abonnement Unibet Coolblue
pi_136560488
ad1)
Nee, een akkoord bestaat niet altijd uit 3 tonen. In principe kun je bijna oneindig veel tonen hebben. De definitie is de samenklank van minstens 3 verschillende noten, kan ook 4 zijn, maar ook 12. Daarnaast moet je een toon niet met een noot verwarren: een A van 440Hz is dezelfde NOOT als een A van 880Hz, namelijk een A, maar een andere TOON namelijk een octaaf lager.

Ja, het klopt wel dat je een open snaar kunt spelen als onderdeel van een akkoord.

Ad 2)
Nee, een majeur is 2 - 1,5, een mineur is 1,5 - 2, een augmented is 2 - 2, een diminished is 1,5 - 1,5 etc.

Ad 3)
Je kunt prima de open A spelen in een D-akkoord als basnoot, maar dit verandert de voicing van je akkoord; ipv D - F# - A heb je A - D - F#. Je speelt het akkoord dus in 2de inversie. Aangezien akkoorden in 2de inversie de neiging hebben om niet meer als het originele akkoord gehoord te worden, verandert dit ook de perceptie van het akkoord.

Vroeger werd dit veel gebruikt om een sterke cadens te krijgen, de zogenaamde
Cadential 6/4 (waar 6/4 staat voor 2de inversie, maar dat gaat iets te ver voor nu). Dus een cadential 6/4 > dominant > tonica. Om in D majeur te blijven:
A - D - F# > A - C# - E > D - F# - A.

Als je dit achter elkaar speelt hoor je goed het verschil in perceptie.

Wil je hier dieper op ingaan dan verwijs ik je graag naar het volgende topic:
MUZ / Muziektheorie topic
I feel kinda Locrian today
  maandag 10 februari 2014 @ 23:23:27 #227
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_136572741
Pff, voor 538 kunnen we 1 volledig nummer spelen dus dat is prima. En daarna nog iets in 1 minuut geprakt. Dat is zo kort :')
pi_136576899
Wanneer ben je 'on air'? ;)
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 11 februari 2014 @ 15:38:43 #229
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_136589044
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_136589677
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:20 schreef starla het volgende:
ad1)
Nee, een akkoord bestaat niet altijd uit 3 tonen. In principe kun je bijna oneindig veel tonen hebben. De definitie is de samenklank van minstens 3 verschillende noten, kan ook 4 zijn, maar ook 12. Daarnaast moet je een toon niet met een noot verwarren: een A van 440Hz is dezelfde NOOT als een A van 880Hz, namelijk een A, maar een andere TOON namelijk een octaaf lager.

Ja, het klopt wel dat je een open snaar kunt spelen als onderdeel van een akkoord.

Ad 2)
Nee, een majeur is 2 - 1,5, een mineur is 1,5 - 2, een augmented is 2 - 2, een diminished is 1,5 - 1,5 etc.

Ad 3)
Je kunt prima de open A spelen in een D-akkoord als basnoot, maar dit verandert de voicing van je akkoord; ipv D - F# - A heb je A - D - F#. Je speelt het akkoord dus in 2de inversie. Aangezien akkoorden in 2de inversie de neiging hebben om niet meer als het originele akkoord gehoord te worden, verandert dit ook de perceptie van het akkoord.

Vroeger werd dit veel gebruikt om een sterke cadens te krijgen, de zogenaamde
Cadential 6/4 (waar 6/4 staat voor 2de inversie, maar dat gaat iets te ver voor nu). Dus een cadential 6/4 > dominant > tonica. Om in D majeur te blijven:
A - D - F# > A - C# - E > D - F# - A.

Als je dit achter elkaar speelt hoor je goed het verschil in perceptie.

Wil je hier dieper op ingaan dan verwijs ik je graag naar het volgende topic:
MUZ / Muziektheorie topic
Bedankt voor de uitgebreide post ^O^ Ik zal me eens gaan melden in dat andere topic ;)
pi_136699134
Een straplock die regelmatig uit de body springt. Wat raden jullie aan? Al geprobeerd: kit, houtlijm. Ik denk er nu aan om het oorspronkelijk gat te dichten en de lock een stukje verderop te boren.

Heeft iemand andere ideeën?
pi_136699333
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:25 schreef AverageJoe het volgende:
Een straplock die regelmatig uit de body springt. Wat raden jullie aan? Al geprobeerd: kit, houtlijm. Ik denk er nu aan om het oorspronkelijk gat te dichten en de lock een stukje verderop te boren.

Heeft iemand andere ideeën?
Stukje lucifer met houtlijm erin, dan pakt het schroefdraad weer.
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_136699363
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:32 schreef Cynic het volgende:

[..]

Stukje lucifer met houtlijm erin, dan pakt het schroefdraad weer.
Ga ik gelijk proberen! Bedankt
pi_136700965
Mijn Epiphone Les Paul heeft 6 maanden zonder snaren gestaan en is nu zo goed als onspeelbaar geworden. Veel fretbuzz en vrijwel alle noten worden óf direct óf te vroeg gedempt.

Ik heb weinig ervaring met gitaren. Dit is mijn eerste. Moet ik 'm nou laten afstellen voor dit probleem?
Kindness
  vrijdag 14 februari 2014 @ 16:49:48 #235
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_136707874
Jongens, ik verkoop mijn Fender Tweed Blues Junior, maak straks even een topic in V&A. 15 watt buizenbakkie, zeer gewild ;)

Ik heb 'm voor thuis, maar gaat al gauw te hard. Bovendien heb ik nu een Vox Lil Night Train die ik toffer vind. 450 euro, proberen in Haarlem. :)





We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_136712738
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 13:22 schreef GeorgeMichael het volgende:
Mijn Epiphone Les Paul heeft 6 maanden zonder snaren gestaan en is nu zo goed als onspeelbaar geworden. Veel fretbuzz en vrijwel alle noten worden óf direct óf te vroeg gedempt.

Ik heb weinig ervaring met gitaren. Dit is mijn eerste. Moet ik 'm nou laten afstellen voor dit probleem?
Jep, kromgetrokken nek. Even laten afstellen inderdaad.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_136712759
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 12:32 schreef Cynic het volgende:

[..]

Stukje lucifer met houtlijm erin, dan pakt het schroefdraad weer.
Dit. Allerbeste oplossing.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zaterdag 15 februari 2014 @ 01:20:54 #238
388993 ItsTheSebbe
Praise the Sun!
pi_136725746
Spelen jullie met fingerpicking eigenlijk ooit met je rechterpink? Ik probeer dat eigenlijk altijd te vermijden door of 2 snaren met m'n duim achter elkaar te doen of 2 snaren met m'n ringvinger.
pi_136726015
Gebruik nooit m/n pink voor picking, behalve als het stuk er echt om vraagt.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 15 februari 2014 @ 02:41:49 #240
388993 ItsTheSebbe
Praise the Sun!
pi_136726279
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 01:50 schreef starla het volgende:
Gebruik nooit m/n pink voor picking, behalve als het stuk er echt om vraagt.
Nee, ik dus ook niet en heb nog nooit een stuk gespeeld waar het echt nodig was. Geen idee of het ooit handig is om te leren als het toch zo schaars voorkomt en redelijk eenvoudig met je duim of ringvinger te spelen.
pi_136731898
Hoe kan je een gitaar het beste verpakken om te versturen via de post?
pi_136742287
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 12:35 schreef Aresdreams het volgende:
Hoe kan je een gitaar het beste verpakken om te versturen via de post?
Hmmm, hoe ik m binnen heb gekregen via de post was eens met veel bubbelwrap... dikke kranten en stukken karton om de nek en vooral veel bescherming.

Zat wel in de 'normale' gitaardoos geloof ik, is prima overgekomen op die manier.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 22:34:08 #243
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_136754504
Zijn er hier nog dance/producer fans? Ii heb nog 2 kaarten voor de DanceFair liggen.
  zondag 16 februari 2014 @ 00:18:01 #244
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_136758319
Hoi,
Ik ben al heel lang fervent luisteraar van allerlei soorten rock, echt vanalles. De laatste tijd luister ik vooral naar David Bowie en mede hierdoor heb ik ontzettende zin gekregen zelf te beginnen met gitaar spelen. Ik ben echter een enorme leek en had een paar vragen.

-Hoeveel verschil is er tussen akoestisch en elektrisch behalve geluid? De meeste muziek wordt nu natuurlijk met elektrische gitaren gemaakt, is het überhaupt een optie te beginnen met akoestisch als je uiteindelijk sowieso allerlei rock nummers wilt spelen?
-Er zijn sowieso heel veel verschillende gitaren heb ik al gezien, welke zijn aan te raden voor een beginner? Waarschijnlijk is dat meer een kwestie van geluid denk ik?
-Prijsklasse. Als arme scholier is mijn budget niet al te hoog, vanaf welke prijs kan ik iets fatsoenlijks krijgen? Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar volgens mij geeft niemand bakken met geld uit aan een eerste gitaar.

Zoals je ziet weet ik er echt helemaal niks van. :7 Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_136758882
ik weet niet wat dit is maar het is supergeil



pi_136759013
quote:
17s.gif Op zondag 16 februari 2014 00:40 schreef Trollscience het volgende:
ik weet niet wat dit is maar het is supergeil
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gebruikt door Rage Against TM Tom Morello?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_136759041
quote:
10s.gif Op zondag 16 februari 2014 00:45 schreef Godshand het volgende:

[..]

Gebruikt door Rage Against TM Tom Morello?
:?
  zondag 16 februari 2014 @ 01:41:55 #248
388993 ItsTheSebbe
Praise the Sun!
pi_136760049
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 00:18 schreef Quotidien het volgende:
Hoi,
Ik ben al heel lang fervent luisteraar van allerlei soorten rock, echt vanalles. De laatste tijd luister ik vooral naar David Bowie en mede hierdoor heb ik ontzettende zin gekregen zelf te beginnen met gitaar spelen. Ik ben echter een enorme leek en had een paar vragen.

-Hoeveel verschil is er tussen akoestisch en elektrisch behalve geluid? De meeste muziek wordt nu natuurlijk met elektrische gitaren gemaakt, is het überhaupt een optie te beginnen met akoestisch als je uiteindelijk sowieso allerlei rock nummers wilt spelen?
-Er zijn sowieso heel veel verschillende gitaren heb ik al gezien, welke zijn aan te raden voor een beginner? Waarschijnlijk is dat meer een kwestie van geluid denk ik?
-Prijsklasse. Als arme scholier is mijn budget niet al te hoog, vanaf welke prijs kan ik iets fatsoenlijks krijgen? Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar volgens mij geeft niemand bakken met geld uit aan een eerste gitaar.

Zoals je ziet weet ik er echt helemaal niks van. :7 Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Hallo mede-Dota 2 speler (Gok ik maar van je profile pic :P),
- Als eerst wil ik even deze 2 mythes ontkrachten: "Je moet beginnen met een acoustische gitaar, want het is moeilijker om te spelen en daardoor worden je vingers sneller sterk." en "Je moet beginnen met een elektrische gitaar, want het is makkelijker om te spelen." Deze twee zijn ronduit onzin. Je moet beginnen met de gitaar die je het meest aantrekt, qua speelstijl, geluid, gevoel, etc. Op die manier is het bespelen ervan leuker voor je, waardoor je meer gaat spelen en daardoor sneller beter wordt. Als je uiteindelijk alleen rock nummers wil spelen, lijkt mij het handigst om met een elektrische gitaar te beginnen, omdat de meeste rockmuziek gespeeld wordt met een elektrische gitaar. Wat ik bij veel mensen zie, ook bij mijzelf, is dat je uiteindelijk na een tijdje spelen op de ene soort gitaar toch ook zin hebt om een keer te leren hoe je de andere moet spelen. Ik heb een stuk of 5 jaar elektrisch gespeeld en heb 2 maanden geleden een steel string acoustisch-electische gitaar gekocht en ben nu veel bezig met liedjes van Andy McKee en ik vind de afwisseling erg fijn.
- Wat ik in ieder geval zou afraden zijn de gitaren, die deel zijn van een 'beginners pakket'. In zo'n pakketje wordt je verleid met een gitaar, gigbag, strap, stemapparaat, etc. Meestal zijn die gitaren erg slecht gefine-tuned, hebben een slechter geluid en zijn minder goed bespeelbaar. Het lijkt mij het best als je bezoekje brengt aan een gitaarwinkel bij je in de buurt en ze verteld wat je wilt; budget, speelstijl, wat je uiteindelijk ermee wil doen en dan vragen of ze een goede gitaar hebben voor je vereisten.
- Wat de prijs betreft, ik denk dat je voor rond de 200 euro al een redelijk goede gitaar kan hebben. Veel lager dan dat krijg je soms weer dat de kwaliteit poep is, het komt ook voor dat gitaren van 50 euro goede kwaliteit hebben, maar is minder voorkomend.

Hopelijk heb ik hier een beetje mee geholpen, zo niet, vragen zijn altijd welkom :)
pi_136760707
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 00:46 schreef Trollscience het volgende:

[..]

:?
Rage against sympathiseerde toch met linkse ideeen? Dus zo'n communistenster past er precies bij :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zondag 16 februari 2014 @ 06:59:27 #250
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_136761313
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 00:18 schreef Quotidien het volgende:
Hoi,
Ik ben al heel lang fervent luisteraar van allerlei soorten rock, echt vanalles. De laatste tijd luister ik vooral naar David Bowie en mede hierdoor heb ik ontzettende zin gekregen zelf te beginnen met gitaar spelen. Ik ben echter een enorme leek en had een paar vragen.

-Hoeveel verschil is er tussen akoestisch en elektrisch behalve geluid? De meeste muziek wordt nu natuurlijk met elektrische gitaren gemaakt, is het überhaupt een optie te beginnen met akoestisch als je uiteindelijk sowieso allerlei rock nummers wilt spelen?
-Er zijn sowieso heel veel verschillende gitaren heb ik al gezien, welke zijn aan te raden voor een beginner? Waarschijnlijk is dat meer een kwestie van geluid denk ik?
-Prijsklasse. Als arme scholier is mijn budget niet al te hoog, vanaf welke prijs kan ik iets fatsoenlijks krijgen? Niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar volgens mij geeft niemand bakken met geld uit aan een eerste gitaar.

Zoals je ziet weet ik er echt helemaal niks van. :7 Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Voor Keymusic hebben we pas een guide online gepost waar je stap voor stap alles over de gitaar kan lezen. Neem even rustig je tijd en na dat stuk zal je al een stuk wijzer zijn. :)

http://www.keymusic.com/nl/koopgids/elektrische-gitaar/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')