abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_134661503


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (100% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
Vliegtuig_60x60.png samthegreat5 (Medische biologie + minor Geneeskunde, RU Nijmegen)
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 24-12-2013 19:42:00 ]
pi_134661517
LAPO = Nieuw topic openen knurft.. }:|
pi_134661904
zozo
pi_134661945
Overigens: ben vorige week woensdag ook eens één van de weinige keren zonder gehoorbescherming uitgegaan in Nijmegen. Lijkt alsof ik nu nog een tinnitus heb die ik normaal niet hoor. Grr.. hopelijk is het acuut, en gaat het over een paar dagen weg, of hoor ik gewoon dingen die er niet zijn.

De HA heeft wel een propje geconstateerd in mijn linkeroor, dus dat in combinatie met woensdag zou het ook kunnen veroorzaken. Op advies van de HA even met olie proberen los te weken en kijken of het er vanzelf uitkomt en of die vermoedelijke tinnitus dan ook kapt.

De neotigason die ik slik trouwens ook een optie; bijwerking:
quote:
common: impaired hearing, ringing in the ear (tinnitus)


[ Bericht 16% gewijzigd door samthegreat5 op 24-12-2013 19:57:22 ]
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:59:14 #5
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134662461
olie heeft mij nog nooit geholpen. Ik spoel mijn eigen oren thuis uit met zo'n blaastuutje waar je babyneusjes mee uit kunt zuigen. Vol met lauw water is dat een uitstekende ooruitspuit-tool
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134662562
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:59 schreef Pluizel het volgende:
olie heeft mij nog nooit geholpen. Ik spoel mijn eigen oren thuis uit met zo'n blaastuutje waar je babyneusjes mee uit kunt zuigen. Vol met lauw water is dat een uitstekende ooruitspuit-tool
Zou een spuitje ook werken?
En dan gewoon je hoofd schuin gekanteld houden naar de kant van het oor met het propje en een keer goed doorspoelen?
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:21:39 #7
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134667048
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:01 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Zou een spuitje ook werken?
En dan gewoon je hoofd schuin gekanteld houden naar de kant van het oor met het propje en een keer goed doorspoelen?
Ja hoor, wel even de naald eraf halen ;) Als je maar een enigszins krachtige straal kunt produceren. En het koste mij vaak wel een aantal keren flink spoelen. oja en een bakje eronder houden.

en oja: oren moet je niet gaan uitspuiten als je een gat in je trommelvlies hebt. Dus als je dat van jezelf weet: niet doen
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134667172
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:21 schreef Pluizel het volgende:
en oja: oren moet je niet gaan uitspuiten als je een gat in je trommelvlies hebt. Dus als je dat van jezelf weet: niet doen
Nee, dat wist ik inderdaad. Maar voor zover ik weet geen last van.
H2O2 schijnt ook te werken.
pi_134667220
Belachelijk hè dat anno 2013 met de kennis die we hebben er nog steeds geen aanvaardbare maximale geluidsintensiteit is voor uitgaansgelegenheden. Sowieso niet bij de speakers staan (die mijd ik als de pest) en maar professionele gehoorbeschermers gebruiken. /care wat anderen er van denken, je kan lachen wanneer je op oudere leeftijd nog goed hoort, kan musiceren etc.
De SGP/CU stelde ooit voor om een maximale geluidsintensiteit van 80 dB in te voeren, ze werden uitgelachen. Wie is er dan dom? Het verheerlijken van achterlijkheid. :N
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:28:22 #10
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134667534
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:23 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, dat wist ik inderdaad. Maar voor zover ik weet geen last van.
H2O2 schijnt ook te werken.
Dat zou ik nooit in mijn oor stoppen, wat als het gigantisch bijt? :eek: Of als je er een lullig wondje hebt door krabben of een puist ofzo? brrrr
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134667559
Nog even een gehoortechnisch vraagje. Ik weet dat je met een gefibroseerd trommelvlies (bijv. als gevolg van een luchtweginfectie) nog normaal kan horen, in ieder geval als je geluk hebt. Ik vraag me af hoe dat komt aangezien je toch zou verwachten dat ten gevolge van de wat andere structuur van het trommelvlies (littekenweefsel in plaats van normaal weefsel) het trommelvlies anders zou trillen met als gevolg andere trillingen die het slakkenhuis bereiken. Toch hoor je met links en rechts nog hetzelfde. Wat zie ik over het hoofd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:29:49 #12
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134667637
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog even een gehoortechnisch vraagje. Ik weet dat je met een gefibroseerd trommelvlies (van de buitenkant in ieder geval) nog normaal kan horen. Ik vraag me af hoe dat komt aangezien je toch zou verwachten dat ten gevolge van de wat andere structuur van het trommelvlies (littekenweefsel in plaats van normaal weefsel) het trommelvlies anders zou trillen met als gevolg andere trillingen die het slakkenhuis bereiken. Toch hoor je met links en rechts nog hetzelfde. Wat zie ik over het hoofd?
Er zit een brein tussenin dat de geluiden interpreteert. Door anatomische variatie kan ik me voorstellen dat je linker en rechter oor sowieso al niet elkaars exacte spiegelbeeld zijn.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134667819
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:28 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Dat zou ik nooit in mijn oor stoppen, wat als het gigantisch bijt? :eek: Of als je er een lullig wondje hebt door krabben of een puist ofzo? brrrr
Ja, true. Maar het is maar een 1.5% oplossing (3% oplossing 2x verdund), dus dat valt wel te verteren denk ik.
pi_134667832
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:29 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Er zit een brein tussenin dat de geluiden interpreteert. Door anatomische variatie kan ik me voorstellen dat je linker en rechter oor sowieso al niet elkaars exacte spiegelbeeld zijn.
Zo ver was ik, ik begrijp dat het brein uiteindelijk bepaalt wat je waarneemt (ook erg leuk bij het zicht omdat je hierdoor gekke afwijkingen kan krijgen). ;)
Alleen, dat brein krijgt toch andere signalen van dat ene oor dan het andere op het moment dat trillingen anders worden doorgegeven? Ik zou dan verwachten dat je met links hetzelfde geluid anders waarneemt dan met rechts en dat het mogelijk ook zou kunnen leiden tot het slechter localiseren van het geluid (op basis van frequentieverschillen en intensiteitsverschillen afhankelijk van of dat het hoge of lage frequenties zijn). Toch blijkt dat niet zo te zijn.

Misschien is het meer een vraag voor neurowetenschappers maar als ik me niet vergis hebben we in ieder geval een neuroloog in ons midden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:35:42 #15
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134668040
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:32 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, true. Maar het is maar een 1.5% oplossing (3% oplossing 2x verdund), dus dat valt wel te verteren denk ik.
maar waarom zou je dat verkiezen boven gewoon water? de zut moet vooral je oor uit, niet bruisen in je oor.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134668356
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zo ver was ik, ik begrijp dat het brein uiteindelijk bepaalt wat je waarneemt (ook erg leuk bij het zicht omdat je hierdoor gekke afwijkingen kan krijgen). ;)
Alleen, dat brein krijgt toch andere signalen van dat ene oor dan het andere op het moment dat trillingen anders worden doorgegeven? Ik zou dan verwachten dat je met links hetzelfde geluid anders waarneemt dan met rechts en dat het mogelijk ook zou kunnen leiden tot het slechter localiseren van het geluid (op basis van frequentieverschillen en intensiteitsverschillen afhankelijk van of dat het hoge of lage frequenties zijn). Toch blijkt dat niet zo te zijn.

Misschien is het meer een vraag voor neurowetenschappers maar als ik me niet vergis hebben we in ieder geval een neuroloog in ons midden.
Het brein compenseert daar wel enigszins voor, op welke manier precies weet ik niet. Verder moet er wel heel wat gebeuren voordat geluidsgeleiding zo aftakelt dat je zo'n merkbaar verschil kan horen met het andere oor.
pi_134668438
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:35 schreef Pluizel het volgende:

[..]

maar waarom zou je dat verkiezen boven gewoon water? de zut moet vooral je oor uit, niet bruisen in je oor.
Wellicht dat het beter cerumen oplossend dan water werkt o.i.d., sommige online protocollen raden waterstofperoxide aan. Maar zal wel niet zoveel uitmaken.
pi_134669998
Zo, even 22 molecuulformules geleerd via wrts.nl. Komt handig van pas bij het tekenen van een lewis structuur bij de toets in Belgie.
pi_134670061
Goh dit is al de 2e keer dat mijn naam in de topic titel verschijnt. Weet niet meer precies wat er de vorige keer in de titel stond, maar deze is vast leuker.

Kakdienst achter de rug. Zo één waarin je zin hebt om je lam te zuipen als je thuis komt. Ik ben nu uitgeput van mijn zelfbeheersing bewaren om niet tegen iedereen te schreeuwen die het waagde me te bellen. (want ja, dat kan natuurlijk niet. Helaas)
pi_134670346
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 22:27 schreef _Lily_ het volgende:
Goh dit is al de 2e keer dat mijn naam in de topic titel verschijnt. Weet niet meer precies wat er de vorige keer in de titel stond, maar deze is vast leuker.

Kakdienst achter de rug. Zo één waarin je zin hebt om je lam te zuipen als je thuis komt. Ik ben nu uitgeput van mijn zelfbeheersing bewaren om niet tegen iedereen te schreeuwen die het waagde me te bellen. (want ja, dat kan natuurlijk niet. Helaas)
Wat is er dan? Teveel patienten? If so, dat is je beroep. Teveel paperwork? If so, awww:(.
pi_134678460
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 22:36 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Wat is er dan? Teveel patienten? If so, dat is je beroep. Teveel paperwork? If so, awww:(.
Wat een domme uitspraak. Als er teveel patienten zijn is dat voor niemand goed. Niet voor mij, maar ook zeker niet voor de patienten zelf.

En ik ben het er ook niet mee eens dat een arts alles maar moet verdragen omdat hij nou eenmaal een nobele arts is. Mensen zijn niet nobel en altruïstisch. En artsen dus ook niet
pi_134678910
Het meest vervelende is dat ik in de dienst nooit fatsoenlijk met patiënten kan praten. Of lichamelijk onderzoek. Je wordt constant gestoord met waar je mee bezig bent. Superirritant.
Shine bright like a diamond.
pi_134680431
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:07 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Wat een domme uitspraak. Als er teveel patienten zijn is dat voor niemand goed. Niet voor mij, maar ook zeker niet voor de patienten zelf.

En ik ben het er ook niet mee eens dat een arts alles maar moet verdragen omdat hij nou eenmaal een nobele arts is. Mensen zijn niet nobel en altruïstisch. En artsen dus ook niet
Je kiest voor een beroep waar de werkdruk hoog ligt. Dat moest je al geweten hebben voordat je geneeskunde begon/tijdens je geneeskunde studie.

Ik zie je wel vaker klagen in dit topic over je diensten. Ieder heeft wel een rotdag, maar nu insinueer je dat je een rotdag hebt gehad omdat je veel patienten hebt gehad. Dat is je beroep. Ik zou zeggen: meer patienten meer ervaring. Daar wordt je dan een betere arts van.

Als je iedere keer dat je teveel patienten hebt gehad zin hebt om je lam te zuipen, zou ik maar uitkijken, want zelfmoord onder het ziekenhuispersoneel is niet zeldzaam. Zoek eventueel hulp. Dat is wat ik zou doen/heb gedaan.

Een arts staat niet boven iemand, maar kleedt een functie waar er van je wordt verwacht om te waken over mensen wel. Dat heeft een kantoor persoon niet. Dus enigszins nobel zijn is nodig vind ik.

Een arts hoeft vind ik niet alles te verdragen, maar veel patienten vedragen is niet 'alles'.

Ach, wat weet ik ervan, ik ben geen arts, misschien wordt ik het ook nooit. Maar als ik het wel wordt zal ik proberen tegen menig drukte te kunnen. D.w.z. veel patienten. Mensen rekenen uiteindelijk op je.

Dus..........
pi_134681075
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 11:57 schreef DefinitionX het volgende:

[..]


Ik zie je wel vaker klagen in dit topic over je diensten.
Ja en. Dat doe ik bewust. Lucht lekker op.

quote:
Ieder heeft wel een rotdag, maar nu insinueer je dat je een rotdag hebt gehad omdat je veel patienten hebt gehad.
dat was nu niet (geheel) de reden maar zelfs als dat wel zo was: so what?

quote:
Als je iedere keer dat je teveel patienten hebt gehad zin hebt om je lam te zuipen, zou ik maar uitkijken, want zelfmoord onder het ziekenhuispersoneel is niet zeldzaam. Zoek eventueel hulp. Dat is wat ik zou doen/heb gedaan.
Haha doe ff normaal. Je hebt geen idee waar je het over hebt. Ik heb totaal geen suïcidale neigingen of neiging tot een burn out. Ik heb nog nooit psychologische hulp gehad en heb dat ook totaal niet nodig. Ik zou bijna zeggen dat ik dat ook nooit nodig zal hebben omdat mijn karakter gewoon niet zo is maar je kunt niet in de toekomst kijken. Maar spreek maar lekker voor jezelf.

quote:
Een arts staat niet boven iemand, maar kleedt een functie waar er van je wordt verwacht om te waken over mensen wel. Dat heeft een kantoor persoon niet. Dus enigszins nobel zijn is nodig vind ik.
In dit tijdperk van marktwerking in de zorg en zorgverzekeraars die de dienst uitmaken is het hoog tijd om dit soort romantische gedachten te verlaten. Die nobelheid wordt anno nu helaas rap in de kiem gesmoord

quote:
Ach, wat weet ik ervan, ik ben geen arts, misschien wordt ik het ook nooit. Maar als ik het wel wordt zal ik proberen tegen menig drukte te kunnen. D.w.z. veel patienten. Mensen rekenen uiteindelijk op je.
en ik stel ze niet teleur. Dat is voor mij nou juist de uitdaging. Om iemand te kunnen helpen ongeacht de omstandigheden. Je laatste opmerking is 1 van de weinige die een beetje hout snijdt. Maar als ik thuiskom mag ik best zin hebben om alles achter het behang te plakken. En dan lekker een nachtje stappen en zuipen met vrienden, geen betere remedie hoor
pi_134681217
Maar iets positiefs dan: beide kerstdagen lekker vrij :)
pi_134681301
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:19 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ja en. Dat doe ik bewust. Lucht lekker op.

[..]

dat was nu niet (geheel) de reden maar zelfs als dat wel zo was: so what?

[..]

Haha doe ff normaal. Je hebt geen idee waar je het over hebt. Ik heb totaal geen suïcidale neigingen of neiging tot een burn out. Ik heb nog nooit psychologische hulp gehad en heb dat ook totaal niet nodig. Ik zou bijna zeggen dat ik dat ook nooit nodig zal hebben omdat mijn karakter gewoon niet zo is maar je kunt niet in de toekomst kijken. Maar spreek maar lekker voor jezelf.

[..]

In dit tijdperk van marktwerking in de zorg en zorgverzekeraars die de dienst uitmaken is het hoog tijd om dit soort romantische gedachten te verlaten. Die nobelheid wordt anno nu helaas rap in de kiem gesmoord

[..]

en ik stel ze niet teleur. Dat is voor mij nou juist de uitdaging. Om iemand te kunnen helpen ongeacht de omstandigheden. Je laatste opmerking is 1 van de weinige die een beetje hout snijdt. Maar als ik thuiskom mag ik best zin hebben om alles achter het behang te plakken. En dan lekker een nachtje stappen en zuipen met vrienden, geen betere remedie hoor
Ik zeg ook niet dat jij die neigingen hebt. Met eventueel bedoelde ik ook, dat als je het wel hebt, je beter hulp kunt zoeken. Maar je hebt het niet, dus so what?

En ik heb het niet over markwerking of wat dan ook, ik heb het over het feit dat jij loopt te zeuren omdat je teveel patienten hebt gehad. Misschien is deeltijd een idee voor je als je er zo op tegen bent. Ik zet hier vermoedens neer gebaseerd op wat jij zegt en uitlegt over waarom je je lam wilt zuipen (wat ik overigens ook niet hebt gezegd dat je niet mag doen, doe wat je niet laten kunt.).

En ik beslis wel of ik die romantische gedachten tot mijn 85e behoud. ;)

Ik zeg ook niet dat jij ze teleursteld, ik zeg alleen wat over dat je teveel patienten misschien als anders moet gaan zien. Als je namelijke elke keer tot je 65e je rot voelt doordat je op een dag veel patienten hebt gezien, ga je het zwaar hebben.
pi_134681332
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:25 schreef _Lily_ het volgende:
Maar iets positiefs dan: beide kerstdagen lekker vrij :)
Coolio! :D

Prettige kerstdagen.

Dat geldt voor iedereen in dit topic trouwens! :)
pi_134682365
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:28 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Misschien is deeltijd een idee voor je als je er zo op tegen bent.
Dat is een zeer goed idee. (in feite heb ik dat al besloten voor ergens in de toekomst) ongeacht of ik kinderen heb of niet.

Met als reden dat ik werk om te leven en niet leef om te werken. Ik vind dat de verdeling privé-werk eigenlijk 60-40 moet zijn :P

Edit: en een max aantal patienten per dag die je in deeltijd werkt
(nu speel ik advocaat van de duivel lol)

Aantal patienten is trouwens een grappig onderwerp. Een keer ontsloeg ik de halve afdeling op 1 dag. Sommige gepland (altijd relaxed want dan hebben de verpleegkundigen en secretaresse de zaken rustig kunnen regelen) maar de meesten waren ongepland die dag.

Want ze waren plots miraculeus opgeknapt lol.

Na nummer 6 werd ik gebeld dat het wel genoeg was omdat de verpleging en secretaresse omkwamen in de administratieve meuk.

Het gesprek:
"maar zo maak ik overuren!"
Ik: nou en?
"nee even serieus Lily, je kunt niet 10 patienten ontslaan op 1 middag en dan verwachten dat alles geregeld wordt. Doe er maar een paar naar morgen"
Ik: "maar dan liggen ze een dag langer terwijl het niet nodig is"
Zij: "dat moet dan maar, het houdt een keer op"

Ik was die dag in mijn bitch bui dus zei ik:
"dat vind ik geen reden om een patient een extra opnamedag te geven, ik stuur ze naar huis, al wordt het 18:00u voor alles geregeld is (ze werken tot 16u ofzo)

Vervolgens ontstond er oproer dat we TEVEEL patienten opnemen etc gezien capaciteit blabla. En ik vond het gekerm hilarisch

Mooi toch ;)
Het is niet altijd zwart-wit

[ Bericht 23% gewijzigd door _Lily_ op 25-12-2013 13:16:14 ]
pi_134682928
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:01 schreef _Lily_ het volgende:
ze werken tot 16u ofzo
Ach, tief toch op met je 9 tot 4 of 5 baan. Werken zul je!
pi_134682965
quote:
8s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:18 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ach, tief toch op met je 9 tot 4 of 5 baan. Werken zul je!
Dus dat!! Hahaha wij kunnen echt 2 handen op 1 buik zijn

Want het is in het voordeel van de patient. Ik kan met dat argument soms ook meedogenloos zijn tegen de radiologie als hun balie net wil sluiten. En ik krijg het bijna altijd voor elkaar na wat zeuren over het belang van de patient
pi_134683051
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:19 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dus dat!! Hahaha wij kunnen echt 2 handen op 1 buik zijn
Op mijn buik, of op jouw buik? :@
pi_134683126
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:01 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is een zeer goed idee. (in feite heb ik dat al besloten voor ergens in de toekomst) ongeacht of ik kinderen heb of niet.

Met als reden dat ik werk om te leven en niet leef om te werken. Ik vind dat de verdeling privé-werk eigenlijk 60-40 moet zijn :P

Edit: en een max aantal patienten per dag die je in deeltijd werkt
(nu speel ik advocaat van de duivel lol)

Aantal patienten is trouwens een grappig onderwerp. Een keer ontsloeg ik de halve afdeling op 1 dag. Sommige gepland (altijd relaxed want dan hebben de verpleegkundigen en secretaresse de zaken rustig kunnen regelen) maar de meesten waren ongepland die dag.

Want ze waren plots miraculeus opgeknapt lol.

Na nummer 6 werd ik gebeld dat het wel genoeg was omdat de verpleging en secretaresse omkwamen in de administratieve meuk.

Het gesprek:
"maar zo maak ik overuren!"
Ik: nou en?
"nee even serieus Lily, je kunt niet 10 patienten ontslaan op 1 middag en dan verwachten dat alles geregeld wordt. Doe er maar een paar naar morgen"
Ik: "maar dan liggen ze een dag langer terwijl het niet nodig is"
Zij: "dat moet dan maar, het houdt een keer op"

Ik was die dag in mijn bitch bui dus zei ik:
"dat vind ik geen reden om een patient een extra opnamedag te geven, ik stuur ze naar huis, al wordt het 18:00u voor alles geregeld is (ze werken tot 16u ofzo)

Vervolgens ontstond er oproer dat we TEVEEL patienten opnemen etc gezien capaciteit blabla. En ik vond het gekerm hilarisch

Mooi toch ;)
Het is niet altijd zwart-wit

Baas hoe je dat gefixed hebt met de verpleging. :)
pi_134683405
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:19 schreef _Lily_ het volgende:
Want het is in het voordeel van de patient. Ik kan met dat argument soms ook meedogenloos zijn tegen de radiologie als hun balie net wil sluiten. En ik krijg het bijna altijd voor elkaar na wat zeuren over het belang van de patient
Een beetje een moralistisch verhaal afsteken doet het altijd goed bij de daarvoor vatbare baliemedewerkermensjes. Zo van dat ze nog net niet in tranen uitgebroken ''maar.. maar..'' mompelend voor je argumenten bezwijken :P
pi_134686163
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:23 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Baas hoe je dat gefixed hebt met de verpleging. :)
Ook dat is niet zwart-wit. Verpleging en secretaresse werken zich vaak uit de naad op de afdeling. Heb ik ook begrip voor, ik zal ze niet expres meer werk bezorgen of extra bitchen.
Maar ik heb soms wel het gevoel dat het stipt op de klok kijken ook minder kan. Artsen maken ook vaak zat overuren
pi_134686604
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:32 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Een beetje een moralistisch verhaal afsteken doet het altijd goed bij de daarvoor vatbare baliemedewerkermensjes. Zo van dat ze nog net niet in tranen uitgebroken ''maar.. maar..'' mompelend voor je argumenten bezwijken :P
Al aan het voorbereiden voor de SUMMA?
pi_134687364
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:07 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Al aan het voorbereiden voor de SUMMA?
Nee, ik ga voor de gewone Master Geneeskunde in Nijmegen. Het het plan voor SUMMA een beetje laten varen; ik vind Nijmegen een prima stad en wil wel in het Radboudumc blijven, net zoals dat ik al mijn contacten in Nijmegen niet echt wil achterlaten. Volgens mij hoeven wij ook geen testen te maken o.i.d., enkel motivatiegesprek. Privilege of being a geneeskunde minor student.

Maar ik heb eerst nog een pre-mastertraject volgend jaar voordat ik aan de master begin.
pi_134687529
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:38 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, ik ga voor de gewone Master Geneeskunde in Nijmegen. Het het plan voor SUMMA een beetje laten varen; ik vind Nijmegen een prima stad en wil wel in het Radboudumc blijven, net zoals dat ik al mijn contacten in Nijmegen niet echt wil achterlaten. Volgens mij hoeven wij ook geen testen te maken o.i.d., enkel motivatiegesprek. Privilege of being a geneeskunde minor student.

Maar ik heb eerst nog een pre-mastertraject volgend jaar voordat ik aan de master begin.
Nice!
pi_134688833
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 15:47 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Nice!
Hoe gaat 'ie bij jou?
pi_134688957
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:48 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hoe gaat 'ie bij jou?
Ik heb een zeker gevoel bij het wiskunde en scheikunde deel van het toelatingsexamen in Belgie. Ik moet nog wat oppoetsen voor Biologie. Natuurkunde is alleen een ramp bij mij. Dat geeft op zich niet, want als ik gemiddeld 7 goed heb voor de andere 3 onderdelen slaag ik wel. Maar ik wil dat risico niet nemen. Ik vind fysica reuze interessant, maar ik heb nog niet echt op een juiste manier kunnen leren.

Het gaat nu wel beter. Ben van plan een prive docent in te schakelen voor natuurkunde voor een paar maanden.

Ik kan eigenlijk niet wachten om in Belgie te beginnen. Ik doe ook mee bij het erasmus mc, maar Belgie klinkt zoveel beter door het kleinschalig onderwijs (minder dan 1000 studenten 1e jaars verspreid over 4-6 universiteiten).

Maar ik zal niet voorbarig doen. Nog 6 maanden en dan zie ik wel of ik in september of in oktober geneeskunde mag studeren.
pi_134689169
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 16:55 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik heb een zeker gevoel bij het wiskunde en scheikunde deel van het toelatingsexamen in Belgie. Ik moet nog wat oppoetsen voor Biologie. Natuurkunde is alleen een ramp bij mij. Dat geeft op zich niet, want als ik gemiddeld 7 goed heb voor de andere 3 onderdelen slaag ik wel. Maar ik wil dat risico niet nemen. Ik vind fysica reuze interessant, maar ik heb nog niet echt op een juiste manier kunnen leren.

Het gaat nu wel beter. Ben van plan een prive docent in te schakelen voor natuurkunde voor een paar maanden.

Ik kan eigenlijk niet wachten om in Belgie te beginnen. Ik doe ook mee bij het erasmus mc, maar Belgie klinkt zoveel beter door het kleinschalig onderwijs (minder dan 1000 studenten 1e jaars verspreid over 4-6 universiteiten).

Maar ik zal niet voorbarig doen. Nog 6 maanden en dan zie ik wel of ik in september of in oktober geneeskunde mag studeren.
Hoe was het ook al weer: ging jij ook voor de master of begin je vooraan de bachelor?
pi_134689327
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 17:05 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hoe was het ook al weer: ging jij ook voor de master of begin je vooraan de bachelor?
Bachelor.
pi_134697223
Uhhh, zijn dokters in Nederland MD of DO als je het vergelijkt met Amerika?

Edit:

Na wat zoeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Arts

Geen MD dus en ook geen DO.
pi_134698365
Ik heb gewoon MD achter mijn naam staan in correspondentie met buitenlandse onderzoekers

DO's kun je eigenlijk niet serieus nemen.

[ Bericht 22% gewijzigd door dotKoen op 25-12-2013 23:07:08 ]
pi_134699551
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 23:02 schreef dotKoen het volgende:
Ik heb gewoon MD achter mijn naam staan in correspondentie met buitenlandse onderzoekers

DO's kun je eigenlijk niet serieus nemen.
Maar hoe weet je dan dat de Nederlandse geneeskunde opleiding geen DO opleiding is? Ik bedoel daarmee dat onze opleiding misschien meer raakvlakken heeft met de DO variant dan met de MD variant.
pi_134706652
Omdat osteopathie een vorm van kwakzalverij is, waar ik in ieder geval geen onderwijs in heb gekregen.
pi_134707697
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 07:08 schreef dotKoen het volgende:
Omdat osteopathie een vorm van kwakzalverij is, waar ik in ieder geval geen onderwijs in heb gekregen.
Dit. Ik heb laatst nog wat onderwijs gehad over alternatieve behandelwijzen. Daaruit werd maar al te duidelijk dat die methoden verre van goed onderbouwd zijn. Niet dat alles in de 'reguliere' geneeskunde EBM is, maar wetenschappelijk onderzoek is denk ik één van de grootste verschillen tussen alternatieve behandelwijzen en de reguliere geneeskunde.

Dus DO in plaats van MD? No way.
pi_134718796
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 07:08 schreef dotKoen het volgende:
Omdat osteopathie een vorm van kwakzalverij is, waar ik in ieder geval geen onderwijs in heb gekregen.
Oh you:p.

Volgens mij worden mensen met een DO ook chirurgen/internisten e.d. Wel wordt er in Amerika een MD boven een DO geprefeerd meen ik te hebben gelezen.
pi_134729233
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 16:32 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Oh you:p.

Volgens mij worden mensen met een DO ook chirurgen/internisten e.d. Wel wordt er in Amerika een MD boven een DO geprefeerd meen ik te hebben gelezen.
Ja, inmiddels lijken de opleidingen tot DO ook erg op gewone medical schools en staat osteopathie meer op de achtergrond. Feit blijft dat het bizar is dat er ooit begonnen is mensen met een kwakzalvertitel gelijk te stellen aan reguliere artsen en ze gewoon een medical license te geven. Overigens worden voornamelijk de minder talentvolle studenten aangenomen voor een DO-opleiding.
  vrijdag 27 december 2013 @ 10:17:08 #49
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_134738127
Wat mij het meest stoort, zowel in de alternatieve als in de reguliere geneeskunde, zijn mensen die het niet zo nauw nemen met onderzoek en juiste onderzoeksmethoden. Er zijn teveel mensen die graag hun eigen waarheid maar gewoon zo hard en overtuigend mogelijk roepen, zonder zich gestoord te voelen door enige vorm van echte bewijsvoering.
pi_134783156
Jongens, stel dat iemand 2 meter 20 is. Waarom zou zo'n iemand eerder sterven dan iemand van 180-190? Ik las ergens dat het te maken had met de snelheid van het bloed en dat hoe langer iemand is, hoe langer/verder bloed moet stromen om een bepaalde orgaan te bereiken.
pi_134784554
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 13:55 schreef DefinitionX het volgende:
Jongens, stel dat iemand 2 meter 20 is. Waarom zou zo'n iemand eerder sterven dan iemand van 180-190?
Is dat zo?
quote:
Ik las ergens dat het te maken had met de snelheid van het bloed en dat hoe langer iemand is, hoe langer/verder bloed moet stromen om een bepaalde orgaan te bereiken.
Nou ja, dat is natuurlijk waar, bloed van iemand van 2,10 moet iets verder stromen vanaf de aortawortel dan bij iemand van 1,60. Nu zal het hart van iemand die zo groot is ook ietsje groter zijn en heeft een lang persoon ook wat meer bloed, dus volgens mij valt dat wel mee.
pi_134784584
Haha Sam de hosselboy, die boy rollttt haarddd.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134784720
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 11:57 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Je kiest voor een beroep waar de werkdruk hoog ligt. Dat moest je al geweten hebben voordat je geneeskunde begon/tijdens je geneeskunde studie.

Ik zie je wel vaker klagen in dit topic over je diensten. Ieder heeft wel een rotdag, maar nu insinueer je dat je een rotdag hebt gehad omdat je veel patienten hebt gehad. Dat is je beroep. Ik zou zeggen: meer patienten meer ervaring. Daar wordt je dan een betere arts van.

Als je iedere keer dat je teveel patienten hebt gehad zin hebt om je lam te zuipen, zou ik maar uitkijken, want zelfmoord onder het ziekenhuispersoneel is niet zeldzaam. Zoek eventueel hulp. Dat is wat ik zou doen/heb gedaan.

Een arts staat niet boven iemand, maar kleedt een functie waar er van je wordt verwacht om te waken over mensen wel. Dat heeft een kantoor persoon niet. Dus enigszins nobel zijn is nodig vind ik.

Een arts hoeft vind ik niet alles te verdragen, maar veel patienten vedragen is niet 'alles'.

Ach, wat weet ik ervan, ik ben geen arts, misschien wordt ik het ook nooit. Maar als ik het wel wordt zal ik proberen tegen menig drukte te kunnen. D.w.z. veel patienten. Mensen rekenen uiteindelijk op je.

Dus..........
ik praat nog wel met je zodra je je eerste co-schappen loopt boy :D
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_134784896
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:34 schreef Seam het volgende:
Haha Sam de hosselboy, die boy rollttt haarddd.
:D
pi_134785618
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:33 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Is dat zo?

[..]

Nou ja, dat is natuurlijk waar, bloed van iemand van 2,10 moet iets verder stromen vanaf de aortawortel dan bij iemand van 1,60. Nu zal het hart van iemand die zo groot is ook ietsje groter zijn en heeft een lang persoon ook wat meer bloed, dus volgens mij valt dat wel mee.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071721/


quote:
Reduction of baseball players' average life span with increasing height.(Reproduced with permission of Washington Academy of Sciences, Washington,DC.)
Hierdoor dacht ik van wel. Maar ik wist het niet zeker.
pi_134785690
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:36 schreef Seam het volgende:

[..]

ik praat nog wel met je zodra je je eerste co-schappen loopt boy :D
Hopelijk is mijn costochondritis dan 'genezen' en sport ik wat meer. Wat las ik nou over dat co's veel moeten lopen door het ziekenhuis......Ik loop me al een ongeluk bij me vrijwilligerswerk.

I'm getting me one of these:



Edit:

http://news.stanford.edu/(...)d-segway-022708.html

Leuk om te lezen.

Laat weer eens zien dat de mensheid een klotebende is^^.
pi_134786040
Never mind

[ Bericht 93% gewijzigd door dotKoen op 28-12-2013 15:25:13 ]
pi_134795493
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 15:02 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071721/

[ afbeelding ]

[..]

Hierdoor dacht ik van wel. Maar ik wist het niet zeker.
Blij dat ik 1.60m ben
pi_134796365
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:52 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Blij dat ik 1.60m ben
Dan moet ik naar je bukken ;(
Of je optillen :D
pi_134800607
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:15 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dan moet ik naar je bukken ;(
Of je optillen :D
Lijkt mij juist de ideale hoogte gniff gniff :9
pi_134801215
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:15 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dan moet ik naar je bukken ;(
Of je optillen :D
Haha om de 1 of andere reden bloos ik hierom. Geen idee waarom :P
pi_134801383
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2013 21:08 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Haha om de 1 of andere reden bloos ik hierom. Geen idee waarom :P
Omdat je stiekem wel door ondergetekende opgetild wilt worden :D
pi_134810392
Get a roooom you guyyss haha
  zondag 29 december 2013 @ 00:11:49 #64
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_134810793
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 15:02 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1071721/

[ afbeelding ]

[..]

Hierdoor dacht ik van wel. Maar ik wist het niet zeker.
baseball players. Niet een representatieve groep vrees ik :p
WFPB!
pi_134837510
Zooo.... het weekend is weer voorbij; morgen de patiënten weer in leven houden :)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zondag 29 december 2013 @ 19:58:56 #66
208890 June.
Seriously?
pi_134841521
Ik moest vrijdag werken, op de spoed, wat een drama zeg. Zo tussen Kerst en het weekend in. Heb nog nooit zo'n drukke SEH gezien. Iedereen moest minimaal 3u wachten, bedden in de hal etc :P Beetje ER taferelen haha. Gelukkig wel begrip van patienten: "net als alle 40 andere wachtenden heb ik ook gewacht tot na Kerst.."
Shine bright like a diamond.
pi_134842026
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:58 schreef June. het volgende:
Ik moest vrijdag werken, op de spoed, wat een drama zeg. Zo tussen Kerst en het weekend in. Heb nog nooit zo'n drukke SEH gezien. Iedereen moest minimaal 3u wachten, bedden in de hal etc :P Beetje ER taferelen haha. Gelukkig wel begrip van patienten: "net als alle 40 andere wachtenden heb ik ook gewacht tot na Kerst.."
Zaten er ook echte spoed dingen tussen of meer "mwah, gister niet naar de dokter kunnen gaan, ik ga nu wel"?
  zondag 29 december 2013 @ 20:09:52 #68
208890 June.
Seriously?
pi_134842074
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:08 schreef Asgard het volgende:

[..]

Zaten er ook echte spoed dingen tussen of meer "mwah, gister niet naar de dokter kunnen gaan, ik ga nu wel"?
Ja, die breuken en zo weet ik niet, die zie ik namelijk niet ;) Maar de mijne waren best ziek, hadden best een dagje eerder kunnen komen. Geel getrieerde mensen werden ook pas na 2u ofzo gezien.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 11:57 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Je kiest voor een beroep waar de werkdruk hoog ligt. Dat moest je al geweten hebben voordat je geneeskunde begon/tijdens je geneeskunde studie.

Een arts staat niet boven iemand, maar kleedt een functie waar er van je wordt verwacht om te waken over mensen wel. Dat heeft een kantoor persoon niet. Dus enigszins nobel zijn is nodig vind ik.

Een arts hoeft vind ik niet alles te verdragen, maar veel patienten vedragen is niet 'alles'.

Ach, wat weet ik ervan, ik ben geen arts, misschien wordt ik het ook nooit. Maar als ik het wel wordt zal ik proberen tegen menig drukte te kunnen. D.w.z. veel patienten. Mensen rekenen uiteindelijk op je.

Dus..........
Je hebt deels gelijk, maar wacht maar tot je zelf aan de coschappen begint of, nog een stapje verder, tot je assistent bent ;) Te veel patiënten is ook niet goed. Je kunt dan niet meer fatsoenlijk met mensen praten, geen tijd om dingen op te zoeken, dingen door elkaar halen etc.

Een dokter is geen robot, hoewel dat soms wel van ons wordt verwacht. Op een ochtend even aan een jonge moeder vertellen dat ze uitgezaaide borstkanker heeft en niet lang meer heeft te leven gaat je niet in de koude kleren zitten (mij niet in elk geval). Toch staan er daarna weer 10 andere patiënten op de stoep die je ook nodig hebben. Een moment rust is er niet en dat is soms best lastig.
Shine bright like a diamond.
pi_134843603
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:36 schreef Seam het volgende:

[..]

ik praat nog wel met je zodra je je eerste co-schappen loopt boy :D
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:09 schreef June. het volgende:

Je hebt deels gelijk, maar wacht maar tot je zelf aan de coschappen begint of, nog een stapje verder, tot je assistent bent ;) Te veel patiënten is ook niet goed. Je kunt dan niet meer fatsoenlijk met mensen praten, geen tijd om dingen op te zoeken, dingen door elkaar halen etc.

Een dokter is geen robot, hoewel dat soms wel van ons wordt verwacht. Op een ochtend even aan een jonge moeder vertellen dat ze uitgezaaide borstkanker heeft en niet lang meer heeft te leven gaat je niet in de koude kleren zitten (mij niet in elk geval). Toch staan er daarna weer 10 andere patiënten op de stoep die je ook nodig hebben. Een moment rust is er niet en dat is soms best lastig.
Ik denk dat ik volgend jaar al wel geen emotie meer zal hebben. Fysica is moordend op het ingangsexamen in Belgie. Maar ja, als fok nog bestaat en ik zo ver ben, laat ik wel weten of ik drink neigingen heb, hoewel dat in mijn geval eerder 20 mcnuggets zullen zijn.

Als ik ergens over 30 jaar aan dood zal gaan is het wel atherosclerose, of een gevolg van.
pi_134845714
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:09 schreef June. het volgende:

[..]

Ja, die breuken en zo weet ik niet, die zie ik namelijk niet ;) Maar de mijne waren best ziek, hadden best een dagje eerder kunnen komen. Geel getrieerde mensen werden ook pas na 2u ofzo gezien.
Ah I see. Jij zit bij de interne toch?
Zijn er SEH-artsen waar jij werkt?
pi_134868059
Gelukkig wel ja ;)
Shine bright like a diamond.
  maandag 30 december 2013 @ 12:32:48 #72
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_134869519
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 19:58 schreef June. het volgende:
Ik moest vrijdag werken, op de spoed, wat een drama zeg. Zo tussen Kerst en het weekend in. Heb nog nooit zo'n drukke SEH gezien. Iedereen moest minimaal 3u wachten, bedden in de hal etc :P Beetje ER taferelen haha. Gelukkig wel begrip van patienten: "net als alle 40 andere wachtenden heb ik ook gewacht tot na Kerst.."
Oh dat soort diensten zijn feest ja. Ik moest dan altijd denken aan het bordje dat bij de tandarts hing "ook dit gaat voorbij". En vooral bidden dat je niet te veel poepzieke patiënten tegelijk kreeg en niet op 2 plaatsen tegelijk moest zijn.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_134870057
3 trombolyse-kandidaten tegelijk :'(
  maandag 30 december 2013 @ 18:09:34 #74
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_134884727
En dan blijkt dat ze alledrie al 3 dagen klachten hebben maar ze door familie/verzorging/huisarts zijn geschoven :+
WFPB!
pi_134911363
Ik ben denk ik echt de enige die hitsig word van:


Maken leuke beelden voor wat ik misschien ooit mag behandelen.
pi_135098542
Ja hoor.. ik ben een weekje gebanned en dit topic sterft uit.
Leven in de brouwerij! Kom! :P
pi_135102204
Waarom was je gebanned?
pi_135104965
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:45 schreef _Lily_ het volgende:
Waarom was je gebanned?
Oh, ik zei ''kutadmins hier'' in het DEF Feedback topic.
Het ging om een onterechte ban van een mede DEF'er

[ Bericht 5% gewijzigd door samthegreat5 op 05-01-2014 16:33:19 ]
pi_135105745
Ik heb een vraag(je).


Ik ben 20 jaar en ik ben in het bezit van de Nederlandse nationaliteit.
Als alles goed gaat ga ik mijn bacherlor geneeskunde deze zomer halen. Ik heb gestudeerd in het buitenland Tsjechië (brno). Ik wil graag mijn master geneeskunde in Nederland doen. Weten jullie misschien of dit mogelijk is? En zo ja bij welke medische universiteiten?
  zondag 5 januari 2014 @ 17:55:28 #80
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_135109961
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:07 schreef Foramenn- het volgende:
Ik heb een vraag(je).

Ik ben 20 jaar en ik ben in het bezit van de Nederlandse nationaliteit.
Als alles goed gaat ga ik mijn bacherlor geneeskunde deze zomer halen. Ik heb gestudeerd in het buitenland Tsjechië (brno). Ik wil graag mijn master geneeskunde in Nederland doen. Weten jullie misschien of dit mogelijk is? En zo ja bij welke medische universiteiten?
Ik denk dat dat niet zo makkelijk gaat. Het is hier al vrijwel onmogelijk om de master aan een andere universiteit te doen dan waar je begonnen bent, omdat de opleidingsprogramma's van de bachelor en master vaak heel erg op elkaar aansluiten en niet zo inwisselbaar zijn. Ik denk dat het makkelijker is om in Tsjechië je artsenbul te halen en vervolgens in Nederland te solliciteren op een baan.
Fietstas.
pi_135112011
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 16:07 schreef Foramenn- het volgende:
Ik heb een vraag(je).


Ik ben 20 jaar en ik ben in het bezit van de Nederlandse nationaliteit.
Als alles goed gaat ga ik mijn bacherlor geneeskunde deze zomer halen. Ik heb gestudeerd in het buitenland Tsjechië (brno). Ik wil graag mijn master geneeskunde in Nederland doen. Weten jullie misschien of dit mogelijk is? En zo ja bij welke medische universiteiten?
http://www.umcutrecht.nl/(...)eskunde-Utrecht.html

Je moet dus een selectieprocedure doorlopen.
pi_135114947
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 13:03 schreef samthegreat5 het volgende:
Ja hoor.. ik ben een weekje gebanned en dit topic sterft uit.
Leven in de brouwerij! Kom! :P
Welkom terug schat.
pi_135116357
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:41 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Welkom terug schat.
:*
pi_135123567
Heeft iemand dit boek toevallig voor mij in de aanbieding?
http://www.bol.com/nl/p/medical-sciences/1001004006506416/

En deze?
http://www.bol.com/nl/p/m(...)n/1001004008141133/#

Blijkt dat we opeens twee additionele boeken mogen aanschaffen voor de minor Geneeskunde. Dag 150 euro.
pi_135127666
Hoepelman... Ik weet nooit goed wat ik ervan vind
pi_135129786
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:05 schreef Clemenza het volgende:
Hoepelman... Ik weet nooit goed wat ik ervan vind
Vertel.
pi_135131655
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:05 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

:*
Ik kan de laatste tijd echt niet goed slapen man.

Zenuwen voor over 5 en 6 maanden denk ik. Ook last van wat hoofdpijn door het slapen van 13 uur lang.

Maar tis vakantie, dus.
pi_135131817
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 00:35 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik kan de laatste tijd echt niet goed slapen man.

Zenuwen voor over 5 en 6 maanden denk ik. Ook last van wat hoofdpijn door het slapen van 13 uur lang.

Maar tis vakantie, dus.
Same here man, maar dan gewoon ontregeld ritme en hoofdpijn door om 12:30 uit bed rollen omdat het vakantie is. Ik moet over een paar uur weer aan de bak in dat kut dermatologie lab. Grr.. kan niet wachten tot ik aan mijn minor Geneeskunde mag beginnen.
pi_135134360
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 00:41 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Same here man, maar dan gewoon ontregeld ritme en hoofdpijn door om 12:30 uit bed rollen omdat het vakantie is. Ik moet over een paar uur weer aan de bak in dat kut dermatologie lab. Grr.. kan niet wachten tot ik aan mijn minor Geneeskunde mag beginnen.
12:30, man ik rolde uit bed om 18:00. Phuck, hoe wil je dan slapen.

En kerel, met je onderzoek en je medische bio studie ga je echt uitblinken tijdens je gnk studie. Arts onderzoeker like a baws.
pi_135147896
15:45 status update dames en heren
pi_135150398
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:21 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ja hoor, wel even de naald eraf halen ;) Als je maar een enigszins krachtige straal kunt produceren. En het koste mij vaak wel een aantal keren flink spoelen. oja en een bakje eronder houden.

en oja: oren moet je niet gaan uitspuiten als je een gat in je trommelvlies hebt. Dus als je dat van jezelf weet: niet doen
Een huisarts kijkt toch eerst even naar het trommelvlies voordat hij dat doet? :?
Ik heb ook wel eens mijn oren moeten laten uitspuiten (die keek eerst en zag hierbij ook de staat van mijn trommelvlies). Het lukte niet. Vervolgens olie gebruikt, dat werkte natuurlijk voor geen meter. Dan toch maar met een haakje gaan pulken (door de huisarts). Tegenwoordig maak ik zelf mijn oren schoon met een haakje, als ik dat eens in de X weken een keer doe dan houd ik het onder controle. Helaas zijn die haakjes (een soort van open lepeltjes) bij de Nederlandse apotheekwinkels moeilijk te kopen, in België is dat (wegens het remgeld?) meer gemeengoed.
De kunst hierbij is om ook niet te veel te gaan pulken, beter 1 keer goed dan een aantal halfslachtige pogingen. Kwestie van beschadiging/irritatie van het epitheel te voorkomen.
Op mijn vraag hoe het komt dat de een hier wel last van heeft en de ander niet kreeg ik geen goed antwoord. Daar ben ik dus nog altijd benieuwd naar.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 6 januari 2014 @ 16:41:15 #92
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135150572
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een huisarts kijkt toch eerst even naar het trommelvlies voordat hij dat doet? :?
Ik heb ook wel eens mijn oren moeten laten uitspuiten (die keek eerst en zag hierbij ook de staat van mijn trommelvlies). Het lukte niet. Vervolgens olie gebruikt, dat werkte natuurlijk voor geen meter. Dan toch maar met een haakje gaan pulken (door de huisarts). Tegenwoordig maak ik zelf mijn oren schoon met een haakje, als ik dat eens in de X weken een keer doe dan houd ik het onder controle. Helaas zijn die haakjes (een soort van open lepeltjes) bij de Nederlandse apotheekwinkels moeilijk te kopen, in België is dat (wegens het remgeld?) meer gemeengoed.
De kunst hierbij is om ook niet te veel te gaan pulken, beter 1 keer goed dan een aantal halfslachtige pogingen. Kwestie van beschadiging/irritatie van het epitheel te voorkomen.
Op mijn vraag hoe het komt dat de een hier wel last van heeft en de ander niet kreeg ik geen goed antwoord. Daar ben ik dus nog altijd benieuwd naar.
hoe wil je een trommelvlies beoordelen als er cerumen voor zit? ;) en volgens mij doen de assistentes het uitspuiten gewoon hoor :o maar ik ben geen huisarts. Ik ben gewoon pragmatisch ingesteld
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  maandag 6 januari 2014 @ 16:42:03 #93
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135150612
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:57 schreef samthegreat5 het volgende:
Heeft iemand dit boek toevallig voor mij in de aanbieding?
http://www.bol.com/nl/p/medical-sciences/1001004006506416/

En deze?
http://www.bol.com/nl/p/m(...)n/1001004008141133/#

Blijkt dat we opeens twee additionele boeken mogen aanschaffen voor de minor Geneeskunde. Dag 150 euro.
nope, die zaten niet in mijn curriculum.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_135150802
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:41 schreef Pluizel het volgende:

[..]

hoe wil je een trommelvlies beoordelen als er cerumen voor zit? ;)
Blijkbaar kan je dan ook een nogal lastige prop hebben zonder dat het zich op het trommelvlies volledig wordt ontnomen aangezien bij mij wel het trommelvlies zichtbaar was (hoe anders kon ze weten dat er littekenweefsel zat?) terwijl de prop groot en hard was.

quote:
en volgens mij doen de assistentes het uitspuiten gewoon hoor :o maar ik ben geen huisarts. Ik ben gewoon pragmatisch ingesteld
Het was niet in Nederland dat ik dit liet doen. ;)
Het zal wellicht van de praktijk afhangen maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zoiets door een assistente (als jij die halve secretaress en halve verpleegkundige bedoelt die je in Nederland bij een huisartsenpraktijk hebt) te laten doen! Hoe dan ook, ik heb ondervonden dat het het beste werkt om het maar zelf te doen met zo'n oorlepeltje. Het is ook veiliger aangezien je niet met een hoge druk water hoeft te laten spuiten doordat je er op tijd bij bent. Inmiddels heb ik genoeg ervaring dat ik hier handig mee ben en dat er geen nadelen zijn (irritatie wegens te vaak in een te korte tijd).

Maar goed, mijn vraag is nog niet beantwoord. Waarom heeft de een hier wel en de ander hier geen last van?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135154508
Jezus Bram, stel je niet zo aan. Oren uitspuiten is echt geen rocket science. Dat kun je best een MBO'er die daar voor is opgeleid laten doen.
pi_135154526
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:57 schreef samthegreat5 het volgende:
Heeft iemand dit boek toevallig voor mij in de aanbieding?
http://www.bol.com/nl/p/medical-sciences/1001004006506416/

En deze?
http://www.bol.com/nl/p/m(...)n/1001004008141133/#

Blijkt dat we opeens twee additionele boeken mogen aanschaffen voor de minor Geneeskunde. Dag 150 euro.
Ik vind Hoepelman absoluut geen fijn boek, maar dat vind ik eigenlijk van geen enkele van de Bohn Stafleu boeken uit die reeks. Doe mij dan bijv. Medical Microbiology van Murray maar.
pi_135168742
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:23 schreef dotKoen het volgende:
Jezus Bram, stel je niet zo aan. Oren uitspuiten is echt geen rocket science. Dat kun je best een MBO'er die daar voor is opgeleid laten doen.
Totdat er wel schade aangericht kan worden door die hoge druk op het trommelvlies en dit onvoldoende adequaat wordt ingeschat of er ineens een serieuzer medisch probleem kan worden opgemerkt omdat er toch gekeken wordt en de assistente dit niet kan zien. Van alles kan maar ik zie er geen reden voor om medische handelingen over te laten aan assistentes die niet medisch (niet in relevante mate) zijn geschoold. Ergens moet je een grens trekken en de oude situatie waarin de grens werd getrokken bij medische ingrepen - waar zelfs oren uitspuiten, bloedruk meten en injecties (waarmee je trouwens wel van alles verkeerd kan doen) onder vallen - bevalt mij prima. Maar goed, als anderen er wel mee akkoord gaan dan zal ik daar natuurlijk geen bezwaar tegen maken, zolang mijn wens ook maar gerespecteerd wordt. De assistent dient voor het administratieve werk, de arts dient voor het medische werk, hoe simpel en routineus (hoort nu eenmaal bij het huisartsenvak) het ook is. Dit was gedurende een lange tijd de norm in Nederland en het is nog steeds de norm in veel landen. Zo wereldvreemd is dat dus niet. Ik begrijp dat wij dit hebben overgenomen van de Americanen gezien het geklaag van huisartsen over de werkdruk maar niet bij mij. Dat is alles wat ik zeg. Wat een ander toelaat moet hij/zij weten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-01-2014 22:48:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135169915
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:23 schreef dotKoen het volgende:
Jezus Bram, stel je niet zo aan. Oren uitspuiten is echt geen rocket science. Dat kun je best een MBO'er die daar voor is opgeleid laten doen.
Lol
pi_135170064
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Totdat er wel schade aangericht kan worden door die hoge druk op het trommelvlies en dit onvoldoende adequaat wordt ingeschat of er ineens een serieuzer medisch probleem kan worden opgemerkt omdat er toch gekeken wordt en de assistente dit niet kan zien. Van alles kan maar ik zie er geen reden voor om medische handelingen over te laten aan assistentes die niet medisch (niet in relevante mate) zijn geschoold. Ergens moet je een grens trekken en de oude situatie waarin de grens werd getrokken bij medische ingrepen - waar zelfs oren uitspuiten, bloedruk meten en injecties (waarmee je trouwens wel van alles verkeerd kan doen) onder vallen - bevalt mij prima. Maar goed, als anderen er wel mee akkoord gaan dan zal ik daar natuurlijk geen bezwaar tegen maken, zolang mijn wens ook maar gerespecteerd wordt. De assistent dient voor het administratieve werk, de arts dient voor het medische werk, hoe simpel en routineus (hoort nu eenmaal bij het huisartsenvak) het ook is. Dit was gedurende een lange tijd de norm in Nederland en het is nog steeds de norm in veel landen. Zo wereldvreemd is dat dus niet. Ik begrijp dat wij dit hebben overgenomen van de Americanen gezien het geklaag van huisartsen over de werkdruk maar niet bij mij. Dat is alles wat ik zeg. Wat een ander toelaat moet hij/zij weten.
.

Nope fout! Tegenwoordig als je een routine probleem hebt wordt je behandeld door een nurse practitioner die ook medicatie voorschrijft. Wen er maar aan
pi_135170100
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:02 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

.

Nope fout! Tegenwoordig als je een routine probleem hebt wordt je behandeld door een nurse practitioner die ook medicatie voorschrijft. Wen er maar aan
Er is niets fout aan wat ik stel, ik weet dat het tegenwoordig in Nederland helaas normaal wordt gevonden dat die MBO-gediplomeerde voor arts speelt. En ik zeg dat het een slechte gewoonte is die Nederland heeft gekopiëerd van de USA. Ik wen er niet aan, ik geef mezelf dan wel die injectie als de huisarts moeilijk doet en zelfs het herhaaldelijk veranderen van praktijk niet helpt of ik ga net over de grens in België naar een huisarts. Trouwens, is die nurse-practitioner in de USA niet hoger opgeleid dan op MBO-niveau?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135179468
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 23:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er is niets fout aan wat ik stel, ik weet dat het tegenwoordig in Nederland helaas normaal wordt gevonden dat die MBO-gediplomeerde voor arts speelt. En ik zeg dat het een slechte gewoonte is die Nederland heeft gekopiëerd van de USA. Ik wen er niet aan, ik geef mezelf dan wel die injectie als de huisarts moeilijk doet en zelfs het herhaaldelijk veranderen van praktijk niet helpt of ik ga net over de grens in België naar een huisarts. Trouwens, is die nurse-practitioner in de USA niet hoger opgeleid dan op MBO-niveau?
https://www.han.nl/opleidingen/masters/advanced-nursing-practice/

To be honest Bram, ik vind het maar niks. Niet dat zij hun werk verkeerd zouden uitvoeren, maar gewoon, arts maar doen. Geeft de patient vaak een veiliger gevoel denk ik.

Dat prikken e.d. zou ik niet erg vinden om aan de assistente over te laten, maar medicatie voorschrijven? Fuck no.

In Amerika verdienen die nurse practitioner tot 100k dollar of soms iets meer. Daar heet het ook wel 'physician's assistant' o.i.d.?

[ Bericht 3% gewijzigd door DefinitionX op 07-01-2014 09:26:33 ]
pi_135179495
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:23 schreef dotKoen het volgende:
Jezus Bram, stel je niet zo aan. Oren uitspuiten is echt geen rocket science. Dat kun je best een MBO'er die daar voor is opgeleid laten doen.
_O-
pi_135179755
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:20 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

https://www.han.nl/opleidingen/masters/advanced-nursing-practice/

To be honest Bram, ik vind het maar niks. Niet dat zij hun werk verkeerd zouden uitvoeren, maar gewoon, arts maar doen. Geeft de patient vaak een veiliger gevoel denk ik.

Dat prikken e.d. zou ik niet erg vinden om aan de assistente over te laten, maar medicatie voorschrijven? Fuck no.

In Amerika verdienen die nurse practitioner tot 100k dollar of soms iets meer. Daar heet het ook wel 'physician's assistant' o.i.d.?
Die physician assistents hebben we hier ook. Wat ze precies doen is mij nog steeds niet duidelijk maar het lijkt aardig op wat ik ook doe (arts assistent)

En heren, dat gedelegeer van artsentaken naar assistentes komt door de enorme kosten in de gezondheidszorg. Die assistentes zijn goedkoper en hebben meer tijd. Ik verwacht dat het alleen maar meer zal worden in de toekomst
pi_135179841
Physician assistents vervangen hier in de regio zaalartsen, waar voorheen 1 ANIOS de zaal runde word dat nu gedaan door 2 (parttime) physician assistents. Vind het maar een aparte ontwikkeling.
pi_135179989
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die physician assistents hebben we hier ook. Wat ze precies doen is mij nog steeds niet duidelijk maar het lijkt aardig op wat ik ook doe (arts assistent)

En heren, dat gedelegeer van artsentaken naar assistentes komt door de enorme kosten in de gezondheidszorg. Die assistentes zijn goedkoper en hebben meer tijd. Ik verwacht dat het alleen maar meer zal worden in de toekomst
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:46 schreef Asgard het volgende:
Physician assistents vervangen hier in de regio zaalartsen, waar voorheen 1 ANIOS de zaal runde word dat nu gedaan door 2 (parttime) physician assistents. Vind het maar een aparte ontwikkeling.
Wat, zit de toekomstige gnk student over 10 jaar in Nederland zonder baan o.i.d.?
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:23:05 #106
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_135180720
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:52 schreef DefinitionX het volgende:

[..]


[..]

Wat, zit de toekomstige gnk student over 10 jaar in Nederland zonder baan o.i.d.?
het automatisme van een baan zal, net als in andere vakgebieden ook het geval al is, inderdaad verdwijnen. Niks mis mee overigens.
pi_135181185
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:23 schreef Grumpey het volgende:

[..]

het automatisme van een baan zal, net als in andere vakgebieden ook het geval al is, inderdaad verdwijnen. Niks mis mee overigens.
Hoe bedoel je? Als geneeskunde student studeer je 6 jaar lang. Als je dan 1 jaar zonder baan thuis zit dan kan dat alleen maar misgaan wat betreft kennis.

Een wiskundige/natuurkundige/accountant/advocaat die een jaar thuiszit kan zijn kennis, zonder een mensenleven in gevaar te brengen, zo terugwinnen. Als arts kan dat natuurlijk ook, maar het smaakt mij niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door DefinitionX op 07-01-2014 10:59:56 ]
pi_135184990
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:23 schreef Grumpey het volgende:

[..]

het automatisme van een baan zal, net als in andere vakgebieden ook het geval al is, inderdaad verdwijnen. Niks mis mee overigens.
Dat is nu al aan de gang

Alleen, stel het concept anios verdwijnt, hoe doe je dan ervaring op? Medisch specialisten zullen altijd nodig zijn. Of gaan ze je weer aannemen voor een opleiding zonder klinische ervaring

Edit: toch vind ik het dan weer grappig dat er 2 physician assistents nodig zijn om het werk van 1 anios te doen. Ik zou zeggen: move your ass en werk harder zodat er ook maar 1 persoon nodig blijft of laat die anios lekker aniossen
  dinsdag 7 januari 2014 @ 13:07:55 #109
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_135185546
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 10:42 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Als geneeskunde student studeer je 6 jaar lang. Als je dan 1 jaar zonder baan thuis zit dan kan dat alleen maar misgaan wat betreft kennis.

Een wiskundige/natuurkundige/accountant/advocaat die een jaar thuiszit kan zijn kennis, zonder een mensenleven in gevaar te brengen, zo terugwinnen. Als arts kan dat natuurlijk ook, maar het smaakt mij niet.
Welkom in de echte wereld. Er gaat veel nuttige kennis verloren, echter, de drijvende kracht wat dit risico met zich meebrengt voor de rest van het vakgebied is helemaal niet zo ongunstig: mensen zullen wel uitkijken dat ze niet up to date zijn etc. De markt als geheel wordt gezonder.

edit: Al ben ik het met je eens dat het op persoonlijk vlak niet wensbaar is, in geen enkel vakgebied. Het is puur een redenatie vanuit markttechnisch denken. Zelf ben ik niet zo'n martk-addict.
pi_135187439
Wisten jullie dat de ziekenhuishierarchie uit het Pruisische leger afkomstig is?
pi_135187590
Derhalve tegen alle physician assistents : ''Beweg euere Arsch ihr Scheiss!!'' :(
pi_135188665
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 13:59 schreef samthegreat5 het volgende:
Wisten jullie dat de ziekenhuishierarchie uit het Pruisische leger afkomstig is?
Nee maar wetende hoe groot dat rijk was, hoe kort geleden we dat rijk hadden en waar het lag verbaast het weinig. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135189787
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 09:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die physician assistents hebben we hier ook. Wat ze precies doen is mij nog steeds niet duidelijk maar het lijkt aardig op wat ik ook doe (arts assistent)

En heren, dat gedelegeer van artsentaken naar assistentes komt door de enorme kosten in de gezondheidszorg. Die assistentes zijn goedkoper en hebben meer tijd. Ik verwacht dat het alleen maar meer zal worden in de toekomst
Hoe zat het ook alweer? De huisarts kost 10% van de zorg en lost 90% van de kwesties op? Waarbij je natuurlijk wat blunders van die huisarts als poortwachter voor lief moet nemen. ;)
In contrast daarmee heb je de torenhoge kosten voor dat nieuwe gepatenteerde medicament, ook vaak nog eens een lichaamseigen stof (cytokines), voor de terminale kankerpatiënt. Hoeveel zoden zet het aan de financiële dijk om receptionistes wat lichte medische taken te laten verrichten?

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 12:50 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is nu al aan de gang

Alleen, stel het concept anios verdwijnt, hoe doe je dan ervaring op? Medisch specialisten zullen altijd nodig zijn. Of gaan ze je weer aannemen voor een opleiding zonder klinische ervaring

Edit: toch vind ik het dan weer grappig dat er 2 physician assistents nodig zijn om het werk van 1 anios te doen. Ik zou zeggen: move your ass en werk harder zodat er ook maar 1 persoon nodig blijft of laat die anios lekker aniossen
Dus 2 assistent-assistent-salarissen in plaats van 1assistent-salaris (assistentarts). En dat is nog steeds goekoper? Plus extra medische kosten omdat er meer mis zal gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135190118
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 23:46 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Vertel.
Nou, ik ben gewoon geen fan van het boek maar ik snap nooit helemaal waarom ik dat gevoel heb.
pi_135190357
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 14:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dus 2 assistent-assistent-salarissen in plaats van 1assistent-salaris (assistentarts). En dat is nog steeds goekoper? Plus extra medische kosten omdat er meer mis zal gaan.
Ik denk inderdaad dat het duurder is maar qua prestaties minstens gelijk aan elkaar. De kennis van een nurse practioner moet je echt niet onderschatten hoor en daarnaast worden ze (wettelijk verplicht) gesuperviseerd door specialisten. Het gedeelte van de zorg dat ze zien is smal en de ervaring is vaak groot omdat ze niet weggaan voor betere banen.
pi_135190392
Goed, maar als het niet goedkoper is wat is dan het nut van deze omslag? Word de kwaliteit van de zorg er beter door? Jij stelt dat ze het niet slechter doen doordat er meer continuïteit is, durf jij ook te stellen dat de kwaliteit hierdoor is verbeterd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135190680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 15:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Goed, maar als het niet goedkoper is wat is dan het nut van deze omslag? Word de kwaliteit van de zorg er beter door? Jij stelt dat ze het niet slechter doen doordat er meer continuïteit is, durf jij ook te stellen dat de kwaliteit hierdoor is verbeterd?
Ik heb geen flauw idee wat het nut is, ik zie het niet. Misschien is het prettig dat er minder verloop is? Als de kwaliteit zou zijn veranderd dan zou ik vanwege die ervaring gaan voor een minieme vooruitgang maar of dit ook echt zo is?

Ik zou me overigens wel kunnen voorstellen dat artsen en verpleegkundigen meer naar elkaar toe groeien en qua rang voor elkaar minder onderscheid gaan maken, wat me niet slecht lijkt.
pi_135194781
Technisch gezien is een nurse practitioner (tegenwoordig verpleegkundig specialist) weer een heel andere functie dan de physician assistent.
pi_135199802
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 15:16 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Ik zou me overigens wel kunnen voorstellen dat artsen en verpleegkundigen meer naar elkaar toe groeien en qua rang voor elkaar minder onderscheid gaan maken, wat me niet slecht lijkt.
Nee, nee dankje.

Edit:

Dokter = jarenlang gestudeerd = denkwerk
Verpleegkundige = de dokter informeren en verder dingen doen waar hij/zij voor is opgeleid.

Bedoel er niets slecht mee, maar gewoon, nee, nee dankje.
pi_135200187
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 15:08 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat het duurder is maar qua prestaties minstens gelijk aan elkaar. De kennis van een nurse practioner moet je echt niet onderschatten hoor en daarnaast worden ze (wettelijk verplicht) gesuperviseerd door specialisten. Het gedeelte van de zorg dat ze zien is smal en de ervaring is vaak groot omdat ze niet weggaan voor betere banen.
Dat klopt, en de kennis van een goede nurse practitioner zal de kennis van een arts evenaren, doch enkel op dat ene vakgebied

Niet voor niks heb je een 6-jarige universitaire studie en vervolgens specialisatie nodig om al die noodzakelijke artsenkennis op te doen. Geldt dus ook voor arts-assistenten, die zijn veel breder geschoold en opgeleid om te denken als een arts (ja hell, ze zijn het ook)

Dus, wat ga je krijgen als er overal nurse practitioners hebt:
- Ontelbaar veel kleine *eilandjes* in de zorg waarin ze hun eigen vakgebied kennen en niets erbuiten. Leuk in de academie, maar dat ga je ook in de periferie krijgen.
- Is het eigenlijk evidence based aangetoond dat er niet meer complicaties optreden tijdens de behandeling van een patient als die wordt uitgevoerd door een nurse practitioner die bijvoorbeeld maar 1 orgaansysteem kent? (let wel: Ze schrijven ook medicijnen voor he)

En dan rest nog steeds de vraag die ik al eerder stelde: Stel dat de anios verdwijnt omdat al dat werk wordt gedaan door physician assistents en nurse practitioners --> hoe worden medisch specialisten dan opgeleid? Of gaan ze je opeens wel aannemen voor de opleiding zonder dat je klinische ervaring hebt?
pi_135200238
Grappig dat de mensen die geen geneeskunde hebben gedaan hier er zo op tegen zijn.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135200511
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 15:16 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Ik zou me overigens wel kunnen voorstellen dat artsen en verpleegkundigen meer naar elkaar toe groeien en qua rang voor elkaar minder onderscheid gaan maken, wat me niet slecht lijkt.
Dat ben ik enigszins wel met je eens, maar tot op zekere hoogte.
Net als met de physician assistents en nurse practitioners hebben die verpleegkundigen alleen maar vakkennis op 1 gebied. Daarmee onderscheidt de arts zich. Daarnaast valt de farmacologische kennis van verpleegkundigen te wensen over, wat logisch is, want daar worden ze niet voor opgeleid. Ze kennen alle medicijnen meestal wel (of de meeste) en weten waar het voor gebruikt wordt, maar geen enkele verpleegkundige kan je vertellen welk middel eerste keus is voor een specifieke patient en welke factoren daarin meewegen en hoe die hele afweging gaat.

Dat houdt in dat er altijd een groot verschil zal zijn tussen artsen en verpleegkundigen en het is ook meteen een hierarchisch verschil. En terecht. Het moet namelijk niet zo zijn dat de verpleegkundige op hetzelfde niveau staat als de arts, zelfs niet met de arts-assistent. Ik zie het keer op keer weer in de praktijk dat ik (als arts-assistent) en mijn collega's met mij gewoon anders denken dan een verpleegkundige, ookal is hij/zij zo gespecialiseerd als wat. En meestal komt dat naar voren in gecompliceerde casussen, die je ook gewoon door je neus geboord krijgt op maandagochtend. Ik zou dan zeker een arts willen die het eindoordeel geeft.

Als je dit haarfijn aan sommige verpleegkundigen uitlegt dan voelen ze zich al snel op hun tenen getrapt. Wat ik ook kan begrijpen want die gespecialiseerde verpleegkundigen hebben ook extra geleerd enzo (dat is ook hun argument)

Maar dat maakt ze nog steeds niet gelijk aan een specialist of een arts-assistent
pi_135204257
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 19:07 schreef Seam het volgende:
Grappig dat de mensen die geen geneeskunde hebben gedaan hier er zo op tegen zijn.
Vraag eens aan oudere artsen hoe zij hier 15 jaar geleden over dachten. ;)
Het is ingevoerd vanuit een veronderstelde noodzaak en men heeft ermee leren te leven maar mensen hun mening - ook bij beroepsgroepen - is altijd aangepast aan het systeem wat ze gewend zijn. Nu ze het gewend zijn vinden ze het oké, voordat het werd ingevoerd waren ook veel artsen tegen de nurse practitioner of hoe je dat ook wil noemen. Maar goed, deze discussie begon met de receptioniste/secretaresse bij de huisarts die lichte medische taken verricht, dat vind ik nog fundamenteel anders dan de verpleegkundige die wat verder heeft geleerd en tussen een arts en een gewone verpleegkundige inzweeft.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135204617
Doktersassistentes zijn geen receptionisten. Ze hebben gewoon een beroepsopleiding MBO Doktersassistent gevolgd en worden daar dan ook opgeleid voor het verrichten van enkele simpele medische handelingen onder verantwoordelijkheid van een arts.
pi_135204893
Stel jij dat de kerntaak van een huisartsassistente niet receptie/secretaressewerk is? Dat ze ook licht medische taken mogen verrichten is een zeer recente (zo'n 10 jaar geleden of nog korter?) ontwikkeling die enkel werd doorgevoerd om de huisartsen - die klaagden over de te hoge werkdruk en de te lage inkomsten (in hun ogen, ik weet niet in hoeverre dat ook zo was) - wat te ontlasten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135205112
De kerntaak van doktersassistenten is het assisteren van de dokter. Daaronder versta ik receptiewerk, telefoon opnemen, administratie, (assisteren bij) medische handelingen, correspondentie, voorraadbeheer et cetera.

Doktersassistenten - inclusief medisch inhoudelijke taken als triage en medische handelingen - zijn zeer zeker geen hele jonge uitvinding. 50 jaar geleden deed veelal de vrouw van de huisarts dit werk.

Je wordt in de meeste gevallen ook geprikt door een doktersassistent (die het beter kunnen dan de gemiddelde arts, mijzelf incluis) bij de bloedafname en in de kliniek, ze maken vaak een ECG, ze steriliseren instrumenten na een ingreep. Allemaal laagcomplexe taken die prima passen bij het niveau van een doktersassistent.
pi_135205722
Da's toch niet te gleuvennn
pi_135206044
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 20:34 schreef dotKoen het volgende:
De kerntaak van doktersassistenten is het assisteren van de dokter. Daaronder versta ik receptiewerk, telefoon opnemen, administratie, (assisteren bij) medische handelingen, correspondentie, voorraadbeheer et cetera.

Doktersassistenten - inclusief medisch inhoudelijke taken als triage en medische handelingen - zijn zeer zeker geen hele jonge uitvinding. 50 jaar geleden deed veelal de vrouw van de huisarts dit werk.

Je wordt in de meeste gevallen ook geprikt door een doktersassistent (die het beter kunnen dan de gemiddelde arts, mijzelf incluis) bij de bloedafname en in de kliniek, ze maken vaak een ECG, ze steriliseren instrumenten na een ingreep. Allemaal laagcomplexe taken die prima passen bij het niveau van een doktersassistent.
Niet mij incluis. Ik ben een ster in prikken (en trouwens ook in catheteriseren) minstens net zo goed als de verpleegkundigen die er rondlopen. En zo hoort het ook vind ik.
pi_135207103
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 20:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Da's toch niet te gleuvennn
Willen ze ons van onze banen roven, die naaiers.

They took our jorrrbbsss!







Rabble rable rable rable!

pi_135207244
Even weer mijn geciviliseerde kant bevorderen.

pi_135207823
Hahahaha
pi_135208130
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:13 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Willen ze ons van onze banen roven, die naaiers.

They took our jorrrbbsss!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Rabble rable rable rable!

[ afbeelding ]
DEY TUK HIS DAWGGG :'( ;(
pi_135208146
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 20:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vraag eens aan oudere artsen hoe zij hier 15 jaar geleden over dachten. ;)
Het is ingevoerd vanuit een veronderstelde noodzaak en men heeft ermee leren te leven maar mensen hun mening - ook bij beroepsgroepen - is altijd aangepast aan het systeem wat ze gewend zijn. Nu ze het gewend zijn vinden ze het oké, voordat het werd ingevoerd waren ook veel artsen tegen de nurse practitioner of hoe je dat ook wil noemen.
Mijn oude huisarts is recentelijk gestopt, met als één van zijn redenen precies dit. Hij vond het een hele ongunstige ontwikkeling dat hij chronisch zieken nog maar heel weinig zag omdat taken (bijv. diabeteszorg) nu veelal gedaan worden door de praktijkondersteuner, en dat hij daardoor de band met zijn patiënten verloor. Hij wil daarom nu in een kleine(re) praktijk gaan werken.

http://medischcontact.art(...)-voor-jullie-vak.htm

[ Bericht 1% gewijzigd door meneer_valk op 07-01-2014 22:00:41 ]
pi_135208229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:15 schreef DefinitionX het volgende:
Even weer mijn geciviliseerde kant bevorderen.

Ik houd niet zo van aziatische pianisten, doe mij maar liever Rubinstein of Pollini ofzo.
pi_135212079
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:30 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik houd niet zo van aziatische pianisten, doe mij maar liever Rubinstein of Pollini ofzo.
Ik dacht daar in eerste instantie ook zo over: dat zij geen emotie tonen enzo, maar ik vond deze renditie, i.t.t. zelfs niet-aziatische pianisten, een goede.

Yundi Li doet het wel goed.


En Lang Lang ook wel, maar hij is een beetje bizar zoals Glenn Gould


Yuja Wang ook wel I guess (niet vaak genoeg naar geluisterd denk ik), is wel een lekker wijf met die korte rokjes enzo. :P


(Hier draagt ze een normale jurk.)

Echter, als je een meester der meester der Chopin zoekt:

Horowitz baby!


Zimerman ook:)

pi_135212335
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:29 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

DEY TUK HIS DAWGGG :'( ;(
Ik zie dit eigenlijk als best wel een schrikbarende ontwikkeling.

Waar ga je jaarlijks 3000 +- afstuderen artsen kwijt met teveel afstuderende en dat nurse practitioner gedoe?
pi_135212428
En nu ga ik echt chemie leren, fok ook met zijn afleidingen, veels te verslavend als dit topic op gang is.
pi_135212640
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:33 schreef DefinitionX het volgende:
En nu ga ik echt chemie leren, fok ook met zijn afleidingen, veels te verslavend als dit topic op gang is.
Net stond er nog wat anders faggot.
Was ooit bezig met deze instuderen, maar nooit tot het einde gekomen :')
pi_135212962
Doet bilaterale tinnitus zich eigenlijk ook voor bij een oorprop in maar één van de oren?
pi_135215554
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Net stond er nog wat anders faggot.
Alleen met jouw. Maar niet vergeten Sam, you take, I give. ;) ;) *; *; _O-

Niet jaloers worden Lily. :p.

quote:
Was ooit bezig met deze instuderen, maar nooit tot het einde gekomen :')
Etudes? Dan ben je goed zeg. Hoe oud was je toen je begon? Ik ben augustus 2012 begonnen.

Dit ben ik vorig jaar in juni.


Ik speel het stuk rubato achtig. Niet meer echt aan gezeten. Ben nu bezig met wat andere dingen. :)

Liefst speel ik Bach en Chopin. Maar nog niet technisch genoeg voor waltzes/nocturnes. Ik hoop over een jaar wel. Ik oefen niet echt veel zoals in begin 2012, maar I'm gonna pick up the pace again.

Wie zijn jouw favoriete composers? Mozart is ook wel geil af en toe, maar Bach is the baws.
pi_135218153
Ha, nog iemand die piano speelt! Ik heb het ook gedaan maar helaas heb ik er nu geen tot mijn beschikking. In de toekomst wil ik wel eens een topmodel van een elektrische kopen (die kost nu zo'n 6000 Euro) maar daar ga ik dus nog flink voor moeten sparen en dat zal gemakkelijker gaan zo gauw ik werk gezien andere uitgaves die ik wil doen. Maar dan wel het liefst ook in een goed bandje spelen, etudes spelen en klassieke stukken spelen is leuk maar als je je creatief wil uitleven dan moet je toch ook gaan componeren en arrangeren, er bij gaan zingen etc.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 23:19 schreef DefinitionX het volgende:
Etudes? Dan ben je goed zeg. Hoe oud was je toen je begon? Ik ben augustus 2012 begonnen.
Etudes zijn er toch ook op verschillende niveaus? Ik begon er mee nadat ik 2-3 jaar les had gehad maar dit stuk in dit tempo zo vloeiend spelen dat kon ik toen waarschijnlijk nog niet. :@
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135218524
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:30 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik houd niet zo van aziatische pianisten, doe mij maar liever Rubinstein of Pollini ofzo.
Ze zijn technisch best wel goed maar ik mis beleving als ik hen hoor spelen. In het algemeen gesproken natuurlijk. Misschien is dat de tradeoff voor 12 uur per dag oefenen en krijg je minder beleving doordat je minder meemaakt in het leven buiten alleen maar dat oefenen of iets dergelijks?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135218705
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:29 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Mijn oude huisarts is recentelijk gestopt, met als één van zijn redenen precies dit. Hij vond het een hele ongunstige ontwikkeling dat hij chronisch zieken nog maar heel weinig zag omdat taken (bijv. diabeteszorg) nu veelal gedaan worden door de praktijkondersteuner, en dat hij daardoor de band met zijn patiënten verloor. Hij wil daarom nu in een kleine(re) praktijk gaan werken.

http://medischcontact.art(...)-voor-jullie-vak.htm
Een (huis)arts naar mijn hart, een die het echt voor het patiëntencontact doet en die eerst en vooral voor kwaliteit gaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135220001
Kan het pretentieuze geblaat over muziek in een ander topic aub. Man de tijden dat hier alleen maar nog maar echte geneeskundestudenten kwamen, nu zijn het of artsen of wannabe's.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135221526
Hear hear (maar goed, ik ben ook arts).
pi_135222297
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:57 schreef Seam het volgende:
Kan het pretentieuze geblaat over muziek in een ander topic aub. Man de tijden dat hier alleen maar nog maar echte geneeskundestudenten kwamen, nu zijn het of artsen of wannabe's.
Ja doei.
pi_135224185
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 01:57 schreef Seam het volgende:
Kan het pretentieuze geblaat over muziek in een ander topic aub. Man de tijden dat hier alleen maar nog maar echte geneeskundestudenten kwamen, nu zijn het of artsen of wannabe's.
Wat zeur je nou? Alsof ze in dat rechtentopic alleen over de wetboeken praten.

Ik dacht dat dit een soort lounge was voor (toekomstige) medici om intellectueel te praten over onderwerpen. Klassieke muziek is daar absoluut een van. Benjamin Carson zou zeker ja knikken in deze zin.

Het is alleen prentieus omdat het je niet aanstaat.

quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 09:00 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Niet zeuren, zie hierboven......
pi_135224212
Fout, het gaat over de studie geneeskunde. Zie forum en TT.
Commentaar mag in SES FB.
Ja doei.
pi_135227482
Eensch

En dat gejank over oorproppen wordt me ook een beetje te veel.

Hebben jullie ooit iets gehoord over een allergische reactie OP prednison?
pi_135228042
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 12:11 schreef Temple het volgende:
Eensch

En dat gejank over oorproppen wordt me ook een beetje te veel.

Hebben jullie ooit iets gehoord over een allergische reactie OP prednison?
Oraal of intraveneus?
pi_135228153
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 12:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Oraal of intraveneus?
Stootkuur intraveneus
pi_135228288
Ja, FC vermeldt voor IV prednison bij cutane bijwerkingen allergische dermatitis. Geen indicatie van frequentie.
pi_135229920
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 23:19 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Alleen met jouw. Maar niet vergeten Sam, you take, I give. ;) ;) *; *; _O-

Niet jaloers worden Lily. :p.

[..]

Niet nodig. Sam heeft als een echte vent toch geen zin om te *ontvangen* dus hij is zo bij je weg
pi_135230778
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 13:29 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Niet nodig. Sam heeft als een echte vent toch geen zin om te *ontvangen* dus hij is zo bij je weg
Mijn heldin O+

[ Bericht 0% gewijzigd door samthegreat5 op 08-01-2014 15:17:02 ]
pi_135241588
Wat is er trouwens met de topictitel gebeurd? Wie m ook heeft weggehaald, zet die eens snel terug
pi_135244502
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 18:36 schreef _Lily_ het volgende:
Wat is er trouwens met de topictitel gebeurd? Wie m ook heeft weggehaald, zet die eens snel terug
Ik denk dat het een moderator hier was omdat een van de niet-studenten (lees afgestudeerden artsen) een klacht indienden omdat we even wat lol aan het maken waren in een topic die eigenlijk bedoeld is voor geneeskunde studenten en aspirant studenten.

^^ Oh no he didn't, yes he did.
pi_135244589
Anyways, ik ben mij stevig aan het voorbereiden op dat examen in Belgie. Een onderdeel (natuurkunde) nog fortificeren.

Ik hoop dat we dit jaar een Belgische geneeskunde student in dit topicreeks kunnen voegen. Hou ik jullie up-to-date enzo met de sh1t die we in Belgie doen.
pi_135245558
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:34 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik denk dat het een moderator hier was omdat een van de niet-studenten (lees afgestudeerden artsen) een klacht indienden omdat we even wat lol aan het maken waren in een topic die eigenlijk bedoeld is voor geneeskunde studenten en aspirant studenten.

^^ Oh no he didn't, yes he did.
Ach boeien, de volgende TT wijd ik gewoon lekker weer aan Lily. *O*
pi_135256498
Jammer, het was een leuke TT.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135256790
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 19:34 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Ik denk dat het een moderator hier was omdat een van de niet-studenten (lees afgestudeerden artsen) een klacht indienden omdat we even wat lol aan het maken waren in een topic die eigenlijk bedoeld is voor geneeskunde studenten en aspirant studenten.

^^ Oh no he didn't, yes he did.
De vorige keer dat dat gebeurde leidde het tot het wegjagen van Starla, 1 van de actiefste posters en vervolgens was het topic zo dood als wat ondanks dat de afgestudeerde mensen hun klep hielden
pi_135258284
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

De vorige keer dat dat gebeurde leidde het tot het wegjagen van Starla, 1 van de actiefste posters en vervolgens was het topic zo dood als wat ondanks dat de afgestudeerde mensen hun klep hielden
Ach, ik blijf mooi hier. En jij blijft ook. Er is wel wat meer nodig dan een zuur modje om ons klein te krijgen.
pi_135258417
Trusten allen.
pi_135261160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jammer, het was een leuke TT.
Idd.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

De vorige keer dat dat gebeurde leidde het tot het wegjagen van Starla, 1 van de actiefste posters en vervolgens was het topic zo dood als wat ondanks dat de afgestudeerde mensen hun klep hielden
Ja oké, maar jij doet nog gezellig en wordt niet meteen wild als er even over wat anders gesproken word, en waar gaat het om, het ging over klassieke muziek, arresteer me ofzo.

Kan iemand trouwens hierna kijken: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-U4R7DE4HEJVL.pdf

Iemand op medifora had wat leuks inelkaar geknutseld. Gaat om vraag 7. Ik zou echt zeggen dat foto 4 verdacht is, waarom is dat niet zo? Gaat om een melanoma verdenking o.i.d.
pi_135261375
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

De vorige keer dat dat gebeurde leidde het tot het wegjagen van Starla, 1 van de actiefste posters en vervolgens was het topic zo dood als wat ondanks dat de afgestudeerde mensen hun klep hielden
Als je je daardoor laat wegjagen heb je geen ruggengraat en ben je niet onmisbaar in een forum als deze dunkt me.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_135261507
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:29 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Als je je daardoor laat wegjagen heb je geen ruggengraat en ben je niet onmisbaar in een forum als deze dunkt me.
Wat doe jij hier :D ?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135261595
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:46 schreef Seam het volgende:

[..]

Wat doe jij hier :D ?
Posten
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_135261606
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:57 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Posten
Ik wist helemaal niet dat je geneeskunde studeerde.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135261632
Dat schiet ook lekker op: 1 iemand die weggaat omdat er teveel assistent-artsen (die als student begonnen te reageren) reageren en vervolgens de draad laten doodbloeden omdat alle assisten-artsen - de vaste garde - niet meer durven te reageren.
Als je dan toch wil toegeven aan een ultimatum dan doe je het beter voordat het dreigement wordt uitgevoerd. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135261636
quote:
10s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:58 schreef Seam het volgende:

[..]

Ik wist helemaal niet dat je geneeskunde studeerde.
Mensen op Fok! weten zoveel niet over mij :s)
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_135261943
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:11 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Idd.

[..]

Ja oké, maar jij doet nog gezellig en wordt niet meteen wild als er even over wat anders gesproken word, en waar gaat het om, het ging over klassieke muziek, arresteer me ofzo.

Kan iemand trouwens hierna kijken: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-U4R7DE4HEJVL.pdf

Iemand op medifora had wat leuks inelkaar geknutseld. Gaat om vraag 7. Ik zou echt zeggen dat foto 4 verdacht is, waarom is dat niet zo? Gaat om een melanoma verdenking o.i.d.
Omdat 4 een typische vurruca seborrhoica is.
pi_135263657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 02:36 schreef DDM het volgende:

[..]

Omdat 4 een typische vurruca seborrhoica is.
Lol en die kunnen er inderdaad heel venijnig uitzien. Gewoon eng
pi_135263677
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:29 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Als je je daardoor laat wegjagen heb je geen ruggengraat en ben je niet onmisbaar in een forum als deze dunkt me.
Niemand is onmisbaar.
Maar we zouden mensen zonder ruggengraat moeten steunen toch? Dat zou je moeten weten als aanstaand arts ;)
pi_135267831
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 09:16 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Niemand is onmisbaar.
Maar we zouden mensen zonder ruggengraat moeten steunen toch? Dat zou je moeten weten als aanstaand arts ;)
Het is niet dat jij geen ruggengraat hebt, het is dat veel mensen op fok volkomen onbezonnen zijn.
pi_135268302
Ik moet wel zeggen dat deze reeks heel anders is geworden dan dat hij eerst was, veel meer onzin.
pi_135268619
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:10 schreef Clemenza het volgende:
Ik moet wel zeggen dat deze reeks heel anders is geworden dan dat hij eerst was, veel meer onzin.
100% professionalisme is voor op de werkvloer. Niet voor op Fok!.
pi_135269085
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

100% professionalisme is voor op de werkvloer. Niet voor op Fok!.
Idd.
pi_135269210
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

100% professionalisme is voor op de werkvloer. Niet voor op Fok!.
Het tegenovergestelde van onzin is professionalisme?

Er hangt hier gewoon een hele andere sfeer dan ik gewend ben. We hadden een hele gezellige vaste groep. En ook toen werd er niet continu over geneeskunde gesproken. We hadden daarnaast respect voor elkaar en er was nooit sprake van ruzie. (Persoonlijke) grappen werden ook daadwerkelijk als grappen geïnterpreteerd. De laatste tijd is het maar afsnauwen en weet ik veel wat nog meer. Echt heel zonde.
pi_135269543
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:39 schreef DDM het volgende:

[..]

Het tegenovergestelde van onzin is professionalisme?

Er hangt hier gewoon een hele andere sfeer dan ik gewend ben. We hadden een hele gezellige vaste groep. En ook toen werd er niet continu over geneeskunde gesproken. We hadden daarnaast respect voor elkaar en er was nooit sprake van ruzie. (Persoonlijke) grappen werden ook daadwerkelijk als grappen geïnterpreteerd. De laatste tijd is het maar afsnauwen en weet ik veel wat nog meer. Echt heel zonde.
Maar waar gaat het dan over? We hebben het een paar posts over klassieke muziek, iemand klaagt over die posts en een paar dagen later dit.

Edit:

Ik snap je 'vaste groep' woordkeuze niet zo goed. Waarom passen we de OP niet aan en zetten we erin wie de 'vaste groep' is en legitiem hier in dit topic mag posten. Komop..........

Anyways, laten we er gewoon over ophouden.......Ruzie is inderdaad nergens goed voor.
pi_135269889
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:39 schreef DDM het volgende:

[..]

Het tegenovergestelde van onzin is professionalisme?
Dat impliceerde ik niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:39 schreef DDM het volgende:

[..]
Er hangt hier gewoon een hele andere sfeer dan ik gewend ben. We hadden een hele gezellige vaste groep. En ook toen werd er niet continu over geneeskunde gesproken. We hadden daarnaast respect voor elkaar en er was nooit sprake van ruzie. (Persoonlijke) grappen werden ook daadwerkelijk als grappen geïnterpreteerd. De laatste tijd is het maar afsnauwen en weet ik veel wat nog meer. Echt heel zonde.
We hebben nog steeds respect voor elkaar, humor is nog steeds aanwezig en ik zie niet echt mensen afgesnauwd worden. Maar misschien ben ik dan ook wat ruigere omstandigheden gewend. Waar doel je precies op?
pi_135270188
Sorry hoor, maar it beats me hoe we hier zijn aangekomen.
Dit is echt aanstellerij van de grootste orde.

Lekker boeiend, life goes on. Kom op zeg. Er is hier echt niet een user overleden ofzo..
pi_135270281
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:50 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Maar waar gaat het dan over? We hebben het een paar posts over klassieke muziek, iemand klaagt over die posts en een paar dagen later dit.

Edit:

Ik snap je 'vaste groep' woordkeuze niet zo goed. Waarom passen we de OP niet aan en zetten we erin wie de 'vaste groep' is en legitiem hier in dit topic mag posten. Komop..........

Anyways, laten we er gewoon over ophouden.......Ruzie is inderdaad nergens goed voor.
Ik heb het niet over nu. Dit speelt al een langere tijd. Je moet je niet zo aangesproken voelen.

Wat snap je niet aan een vaste groep? En waar zeg ik dat er geen nieuwkomers welkom zijn? Feit is dat als je elkaar kent er minder gezeik en gedoe is. Ik kan hier mijn mening over vormen, want ik ben al jaren in dit topic actief en ik kan dus opmerken dat het een en ander hier veranderd is qua sfeer en inhoud.
pi_135270461
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Sorry hoor, maar it beats me hoe we hier zijn aangekomen.
Dit is echt aanstellerij van de grootste orde.

Lekker boeiend, life goes on. Kom op zeg. Er is hier echt niet een user overleden ofzo..
Jongen het was gewoon een algemene opmerking. Het heeft niet zo zeer te maken met dat muziekgedoe. Definition en jij herkennen dit niet. Maar ik weet zeker dat veel andere users het met mij eens zijn. Clemenza is er in ieder geval eentje van.
pi_135271412
Absoluut. Het opmerkelijkste vind ik dat de toon veel harder en agressiever is geworden.
pi_135274249
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:41 schreef Clemenza het volgende:
Absoluut. Het opmerkelijkste vind ik dat de toon veel harder en agressiever is geworden.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:16 schreef DDM het volgende:

[..]

Jongen het was gewoon een algemene opmerking. Het heeft niet zo zeer te maken met dat muziekgedoe. Definition en jij herkennen dit niet. Maar ik weet zeker dat veel andere users het met mij eens zijn. Clemenza is er in ieder geval eentje van.
Okay
pi_135274348
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:39 schreef DDM het volgende:

[..]

Het tegenovergestelde van onzin is professionalisme?

Er hangt hier gewoon een hele andere sfeer dan ik gewend ben. We hadden een hele gezellige vaste groep. En ook toen werd er niet continu over geneeskunde gesproken. We hadden daarnaast respect voor elkaar en er was nooit sprake van ruzie. (Persoonlijke) grappen werden ook daadwerkelijk als grappen geïnterpreteerd. De laatste tijd is het maar afsnauwen en weet ik veel wat nog meer. Echt heel zonde.
Dit dus, ook opvallend dat de mensen die geen geneeskunde studeren (of hebben gestudeerd) anders van mening zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 02:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Mensen op Fok! weten zoveel niet over mij :s)
oke cool man, nu toch wat meer sympathie voor je :D Begrijp het wel, ik probeer mezelf ook redelijk anoniem te houden.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Sorry hoor, maar it beats me hoe we hier zijn aangekomen.
Dit is echt aanstellerij van de grootste orde.

Lekker boeiend, life goes on. Kom op zeg. Er is hier echt niet een user overleden ofzo..
De Kardinaal :{
Hij was de enige niet geneeskundige in dit topic in die tijd.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_135274890
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:56 schreef Seam het volgende:
De Kardinaal :{
Hij was de enige niet geneeskundige in dit topic in die tijd.
Ja, maar wel het lichtende voorbeeld van een goed geïnformeerde patiënt :).
pi_135274969
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:56 schreef Seam het volgende:
Dit dus, ook opvallend dat de mensen die geen geneeskunde studeren (of hebben gestudeerd) anders van mening zijn.
:')
pi_135278452
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Sorry hoor, maar it beats me hoe we hier zijn aangekomen.
Dit is echt aanstellerij van de grootste orde.

Lekker boeiend, life goes on. Kom op zeg. Er is hier echt niet een user overleden ofzo..
Dit dus
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 9 januari 2014 @ 18:07:45 #189
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135282145
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 12:11 schreef Temple het volgende:
Eensch

En dat gejank over oorproppen wordt me ook een beetje te veel.

Hebben jullie ooit iets gehoord over een allergische reactie OP prednison?
daar heb ik wel eens van gehoord ja
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  donderdag 9 januari 2014 @ 21:16:29 #190
208890 June.
Seriously?
pi_135291265
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden O+

Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden ;)
Shine bright like a diamond.
pi_135291836
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:10 schreef Clemenza het volgende:
Ik moet wel zeggen dat deze reeks heel anders is geworden dan dat hij eerst was, veel meer onzin.
Nou kom op dan. Jij studeert toch nog? Kom eens met iets over college/tentamens/casussen
Zelfs ik heb pasgeleden tegen al mijn principes in hier een fictieve casus neergegooid. Kreeg overigens alleen antwoorden van arts-assistenten en christiman geloof ik zo ff snel uit mijn herinnering
pi_135291958
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Sorry hoor, maar it beats me hoe we hier zijn aangekomen.
Dit is echt aanstellerij van de grootste orde.

Lekker boeiend, life goes on. Kom op zeg. Er is hier echt niet een user overleden ofzo..
Jawel. Au Sam, die opmerking raakte zelfs een gevoelige snaar bij mij
pi_135292306
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:25 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nou kom op dan. Jij studeert toch nog? Kom eens met iets over college/tentamens/casussen
Zelfs ik heb pasgeleden tegen al mijn principes in hier een fictieve casus neergegooid. Kreeg overigens alleen antwoorden van arts-assistenten en christiman geloof ik zo ff snel uit mijn herinnering
Hopelijk, als ik over een jaar nog actief ben in dit topic, kun je een casus posten voor alleen de gnk studenten. Als de artsen alles correct beantwoorden, dan krijg ik minder zin om zo'n vraag nog te beantwoorden, want het is dan toch automatisch fout (of slecht geformuleerd etc).
pi_135292527
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:32 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Hopelijk, als ik over een jaar nog actief ben in dit topic, kun je een casus posten voor alleen de gnk studenten. Als de artsen alles correct beantwoorden, dan krijg ik minder zin om zo'n vraag nog te beantwoorden, want het is dan toch automatisch fout (of slecht geformuleerd etc).
Jij, Sam en ik kunnen wel een casus via DM doen met zn 3-en?
Ik wilde namelijk net posten dat ik ook genoeg heb van dit topic en ervandoor ga, net als Starla.
Omdat de opmerking van DDM over *vaste groep* mij ook in het verkeerde keelgat schoot en omdat de studenten heel veel zeuren over dat het topic gekaapt is, maar zelf met niks komen en omdat hier mods zijn die topictitels veranderen omdat dus enkele studenten zeuren.

Ik denk dat DDM en de vele users die het met hem eens zijn hier dan maar weer hun eigen topic van moeten maken met hoe ze het willen etc.
pi_135293561
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Jij, Sam en ik kunnen wel een casus via DM doen met zn 3-en?
Ik wilde namelijk net posten dat ik ook genoeg heb van dit topic en ervandoor ga, net als Starla.
Omdat de opmerking van DDM over *vaste groep* mij ook in het verkeerde keelgat schoot en omdat de studenten heel veel zeuren over dat het topic gekaapt is, maar zelf met niks komen en omdat hier mods zijn die topictitels veranderen omdat dus enkele studenten zeuren.

Ik denk dat DDM en de vele users die het met hem eens zijn hier dan maar weer hun eigen topic van moeten maken met hoe ze het willen etc.
Nou, mijn opmerking maakt echt heel veel los he! Dit terwijl ik er verder weinig mee bedoel. Feit is dat de sfeer in dit topic anders is dan voorheen. Als een van ons dat niet doorheeft dan komt dat waarschijnlijk omdat diegene later is binnengestapt. Als hoofdoorzaak geef ik aan dat er voorheen sprake was van een vaste groep. Daar bedoel ik mee een groep users die regelmatig actief waren, waarvan we wisten wie wie was, we gewoon grappen konden maken zonder verkeerde interpretaties en dat allemaal zonder dat we continu aan het zeiken waren op elkaar. Dit aangevuld met alle gegevens die June al eerder in haar post zei. Het was een en al gezelligheid. Maar blijkbaar mag ik dit niet zeggen en wordt er meteen van uit gegaan dat ik nieuwe users de toegang tot dit topic ontzeg en niet accepteer. Dit soort discussies en aanvallen bedoel ik dus.

En verder erger ik me soms wel eens over het offtopic-gehalte van dit topic. Niet zo zeer door de inhoud als wel door de hoeveelheid. Er was een tijdje sprake van een hoop beta-gelul en het beta- gehalte over de studie BMW en alles wat daarbij komt kijken. Pagina's vol. In dit topic zit ik daar niet echt op te wachten.

Nou vertel Lily. Ben je nu nog steeds beledigd?
pi_135293943
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:53 schreef DDM het volgende:

[..]

Nou, mijn opmerking maakt echt heel veel los he! Dit terwijl ik er verder weinig mee bedoel. Feit is dat de sfeer in dit topic anders is dan voorheen. Als een van ons dat niet doorheeft dan komt dat waarschijnlijk omdat diegene later is binnengestapt. Als hoofdoorzaak geef ik aan dat er voorheen sprake was van een vaste groep. Daar bedoel ik mee een groep users die regelmatig actief waren, waarvan we wisten wie wie was, we gewoon grappen konden maken zonder verkeerde interpretaties en dat allemaal zonder dat we continu aan het zeiken waren op elkaar. Dit aangevuld met alle gegevens die June al eerder in haar post zei. Het was een en al gezelligheid. Maar blijkbaar mag ik dit niet zeggen en wordt er meteen van uit gegaan dat ik nieuwe users de toegang tot dit topic ontzeg en niet accepteer. Dit soort discussies en aanvallen bedoel ik dus.

En verder erger ik me soms wel eens over het offtopic-gehalte van dit topic. Niet zo zeer door de inhoud als wel door de hoeveelheid. Er was een tijdje sprake van een hoop beta-gelul en het beta- gehalte over de studie BMW en alles wat daarbij komt kijken. Pagina's vol. In dit topic zit ik daar niet echt op te wachten.

Nou vertel Lily. Ben je nu nog steeds beledigd?
Ik ben in het geheel niet beledigd. Het is alleen niks voor mij. Ik wil helemaal niet dat mensen hier weten wie ik ben. Dit is Fok. Staat voor mij gelijk aan anoniem. Dus ook in dat opzicht heb ik geen zin om daarin te participeren. Als je hier dus een vaste groep wil met ons kent ons, dan pas ik. Dus daarom ga ik weg. Ik wil niet eens in de beginpost van het topic met universiteit en studiejaar etc. (en ik sta er ook niet zoals je ziet)

(trouwens, die laatste zin is zeker niet aanvallend bedoeld wil je zeggen?)
pi_135294091
Je kwam wel beledigd over. Nee, de laatste zin is gewoon een serieuze vraag. Maar ook dat wordt weer verkeerd geïnterpreteerd. Zal er voortaan wel een emoticon bijzetten.

Dan zal ik net als jij ook maar even een edit doen: Het is niet mijn bedoeling om er een vaste groep van te maken. Enerzijds is dat een verloren zaak denk ik. Anderzijds laat ik dat graag over aan de nieuwe generatie. Deel van het probleem is alleen dat deze niet heel actief is. Verder is het je eigen keuze om niet al te bekend te willen zijn. Paradoxaal en/of ironisch genoeg ben je wel vaak nadrukkelijk aanwezig. Maar we hebben allemaal wel een uitlaatklep nodig natuurlijk ;)

[ Bericht 32% gewijzigd door DDM op 09-01-2014 22:10:05 ]
pi_135294419
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:02 schreef DDM het volgende:
Je kwam wel beledigd over. Nee, de laatste zin is gewoon een serieuze vraag. Maar ook dat wordt weer verkeerd geïnterpreteerd. Zal er voortaan wel een emoticon bijzetten.
Nou, mij heb je niet beledigd. Is niet voor niks dat ik anoniem wil zijn, ik hou graag emotionele afstand van mensen op internet. Dit laatste zou anders zijn in real life, maar dat is niet hier. Maar ik weet dat je andere mensen wel hebt beledigd. Dus leuk dat je het niet zo bedoelde, maar zo zie je maar weer dat de bal 2 kanten op kaatst.
pi_135294569
Lurker bemoeid zich er even mee, sorry :D
Misschien een apart topic in WGR voor de geïnteresseerde arts assistenten en artsen?
pi_135294637
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:02 schreef DDM het volgende:
Je kwam wel beledigd over. Nee, de laatste zin is gewoon een serieuze vraag. Maar ook dat wordt weer verkeerd geïnterpreteerd. Zal er voortaan wel een emoticon bijzetten.

Dan zal ik net als jij ook maar even een edit doen: Het is niet mijn bedoeling om er een vaste groep van te maken. Enerzijds is dat een verloren zaak denk ik. Anderzijds laat ik dat graag over aan de nieuwe generatie. Deel van het probleem is alleen dat deze niet heel actief zijn. Verder is het je eigen keuze om niet al te bekend te willen zijn. Paradoxaal en/of ironisch genoeg ben je wel vaak nadrukkelijk aanwezig. Maar we hebben allemaal we een uitlaatklep nodig natuurlijk ;)
Dat klopt ;) aanwezig zijn is iets anders dan iemand kennen.
pi_135294806
....naja.

[ Bericht 29% gewijzigd door Festa94 op 09-01-2014 22:21:14 ]
pi_135295416
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:11 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Idd.

[..]

Ja oké, maar jij doet nog gezellig en wordt niet meteen wild als er even over wat anders gesproken word, en waar gaat het om, het ging over klassieke muziek, arresteer me ofzo.

Kan iemand trouwens hierna kijken: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-U4R7DE4HEJVL.pdf

Iemand op medifora had wat leuks inelkaar geknutseld. Gaat om vraag 7. Ik zou echt zeggen dat foto 4 verdacht is, waarom is dat niet zo? Gaat om een melanoma verdenking o.i.d.
Snap jij waarom de patient hier staand is? Vraag (5)??? Hoe kun je dat weten
pi_135295571
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:22 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Snap jij waarom de patient hier staand is? Vraag (5)??? Hoe kun je dat weten
Wat is die zwarte vlek onder het linker diafragma denk je en hoe komt het specifiek op die plaats? :)
pi_135295910
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:25 schreef christiman het volgende:

[..]

Wat is die zwarte vlek onder het linker diafragma denk je en hoe komt het specifiek op die plaats? :)
Geen idee. Ik zie wel dat het hoofdje achterovend leund. Dus dan zou ik juist liggend denken.
pi_135295982
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:31 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Geen idee. Ik zie wel dat het hoofdje achterovend leund. Dus dan zou ik juist liggend denken.
Algemene aspecten van de radiologie al doorgenomen? Wat kleurt zwart op een X-foto?
pi_135296119
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Jij, Sam en ik kunnen wel een casus via DM doen met zn 3-en?
Ik wilde namelijk net posten dat ik ook genoeg heb van dit topic en ervandoor ga, net als Starla.
Omdat de opmerking van DDM over *vaste groep* mij ook in het verkeerde keelgat schoot en omdat de studenten heel veel zeuren over dat het topic gekaapt is, maar zelf met niks komen en omdat hier mods zijn die topictitels veranderen omdat dus enkele studenten zeuren.

Ik denk dat DDM en de vele users die het met hem eens zijn hier dan maar weer hun eigen topic van moeten maken met hoe ze het willen etc.
Het zou zonde zijn als jij ook weg zou gaan, net als Starla. Jij bent één van de weinigen waar nog echt interessante informatie vandaan komt voor de "gevorderde geneeskundestudent", want info over de decentrale selectie kan elke geneeskundestudent geven.
Ik vind niet dat het alleen maar zo'n topic gaat worden hier, want zoals ik al zei, de gevorderde geneeskundestudent (ik in elk geval) is zeer zeker geïnteresseerd in verhalen/casus die rechtstreeks uit de praktijk komen en de anekdotes/ergernissen van alledag.

Off-topic: mochten er inderdaad casus gedaan worden via DM, dan houd ik me graag aanbevolen ^O^
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:09 schreef computergirl het volgende:
Lurker bemoeid zich er even mee, sorry :D
Misschien een apart topic in WGR voor de geïnteresseerde arts assistenten en artsen?
Nee integendeel, dat zou dit topic benadelen. Zoals ik hierboven zei, gaan casus/anekdotes etc. mijns inziens ook de geneeskundestudenten aan, zodat ze een realistisch beeld krijgen over het vak wat ze aan het bestuderen zijn. Door deze informatie te delen met alle geneeskundestudenten/-geïnteresseerden kan er veel van elkaar geleerd worden.
pi_135296170
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:32 schreef DDM het volgende:

[..]

Algemene aspecten van de radiologie al doorgenomen? Wat kleurt zwart op een X-foto?
Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.
pi_135296224
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.
Als dingen die lucht bevatten zwart aankleuren, wat kleurt er dan exact zwart aan?
En als je dat weet, wat kleurt dan wit aan? En wat doen die twee 'dingen' ten opzichte van elkaar?
pi_135296265
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.
Klopt. En als je nu een ruimte hebt wat lucht en vloeistof bevat. Hoe zal de verhouding er uit zien in verticale en horizontale ligging?

En graag gedaan. Voor verdere tips kan je altijd hier terecht.
pi_135296882
Ja ik had ook liggend voor die radiologie foto, geen idee waarom dat fout is....

Als je ligt lijkt me dat de zwaartekracht werkt op je borstkas en daarmee ook op je longen. Dus dan krijg je een langere verticale verdeling van de longen o.i.d.?
pi_135296890
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:37 schreef DDM het volgende:

[..]

Klopt. En als je nu een ruimte hebt wat lucht en vloeistof bevat. Hoe zal de verhouding er uit zien in verticale en horizontale ligging?

En graag gedaan. Voor verdere tips kan je altijd hier terecht.
Hmm. De longen zijn zwart => lucht. Onder diafragma wordt het wit => vloeistof. Iemand is dus hier staand

Bij een verticale ligging zal het minder zwart zijn boven diafragma? Omdat vloeistof zich dan gaat verspreiden?
pi_135296986
De ruimte links ONDER het diafragma is de maag, hierin bevinden zich lucht (zwart) en vloeistof (wit). In staande positie zal de lucht 'opstijgen' en zich dus bovenin de maag, dus vlak onder het diafragma, bevinden. In liggende positie is deze 'spiegel' (zo wordt dit genoemd) minder duidelijk zichtbaar.
pi_135297093
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef christiman het volgende:
De ruimte links ONDER het diafragma is de maag, hierin bevinden zich lucht (zwart) en vloeistof (wit). In staande positie zal de lucht 'opstijgen' en zich dus bovenin de maag, dus vlak onder het diafragma, bevinden. In liggende positie is deze 'spiegel' (zo wordt dit genoemd) minder duidelijk zichtbaar.
Lucht als in O2? Is het normaal dat er zuurstof in de maag zit? Volgens mij vertakt de trachea niet in de maag?
pi_135297176
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:54 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Lucht als in O2? Is het normaal dat er zuurstof in de maag zit? Volgens mij vertakt de trachea niet in de maag?
O2 en de hele mikmak.
pi_135297238
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:55 schreef DDM het volgende:

[..]

O2 en de hele mikmak.
Maar waar komt die O2 dan vandaan? In de maag heb je allerlei enzymen. Word zuurstof geproduceerd door de enzymen die het van voedsel halen? Volgens mij zullen er vast organische verbindingen zijn met zuurstof.
pi_135297249
Sowieso slikken mensen wat lucht in terwijl ze hun eten en drinken doorslikken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135297255
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef christiman het volgende:
De ruimte links ONDER het diafragma is de maag, hierin bevinden zich lucht (zwart) en vloeistof (wit). In staande positie zal de lucht 'opstijgen' en zich dus bovenin de maag, dus vlak onder het diafragma, bevinden. In liggende positie is deze 'spiegel' (zo wordt dit genoemd) minder duidelijk zichtbaar.
Oke, zonder voorkennis had ik dit niet kunnen weten denk ik.
pi_135297271
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:09 schreef computergirl het volgende:
Lurker bemoeid zich er even mee, sorry :D
Misschien een apart topic in WGR voor de geïnteresseerde arts assistenten en artsen?
Die zou er komen! Ondertussen lees ik lekker hier mee :D .

Zou wel fijn zijn als er een arts(assistent)-topic kwam, kun je weer andere issues bespreken zonder dit topic te bevuilen.
  donderdag 9 januari 2014 @ 22:57:46 #219
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135297295
Je maag is niet vacuüm zeg maar. Je eten wordt redelijk vloeibaar, en hoe ziet een vloeistofspiegel er altijd uit? Als je een glas schuin houdt bijv.


Edit, t loopt ineens storm hier, antwoord staat hierboven idd al uitgelegd
pi_135297324
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sowieso slikken mensen wat lucht in terwijl ze hun eten drinken doorslikken.
Als dit het geval is, dan snap ik waar die O2 vandaan komt.
pi_135297328
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:56 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Maar waar komt die O2 dan vandaan? In de maag heb je allerlei enzymen. Word zuurstof geproduceerd door de enzymen die het van voedsel halen? Volgens mij zullen er vast organische verbindingen zijn met zuurstof.
Voornamelijk door het inslikken van lucht. Een verkeerde eetgewoonte kan maagklachten geven. Opgeblazen gevoel, veel boeren etc.
pi_135297431
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
  donderdag 9 januari 2014 @ 23:10:32 #223
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135298009
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:00 schreef DefinitionX het volgende:
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
Nee hoor, lucht is gewoon lucht. O2 is een onderdeel daarvan, tenzij anders wordt gezegd. Bijv dat je iemand aan 2 liter zuurstof legt, dan geef je 2 liter O2/minuut extra aan zijn gewone "lucht".
pi_135298420
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:10 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Nee hoor, lucht is gewoon lucht. O2 is een onderdeel daarvan, tenzij anders wordt gezegd. Bijv dat je iemand aan 2 liter zuurstof legt, dan geef je 2 liter O2/minuut extra aan zijn gewone "lucht".
Inderdaad, maar in binas staat dat een atoom O zuurstof is. Je geeft geen 2 liter O/minuut extra.
  donderdag 9 januari 2014 @ 23:22:40 #225
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135298634
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:18 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Inderdaad, maar in binas staat dat een atoom O zuurstof is. Je geeft geen 2 liter O/minuut extra.
Binas is scheikunde, waar je werkt met elementen, ipv stoffen. Hoewel bij geneeskunde elektrolyten weer wel natuurlijk als elementen worden bepaald. Naja, het zal uit de context moeten blijken.
pi_135299318
De benaming zuurstof is nou eenmaal gewoon gangbaar. Daarnaast komt het werkelijke zuurstof als element nauwelijks voor aangezien het ontzettend reactief is.
pi_135299427
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:00 schreef DefinitionX het volgende:
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
Bij mijn weten is ook de definitie gebruikelijk dat zuurstof O2 is aangezien het niet als losse atoom voorkomt (zonder aan een ander atoom gebonden te zijn). Er wordt nogal eens een loopje genomen met definities maar dit vind ik geen goed voorbeeld hiervan.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Binas is scheikunde
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 9 januari 2014 @ 23:55:12 #228
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135300207
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad. ;)
Parate kennis..., geloof niet dat dat bij ons in Maastricht in het curriculum zit :+ :X

Wel het oefenen van opdoen natuurlijk, dat kunnen we kennelijk weer wel heel goed
pi_135300443
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:55 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad. ;)
Ik weet het (het PGO-onderwijs wat min of meer is gekopiëerd van een middelmatige Americaanse medical school (op BON kan je hier bijv. wat informatie over vinden)) - en dat maakt me angstig als patiënt. :X
Van de positieve kant, het is een extra aansporing om ervoor te zorgen dat ik zelf voldoende kennis heb, dat ik zelf voldoende vragen heb en dat ik in geval van twijfel het oordeel van een specialist wil, wat trouwens al eens heel erg hard nodig is geweest nadat 3 huisartsen de verkeerde diagnose hadden gesteld naar aanleiding van een vals negatieve diagnose: overschatting van hun vaardigheid en onderschatting van hun kennis, waar de fout ligt (de huisarts of de opleiding) laat ik maar even in het midden.
Ik vraag altijd waar de arts in kwestie is opgeleid, in ieder geval als het om een huisarts gaat omdat ik van medische specialisten weet dat ze in het ziekenhuis nog lang intensief worden begeleid alvorens ze helemaal op eigen benen staan. Ik zal eerder kiezen voor een huisarts die waarschijnlijk theoretisch goed is geschoold dan voor een huisarts die volgens een dergelijk systeem is geschoold al kijk ik natuurlijk ook naar de persoon in kwestie, als er geen klik is dan heb je eveneens een probleem. Natuurlijk leer je veel van ervaring maar vaak maakt parate kennis het verschil.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 10 januari 2014 @ 00:11:13 #230
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135300795
Opzich is PGO niets mis mee, en is het uitgebreid onderzocht qua onderwijsmodel. De kennis opbouw verloopt simpelweg anders, en mij bevalt t wel. Nu tijdens coschappen is toch alles wel weer anders dan in de boeken, en leer je alles weer opnieuw interpreteren. Mij is het wel bevallen iig, moet er niet aan denken om vooral vaste hoofdstukken uit boeken te leren. Vind zelf m'n leerstof uitzoeken wel relaxt.
pi_135300889
Wacht is PGO projectmatig werken? Kots kots kots kots kots. Zelfstandigheid.......Verdomme. Ik hoop echt dat ze dat niet bij de andere uni's gaan doen. Studeren is niet iets dat je samen doet. Studeren is jij opgesloten in je kamer en informatie vergaren. Om een tafel zitten met een student voorzitter en notulist; laat dat lekker aan de alfa opleidingen over.
pi_135300898
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden O+

Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden ;)
Mooi was die tijd. 8-)
pi_135300911
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:11 schreef chriztiaan het volgende:
Opzich is PGO niets mis mee, en is het uitgebreid onderzocht qua onderwijsmodel. De kennis opbouw verloopt simpelweg anders, en mij bevalt t wel. Nu tijdens coschappen is toch alles wel weer anders dan in de boeken, en leer je alles weer opnieuw interpreteren. Mij is het wel bevallen iig, moet er niet aan denken om vooral vaste hoofdstukken uit boeken te leren. Vind zelf m'n leerstof uitzoeken wel relaxt.
Daar knelt voor mij dus de schoen. Door het ontbreken van die structuur en het ontbreken van een juiste hoeveelheid examenvragen waarmee het getest kan worden of dat alles is geleerd is er geen garantie dat de benodigde kennis ooit is opgedaan. Meerkeuzetoetsen garanderen sowieso al zeer beperkt parate kennis aangezien het in het algemeen bij meerkeuzetoetsen gaat om het herkennen en niet om het kennen, parafraseren, uitleggen, ...
Het is alsof je met een leesvaardigheidstest oordeelt hoe iemand kan schrijven. Ik heb verder niets tegen meerkeuzevragen maar het kan slechts een onderdeel zijn van een goede toetsing.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135300949
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef Repeat het volgende:

[..]

Mooi was die tijd. 8-)
:D
pi_135300984
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef Repeat het volgende:

[..]

Mooi was die tijd. 8-)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:15 schreef DDM het volgende:

[..]

:D
pi_135300999
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden O+

Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden ;)
Misschien ook gewoon nostalgie inderdaad :P
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 00:24:37 #237
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135301265
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef DefinitionX het volgende:
Wacht is PGO projectmatig werken? Kots kots kots kots kots. Zelfstandigheid.......Verdomme. Ik hoop echt dat ze dat niet bij de andere uni's gaan doen. Studeren is niet iets dat je samen doet. Studeren is jij opgesloten in je kamer en informatie vergaren. Om een tafel zitten met een student voorzitter en notulist; laat dat lekker aan de alfa opleidingen over.
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
pi_135301266
Nee, de nieuwe mensen zijn gewoon niet leuk.
pi_135301365
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 10 januari 2014 @ 00:34:14 #240
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135301636
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?
Je krijgt een casus, daar ga je over bedenken wat je er over weet (met een groep idd). Daar rolt een bepaald thema, waarover je dan leerdoelen over maakt. Welke je dan zelf uitwerkt. Leerdoelen komen vaak weer neer op relevante anatomie, histologie, epidemiologie, fysiologie, pathofysiologie, presentatie, dd, behandeling etc. Dat zoek je zelf uit in de 2-3 dagen daarna, waarna je weer samenkomt en dit bespreekt. Iets grotere mate van zelfstandigheid is dus nodig, en meer vrijheid qua leren. En door deze manier van werken met verschillende casussen is het meteen wat praktischer, zeg maar meer tastbaar. En je leert natuurlijk een bepaalde systematiek aan die je later weer overal kan toepassen. In je eerste jaar gaat het natuurlijk met meer begeleiding dan later. In jaar drie ben je er na het lezen van de casus wel uit wat je moet leren, maar blijft het wel handig om er toch over te brainstormen en achteraf te kijken wat nou echt lastig is.
pi_135301679
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Hmmm. Is misschien leuk op papier, maar ik weet het niet hoor. Lijkt me deels leuk.

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef Repeat het volgende:
Nee, de nieuwe mensen zijn gewoon niet leuk.
Jij bent niet leuk.
pi_135302142
Ik ben naar de open dag geweest van RUG. Daar hadden ze ook een PGO-systeem, vond het eerlijk gezegd niet echt handig, je moet steeds in groepjes werken en daarnaast moet je met projectgroepen aan de slag waardoor je weer afhankelijk bent van anderen....not my cup of tea

Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)

Best wel vaag eigenlijk.....
pi_135306582
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:

Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)

Best wel vaag eigenlijk.....
Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.
pi_135307397
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Binas is scheikunde, waar je werkt met elementen, ipv stoffen. Hoewel bij geneeskunde elektrolyten weer wel natuurlijk als elementen worden bepaald. Naja, het zal uit de context moeten blijken.
Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?
pi_135307526
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 10:06 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?
Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.

Wanneer je die bepalingen aanvraagt zal je inderdaad gaandeweg leren, maar nee, je hoeft de bepaling zelf niet uit te kunnen voeren ;)
pi_135307569
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 10:13 schreef christiman het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.

Wanneer je die bepalingen aanvraagt zal je inderdaad gaandeweg leren, maar nee, je hoeft de bepaling zelf niet uit te kunnen voeren ;)
Thanks.

[ Bericht 17% gewijzigd door DefinitionX op 10-01-2014 10:46:29 ]
pi_135313358
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:
Ik ben naar de open dag geweest van RUG. Daar hadden ze ook een PGO-systeem, vond het eerlijk gezegd niet echt handig, je moet steeds in groepjes werken en daarnaast moet je met projectgroepen aan de slag waardoor je weer afhankelijk bent van anderen....not my cup of tea

Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)

Best wel vaag eigenlijk.....
Dat 'afhankelijk zijn van anderen' was ik ook bang voor, maar uiteindelijk valt dat in de praktijk wel mee. Als je zelf je casus goed voorbereid heb je vrijwel alles, en de relevante dingen die niet ter sprake komen worden wel verteld door de begeleider. Ik vind het wel prettig om alles (nadat ik het zelf uitgezocht heb) nog eens te bespreken, dan blijft het toch net wat beter hangen. Een tweede voordeel (naar mijn mening) is dat er een beetje druk achter zit om elke 2/3 dagen wat aan je studie te doen, anders zou ik het allemaal uitstellen tot de week van het tentamen :+
pi_135313386
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:27 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Jawel. Au Sam, die opmerking raakte zelfs een gevoelige snaar bij mij
Ik doelde niet op D_K, dat was me even ontglipt. Miscuzi.
Gewoon onhandig getimede uitspraak.
pi_135319204
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 09:23 schreef Temple het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.
Helemaal mee eens. Je word uiteindelijk wel basisarts, en je mag daarna zelf kiezen wat je doet. Maar het lijkt me nou niet echt leuk als je tijdens je bacherlor van gedachte verandert (bijv dat je later bij AZG wilt werken, of huisarts ipv chirurg etc.) Dan zit je wel 3 jaar vast aan die track.

Tja niets meer aan te doen nu.

[ Bericht 0% gewijzigd door Festa94 op 10-01-2014 16:03:32 ]
pi_135339989
Bijna hele avond besteed aan natuurkunde. Tot nu toe gaat het goed. Natuurkunde is het enige wat ik moet verbeteren. Dan is mijn slaagkans voor het ingangsexamen op 1 juli hoger.

Weet iemand misschien of ze in Leuven/Antwerpen dat PGO gedoe ook doen?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 03:40:04 #251
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135346233
In België is het volgens mij gewoon vooral kennis stampen..
pi_135349666
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 03:40 schreef chriztiaan het volgende:
In België is het volgens mij gewoon vooral kennis stampen..
Lijkt mij enig eerlijk gezegd. Studeren tot in de nacht! Botjes leren! Bloedvaten! Alle aminozuren! Het cardiovasulaire systeem! Het cerebrale systeem!

:D

Ik word er best geil van, lol.
pi_135351155
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 13:16 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Dat 'afhankelijk zijn van anderen' was ik ook bang voor, maar uiteindelijk valt dat in de praktijk wel mee. Als je zelf je casus goed voorbereid heb je vrijwel alles, en de relevante dingen die niet ter sprake komen worden wel verteld door de begeleider. Ik vind het wel prettig om alles (nadat ik het zelf uitgezocht heb) nog eens te bespreken, dan blijft het toch net wat beter hangen. Een tweede voordeel (naar mijn mening) is dat er een beetje druk achter zit om elke 2/3 dagen wat aan je studie te doen, anders zou ik het allemaal uitstellen tot de week van het tentamen :+
Bij onze (master in R'dam) hebben we nu ook elke week twee casus en elke twee weken hebben we een bijeenkomst waarin vier casus worden besproken. Op zich is het inderdaad handig om elke casus, nadat je hem helemaal hebt gemaakt, nog een door te spreken. Maar op een gegeven moment komen die opdrachten me wel m'n neus uit :{
pi_135353172
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 12:32 schreef christiman het volgende:

[..]

Bij onze (master in R'dam) hebben we nu ook elke week twee casus en elke twee weken hebben we een bijeenkomst waarin vier casus worden besproken. Op zich is het inderdaad handig om elke casus, nadat je hem helemaal hebt gemaakt, nog een door te spreken. Maar op een gegeven moment komen die opdrachten me wel m'n neus uit :{
Noem een voorbeeld van een opdracht/casus?
pi_135353289
Jongens, ik lees hier en daar dat scheren niet voor versnelde/meer haargroei zorgt.

Kan iemand de fysiologie hierachter uitleggen?

Ik scheerde tot een zekere leeftijd niet en ik had een snorretje. Na het scheren begon het alleen maar te groeien en groeien. Nu kan ik na een week makkelijk een soort van baardje laten groeien.
pi_135353791
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:35 schreef DefinitionX het volgende:
Jongens, ik lees hier en daar dat scheren niet voor versnelde/meer haargroei zorgt.

Kan iemand de fysiologie hierachter uitleggen?

Ik scheerde tot een zekere leeftijd niet en ik had een snorretje. Na het scheren begon het alleen maar te groeien en groeien. Nu kan ik na een week makkelijk een soort van baardje laten groeien.
Het gaan scheren en een toename van de haargroei gaan gewoon gelijk op. Hoe verder je de puberteit en adolescentie komt des te meer haar je krijgt. Heeft te maken met een stijging van de testosteronspiegel en gevoeligheid voor testosteron. De haarfollikels zelf zijn al aanwezig. Deze moeten worden gestimuleerd door het (dihydro)testosteron. De ene follikel is daar gevoeliger voor dan de andere en dat verklaart waarom je zelfs nog op dertigjarige leeftijd een toename van haar(groei) kan waarnemen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 13:53:47 #257
208890 June.
Seriously?
pi_135353929
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef Repeat het volgende:

[..]

Mooi was die tijd. 8-)
He's back :D Inmiddels chirurg in spe?
Shine bright like a diamond.
pi_135354079
Naast wat DDM zegt komt het ook omdat op het moment dat je gaat scheren het puntje van de stoppel dikker in diameter is en dus beter zichtbaar dan het tot dan ongeschoren haartje.
pi_135355347
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:50 schreef DDM het volgende:

[..]

Het gaan scheren en een toename van de haargroei gaan gewoon gelijk op. Hoe verder je de puberteit en adolescentie komt des te meer haar je krijgt. Heeft te maken met een stijging van de testosteronspiegel en gevoeligheid voor testosteron. De haarfollikels zelf zijn al aanwezig. Deze moeten worden gestimuleerd door het (dihydro)testosteron. De ene follikel is daar gevoeliger voor dan de andere en dat verklaart waarom je zelfs nog op dertigjarige leeftijd een toename van haar(groei) kan waarnemen.
Maar ik ben inmidels geen puber of adolescent meer. Ik ben bijna 22.
pi_135355542
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:31 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Noem een voorbeeld van een opdracht/casus?
De casus waarover ik het had vallen onder het onderdeel 'klinisch redeneren'. Ze beginnen meestal met: U bent huisarts. U ziet patiënt X, een man/vrouw van Y jaar, met die en die klachten. Je moet dan meestal als eerste inleveropdracht een DD maken en daarbij aangeven waarom je precies die diagnoses hebt opgenomen.
Na het inleveren krijg je het vervolg waar je weer een opdracht over moet maken etc. Per casus zijn er drie inlevermomenten.
pi_135355790
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:38 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Maar ik ben inmidels geen puber of adolescent meer. Ik ben bijna 22.
Ja, maar dan is het alsnog van toepassing. Het is een fabel dat haar sneller groeit als je het meer scheert. De echte reden leg ik je net uit. Aangevuld met de gegevens van Samthegreat5.
pi_135356308
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:53 schreef DDM het volgende:

[..]

Ja, maar dan is het alsnog van toepassing. Het is een fabel dat haar sneller groeit als je het meer scheert. De echte reden leg ik je net uit. Aangevuld met de gegevens van Samthegreat5.
Ik las over dat '30 jaar' heen, excuses.
pi_135356421
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 14:46 schreef christiman het volgende:

[..]

De casus waarover ik het had vallen onder het onderdeel 'klinisch redeneren'. Ze beginnen meestal met: U bent huisarts. U ziet patiënt X, een man/vrouw van Y jaar, met die en die klachten. Je moet dan meestal als eerste inleveropdracht een DD maken en daarbij aangeven waarom je precies die diagnoses hebt opgenomen.
Na het inleveren krijg je het vervolg waar je weer een opdracht over moet maken etc. Per casus zijn er drie inlevermomenten.
Dat vind ik opzich wel leuk, maar als je dan vervolgens moet discussieren in een groep waarom het zo is, krijgt meestal denk ik de popie jopie gelijk, omdat bijvoorbeeld iemand die timide is, zoals ik, niet zijn misschien betere DD kan uitbrengen. En dan is de kans ook nog groot dat popie jopie het fout heeft. Zelf al weleens meegemaakt.
pi_135356528
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:11 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Dat vind ik opzich wel leuk, maar als je dan vervolgens moet discussieren in een groep waarom het zo is, krijgt meestal denk ik de popie jopie gelijk, omdat bijvoorbeeld iemand die timide is, zoals ik, niet zijn misschien betere DD kan uitbrengen. En dan is de kans ook nog groot dat popie jopie het fout heeft. Zelf al weleens meegemaakt.
Is dat dan niet juist een hele goede situatie om in te oefenen? Ga je later als je groot bent en in een overleg met andere artsen zit ook je mond dichthouden terwijl een andere arts een foute behandeling voorstelt omdat hij populairder is? Beter leer je dat eerder dan later.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 15:15:21 #265
208890 June.
Seriously?
pi_135356536
Ik heb nog wel een mooie casus. Je bent co-assistent bij de huisarts en mag eindelijk zelf wat patiënten zien. Een 57 jarige man komt bij je vanwege progressieve dyspnoe d'effort en moeheid. Relatieve blanco voorgeschiedenis, alleen wat milde hypertensie waarvoor patiënt nog geen medicatie gebruikt. Ook bestaat er sinds een half jaar een hyperthyreoïdie.

Wat wil je nog meer weten?
Shine bright like a diamond.
pi_135357073
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:15 schreef June. het volgende:
Ik heb nog wel een mooie casus. Je bent co-assistent bij de huisarts en mag eindelijk zelf wat patiënten zien. Een 57 jarige man komt bij je vanwege progressieve dyspnoe d'effort en moeheid. Relatieve blanco voorgeschiedenis, alleen wat milde hypertensie waarvoor patiënt nog geen medicatie gebruikt. Ook bestaat er sinds een half jaar een hyperthyreoïdie.

Wat wil je nog meer weten?
Alleen al vanwege sommige steekwoorden, de beste casus van de laatste tijd ;) O+
pi_135357329
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:15 schreef June. het volgende:
Ik heb nog wel een mooie casus. Je bent co-assistent bij de huisarts en mag eindelijk zelf wat patiënten zien. Een 57 jarige man komt bij je vanwege progressieve dyspnoe d'effort en moeheid. Relatieve blanco voorgeschiedenis, alleen wat milde hypertensie waarvoor patiënt nog geen medicatie gebruikt. Ook bestaat er sinds een half jaar een hyperthyreoïdie.

Wat wil je nog meer weten?
Wordt hij behandeld voor z'n hyperthyreoïdie?
Dikke enkels? Kortademig bij platliggen?
Kortademig in rust?
Heeft hij pijn op de borst? Zo ja
- wanneer?
- straalt de pijn dan uit, en zo ja, waar naartoe?
- zakt de pijn in rust, en zo ja, na hoe veel tijd ongeveer?
Hoest hij en zo ja, sputumproductie?
Rookt hij?
Klachten eerder gehad?
Komen er ziekten in de familie voor, zoals HVZ?
Heeft patiënt wel eens last met eten, zoals opboeren of zuurbranden?
pi_135357884
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:42 schreef christiman het volgende:

[..]

Wordt hij behandeld voor z'n hyperthyreoïdie?
Dikke enkels? Kortademig bij platliggen?
Kortademig in rust?
Heeft hij pijn op de borst? Zo ja
- wanneer?
- straalt de pijn dan uit, en zo ja, waar naartoe?
- zakt de pijn in rust, en zo ja, na hoe veel tijd ongeveer?
Hoest hij en zo ja, sputumproductie?
Rookt hij?
Klachten eerder gehad?
Komen er ziekten in de familie voor, zoals HVZ?
Heeft patiënt wel eens last met eten, zoals opboeren of zuurbranden?
Hele goede vragen. Maar ik zou je willen aanraden om iets meer organisatie aan te brengen. Dus eerst de algemene anamnese en dan de speciele anamnese. Vervolgens kan je altijd nog een tractusanamnese doen. De reden van deze organisatie is dat je dan minder snel iets vergeet. Je gaat dan al vrij snel leren om steeds dezelfde (soort) vragen te stellen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:10:22 #269
208890 June.
Seriously?
pi_135358142
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:42 schreef christiman het volgende:

[..]

Wordt hij behandeld voor z'n hyperthyreoïdie?
Dikke enkels? Kortademig bij platliggen?
Kortademig in rust?
Heeft hij pijn op de borst? Zo ja
- wanneer?
- straalt de pijn dan uit, en zo ja, waar naartoe?
- zakt de pijn in rust, en zo ja, na hoe veel tijd ongeveer?
Hoest hij en zo ja, sputumproductie?
Rookt hij?
Klachten eerder gehad?
Komen er ziekten in de familie voor, zoals HVZ?
Heeft patiënt wel eens last met eten, zoals opboeren of zuurbranden?
Zie ook de tip van DDM ;) Ik zal alvast wat vragen beantwoorden en niet teveel proberen te verraden, je moet de juiste vragen stellen :P

Hij wordt inderdaad behandeld voor zijn hyperthyreoidie, middels strumazol en levothyroxine, en sindsdien voelt hij zich een stuk beter. Er is geen oedeem. Ook geen orthopnoe. In rust valt de kortademigheid mee. Geen pijn op de borst gehad. Hoest wel een beetje, met name in ochtend, maar dat is al jaren zo. Hij rookt 15 sigaretten per dag, sinds zijn jeugd. Herkent de klachten niet van eerder, voelde zich tot een aantal maanden terug nog goed na starten medicatie. Geen hart- en vaatzieken in familie. Geen zuurbranden of opboeren.
Shine bright like a diamond.
pi_135358374
Fair enough, ik had eerst met de speciële en algemene anamnese moeten beginnen ;(

Dus bij dezen alsnog:
Hoe lang heeft meneer al last van de klachten?
Wanneer en hoe heeft hij precies bemerkt dat hij kortademig was? Zijn er bijv. dingen die hij niet meer (goed) kan doen?
Zijn de klachten acuut ontstaan of zijn ze er meer 'ingeslopen'?
Tav de moeheid: wordt hij moe wakker, of is hij sneller moe na activiteiten, die hij voorheen zonder moeite kon doen?
Zijn er dingen die hij kan doen, waardoor hij zich beter voelt?
Naast roken nog andere intoxicaties: alcohol, koffie, drugs? Zo ja, hoe veel en elke dag?
Heeft hij koorts bemerkt?
Hoe is het met zijn gewicht gegaan sinds het begin van de klachten? Afgenomen, toegenoemen, stabiel?
Hoest hij ook slijm op? Zo ja, welke kleur heeft dit slijm dan? (alvast voortboordurend op de antwoorden ;))
  zaterdag 11 januari 2014 @ 16:40:37 #271
208890 June.
Seriously?
pi_135359099
Ongeveer 2-3 maanden geleden begonnen met keelpijn, spierpijn, ook wat koorts. Dat ging weer voorbij, echter moeheid bleef. Voetbalt soms en merkte dat hij niet meer een hele wedstrijd mee kon doen. Sloop er langzaam in. Nu is het traplopen al teveel, moet dan boven even op adem komen. Wedstrijden speelt hij niet meer. Is eigenlijk de gehele dag moe, ook bij opstaan. Voelt zich niet minder moe door bepaalde dingen te doen. Drinkt af en toe koffie en alcohol, maar met mate, <2 per dag. Geen drugs. Geen koorts meer gehad. Is afgelopen maanden 5kg afgevallen, maar bewust gezien zijn hypertensie en de adviezen die u hem eerder had gegeven om af te vallen. Hoest in de ochtend wel wat slijm op, witachtig. Geen bloed ;)
Shine bright like a diamond.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:16:10 #272
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_135362563
een patiënt die zich houdt aan adviezen voor gewichtsreductie <3
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_135364216
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:15 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Is dat dan niet juist een hele goede situatie om in te oefenen? Ga je later als je groot bent en in een overleg met andere artsen zit ook je mond dichthouden terwijl een andere arts een foute behandeling voorstelt omdat hij populairder is? Beter leer je dat eerder dan later.
Hoe zou je dat dan moeten doen?

Popi Jopi: Ja jongens, blablablablabla intravasculai blablablabla, luide stem, borst vooruit, volle lengte, blablablalba, daarom, blablablablabla, medicijn x.

Ik klap vaak ineen in zulke situaties, dan weet ik meteen al dat wat ik ook zeg, het toch minder spectaculair overkomt dan die popi jopi.

Als ik er nou bijzeg 'nee, dat zou ik niet doen, als je dat doet dan sterft de patient of krijgt een epileptische aanval.' Daarna leg ik uit waarom ik dat weet/denk.
pi_135365510
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:55 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Hoe zou je dat dan moeten doen?

Popi Jopi: Ja jongens, blablablablabla intravasculai blablablabla, luide stem, borst vooruit, volle lengte, blablablalba, daarom, blablablablabla, medicijn x.

Ik klap vaak ineen in zulke situaties, dan weet ik meteen al dat wat ik ook zeg, het toch minder spectaculair overkomt dan die popi jopi.

Als ik er nou bijzeg 'nee, dat zou ik niet doen, als je dat doet dan sterft de patient of krijgt een epileptische aanval.' Daarna leg ik uit waarom ik dat weet/denk.
Je zult in de toekomst te maken krijgen met mondige mede-artsen, verbaal agressieve patiënten en bitcherige verpleegkundigen. Als je je woordje niet klaar hebt staan raak je ondergesneeuwd.
pi_135365639
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:22 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Je zult in de toekomst te maken krijgen met mondige mede-artsen, verbaal agressieve patiënten en bitcherige verpleegkundigen. Als je je woordje niet klaar hebt staan raak je ondergesneeuwd.
God protect me.
pi_135368360
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:55 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Hoe zou je dat dan moeten doen?

Popi Jopi: Ja jongens, blablablablabla intravasculai blablablabla, luide stem, borst vooruit, volle lengte, blablablalba, daarom, blablablablabla, medicijn x.

Ik klap vaak ineen in zulke situaties, dan weet ik meteen al dat wat ik ook zeg, het toch minder spectaculair overkomt dan die popi jopi.

Als ik er nou bijzeg 'nee, dat zou ik niet doen, als je dat doet dan sterft de patient of krijgt een epileptische aanval.' Daarna leg ik uit waarom ik dat weet/denk.
In Maastricht wordt veel (soms te veel) aandacht besteed aan zelfreflectie, zowel in de onderwijsgroep als in de mentorgroep. Mensen die te veel lullen worden hierop gewezen maar ook de mensen die te weinig tot niks zeggen, ook wordt je beoordeeld op professioneel gedrag. Als je hier dus niet naar luistert wordt je daarop dus niet afgetekend. Daarnaast komt het zelden voor dat 1 bepaalde persoon de onderwijsgroep overheerst, heb het zelf tot nu toe nog nooit gezien of gehoord van andere mensen.

En idd als je niks durft te zeggen zal dit best wel eens nadelig kunnen zijn, in je carrière maar misschien zelfs ook al tijdens je studie.
pi_135368656
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:25 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

God protect me.
Dit is wel echt serieus. Patiënten zijn regelmatig vervelend claimend of manipulatief, veel medestudenten zijn niet op hun mondje gevallen en iedereen heeft het druk dus je drukt jezelf gaten in om je eigen belangen te verdedigen. Het is belangrijk dat je weet hoe je voor jezelf opkomt om niet ondergesneeuwd te worden door het systeem maar eigenlijk zie ik om me heen maar weinig medestudenten die dat niet van zichzelf hebben (in meer of mindere mate)
  zaterdag 11 januari 2014 @ 20:29:38 #278
208890 June.
Seriously?
pi_135369277
Iemand nog meer aanvulling op de casus behalve christiman? Of moet hij het alleen oplossen? ;)
Shine bright like a diamond.
pi_135370074
Is er lichamelijk onderzoek gedaan?
pi_135370608
Heeft de patiënt een buitenland reis gemaakt? Komt hij hier weleens in bosrijke omgeving?
pi_135370909
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:12 schreef Temple het volgende:

[..]

In Maastricht wordt veel (soms te veel) aandacht besteed aan zelfreflectie, zowel in de onderwijsgroep als in de mentorgroep. Mensen die te veel lullen worden hierop gewezen maar ook de mensen die te weinig tot niks zeggen, ook wordt je beoordeeld op professioneel gedrag. Als je hier dus niet naar luistert wordt je daarop dus niet afgetekend. Daarnaast komt het zelden voor dat 1 bepaalde persoon de onderwijsgroep overheerst, heb het zelf tot nu toe nog nooit gezien of gehoord van andere mensen.

En idd als je niks durft te zeggen zal dit best wel eens nadelig kunnen zijn, in je carrière maar misschien zelfs ook al tijdens je studie.
Ik ga er zeker aan werken. Het enige wat me tegenhoudt is de vrees dat als ik iets weiger ik me baan kwijt ben.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:18 schreef Clemenza het volgende:

[..]

Dit is wel echt serieus. Patiënten zijn regelmatig vervelend claimend of manipulatief, veel medestudenten zijn niet op hun mondje gevallen en iedereen heeft het druk dus je drukt jezelf gaten in om je eigen belangen te verdedigen. Het is belangrijk dat je weet hoe je voor jezelf opkomt om niet ondergesneeuwd te worden door het systeem maar eigenlijk zie ik om me heen maar weinig medestudenten die dat niet van zichzelf hebben (in meer of mindere mate)
Zie hierboven....

Hoe zou ik ondergesneeuwd kunnen worden? Kun je een voorbeeld noemen?
pi_135371013
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:40 schreef June. het volgende:
Ongeveer 2-3 maanden geleden begonnen met keelpijn, spierpijn, ook wat koorts. Dat ging weer voorbij, echter moeheid bleef. Voetbalt soms en merkte dat hij niet meer een hele wedstrijd mee kon doen. Sloop er langzaam in. Nu is het traplopen al teveel, moet dan boven even op adem komen. Wedstrijden speelt hij niet meer. Is eigenlijk de gehele dag moe, ook bij opstaan. Voelt zich niet minder moe door bepaalde dingen te doen. Drinkt af en toe koffie en alcohol, maar met mate, <2 per dag. Geen drugs. Geen koorts meer gehad. Is afgelopen maanden 5kg afgevallen, maar bewust gezien zijn hypertensie en de adviezen die u hem eerder had gegeven om af te vallen. Hoest in de ochtend wel wat slijm op, witachtig. Geen bloed ;)
Bij een plotseling veel slechter uithoudingsvermogen denk ik het eerst aan een ijzertekort (te weinig ijzer => te weinig zuurstofopname in het bloed dus sneller buiten adem) en zeker in combinatie met afvallen gebeurt het sneller dat je daar een tekort aan krijgt (afhankelijk van je dieet of 'dieet') maar dat op zichzelf veroorzaakt natuurlijk niet de andere symptomen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135371611
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij een plotseling veel slechter uithoudingsvermogen denk ik het eerst aan een ijzertekort (te weinig ijzer => te weinig zuurstofopname in het bloed dus sneller buiten adem) en zeker in combinatie met afvallen gebeurt het sneller dat je daar een tekort aan krijgt (afhankelijk van je dieet of 'dieet') maar dat op zichzelf veroorzaakt natuurlijk niet de andere symptomen.
Ik snap je gedachtegang, maar ik zou dan eerder een anemie (bloedarmoede) in het algemeen benoemen. Dit kan vele oorzaken hebben. Daarnaast is anemie een symptoom en geen diagnostische entiteit.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 21:16:42 #284
208890 June.
Seriously?
pi_135372034
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:43 schreef Clemenza het volgende:
Is er lichamelijk onderzoek gedaan?
Uiteraard, maar ik mis nog een paar dingen uit de anamnese.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:52 schreef Ace1 het volgende:
Heeft de patiënt een buitenland reis gemaakt? Komt hij hier weleens in bosrijke omgeving?
Nee, niet op reis geweest. Woont in de stad, geen tekenbeten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Bij een plotseling veel slechter uithoudingsvermogen denk ik het eerst aan een ijzertekort (te weinig ijzer => te weinig zuurstofopname in het bloed dus sneller buiten adem) en zeker in combinatie met afvallen gebeurt het sneller dat je daar een tekort aan krijgt (afhankelijk van je dieet of 'dieet') maar dat op zichzelf veroorzaakt natuurlijk niet de andere symptomen.
Niet zo snel, ik mis nog steeds een paar dingen uit de anamnese ;) Daarna lichamelijk onderzoek en dan komen we bij het aanvullend onderzoek en de uiteindelijke diagnose ;) Wel kan ik je alvast verklappen; het ferritine is 246 ug/L, serum ijzer 31 umol/L en totale ijzerbindingscapaciteit is 55 umol/L.

Wat ontbreekt er nog in anamnese? En wat wil je weten bij lichamelijk onderzoek?
Shine bright like a diamond.
pi_135372970
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 13:53 schreef June. het volgende:

[..]

He's back :D Inmiddels chirurg in spe?
Het is iets anders in spe geworden. Zelfs ik vond chirurgie te oppervlakkig :')
pi_135374115
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:32 schreef Repeat het volgende:

[..]

Het is iets anders in spe geworden. Zelfs ik vond chirurgie te oppervlakkig :')
Daarbij, een chirurg kan maar tot zijn 80e werken denk ik doordat de handen verslechteren. Denk ik dan.

Een arts die nog bij zijn zinnen is kan tot zijn 90e doorwerken.

^^
pi_135374161
Mijn voorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Leila_Denmark

Als ik niet op mijn 65e sterf door de hypertensie en ats tenminste.
pi_135379368
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:

[..]

Uiteraard, maar ik mis nog een paar dingen uit de anamnese.

[..]

Nee, niet op reis geweest. Woont in de stad, geen tekenbeten.

[..]

Niet zo snel, ik mis nog steeds een paar dingen uit de anamnese ;) Daarna lichamelijk onderzoek en dan komen we bij het aanvullend onderzoek en de uiteindelijke diagnose ;) Wel kan ik je alvast verklappen; het ferritine is 246 ug/L, serum ijzer 31 umol/L en totale ijzerbindingscapaciteit is 55 umol/L.

Wat ontbreekt er nog in anamnese? En wat wil je weten bij lichamelijk onderzoek?
Wat was destijds de diagnose voor de hyperthyreoïdie (graves?) ?
Zijn er in het half jaar nog controles geweest voor zijn hyperthyreoïdie?
Zweertjes in de mond opgevallen?
Familieanamnese?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door ZwarteSteen op 12-01-2014 00:00:55 ]
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_135382257
Grappig trouwens wat betreft die prednison: voor tinnitus wordt kennelijk ook prednison geïndiceerd in de acute fase (< 3 maanden). Bij enkel tinnitus een orale kuur 64 mg prednison afbouwend over 10 dagen en bij gehoorverlies een IV kuur 200 mg prednison over 10 dagen afbouwend of een pulskuur 300 mg dexamethason.
pi_135383650
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Wat ontbreekt er nog in anamnese? En wat wil je weten bij lichamelijk onderzoek?
Wil nog wel de volgende dingen weten uit de anamnese:

Andere medicatie?
Partner? Zo nee, wisselende seksuele contacten?
Beroep/hobbies?
Een vogelliefhebber? ;)

Afwijkingen aan de urine opgemerkt?
Huidafwijkingen opgemerkt?
Gewrichtsklachten?
pi_135384419
Wat is kenmerkend voor spataderen? Is het zo dat je dan werkelijk de aderen kunt voelen 'verkrampen' o.i.d.?
pi_135384448
Casus: patient is in de laatste 3 maanden aangekomen, eet meer vettig eten, voorheen sportief en normaal bmi.

Kan het dieet en het verminderd sporten te maken hebben met dat ader gevoel? Zoja, hoezo?
  zondag 12 januari 2014 @ 03:22:49 #293
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_135386312
Niet de bedoeling dat je shit over jezelf gaat vragen :p en nee je kan je aderen niet voelen verkrampen.

@casus: Zou vooral polydipsie/polyurie willen weten nog, nachtzweten, opgezette lymfeklieren bemerkt, verandering def. patroon.
WFPB!
  zondag 12 januari 2014 @ 09:27:18 #294
208890 June.
Seriously?
pi_135387417
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:54 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Wat was destijds de diagnose voor de hyperthyreoïdie (graves?) ?
Zijn er in het half jaar nog controles geweest voor zijn hyperthyreoïdie?
Zweertjes in de mond opgevallen?
Familieanamnese?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er werden TSH receptor antistoffen gevonden en dat is destijds geduid bij een Graves. Zijn TSH en ft4 zijn genormaliseerd met medicatie (strumazol, thyrax).

Geen zweren in de mond. Zijn moeder en zus gaan wel eens naar de dokter voor injecties, maar meer weet hij niet (geen goed contact mee).

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 01:46 schreef DDM het volgende:

[..]

Wil nog wel de volgende dingen weten uit de anamnese:

Andere medicatie?
Partner? Zo nee, wisselende seksuele contacten?
Beroep/hobbies?
Een vogelliefhebber? ;)

Afwijkingen aan de urine opgemerkt?
Huidafwijkingen opgemerkt?
Gewrichtsklachten?
Geen andere medicatie. Eerder wel een nsaid in griepperiode. Heeft een vast partner, geen wisselende contacten. Hij werkt in de ICT en houdt van voetbal, lezen en koken. Geen vogelliefhebber ;)

Nu je het zegt is de urine wel wat donkerder gekleurd als anders.. Verder normale mictie. Geen huidafwijkingen of pijnlijke gewrichten.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 03:22 schreef Dizorn het volgende:
Niet de bedoeling dat je shit over jezelf gaat vragen :p en nee je kan je aderen niet voelen verkrampen.

@casus: Zou vooral polydipsie/polyurie willen weten nog, nachtzweten, opgezette lymfeklieren bemerkt, verandering def. patroon.
Mictie is normaal behalve donkerder kleur. Nachtzweten wel gehad 2 maanden terug, maar nu niet meer. Normale def, geen bloed of slijm, niet anders dan anders. Geen opgezette lymfeklieren.


Ik denk dat dit wel voldoende is bij anamnese. Waar let je specifiek op bij lichamelijk onderzoek?
Shine bright like a diamond.
  zondag 12 januari 2014 @ 11:48:04 #295
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_135389542
Vitaal: RR, pols, ademfrequentie. Icterus/evt cyanose.

Hoofdhals: lymfeklieren.
Cor: Souffles (m.n. aortaklep).
Pulm: Crepitaties (overvulling), gedempte gebieden
Abd: hepato(spleno)megalie.
Extr: tekenen DVT, hematomen/purpurae, petechiën.

Stiekeme vraag: ooit last van gal/nierstenen?
WFPB!
  zondag 12 januari 2014 @ 12:22:49 #296
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_135390297
Gebruiken jullie ACIDOT wel eens om alg indruk te beschrijven in een status? Werd mij verteld door een skillslab docent dat t echt veel gebruikt werd, maar ben t eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen in een status.. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_135391038
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:22 schreef chriztiaan het volgende:
Gebruiken jullie ACIDOT wel eens om alg indruk te beschrijven in een status? Werd mij verteld door een skillslab docent dat t echt veel gebruikt werd, maar ben t eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen in een status.. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt inderdaad veel gebruikt. Zit bij ons ook in het curriculum. Maar het is wel een vorm van statusvoering die je eigenlijk alleen bij de interne ziet.
pi_135391156
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 03:22 schreef Dizorn het volgende:
Niet de bedoeling dat je shit over jezelf gaat vragen :p en nee je kan je aderen niet voelen verkrampen.

@casus: Zou vooral polydipsie/polyurie willen weten nog, nachtzweten, opgezette lymfeklieren bemerkt, verandering def. patroon.
Kan ik zelfs op het internet niet liegen?

Hopelijk wordt mijn eerlijkheid later in het medische beroep niet benadeeld door deze eigenschap.
  zondag 12 januari 2014 @ 12:58:51 #299
208890 June.
Seriously?
pi_135391181
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:48 schreef Dizorn het volgende:
Vitaal: RR, pols, ademfrequentie. Icterus/evt cyanose.

Hoofdhals: lymfeklieren.
Cor: Souffles (m.n. aortaklep).
Pulm: Crepitaties (overvulling), gedempte gebieden
Abd: hepato(spleno)megalie.
Extr: tekenen DVT, hematomen/purpurae, petechiën.

Stiekeme vraag: ooit last van gal/nierstenen?
RR 164/80, pols 92 reg en krachtig, rustige ademhaling in rust, bij zitten/liggen tachypnoe 23/min.

Hoofd/hals: wat bleke sclerae, geen evidente icterus, geen pathologische lymfeklieren, normale turgor, vochtige slijmvliezen, CVD niet verhoogd.

Cor: S1S2, systolische souffle graad 2/6 met voortgeleiding over de carotiden, pm 2e icr rechts.

Pulm: VAG over alle longvelden, bdz verlengd piepend expirium, geen crepiteren.

Abdomen: adipeus, spaarzame peristaltiek, wisselende tympanie, lever en milt voor zover beoordeelbaar niet vergroot, soepel, geen druk of loslaatpijn. RT geen afwijkingen. Geen pathologische lymfeklieren in liezen

Extr: mild pitting oedeem bdz, geen huidbeelden.

En nee, geen galstenen voor zover bekend.

Volgende vraag: wat is nu je probleemlijst en wat vraag je aan bij aanvullend onderzoek?

quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:22 schreef chriztiaan het volgende:
Gebruiken jullie ACIDOT wel eens om alg indruk te beschrijven in een status? Werd mij verteld door een skillslab docent dat t echt veel gebruikt werd, maar ben t eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen in een status.. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, ik kijk er wel naar. Maar schrijf het niet achter elkaar op, meer in logische volgorde.
Shine bright like a diamond.
pi_135392058
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:58 schreef June. het volgende:

[..]

RR 164/80, pols 92 reg en krachtig, rustige ademhaling in rust, bij zitten/liggen tachypnoe 23/min.

Hoofd/hals: wat bleke sclerae, geen evidente icterus, geen pathologische lymfeklieren, normale turgor, vochtige slijmvliezen, CVD niet verhoogd.

Cor: S1S2, systolische souffle graad 2/6 met voortgeleiding over de carotiden, pm 2e icr rechts.

Pulm: VAG over alle longvelden, bdz verlengd piepend expirium, geen crepiteren.

Abdomen: adipeus, spaarzame peristaltiek, wisselende tympanie, lever en milt voor zover beoordeelbaar niet vergroot, soepel, geen druk of loslaatpijn. RT geen afwijkingen. Geen pathologische lymfeklieren in liezen

Extr: mild pitting oedeem bdz, geen huidbeelden.

En nee, geen galstenen voor zover bekend.

Volgende vraag: wat is nu je probleemlijst en wat vraag je aan bij aanvullend onderzoek?

[..]

Ja, ik kijk er wel naar. Maar schrijf het niet achter elkaar op, meer in logische volgorde.
Ah deze man is tenminste van top tot teen onderzocht ^O^

Probleemlijst:
- progressieve dyspneu d'effort
- hoesten, met name 's ochtends, met wat witachtig sputum
- moeheid
- (milde) hypertensie
M. Graves

Aanvullend onderzoek:
- lab: Hb, Ht, MCV, CRP, BSE, leukocyten + diff, TSH, FT4
- X-thorax
- echo cor
-
pi_135392217
Hoi,

Ik heb me aangemeld voor Geneeskunde in Maastricht. Voor de decentrale selectie moet ik onder andere een portfolio invullen. Hier moet onder andere in staan wat voor onderscheidende vaardigheden ik heb en de bijbehorende activiteiten. Ik heb bijvoorbeeld een reanimatiecursus gevolgd op school en ben 2e geworden bij de regionale wedstrijd. Ook organiseer ik al enige rijd uitgaansgelegenheden voor jongeren (boeken van artiesten etc). Maar nu weet ik dus niet of zulke ''vaardigheden'' er toe doen. Zouden jullie mij hier misschien wat meer over kunnen vertellen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')