FOK!forum / Travel / Liften in Nederland
Onnozelaarmaandag 27 januari 2014 @ 15:38
Ik moet van de week naar de andere kant van Nederland, maar ik heb even niet zo veel geld en toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook kan liften.
Ik vraag me alleen af hoe de ervaringen zijn geweest bij andere liftende meisjes door Nederland. Want ik weet dat er hier dan meteen heel cynisch geroepen wordt dat dat onverstandig is, maar ik geloof best wel in de goedheid van de mens, dus ik ben wel benieuwd hoe anderen dit in de praktijk ervaren hebben.
admiraal_anaalmaandag 27 januari 2014 @ 15:41
Foto?
Plantagehoudermaandag 27 januari 2014 @ 15:43
Doe niet zo moeilijk en ga zwartrijden. Desnoods koop je een kaartje met 40% en ga je naast een student zitten.
Tropanziamaandag 27 januari 2014 @ 15:43
Ken een verhaal van een meisje die het gewoon tot in Zuid Frankrijk is gelukt. Geen problemen gehad.
Verder heb ik er eigenlijk nog weinig van gehoord, sowieso hoor ik niet vaak verhalen dat het überhaupt ooit fout is gegaan.
Tja..1986maandag 27 januari 2014 @ 15:44
Geen ervaring, maar het lijkt mij handig als je op een druk punt een lift probeert te krijgen en dat je route ook veel gebruikt wordt. Als niemand de kant uit moet waar jij heen wil is het natuurlijk vrij kansloos.
imikethatmaandag 27 januari 2014 @ 15:44
Op drukke plekken in en uit stappen dus niet op een verlaten parkeerplaats gaan liften. En zorg dat je goede kleren aan hebt want je zou best een tijdje in de regen en kou kunnen staan.
Yngwiemaandag 27 januari 2014 @ 15:45
En anders vantevoren al een ritje proberen te regelen? Via https://m.toogethr.com/ bijvoorbeeld
Deetchmaandag 27 januari 2014 @ 15:47
Van waar naar waar moet je? Misschien kun je een lift regelen via Fokkers helpen Fokkers? Of via andere sites. Bijv http://www.meerijden.nu/ of http://www.toogethr.com/

Liften is lastig omdat je nooit zeker weet hoe lang je over de reis gaat doen, verder weinig ervaring mee behalve 2 keer gelift toen er busproblemen waren en 2x zelf lifters meegenomen.

Wat mij opviel is dat vooral grote zakenauto's met 1 persoon erin doorrijden en juist de wat wazige types in brakke auto's je meenemen.

Als je wat extra zekerheid in wilt bouwen maak je van elke auto waar je instapt toch even een foto van het nummerbord en gooit dat op facebook ofzo?
HSGmaandag 27 januari 2014 @ 15:48
Je drukt op een knopje en je gaat omhoog of omlaag.
Fatalitymaandag 27 januari 2014 @ 15:49
Gewoon bij een benzinenstation mensen aanspreken en vragen of je mee mag rijden tot plek X.
Na 5 keer vragen zit je al op de achterbank, geen probleem. Niet met het duimpje langs de weg gaan staan iig. Gewoon vragen.
Gedachtenstroommaandag 27 januari 2014 @ 15:51
Ik had altijd een doorgeladen revolver bij me (met vergunning, dat wel) Maar zelfs daarvoor nooit problemen gehad met liften. Moest een keer naar Antwerpen vanuit midden-Nederland...
imikethatmaandag 27 januari 2014 @ 16:14
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:51 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik had altijd een doorgeladen revolver bij me (met vergunning, dat wel) Maar zelfs daarvoor nooit problemen gehad met liften. Moest een keer naar Antwerpen vanuit midden-Nederland...
Gewoon hi-jacken zegmaar?
DonJamesmaandag 27 januari 2014 @ 16:15
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:51 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik had altijd een doorgeladen revolver bij me (met vergunning, dat wel) Maar zelfs daarvoor nooit problemen gehad met liften. Moest een keer naar Antwerpen vanuit midden-Nederland...
..en daarom neem ik nooit lifters mee :') Ik geloof overigens wel dat je nooit een probleem hebt met "liften" al noemt de rest van de wereld dat "carjacken"
Daantkemaandag 27 januari 2014 @ 16:40
Kan prima, wel van tankstation naar tankstation gaan. En ruim de tijd nemen natuurlijk, dus om naar een afspraak te gaan is het niet zo handig.

Heb regelmatig gelift, vooral naar het buitenland maar dan begin je natuurlijk ook in Nederland. In de randstad is het wel lastiger om iemand te vinden die dezelfde kant op gaat. Tevens is het weekend ook niet handig, heb wel eens 6 uur gedaan vanuit Groningen naar huis (Utrecht). En het regende, maar bij tankstations heb je daar niet super veel last van.
Repeatingmaandag 27 januari 2014 @ 16:46
... wat een gepauper. :')
Daantkemaandag 27 januari 2014 @ 16:54
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:46 schreef Repeating het volgende:
... wat een gepauper. :')
Als het je doel is om van A naar B te komen wel ja, maar 9 van de 10 mensen zijn heel relaxed waar je goede gesprekken mee hebt. Als je de tijd hebt, kan het heel tof zijn. Je kunt ook een treinkaartje van twee tientjes kopen en twee uur uit het raam staren en candy crushen, het is net wat je leuker vindt :')
Repeatingmaandag 27 januari 2014 @ 17:16
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:54 schreef Daantke het volgende:

[..]

Als het je doel is om van A naar B te komen wel ja, maar 9 van de 10 mensen zijn heel relaxed waar je goede gesprekken mee hebt. Als je de tijd hebt, kan het heel tof zijn. Je kunt ook een treinkaartje van twee tientjes kopen en twee uur uit het raam staren en candy crushen, het is net wat je leuker vindt :')
Ik had het over TS. En TS wilde graag in Nederland van A naar B.

Kijk, ik snap het wel als je naar het buitenland wil en je de reis er naartoe ook als een vakantie wil beleven. Maar in Nederland zelf?
Daantkemaandag 27 januari 2014 @ 17:18
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:16 schreef Repeating het volgende:

[..]

Ik had het over TS. En TS wilde graag in Nederland van A naar B.

Kijk, ik snap het wel als je naar het buitenland wil en je de reis er naartoe ook als een vakantie wil beleven. Maar in Nederland zelf?
Dan zijn we het eens! Stelselmatig liften in plaats van het OV of eigen vervoer te pakken vind ik ook parasietengedrag :P
Geerdmaandag 27 januari 2014 @ 17:18
Kun je koken?
Gedachtenstroommaandag 27 januari 2014 @ 18:13
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:14 schreef imikethat het volgende:

[..]

Gewoon hi-jacken zegmaar?
Nee eikel. Ik maakte in het eerste deel een grapje. Voor de rest is liften gewoon goed verlopen. :P
imikethatmaandag 27 januari 2014 @ 19:53
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:13 schreef Gedachtenstroom het volgende:

[..]

Nee eikel. Ik maakte in het eerste deel een grapje. Voor de rest is liften gewoon goed verlopen. :P
No shit sherlock
watheetmaandag 27 januari 2014 @ 22:18
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:38 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik moet van de week naar de andere kant van Nederland, maar ik heb even niet zo veel geld en toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook kan liften.
Ik vraag me alleen af hoe de ervaringen zijn geweest bij andere liftende meisjes door Nederland. Want ik weet dat er hier dan meteen heel cynisch geroepen wordt dat dat onverstandig is, maar ik geloof best wel in de goedheid van de mens, dus ik ben wel benieuwd hoe anderen dit in de praktijk ervaren hebben.
blijf gewoon lekker thuis.
Frank_NLwoensdag 29 januari 2014 @ 14:08
Een vrouw krijgt 3x zoveel ritten aangeboden als een man of een koppel, maar een vrouw moet wel wat alerter zijn. Bedenk dat je nooit in hoeft te stappen als iemand stopt of je een lift wil geven. Je zou bvb kunnen zeggen, zeker niet in auto's met meer dan 1 man instappen. Als je op tankstations om een rit vraagt kan je je ook op vrouwen achter het stuur richten.

Zie ook:

TRV / Liften en Couchsurfen #4

https://www.facebook.com/groups/467054706678994/

http://girls.hitchbase.com/doku.php

http://hitchwiki.org/en/Women_hitchhiking
Lemans24woensdag 29 januari 2014 @ 14:09
Of probeer www.blablacar.nl

Dat is carpoolen, maar zeker binnen Nederland spotgoedkoop.
Frank_NLwoensdag 29 januari 2014 @ 14:12
Dat laatste is geen liften. Het aanbod is beperkt, en je moet betalen voor een rit. En ook via rideshare geldt, wees alert :)
Soohrwoensdag 29 januari 2014 @ 15:28
quote:
3s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:47 schreef Deetch het volgende:

Wat mij opviel is dat vooral grote zakenauto's met 1 persoon erin doorrijden en juist de wat wazige types in brakke auto's je meenemen.

Staat in mijn leasecontract zelfs beschreven dat het niet toegestaan is om lifters mee te nemen.
Fatalitywoensdag 29 januari 2014 @ 16:37
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 15:28 schreef Soohr het volgende:

[..]

Staat in mijn leasecontract zelfs beschreven dat het niet toegestaan is om lifters mee te nemen.
Ok man, thanks for sharing.
Frank_NLwoensdag 29 januari 2014 @ 20:08
Ah, het is wel toegestaan, maar verantwoordelijkheid bij ongewenste EN gewenste gevolgen ligt bij de leaserijder zelf. En dat is precies de reden waarom sommige leaserijders wel meenemen en andere niet. Of een lifter aan boord alleen gewenste gevolgen kan hebben of ook ongewenste, hangt van de ideeen van de bestuurder af. En verder kan het inderdaad zo zijn, dat een leaserijder echt denkt dat iets niet mag. Maar dat klopt dus toch niet. Het heeft alleen met het dragen van verantwoordelijkheid te maken. En het is voor een leaserijder een van de makkelijkste voorwendselen om een lifter niet op weg te helpen!

Waar trek je immers de grens tussen wie wel van de leasemij mee mogen en wie niet. Partner. Overige gezinsleden. Overige familieleden. Goede vrienden. Minder goede vrienden. Bekenden van de sportclub. Mensen die na een feestje naar huis willen. Waar ligt dan de grens tussen wat wel en niet mag. Die grens is eigenlijk moeilijk te trekken. Geen idee hoor, hoe precies dat is uitgewerkt in leasecontracten. Mij als lifter maakt het ook niet uit. Ik wacht wel. Achter ieder portier een verhaal, dat is het aardige ervan!

[ Bericht 22% gewijzigd door Frank_NL op 29-01-2014 20:27:24 ]
Onnozelaarwoensdag 29 januari 2014 @ 22:35
Het lijkt me vooral heel leuk om eens te proberen. Want meestal als ik ongeplande dingen doe kom ik hele leuke mensen tegen. Dus alleen daarom al, het lijkt me interessant.

Dat met die meerijd sites heb ik al geprobeerd, maar daar kon ik niks vinden.

Ik ga morgen, maar ik heb besloten dan gewoon te kijken of ik er zin in heb. Het enige wat me tegenhoudt is de bezorgdheid van mijn zusje. Niet zo lang geleden is mijn beste vriendin vermoord en sindsdien is ze heel erg bang dat mij iets zal overkomen. Dus toen ze hoorde dat ik wilde liften werd ze ontzettend boos. En ik snap die angst ergens wel, ook al vind ik hem niet terecht. Maar dat vind ik dus wel moeilijk, omdat ik weet hoeveel stress ik haar hier mee zou bezorgen.
Maar tegelijkertijd heb ik er zelf wel een goed gevoel over. Dus ik vind het wel lastig.

En nog even praktisch, waar begin je? Want ik woon in het centrum, dus als ik hier bij een tankstation ga staan ben ik bang dat de helft van de mensen de stad niet eens uitgaat.
En sowieso, ik denk dat het wel het handigst is om bij tankstations te liften, of niet?
Frank_NLwoensdag 29 januari 2014 @ 23:03
Let op jezelf. Je zou trouwens je zusje mee kunnen vragen. Ze zal dat, zo lijkt me, wellicht niet willen. Maar stiekem is dat wel veiliger voor jou :)

Waar je moet beginnen weet ik niet, want ik weet niet waar je woont :)

Maar op de volgende sites kan je een goede startplek vinden, als je de naam van jouw plaats invoert.
http://hitchwiki.org/maps/
http://hitchwiki.org/en/Main_Page

Als je een smartphone hebt kan je die site trouwens ook onderweg wel eens gebruiken, vooral als je een stad uit wil liften.

Mensen zeggen vaak dat liften bij tankstations het beste gaat. Meestal bedoelen ze dan snelwegtankstations. Op tankstations in de stad is vaak veel verkeer dat niet ver rijdt en in de stad blijft. Maar ook in de stad zijn soms goede tankstations om weg te komen. Op een tankstation kan je mensen beleefd om een lift vragen. Je kan dan zelf kiezen wie je aanspreekt. Op tankstations langs snelwegen is het zo vaak niet zo moeilijk om een chauffeur te vinden die een eind verder rijdt. Dus vraag een chauffeur gewoon om een rit tot een tankstation voor de stad waar hij de snelweg af rijdt. Totdat je bent waar je wil zijn (als je dat weet..) kun je zo vooruit.

Liften langs de weg kan ook goed. Overal waar het verkeer veilig kan stoppen en waar je als voetganger mag komen is het toegestaan om te liften. Ook op opritten van snelwegen mag het als het veilig kan (als er een vluchtstrook is aan het begin van de oprit). Officieel mag het trouwens weer niet op opritten (in ieder geval niet na het snelweg bord), maar het wordt toegestaan door die blauwe kornuiten, als het geen gevaar oplevert voor het verkeer.
Lemans24woensdag 29 januari 2014 @ 23:22
In Utrecht staan ze altijd bij de uitvalswegen (Berenkuil, Stadion o.a.), niet bij de snelwegen.
Onnozelaarwoensdag 29 januari 2014 @ 23:33
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 23:03 schreef Frank_NL het volgende:
Let op jezelf. Je zou trouwens je zusje mee kunnen vragen. Ze zal dat, zo lijkt me, wellicht niet willen. Maar stiekem is dat wel veiliger voor jou :)

Waar je moet beginnen weet ik niet, want ik weet niet waar je woont :)

Maar op de volgende sites kan je een goede startplek vinden, als je de naam van jouw plaats invoert.
http://hitchwiki.org/maps/
http://hitchwiki.org/en/Main_Page

Als je een smartphone hebt kan je die site trouwens ook onderweg wel eens gebruiken, vooral als je een stad uit wil liften.

Mensen zeggen vaak dat liften bij tankstations het beste gaat. Meestal bedoelen ze dan snelwegtankstations. Op tankstations in de stad is vaak veel verkeer dat niet ver rijdt en in de stad blijft. Maar ook in de stad zijn soms goede tankstations om weg te komen. Op een tankstation kan je mensen beleefd om een lift vragen. Je kan dan zelf kiezen wie je aanspreekt. Op tankstations langs snelwegen is het zo vaak niet zo moeilijk om een chauffeur te vinden die een eind verder rijdt. Dus vraag een chauffeur gewoon om een rit tot een tankstation voor de stad waar hij de snelweg af rijdt. Totdat je bent waar je wil zijn (als je dat weet..) kun je zo vooruit.

Liften langs de weg kan ook goed. Overal waar het verkeer veilig kan stoppen en waar je als voetganger mag komen is het toegestaan om te liften. Ook op opritten van snelwegen mag het als het veilig kan (als er een vluchtstrook is aan het begin van de oprit). Officieel mag het trouwens weer niet op opritten (in ieder geval niet na het snelweg bord), maar het wordt toegestaan door die blauwe kornuiten, als het geen gevaar oplevert voor het verkeer.
Super handige links! Heb je vorige ook doorgelezen. Ik denk dat ik wel een goed punt gevonden heb dat redelijk in de buurt is. Dus ik ga het gewoon proberen! Moet nog wel even wat bordjes gaan fixen, maar dat komt morgen wel goed. Leuk dit! En bedankt voor al je info.
Frank_NLdonderdag 30 januari 2014 @ 10:42
Succes.

Mijn favoriete karton haal ik bij Aldi. Daar zijn allerlei dozen (o.a. die van chips) aan beide kanten wit. Wit karton met zwarte letters is het beste zichtbaar, veel beter dan bruin.

Ook beter leesbaar is een hoofdletter en de rest in kleine letters. Veel lifters gebruiken alleen hoofdletters. Die zijn groter, maar toch minder duidelijk leesbaar!
Frank_NLdonderdag 30 januari 2014 @ 10:47
quote:
In Utrecht staan ze altijd bij de uitvalswegen (Berenkuil, Stadion o.a.), niet bij de snelwegen.
Erg goed in Utrecht

oprit Veemarkt van de A27 in beide richtingen (zuid ri Breda / Eindhoven, noord ri H'sum / Almere)
oprit 18 van de A12 (ri Den Haag / R'dam) -> niet bereikbaar te voet, je kan je er wel af laten zetten
oprit 17 van de A12 (ri Den Haag / R'dam) -> bereikbaar met de sneltram naar Nieuwegein, aan de Europaplaan
aansluiting Waterlinieweg met de A28 (ri Zwolle) -> te voet bereikbaar vanaf fietspad, moet wel even de grote weg oversteken, maar met goed bordje altijd snel weg
Novito12donderdag 30 januari 2014 @ 15:31
quote:
14s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:18 schreef Daantke het volgende:

[..]

Dan zijn we het eens! Stelselmatig liften in plaats van het OV of eigen vervoer te pakken vind ik ook parasietengedrag :P
En wat als je stelselmatig lift terwijl je ook een OV-kaart hebt? Wat maakt precies het parasietengedrag? Ik snap niet waarom je het aan de ene kant heel normaal en tof vindt om te liften op vakantie maar het niet als geaccepteerde vervoersmiddel voor andere dingen ziet.

Parasitisme is trouwens de verkeerde term, het is hooguit commensalisme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Commensalisme
Frank_NLvrijdag 31 januari 2014 @ 10:53
Of mutualisme:

Mutualisme is in de ecologie een interactie tussen twee levensvormen (bionten) waarbij beide voordeel hebben van die interactie (+/+).

Voor een aantal chauffeurs maakt het verlenen van een lift de reis aangenamer. Voordelen voor chauffeurs zijn bijvoorbeeld niet alleen in de auto zitten, een openhartig gesprek kunnen voeren, gezelschap bij vermoeidheid om in slaap vallen te voorkomen, hulp bij het vinden van de route of parkeergelegenheid, vriendschap. Vooral voor het openhartig gesprek vind ik dat het liften zich goed leent. Recentelijk vroeg een chauffeur of ik een paar uur wilde rijden en dat deed ik. Daar was ook duidelijk sprake van een mutualistische situatie. Het eerste wat ik zei toen ik reed was: "zo, nu ben jij de lifter!".

Zijn er voordelen aan liften? Mogelijke voordelen: flexibeler dan OV (routeafhankelijk), openhartig gesprek mogelijk (veel beter dan met OV-reizigers), afwisseling, lage kosten, geen CO2-uitstoot veroorzaken. En het kan een voertuig op de weg schelen.

Voordelen voor chauffeurs en lifters.

Bij parasitisme kan ik mij niks voorstellen. Chauffeurs hebben geen nadeel van lifters.

Auto's hebben meestal 4 zitplaatsen. Dus wees gewoon eerlijk, een auto met maar 1 inzittende is killing voor het milieu.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frank_NL op 31-01-2014 11:01:12 ]
Fatalityvrijdag 31 januari 2014 @ 11:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 10:53 schreef Frank_NL het volgende:
Of mutualisme:

Mutualisme is in de ecologie een interactie tussen twee levensvormen (bionten) waarbij beide voordeel hebben van die interactie (+/+).

Voor een aantal chauffeurs maakt het verlenen van een lift de reis aangenamer. Voordelen voor chauffeurs zijn bijvoorbeeld niet alleen in de auto zitten, een openhartig gesprek kunnen voeren, gezelschap bij vermoeidheid om in slaap vallen te voorkomen, hulp bij het vinden van de route of parkeergelegenheid, vriendschap. Vooral voor het openhartig gesprek vind ik dat het liften zich goed leent. Recentelijk vroeg een chauffeur of ik een paar uur wilde rijden en dat deed ik. Daar was ook duidelijk sprake van een mutualistische situatie. Het eerste wat ik zei toen ik reed was: "zo, nu ben jij de lifter!".

Zijn er voordelen aan liften? Mogelijke voordelen: flexibeler dan OV (routeafhankelijk), openhartig gesprek mogelijk (veel beter dan met OV-reizigers), afwisseling, lage kosten, geen CO2-uitstoot veroorzaken. En het kan een voertuig op de weg schelen.

Voordelen voor chauffeurs en lifters.

Bij parasitisme kan ik mij niks voorstellen. Chauffeurs hebben geen nadeel van lifters.

Auto's hebben meestal 4 zitplaatsen. Dus wees gewoon eerlijk, een auto met maar 1 inzittende is killing voor het milieu.
Wel als je een treurige roeper op een forum bent.. dan is in het echt praten met mensen een flinke opgave. Zwetende handjes!

De mensen waarbij ik heb meegelift wisten eerst ook niet wat ze ervan moesten vinden, maar gaven daarna aan het een mooie ervaring te vinden.
Frank_NLvrijdag 31 januari 2014 @ 12:45
[Fok modus]

Veel mensen zijn treurig. Maar die stoppen nooit als ik lift, dus why mention it.

[/Fok modus]
GodsSonvrijdag 31 januari 2014 @ 14:50
Niks meer vernomen van TS na de 29e... niet aangedurfd of ;-)
Onnozelaarzondag 2 februari 2014 @ 01:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 14:50 schreef GodsSon het volgende:
Niks meer vernomen van TS na de 29e... niet aangedurfd of ;-)
O jawel. Het viel me reuze mee. Had al heel snel de eerste lift te pakken en daarna verliep alles eigenlijk ook heel voorspoedig. Nergens echt lang moeten wachten, gelukkig, want het was ook behoorlijk koud. Om de een of andere reden trek ik wel altijd types aan die flink over het leven hebben nagedacht en dan hele filosofische gesprekken beginnen, dat heb ik dus ook altijd als ik uit ga. :')
Maar ik vond het wel heel interessant, vooral door alle verhalen die je te horen krijgt.
Maar ik moet zeggen dat ik lekker in mijn eigen wereldje in de trein zitten toch ook nog steeds wel heel erg chill vind, omdat ik soms ook erg moe kan worden van mensen om me heen.