abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 4 februari 2014 @ 23:04:38 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_136346848
quote:
2s.gif Op maandag 3 februari 2014 13:49 schreef kikoooooo het volgende:
[ afbeelding ]
2 personen, waarvan 4 dagen per week maar 1 persoon.
Tussenwoning uit 1880, bijna overal voorzetramen en enkel glas. In de weekenden stoken we hout.

Ben nog steeds best tevreden, vooral gas. Waar t elektra laag verbruik vandaan komt snap ik eigenlijk nog steeds niet.
Weekenden zijn ook laag hè....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_136353614
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 22:54 schreef kirretje het volgende:
Gaat overigens om een hoekwoning
Ik heb ook een hoekwoning. Die buitenmuur was toen ik het kocht niet geisoleerd en geen spouw, maar 3 dubbele steens muur. Na binnenisolatie van die muur nam mijn gasverbruik met 45% af.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 05-02-2014 09:09:25 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136353696
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 22:11 schreef kirretje het volgende:
Ik sta versteld van sommige berichten. We zitten sinds 22 december in onze koopwoning (2009) we stoken in 80% s avonds. 19.5 graden. Zegmaar van 1730 tot 2200 en de zaterdag + zondag nog wat langer (mits we thuis zijn). Overdag staat hij op 15 of 16..

met name revolution nl (75) en sjorsie 1982....126 kuub voor een "oude woning" en 5 personen. Wat doen wij fout :p?. Kachels boven staan uit. Enkel woonkamer hal + badkamer wordt gestookt. Januari zit op ca. 175 m3
Wat is het type woning? Oppervlakte en de ligging van de pui? Met hoeveel persoon woon je? Hoeveel m3 is je tap verbruik.

Hoe staat je CV afgesteld (aanvoer temperatuur) en tapcomfort? Onze nieuwbouw wwoning uit 2009 was namelijk NIET afgesteld maar gewoon factory default opgehangen, zowel de ketel als de radiatoren.

Ik ben echt best wel een tijd bezig geweest om de boel fatsoenlijk in te regelen, daarnaast heb ik een aantal isolatie fouten in onze woning opgelost. De Nederlandse "PUR bouw " laat nogal eens te wensen over.
pi_136353763
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 08:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is het type woning? Oppervlakte en de ligging van de pui? Met hoeveel persoon woon je? Hoeveel m3 is je tap verbruik.

Hoe staat je CV afgesteld (aanvoer temperatuur) en tapcomfort? Onze nieuwbouw wwoning uit 2009 was namelijk NIET afgesteld maar gewoon factory default opgehangen, zowel de ketel als de radiatoren.

Ik ben echt best wel een tijd bezig geweest om de boel fatsoenlijk in te regelen, daarnaast heb ik een aantal isolatie fouten in onze woning opgelost. De Nederlandse "PUR bouw " laat nogal eens te wensen over.
Mijn CV ketel was ook niet afgesteld, stond gewoon nog op 80% vermogen en aanvoer op 75 graden. Aangezien mijn dT onder de 20 lag, ging mijn ketel nooit condenseren.... :{w Met een modulerende thermostaat wordt de aanvoer temperatuur wel lager, omdat die het zelf bepaald, maar die had ik in het begin niet.
Isolatie van nieuwe woningen laat nogal eens te wensen over. Ik sprak laatst een bouwvakker die gewoon eerlijk toegaf dat ze soms gewoon gaten hebben in de isolatie omdat het isolatiemateriaal op is en dat dan gewoon zo laten, of dat de dikte niet voldoende is wat er geleverd is. Nieuwe bestellen kost te veel tijd. :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136353855
Ik heb net mijn bel op zonnepanelen binnen... Nu nog installeren. Hij ziet ter trouwens wel gaaf uit. Weer een sluipverbruiker weggenomen. *O*
tvt is 3,5 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136353871
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb net mijn bel op zonnepanelen binnen... Nu nog installeren. Hij ziet ter trouwens wel gaaf uit. Weer een sluipverbruiker weggenomen. *O*
tvt is 3,5 jaar.
Pic en link?
Hebbe hebbe hebbe :9~
pi_136353882
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:12 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Pic en link?
Hebbe hebbe hebbe :9~
http://www.devention.nl/solar_bell.htm
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 5 februari 2014 @ 09:19:30 #83
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_136353987
Een topic naar mijn hart, zeker na de laatste jaarafrekening..... :')

Afrekening over 01-02-2013 tm 31-01-2014:

Elektraverbruik: 6.283 Kwh
Gasverbruik: 2.188 m3

Woonsituatie; hoekhuis, wand en vloerisolatie, kunststof kozijnen, verwarming door HR ketel van nu 10 jaar oud. Koken op een keramische kookplaat. Gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming.

Gezinsamenstelling; 2 volwassen en twee kinderen (6 en 3).

Iets zegt mij dat we wat meer gebruiken dan gemiddeld :D :P :') Daarom gaan we dus op zoek naar de redenen voor ons hogere verbruik :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_136354061
Tja voor je elektra zul je gaan moeten meten. Je kookplaat is een grootverbruiker en ik vermoed je koelkast en vriezer ook.
voor je gas kan je je cv inregelen en je ketel instellen. Daarnaast kan je thermostaat een half graad lager waarschijnlijk en in de nacht op 13 zetten. Korter douchen helpt ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136354905
http://www.telegraaf.nl/o(...)derden_euro_s__.html

quote:
Tot slot: haal stekkers die je niet gebruikt uit het stopcontact.
Een hele belangrijke tip omdat ALLE apparaten stroom verbruiken als je de stekker in het stopcontact hebt zitten behalve als er een schakelaar in de kabel zit (zoals bij sommige armaturen). Van routers, modems, vaatwassers, wasmachines, waterkokers tot een senseo apparaat. Allemaal verbruiken ze stroom zogauw je de stekker in het stopcontact stopt en ze stoppen pas met verbruiken als je de stekker eruit trekt of dmv van een schakelaar, die hardware matig de elektriciteitkabel onderbreekt.
De moeder van alle sluipelektriciteit is trouwens een deurbel via een transformator op je elektriciteit net aansluiten :{w

quote:
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het soms voordeliger een apparaat te vervangen dan te gebruiken tot het stuk is.
Verder geldt dit ook en daarom is het financieel niet handig om een duur merk te kopen die bv 20 jaar meegaat, terwijl een goedkoper merk na bv 5-10 jaar stuk gaat. Met het goedkopere merk ben je goedkoper uit.
quote:
Vroegtijdig afscheid nemen van je wasmachine of koelkast kan vaak goed zijn voor het milieu en portemonnee.
Koelkasten en vriezers staan bij praktisch iedereen op nummer 1 van de apparaten die het meeste verbruiken.

Bij een standaard huishouden is ongeveer 33% van je elektriciteitsrekening sluipverbruik. Dus dat betaal je voor niks. Dat kan je beter in je openhaard gooien, dan geeft het tenminste nog warmte.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 05-02-2014 10:19:20 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136355089
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn CV ketel was ook niet afgesteld, stond gewoon nog op 80% vermogen en aanvoer op 75 graden. Aangezien mijn dT onder de 20 lag, ging mijn ketel nooit condenseren.... :{w Met een modulerende thermostaat wordt de aanvoer temperatuur wel lager, omdat die het zelf bepaald, maar die had ik in het begin niet.
Isolatie van nieuwe woningen laat nogal eens te wensen over. Ik sprak laatst een bouwvakker die gewoon eerlijk toegaf dat ze soms gewoon gaten hebben in de isolatie omdat het isolatiemateriaal op is en dat dan gewoon zo laten, of dat de dikte niet voldoende is wat er geleverd is. Nieuwe bestellen kost te veel tijd. :{w
Hier 80c een DT van amper 10 graden voetventielen vol open en zaken als een ongeisoleerde open verbinding van de koof (achter de meterkast) van kruipruimte naar zolder en zwakheden in de vloer isolatie.

Zal vanavond eens foto's plaatsen.
pi_136355118
quote:
Gaaf ding, helaas alleen in wit plastic verkrijgbaar. Als hij in RVS behuizing leverbaar is ga ik hem bestellen.
pi_136355145
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 10:20 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gaaf ding, helaas alleen in wit plastic verkrijgbaar. Als hij in RVS behuizing leverbaar is ga ik hem bestellen.
Ik vond het niet zo erg, want mijn kozijn is wit.

Je kan ze ook zelf bouwen, kost ongeveer evenveel en dan kan je je huidige drukknop behouden. Onderdelen zijn te koop bij conrad.

Een deurbel op batterijen werkt ook goed trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136355932
Ik had een tijdje terug gemeld dat wij op 2500 kuub gas zaten afgelopen jaar, maar dat bleek de schatting van het energiebedrijf, niet het reële verbruik.
Van de week keek ik op de meter en toen zaten we op 1800 kuub, wat ik zeer netjes vind voor een vrijstaand huis. Zeker als je nagaat dat ik thuis werk en de kachel dus overdag ook aan staat, niet pas vanaf 6 uur 's avonds zoals bij de meeste mensen.
Op 14 februari vorig jaar is de nieuwe ketel erin gegaan, dus het zal nog ietsje meer worden, maar ik verwacht niet dat ik in 9 dagen nog 700 kuub zal verstoken. :P
  woensdag 5 februari 2014 @ 11:05:22 #90
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136356257
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Isolatie van nieuwe woningen laat nogal eens te wensen over. Ik sprak laatst een bouwvakker die gewoon eerlijk toegaf dat ze soms gewoon gaten hebben in de isolatie omdat het isolatiemateriaal op is en dat dan gewoon zo laten, of dat de dikte niet voldoende is wat er geleverd is. Nieuwe bestellen kost te veel tijd. :{w
Tijd om dat als milieudelict te gaan bestraffen! De pakkans is heel klein, daar mag dus best een flinke straf tegenover staan.
censuur :O
pi_136356659
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tijd om dat als milieudelict te gaan bestraffen! De pakkans is heel klein, daar mag dus best een flinke straf tegenover staan.
De straf is niet zo belangrijk, meer de pakkans. Die is heel laag omdat er volgens mij steeksproefgewijs gecontroleerd wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 5 februari 2014 @ 12:07:19 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_136358006
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 09:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tja voor je elektra zul je gaan moeten meten.
Dat is ook het plan inderdaad :)
quote:
Je kookplaat is een grootverbruiker
Dat vermoed ik ook inderdaad.

quote:
en ik vermoed je koelkast en vriezer ook.
Beiden zijn betrekkelijk nieuw, dus moet meevallen. En je hebt ze hoe dan ook nodig..... Eens kijken wat het verschilt met een gloedjenieuwe vwb verbruik :)

quote:
voor je gas kan je je cv inregelen en je ketel instellen. Daarnaast kan je thermostaat een half graad lager waarschijnlijk en in de nacht op 13 zetten.
Bij vloerverwarming werd door leverancier juist geadviseerd om het continue op hetzelfde te laten omdat het totaal opnieuw opwarmen van de gehele vloer 's ochtend meer kost dan de besparing van 's nachts lager zetten. Weet niet of dat advies nog actueel is overigens.

quote:
Korter douchen helpt ook.
Daar ligt denk ik de grootste besparing :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_136358144
Een vloer koelt niet zoveel af in de nacht, dus dat zal wel meevallen. Dat je toch een koelkast en vriezer nodig hebt neemt niet weg dat je toch wilt weten waar je energie heen gaat om te kunnen besparen. Veel mensen weten niet dat een koelkast en vriezer op nummer 1 staat qua verbruik. Een audio/tv/spelcomputer meubel neemt vaak een 2de plaats in.
De cv-pomp vraagt ook nog wel een behoorlijk verbruik.

Wij hebben vaak de waterkoker aan staan (meer dan 10x per dag) en ik vroeg me af of een quooker dan wellicht voordeliger is. Vaak wordt hetzelfde water in de waterkoker elke keer weer opnieuw verwarmd, omdat het uitmeten van je benodigde waterhoeveelheid lastig is.
Iemand ervaring met een quooker?
Ik ga binnenkort beginnen om het verbruik over de waterkoker gedurende 1 maand te meten en hoeveel water er nu eigenlijk wordt verwarmd, wat ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136358572
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een vloer koelt niet zoveel af in de nacht, dus dat zal wel meevallen. Dat je toch een koelkast en vriezer nodig hebt neemt niet weg dat je toch wilt weten waar je energie heen gaat om te kunnen besparen. Veel mensen weten niet dat een koelkast en vriezer op nummer 1 staat qua verbruik. Een audio/tv/spelcomputer meubel neemt vaak een 2de plaats in.
De cv-pomp vraagt ook nog wel een behoorlijk verbruik.

Wij hebben vaak de waterkoker aan staan (meer dan 10x per dag) en ik vroeg me af of een quooker dan wellicht voordeliger is. Vaak wordt hetzelfde water in de waterkoker elke keer weer opnieuw verwarmd, omdat het uitmeten van je benodigde waterhoeveelheid lastig is.
Iemand ervaring met een quooker?
Ik ga binnenkort beginnen om het verbruik over de waterkoker gedurende 1 maand te meten en hoeveel water er nu eigenlijk wordt verwarmd, wat ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Voortaan thee per pot zetten? Veel gemakkelijker af te meten dan telkens 1-2 kopjes.
Een quooker houdt toch net als een boiler de hele tijd het water warm? Lijkt me ook veel energie gebruiken.
pi_136358830
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Voortaan thee per pot zetten? Veel gemakkelijker af te meten dan telkens 1-2 kopjes.
Een quooker houdt toch net als een boiler de hele tijd het water warm? Lijkt me ook veel energie gebruiken.
een boiler is alleen geisoleerd met wat schuim, een qoouker heeft een thermosfles, daarnaast is het te verwarmen water weinig ivm een boiler (7 l voor een quooker). De leverancier zegt dat het warmhouden 5 ct/d kost. Mijn waterkoker vraagt 2200 W en een quooker 1600W.
De waterkoker wordt ook gebruikt voor het koken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136358921
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 10:19 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hier 80c een DT van amper 10 graden voetventielen vol open en zaken als een ongeisoleerde open verbinding van de koof (achter de meterkast) van kruipruimte naar zolder en zwakheden in de vloer isolatie.

Zal vanavond eens foto's plaatsen.
Meterkast :').


Een schitterende OPEN verbinding van de kruipruimte naar de zolder. Let vooral even op de verwarmingsleidingen. Niet zo heel gek dat het in de meterkast net zo koud was als buiten.


Mooie kierdichte hoog afgewerkte vloerisolatie


Mede mogelijk gemaakt door bouwend Nederland. |:(

En zo heb ik ben ik wel meer afwerkingsfoutjes in onze nieuwbouwwoning tegen gekomen die wel gewoon aan alle EPC normeringen voldoet. Uiteindelijk zelf het grootst gedeelte van deze punten zelf hersteld.

Men moet zich echt kapot schamen. Als ik ook zie wat voor witte condensatie pluimen er hier uit de schoorsteen komen, allemaal ketels die niet ingeregeld zijn en waar het rendement de schoorsteen uit vliegt.

De aannemer en de projectontwikkelaar hoeven de gasrekening niet te betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 05-02-2014 12:47:56 ]
pi_136359159
Isoleert piepschuim goed? Ik heb juist geen piepschuim genomen ivm de slechte rc waarde.
Thermokussens en steenwol heb ik overal gebruikt.

Die witte pluimen zie je bij elk elk huis, behalve bij die van mij, of die is zeer klein.
Bij een stevige wind wordt die pluim recht in mijn tuin geblazen waardoor ik soms niks meer zie uit het raam... :{w
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136359481
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Isoleert piepschuim goed? Ik heb juist geen piepschuim genomen ivm de slechte rc waarde.
Thermokussens en steenwol heb ik overal gebruikt.

Die witte pluimen zie je bij elk elk huis, behalve bij die van mij, of die is zeer klein.
Bij een stevige wind wordt die pluim recht in mijn tuin geblazen waardoor ik soms niks meer zie uit het raam... :{w
PIR isoleert bijvoorbeeld veel beter dan de gebruikte EPS maar is duurder. Ik wil de gehele vloer eigenlijk ook een keer na isoleren, ik heb dit op de kierpunten en slechte afwerking al gedaan.

Het grootste probleem bij mijn woning met de vloertemperatuur is de koudebrug naar buiten. De fundering ligt direct tegen grond aan de buitenkant. Deze wil ik aan de buitenzijde nog een keer isoleren door aan de buitenkant EPS of PIR tegen de fundering te plakken. De vloertemperatuur is vlak bij de gevel echt aanzienlijk lager dan de vloertemperatuur in het midden van de kamer :(

Punt is dat de hele bestrating er dan uit moet en ik vrij diep moet graven. Dit zijn verbeterpunten die bij de bouw met minimale kosten een enorm verschil hadden kunnen maken.

Wat denk je van al die niet ingeregelde "HR" ketels wat dat jaarlijks kost aan verspilling. Ik durf wel te stellen dat 75% van de HR ketels niet juist is ingeregeld.

Ik ben bijna het enige huis in de straat met zeer bescheiden condensatie pluimpje.
Het sowieso van de zotte dat er nog steeds woningen mogen worden gebouwd die niet energieneutraal zijn. Wat dat betreft loopt Nederland erg ver achter op het buitenland.

[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 05-02-2014 13:16:05 ]
pi_136361244
Hoe kom je hier achter hoeveel energie je zo kwijt raakt aan je buitengevel en fundering? Mijn vloer is van hout met de kop van de balken ook in de bakstenen fundering gelegd en de fundering zelf is niet geisoleerd. De fundering gaat ongeveer 5-7 bakstenen diep de grond in.

Ik denk dat je trouwens te optimistisch bent met je 75%.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 5 februari 2014 @ 14:02:11 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_136361809
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe kom je hier achter hoeveel energie je zo kwijt raakt aan je buitengevel en fundering? Mijn vloer is van hout met de kop van de balken ook in de bakstenen fundering gelegd en de fundering zelf is niet geisoleerd. De fundering gaat ongeveer 5-7 bakstenen diep de grond in.

Ik denk dat je trouwens te optimistisch bent met je 75%.
Met een IR thermometer de vloer temperatuur meten in de woonkamer, hoe dichter ik bij de randen van de fundering kom hoe verder temperatuur daalt = energie verlies.

Wordt niet veroorzaakt door koudeval ramen en de isolatie aan de fundering is gelijk het moet dus wel door de koudebrug veroorzaakt worden. Als ik buiten de vloer temperatuur meet van de tegels dan is die tegen de woning aan ook warmer dan een paar meter van de gevel af.

Als je een houten fundering heb zal dat minder zijn omdat hout beter isoleert, beton koud tegen de buitengrond aan geleid als een gek natuurlijk ;(
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')