Alle basisregels weet je als het goed is wel, en zo lang duurt het niet om die theorie te leren hoor.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:38 schreef Doorzettertje het volgende:
Weer iemand die zonder zijn theorie begint met lessen... Waar is iedereen mee bezig.. Eigenlijk zouden ze bij de rijscholen moeten verplichten om eerst je theorie te halen voordat je begint met lessen.. A; weet dan in ieder geval de regels voordat je zo in de auto stapt en B; je kunt tenminste zo door met je examen als je er klaar voor bent, je theorie is tegenwoordig toch 18 maanden geldig!
Schrijft je instructeur je voor wanneer je precies terug moet schakelen?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:37 schreef dick_laurent het volgende:
Zo.... weer even met beide benen op de grond na de rijles van zojuist.
In het donker rijden is toch echt een stukje pittiger vind ik. Je ziet dingen later aankomen waardoor fouten er sneller insluipen.
Wat ik nog steeds heb (en deze les gebeurde het opvallend vaker als vorige lessen vreemd genoeg) is dat ik bij een kruispunt, rotonde of uitvoegstrook té laat begin met remmen waardoor ik té laat terugschakel en nog soort van in mijn schakel/koppelen handeling zit terwijl ik al lang bezig zou moeten zijn met kijken.... ennnn dan is het kijkgedrag dus weer te laat. Typisch gevalletje oorzaak en gevolg dus.
Vorige les zat ik best wel met een goed gevoel zo van, ik doe het best aardig en nu zit k toch weer meer van, oef.... ik ben er echt nog niet hoor. Achja, ups en downs he
Afremmen op de motor doe ik eigenlijk nooit nee, misschien moet ik dat eens gaan proberen idd! goeie tip.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Schrijft je instructeur je voor wanneer je precies terug moet schakelen?
Misschien is het een idee om éérst (100 - 150 meter van te voren) terug te schakelen als je een kruising of rotonde nadert, zodat je uitrolt en al afremt op de motor, en als dat niet genoeg is (kwestie van inschatten) nog even iets bijremt. Dan zit je dus standaard al lang en breed in de juiste versnelling
Tevens kun je ter onderbouwing aanvoeren dat afremmen op de motor zuinig is, remmen en het milieu spaart, en in dat geval dus efficiënter en vlotter is. Tevens hoef je je dan minder te focussen op die handelingen, en kun je je beter richten op het verkeer en de situatie om je heen.
Ik les al een jaartje of tig niet meer, maar dat is hoe ik een rotonde benader.
Dat laatste is ook zo, met als kantteking dat als je je kijktechniek een beetje onder de knie hebt, je op kleine dingetjes zoals lichtschijnsels kunt gaan letten. In het donker zie je minder op zich, maar voertuigen voeren verlichting, en die kunnen aankomend verkeer soms al verraden vóórdat je ze in een daglichtsituatie zou kúnnen zien normaliter.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 22:16 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Afremmen op de motor doe ik eigenlijk nooit nee, misschien moet ik dat eens gaan proberen idd! goeie tip.
Het eerder remmen moet ik mezelf ook gewoon meer aanleren. Ik rijd vaak nog te hard op kruispunten/rotondes/bochten af waardoor ik gewoon te laat klaar ben. En ja zoals vanavond merk ik ook gewoon dat in 't donker rijden een wat andere rijstijl vraagt als wat ik nu overdag steeds deed.
Klopt, aangezien het toerental dan ook omhoog schiet, dat is dat geluid.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:53 schreef sirdanilot het volgende:
Wat dat afremmen op de motor betreft: mijn instructeur zei dat het niet goed is om terug te schakelen terwijl je nog te snel rijdt (té vroeg dus). De auto maakt dan een geluid van 'WOEEwoewoe'. Klopt dat?
Ik zie het vaak gebeuren, mensen (die hun rijbewijs al lang hebben) die alvast terugschakelen als ze bij een rotonde aankomen, maar nog niet de koppeling op laten komen, lekker vroeg klaar met alles. Je hoort dan de versnellingsbak. Je kunt met 80 proberen terug te schakelen in z'n 2, maar ook al laat je de koppeling niet los, de versnellingsbak moet nog steeds dat snelheidsverschil opvangen. De synchro's slijten dus harder.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:53 schreef sirdanilot het volgende:
Wat dat afremmen op de motor betreft: mijn instructeur zei dat het niet goed is om terug te schakelen terwijl je nog te snel rijdt (té vroeg dus). De auto maakt dan een geluid van 'WOEEwoewoe'. Klopt dat?
alles waar té voor staat is niet goed maar je kunt rustig terugschakelen wat je opschakelt, dus met 50 terug naar 2 kan best, je moet natuurlijk wel rustig die koppeling op laten kan komen he, niet klabam! Zow, daar heb je hem.. Beetje met gevoel, en het gaat primaquote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:53 schreef sirdanilot het volgende:
Wat dat afremmen op de motor betreft: mijn instructeur zei dat het niet goed is om terug te schakelen terwijl je nog te snel rijdt (té vroeg dus). De auto maakt dan een geluid van 'WOEEwoewoe'. Klopt dat?
he verdoriequote:
quote:Vrouw van 80 haalt rijbewijs na zeventig lessen
BEST - De politie plukte haar eind 2012 van de weg omdat ze slingerde en opvallend langzaam reed. Na ruim zeventig autorijlessen slaagde de tachtigjarige Juanita Doornbos uit Best dinsdag opnieuw voor haar rijexamen...
4 Maanden vriend!quote:Na vier maanden en zeventig lessen bij de Waalrese rijschool Heezen mag ze over een paar dagen het zo begeerde document weer ophalen.
kan wel hoor, maar bakken en aandrijfassen vervangen enzo zijn kostbare aangelegenheden. Dat leer je vanzelf afquote:
Dat zegt de mijne ook, ik moet eerst altijd flink afremmen en dan pas terugschakelen.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 23:53 schreef sirdanilot het volgende:
Wat dat afremmen op de motor betreft: mijn instructeur zei dat het niet goed is om terug te schakelen terwijl je nog te snel rijdt (té vroeg dus). De auto maakt dan een geluid van 'WOEEwoewoe'. Klopt dat?
Lijkt me ook wel handig om te doen... Ik wou een keer terugschakelen naar 1 terwijl ik nog 40 reed.. Dan krijg je hem gewoon niet in z'n 1 waardoor je te lang in z'n vrij staat en de auto afslaat. Althans dat gebeurde bij mijquote:Op woensdag 8 januari 2014 09:20 schreef alors het volgende:
[..]
Dat zegt de mijne ook, ik moet eerst altijd flink afremmen en dan pas terugschakelen.
Wat ik nog vaak vergeet is om vervolgens de koppeling te laten opkomen
Afslaan in z'n vrij? Dan is er iets mis met de auto, lijkt me. Auto's slaan niet zomaar dood.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:24 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Lijkt me ook wel handig om te doen... Ik wou een keer terugschakelen naar 1 terwijl ik nog 40 reed.. Dan krijg je hem gewoon niet in z'n 1 waardoor je te lang in z'n vrij staat en de auto afslaat. Althans dat gebeurde bij mij
En als ie wel af slaat zet je hem in zijn 2 en laat je de koppeling komen. Draait het weer.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Afslaan in z'n vrij? Dan is er iets mis met de auto, lijkt me. Auto's slaan niet zomaar dood.
Dat deed ik idd ook Maar een auto hoort toch niet te kunnen rijden in z'n vrij lijkt me...quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En als ie wel af slaat zet je hem in zijn 2 en laat je de koppeling komen. Draait het weer.
Mij is het een keer gelukt. Wou naar zijn drie schakelen, maar hij bleef links halen waardoor die de een in ging. Laat ik het maar bij houden dat het veel beter is als die in zijn vrij blijft hangen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:24 schreef Doorzettertje het volgende:
Lijkt me ook wel handig om te doen... Ik wou een keer terugschakelen naar 1 terwijl ik nog 40 reed.. Dan krijg je hem gewoon niet in z'n 1 waardoor je te lang in z'n vrij staat en de auto afslaat.
Motor doet dan ook alleen draaien als het goed is.quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:40 schreef Doorzettertje het volgende:
Dat deed ik idd ook Maar een auto hoort toch niet te kunnen rijden in z'n vrij lijkt me...
Hoe denk je dat je het moet doen met gesleept worden?quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:40 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Dat deed ik idd ook Maar een auto hoort toch niet te kunnen rijden in z'n vrij lijkt me...
Ja ook in z'n vrij, maar dan rijdt de auto toch ook niet.. dan hoeven z'n wielen alleen maar mee te rollen..quote:Op woensdag 8 januari 2014 09:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hoe denk je dat je het moet doen met gesleept worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |