abonnement Unibet Coolblue
pi_135189643
Geen idee of er al een topic loopt over gastouder(s). Zoja kan hier dan een slotje op :)

Het duurt nog wel even voordat ik ga bevallen en weer terug aan het werk ga, maar ik wil ruim op tijd zijn met de opvang. Vriend en ik zien gastouders meer zitten dan kinderdagverblijven, dus focus ik me daar nu een beetje op.

Ik merk dat Humanitas de grootste organisatie in NL is wat dat betreft, maar als ik google op ervaringen, dan kom ik niet ver. Nergens eigenlijk. Dus ik dacht, ik ga hier eens om wat ervaring vragen. Mag ook wat anders zijn als Humanitas.

Iemand hier goede of juist slechte ervaringen met gastouders in Rotterdam Zuid?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 18:33:04 #2
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_135198957
Ik weet niets over Rotterdam-Zuid maar nadat R op een kinderdagverblijf had gezeten vond ik het toch beter om hem naar een gastouder te brengen.

Ik heb verschillende gastouders bezocht die adverteerden op marktplaats of bepaalde sites waarop gastouders adverteren.
Dus ik heb niet gekeken bij wat voor bureau ze aangesloten waren.

Daarna heb ik op internet een gastouder bureau gezocht wat het goedkoopst was.

En toen ik na diverse bezoeken aan gastouders uiteindelijk een keuze kon maken heb ik gewoon gevraagd of ze via dat gastouderbureau wilde werken. Dat was geen probleem.

Dus tot zover mijn verhaal hoe ik het aangepakt heb.
Rayen 2½ jaar!
pi_135202949
Het enige waar je echt goed op moet letten is of de gastouder LRKP geregistreerd is. Zo niet, dan krijg je ook geen toeslag. En je moet dus via een bureau werken. Voor meer info: http://www.rijksoverheid.(...)touders-voldoen.html
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_135230088
Nou das niet het enige waar je op moet letten toch? Lijkt me :D
Qua financiëen moet je daar inderdaad op letten.

Ik heb geen ervaring met R'dam-zuid dus daar kan ik je niet mee helpen.
Verder, wij hebben onze gastouder via-via gevonden dus we wisten dat we voor veel dingen op een lijn zaten. Maar mocht ik nu op zoek moeten dan zou ik op de volgende dingen letten;

- vraagprijs per uur, is dit inclusief luiers en voeding of exclusief? Met voeding bedoel ik vast voedsel overigens. De bedragen lopen namelijk onwijs uiteen per gastouder en kunnen fors oplopen als er nog extra kosten bovenop komen voor eten/drinken bijv.

- opvanguren/openingstijden. Wanneer kun je halen/brengen, hoe flexibel is dit indien van toepassing voor jullie, en passen deze uren bij de tijd die je nodig hebt om op je werk te komen enz.

- wat is er geregeld qua achterwacht? Stel de gastouder of een van haar eigen kinderen wordt ziek en ze moet afzeggen, of tijdens een opvangdag moet ze onverwacht naar het ziekenhuis/huisarts of iets anders. Is er dan een achterwacht die inspringt, hoe ziet zij zulke voorvallen voor zich, wie vangt er dan wie op enz.

- wie zijn er in huis overdag? Zijn er andere kinderen? Pubers bijv. van de gastouder zelf, partner, enz. Aan jezelf om te kijken of je je daar prettig bij voelt.

- wat doet zij met straffen/belonen Past dit bij hoe jij het voor je ziet? Je baby is nu nog klein natuurlijk maar wordt wel groter. Ben je van de gang/strafstoeltjes of juist niet?

- Hoe wordt er gegeten Vraag gerust naar een dag qua eten. Krijgen ze tussendoortjes en wat dan? Wat biedt ze de kinderen aan, gaat ze ook bakken enz. met ze of houdt het op bij een boterham tussen de middag en een koekje om vier uur? Eveneens, aan jou om te bekijken wat je zelf belangrijk vindt daarin.

- Wat doen ze op een dag. Moeten er andere kinderen van/naar school gebracht worden? gaan ze naar buiten, waar gaan ze dan meestal heen, wordt er tv gekeken overdag enz enz.

- hoe ziet het huis eruit? wat voor speelgoed wordt er aangeboden, wordt er geknutseld enz. hoe ziet de slaapruimte enz.

- wat voor ervaring heeft ze? onze gastouder heeft bijvoorbeeld jaren op een kinderdagverblijf gewerkt. Heeft ze zelf kinderen? enz.

Tenslotte, je kunt ook kritisch kijken naar de prijzen die bureau's vragen. Ons bureau vraagt 27,50 per gezin (!) per maand. Een ander bureau hier vraagt 80 e. per kind per maand. Das natuurlijk een fors verschil en maakt enorm uit op je maandelijkse kosten. Bovendien loont het om je goed te verdiepen in wat deze bureau's bieden. Zorgen zij voor vervanging bij ziekte of vakantie van de gastouder? Bieden zij bemiddeling bij conflict of wanneer het niet klikt en je toch iemand anders zoekt? Is er een vast aanspreekpunt enz enz.
:)
pi_135230098
Een random opsomming van dingen die bij me opkwamen, er is natuurlijk nog veel meer te zeggen voor dingen die belangrijk voor je zijn of niet.
:)
pi_135236381
- wat is er geregeld qua achterwacht? Stel de gastouder of een van haar eigen kinderen wordt ziek en ze moet afzeggen, of tijdens een opvangdag moet ze onverwacht naar het ziekenhuis/huisarts of iets anders. Is er dan een achterwacht die inspringt, hoe ziet zij zulke voorvallen voor zich, wie vangt er dan wie op enz.

Dit is een wettelijke eis! Er moet een achterwacht bekend zijn.

En wbt de bureau's: kijk even in het lrkp register. Dat is gewoon openbaar en daar kan je nakijken hoe een bureau er voor staat. In zijn algemeenheid: hoe meer inspectierapporten er in een jaar geregistreerd staan, hoe groter de kans dat er iets niet goed is bij het bureau. De GGD zal namelijk eigenlijk maar 1x per jaar controleren tenzij er iets mis is, dan kan het vaker per jaar.
Zelf zou ik ook altijd een rondje google/radar etc loslaten op een gastouderbureau. Kijken of er geen klachten zijn. En inderdaad let op de kosten en wat je daarvoor krijgt.
En die link die ik je gaf, daar staat ook in beschreven hoe een contract eruit moet zien. Klinkt als vanzelfsprekend, maar er lopen legio rechtszaken omdat de Belastingdienst (soms na jaren) ineens alles opvraagt en dan blijken de contracten niet te kloppen. Dan ben je dus de sjaak en mag je alle kinderopvangtoeslag terug betalen.

En de gastouder moet denk ik gewoon bij jou en je gezin passen. Dat is nog wel het allerbelangrijkste.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_135236678
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 16:13 schreef mefke79 het volgende:
- wat is er geregeld qua achterwacht? Stel de gastouder of een van haar eigen kinderen wordt ziek en ze moet afzeggen, of tijdens een opvangdag moet ze onverwacht naar het ziekenhuis/huisarts of iets anders. Is er dan een achterwacht die inspringt, hoe ziet zij zulke voorvallen voor zich, wie vangt er dan wie op enz.

Dit is een wettelijke eis! Er moet een achterwacht bekend zijn.

En wbt de bureau's: kijk even in het lrkp register. Dat is gewoon openbaar en daar kan je nakijken hoe een bureau er voor staat. In zijn algemeenheid: hoe meer inspectierapporten er in een jaar geregistreerd staan, hoe groter de kans dat er iets niet goed is bij het bureau. De GGD zal namelijk eigenlijk maar 1x per jaar controleren tenzij er iets mis is, dan kan het vaker per jaar.
Zelf zou ik ook altijd een rondje google/radar etc loslaten op een gastouderbureau. Kijken of er geen klachten zijn. En inderdaad let op de kosten en wat je daarvoor krijgt.
En die link die ik je gaf, daar staat ook in beschreven hoe een contract eruit moet zien. Klinkt als vanzelfsprekend, maar er lopen legio rechtszaken omdat de Belastingdienst (soms na jaren) ineens alles opvraagt en dan blijken de contracten niet te kloppen. Dan ben je dus de sjaak en mag je alle kinderopvangtoeslag terug betalen.

En de gastouder moet denk ik gewoon bij jou en je gezin passen. Dat is nog wel het allerbelangrijkste.
ja natuurlijk moet er een achterwacht beschikbaar zijn! Ik weet dat het een eis is, maar wie is die achterwacht, hoe voel jij je erbij dat jouw baby wellicht bij die achterwacht terecht komt enz enz. Welke eisen stelt het bureau aan deze achterwacht, moet het iemand zijn met een ehbo cursus of moet het iemand zijn met een gastouder-achtergrond die bij het bureau zit of mag de partner of buurvrouw van de gastouder ook achterwacht zijn?) Dat idee bijvoorbeeld. Daar zit best wel wat verschil tussen, per gastouder en ook per bureau welke eisen ze stellen aan de gastouders binnen de wettelijke norm.
Imho loont het om dit na te gaan.
:)
pi_135236767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 16:13 schreef mefke79 het volgende:
- wat is er geregeld qua achterwacht? Stel de gastouder of een van haar eigen kinderen wordt ziek en ze moet afzeggen, of tijdens een opvangdag moet ze onverwacht naar het ziekenhuis/huisarts of iets anders. Is er dan een achterwacht die inspringt, hoe ziet zij zulke voorvallen voor zich, wie vangt er dan wie op enz.

Dit is een wettelijke eis! Er moet een achterwacht bekend zijn.

En wbt de bureau's: kijk even in het lrkp register. Dat is gewoon openbaar en daar kan je nakijken hoe een bureau er voor staat. In zijn algemeenheid: hoe meer inspectierapporten er in een jaar geregistreerd staan, hoe groter de kans dat er iets niet goed is bij het bureau. De GGD zal namelijk eigenlijk maar 1x per jaar controleren tenzij er iets mis is, dan kan het vaker per jaar.
Zelf zou ik ook altijd een rondje google/radar etc loslaten op een gastouderbureau. Kijken of er geen klachten zijn. En inderdaad let op de kosten en wat je daarvoor krijgt.
En die link die ik je gaf, daar staat ook in beschreven hoe een contract eruit moet zien. Klinkt als vanzelfsprekend, maar er lopen legio rechtszaken omdat de Belastingdienst (soms na jaren) ineens alles opvraagt en dan blijken de contracten niet te kloppen. Dan ben je dus de sjaak en mag je alle kinderopvangtoeslag terug betalen.

En de gastouder moet denk ik gewoon bij jou en je gezin passen. Dat is nog wel het allerbelangrijkste.
Wat een goede en duidelijke post :) Nog eventjes alles rustig doorlezen, en dan verder met onze zoektocht :)
pi_135236849
Allemaal goede reacties trouwens! Hier heb ik nou wat aan :)

Bedankt!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')