abonnement Unibet Coolblue
pi_137459447
quote:
5s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:21 schreef Tijn het volgende:

[..]

Niet meer dan een simpel commando op de command-line toch?
[ code verwijderd ]

Veel meer stelt het op de meeste besturingssystemen niet voor.
Niet als je er allemaal geen snars van snapt. Het probleem met de meeste van die tools is dat de "getting started" pagina al aanneemt dat je een boel weet. Daarnaast vind ik dat ze vaak slecht uitleggen waarom je zoiets nou zou willen gebruiken.

Als je even doorzet en wat tutorials volgt kom je er uiteindelijk wel, maar wát het nu precies doet en hoe dat dan werkt is nog steeds niet altijd even duidelijk.

Overigens vond ik deze video wel erg handig. Gaat vrij snel, maar behandelt wel een boel van de basics in 1 keer:
pi_137459609
Ik dacht dat je dan wel ruby en gems installed moet hebben voor windows?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_137460247
Ik heb een mac dus ik heb gewoon node erop gepleurd en alles via npm gedaan, is inderdaad een kwestie van 'gewoon een commando copypasten' maar wat het allemaal betekent begint pas langzaam te dagen.

Een paar maanden geleden probeerde een collega me Yeoman te leren kennen maar hij kon me eigenlijk niet goed uitleggen waarom (klok klepel, was zelf geen frontender maar voormalig collega's waren er enthousiast over). Ik dus kijken op hun site, begint direct met "je hebt npm, bower en grunt nodig". Leuk, maar moet ik dat al kennen?

Zelfde gebeurt trouwens nu net bij een video tutorial van backbone op lynda.com. Ik wil graag weten hoe Backbone werkt, maar in de tussentijd moet ik even gauw node, Bootstrap, underscore, jquery en Handlebars in mijn project zetten. Leuk, maar als je van de helft niet weet wat het is/hoe het werkt ben je in de eerste 5 minuten de draad dus al kwijt.

Het probleem is dat alles van elkaar afhankelijk lijkt te zijn. Bootstrap en jQuery ken ik wel, maar ik heb dus geen idee wanneer hij me Backbone zit te leren of wanneer ik met Handlebars of Underscore bezig ben. En als ik niet 1 op 1 zijn projectstructuur over wil nemen maar het in mijn zojuist nieuw geconfigureerde testproject (mbv grunt etc) wil proberen ben ik dus eerst weer een uur bezig met uitzoeken hoe mijn structuur zich tot de zijne verhoudt.

Ik kom er uiteindelijk echt wel, want ik wil dit graag leren en ik heb de tijd om erin te duiken, maar ik heb echt even het idee dat ik zwem in allerlei termen en nieuwe tools waarvan telkens maar klakkeloos aan wordt genomen dat ik het wel moet kennen.
pi_137460487
quote:
2s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:45 schreef picodealion het volgende:
Ik heb een mac dus ik heb gewoon node erop gepleurd en alles via npm gedaan, is inderdaad een kwestie van 'gewoon een commando copypasten' maar wat het allemaal betekent begint pas langzaam te dagen.

Een paar maanden geleden probeerde een collega me Yeoman te leren kennen maar hij kon me eigenlijk niet goed uitleggen waarom (klok klepel, was zelf geen frontender maar voormalig collega's waren er enthousiast over). Ik dus kijken op hun site, begint direct met "je hebt npm, bower en grunt nodig". Leuk, maar moet ik dat al kennen?

Zelfde gebeurt trouwens nu net bij een video tutorial van backbone op lynda.com. Ik wil graag weten hoe Backbone werkt, maar in de tussentijd moet ik even gauw node, Bootstrap, underscore, jquery en Handlebars in mijn project zetten. Leuk, maar als je van de helft niet weet wat het is/hoe het werkt ben je in de eerste 5 minuten de draad dus al kwijt.

Het probleem is dat alles van elkaar afhankelijk lijkt te zijn. Bootstrap en jQuery ken ik wel, maar ik heb dus geen idee wanneer hij me Backbone zit te leren of wanneer ik met Handlebars of Underscore bezig ben. En als ik niet 1 op 1 zijn projectstructuur over wil nemen maar het in mijn zojuist nieuw geconfigureerde testproject (mbv grunt etc) wil proberen ben ik dus eerst weer een uur bezig met uitzoeken hoe mijn structuur zich tot de zijne verhoudt.

Ik kom er uiteindelijk echt wel, want ik wil dit graag leren en ik heb de tijd om erin te duiken, maar ik heb echt even het idee dat ik zwem in allerlei termen en nieuwe tools waarvan telkens maar klakkeloos aan wordt genomen dat ik het wel moet kennen.
Ik ben zelf wel even bezig geweest met NodeJs, maar zou het niet makkelijker zijn om eerst goed de focus te leggen op iets, en dan verder te gaan? Zelf ben ik niet verder gegaan met NodeJs omdat ik veel te veel wil leren, maar zeker wel iets wat ik in de toekomst wil gaan doen.
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_137460748
Ik moest sowieso een ontwikkelomgeving opzetten zodat ik tenminste een plek had om een en ander te testen, dus vandaar dat ik grunt en bower in elk geval maar heb geprobeerd. Wordt ook veel bij ons gebruikt tegenwoordig dus het is wel handig als ik dat leer (ik heb pas 1 project gedaan en daar waren dingen al opgezet door een collega).

Wegens een potentiële nieuwe opdracht ben ik vandaag dus maar eens gaan kijken naar Backbone, maar ik kwam er nu net dus achter dat daar meteen ook een handvol nieuwe dingen bij komen kijken. Ik laat dat dus inderdaad maar even liggen en ga me focussen op het begrijpen van 1 of 2 dingen tegelijk.

Overigens ben ik erg ontevreden over lynda.com. Ik had een maand gratis lidmaatschap als kado gekregen, maar blijkbaar mag ik bijbetalen om een zipje met de voorbeeld source code te downloaden. De helft van de tutorial bestaat sowieso uit het openen van "snippets.txt" bestanden en kopieren/plakken van voorgekauwde regels script.
  donderdag 6 maart 2014 @ 20:56:15 #206
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137460874
Begin met jquery en bootstrap. Dan door met angularjs.

Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_137460966
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Begin met jquery en bootstrap. Dan door met angularjs.

Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
Die eerste twee ben ik inmiddels bekend mee. Angular is weer een heel ander ding, lijkt me niet handig om daarop te focussen aangezien we dat nog niet heel veel lijken te gebruiken. Wat ik er van heb gezien was interessant, maar echt wel even lastiger te doorgronden dan een jquery/prototype/kendo.
pi_137461001
Op de PC heb ik vorig jaar een hoop gepriegel moeten doen om Grunt/Node aan de praat te krijgen als ik het me goed herinner. Ruby installeren, dingen aan het path toevoegen ofzo etc. Op de Mac draait het natuurlijk allemaal als een zonnetje out of the box.
Bleuh.
pi_137461115
Wel een bonusje: ik had wel met Less gewerkt maar geen idee hoe dat nou precies werkte dat het ook daadwerkelijk naar css om wordt gezet. Was dus allemaal al opgezet door een collega. Dat bleek gewoon een kwestie van een simpel regeltje in grunt, dus die kon ik meteen afstrepen van mijn to-learn lijstje :P.
pi_137461187
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:59 schreef picodealion het volgende:
Wel een bonusje: ik had wel met Less gewerkt maar geen idee hoe dat nou precies werkte dat het ook daadwerkelijk naar css om wordt gezet. Was dus allemaal al opgezet door een collega. Dat bleek gewoon een kwestie van een simpel regeltje in grunt, dus die kon ik meteen afstrepen van mijn to-learn lijstje :P.
Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:01:05 #211
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_137461192
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Begin met jquery en bootstrap. Dan door met angularjs.

Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
Dat. Nodejs daarna.

Daarnaast zijn bower, grunt, npm etc best wel essentieel in ons vakgebied tegenwoordig toch? Althans, ik merkte dat ik het vrij snel doorhad en kon toepassen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:02:39 #212
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_137461285
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef esv7 het volgende:

[..]

Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?
Klopt, grunt heeft daar gewoon ingebouwde commando's voor. Net zoals minifying etc
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_137461362
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef esv7 het volgende:

[..]

Less wordt toch ook gewoon omgezet in css door middel van een compiler?
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Klopt, grunt heeft daar gewoon ingebouwde commando's voor. Net zoals minifying etc
Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.

quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat. Nodejs daarna.

Daarnaast zijn bower, grunt, npm etc best wel essentieel in ons vakgebied tegenwoordig toch? Althans, ik merkte dat ik het vrij snel doorhad en kon toepassen.
Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voel :P.

Zo even uit mijn hoofd, sinds September heb ik deze dingen voor het eerst pas gebruikt:
LESS
Kendo UI
Bootstrap 2 en 3
NodeJS
Angular (heel klein beetje, maar wel een werkende directive geschreven uiteindelijk)
Grunt
Bower

En nu dus Backbone en Underscore.
pi_137461442
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:04 schreef picodealion het volgende:

[..]

[..]

Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.

[..]

Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voel :P.
Lijkt mij een stuk beter dan constant te herhalen wat je al kan dromen? :)
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_137461521
Absoluut, vandaar dat ik ook enthousiast aan de slag ben gegaan. Maar het is wel ff slikken :D.
  donderdag 6 maart 2014 @ 21:06:53 #216
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_137461524
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:04 schreef picodealion het volgende:

[..]


[..]

Jawel, maar instromen in een project waar dat al is opgezet of eindelijk zelf eens een fatsoenlijke dev omgeving opzetten is wel een verschil. Dan moet je het zelf voor elkaar krijgen. Maar dat bleek dus geen probleem te zijn, draait inmiddels gewoon zoals het hoort.

[..]

Ik heb bijna 3 jaar in een omgeving gewerkt waar innovatie gewoon allemaal te duur en te moeilijk was. Ik deed de hele dag lekker plain html, css en wat jquery. Nu zit ik opeens in een bedrijf waar alles heel erg modern is. Ik heb dus echt een boel in te halen. Vandaar dat ik ff wat verdwaald ben en me dom voel :P.

Zo even uit mijn hoofd, sinds September heb ik deze dingen voor het eerst pas gebruikt:
LESS
Kendo UI
Bootstrap 2 en 3
NodeJS
Angular (heel klein beetje, maar wel een werkende directive geschreven uiteindelijk)
Grunt
Bower

En nu dus Backbone en Underscore.
Welkom in onze nieuwe wereld vriend :D
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_137461761
Overigens staat Polymer ook op de korte-termijn lijst. Dat ziet er echt veelbelovend uit.
pi_137462234
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 20:56 schreef Catch22- het volgende:
Begin met jquery en bootstrap. Dan door met angularjs.

Yeoman heb ik wel eens naar gekeken, maar dat is niet in te passen in onze werkwijze
AngularJS is inderdaad een genot om mee te werken, helaas alleen nog maar kunnen gebruiken voor wat eigen hobby projectjes.

Bij ons op het werk willen ze er niet aan o.a. doordat het slecht geïndexeerd wordt door Google.
Met omslachtige foefjes wel iets aan te doen maar toch.

Hoe pak jij dat eigenlijk aan als ik vragen mag?
  donderdag 6 maart 2014 @ 22:06:34 #219
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137465267
Ik doe t gewoon. Ik heb schijt.

Maar serieus; ik heb af en toe wat r&d uren en dan ga ik wat tools/technieken gebruiken om te zien wat ik er mee kan en of dat toepasbaar is. En als er dan een project langskomt wat daarvoor geschikt is, dan gebruik ik het.

Zo gaan we binnenkort serieus bezig met een mobiele app. Ik heb daar met ionic framework (angularjs, cordova en een ui framework) een proof of concept voor gebouwd.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_137466988
Grappig hoe Javascript werkt. Ik probeerde geforceerd een Singleton te maken van een Container-klasse.

Maar dat is helemaal niet nodig. Alles is een object dus je kunt simpelweg een variabele hebben met een array erin. Dan heb je al een soort container.

Even wennen dat prototype de echte "klasse" is en de functie zelf eigenlijk de constructor. :P
  donderdag 6 maart 2014 @ 22:42:11 #221
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_137467370
Ja het is allemaal lastig te bevatten soms :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_137468346
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:34 schreef robin007bond het volgende:
Grappig hoe Javascript werkt. Ik probeerde geforceerd een Singleton te maken van een Container-klasse.

Maar dat is helemaal niet nodig. Alles is een object dus je kunt simpelweg een variabele hebben met een array erin. Dan heb je al een soort container.

Even wennen dat prototype de echte "klasse" is en de functie zelf eigenlijk de constructor. :P
Kwam toevallig gister deze tegen, misschien heb je er wat aan?


Beetje knullig, maar wel een aardige intro voor het concept dat letterlijk alles een object is in js.
pi_137495938
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2014 23:02 schreef picodealion het volgende:

[..]

Kwam toevallig gister deze tegen, misschien heb je er wat aan?


Beetje knullig, maar wel een aardige intro voor het concept dat letterlijk alles een object is in js.
Thanks. Ik heb het inmiddels al veel beter door, dankzij het boek. Maar toch bedankt voor het filmpje.

Je kunt echt super mooie dingen doen in web development. Het is allemaal even wennen, maar ik begin het steeds meer te waarderen. Als het gaat om CSS ben ik echter erg knuddig. Designen is niet zo mijn ding, maar ik zal het me nog goed eigen proberen te maken.
pi_137496110
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 20:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Thanks. Ik heb het inmiddels al veel beter door, dankzij het boek. Maar toch bedankt voor het filmpje.

Je kunt echt super mooie dingen doen in web development. Het is allemaal even wennen, maar ik begin het steeds meer te waarderen. Als het gaat om CSS ben ik echter erg knuddig. Designen is niet zo mijn ding, maar ik zal het me nog goed eigen proberen te maken.
Ik kan absoluut niet designen, maar met CSS ben ik goed. Zolang je maar gewoon een plaatje voor je hebt om na te maken komt er geen design bij kijken imo, gewoon lekker puzzelen ^O^.

Overigens heb ik mijn eerste werkende mini-applicatietje in Backbone geschreven. Simpel todo-appje, maar ik begin het aardig door te krijgen. Ik moest voor een intakegesprek komende week zorgen dat ik Backbone op mijn (interne) cv kon zetten, dus nu ga ik zorgen dat ik daar ook daadwerkelijk achter sta voordat ik op gesprek ga 8-).
pi_137508787
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 20:45 schreef picodealion het volgende:

[..]

Ik kan absoluut niet designen, maar met CSS ben ik goed. Zolang je maar gewoon een plaatje voor je hebt om na te maken komt er geen design bij kijken imo, gewoon lekker puzzelen ^O^.

Overigens heb ik mijn eerste werkende mini-applicatietje in Backbone geschreven. Simpel todo-appje, maar ik begin het aardig door te krijgen. Ik moest voor een intakegesprek komende week zorgen dat ik Backbone op mijn (interne) cv kon zetten, dus nu ga ik zorgen dat ik daar ook daadwerkelijk achter sta voordat ik op gesprek ga 8-).
Backbone heb ik ook gezien. Ziet er goed uit en maakt het allemaal wat gestructureerder.

Ik ben terughoudend met het gebruik van dergelijke frameworks omdat ik stage loop. Als ik dan weg ben en iemand moet de applicatie onderhouden, dan moet diegene eerst het framework leren. Jquery gebruik ik uiteraard wel. Vooral voor AJAX erg handig.

Hoe maken jullie je code overzichtelijk eigenlijk? In Java en C# heb ik voor iedere klasse een apart bestand, maar super veel aparte script-tags in je HTML is niet leuk natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')