abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 februari 2014 @ 22:03:22 #152
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136305034
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 21:12 schreef jitzzzze het volgende:
http://bmw.workshop-manuals.com/ voor de online TIS
Thanx, maar daar staat weinig in over de vloerbekleding (zover ik kan vinden natuurlijk).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator dinsdag 4 februari 2014 @ 08:20:19 #153
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136313342
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 22:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Thanx, maar daar staat weinig in over de vloerbekleding (zover ik kan vinden natuurlijk).
Anders even zoeken op How to remove floor lining, want de TIS is inderdaad erg onduidelijk zoeken en browsen.
  dinsdag 4 februari 2014 @ 08:32:22 #154
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136313425
Het gaat me meer om de tunnel.
De stoelen krijg ik er wel uit, maar die tunnel zit redelijk moeilijk/goed/verborgen vast.
Als ik de tunnel eruit heb kan ik de vloerbekleding zo verwijderen en ook gaan checken waar het probleem zit.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator dinsdag 4 februari 2014 @ 08:38:00 #155
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136313767
Bij de BMW's die ik uit elkaar haal zit het vloerkleed sowieso vast met de middenconsole e.d.
De vloer is 1 geheel.


Weet alleen niet hoe dat met de nieuwe modellen zit...
  dinsdag 4 februari 2014 @ 09:03:51 #157
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136313820
Jup klopt, de vloerbekleding loopt over de tunnel heen en daarom moet de console eraf om fatsoenlijk te kunnen werken.
Wegvouwen van de bekleding ben ik niet zo'n fan van, kans op schade/scheuren en dat je er alsnog niet goed bij kan imo.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator dinsdag 4 februari 2014 @ 17:26:41 #158
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136328319
Hmm, ik vrees dat ik toch aan twee andere schokbrekers moet geloven. De auto heeft voor wel erg last van zijwind, hobbels op de snelweg en zoekend gedrag bij sturen. Het wordt met de week gekker.

Iemand nog een leuke how-to? En is uitlijnen nodig daarna?

[ Bericht 15% gewijzigd door jitzzzze op 04-02-2014 18:24:15 ]
  dinsdag 4 februari 2014 @ 19:03:51 #159
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_136332197
Waarom geen 4 dempers?
Of heb je recent al wat vervangen?

In principe hoef je, dacht ik, niet uit te lijnen. Maar een keertje uitlijnen in de X jaar kan geen kwaad.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator dinsdag 4 februari 2014 @ 20:17:13 #160
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136336709
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 19:03 schreef Hyperdude het volgende:
Waarom geen 4 dempers?
Of heb je recent al wat vervangen?

In principe hoef je, dacht ik, niet uit te lijnen. Maar een keertje uitlijnen in de X jaar kan geen kwaad.
Achter heb ik vorige winter al vervangen; uitlijnen nog geen half jaar geleden laten doen.
pi_136341538
Uitlijnen hoef na dempervervanging in principe niet. Wel na draagarmen, maar dat wist je wel denk ik :)

Je klachten zouden ook wel met draagarmen te maken kunnen hebben, dus ik zou het even goed checken voordat je van alles gaat vervangen.
Schip ahoy!
  Moderator dinsdag 4 februari 2014 @ 22:06:26 #162
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136343476
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 21:34 schreef Piet__Piraat het volgende:
Uitlijnen hoef na dempervervanging in principe niet. Wel na draagarmen, maar dat wist je wel denk ik :)

Je klachten zouden ook wel met draagarmen te maken kunnen hebben, dus ik zou het even goed checken voordat je van alles gaat vervangen.
Wist ik :) Draagarmen en rubbers zagen de laatste keer dat ik ze checkte er nog oké uit.
Deze klachten heb ik al langer; voor uitlijnen al. Maar begint het nu wel zo erg geworden dat ik er iets aan moet doen.

Ik mag aannemen dat de uitlijner dan wel iets gezegd had over de draagarmen als ze toen als slechter waren; hij heeft eraan gezeten en ik stond erbij te kijken. Hij vertelde honderduit over het uitlijnen, was nog een interessant half uurtje zo bij elkaar :)

Al met al durf ik wel te concluderen dat het niet door de draagarmen komt. De schokdempers achter waren vorig jaar helemaal versleten. In de ene stond water en de andere deed helemaal niks meer; hield je hem ondersteboven kwam zo de zuiger eruit vallen. Ik weet niet hoe oud de schokdempers voor zijn, maar ik vermoed dat ze in eenzelfde staat zijn.
pi_136344255
Ah ja, dan mag je er vanuit gaan dat ie wel iets gezegd had. Al moet ik zeggen dat de rubbers bij mij een paar jaar terug ineens heel hard achteruit gingen. Binnen 5k van prima rechtuit tot haaks de vangrail in. Maar als de klachten rondom het uitlijnen al waren en hij heeft niet gezegd, zullen die het niet zijn. Anders had je het nu écht wel gemerkt.

Verder kunnen het op die leeftijd prima de dempers zijn inderdaad. Heb ze zelf een halve ton geleden ook gehad. Zit eigenlijk nog te wachten op de voorkant, al hoop ik stiekem dat ze nog een jaartje APK overleven.

How-to heb ik niet, maar wat ik begrepen heb zou het niet heel moeilijk moeten zijn als je zelf een beetje handig bent en het werkspul hebt. Ik heb het doen ivm tijdgebrek laten doen en was voor de hele achterzijde incl montage 300 euro kwijt (geen origineel BMW overigens). Dat was nog te overzien, vond ik.
Schip ahoy!
  dinsdag 4 februari 2014 @ 22:27:18 #164
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_136344758
Vervang die dempertjes eens wat eerder mensen. APK is toch wel het aller-minimaalste criterium dat er is. Als ik de lat zo laag ga leggen, lig ik nog voor het weekend met Kim Holland in bed. -O-
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_136347299
Nou, er is vijf maanden geleden niets over gezegd dus ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn dan. Ik ga geen 300 euro uitgeven om iets te vervangen waar ik tijdens het rijden niets van merk en waar vanuit de garage geen opmerkingen over komen :). De vorige dempers merkte ik wel en daarmee ben ik meteen naar de garage gegaan. Maar als ik niks merk, tuf ik lekker door.
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 07:34:14 #166
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136352891
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 22:27 schreef Hyperdude het volgende:
Vervang die dempertjes eens wat eerder mensen. APK is toch wel het aller-minimaalste criterium dat er is. Als ik de lat zo laag ga leggen, lig ik nog voor het weekend met Kim Holland in bed. -O-
Na een tijdje bereikt je auto een "if it ain't broken, don't fix it"-status. Waarin je alleen dingen repareert/vervangt die bijna of echt stuk zijn. Dat geld zeker voor iets als schokdempers, waarin je voor een setje als snel 300 euro of meer kwijt bent incl. montage. Daarnaast durf ik nog wel te beweren dat de gemiddelde automobilist geen idee heeft dat ie uberhaupt schokbrekers onder z'n wagen heeft zitten.

En de APK eis stelt alleen maar dat ze niet mogen lekken. Dat heb je al heel snel voor elkaar; dus veel plezier met Kim *O*
pi_136353115
Overigens: natuurlijk, als ze niet lekker maar wel gaar zijn, moet je de boel gewoon vervangen. Maar ik vervang geen zaken die niet echt nodig zijn. Laatst wel de carterventilatie vervangen overigens. Was een gevalletje 'voor de zekerheid'. Wist niet of ie al eens vervangen was maar zo'n ding kost zes tientjes en de gevolgschade van niet vervangen kan zo groot zijn, dat ik het wel de moeite waard vond :P.

Op hoeveel km's zit jouw Bimmer inmiddels eigenlijk, jitz?
Schip ahoy!
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 08:09:29 #168
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136353154
Rond de 340.000 zo uit mijn hoofd. And still going strong; er komen alleen nog maar originele, af fabriek, onderdelen vanaf.

Gisteren een how to gezien, en echt heel moeilijk lijkt het niet te zijn om een schokbreker te vervangen. Remklauw eraf, verbingsstang met stabilisator eraf, drie boutjes onder de kap los, en de wielnaaf eraf (ook drie bouten).
Dan toplager en veer overzetten op de nieuwe en het spul in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten.

Moet te doen zijn dacht ik zo 8-) Eerst maar eens onderdelen regelen en een dagje tijd vinden.
  woensdag 5 februari 2014 @ 13:11:51 #169
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136359932
Wielnaaf eraf?
Vaak kun je de veerpoot er wel onder weg winkelen zonder al te veel los te hoeven halen.

Je moet iig wel opnieuw uitlijnen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 14:02:29 #170
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136361823
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:11 schreef daNpy het volgende:
Wielnaaf eraf?
Vaak kun je de veerpoot er wel onder weg winkelen zonder al te veel los te hoeven halen.

Je moet iig wel opnieuw uitlijnen.
Niet de wielnaaf, maar dat gehele stukje inclusief lager. Zit met drie bouten vast aan de schokdemper.
Dat is samen met de drie boutjes onder de motorkap alles wat je los haalt.

Zie nergens in de how-to's staan dat uitlijnen nodig is :@
  woensdag 5 februari 2014 @ 14:07:57 #171
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136362010
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:02 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Niet de wielnaaf, maar dat gehele stukje inclusief lager. Zit met drie bouten vast aan de schokdemper.
Dat is samen met de drie boutjes onder de motorkap alles wat je los haalt.

Zie nergens in de how-to's staan dat uitlijnen nodig is :@
Ja de hele wieldrager dus. Bij m'n Golf zit daar de veerpoot ook aan vast.

Uitlijnen "moet" sowieso omdat je de stelmogelijkheden van het onderstel los en weer vast zet :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 14:10:18 #172
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136362098
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:07 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja de hele wieldrager dus. Bij m'n Golf zit daar de veerpoot ook aan vast.

Uitlijnen "moet" sowieso omdat je de stelmogelijkheden van het onderstel los en weer vast zet :)
Ah, heet dat stukje wieldrager :)

Nou, er valt niks te stellen aan die bouten. Past maar op 1 manier.
  woensdag 5 februari 2014 @ 14:11:23 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136362137
Hmm dat is raar, waar zit de camber instelling dan :?

Wieldrager als naam heb ik dat ding maar gegeven :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator woensdag 5 februari 2014 @ 14:14:55 #174
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136362280
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 14:11 schreef daNpy het volgende:
Hmm dat is raar, waar zit de camber instelling dan :?

Wieldrager als naam heb ik dat ding maar gegeven :P
Dat heeft een standaard E36 niet. De topmount is een vaste instelling.

Zie: http://www.pelicanparts.c(...)-60-Front-Shocks.htm

Onderaan staat de verkorte uitleg voor de E36 met plaatjes 8-)
  woensdag 5 februari 2014 @ 14:17:59 #175
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_136362401
Zitten de onderste bouten van de veerpoot niet in slopgaten?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')