abonnement Unibet Coolblue
pi_135290439
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:27 schreef Hartigan het volgende:
Bij rijlessen zouden ze toch wel mogen leren om iets meer door te trekken, vooral bij het invoegen. Ik moest altijd in zijn 5 invoegen :') Zodra de motor ook maar iets van geluid maakte, moest ik schakelen. Volgens mij ben ik nooit boven de 3000 toeren geweest. Maar ook als je vooraan bij het stoplicht staat mag je best wel wat meer toeren maken. Is een stuk gunstiger voor de doorstroming.
Snelheid maken is daarbij ook heel belangrijk bij het invoegen, zoiets milieubewust doen is volstrekte onzin en kan zelfs gevaarlijk zijn. Het beste is om snel op snelheid te komen. Nu voeg ik dus gewoon in zijn 3 in met 140 :6
Ik reed laatst 80 in z`n 5, toen werd hij énorm instabiel, hij begon te trillen als een gek (Het stuur begon heel erg te trillen) En toen heb ik toch écht naar z`n 4 teruggeschakeld :P
pi_135290452
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:32 schreef BlueMage het volgende:

[..]


Ik vraag me trouwens af nav "je moet weten waar 't reservewiel zit" of je dat ook leert bij rijles: wiel verwisselen?
Nee dat leer je niet.
pi_135290555
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:00 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ik reed laatst 80 in z`n 5, toen werd hij énorm instabiel, hij begon te trillen als een gek (Het stuur begon heel erg te trillen) En toen heb ik toch écht naar z`n 4 teruggeschakeld :P
Hoe kan dat?
Dat heb ik nog nooit gehad.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:03:51 #179
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135290599
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is het nou normaal op je eerste rijles meteen al te moeten schakelen, remmen etc?
Vandaag mn eerste rijles gehad maar.. kwam wel heel erg snel op me af allemaal.
Achteraf beetje het idee dat dat veels te veel was voor een eerste les.

Had hoogstens verwacht dat ik moest gas geven en spelen met koppeling zodat hij kan schakelen.

Vooral remmen ging behoorlijk kut uiteraard, kon niet meteen vloeiend tot stilstand komen.
Ging dan op 't laatst te diep doordrukken zodat je toch net ff te hard stilstaat.

Maar goed ook het schakelen was dramatisch.. hoewel omhoog schakelen nog wel ging, maar met zoveel aspecten tegelijk ging terugschakelen uiterst moeizaam, iets wat hij dan ook veelal nog wel deed.
Wat wil je anders doen? 8)7

Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift" _O_ :')
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:05:39 #180
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135290691
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef Louboutin het volgende:

[..]

Hoe kan dat?
Dat heb ik nog nooit gehad.
Misschien dat je met zes versnellingen rijd of een benzine? In die polo waar hij les in heeft gaat de auto trillen als (te) je lage toeren rijd in een versnelling
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_135290994
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Wat wil je anders doen? 8)7

Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift" _O_ :')
Ik had meer het idee dat het stapsgewijs ging.
pi_135291065
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef Louboutin het volgende:

[..]

Hoe kan dat?
Dat heb ik nog nooit gehad.
Het is een Polo Bluemotion...
pi_135291116
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:05 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Misschien dat je met zes versnellingen rijd of een benzine? In die polo waar hij les in heeft gaat de auto trillen als (te) je lage toeren rijd in een versnelling
Ik reed in dezelfde lesauto en reed altijd 80 in zn 5.
pi_135291185
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:00 schreef Louboutin het volgende:

[..]

Nee dat leer je niet.
Ow dat is ergens best jammer, wel handig om te kunnen. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Wat wil je anders doen? 8)7

Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift" _O_ :')
Niet iedereen leert even snel, kan me er wel iets bij voorstellen dat er veel op je af komt de eerste rijles. Denk wel dat het goed is om vanaf het begin al alles zelf te moeten doen zo leer je het het snelst.
Hallon!
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:16:23 #185
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135291256
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:13 schreef Louboutin het volgende:

[..]

Ik reed in dezelfde lesauto en reed altijd 80 in zn 5.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_135291602
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Als ik het me goed herinner, zat ik in zn 4 bij 80 wel onder de 2000 toeren maar ik moest altijd doorschakelen want dat zou zuiniger zijn.
Nooit problemen mee gehad..
pi_135291768
Ik heb geleerd om invoegen altijd in z'n 3 te doen en pas op te schakelen als je op de goede baan zit.
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_135291817
80 in zn 5 is wel heel erg op de grens, dan gaat de motor echt wel zwaarder klinken en zeeer onefficient worden qua verbruik. Ook kan je niet snel versnellen vanuit die positie omdat toeren veel te laag. En het is ook nog eens heel slecht voor de motor.

Vlak na mijn rijles schakelde ik altijd heel vroeg zoals geleerd. Nu ik een jaar mijn rijbewijs heb schakel ik altijd liever juist wat minder zuinig, en voorkom altijd te lage toeren. Het voelt gigantisch rottig als je te laag zakt dan heb je echt 0,0 pit om te versnellen. Dan liever iets te hoog en veel meer controle over de auto.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_135292029
Raar. Ik heb in genoeg auto's gereden die aangeven dat je naar de 6 'moet' schakelen als je 80 rijdt. Kan op zich wel, maar vind ik niet echt veilig omdat je dan absoluut geen snelheid meer kan maken.
pi_135292160
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:28 schreef Hartigan het volgende:
Raar. Ik heb in genoeg auto's gereden die aangeven dat je naar de 6 'moet' schakelen als je 80 rijdt. Kan op zich wel, maar vind ik niet echt veilig omdat je dan absoluut geen snelheid meer kan maken.
Auto's met 6 versnellingen is het helemaal onlogisch, dan zou je juist denken dat je later moet schakelen nog. Als je meer max snelheid hebt heb je ook meer snelheid per versnelling zegmaar.
Dus een traag klein kut autotje kan weer wel makkelijk 70 in zn 5 doen. Maar een beetje fatsoenlijke moderne normaal niet volgens mij.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:33:02 #191
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135292312
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:22 schreef Louboutin het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner, zat ik in zn 4 bij 80 wel onder de 2000 toeren maar ik moest altijd doorschakelen want dat zou zuiniger zijn.
Nooit problemen mee gehad..
Nu ik het me bedenk heb ik één keer op een 80 weg gereden in de vijf. Voelde volgens mij geen trilling oid maar ik denk dat de transmissie/motor het alsnog niet leuk vond
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_135292503
Dat heb je ook als je stationair rijd, wat in principe geen kwaad kan, tot je een hobbel tegen komt. Dan komt de motor onder stationaire toeren en dat vind ie niet leuk.

Stationair rijden kan wel heel handig zijn overigens, ik rij hier in de woonwijk (waar 20 veilig is) stationair in de 2 altijd, rij ik zo een paar honderd meter naar huis zonder gas te geven, lekker rustig en veilig.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_135292592
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:30 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Auto's met 6 versnellingen is het helemaal onlogisch, dan zou je juist denken dat je later moet schakelen nog. Als je meer max snelheid hebt heb je ook meer snelheid per versnelling zegmaar.
Dus een traag klein kut autotje kan weer wel makkelijk 70 in zn 5 doen. Maar een beetje fatsoenlijke moderne normaal niet volgens mij.
Het ging om een BMW 320d, Golf GTI 7 en een Giulietta 1.6 JTDM, niet bepaald trage gebakjes. De GTI trekt op zich nog wel redelijk door in zijn 6 met 80 km/h.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:41:19 #194
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135292807
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:37 schreef Hartigan het volgende:

[..]

Het ging om een BMW 320d, Golf GTI 7 en een Giulietta 1.6 JTDM, niet bepaald trage gebakjes. De GTI trekt op zich nog wel redelijk door in zijn 6 met 80 km/h.
Dan begrijp ik het wel ja :P
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_135293368
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:33 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Nu ik het me bedenk heb ik één keer op een 80 weg gereden in de vijf. Voelde volgens mij geen trilling oid maar ik denk dat de transmissie/motor het alsnog niet leuk vond
Ik rij altijd in de vijfde versnelling als ik 80 rij... Ook tijdens m'n rijles was dat wel de bedoeling.
Sterker nog: in m'n eigen autootje nu gaat 60 ook prima in de 5! Ja, je moet niet vlot op willen trekken...
  donderdag 9 januari 2014 @ 22:03:01 #196
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_135294124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef Baas ChevyCaprice het volgende:

[..]


Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift" _O_ :')
Zo herkenbaar mattie.
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 22:03:38 #197
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_135294173
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:50 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik rij altijd in de vijfde versnelling als ik 80 rij... Ook tijdens m'n rijles was dat wel de bedoeling.
Sterker nog: in m'n eigen autootje nu gaat 60 ook prima in de 5! Ja, je moet niet vlot op willen trekken...
Om wat voor auto gaat het?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_135294519
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:03 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Om wat voor auto gaat het?
Rijles: een VW Polo Blue Motion diesel 2013
Nu zelf: een Renault Clio II 1.4 uit 2000
pi_135294747
Ik kijk nog steeds vaak youtube filmpjes, er staat erg veel nuttigs. Hoe je je auto moet starten met een lege accu bijvoorbeeld. Of hoe je moet schakelen zonder koppeling.
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar het kan zeker geen kwaad om het te leren.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_135295212
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Is het nou normaal op je eerste rijles meteen al te moeten schakelen, remmen etc?
Vandaag mn eerste rijles gehad maar.. kwam wel heel erg snel op me af allemaal.
Achteraf beetje het idee dat dat veels te veel was voor een eerste les.

Had hoogstens verwacht dat ik moest gas geven en spelen met koppeling zodat hij kan schakelen.

Vooral remmen ging behoorlijk kut uiteraard, kon niet meteen vloeiend tot stilstand komen.
Ging dan op 't laatst te diep doordrukken zodat je toch net ff te hard stilstaat.

Maar goed ook het schakelen was dramatisch.. hoewel omhoog schakelen nog wel ging, maar met zoveel aspecten tegelijk ging terugschakelen uiterst moeizaam, iets wat hij dan ook veelal nog wel deed.
Haha dat had ik ook hoor, ik dacht het is eerst vast een beetje sturen en gas geven en dan rustig aan wat meer erbij, dat had ik weleens gehoord namelijk. Nee dus, meteen alles tegelijk, nouja spiegels hoefde nog niet.

Ik was na de eerste les ook wel een beetje 'overwhelmd' met alles wat ik moest doen en onthouden, maar dat komt echt vanzelf goed. Ja je gaat nog genoeg fouten maken, laten afslaan, koppeling vergeten tijdens het remmen, etc maar het gaat vanzelf beter.
know'm sayin?
×
word? word.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')