kutleven voortzetten.

Ik steek ff een joint op terwijl ik maximaal leen en hoeren neuk, later
  zondag 21 mei 2017 @ 20:07:55 #46
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_171102707
Haha topic is van 2014 hè, weet alles onderhand wel ;)
pi_171102875
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 20:07 schreef Chaes het volgende:
Haha topic is van 2014 hè, weet alles onderhand wel ;)
Kwam ik ook pas later achter, succes met de rest van je studie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')