Samen met je twee mede-studenten toch?quote:Op zondag 19 januari 2014 00:14 schreef Guitar93 het volgende:
Huur bedraagt 1000euro dus dat is wel mogelijk? Als dat zo is moet ik de eerste maand 4k aftikken, voor een student is dat bijna echt enorm veel.
Heeft iemand hier daar trouwens ervaring mee in de praktijk? Ik ben me bewust dat dit wettelijk gezien mogelijk is, maar hoe werkt het in de praktijk? Nuttig voor als ik in de toekomst een nieuw huis ga zoeken.quote:Op zondag 19 januari 2014 10:14 schreef Klopmeister het volgende:
Er mogen wel bemiddelingskosten aan de huurder worden gevraagd als hij de bemiddelaar een zoekopdracht geeft en bij deze woning bemiddelt die geen deel uitmaakt van zijn eigen woningaanbod. In dat geval voert de bemiddelaar geen werkzaamheden uit voor de verhuurder, maar alleen voor de huurder (als aanhurend makelaar).
Wanneer de woning onderdeel uitmaakt van het woningaanbod van de bemiddelaar kun je naderhand de bemiddelingskosten terugvorderen.
"e:Wanneer hoeft u GEEN bemiddelingskosten te betalen?
Als een bemiddelaar zowel in opdracht van de verhuurder als de huurder werkt, mag hij geen loon in rekening brengen bij de particuliere huurder voor de bemiddeling bij het tot stand komen van een huurovereenkomst voor een zelfstandige woonruimte (BW, boek 7, art. 417 en 427). Deze kosten zijn voor de verhuurder.
Daar komt bij dat een bemiddelaar enkel voor zowel de verhuurder als de particuliere huurder mag optreden indien de particuliere huurder hiervoor zijn schriftelijke toestemming heeft gegeven. Als de huurder niet zijn schriftelijke toestemming heeft gegeven, dan mag de bemiddelaar ook op grond daarvan geen bemiddelingskosten in rekening brengen (BW, boek 7, art. 417 lid 1 en 2).
Er zijn nog wat regels maar het komt er gewoon op neer dat tenzij jij van tevoren schriftelijk opdracht hebt gegeven aan de bemiddelaar om ook voor jullie te werken hij geen kosten in rekening mag brengen voor jullie.quote:Wat kunt u doen als u de bemiddelingskosten al heeft betaald?
Bemiddelingskosten die ten onrechte zijn betaald, kunnen worden teruggevorderd bij de bemiddelaar. De NVM heeft hiervoor een concept-sommatiebrief en een concept-dagvaarding opgesteld. U kunt deze hieronder downloaden.
N.B. Helaas is in de praktijk niet altijd even duidelijk of er sprake is van tweezijdige bemiddeling. Het is daarom verstandig om bij het verstrekken van een opdracht meteen vast te laten leggen of er sprake is van eenzijdige of van tweezijdige bemiddeling. Als een woning op Funda wordt aangeboden, mag u er overigens vanuit gaan dat de makelaar al opdracht heeft van de verhuurder om voor hem te bemiddelen.
Het lijkt mij dat het verhaal van de voordeur van belang kan zijn. Ik weet niet of jullie alle drie een contract tekenen, of dat één van jullie de woning zelfstandig huurt en de andere twee in onderhuur gaan. Zoek dat even uit want dat maakt zo te lezen wel degelijk verschil.quote:Wanneer moet u als huurder WEL bemiddelingskosten betalen?
Op bovenstaand antwoord op de vraag wanneer u GEEN bemiddelingskosten hoeft te betalen bestaan twee uitzonderingen:
Een bemiddelaar mag wel bemiddelingskosten aan de huurder in rekening brengen als het gaat om onzelfstandige woonruimte. Een onzelfstandige woonruimte is een woonruimte zonder eigen voordeur (d.w.z. het niet-exclusieve gebruik van een voordeur) en/of het exclusief gebruik van wezenlijke voorzieningen, zoals keuken, badkamer en toilet. Echter, de particuliere huurder moet dan wel zijn schriftelijke toestemming aan de bemiddelaar hebben gegeven om ook voor de verhuurder op te treden.
Er mogen wel bemiddelingskosten in rekening gebracht worden aan de huurder als deze handelt met bedrijfsmatige doeleinden.
En natuurlijk mogen er bemiddelingskosten aan de huurder worden gevraagd als hij de bemiddelaar een zoekopdracht geeft en bij deze woning bemiddelt die geen deel uitmaakt van zijn eigen woningaanbod. In dat geval voert de bemiddelaar geen werkzaamheden uit voor de verhuurder, maar alleen voor de huurder (als aanhurend makelaar).
1333,33 pp dat moet toch te doen zijn.quote:Op zondag 19 januari 2014 00:14 schreef Guitar93 het volgende:
Huur bedraagt 1000euro dus dat is wel mogelijk? Als dat zo is moet ik de eerste maand 4k aftikken, voor een student is dat bijna echt enorm veel.
Van huurders.infoquote:Op zondag 19 januari 2014 16:10 schreef Holenbeer het volgende:
om de discussie over bemiddelingskosten nog een zwaai te geven: wat als er geen bemiddelingskosten zijn, maar wel hoge administratiekosten en contractkosten? (en dan uiteraard de vraag wat 'hoog' is).
Direct Wonen hanteert bijvoorbeeld 1 maand huur (incl gwl, excl btw) als bemiddelingskosten, en daarbovenop iets van 200 euro kosten om contract op te stellen (administratiekosten). Dit is absurd hoog natuurlijk, maar is er een wettelijk maximum aan die contractkosten? met andere woorden, stelt dat Direct Wonen de bemiddelingskosten schrapt omdat iedereen dat terugeist, maar de contractskosten verdubbelt. Kan je dat dan nog terug vorderen?
Overigens sta ik op het punt in zee te gaan met een organisatie waarbij ik 175 excl btw aan eenmalige kosten moet betalen. Heb er an sich niet zoveel moeite mee om eenmalig dit te betalen, maar uiteindelijk heb ik zelf de woning gevonden op hun website (waarvoor ik al moest betalen om te kunnen reageren) en moest ik zelf een afspraak maken met de huidige huurder voor een bezichtiging. De organisatie regelt voor mij alleen een contract. Kan ik dit (hypothetisch gezien, waarschijnlijk vind ik het bedrag de moeite niet waard) ook terugvorderen?
quote:Contract- of administratiekosten
Veel verhuurders brengen contract- of administratiekosten in rekening voor de werkzaamheden die zij moeten verrichten om het huurcontract af te sluiten. Dit is toegestaan, maar de kosten moeten redelijk zijn. Vroeger had de Huurcommissie hier een regel voor: het is ongeveer 2 uur werk voor een administratieve kracht en de kosten mogen verdeeld worden tussen huurder en verhuurder. Dat komt neer op maximaal ongeveer 60 euro contractkosten voor de huurder. Helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om te hoge contractkosten aan te vechten bij de Huurcommissie. Dat kan nog wel bij de Kantonrechter, maar zo’n procedure kost vaak meer geld dan de contractkosten waarover het gaat.
klinkt behoorlijk vrijblijvend. Kosten die verdeeld mogen worden (en dus niet hoeft) en een drempel waarop de kartonrechter pas rendabel wordt.quote:Op zondag 19 januari 2014 21:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Van huurders.info
http://www.huurders.info/(...)en-bij-huurcontract/
[..]
Yup,quote:Op zondag 19 januari 2014 21:11 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
klinkt behoorlijk vrijblijvend. Kosten die verdeeld mogen worden (en dus niet hoeft) en een drempel waarop de kartonrechter pas rendabel wordt.
Ze verdienen al genoeg aan de verhuurder, die betaalt vaak ook een maand. Met 3 uurtjes werk verdienen die schurken dus zo 2200 euro....quote:Op zondag 19 januari 2014 21:16 schreef Piet__Piraat het volgende:
Het is heel gebruikelijk en meestal een maand huur. Een hoop geld natuurlijk, maar ja, die lui moeten ook ergens voor werken.
Ik ben blij dat het bij mijn huidige verhuurder meeviel. Was in de vorm van 'contractkosten' gegoten en alsnog 300 euro, maar toch.
maar de vraag is hoeveel uren en personen ze moeten dekken met die 2200 euro. Je maakt mij immers niet wijs dat er wekelijks 13 (40 / 3) contracten afgesloten wordenquote:Op maandag 20 januari 2014 11:59 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ze verdienen al genoeg aan de verhuurder, die betaalt vaak ook een maand. Met 3 uurtjes werk verdienen die schurken dus zo 2200 euro....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |