abonnement Unibet Coolblue
pi_135900943
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:57 schreef superworm het volgende:
Zeg mensen, ik ben letterlijk nét terug en ik moet zeggen dat hoewel ook ik graag wil weten wat Bos zijn reactie is, mijn hoofd er na vanmiddag eigenlijk totáál niet naar staat om een joviaal, blij gesprek te gaan voeren. Ik moet mezelf dan in bochten wurmen waarbij het voor Bos duidelijk zal zijn dat het niet erg gemeend is allemaal. Dienst was aangrijpender dan ik vooraf had kunnen vermoeden.

Vinden jullie het daarom erg om nog één dagje te wachten? Ik bel Bos dan direct na mijn werk morgen, om 4 uur 's middags.
Doe lekker rustig aan man ^O^
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 24 januari 2014 @ 17:58:34 #52
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_135900963
Tuurlijk, die bijen vliegen niet weg hoor.
pi_135900968
Voor mijn part bel je volgende week. Jij hebt de touwtjes in handen.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 24 januari 2014 @ 17:59:49 #54
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135901004
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:57 schreef superworm het volgende:
Zeg mensen, ik ben letterlijk nét terug en ik moet zeggen dat hoewel ook ik graag wil weten wat Bos zijn reactie is, mijn hoofd er na vanmiddag eigenlijk totáál niet naar staat om een joviaal, blij gesprek te gaan voeren. Ik moet mezelf dan in bochten wurmen waarbij het voor Bos duidelijk zal zijn dat het niet erg gemeend is allemaal. Dienst was aangrijpender dan ik vooraf had kunnen vermoeden.

Vinden jullie het daarom erg om nog één dagje te wachten? Ik bel Bos dan direct na mijn werk morgen, om 4 uur 's middags.
Natuurlijk niet :*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 24 januari 2014 @ 18:03:16 #55
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_135901106
Primaas ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 januari 2014 @ 18:11:05 #56
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_135901341
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:57 schreef superworm het volgende:
Zeg mensen, ik ben letterlijk nét terug en ik moet zeggen dat hoewel ook ik graag wil weten wat Bos zijn reactie is, mijn hoofd er na vanmiddag eigenlijk totáál niet naar staat om een joviaal, blij gesprek te gaan voeren. Ik moet mezelf dan in bochten wurmen waarbij het voor Bos duidelijk zal zijn dat het niet erg gemeend is allemaal. Dienst was aangrijpender dan ik vooraf had kunnen vermoeden.

Vinden jullie het daarom erg om nog één dagje te wachten? Ik bel Bos dan direct na mijn werk morgen, om 4 uur 's middags.
Neem je tijd. :Y
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  † In Memoriam † vrijdag 24 januari 2014 @ 19:04:11 #57
248016 goldfinger1963
BBQ KIng
pi_135903186
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:57 schreef superworm het volgende:
Zeg mensen, ik ben letterlijk nét terug en ik moet zeggen dat hoewel ook ik graag wil weten wat Bos zijn reactie is, mijn hoofd er na vanmiddag eigenlijk totáál niet naar staat om een joviaal, blij gesprek te gaan voeren. Ik moet mezelf dan in bochten wurmen waarbij het voor Bos duidelijk zal zijn dat het niet erg gemeend is allemaal. Dienst was aangrijpender dan ik vooraf had kunnen vermoeden.

Vinden jullie het daarom erg om nog één dagje te wachten? Ik bel Bos dan direct na mijn werk morgen, om 4 uur 's middags.
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 17:58 schreef Greyson het volgende:
Voor mijn part bel je volgende week. Jij hebt de touwtjes in handen.
Het gaat er niet om wat mensen over je zeggen,
Maar hoe je ermee omgaat !
Een geschreven woord komt anders over dan een gesproken woord.
  † In Memoriam † vrijdag 24 januari 2014 @ 19:07:34 #58
248016 goldfinger1963
BBQ KIng
pi_135903343
zo de kabels zijn allemaal uit de kabelgoten gehaald en opgerold :7
duurde wel veel langer dan ik had gedacht :')

morgen alles goed inpakken en dan kan het zondag worden opgehaald *O*
Het gaat er niet om wat mensen over je zeggen,
Maar hoe je ermee omgaat !
Een geschreven woord komt anders over dan een gesproken woord.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 19:13:51 #59
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135903594
quote:
17s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:07 schreef goldfinger1963 het volgende:
zo de kabels zijn allemaal uit de kabelgoten gehaald en opgerold :7
duurde wel veel langer dan ik had gedacht :')

morgen alles goed inpakken en dan kan het zondag worden opgehaald *O*
Super *O* *O* *O*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage vrijdag 24 januari 2014 @ 19:39:43 #60
145738 superworm
is erbij
pi_135904615
Om toch een deel van het achterstallig onderhoud weg te werken, dacht ik niet Bos zelf maar mevrouw Imkervereniging nog eens te bellen, vooral omdat ik haar gister vier keer niet aan de lijn kreeg en een email had opgesteld die steeds terugkwam. Natuurlijk een heel ander gesprek om te voeren. Bleek dat ze van Wanadoo naar Ziggo was gegaan, dus mail alsnog verstuurd en ze was heel hartelijk en eigenlijk ook bijzonder duidelijk.

Ze zei dat ze natuurlijk niet precíes wist hoe het zat bij andere verenigingen, maar dat Imkervereniging Bilthoven aan het uitsterven is (dit noemde Bos zelf ook al in het interview). Ze vertelde ook waarom en stelde zeer concreet al direct één belangrijke zaak voor: imkeropleidingen. Dit is niet waar we zelf primair voor verzamelden natuurlijk maar puur haar input, en met haar, hoogstwaarschijnlijk die van Bos, die zoals al gezegd dezelfde zorgen deelt.

Wat is de situatie (ze vertelde het echt diréct en zei dat het echt nijpend begint te worden): in WO2 was er nergens meer suiker te verkrijgen, geen échte suiker en op een gegeven moment ook geen surrogaat meer. Daarop besloten alleen al in De Bilt, Zeist en Bilthoven tíentallen mensen om bijen te gaan houden voor de honing. Wat begon als noodzaak werd na WO2 voortgezet door een hele club aan competente imkers in de wijde omgeving.

De WO2-imkers zijn inmiddels allemaal dood, stuk voor stuk gingen de laatsten de afgelopen jaren. Hún jongere generatie, die het stokje zou moeten overnemen en waar Bos toe behoort, is inmiddels OOK 60-75 jaar oud en stoppen stuk voor stuk wegens lichamelijke gebreken.

Resultaat: in de hele wijdse bosrijke omgeving van de Imkervereniging zijn er nog zés imkers over. Hoewel er landelijk 6.500 zijn en er 1000 bij kwamen vorig jaar (volgens Bos), is dat in elk geval in De Bilt e.o. NIET het geval. Daarnaast bevestigde mevrouw ook, wat Whiskers en ik lazen op internet. Veel mensen beginnen de afgelopen jaren spontaan met bijtjes, maar hebben er weinig kaas van gegeten. Die onervaren imkers bedóelen het goed, maar kunnen zaken als varroamijt en andere problemen vaak niet goed aan of herkennen het aanvankelijk niet. Dan vliegen hun bijtjes uit en besmetten ze alle andere bijen van wél goedopgeleide imkers.

Veel goodwill dus, maar weinig kennis. De kennis van imkers als Bos móet voor een gezonde populatie (en een niet compleet verdwijnende imkervereniging) worden overgedragen aan een nieuwe generatie imkers, kortom. Dat was haar 'first and foremost concern'. Ik vroeg haar natuurlijk om diverse andere zaken te bedenken en ze uit te typen als reactie op de mail. Ook vroeg ik d'r of ze kon nadenken over andere imkers die van vandalen last hadden gehad en evt. een camerasysteem kunnen gebruiken.

Ze wilde heel graag helpen meedenken en de mail (zie hieronder) is net verstuurd. Neem aan binnenkort bericht te ontvangen. Hoe we ondertussen Bós precies gaan helpen blijkt morgen dus. :)

En de discussie 'helpen we deze imkervereniging indien Bos ook achter dat idee staat, of is het geld specifiek voor vandalismebestrijding en moeten we dus elders gaan zoeken', is er een die de komende dagen prima gevoerd kan worden.

quote:
Geachte mevrouw [Imkervereniging],

Namens de FOK!bijenactie om via FOK.nl imker Jan Bos te helpen aan een tegen vandalisme beschermde bijenstal, benaderde ik u enkele dagen geleden al. U trok toen de stoute schoenen zelfs aan door Bos' vrouw te bellen en wat vragen te stellen.

Vandaag zijn wij langsgeweest en bleek stroom zeer waarschijnlijk onmogelijk. Eigenlijk kunnen we niet erg veel doen/geld uitgeven, om Bos te helpen. Daarom benader ik u.

Inmiddels is er namelijk al 2000 euro gedoneerd (!). Daarnaast o.a. twee camerasystemen om ergens op te hangen tegen vandalen. Maar Bos gaf vandaag aan weinig wensen te hebben en bij de KNMI staan de bijen ook relatief veilig.

U bent voor de regio Bilthoven toch wel het aanspreekpunt w.b. (hobby!)imkers. Kent u daarom, in de wijde omgeving, imkers die bijv. ook last hebben gehad van vandalen de afgelopen jaren, imkers die in geldnood zitten of heel hard bepaalde dingen nodig hebben, ga zo maar door?

We willen iets beters en doelgerichters doen, dan het geld in één klap op één van de meerdere bijenstichtingen storten. We hopen dat u daar, voor de omgeving Zeist/De Bilt en wellicht in de richting van mijn woonplaats (Leusden, Woudenberg, Amersfoort) tips over zou kunnen geven.

Al kent u een imker die kasten kwijtraakte door vandalen die in Hilversum, Almere of verder weg woont en imkert, dan nog is werkelijk alle input erg welkom. U kunt me bellen op [xxxxxxxxxx] of even mailen op bert@fok.nl.

Waar het geld exáct heen gaat maakt niet veel uit. De bijen zijn het uitgangspunt en alle hulp die we kunnen bieden willen we bieden.

Alvast bedankt voor uw reactie en het lezen van dit mailtje.

Met vriendelijke groet,

Bert
Of we mensen gaan opleiden, echter, is natuurlijk volstrekt onzeker. Iedereen die dit leest kan in principe zelf zichzelf laten omscholen (en ik ben dat daadwerkelijk van plan, alsook uccie en wellicht al anderen).

Eérst benaderen we Bos voor zijn mening, los van die van mevrouw Imkervereniging, daarna gaan we verder in overleg met o.a. deze mevrouw, alsook met een via Molurus gecontacteerde UU-expert op gebied van bijensterfte en wellicht verdere mensen.

We wachten kortom haar mail en Bos' reactie even af!

[ Bericht 1% gewijzigd door superworm op 24-01-2014 20:50:16 ]
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_135904748
_O_
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 24 januari 2014 @ 19:47:12 #62
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135904939
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:39 schreef superworm het volgende:
Om toch een deel van het achterstallig onderhoud weg te werken, dacht ik niet Bos zelf maar mevrouw Imkervereniging nog eens te bellen, vooral omdat ik haar gister vier keer niet aan de lijn kreeg en een email had opgesteld die steeds terugkwam. Natuurlijk een heel ander gesprek om te voeren. Bleek dat ze van Wanadoo naar Ziggo was gegaan, dus mail alsnog verstuurd en ze was heel hartelijk en eigenlijk ook bijzonder duidelijk.

Ze zei dat ze natuurlijk niet precíes wist hoe het zat bij andere verenigingen, maar dat Imkervereniging Bilthoven aan het uitsterven is (dit noemde Bos zelf ook al in het interview). Ze vertelde ook waarom en stelde zeer concreet al direct één belangrijke zaak voor: imkeropleidingen. Dit is niet waar we zelf primair voor verzamelden natuurlijk maar puur haar input, en met haar, hoogstwaarschijnlijk die van Bos, die zoals al gezegd dezelfde zorgen deelt.

Wat is de situatie (ze vertelde het echt diréct en zei dat het echt nijpend begint te worden): in WO2 was er nergens meer suiker te verkrijgen, geen échte suiker en op een gegeven moment ook geen surrogaat meer. Daarop besloten alleen al in De Bilt, Zeist en Bilthoven tíentallen mensen om bijen te gaan houden voor de honing. Wat begon als noodzaak werd na WO2 voortgezet door een hele club aan competente imkers in de wijde omgeving.

De WO2-imkers zijn inmiddels allemaal dood, stuk voor stuk gingen de laatsten de afgelopen jaren. Hún jongere generatie, die het stokje zou moeten overnemen en waar Bos toe behoort, is inmiddels OOK 60-75 jaar oud en stoppen stuk voor stuk wegens lichamelijke gebreken.

Resultaat: in de hele wijdse bosrijke omgeving van de Imkervereniging zijn er nog zés imkers over. Hoewel er landelijk 6.500 zijn en er 1000 bij kwamen vorig jaar (volgens Bos), is dat in elk geval in De Bilt e.o. NIET het geval. Daarnaast bevestigde mevrouw ook, wat Whiskers en ik lazen op internet. Veel mensen beginnen de afgelopen jaren spontaan met bijtjes, maar hebben er weinig kaas van gegeten. Die onervaren imkers bedóelen het goed, maar kunnen zaken als varroamijt en andere problemen vaak niet goed aan of herkennen het aanvankelijk niet. Dan vliegen hun bijtjes uit en besmetten ze alle andere bijen van wél goedopgeleide imkers.

Veel goodwill dus, maar weinig kennis. De kennis van imkers als Bos móet voor een gezonde populatie (en een niet compleet verdwijnende imkervereniging) worden overgedragen aan een nieuwe generatie imkers, kortom. Dat was haar 'first and foremost concern'. Ik vroeg haar natuurlijk om diverse andere zaken te bedenken en ze uit te typen als reactie op de mail. Ook vroeg ik d'r of ze kon nadenken over andere imkers die van vandalen last hadden gehad en evt. een camerasysteem kunnen gebruiken.

Ze wilde heel graag helpen meedenken en de mail (zie hieronder) is net verstuurd. Neem aan binnenkort bericht te ontvangen. Hoe we ondertussen Bós precies gaan helpen blijkt morgen dus. :)

En de discussie 'helpen we deze imkervereniging indien Bos ook achter dat idee staat, of is het geld specifiek voor vandalismebestrijding en moeten we dus elders gaan zoeken', is er een die de komende dagen prima gevoerd kan worden.

[..]

Fijn dat je haar eindelijk te pakken hebt gekregen!! *O* *O* *O*

Hoe reageerde ze op het bedrag?
Hoeveel kost een opleiding voor 1 imker?
Wat is de vraag (vanuit bestaande of wannabe(e) imkers) naar zo'n opleiding? Zijn er wachtlijsten? Of moet de opleiding nog opgezet worden?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage vrijdag 24 januari 2014 @ 19:49:06 #63
145738 superworm
is erbij
pi_135905001
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:47 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Fijn dat je haar eindelijk te pakken hebt gekregen!! *O* *O* *O*

Hoe reageerde ze op het bedrag?
Hoeveel kost een opleiding voor 1 imker?
Wat is de vraag (vanuit wannabe(e) imkers) naar zo'n opleiding? Zijn er wachtlijsten? Of moet de opleiding nog opgezet worden?
Ik vroeg haar exact de antwoorden op al die vragen te formuleren. Hoe ziet ze zoiets voor zich? Willen de zes overgebleven imkers, of voor mijn part pensionado's, het voor nop doen en is er dus alleen geld nodig voor materiaal, koek en koffie? Of meer dan dat? En naast opleidingen nog andere prangende kwesties?

WB het bedrag zei ze "wów!", net als de Frater die "zó!" zei, verbaasd natuurlijk. Dit soort acties die compleet anonieme Nederlanders proberen te helpen heb je nu eenmaal niet zo vaak :)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 24 januari 2014 @ 19:50:34 #64
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_135905060
Goed verhaal. Afwachten dus maar :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135905113
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 14:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
De Belastingdienst heeft teruggebeld over het "schenkbelastingvraagstuk".

De grens voor de schenkbelasting p.p. is 2092 euro (geldt voor zowel schenker als ontvanger)
Zolang we
1. Een administratie bijhouden waaruit blijkt dat het geschonken bedrag per schenker niet hoger is dan 2092 euro
2. EN we per begunstigde imker niet meer schenken dan 2092 (in geld of goederen)
dan is er geen aangifteplicht (noch voor ons, noch voor de begunstigde)

Eigenlijk wisten we dat inmiddels al, maar het is dus bij deze bevestigd door de Belastingdienst ^O^
Dit lijkt er dan op dat de belastingdienst het als 2 losse schenkingen ziet.
Voorwaarde 1 voor de schenking van een user aan Superworm, en voorwaarde 2 voor een schenking van Superworm aan een imker.
Zou de belastingdienst Superworm alleen als een soort bank zien (transport van geld van een user naar een imker) dan zou voorwaarde 2 niet van toepassing zijn omdat iemand best meer dan 2092 per jaar geschonken mag krijgen belastingvrij, mits dit van meerdere schenkers afkomstig is.
Misschien is het dan ook handig om over te stappen op een tweede tussenpersoon voor de rest van de deelnemingen als er toch gedacht zou worden aan grotere bedragen.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 19:52:20 #66
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135905117
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:49 schreef superworm het volgende:

[..]

Ik vroeg haar exact de antwoorden op al die vragen te formuleren. Hoe ziet ze zoiets voor zich? Willen de zes overgebleven imkers, of voor mijn part pensionado's, het voor nop doen en is er dus alleen geld nodig voor materiaal, koek en koffie? Of meer dan dat? En naast opleidingen nog andere prangende kwesties?

WB het bedrag zei ze "wów!", net als de Frater die "zó!" zei, verbaasd natuurlijk. Dit soort acties die compleet anonieme Nederlanders proberen te helpen heb je nu eenmaal niet zo vaak :)
*O* ^O^ *O*

En GTMA natuurlijk :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage vrijdag 24 januari 2014 @ 19:54:43 #67
145738 superworm
is erbij
pi_135905199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:52 schreef frederik het volgende:

[..]

Dit lijkt er dan op dat de belastingdienst het als 2 losse schenkingen ziet.
Voorwaarde 1 voor de schenking van een user aan Superworm, en voorwaarde 2 voor een schenking van Superworm aan een imker.
Zou de belastingdienst Superworm alleen als een soort bank zien (transport van geld van een user naar een imker) dan zou voorwaarde 2 niet van toepassing zijn omdat iemand best meer dan 2092 per jaar geschonken mag krijgen belastingvrij, mits dit van meerdere schenkers afkomstig is.
Misschien is het dan ook handig om over te stappen op een tweede tussenpersoon voor de rest van de deelnemingen als er toch gedacht zou worden aan grotere bedragen.
En al vinden ze het één donatie, dan is het middels de tig topics, updates en indien de Belastingdienst of users dat graag zien, printscreens van m'n bankafschriften gewoon aan te tonen, dat het echt individuele donaties waren en geen 1 grote monstergift :) Dus het zit helemaal goed, gelukkig maar, anders kon je dit soort acties nooit goed beginnen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 24 januari 2014 @ 19:55:51 #68
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135905229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:52 schreef frederik het volgende:

[..]

Dit lijkt er dan op dat de belastingdienst het als 2 losse schenkingen ziet.
Voorwaarde 1 voor de schenking van een user aan Superworm, en voorwaarde 2 voor een schenking van Superworm aan een imker.
Zou de belastingdienst Superworm alleen als een soort bank zien (transport van geld van een user naar een imker) dan zou voorwaarde 2 niet van toepassing zijn omdat iemand best meer dan 2092 per jaar geschonken mag krijgen belastingvrij, mits dit van meerdere schenkers afkomstig is.
Misschien is het dan ook handig om over te stappen op een tweede tussenpersoon voor de rest van de deelnemingen als er toch gedacht zou worden aan grotere bedragen.
Zo werd het iig aan mij uitgelegd door de meneer van de Belastingdienst die mij terugbelde :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_135905247
Zit nog even het verhaal te lezen alleen dit vind ik een beetje vreemd
quote:
Op de kasten zitten schroeiplekken en de imker kan pas in de lente kijken wat de schade aan de binnenkant is - maakt hij de kasten nu open, dan gaan de bijen sowieso dood.
Ik heb hier ook een bijenkast en heb deze net nog opengemaakt, bijtjes hebben nergens last van.. maar goed misschien heeft het met het type kast te maken..
  vrijdag 24 januari 2014 @ 19:57:24 #70
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135905286
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:56 schreef Schepseltje het volgende:
Zit nog even het verhaal te lezen alleen dit vind ik een beetje vreemd

[..]

Ik heb hier ook een bijenkast en je kan het gewoon openmaken.. maar goed misschien heeft het met het type kast te maken..
Ik denk ivm de winterslaap van de bijen?

Maar goed, ik ben een leek en jij houdt bijen, dus ik zal het wel mis hebben..

Zou het wél schadelijk zijn als het nu 10 graden zou vriezen?

[ Bericht 5% gewijzigd door Whiskers2009 op 24-01-2014 20:02:34 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_135905413
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 19:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik denk ivm de winterslaap van de bijen?

Maar goed, ik ben een leek en jij houdt bijen dus ik zal het wel mis hebben..

Zou het wél schadelijk zijn als het nu 10 graden zou vriezen?
Als je de kast een uur open laat staan zijn ze wel dood, maar even naar binnen kijken is geen probleem. Het grappige is dat ook al slapen ze, je kunt ze langzaam zien bewegen om de temperatuur op pijl te houden.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:01:36 #72
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_135905439
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:00 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Als je de kast een uur open laat staan zijn ze wel dood, maar even naar binnen kijken is geen probleem. Het grappige is dat ook al slapen ze, je kunt ze langzaam zien bewegen om de temperatuur op pijl te houden.
O+

Dank voor je antwoord ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage vrijdag 24 januari 2014 @ 20:17:18 #73
145738 superworm
is erbij
pi_135905931
Artikel uit 2009 dus de Nederlandse imker is 'gemiddeld zestig' is inmiddels richting 'gemiddeld bejaard'.

1945: 32.000 imkers
2009: 6.500, gemiddeld 60 jaar oud
PLUS de recente bijensterfte. De bijencrisis is pijnlijk duidelijk in elk geval.

http://vroegevogels.vara.(...)%5Btt_news%5D=350289
quote:
Het aantal imkers in Nederland neemt sterk af. Van de 6500 imkers in Nederland zijn er ongeveer 15 als beroepsimkers actief. En dat is niet veel.
Direct na de Tweede Wereld Oorlog waren er zo'n 32.000 imkers georganiseerd in Nederland. Dat nam snel af tot een dieptepunt in 1967 met 7100 imkers. Tot 1984 was er weer een toename maar daarna ging het gelijkmatig naar beneden met momenteel dus 6500 georganiseerde imkers.
Die afname heeft meerdere oorzaken: het is moeilijk om als imker een leuke boterham te verdienen en de imker vergrijst. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse imker ligt tegen de zestig jaar.
Om het aantal imkers op peil te houden is instroom van nieuwe imkers dus noodzakelijk. Daarom worden er overal in het land verschillende imker cursussen gegeven. De Nederlandse Bijenhoudersvereniging is een van de initiatiefnemers van deze korte opleidingen. Zo'n cursus is een mooie manier om kennis op te doen over de boeiende bijenwereld, en om de stap te zetten naar een nieuwe hobby. Want een hobby zal het waarschijnlijk blijven. Het is in Nederland bijna niet mogelijk van de bijenteelt te leven, maar als de imker het goed doet, kan het imkeren een aardige hoeveelheid honing opleveren, en hoeft de hobby weinig geld te kosten.
Bijensterfte
Een ander knelpunt in de bijenhouderij is de sterfte onder bijen. De afgelopen zes jaar stierf in Nederland in de winter steeds 15 tot 26 procent van de bijenvolken van imkers. Voorheen lag de wintersterfte rond de 10 à 15 procent. Ook verder in Europa is de sterfte de afgelopen jaren toegenomen.
Imkers zijn hierdoor steeds meer geneigd om met hun hobby te stoppen, waardoor het aantal bijenvolken nog verder afneemt.
Altijd al imker willen worden? Bezoek de internetsite: www.bijenhouders.nl voor meer informatie over deze cursussen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  vrijdag 24 januari 2014 @ 20:20:38 #74
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_135906049
Ik kom er naar aanleiding van dit topic achter, dat ik op 5 minuten van een imker woon :o
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  Redactie Frontpage vrijdag 24 januari 2014 @ 20:22:37 #75
145738 superworm
is erbij
pi_135906116
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 20:20 schreef Uccie het volgende:
Ik kom er naar aanleiding van dit topic achter, dat ik op 5 minuten van een imker woon :o
Nav van dit topic overweeg ik serieus om de lokale imkers (zijn er een paar hier ook) aan de mouw te trekken en er mee te beginnen. Dan moet ik me wel over mijn angst voor stekende insecten zetten. Maar dit lijkt me enorm belangrijk -kijk dat postzegelverzamelaars gemiddeld bejaard zijn, ach, maar imkers?!- en al doe je het een paar jaar, dan is de kennis in elk geval overgedragen. Plus, zoals Bos zegt: vooralsnog zit ik als moderne jongere toch maar voornamelijk achter de computer, i.p.v. iets met de natuur te doen.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')