abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 00:40:32 #1
21636 Feestkabouter
pi_135547353
MAHL startte het eerste deel met deze post:

quote:
https://www.aivd.nl/actueel/@3037/nbv-kerstpuzzel-2013/

Ik zou zeggen, brand los :) Heb nog geen enkele vraag weten te beantwoorden, maar dat zal ongetwijfeld nog wel komen (hoop ik).
Hier is deel 1:
W&T / AIVD Kerstpuzzel 2013

Hier gaan we verder!
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 00:42:58 #2
21636 Feestkabouter
pi_135547428
goed opgemerkt JddMan!

ik dacht laat ik nog even wat nuttigs doen vandaag...........
pi_135548089
Haha je bent een topper. Ik ga nog even nadenken over lijsten van zeven en wat slapen. Morgen ga ik nog wat websites uitpluizen, en ik heb nog een theorietje over opgave 1 waar we het misschien over kunnen hebben.

[ Bericht 24% gewijzigd door JddMan op 16-01-2014 01:55:38 ]
pi_135552716
Opgave 1 ben ik het meest benieuwd naar. Zouden ze gewoon bedoelen dat je een willekeurig woord mag invullen, maar dat wel aan de specifieke eisen voldoet, of zijn ze echt op zoek naar één specifiek woord?
pi_135562905
Ik denk dat opgave 1 gewoon een simpel binnenkomertje is. Heel moeilijk beginnen schrikt alleen maar potentiele puzzelaars af. En bovendien geven ze in de opgave al aan dat meerdere antwoorden mogelijk zijn (... kan completeren)
pi_135567616
Hierbij mijn analyse voor opgave 1.

Ik denk ook dat voor de eerste opgave niet al te complex gedacht hoeft te worden. De vraag luidt: Welk woord KAN de rij completeren. Er wordt dus niet uitgesloten dat er meerdere mogelijkheden zijn. Verder is het woord 'completeren' belangrijk: dit betekent compleet maken. Met andere woorden, er kan nog één woord bij, daarna is de lijst vol. Er kan daarna geen elfde meer bij. Daar moet dus een reden voor zijn.

In een grijs verleden heeft JddMan linguïstiek gestudeerd. Laten we eerst de woordtypen analyseren:

ABSURDISME - Zelfstandig naamwoord
WACHTWOORD - Zelfstandig naamwoord
KLASSEMENT - Zelfstandig naamwoord
DERAILLEUR - Zelfstandig naamwoord
PERMAFROST - Zelfstandig naamwoord
TEERHARTIG - Bijvoegelijk naamwoord
FORMIDABEL - Bijvoegelijk naamwoord
RIBBENKAST - Zelfstandig naamwoord
VLEUGELLAM - Bijvoegelijk naamwoord

Hier zit geen duidelijke structuur in. De oplossing moet dus waarschijnlijk niet in deze hoek gezocht worden.

Verschillende mensen hebben al opgemerkt dat de letter A in ieder woord voorkomt, en steeds een plaatsje opschuift.

ABSURDISME
WACHTWOORD
KLASSEMENT
DERAILLEUR
PERMAFROST
TEERHARTIG
FORMIDABEL
RIBBENKAST
VLEUGELLAM

Dit suggereert dat het tiende woord één A, op de laatste plaats moet hebben. Dit verklaart ook waarom ze spreken over 'completeren'. Hierna kan er geen woord meer bij; een tienletterwoord kan geen A op de elfde plaats hebben.

Dat patroon kan geen toeval zijn. Dus heb ik gekeken of er ook voor andere letters een patroon bestaat. Ik zag de volgende patronen:

Letter: M
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ABSURDISME      M       1
WACHTWOORD      M       0
KLASSEMENT      M       1
DERAILLEUR      M       0
PERMAFROST      M       1
TEERHARTIG      M       0
FORMIDABEL      M       1
RIBBENKAST      M       0
VLEUGELLAM      M       1

De letter M komt om en om in de woorden voor. Het tiende woord mag volgens dat patroon dus geen M bevatten.

Letter: R
1
2
3
4
5
6
7
8
9
ABSURDISME      R       1
WACHTWOORD      R       1
KLASSEMENT      R       0
DERAILLEUR      R       2
PERMAFROST      R       2
TEERHARTIG      R       2
FORMIDABEL      R       1
RIBBENKAST      R       1
VLEUGELLAM      R       0

Ook voor de letter R lijkt een patroon te ontstaan (oordeel zelf). Als we dit patroon volgen moet het tiende woord, net zoals woord 4, 5 en 6, twee keer de letter R bevatten.

Voor de andere letters bestaat geen patroon, behalve voor de letters: J, Q, X, Y, Z, deze komen in geen enkel woord voor.

De patronen voor alle letters staan onder de spoiler (mocht je er zelf in willen grasduinen)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben dan dus de volgende criteria voor het tiende woord:

- 10 letters
- de letter A één keer, op de tiende plaats
- bevat géén M
- 2 keer de letter R
- Bevat niet de letters J Q X Y en Z

Als je dan het Nederlandse woordenboek nazoekt op alle woorden die aan deze eisen voldoen, dan vind je de volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naast dat zien we dat geen enkel woord met dezelfde letter begint als een ander woord. De kans dat van 9 verschillende woord, er geen woorden in voorkomen met dezelfde voorletters, is ongeveer 20%. Het zou dus kunnen dat dat ook nog een criterium is. Een extra criterium voor het tiende woord zou dus kunnen zijn:

- Begint niet met A, W, K, D, P, T, F, R of V

Neem je dat mee als filter, dan houd je de volgende 6 woorden over.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vermoed dat het antwoord één van deze zes is, of ze zijn mogelijk alle 6 goed.

[ Bericht 27% gewijzigd door JddMan op 16-01-2014 22:58:14 ]
pi_135569208
Wat ook opvalt is dat geen van de andere woorden meervoudsvormen zijn. Dan zouden alle woorden ment centra ook afvallen
CryptoNerd
pi_135569710
Dat is waar. 't probleem is alleen dat elk woord dat door de filters is gekomen, een meervoudsvorm is. Ook die anderen die niet op -centra eindigen.
pi_135576087
Hoi is mis sowieso nog de vragen 8, 10, 14c, 18, 19 en 23a. Heeft iemand nog hints?
CryptoNerd
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:49:45 #10
21636 Feestkabouter
pi_135581148
je vergeet de K van klassement, dus kuurcentra kan sowieso niet.
  † In Memoriam † donderdag 16 januari 2014 @ 21:52:30 #11
21636 Feestkabouter
pi_135581333
14c is een makkie.
1e 2 getallen zijn inleiding.
het gaat om de verschillen tussen de getallen.
een verschil is gebaseerd op de 2 vorige verschillen.
pi_135585327
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:49 schreef Feestkabouter het volgende:
je vergeet de K van klassement, dus kuurcentra kan sowieso niet.
Foutje. Ik heb het verbeterd. Bedankt!
pi_135599794
14c makkie? Of ik zie het gewoon niet of het is geen makkie?

En heeft iemand een hint voor vraag 10?
  † In Memoriam † vrijdag 17 januari 2014 @ 14:00:33 #14
21636 Feestkabouter
pi_135601631
14(c)

ik heb al een paar mensen geholpen via DM, laat ik het dan nu maar op deze manier doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
succes!
pi_135602697
O nu snap ik het. Thx.

Nu wil ik nog weten hoe je die 16 woorden in groepjes van 4 zet.
pi_135603184
14c opgelost. Bedankt allemaal voor de tips.
CryptoNerd
pi_135844627
Ik ben de oplossing ervan vergeten in te sturen voor 20 januari, wie weet er waar de oplossingen online staan of wil iemand deze doorsturen naar mij?
  † In Memoriam † donderdag 23 januari 2014 @ 13:13:33 #18
21636 Feestkabouter
pi_135845980
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 12:33 schreef SweetLakeFlasher het volgende:
Ik ben de oplossing ervan vergeten in te sturen voor 20 januari, wie weet er waar de oplossingen online staan of wil iemand deze doorsturen naar mij?
ik heb uiteindelijk ook niks ingestuurd, maar ik neem toch aan dat het in dit topic wel een beetje zal worden nabesproken zodra mensen de antwoorden binnen hebben (ik hoop dat in ieder geval).
pi_135936788
Ik heb wel wat ingestuurd, maar alleen de vragen die ik op eigen houtje heb opgelost. Ik reken er dus niet op dat ik iets ga winnen, maar ik hoop wel dat ze me de antwoorden toesturen. Tot nu toe heb ik nog niks gehoord. Als ik wat krijg, horen jullie het van mij.
pi_136200442
Op twitter:

AIVD ‏@AIVD 22 jan.
Ruim 200 inzendingen ontvangen #nbvkerstpuzzel. Overweldigend. Uitslag duurt dus nog even. http://bit.ly/LEUZd5
pi_136569093
Uit de mailbox vandaag:

quote:
Beste XXXXXXXXXXXX,

Bedankt voor het meedoen aan de NBV Kerstpuzzel 2013. Er waren dit jaar maar liefst 207 inzendingen. Met een score van X punten ben je op de XXXste plaats beland. De oplossingen van de puzzel zijn bijgevoegd. We hopen dat je de puzzel leuk vond en dat je volgend jaar weer meedoet.

De oplossing wordt volgend week officieel op de AIVD site gepubliceerd. Svp tot dan wachten met het verder communiceren van de resultaten.

Met vriendelijke groeten,

De puzzelmakers
Volgende week komen de antwoorden dus op de website. Ik bungel qua punten ergens onderaan (had ik wel gedacht, vind ik prima).

De oplossingen zijn voorzien van korte commentaren van de makers. Als ik die zo doorlees krijg ik sterk het idee dat ze met ons mee hebben zitten lezen hier op FOK. (En misschien dat nog steeds wel doen... :W )

De antwoorden zal ik op hun verzoek niet integraal plaatsen hier. Maar ééntje wil ik jullie niet onthouden. Voor opgave 20 hebben we uren naar dat laatste groepje van 7 gezocht. De oplossing blijkt het volgende te zijn:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals iemand al zei; echt zo simpel dat je je hoed opvreet. :( Dat we die gemist hebben. Nou ja. We hebben een leuke poging gedaan.

In samenvatting: Geinig puzzeltje! Volgend jaar hopelijk weer.
  donderdag 13 februari 2014 @ 10:35:22 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136655741
Ik zie dit topic nu pas, heb die puzzel net gedownload. Binnenkort eens voor gaan zitten. Wel fucking interessant dit. Straks topic 1 ook even teruglezen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136791553
De antwoorden staan online voor de mensen die niet hebben ingezonden:

https://www.aivd.nl/actueel/@3081/anemona%27-winnen-nbv/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')