abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 januari 2014 @ 20:04:43 #1
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_135690063
NIEUWE OLDTIMER REGELING 2014

Voor benzineautos, motoren, bussen en vrachtautos komt er een aangepaste regeling: voertuigen van jaargang 1987 en ouder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar met een maximum van 120 euro per jaar, onder voorwaarde dat er in de winter (december tot en met februari) geen gebruik van de openbare weg wordt gemaakt. Zij kunnen er ook voor kiezen om het voertuig te schorsen.

De nieuwe oldtimer regeling (vanaf 01-01-2014) is als volgt:



En verder

- Het kwarttarief geldt voor 9 maanden rijden, met een stalling in dec/jan/feb. Het tarief is max ¤ 120 voor personenauto's en bedrijfsauto's, voor motoren is dit ¤ 30
- Ook op straat parkeren is gebruik maken van de openbare weg
- In 2014 beginnen de auto's van bouwjaar 1974, vanaf de dag dat ze op kenteken zijn gezet, vrij te vallen
- Schorsing blijft altijd een optie als de auto niet op de openbare weg komt, maar niet als er al sprake is van een kwarttarief in hetzelfde kalenderjaar
- Voor een kampeerauto die aan de hiervoor gestelde eisen voldoet blijft het huidige drie maanden tarief bestaan
- De huidige evenementenregeling blijft bestaan

De regeling is definitief door de tweede kamer. Enkel de eerste kamer dient nog toestemming te geven. Er komt geen uitstel of nieuwe overgangsregeling voor Diesel/LPG. Hier de passage m.b.t. oldimers in het debat over amandementen op het Belastingplan 2014 op maandag 18 november 2013:

Amendement Klein inzake de oldtimervrijstelling (Kamerstuk 33 752, nr. 49) Bron

Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Oordeel: Ontraden.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 19 januari 2014 @ 20:05:52 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135690105
#14 #13
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 19 januari 2014 @ 20:07:02 #3
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_135690139
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 19:11 schreef Prowl het volgende:
http://fehac.nl/met-prins(...)2014-bekend-gemaakt/

[..]

Dus als ik mijn nu geschorste BX in de zomer ergens APK klaar heb en gekeurd kan ik de rest van het jaar volle mep betalen? -O-
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 19:37 schreef Prowl het volgende:
Ik heb nu wel een auto op t oog van eerste toelating 23-01-1987

Zijn er al keuzes gemaakt of gaat dat pas per 1 maart in?
Maarrrrr, heeft de huidige eigenaar dan al de brief gehad en een keuze moeten maken?
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 19 januari 2014 @ 20:07:27 #4
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_135690156
quote:
14s.gif Op zondag 19 januari 2014 20:05 schreef Sounddragon het volgende:
#14
13 toch?
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 19 januari 2014 @ 20:08:26 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135690194
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 20:07 schreef Prowl het volgende:

[..]

13 toch?
Dat zég ik B-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_135690577
quote:
15s.gif Op zondag 19 januari 2014 20:07 schreef Prowl het volgende:

[..]

[..]

Maarrrrr, heeft de huidige eigenaar dan al de brief gehad en een keuze moeten maken?
Jep.
pi_135692545
De deadline voor donaties voor de rechtszaak is binnenkort, geld geven kan nog!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135693502
Zolang die figuren zelf een hoop geld in hun zak stoppen én een belachelijke Outlander Plug-in Hybrid van de zaak (cq stichting) rijden zal ik geen cent doneren aan ze. :P
pi_135693948
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 20:59 schreef Bart-Willem het volgende:
Zolang die figuren zelf een hoop geld in hun zak stoppen én een belachelijke Outlander Plug-in Hybrid van de zaak (cq stichting) rijden zal ik geen cent doneren aan ze. :P
Is dat zo?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135695633
.

[ Bericht 99% gewijzigd door CafeRoker op 19-01-2014 21:27:53 ]
pi_135695709
.
pi_135696657
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2014 21:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Is dat zo?
Ja, meneer Van Embden liet bij de actiedag @ Den Haag trots zien dat hij met zijn Outlander PHIV zou gaan komen.

Het is trouwens zeker dat de stichting de staat gaat dagvaarden:

quote:
Stichting Autobelangen spant definitief een rechtszaak aan tegen de Staat. Begin februari wordt de landsadvocaat gedagvaard en start de procedure, die naar verwachting een jaar in beslag neemt. Kort na de aanvaarding van de aangepaste oldtimerregeling startte de club van Wouter van Embden een nieuwe actie om genoeg financiële middelen te verzamelen om de gerechtelijke gang te kunnen maken. In een persoonlijk gesprek met Auto Motor Klassiek vertelde Van Embden dat de achterban van bezitters de benodigde middelen bij elkaar heeft gebracht om de eerste stappen in het proces te zetten. “Iedereen moet meedoen. Dat is nodig om de rechtszaak tegen de Staat kracht bij te zetten.”

Maar niet te vroeg juichen: men gaat zeer waarschijnlijk WEER met de pet rond!
pi_135697332
Al reed Wouter in een Camaro V8, dat maakt toch niet uit. Hij heeft een ideaal waar ik het mee eens ben.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135697501
Nou ja, het is natuurlijk raar dat oldtimers niet meer belastingvrij zijn en zo'n auto wel. Om dan als "redder des oldtimer-vaderlands" juist in zo'n auto te gaan rijden is eigenlijk een totaal verkeerd signaal. :P
pi_135698770
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2014 21:53 schreef Bart-Willem het volgende:
Nou ja, het is natuurlijk raar dat oldtimers niet meer belastingvrij zijn en zo'n auto wel. Om dan als "redder des oldtimer-vaderlands" juist in zo'n auto te gaan rijden is eigenlijk een totaal verkeerd signaal. :P
Tja dat is naar mijn een hele andere discussie met die Outlanders. Ik neem aan dat Wouter zelf wel ergens een oldtimer heeft staan. En al had hij het niet, ik steun de stichting vanwege zijn doel, niet vanwege Wouters levensstijl.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135699358
Die oldtimer heeft 'ie verkocht. :P De discussie was dat mensen niet uit economische belangen een oldtimer (of wat voor auto dan ook) zouden rijden maar alleen uit liefhebberij. Om dan een auto te kopen puur uit economische motieven (die Outlander heeft giga veel subsidies cq aftrekposten, voor een ondernemer is dat richting de 50k) geeft een verkeerd signaal af als je bovengenoemde waarden wil verdedigen. :P
  zondag 26 januari 2014 @ 18:36:08 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_135971134
Hoe werkt dat nu met die belasting?

Ik heb 2 oldtimers:
-Een auto uit '82, die sinds 7 januari op benzine loopt en ook als zodanig op kenteken staat
-Een motor uit '86

Over de motor heb ik -op een vooraankondiging in november na- niets gehoord en ik heb nog geen acceptgiro ontvangen.

Voor de auto ontving ik zaterdag maarliefst twee brieven:
-Een brief met een dagtekening van 14/1 dat de auto op LPG loopt en dat ik per kwartaal een bedrag van 359 euro mag betalen. De eerste afschrijving zal in februari 2014 plaatsvinden.
-Een brief met een dagtekening van 15/1 dat er een verandering aan het voertuig heeft plaatsgevonden en dat ik per kwartaal 150 euro mag betalen. De eerste afschrijving zal in januari 2014 plaatsvinden.

Naast het feit dat het natuurlijk wel duidelijk is dat men achterloopt met van alles en nog wat, wil ik helemaal niet de volle mep betalen natuurlijk! Hoe kan ik dit wijzigen? Op de site van de belastingdienst kom ik niet verder dan:

quote:
Welk tarief betaalt u bij de overgangsregeling voor uw oldtimer?
Het tijdvak waarover u motorrijtuigenbelasting betaalt bij de overgangsregeling is een kalenderjaar. U betaalt een kwart van de motorrijtuigenbelasting die u normaal per kalenderjaar betaalt, maar maximaal ¤ 120. U moet dit bedrag betalen voordat het tijdvak begint. Het tarief op 31 december van het voorafgaande kalenderjaar is bepalend.
Het tarief op 31 december 2013 was 0, maar blijkbaar moet ik zelf aangeven gebruik te willen maken van het kwarttarief. Op de website en in de brief wordt mij niet duidelijk hoe ik dit kan veranderen.

Weet iemand dit hier?
pi_135971792
Ik begrijp uit de nieuwe regels dat ik straks mijn oldtimer niet meer kan schorsen? Dit doe ik nu om de verzekering niet te hoeven betalen. Feitelijk sta ik gestald van oktober tot en met maart.

Nu moet ik dus of kiezen voor voltarief wat neerkomt op zeg 7 maanden 10 euro = 70 euro te betalen met de mogelijkheid tot schorsen a 25 euro of kwarttarief en dan 12 maanden 2,50 euro betalen = 30.

Nu lijkt die keuze eenvoudig, echter, hoe laat ik de verzekeringspremie stoppen? Nu moet ik het schorsingsbewijs overleggen, maar dat kan dadelijk dus niet meer.

Iemand een idee?

Ook nog niks gehoord over mijn oldtimer overigens, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat deze nu geschorst staat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tha_Duck op 26-01-2014 19:55:38 ]
pi_135974173
Huh, zelf kwarttarief aanvragen? Waar komt die onzin vandaan/
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_135974233
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 19:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Huh, zelf kwarttarief aanvragen? Waar komt die onzin vandaan/
quote:
Ieder jaar in het vierde kwartaal kan de kentekenhouder kiezen om gebruik te maken van de overgangsregeling ōf gewoon MRB te betalen.
http://fehac.nl/met-prins(...)2014-bekend-gemaakt/
pi_135974521
quote:
Ik heb nergens gelezen dat ik actief een keuze moet maken.

En nu? Ik heb 2 oldtimers en voor eentje heb ik factuur gekregen voor het volle tarief, een telefoontje naar de belastingdienst leerde mij dat deze onterecht was.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 26 januari 2014 @ 20:13:46 #22
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_135975120
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 20:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ik heb nergens gelezen dat ik actief een keuze moet maken.

En buiten dat; we kunnen in het vierde kwartaal kiezen, maar dat is dus pas in oktober...

Edit: lees nu die link naar de site van de Fehac:

quote:
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken.
Waarom gaat men dan in godsnaam overmorgen de volle mep van mijn rekening afhalen?!
pi_135977790
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 18:53 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik begrijp uit de nieuwe regels dat ik straks mijn oldtimer niet meer kan schorsen? Dit doe ik nu om de verzekering niet te hoeven betalen. Feitelijk sta ik gestald van oktober tot en met maart.

Nu moet ik dus of kiezen voor voltarief wat neerkomt op zeg 7 maanden 10 euro = 70 euro te betalen met de mogelijkheid tot schorsen a 25 euro of kwarttarief en dan 12 maanden 2,50 euro betalen = 30.

Nu lijkt die keuze eenvoudig, echter, hoe laat ik de verzekeringspremie stoppen? Nu moet ik het schorsingsbewijs overleggen, maar dat kan dadelijk dus niet meer.

Iemand een idee?

Ook nog niks gehoord over mijn oldtimer overigens, maar dat zal ongetwijfeld komen omdat deze nu geschorst staat.
Bedenkt me net dat ik zonder schorsing de verzekering niet eens kan stoppen, de auto MOET een apk en verzekering hebben zonder schorsing. Daarentegen mag ik dec/jan/feb niet op de openbare weg zijn dus is een verzekering kolder in die tijd. En wat als ik op zeg 5 december mijn APK moet vernieuwen, dat mag niet maar ik moet hem wel hebben.

Wat een bizarre situatie!

Update: volgens http://www.belastingdiens(...)ema_oldtimerregeling is schorsen dus wel mogelijk, maar zonder teruggaaf belasting voor de geschorste maanden. Maar aangezien schorsen 25 euro kost en de verzekering zeg een euro of 12 is het niet echt interessant.

In mijn geval is het denk ik geen hele grote ramp, tot nu verzekerde ik de auto niet bij een schorsing maar aangezien de auto deze winter volledig gerestaureerd is en dus een allrisk gaat krijgen is het wel verstandig om de auto verzekerd te laten. Stel dat de stalling afbrand of de auto gejat wordt tenslotte. Tot nu toe was dat een mogelijke schade van 1000 tot 2000 euro :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Tha_Duck op 26-01-2014 21:01:14 ]
  zondag 26 januari 2014 @ 21:07:04 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_135978873
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 20:54 schreef Tha_Duck het volgende:
... tot nu verzekerde ik de auto niet bij een schorsing maar aangezien de auto deze winter volledig gerestaureerd is en dus een allrisk gaat krijgen is het wel verstandig om de auto verzekerd te laten. Stel dat de stalling afbrand of de auto gejat wordt tenslotte. Tot nu toe was dat een mogelijke schade van 1000 tot 2000 euro :)
Ik heb een "zomertijd clausule"; op de weg alleen verzekerd tijdens zomertijd. In schuur hele jaar verzekerd tegen brand, diefstal ed.

Europeesche klassieker verz., maar vast ook elders te regelen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_135978946
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2014 21:07 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb een "zomertijd clausule"; op de weg alleen verzekerd tijdens zomertijd. In schuur hele jaar verzekerd tegen brand, diefstal ed.

Europeesche klassieker verz., maar vast ook elders te regelen.
Ah, dat heb ik ook gezien bij NAG waar ik nu aan het kijken ben, als dat de 'zomertijd' inhoudt die ze schrijven dan is het wel gunstig inderdaad. Beter dan het nu geregeld is in mijn situatie zelfs :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')