abonnement Unibet Coolblue
pi_135435886
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:16 schreef DDM het volgende:

[..]

Dan gaan we verder met de casus :)

Lees je trouwens mee? Komen dingen je bekend voor door de zelfstudie? Casustiek is een van de leukste facetten van de studie.
Ik moet zeggen dat ik als Medisch Bioloog niet zou weten waar ik bij dit soort casustiek zou moeten beginnen. Wij hebben op tentamens, neem Endocrinologie bijv., ook wel casussen, maar dan meer vanuit moleculair biologisch perspectief (''Een patiënte met de volgende FSH, LSH, etc. waarden komt bij de dokter, ze heeft hier en hier last van, wat heeft ze meest waarschijnlijk A) B) of C)). Of we hebben bij pathobiologie weleens wat met bloed labuitslagen gedaan in de celbiologische zin, maar dus nooit over het hele brede spectrum wat kenmerkend is voor de studie geneeskunde. Ik mis gewoon veel praktische kennis.

Maar goed, dat lijkt me juist wel erg leuk om erbij te hebben naast alle diepere celbiologische/moleculair biologische ziektemechanismen.

Minor geneeskunde begint echter bijna en daarna de master, dus hopelijk kan ik snel meedoen.
pi_135436194
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik als Medisch Bioloog niet zou weten waar ik bij dit soort casustiek zou moeten beginnen. Wij hebben op tentamens, neem Endocrinologie bijv., ook wel casussen, maar dan meer vanuit moleculair biologisch perspectief (''Een patiënte met de volgende FSH, LSH, etc. waarden komt bij de dokter, ze heeft hier en hier last van, wat heeft ze meest waarschijnlijk A) B) of C)). Of we hebben bij pathobiologie weleens wat met bloed labuitslagen gedaan in de celbiologische zin, maar dus nooit over het hele brede spectrum wat kenmerkend is voor de studie geneeskunde. Ik mis gewoon veel praktische kennis.

Maar goed, dat lijkt me juist wel erg leuk om erbij te hebben naast alle diepere celbiologische/moleculair biologische ziektemechanismen.

Minor geneeskunde begint echter bijna en daarna de master, dus hopelijk kan ik snel meedoen.
Nee, begrijpelijk inderdaad. Dat valt ook niet te verwachten. Maar ik doelde meer op kleinere dingen zoals steekwoorden en bepaalde ziektebeelden. Dat het bijvoorbeeld logisch is dat we over FSH praten als we het over de ovaria hebben, etc.

Nog even wachten en dan kan je gezellig mee doen :)
pi_135438888
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 12:40 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

_O_
Dit. Is op de meeste bachelor opleidingen zo. Grappig genoeg, daar ben ik inmiddels achtergekomen, zijn bèta's (ik weet dat Gnk geen bèta is) vaak een stuk minder algemeen ontwikkeld op het gebied van socio-culturele zaken, wereldpolitiek- en geschiedenis, filosofie enz. Tenminste dat zie ik op mijn faculteit heel erg. Ik generaliseer dan wellicht, maar in mijn ervaring met vrienden van alfa studies zoals geschiedenis zie je toch die veel ''intellectuelere'' sfeer met mensen die veel weten, niet alleen van datgene wat je studeert.
Ik vind het niet onlogisch dat mensen die geschiedenis studeren meer geïnteresseerd zijn in politiek en geschiedenis, ze hebben namelijk besloten hun leven daaraan te wijden.
Ik studeer nu een jaartje bij Economie&Bedrijfskunde en ik heb niet het gevoel dat mijn medestudenten daar veel meer over politiek/geschiedenis/enzo weten. Ze weten wel (voor mij opvallend) weinig over hoe hun lichaam werkt, of over andere biomedische dingen waarvan ik altijd dacht dat 'iedereen' wel wist hoe dat zat.
pi_135441985
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:16 schreef DDM het volgende:

[..]

Dan gaan we verder met de casus :)

Lees je trouwens mee? Komen dingen je bekend voor door de zelfstudie? Casustiek is een van de leukste facetten van de studie.
Ik volg die casussen niet zo eerlijk gezegd. Ik denk niet dat ik als pre-med wat nuttigs kan inbrengen behalve heb je al gevraagd of het in de familie zit en/of labmonsters al bekeken zijn.

Nu ben ik vooral bezig met veel theorie voor het ingangsexamen in Belgie. Ik kijk een beetje somber tegen de decentrale selectie omdat ik gewoonweg niet weet wat ik nu zou kunnen doen behalve een boek meenemen.

Gisteren 2 scheikunde examens gemaakt voor het ingangsexamen. De eerste had ik echt belabberd gemaakt, maar bij de 2e had ik 6/8 goed! Dus voor het chemie gedeelte 5.33 punten gescoord. Als ik voor ieder deel zoveel scoor slaag ik! :) Ik wil richting de 7 en de 8 voor chemie.

En ik heb, nadat Merel me wat erover had verteld, verdiept in het Franstalige geneeskunde systeem; omg. Hoe doen ze dat daar met de veel grotere populatie? Zoals ik het lees studeren enkel 200 studenten per jaar af.

Edit:

Het is niet alsof ik helemaal niet over geneeskunde praat, maar soms zeg ik gewoon wat leuks (mijn poging tot) of interessants waarmee ik de intellectuele persoon in ons probeer te behartigen.

Als ik eindelijk na zoveel jaar geneeskunde mag studeren, dan weidt ik mijn leven eraan. Echt, don't care. Ik ga iedere dag leren en leren. Super nerd mode.

Oh en natuurlijk therapie om van mijn kwalen af te komen.
  maandag 13 januari 2014 @ 17:01:47 #80
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135442512
kan iemand de casus van June een beetje samenvatten? Ik was op cursus dus ik heb maar zo af en toe meegelezen maar als de geneesco's er niet uitkomen wil ik natuurlijk wel mee kunnen doen :D
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_135446395
A/
Een 57 jarige man komt bij je vanwege progressieve dyspnoe d'effort en moeheid. Relatieve blanco voorgeschiedenis, alleen wat milde hypertensie waarvoor patiënt nog geen medicatie gebruikt. Ook bestaat er sinds een half jaar een hyperthyreoïdie.

Hij wordt behandeld voor zijn hyperthyreoidie, middels strumazol en levothyroxine, en sindsdien voelt hij zich een stuk beter. Er is geen oedeem. Ook geen orthopnoe. In rust valt de kortademigheid mee. Geen pijn op de borst gehad. Hoest wel een beetje, met name in ochtend, maar dat is al jaren zo. Hij rookt 15 sigaretten per dag, sinds zijn jeugd. Herkent de klachten niet van eerder, voelde zich tot een aantal maanden terug nog goed na starten medicatie. Geen hart- en vaatzieken in familie. Geen zuurbranden of opboeren.

Ongeveer 2-3 maanden geleden zijn de klachten begonnen met keelpijn, spierpijn, ook wat koorts. Dat ging weer voorbij, echter moeheid bleef. Voetbalt soms en merkte dat hij niet meer een hele wedstrijd mee kon doen. Sloop er langzaam in. Nu is het traplopen al teveel, moet dan boven even op adem komen. Wedstrijden speelt hij niet meer. Is eigenlijk de gehele dag moe, ook bij opstaan. Voelt zich niet minder moe door bepaalde dingen te doen. Drinkt af en toe koffie en alcohol, maar met mate, <2 per dag. Geen drugs. Geen koorts meer gehad. Is afgelopen maanden 5kg afgevallen, maar bewust gezien zijn hypertensie en de adviezen die u hem eerder had gegeven om af te vallen. Hoest in de ochtend wel wat slijm op, witachtig. Zit geen bloed bij.

Pt is niet op reis geweest. Woont in de stad, geen tekenbeten.

Geen zweren in de mond. Zijn moeder en zus gaan wel eens naar de dokter voor injecties, maar meer weet hij niet (geen goed contact mee).

Geen andere medicatie. Eerder wel een nsaid in griepperiode. Heeft een vast partner, geen wisselende contacten. Hij werkt in de ICT en houdt van voetbal, lezen en koken. Geen vogelliefhebber ;)

Nu je het zegt is de urine wel wat donkerder gekleurd als anders.. Verder normale mictie. Geen huidafwijkingen of pijnlijke gewrichten. Nachtzweten wel gehad 2 maanden terug, maar nu niet meer. Normale def, geen bloed of slijm, niet anders dan anders. Geen opgezette lymfeklieren.

LO/
Alg: RR 164/80, pols 92 reg en krachtig, rustige ademhaling in rust, bij zitten/liggen tachypnoe 23/min.
Hoofd/hals: wat bleke sclerae, geen evidente icterus, geen pathologische lymfeklieren, normale turgor, vochtige slijmvliezen, CVD niet verhoogd.
Cor: S1S2, systolische souffle graad 2/6 met voortgeleiding over de carotiden, pm 2e icr rechts.
Pulm: VAG over alle longvelden, bdz verlengd piepend expirium, geen crepiteren.
Abdomen: adipeus, spaarzame peristaltiek, wisselende tympanie, lever en milt voor zover beoordeelbaar niet vergroot, soepel, geen druk of loslaatpijn. RT geen afwijkingen. Geen pathologische lymfeklieren in liezen
Extr: mild pitting oedeem bdz, geen huidbeelden.

AO/
Lab: Hb van 5,3 mmol/L, ferritine is 246 ug/L, serum ijzer 31 umol/L en totale ijzerbindingscapaciteit is 55 umol/L.

Probleemlijst/
- progressieve dyspneu d'effort
- hoesten, met name 's ochtends, met wat witachtig sputum
- moeheid
- (milde) hypertensie
M. Graves

DD/
Aortaklepstenose/insufficientie; beginnende COPD. Matige OSAS. Cholestase. Maligniteit. Diabetes. agranulocytose(keelpijn, koorts, malaise) & cholestase geïnduceerd door strumazol.

Tot zo ver alle informatie

[ Bericht 0% gewijzigd door chriztiaan op 13-01-2014 19:10:42 (h) ]
pi_135447042
Toevallig ook iemand die net naar de serie 'Dokters' op sbs6 heeft gekeken? Wat een drama is dat zeg :')


Chriztiaan, kan je nog even het Hb van 5,3 mmol/L er bij zetten?
  maandag 13 januari 2014 @ 19:42:12 #83
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135449324
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:01 schreef DDM het volgende:
Toevallig ook iemand die net naar de serie 'Dokters' op sbs6 heeft gekeken? Wat een drama is dat zeg :')

Chriztiaan, kan je nog even het Hb van 5,3 mmol/L er bij zetten?
sbs in combinatie met iets medisch' is nooit goed. Is dat die medische variant van achter gesloten deuren? Met van die scripted reality ellende? brrrr
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_135452907
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:42 schreef Pluizel het volgende:

[..]

sbs in combinatie met iets medisch' is nooit goed. Is dat die medische variant van achter gesloten deuren? Met van die scripted reality ellende? brrrr
Ik krijg daar echt spontaan kontaids van van die scripted reality kotszooi.
pi_135453047
Life savers van BBC vond ik wel leuk om te kijken :)
pi_135453089
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 20:43 schreef Djibril het volgende:
Life savers van BBC vond ik wel leuk om te kijken :)
Ja, dat ik dan ook weer wel.
  maandag 13 januari 2014 @ 21:01:50 #87
208890 June.
Seriously?
pi_135454014
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:01 schreef DDM het volgende:
Toevallig ook iemand die net naar de serie 'Dokters' op sbs6 heeft gekeken? Wat een drama is dat zeg :')

Chriztiaan, kan je nog even het Hb van 5,3 mmol/L er bij zetten?
Het Hb was ietsje lager, 3.8 ;) Hierbij volgt het lab wat jullie hebben aangevraagd, evenals de thoraxfoto. Oh en hij had geen keelpijn en die koorts was alleen in het begin. Hij slikt de strumazol ook al 6 maanden.

Lab:
Hb 3.8 mmol/l, Ht 0.19 L/L, Ery's 1.6 x10^12/L, MCV 121, MCH 2.8, Leukocyten 3.2, Trombocyten 116, Na 136, K4.3, kreat 75, GFS > 90ml/min, bili totaal 31, direct 5, AF 58, gGT 31, ASAT 201, ALAT 77, CRP <1

Diff:
Basofielen <0.10; Eosinofielen 0.56, Myelocyten0.07, Segmenten1.59, Lymfocyten 1.37, Monocyten0.11, Microplanie+, Macroplanie+, Anisoplanie++, Polychroom+, Toxische korreling++, Hypersegmentatie+ .

Thoraxfoto:
Normale hartgrootte en normale longvaattekening. Ietwat laagstaande diafragmata. Geen lymfadenopathie. Geen consolidatie of RIP. Geen overvullingsbeeld.

De huisarts denkt nu; HELP! Wat is nu jullie dd? Wil je nog meer aanvullend onderzoek? Wat ga je doen, stel je de huisarts gerust of stuur je hem in?

[ Bericht 1% gewijzigd door June. op 13-01-2014 21:06:58 ]
Shine bright like a diamond.
pi_135454379
Anisoplanie? Ik heb echt te lang geen interne gehad,..
pi_135455541
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:08 schreef dotKoen het volgende:
Anisoplanie? Ik heb echt te lang geen interne gehad,..
Anisocytose

June:

Ik weet niet waar ik die 5,3 mmol/L vandaan haal ;)

Mag ik nog reti's en een haptoglobine.

Waar is mijn dipstick en sediment? ;(
pi_135455615
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 19:42 schreef Pluizel het volgende:

[..]

sbs in combinatie met iets medisch' is nooit goed. Is dat die medische variant van achter gesloten deuren? Met van die scripted reality ellende? brrrr
Ja dat inderdaad ;) Klopt echt helemaal niets van.
pi_135455840
Waar zijn trouwens de blauwe en rode kleurtjes, June? :+

Deze kon ik gelukkig nog wel uit m'n hoofd, maar moest wel nadenken.
pi_135456475
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:01 schreef June. het volgende:

[..]

Het Hb was ietsje lager, 3.8 ;) Hierbij volgt het lab wat jullie hebben aangevraagd, evenals de thoraxfoto. Oh en hij had geen keelpijn en die koorts was alleen in het begin. Hij slikt de strumazol ook al 6 maanden.

Lab:
Hb 3.8 mmol/l, Ht 0.19 L/L, Ery's 1.6 x10^12/L, MCV 121, MCH 2.8, Leukocyten 3.2, Trombocyten 116, Na 136, K4.3, kreat 75, GFS > 90ml/min, bili totaal 31, direct 5, AF 58, gGT 31, ASAT 201, ALAT 77, CRP <1

Diff:
Basofielen <0.10; Eosinofielen 0.56, Myelocyten0.07, Segmenten1.59, Lymfocyten 1.37, Monocyten0.11, Microplanie+, Macroplanie+, Anisoplanie++, Polychroom+, Toxische korreling++, Hypersegmentatie+ .

Thoraxfoto:
Normale hartgrootte en normale longvaattekening. Ietwat laagstaande diafragmata. Geen lymfadenopathie. Geen consolidatie of RIP. Geen overvullingsbeeld.

De huisarts denkt nu; HELP! Wat is nu jullie dd? Wil je nog meer aanvullend onderzoek? Wat ga je doen, stel je de huisarts gerust of stuur je hem in?
We hebben dus een macrocytaire, megaloblastaire anemie en verhoogde leverenzymparameters. Het diffje wijst daarnaast op een infectie/sepsis.

Leverparenchymbeschadiging? Thyrotoxische hepatitis na wat googelen.
pi_135457242
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:42 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

We hebben dus een macrocytaire, megaloblastaire anemie en verhoogde leverenzymparameters. Het diffje wijst daarnaast op een infectie/sepsis.

Leverparenchymbeschadiging? Thyrotoxische hepatitis na wat googelen.
Waarom zeg je megaloblastair?
  maandag 13 januari 2014 @ 21:54:43 #94
208890 June.
Seriously?
pi_135457270
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:27 schreef DDM het volgende:

[..]

Anisocytose

June:

Ik weet niet waar ik die 5,3 mmol/L vandaan haal ;)

Mag ik nog reti's en een haptoglobine.

Waar is mijn dipstick en sediment? ;(
Niets anders erbij? ;) Maar misschien kunnen eerst de co's even nadenken wat ze nog willen n.a.v. lab :P

Urinestick: glucose negatief, ketonen negatief, urobiline 3+, bilirubine negatief, leukocyten negatief, nitriet negatief, bloed 3+, eiwit negatief.

Sediment: erytrocyten 0-1 /gez.veld (niet dysmorf), leukocyten 0 - 5 /gez.veld, plaveiselepitheel 1+

Haptoglobine <0.1 (referentie 0.4-3.0), reticulocyten 59 (referentie 16-70)

quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:42 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

We hebben dus een macrocytaire, megaloblastaire anemie en verhoogde leverenzymparameters. Het diffje wijst daarnaast op een infectie/sepsis.

Leverparenchymbeschadiging? Thyrotoxische hepatitis na wat googelen.
Kijk eens goed welke leverenzymen verhoogd zijn. En ook naar het sediment en het extra lab wat DDM wilde. Wat zou het ook nog kunnen zijn? Op zich duidt de diff niet op een infectie (er is geen linksverschuiving, eos maar matig verhoogd). Bovendien is het CRP <1 en heeft de patient geen koorts. Hoe zien de cellen eruit in de diff? Hoort dat zo?
Shine bright like a diamond.
pi_135457712
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:54 schreef June. het volgende:

[..]

Niets anders erbij? ;) Maar misschien kunnen eerst de co's even nadenken wat ze nog willen n.a.v. lab :P
Was even als aanvulling op het primaire lab ;) Was ook van plan om nu weer even mijn mond te houden, dus ik hou me (nog) even in met extra aanvragen :P
pi_135457770
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:54 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom zeg je megaloblastair?
MCV hoog, MCH hoog?
  maandag 13 januari 2014 @ 22:03:32 #97
208890 June.
Seriously?
pi_135457883
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:01 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

MCV hoog, MCH hoog?
Het heet dan een macrocytaire anemie, niet zo zeer megaloblastair. Dat is iets anders, hoewel het wel samen gaat. Je bent warm ;)
Shine bright like a diamond.
pi_135458286
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:03 schreef June. het volgende:

[..]

Het heet dan een macrocytaire anemie, niet zo zeer megaloblastair. Dat is iets anders, hoewel het wel samen gaat. Je bent warm ;)
MCV hoog alleen al wijst daar toch op? MCH hoog geeft hyperchroom aan. Gemiddeld meer Hb per cel. Toch?
pi_135459218
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:54 schreef June. het volgende:

[..]

Niets anders erbij? ;) Maar misschien kunnen eerst de co's even nadenken wat ze nog willen n.a.v. lab :P

Urinestick: glucose negatief, ketonen negatief, urobiline 3+, bilirubine negatief, leukocyten negatief, nitriet negatief, bloed 3+, eiwit negatief.

Sediment: erytrocyten 0-1 /gez.veld (niet dysmorf), leukocyten 0 - 5 /gez.veld, plaveiselepitheel 1+

Haptoglobine <0.1 (referentie 0.4-3.0), reticulocyten 59 (referentie 16-70)

[..]

Kijk eens goed welke leverenzymen verhoogd zijn. En ook naar het sediment en het extra lab wat DDM wilde. Wat zou het ook nog kunnen zijn? Op zich duidt de diff niet op een infectie (er is geen linksverschuiving, eos maar matig verhoogd). Bovendien is het CRP <1 en heeft de patient geen koorts. Hoe zien de cellen eruit in de diff? Hoort dat zo?
:+ Ook af en toe even terug kijken naar de andere waarden..
Cellen in de diff: cellen van verschillende grootte, verschillend van kleur, granules in de neutrofiele granulocyten zijn aangesleurd (kan teken van infectie zijn) en meerdere segmenten in de kern.

Laag hapto duidt op hoger verbruik dan aanmaak, dus hogere afbraak of verminderde aanmaak in lever.

[ Bericht 2% gewijzigd door chriztiaan op 13-01-2014 22:29:04 ]
  maandag 13 januari 2014 @ 22:24:28 #100
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135459389
oooh wat spannend. ik moet net als DDM mijn mond nog even houden :o
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')