"Snelle opwarming"? Dat is behoorlijk overdreven...quote:Koolstofdioxide wordt in hoge mate verantwoordelijk gehouden voor de snelle opwarming van de aarde.
En hoe moet anders aan de energievraag voldaan worden?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:48 schreef BasEnAad het volgende:
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
En steenkool kopen in Polen tegen de Poolse prijs en deze dan hier tegen de hoofdprijs verkopen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:48 schreef BasEnAad het volgende:
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
Joh, no shit.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
'Elektrisch rijden wordt pas een succes als ook de opwekking van de energie schoner wordt', zegt Ros. 'Ik denk dan aan wind-, zonne-, getijden- en eventueel kernenergie. Kolencentrales gaan ons zeker niet de winst opleveren die elektrische auto's wel in zich meedragen.'
Zonne-energie, getijdenenergie, weet ik het. Daar zou wel wat geld in gestoken mogen worden, het lijkt wel alsof er alleen naar windenergie wordt gekeken.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:49 schreef Deetch het volgende:
[..]
En hoe moet anders aan de energievraag voldaan worden?
Windenergie is afgezien van de overlast een prima bron, zeker in nederland. Getijdeenergie is stukken minder efficient.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:50 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Zonne-energie, getijdenenergie, weet ik het. Daar zou wel wat geld in gestoken mogen worden, het lijkt wel alsof er alleen naar windenergie wordt gekeken.
Maar vooral de prijs van zonnecollectoren daalt heel snel. Daar moet ook maar eens werk van gemaakt worden, standaard op elk huis van die dingen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:53 schreef Deetch het volgende:
[..]
Windenergie is afgezien van de overlast een prima bron, zeker in nederland. Getijdeenergie is stukken minder efficient.
Het grootste probleem met decentrale opwekking is het balanceren van vraag en aanbod en het opslaan van overschot om dit later weer vrij te maken. Zonne-energie piekt overdag (korte termijn) en in de zomer (langere termijn) wanneer we juist minder stroom nodig hebben. Windenergie is nog lastiger te balanceren omdat dit samenhangt met windsnelheden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:57 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar vooral de prijs van zonnecollectoren daalt heel snel. Daar moet ook maar eens werk van gemaakt worden, standaard op elk huis van die dingen bijvoorbeeld.
Ik vind het eerlijk gezegd maar vreemd dat energie nog niet gratis is in deze tijd. Er is een hoop blijven liggen, andere zaken hadden meer prioriteit.
Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:03 schreef Deetch het volgende:
Het grootste probleem met decentrale opwekking is het balanceren van vraag en aanbod en het opslaan van overschot om dit later weer vrij te maken. Zonne-energie piekt overdag (korte termijn) en in de zomer (langere termijn) wanneer we juist minder stroom nodig hebben. Windenergie is nog lastiger te balanceren omdat dit samenhangt met windsnelheden.
Klopt. Op termijn zul je gewoon gaan zien dat er meer differentiatie komt in prijzen en dat de auto daar op in gaat spelen. De techniek in een Tesla is zodanig dat deze een signaal zou kunnen krijgen van de energiemaatschappij dat er stroom over is en dat deze op dat moment lekker goedkoop kan gaan laden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.
Welkom in de wereld dat onderzoek heet.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:59 schreef CafeRoker het volgende:
Het vermoeiende aan dit soort onderzoeken is dat er steeds wordt gefocussed op 1 enkel aspect, in dit geval CO2. Dat er bijvoorbeeld veel minder fijnstof vrijkomt dan bij een ecodieseltje wordt dan buiten beschouwing gelaten. En omgekeerd, dat zo'n ecodiesel geen stapel accu's heeft evenmin.
Door dit selectieve onderzoek gecombineerd met het uit z'n verband trekken van de resultaten worden we nu al jarenlang overspoeld door 'a is beter dan b, wel 100x!!. Gevolg door 'heul niet, b is beter dan a, wel een miljoen keer!!!'. Combineer dit met een sausje van iets dat lijkt op een geloofsovertuiging en je hebt de rapen gaar.
Of je zet enorme weerstanden aan tijdens de pieken, dan ben je er ook vanaf.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.
Moeten ze wel op het moment dat de piek zich voordoet allemaal aan de lader gaan hangen en niet al aan het laden zijn want dan moet alsnog de centrale / het netwerk de piek opvangen en verdelen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt. Op termijn zul je gewoon gaan zien dat er meer differentiatie komt in prijzen en dat de auto daar op in gaat spelen. De techniek in een Tesla is zodanig dat deze een signaal zou kunnen krijgen van de energiemaatschappij dat er stroom over is en dat deze op dat moment lekker goedkoop kan gaan laden.
Dan kun je het beter omzetten in iets nuttigs maar daar moet dan wel iemand op aansturen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of je zet enorme weerstanden aan tijdens de pieken, dan ben je er ook vanaf.
Nu gooien we ook 99,99999999% van de zonne energie weg, dus waarom dan ook niet....
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:22 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dan kun je het beter omzetten in iets nuttigs maar daar moet dan wel iemand op aansturen.
Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Als je het vermogen wat op aarde komt van de zon opsluit in een m3 dan is er een puntje in die m3 nodig, wat je niet kan zien met het blote ook nodig om de huidige energievraag te voldoen.
Dal bedoel je?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:21 schreef Deetch het volgende:
Moeten ze wel op het moment dat de piek zich voordoet allemaal aan de lader gaan hangen
Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.
Precies dit dus.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dal bedoel je?
De meeste Tesla eigenaren hebben dat ding gewoon in de garage en dan plug je dat ding in. Vervolgens laat men de auto meestal dan laden zodat deze net klaar is voor vertrek (accu warm, scheelt actieradius). Maar dat kan ook anders als het voordelen op gaat leveren.
Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.
Of je doet dat ieder huis zijn eigen energie kan opwekken en bij een piek zet je weerstanden aan.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:
[..]
Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Op dit moment wel ja.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:29 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.
Daarnaast: met toename van elektrisch rijden zullen weer meer mensen met zonnepanelen aan de slag gaan. De elektrische auto stimuleert gewoon groene stroom, zeker als de politiek daar een beetje verstandig in stuurt (b.v. lagere bijtelling bij aantoonbaar groene stroom).quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Precies dit dus.
Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.
En mensen beseffen zich ook niet hoeveel geld er uit gegeven wordt om monumentale panden zoals het paleis op de dam in Amsterdam om de zoveel jaar te moeten ontdoen van alle aanslag van uitlaatgassen.
Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.
Het signaal dat afgegeven wordt is dat er iets moet veranderen, eens.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:
Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.
Reken maar uit zou ik zeggen en het zal je verbazen....
Elektrische auto
fosiele brandstof -naar elektriciteit -> verlies 55%
Elektriciteit brengen naar auto -> verlies 10%
Elektriciteit omzetten naar beweging -> verlies 50%
Verbrandingsmotor
Fosiele brandstof naar beweging -> verlies 75-80%
Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.
Inderdaad: beter voor fietsen door de stad,quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Precies dit dus.
Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.
Maar weer geen verbrandingsmotor meeslepen... geen aandrijfverlies in de bak, altijd maximaal rendement, bij afremmen win je energie terug, bij filerijden verbruik je niets (althans, niets wat voor de aandrijving gebruikt dient te worden).quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.
Supercharger zorgt dat de auto in een redelijke tijd (ong. 45 min) weer vol zit. Even een hapje en drankje, wat je bij langere ritten ook moet doen.quote:je hebt:
- lange oplaadtijd
Nee.quote:- tussentijds opladen duurt lang
Fietsers en voetgangers hebben toch een iPod op...quote:- minder of geen geluid, dus gevaarlijker
Ja, maar hier zit wel nog heel veel verbetering in het vat.quote:- fabricage accu's is zeer milieuvervuilend
- verwerking van oude accu's kost veel energie
Gewoon fors belasten die palen in het openbaar, dan zijn er snel zat meer garages.quote:- in NL heeft het meerendeel van de huizen geen garage, dus per huis dient er een oplaadpunt te zijn, of je doet de kabel door je brievenbus
Nou gebruik je dat oplaadargument voor de derde keer...quote:- Opladen duurt lang, dus er zijn veel oplaadpunten nodig
enz enz.
Dit somt het wel opquote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ongelofelijk dat een universiteit dit moet aantonen, terwijl jan met de korte achternaam dit al deccennia weet.
Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Daar heb je de referenties niet voor.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
En water is nat
Damn ik ga ook maar eens in zo'n duurbetaalde onderzoekscommissie zitten om voor de hand liggende conclusies te trekken
Nee.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef Beelzebufo het volgende:
Daarom wacht ik op de waterstofauto's en de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.
Als tijdelijke oplossing kunnen we overigens denken aan kerncentrales die de stroom opwekken om de e-auto's op te laden. Kerncentrales stoten géén CO2 uit!
Maar serieus: waterstof opwekken met een geothermische/waterkracht/getijdencentrale en daar dan auto's op laten rijden is een serieus toekomstbeeld waarbij vervoer zonder uitstoor van CO2 mogelijk is.
Daar valt nog zo veel winst te behalen dat elektrische auto's nooit van de grond gaan komen tot de olie op is.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Hoe moet ik dit nu serieus nemen....quote:Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.
Hij doelde denk ik op een afkoeling van de aarde...quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe moet ik dit nu serieus nemen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |