abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 27 januari 2014 @ 18:40:16 #1
9859 crew  Karina
Woman
pi_136016060
Ik kom de laatste tijd steeds meer ontwikkelingen tegen op het gebied van 3D-printers en het is een technologie die de wereld zal gaan veranderen! Tijd voor een topic waarin we deze ontwikkeling kunnen bespreken en nieuwtjes met elkaar kunnen delen :)

We zullen steeds minder fabrieken nodig hebben in de toekomst omdat we een klein fabriekje in huis zullen hebben. Er zijn al 3d printers op de markt voor onder de 1000 dollar.

Stel je voor dat je een onderdeel voor je auto nodig hebt en deze gewoon eventjes thuis uitprint, of wat dacht je van deze gitaar:

There's a spider in my guitar: Olaf Diegel's beautifully detailed 3D printed guitars

[Gizmag] has featured many guitars over the years that have veered well away from slight design variations on the ubiquitous Les Paul or Strat body shapes. There have been those which are just stunning (Di Donato/Stereo Acoustic/Tesla Prodigy), others have a look that's both familiar and strange (Ministar/Jetson/Sonic Wind), and others still that are quite frankly bizarre (gAtari 2600/iTar). I think it's fair to say, though, that none have ever looked quite as extraordinarily beautiful as Olaf Diegel's 3D-printed Scarab and Spider electric guitars.



A Professor of Mechtronics at Massey University's School of Engineering & Advanced Technology in Auckland, New Zealand, Diegel told Gizmag that his wonderfully elaborate designs are in the final stages of prototyping ahead of anticipated June availability. He explained that the models featured in the gallery "have their core made out of solid nylon, or aluminum-filled nylon, but the latest (and I think final) design iteration has a core made out of wood, which allows us to better control the resonance and tone of the guitar, which will allow us to do more customization, not just on how the guitar looks, but also on how it sounds."

The Polyamide 2200 or Alumide body of both the prototypes has been created in one piece using an EOS Formiga P100 selective laser sintering system. The Spider has a number of fearsome-looking ODD arachnids positioned throughout its web-like lattice, while there are numerous flowers and insects hanging from the vines of the Scarab. The body shape is rather reminiscent of a Steinberger P-Series headless guitar, with the size being determined by limitations imposed by the current printer. Diegel told us that there are other designs waiting patiently in the wings for the move to a bigger machine, including the wonderful Les Paul-shaped Atom guitar with electrons that actually spin around the nucleus within the open body.



"What makes the technology so great is that we can print all the insects, and intricate detail, inside the guitar bodies all in one piece together with the body," said Diegel. "No assembly needed!"

The designer described the tone offered by the 3D-printed plastic (or plastic/aluminum) instruments as not being quite as bright as guitars with bodies fashioned from wood but the production models should take care of that. These will feature a CNC-machined wood core body surrounded by the 3D-printed plastic open body shape. It's described as being essentially a sleeve that completely envelops the wooden core so that the wood isn't visible, although there is always room to include a stripped away effect to let the stained or natural wood show through strategically-positioned gaps.

Each production model will be uniquely designed for the customer, with some customization possible for the remainder of non-3D-printed hardware (such as neck, pickups, and bridge) and also the chance to replace the ODD branding on the back of the body with a name or logo.

A new website will go live closer to the launch date, when the guitars will be made available to international buyers. Prices are likely to be in the US$3,000 to US$5,000 range.

http://www.zeitnews.org/a(...)printed-guitars.html
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator maandag 27 januari 2014 @ 18:43:23 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_136016187
3D-print Verboden Stad voltooid in De Nieuwe Kerk Amsterdam
Vandaag, maandag 27 januari, is in De Nieuwe Kerk Amsterdam de wereldprimeur voltooid: de geheel in 3D geprinte maquette van de Verboden Stad in Beijing. Om 10.30 uur plaatste Cathelijne Broers, directeur van De Nieuwe Kerk, de print van het laatste van bijna zevenhonderd gebouwen op de plattegrond. Het kostte liefst 112 dagen om het schaalmodel (1:300) van de stad te printen, met vier non-stop draaiende printers van projectpartner Leapfrog. Het 3D-project is onderdeel van de tentoonstelling Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China, nog te zien tot en met komende zondag, 2 februari. De maquette verhuist daarna naar de belangrijkste bruikleengever van de tentoonstelling, het Nanjing Museum in China. Om de voltooiing te vieren zal in het laatste weekend van de tentoonstelling tussen 13 en 16 uur gratis dim sum worden geserveerd aan de bezoekers.

Leapfrog

Een aantal jaren geleden werd 3D-printen nog slechts op kleine schaal gedaan door grote industriële bedrijven met enorm kostbare machines. Nu is deze techniek binnen handbereik gekomen van het grote publiek. Leapfrog is een van de stuwende krachten die de techniek wereldwijd toegankelijk, betaalbaar en gebruiksvriendelijk aan het maken zijn. Het bedrijf is in 2012 opgestart door vier vrienden die elkaar kennen van hun studie in Delft, en verkoopt nu vanuit Alphen aan den Rijn wereldwijd zijn printers. De ‘plug-and-play’ printers worden gebruikt door onder anderen ingenieurs, productontwerpers, architecten, medische onderzoekers en kunstenaars, om snel te kunnen bekijken of hun productontwerpen in het echt ook stand zullen houden (rapid prototyping), of om onderdelen en producten te fabriceren die helemaal zijn toegespitst op hun specifieke behoeften. Met het printen van de Verboden Stad wil Leapfrog de mogelijkheden laten zien die de 3D-printtechniek biedt voor architecten en kunstenaars, en het grote publiek met 3D-printen kennis laten maken.
Bron
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 13 februari 2014 @ 20:11:46 #3
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_136677636
Verwachten jullie dat 3D printers even populair zal worden als 2D? Waar hangt dat van af?
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_136688297
Door een verhuizing zit ik momenteel krap bij kas, maar een 3d-printer is toch wel m'n volgende spaardoel :9~
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_136697854
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:11 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Verwachten jullie dat 3D printers even populair zal worden als 2D? Waar hangt dat van af?
Dat denk ik wel ja, qua tijdsdomein zal het afhangen van het gemak van de aansturing, kwaliteit van de consumentenprinters en de prijs voor een printer. De huidige goedkope consumentenprinters hebben nog wel de nodige haken en ogen, maar kosten ook maar een fractie van de industriele variant (die gerust boven de ¤100.000,- uitkomt)
In de loop van de tijd zal het steeds goedkoper worden hoogwaardige producten zelf te kunnen printen, zeker als je de designs gewoon van internet kunt plukken (niet iedereen kan omgaan met ontwerptools).

Met het verlopen van het Stratasys-patent en de gewonnen rechtzaak van DSM mbt uv-resins begint de echte groeimarkt eigenlijk net pas te openen. :D

Gotta love the 21st century O+
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 11:53:02 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136698147
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:11 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Verwachten jullie dat 3D printers even populair zal worden als 2D? Waar hangt dat van af?
Prijs, gebruiksvriendelijkheid
Toen Apple met de Laserwriter kwam, de eerste netwerk postscript printer voor de massamarkt (300 dpi) was deze net onder de 7.000 dollar (1985 dollars) was dit een enorme doorbraak, daarvoor koste een HP bijna 13.000 dollar.
Nu heb je voor een paar honderd een kleurenlaserprinter thuis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136699737
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 20:11 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Verwachten jullie dat 3D printers even populair zal worden als 2D? Waar hangt dat van af?
Nee want wat heb je eraan om steeds weer schaakstukken en andere kleine kunststof objecten thuis op te laten bouwen.

Het is leuk voor hobbyisten die aan hun treintjes en bouwpakketjes werken, maar voor normale consumenten zie ik echt geen gebruikstoepassingen waarom je zelf thuis een 3d printer zou moeten hebben. :D
  vrijdag 14 februari 2014 @ 12:55:40 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136699991
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee want wat heb je eraan om steeds weer schaakstukken en andere kleine kunststof objecten thuis op te laten bouwen.

Het is leuk voor hobbyisten die aan hun treintjes en bouwpakketjes werken, maar voor normale consumenten zie ik echt geen gebruikstoepassingen waarom je zelf thuis een 3d printer zou moeten hebben. :D
"Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons."
- Popular Mechanics, forecasting the relentless march of science, 1949

"I think there is a world market for maybe five computers."
- Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

"I have traveled the length and breadth of this country and talked with the best people, and I can assure you that data processing is a fad that won't last out the year."
- The editor in charge of business books for Prentice Hall, 1957

"But what ... is it good for?"
- Engineer at the Advanced Computing Systems Division of IBM, 1968, commenting on the microchip.

"There is no reason anyone would want a computer in their home."
- Ken Olson, president, chairman & founder of Digital Equipment Co, 1977

"This 'telephone' has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us."
- Western Union internal memo, 1876.

"The telephone will be used to inform people that a telegram has been sent."
- Alexander Graham Bell.

"The wireless music box has no imaginable commercial value. Who would pay for a message sent to nobody in particular?"
- David Sarnoff's associates in response to his urgings for investment in the radio in the 1920s.

"The concept is interesting and well-formed, but in order to earn better than a 'C,' the idea must be feasible."
- A Yale University management professor in response to Fred Smith's paper proposing reliable overnight delivery service. Smith went on to found Federal Express Corp.

"Who the hell wants to hear actors talk?"
- H.M. Warner, Warner Brothers, 1927.

"So we went to Atari and said, 'Hey, we've got this amazing thing, even built with some of your parts, and what do you think about funding us? Or we'll give it to you. We just want to do it. Pay our salary, we'll come to work for you.' And they said, 'No.' So then we went to Hewlett-Packard, and they said, 'Hey, we don't need you. You haven't got through college yet.'"
- Apple Computer Inc. founder Steve Jobs on attempts to get Atari and HP interested in his and Steve Wozniak's personal computer.

"Airplanes are interesting toys but of no military value."
- Marechal Ferdinand Foch, Professor of Strategy, Ecole Superieure de Guerre.

"Man will never reach the moon regardless of all future scientific advances."
- Dr. Lee De Forest, inventor of the vacuum tube.

"Everything that can be invented has been invented."
- Charles H. Duell, Commissioner, U.S. Office of Patents, 1899.

"Louis Pasteur's theory of germs is ridiculous fiction".
- Pierre Pachet, Professor of Physiology at Toulouse, 1872

"The abdomen, the chest, and the brain will forever be shut from the intrusion of the wise and humane surgeon".
- Sir John Eric Ericksen, British surgeon, appointed Surgeon-Extraordinary to Queen Victoria 1873.

"If excessive smoking actually plays a role in the production of lung cancer, it seems to be a minor one."
- Dr. W.C. Heuper of the National Cancer Institute, as quoted in the New York Times on April 14, 1954.

"For the majority of People, smoking has a beneficial effect."
- Dr. Ian G. Macdonald, Los Angeles surgeon, quoted in "Newsweek", Nov. 8th 1963.

"640K ought to be enough for anybody."
- Bill Gates, 1981.

"The Transistor is a passing fad."
- Dr. William J. Barclay, EE Department NCSU, 1969.

"Apple... What a Dumb Name for a computer company."
- Glen A. Williamson, deciding between a Sol-20 computer kit & an Apple II, 1979.

"The SBIR respondent's [Williamson] proposal is rejected because of his lack of prior experience dealing with automotive lane trackers."
- USDOT/SBIR evaluator's rejection of SBIR submission: of the only two published papers on the subject, at the time, both had the respondent's name on them.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136700199
Ja piet heel leuk, maar als je gewoon logisch nadenkt en weet hoe constructieve materialen normaliter opgebouwd zijn om de atomen en moleculen goed in hun kristalrooster te zitten dan weet je dat zolang we niet atoom voor atoom kunnen bouwen om zo de normale materiaal stucturen te benaderen dit echt niet gaat werken.

Voor de mensen die graag een beurs over dit onderwerp bezoeken is er trouwens 26 en 27 februari in veldhoven de rapid pro
  vrijdag 14 februari 2014 @ 13:06:23 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136700307
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 13:02 schreef Basp1 het volgende:
Ja piet heel leuk, maar als je gewoon logisch nadenkt en weet hoe constructieve materialen normaliter opgebouwd zijn om de atomen en moleculen goed in hun kristalrooster te zitten dan weet je dat zolang we niet atoom voor atoom kunnen bouwen om zo de normale materiaal stucturen te benaderen dit echt niet gaat werken.

Voor de mensen die graag een beurs over dit onderwerp bezoeken is er trouwens 26 en 27 februari in veldhoven de rapid pro
Je denkt te beperkt, 3D printen gaat geheel nieuwe producten en concepten brengen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_136701144
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je denkt te beperkt, 3D printen gaat geheel nieuwe producten en concepten brengen.
Ik kom al 20 jaar in aanraking met 3d printen, en de evolutie gaat erg traag. Er zijn wel wat innovatieve producten mee gemaakt, maar als men al 20 jaar hiermee bezig is is de innovatie cylcus van deze nieuwe technologie wel ernstig traag. :D

Een mooie discussie tussen mensen met nog veel meer verstand van 3d printen als wij hier hebben:

http://www.theengineer.co(...)ring/1017861.article

Ook hier is men niet zo lyrisch over de daadwerkelijke toepassingen. Maar goed sommigen weten het toch beter.

quote:
pi_136707846
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 13:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik kom al 20 jaar in aanraking met 3d printen, en de evolutie gaat erg traag. Er zijn wel wat innovatieve producten mee gemaakt, maar als men al 20 jaar hiermee bezig is is de innovatie cylcus van deze nieuwe technologie wel ernstig traag. :D
De fuel cell stamt al uit 1838. What is your point? Elke grootschalige innovatie is afhankelijk van de omgeving, de tijdsgeest en de technishe mogelijkheden eromheen.
quote:
Een mooie discussie tussen mensen met nog veel meer verstand van 3d printen als wij hier hebben:

http://www.theengineer.co(...)ring/1017861.article

Ook hier is men niet zo lyrisch over de daadwerkelijke toepassingen. Maar goed sommigen weten het toch beter.
quote:
I expect as we see costs reduce and productivity increase so more applications in the medical, consumer goods, electronics, fashion, footwear and sports will come to light. - Phil Reeves
Claimen dat Phil Reeves niet zo lyrisch is over daadwerkelijke toepassingen :')

Persoonlijk gesproken op het 3D event (EHV), hij claimt dat over 15-20 jaar complete wasmachines geprint worden :D
quote:
[..]

Ik hou liever markt trends in de gaten aan de hand van bijvoorbeeld Gartners hype cycles dan en columnist die nog niet veel toegevoegde waarde ziet in een bepaalde technologie.

3D printing is here to stay. De penetratie van consumer 3D printing is misschien in twijfel te trekken, maar ik verwacht dat er niemand over 15 jaar vreemd opkijkt als iemand er 1 heeft staan en er daarnaast shops bestaan waar je professionelere prints kan laten maken (zoals de vele copy-shops die er nu al zijn voor 2D prints)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_136709926
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 16:48 schreef ace_eleven het volgende:


Persoonlijk gesproken op het 3D event (EHV), hij claimt dat over 15-20 jaar complete wasmachines geprint worden :D

Neem dan in je quote van hem ook de rest van het antwoord mee.

AM is just another tool in an engineer’s tool box. It is not the catalyst for an industrial revolution; it is simply something to support technology evolutionst.

Terug naar de wasmachine.

Met 1 enkele printer, of met 1 printer voor de trommel, 1 voor de electrische circuits, 1 voor..., enz... Ik zie nog steeds geen machines op de markt die zowel kunststoffen als metalen in een print kunnen maken. Sterker nog het meeste geprinte metalen worden nog nagesintert dan smelten je kunstoffen weer uit je product. Om dan even door te gaan over de wasmachine, daarin zit ook een flink contragewicht zodat deze niet gaat springen dus ook nog wat beton erbij printen. De verende ophanging welke nu van verenstaal gemaakt wordt door kunststof vervangen welke nogal snel bros wordt of onder de vele drukwisselingen snel kapot gaan.

quote:
3D printing is here to stay. De penetratie van consumer 3D printing is misschien in twijfel te trekken, maar ik verwacht dat er niemand over 15 jaar vreemd opkijkt als iemand er 1 heeft staan en er daarnaast shops bestaan waar je professionelere prints kan laten maken (zoals de vele copy-shops die er nu al zijn voor 2D prints)
Hier ga ik wel in mee, die trend van printshops is al aan de gang.

Veel serieproductie is al zo effcient dat een 3d printer dat gewoon nog lang niet tegen dezelfde kosten, met dezelfde kwaliteiten kan evenaren, en zolang de producten en matrialen niet veranderen voor die producten ze dat ook nooit gaat lukken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Basp1 op 14-02-2014 18:01:02 ]
pi_136712344
Bij de saturn hier al een 3d printertje gezien voor onder de 1000¤. Kwaiteit was niet onaardig vergeleken met een ultimaker. Hij was wel een stuk kleiner.
pi_138019888
Klein schopje. Ik heb een aantal sledestoelen waarvan er twee hardkunstof vloerbeschermers hebben. Die wil ik ook voor de andere stoelen hebben, maar aangezien ze niet meer te koop zijn wil ik ze laten printen. Wie heeft er goede tips? Wat ik me afvraag is dit:

materiaalkeuze: Ik wil iets dat niet bros is, een klein beetje flexibel omdat de beschermers om de slede geklemd gaat worden. Slijtvastheid is meegenomen maar niet het belangrijkste omdat er vilt onder geplakt wordt
productie: Online bestellen of naar een 3d-prinstervice? Online bestellen is wellicht wat goedkoper maar dan moet ik een bestand aanleveren en ik heb eerlijke gezegd geen idee van het format. Kan ik dat zelf eenvoudig maken?
pi_138022178
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 21:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Klein schopje. Ik heb een aantal sledestoelen waarvan er twee hardkunstof vloerbeschermers hebben. Die wil ik ook voor de andere stoelen hebben, maar aangezien ze niet meer te koop zijn wil ik ze laten printen. Wie heeft er goede tips? Wat ik me afvraag is dit:

materiaalkeuze: Ik wil iets dat niet bros is, een klein beetje flexibel omdat de beschermers om de slede geklemd gaat worden. Slijtvastheid is meegenomen maar niet het belangrijkste omdat er vilt onder geplakt wordt
productie: Online bestellen of naar een 3d-prinstervice? Online bestellen is wellicht wat goedkoper maar dan moet ik een bestand aanleveren en ik heb eerlijke gezegd geen idee van het format. Kan ik dat zelf eenvoudig maken?
He stipje streepje ik zal even meike34 hierop attanderen die kan je waarschijnlijk wel helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheWhiteCowboy op 21-03-2014 22:28:41 ]
pi_138022656
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 21:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Klein schopje. Ik heb een aantal sledestoelen waarvan er twee hardkunstof vloerbeschermers hebben. Die wil ik ook voor de andere stoelen hebben, maar aangezien ze niet meer te koop zijn wil ik ze laten printen. Wie heeft er goede tips? Wat ik me afvraag is dit:

materiaalkeuze: Ik wil iets dat niet bros is, een klein beetje flexibel omdat de beschermers om de slede geklemd gaat worden. Slijtvastheid is meegenomen maar niet het belangrijkste omdat er vilt onder geplakt wordt
productie: Online bestellen of naar een 3d-prinstervice? Online bestellen is wellicht wat goedkoper maar dan moet ik een bestand aanleveren en ik heb eerlijke gezegd geen idee van het format. Kan ik dat zelf eenvoudig maken?
Hoi Stipstreep,

Ik neem aan dat je met sledestoelen bedoeld als in autostoelen? Voor huiselijk gebruik?

Zelf heb ik afgelopen tijd wat dingetjes uitgeprint (eigen ontwerpen) met behulp van 3D hubs en daarbij is mijn beeld wel dat je bij 3DHubs meer keuze hebt, materiaal, kwaliteit van de print en snelheid. Je hebt het over versturen van de file, heb je zelf al een 3D model of juist niet? :)
Zelf zou ik persoonlijk voor het meer flexibele pla gaan, bij hard plastic heb ik tot nu toe iets te vaak gezien dat prints afbreken op de zwakste plekken, door de opbouw in lagen, 1 overbelasting en het is gedaan met je voorwerp.
pi_138023362
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:22 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

He stipje streepje ik zal even meike34 hierop attanderen die kan je waarschijnlijk wel helpen.
Thanks Cowboy ^O^
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:31 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Hoi Stipstreep,

Ik neem aan dat je met sledestoelen bedoeld als in autostoelen? Voor huiselijk gebruik?

Zelf heb ik afgelopen tijd wat dingetjes uitgeprint (eigen ontwerpen) met behulp van 3D hubs en daarbij is mijn beeld wel dat je bij 3DHubs meer keuze hebt, materiaal, kwaliteit van de print en snelheid. Je hebt het over versturen van de file, heb je zelf al een 3D model of juist niet? :)
Zelf zou ik persoonlijk voor het meer flexibele pla gaan, bij hard plastic heb ik tot nu toe iets te vaak gezien dat prints afbreken op de zwakste plekken, door de opbouw in lagen, 1 overbelasting en het is gedaan met je voorwerp.
Ik bedoel met sledestoelen geen autostoelen maar zoiets:



De vloerbeschermers worden om de draad geklemd. Ik heb een aantal beschermers, maar hoe ik daar zelf een 3D-bestand van maak zou ik niet weten.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2014 22:47:34 ]
pi_138023754
Wat voor een bestanden zijn het? Ik gebruik sketchup en kan er zowel stl als collada bestanden van maken. 3dhubs (en vele anderen) maken gebruik van .stl files. Als je wil kan ik er wel naar kijken en zo mogelijk printklaar te maken?

Oh sorry, verkeerd gelezen, je hebt ook nog geen 3d model dus?! Wil wel een poging voor je doen anders.
pi_138023884
Ik heb nog geen bestanden en ik weet ook niet welk format ik moet hebben. Sorry, ben wel techneut maar n00b op 3d-gebied :P. Sketchup zeg je? Draait dat op apple of pc?
pi_138031137
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 22:59 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik heb nog geen bestanden en ik weet ook niet welk format ik moet hebben. Sorry, ben wel techneut maar n00b op 3d-gebied :P. Sketchup zeg je? Draait dat op apple of pc?
Kan op allebij ;) Voor 3d printen heb je dan nog wel een plugin nodig om te kunnen exporteren naar .stl file. Als je hulp nodig hebt, stuur maar een pmtje.

Op youtube is er ook een kanaal met erg veel tutorials, van absolute beginner tot professioneel tekenaar.
pi_138045685
Sketchup geinstalleerd en dat moet wel lukken, bedankt ^O^
pi_138065675
Heb er zelf ook nog even over nagedacht en heb wel een leuk idee hiervoor... wat is de diameter van het frame ? 10mm, 15mm of anders ?
pi_138115742
Ik wil zelf een 3d-printer aan gaan schaffen/bouwen. Wilt iemand toevallig de zijne kwijt? *) Vast niet...

Iemand hier ervaring met zelfbouw 3dprinters? Zoja welke en wat vind je ervan?
The above is of no importance.
pi_138124913
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:16 schreef Janpietklaas het volgende:
Ik wil zelf een 3d-printer aan gaan schaffen/bouwen. Wilt iemand toevallig de zijne kwijt? *) Vast niet...

Iemand hier ervaring met zelfbouw 3dprinters? Zoja welke en wat vind je ervan?
Ik heb in Januari dit jaar een cursus 3D printen gevolgd bij het Fablab in Utrecht. Zelfbouw printers zijn erg leuk en dmv het bouwen begrijp je automatisch ook hoe het proces in zijn werking gaat en zal je in de toekomst meer uit je printer (kunnen) halen dan iemand die impulsief een printer koopt, voor erbij.

Wel is er toen gewaarschuwd. Een printer zelf bouwen, welk merk/model dan ook, heeft ook zo zijn nadelen. Hoe steviger een printer in elkaar zit, hoe beter je prints worden. Op het Fablab in Utrecht was dit ook te zien door de verschillende bezoekers, die vóórdat zij gingen printen, eerst even alle Ultimakers (of andere aanwezige printers) langs gingen en te voelen welke het stevigst aanvoelde. Met andere woorden. Heb jij weinig vertrouwen in jezelf als JanpietKlaas-de-printer-bouwer en je zit straks met een zelfbouw printer + te veel speling in het complete apparaat, dan ga je dit terug zien in je prints in de vorm van waaiers of ribbels.

Zelf neig ik ook nog steeds/weer naar die Ultimaker toe, mocht er in de nabije toekomst een printer in huis komen. Cura is een handig en makkelijk programma om te leren en in het omzetten van je model in g-code + je kan er makkelijk zelf modificaties aan verrichten om je printer te verbeteren.
Ook is het een printer die continu 'updates' krijgt aan materialen die deze kan printen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')