abonnement Unibet Coolblue
pi_136042190
© anp.

Zelfs als automobilisten de komende jaren massaal overstappen op elektrische auto's, is dat nauwelijks van invloed op de uitstoot van CO2. Daarvoor moeten ook de energiecentrales veel milieuvriendelijker worden.

Tot deze conclusie komt de Universiteit van Noord-Carolina in een onderzoek dat deze maand werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Environmental Science & Technology. De Nederlandse onderzoekers Hans Nijland en Jan Ros van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderschrijven de stelling van de Amerikanen.

Voorspelling van uitstoot van gassen over 40 jaar
De Amerikaanse studie is gebaseerd op een wetenschappelijk model dat de uitstoot van gassen in de Verenigde Staten voor de komende 40 jaar probeert te voorspellen. De onderzoekers gaan er in hun meest optimistische ramingen vanuit dat in 2050 zo'n 40 procent van alle auto's volledig elektrisch of hybride is. Maar dit zal niet leiden tot een merkbare vermindering van de uitstoot van koolstofdioxide (CO2).

Probleem wordt verplaatst
Personenauto's zijn verantwoordelijk voor 20 procent van alle koolstofdioxide-uitstoot in Amerika. Maar elektrische en hybride auto's verplaatsen het probleem slechts. Immers, de energiecentrales zullen volgens de onderzoekers veel meer koolstofdioxide gaan uitstoten om de elektrische en hybride auto's van energie te voorzien. Koolstofdioxide wordt in hoge mate verantwoordelijk gehouden voor de snelle opwarming van de aarde.

'Elektrisch rijden wordt pas een succes als ook de opwekking van de energie schoner wordt', zegt Ros. 'Ik denk dan aan wind-, zonne-, getijden- en eventueel kernenergie. Kolencentrales gaan ons zeker niet de winst opleveren die elektrische auto's wel in zich meedragen.'

http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)choon-nog-niet.dhtml

Ongelofelijk dat een universiteit dit moet aantonen, terwijl jan met de korte achternaam dit al deccennia weet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136042285
En water is nat :')
Damn ik ga ook maar eens in zo'n duurbetaalde onderzoekscommissie zitten om voor de hand liggende conclusies te trekken
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:48:17 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_136042545
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
pi_136042550
Maar een onderzoek telt pas als er een duur kennisinstituut of een zware onderzoekscommissie een metersdik rapport over heeft geschreven.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:48:30 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136042553
quote:
Koolstofdioxide wordt in hoge mate verantwoordelijk gehouden voor de snelle opwarming van de aarde.
"Snelle opwarming"? Dat is behoorlijk overdreven...
censuur :O
pi_136042570
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:48 schreef BasEnAad het volgende:
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
En hoe moet anders aan de energievraag voldaan worden?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:49:48 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_136042596
Toch is het niet zo'n triviale conclusie als je op het eerste gezicht zou denken. Auto's op fossiele brandstoffen gaan door hun afmetingen, en door de steeds wisselende belasting, minder efficient om met de brandstof, en staan bijv. bij files vrolijk te stoken zonder dat dat wordt omgezet in verplaatsing van het voertuig. In een grote centrale, olie- of kolengestookt, kan het verbrandings-proces veel geleidelijker en gecontroleerd plaatsvinden, waardoor de efficientie, en dus de hoeveelheid geproduceerde gassen, best een beter zou kunnen zijn.

Een hybride auto heeft wel het voordeel dat juist waar het verbrandings-proces voor een auto moelijk beheersbaar wordt, in omstandigheiden waar veel gestart en gestopt wordt zoals in stads-verkeer, de electromotor wordt gebruikt. Een oplossing die nu ook verschijnt is een volledig diesel-electrische of benzine-electrische auto, waar de brandstof-motor nooit direct voor de aandrijving zorgt, maar permanent stroom genereert voor de electromotor, zodat de brandstof-motor veel gelijkmatiger kan blijven lopen.

Een puur electrische auto heeft dan weer als nadeel dat er verlies optreedt doordat de gegenereerde energie opgeslagen en getransporteerd moet worden, en de extra belasting van het milieu door de productie van de auto zelf, en het extra verbruik door het gewicht van de auto.

Maar het lijkt dat de verbeteringen in de computers waarmee de brandstof-motoren tegenwoordig geregeld worden meer bijdraagt tot het milieu dan de alternatieve brandstoffen.

Of we moeten inderdaad lef genoeg hebben om te investeren in kern-energie. Doen we dat niet, dan staat ons toch een energie-crisis van ongekende proporties te wachten, we hebben het nodig totdat kern-fusie productie-rijp is geworden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_136042615
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:48 schreef BasEnAad het volgende:
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
En steenkool kopen in Polen tegen de Poolse prijs en deze dan hier tegen de hoofdprijs verkopen.
Hier staat niets.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:50:36 #9
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_136042619
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
'Elektrisch rijden wordt pas een succes als ook de opwekking van de energie schoner wordt', zegt Ros. 'Ik denk dan aan wind-, zonne-, getijden- en eventueel kernenergie. Kolencentrales gaan ons zeker niet de winst opleveren die elektrische auto's wel in zich meedragen.'
Joh, no shit. :')
Het handige van elektrische auto's is dat je de bron van de elektriciteit kunt vervangen zonder dat je de auto's verder hoeft aan te passen. Het is dus meer een lange termijn oplossing, dat ze nu hun energie nog halen uit kolencentrales is niet boeiend.
Als je er in je onderzoekje van uit gaat dat er nog meer kolencentrales worden bijgebouwd om aan de groeiende energiebehoefte te voldoen wordt het niet schoner nee.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:50:54 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_136042625
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:49 schreef Deetch het volgende:

[..]

En hoe moet anders aan de energievraag voldaan worden?
Zonne-energie, getijdenenergie, weet ik het. Daar zou wel wat geld in gestoken mogen worden, het lijkt wel alsof er alleen naar windenergie wordt gekeken.
pi_136042636
Met andere woorden: Hoe schoner de winst van energie in een land, hoe succesvoller electrisch rijden.

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat alles doorontwikkeld moet worden. Electriciteitcentrales moeten schoner, danwel moet er gebruik gemaakt worden van duurzamere manieren van opwekking en hybride of electrische auto's moeten beter worden. Uiteindelijk zal dit beide nodig zijn omdat we onze natuurlijke grondstoffen best wel rap opmaken.

Nu toont dit onderzoek volgens mij vooral aan dat de winning van electrischiteit te vervuilend gebeurd. Een sterke focus op verduurzaming hiervan lijkt me dan ook noodzakelijk. Maar dit moet niet inhouden dat de electrisce of hybride auto dan pas verder ontwikkeld moet worden, dus dit moet ook zeker gestimuleerd worden. Hier in Nederland heb ik wel sterk het idee dat we ons vooral op de auto's focussen, dat is dan weer niet goed.
pi_136042694
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:50 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Zonne-energie, getijdenenergie, weet ik het. Daar zou wel wat geld in gestoken mogen worden, het lijkt wel alsof er alleen naar windenergie wordt gekeken.
Windenergie is afgezien van de overlast een prima bron, zeker in nederland. Getijdeenergie is stukken minder efficient.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136042719
toch lijkt het mij dat het zo is dat één enkele grote productie van energie zuiniger is dan tienduizend ( bijv.) kleinere machines die dezelfde hoeveelheid energie opwekken.

zelfde als vrachtwagens, hoe hoger de belading des te minder brandstof je per ton verplaatsing verbruikt en dus minder fijnstof/co2
  dinsdag 28 januari 2014 @ 10:57:10 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_136042794
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:53 schreef Deetch het volgende:

[..]

Windenergie is afgezien van de overlast een prima bron, zeker in nederland. Getijdeenergie is stukken minder efficient.
Maar vooral de prijs van zonnecollectoren daalt heel snel. Daar moet ook maar eens werk van gemaakt worden, standaard op elk huis van die dingen bijvoorbeeld.
Ik vind het eerlijk gezegd maar vreemd dat energie nog niet gratis is in deze tijd. Er is een hoop blijven liggen, andere zaken hadden meer prioriteit.
pi_136042848
Het vermoeiende aan dit soort onderzoeken is dat er steeds wordt gefocussed op 1 enkel aspect, in dit geval CO2. Dat er bijvoorbeeld veel minder fijnstof vrijkomt dan bij een ecodieseltje wordt dan buiten beschouwing gelaten. En omgekeerd, dat zo'n ecodiesel geen stapel accu's heeft evenmin.

Door dit selectieve onderzoek gecombineerd met het uit z'n verband trekken van de resultaten worden we nu al jarenlang overspoeld door 'a is beter dan b, wel 100x!!. Gevolg door 'heul niet, b is beter dan a, wel een miljoen keer!!!'. Combineer dit met een sausje van iets dat lijkt op een geloofsovertuiging en je hebt de rapen gaar.
pi_136042855
Zolang centrale opwekking uit vervuilende bronnen goedkoper is dan uit schonere bronnen zullen grootverbruikers niet gauw kiezen voor de schonere bron. De overheid neemt ook geen maatregelen om dit af te dwingen.
Helaas is dit een mondiaal probleem en kijken overheden niet verder dan hun eigen landsbelang en de volgende verkiezingen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136042967
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:57 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Maar vooral de prijs van zonnecollectoren daalt heel snel. Daar moet ook maar eens werk van gemaakt worden, standaard op elk huis van die dingen bijvoorbeeld.
Ik vind het eerlijk gezegd maar vreemd dat energie nog niet gratis is in deze tijd. Er is een hoop blijven liggen, andere zaken hadden meer prioriteit.
Het grootste probleem met decentrale opwekking is het balanceren van vraag en aanbod en het opslaan van overschot om dit later weer vrij te maken. Zonne-energie piekt overdag (korte termijn) en in de zomer (langere termijn) wanneer we juist minder stroom nodig hebben. Windenergie is nog lastiger te balanceren omdat dit samenhangt met windsnelheden.
Hier is veel onderzoek en druk vanuit de overheid voor nodig terwijl momenteel de grote energiemaatschappijen door middel van hun lobby vooral de zaak proberen tegen te houden zodat zij op hun oude manier door kunnen gaan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 28 januari 2014 @ 11:06:04 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136043077
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:03 schreef Deetch het volgende:
Het grootste probleem met decentrale opwekking is het balanceren van vraag en aanbod en het opslaan van overschot om dit later weer vrij te maken. Zonne-energie piekt overdag (korte termijn) en in de zomer (langere termijn) wanneer we juist minder stroom nodig hebben. Windenergie is nog lastiger te balanceren omdat dit samenhangt met windsnelheden.
Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.
censuur :O
pi_136043255
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:

Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.
Klopt. Op termijn zul je gewoon gaan zien dat er meer differentiatie komt in prijzen en dat de auto daar op in gaat spelen. De techniek in een Tesla is zodanig dat deze een signaal zou kunnen krijgen van de energiemaatschappij dat er stroom over is en dat deze op dat moment lekker goedkoop kan gaan laden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136043531
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:59 schreef CafeRoker het volgende:
Het vermoeiende aan dit soort onderzoeken is dat er steeds wordt gefocussed op 1 enkel aspect, in dit geval CO2. Dat er bijvoorbeeld veel minder fijnstof vrijkomt dan bij een ecodieseltje wordt dan buiten beschouwing gelaten. En omgekeerd, dat zo'n ecodiesel geen stapel accu's heeft evenmin.

Door dit selectieve onderzoek gecombineerd met het uit z'n verband trekken van de resultaten worden we nu al jarenlang overspoeld door 'a is beter dan b, wel 100x!!. Gevolg door 'heul niet, b is beter dan a, wel een miljoen keer!!!'. Combineer dit met een sausje van iets dat lijkt op een geloofsovertuiging en je hebt de rapen gaar.
Welkom in de wereld dat onderzoek heet. :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043578
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die pieken zijn juist zeer eenvoudig op te vangen als je veel elektrische auto's hebt.
Of je zet enorme weerstanden aan tijdens de pieken, dan ben je er ook vanaf.
Nu gooien we ook 99,99999999% van de zonne energie weg, dus waarom dan ook niet....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043622
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Klopt. Op termijn zul je gewoon gaan zien dat er meer differentiatie komt in prijzen en dat de auto daar op in gaat spelen. De techniek in een Tesla is zodanig dat deze een signaal zou kunnen krijgen van de energiemaatschappij dat er stroom over is en dat deze op dat moment lekker goedkoop kan gaan laden.
Moeten ze wel op het moment dat de piek zich voordoet allemaal aan de lader gaan hangen en niet al aan het laden zijn want dan moet alsnog de centrale / het netwerk de piek opvangen en verdelen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043660
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of je zet enorme weerstanden aan tijdens de pieken, dan ben je er ook vanaf.
Nu gooien we ook 99,99999999% van de zonne energie weg, dus waarom dan ook niet....
Dan kun je het beter omzetten in iets nuttigs maar daar moet dan wel iemand op aansturen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043691
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:22 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan kun je het beter omzetten in iets nuttigs maar daar moet dan wel iemand op aansturen.
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Als je het vermogen wat op aarde komt van de zon opsluit in een m3 dan is er een puntje in die m3 nodig, wat je niet kan zien met het blote ook nodig om de huidige energievraag te voldoen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Forum Admin dinsdag 28 januari 2014 @ 11:23:51 #25
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_136043715
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van en de effecientie hoger als al die losse al dan niet goed afgestelde automotoren.
pi_136043742
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Als je het vermogen wat op aarde komt van de zon opsluit in een m3 dan is er een puntje in die m3 nodig, wat je niet kan zien met het blote ook nodig om de huidige energievraag te voldoen.
Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043763
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:21 schreef Deetch het volgende:

Moeten ze wel op het moment dat de piek zich voordoet allemaal aan de lader gaan hangen
Dal bedoel je?

De meeste Tesla eigenaren hebben dat ding gewoon in de garage en dan plug je dat ding in. Vervolgens laat men de auto meestal dan laden zodat deze net klaar is voor vertrek (accu warm, scheelt actieradius). Maar dat kan ook anders als het voordelen op gaat leveren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136043773
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043791
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.
Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 11:26:14 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_136043799
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.

En mensen beseffen zich ook niet hoeveel geld er uit gegeven wordt om monumentale panden zoals het paleis op de dam in Amsterdam om de zoveel jaar te moeten ontdoen van alle aanslag van uitlaatgassen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_136043898
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dal bedoel je?

De meeste Tesla eigenaren hebben dat ding gewoon in de garage en dan plug je dat ding in. Vervolgens laat men de auto meestal dan laden zodat deze net klaar is voor vertrek (accu warm, scheelt actieradius). Maar dat kan ook anders als het voordelen op gaat leveren.
Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043939
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.
Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043944
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:

[..]

Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Of je doet dat ieder huis zijn eigen energie kan opwekken en bij een piek zet je weerstanden aan.
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:29 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.
Op dit moment wel ja.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043956
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.

En mensen beseffen zich ook niet hoeveel geld er uit gegeven wordt om monumentale panden zoals het paleis op de dam in Amsterdam om de zoveel jaar te moeten ontdoen van alle aanslag van uitlaatgassen.
Daarnaast: met toename van elektrisch rijden zullen weer meer mensen met zonnepanelen aan de slag gaan. De elektrische auto stimuleert gewoon groene stroom, zeker als de politiek daar een beetje verstandig in stuurt (b.v. lagere bijtelling bij aantoonbaar groene stroom).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Forum Admin dinsdag 28 januari 2014 @ 11:30:19 #35
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_136043968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.
Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
pi_136043975
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:

Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Het signaal dat afgegeven wordt is dat er iets moet veranderen, eens.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136044061
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.
Reken maar uit zou ik zeggen en het zal je verbazen....

Elektrische auto
fosiele brandstof -naar elektriciteit -> verlies 55%
Elektriciteit brengen naar auto -> verlies 10%
Elektriciteit omzetten naar beweging -> verlies 50%

Verbrandingsmotor
Fosiele brandstof naar beweging -> verlies 75-80%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136044252
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.
Reken maar uit zou ik zeggen en het zal je verbazen....

Elektrische auto
fosiele brandstof -naar elektriciteit -> verlies 55%
Elektriciteit brengen naar auto -> verlies 10%
Elektriciteit omzetten naar beweging -> verlies 50%

Verbrandingsmotor
Fosiele brandstof naar beweging -> verlies 75-80%
Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136045035
Eh, "Elektrische autos niet schoner bij de energiemix die ze de VS hebben". In landen waar al veel groene energie wordt gewonnen, zoals Noorwegen, Zweden, Oostenrijk of Portugal, zal de conclusie heel anders zijn.

Ik zou het vooral als een aanmoediging zien om eens wat meer aan duurzame elektriciteitsopwekking te doen.
pi_136045565
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.
Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.

je hebt:
- lange oplaadtijd
- tussentijds opladen duurt lang
- minder of geen geluid, dus gevaarlijker
- fabricage accu's is zeer milieuvervuilend
- verwerking van oude accu's kost veel energie
- in NL heeft het meerendeel van de huizen geen garage, dus per huis dient er een oplaadpunt te zijn, of je doet de kabel door je brievenbus
- Opladen duurt lang, dus er zijn veel oplaadpunten nodig
enz enz.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136046275
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.
Inderdaad: beter voor fietsen door de stad,
maar vooral ook beter voor fietsen van stad A naar stad B,
want dán kun je pas lekker hard rijden, sporten zeg maar,
en zo'n fietspad ligt vaak naast de autoweg, dus echt flink door ademen is er nog niet bij.
Als op die autoweg minder vervuilende auto's zouden rijden,
zou er meer woon-werk-verkeer per fiets plaatsvinden,
dus ook weer minder elektrischische auto's, dus minder CO2 wereldwijd,
en dat was in het onderzoek niet meegenomen!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_136048436
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.
Maar weer geen verbrandingsmotor meeslepen... geen aandrijfverlies in de bak, altijd maximaal rendement, bij afremmen win je energie terug, bij filerijden verbruik je niets (althans, niets wat voor de aandrijving gebruikt dient te worden).

quote:
je hebt:
- lange oplaadtijd
Supercharger zorgt dat de auto in een redelijke tijd (ong. 45 min) weer vol zit. Even een hapje en drankje, wat je bij langere ritten ook moet doen.

quote:
- tussentijds opladen duurt lang
Nee.

quote:
- minder of geen geluid, dus gevaarlijker
Fietsers en voetgangers hebben toch een iPod op... ;)

quote:
- fabricage accu's is zeer milieuvervuilend
- verwerking van oude accu's kost veel energie
Ja, maar hier zit wel nog heel veel verbetering in het vat.

quote:
- in NL heeft het meerendeel van de huizen geen garage, dus per huis dient er een oplaadpunt te zijn, of je doet de kabel door je brievenbus
Gewoon fors belasten die palen in het openbaar, dan zijn er snel zat meer garages.

quote:
- Opladen duurt lang, dus er zijn veel oplaadpunten nodig
enz enz.
Nou gebruik je dat oplaadargument voor de derde keer...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † dinsdag 28 januari 2014 @ 13:37:03 #43
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_136048622
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ongelofelijk dat een universiteit dit moet aantonen, terwijl jan met de korte achternaam dit al deccennia weet.
Dit somt het wel op
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:39:15 #44
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136048733
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.
censuur :O
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:39:21 #45
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_136048738
Daarom wacht ik op de waterstofauto's en de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.

Als tijdelijke oplossing kunnen we overigens denken aan kerncentrales die de stroom opwekken om de e-auto's op te laden. Kerncentrales stoten géén CO2 uit! *O* *O* *O*

Maar serieus: waterstof opwekken met een geothermische/waterkracht/getijdencentrale en daar dan auto's op laten rijden is een serieus toekomstbeeld waarbij vervoer zonder uitstoor van CO2 mogelijk is.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_136048822
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
En water is nat :')
Damn ik ga ook maar eens in zo'n duurbetaalde onderzoekscommissie zitten om voor de hand liggende conclusies te trekken
Daar heb je de referenties niet voor.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_136048950
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef Beelzebufo het volgende:
Daarom wacht ik op de waterstofauto's en de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.

Als tijdelijke oplossing kunnen we overigens denken aan kerncentrales die de stroom opwekken om de e-auto's op te laden. Kerncentrales stoten géén CO2 uit! *O* *O* *O*

Maar serieus: waterstof opwekken met een geothermische/waterkracht/getijdencentrale en daar dan auto's op laten rijden is een serieus toekomstbeeld waarbij vervoer zonder uitstoor van CO2 mogelijk is.
Nee.

De problemen met waterstof zijn enorm. Daimler heeft er lang geleden hard aan getrokken en zijn nu in aan het zetten op elektrisch (hebben ook een belang in Tesla). Zij zijn er van overtuigd geraakt dat de nadelen niet opgelost zullen worden, waar de capaciteit van accu's nog steeds ruwweg verdubbelt per 8 jaar.

Over 10 jaar is de elektrische auto volwassen en een reëel alternatief voor vrijwel iedereen. De verbrandingsmotor zal misschien nog voor sportauto's blijven. Dat is mijn stellige overtuiging.

Waterstof is wel voor specifieke toepassingen interessant (zoals langeafstandsvervoer: vrachtverkeer dus).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:46:37 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_136049041
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Daar valt nog zo veel winst te behalen dat elektrische auto's nooit van de grond gaan komen tot de olie op is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_136049714
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.
Hoe moet ik dit nu serieus nemen.... :W
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136049945
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

Hoe moet ik dit nu serieus nemen.... :W
Hij doelde denk ik op een afkoeling van de aarde... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')