abonnement Unibet Coolblue
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 12:26:41 #1
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134601386
Wat is een fotograaf? Een fotograaf is iemand die probeert het moment vast te leggen.
Als ik mijn camera pak, om te fotograferen, dan begin ik met kijken. Maar hoe doe je dat dan het best? Moet je een talent zijn of is het te leren? En hoe leer je het dan? Door het te doen.

Fotograferen is namelijk heel veel doen, heel veel leren en proberen. Heel vaak beginnen dus aan nieuwe dingen, want door veel nieuwe dingen doen leer je het snelste. Vraag en blijf vragen. Het resultaat is het waard: een mooiere foto en hoe je weet hoe je 'm kan maken. Fouten maken is niet erg, dat doen we allemaal.

Durf die 'enge' standen van je camera ook eens te pakken of doe eens gek met standpunten:
Ga op de grond liggen, pak een keukentrap, draai je camera eens wat schuiner, etc.!

Huishoudelijke mededelingen
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaatst, zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Soms kan er om Exif-info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren.
quote:
- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 12:27:03 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134601401
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 21:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik blijf de schemering een lastig moment vinden voor foto's :@
Wat vind je er zo lastig aan :)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134601815
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:27 schreef Ynske het volgende:

[..]

Wat vind je er zo lastig aan :)
De belichting vooral. Alles is al snel te donker of te licht. Vind de schemering toch wel het moeilijkste moment van de dag om te fotograferen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134601832
Heb nu denk ik 2-3 weken mijn eerste SLR camera. Probeer te spelen met de sluitertijd, maar het is nog best wel een kunst. Zet hem ook nog vaak op auto omdat ik ook 'goede' foto's wil maken aangezien ik op verblijf ben in het buitenland. Lees dus graag mee in dit topic! :)
pi_134601885
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Heb nu denk ik 2-3 weken mijn eerste SLR camera. Probeer te spelen met de sluitertijd, maar het is nog best wel een kunst. Zet hem ook nog vaak op auto omdat ik ook 'goede' foto's wil maken aangezien ik op verblijf ben in het buitenland. Lees dus graag mee in dit topic! :)
Welkom :W

Je kunt ook de P stand proberen (hoe heet dat op de canon?) dan doet de camera heel veel zelf maar kun je kleine dingetjes al zelf instellen daar leer je het snelst van :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134602058
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Welkom :W

Je kunt ook de P stand proberen (hoe heet dat op de canon?) dan doet de camera heel veel zelf maar kun je kleine dingetjes al zelf instellen daar leer je het snelst van :)
Thanks! :)

Ook maar is even onderzoeken dan, scheelt dat ik geen Canon heb en dus genoeg heb aan de P die je omschrijft! ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 12:46:05 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134602083
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

De belichting vooral. Alles is al snel te donker of te licht. Vind de schemering toch wel het moeilijkste moment van de dag om te fotograferen.
Werk je vanuit de M?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134602100
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:45 schreef ExtremeBanaan het volgende:

[..]

Thanks! :)

Ook maar is even onderzoeken dan, scheelt dat ik geen Canon heb en dus genoeg heb aan de P die je omschrijft! ;)
Scheelt weer haha.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134602111
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:46 schreef Ynske het volgende:

[..]

Werk je vanuit de M?
Over het algemeen genomen wel ja.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 12:47:26 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134602132
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:46 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Over het algemeen genomen wel ja.
Oke, hoe ga je te werk?

Vast ISO vast diafragma en van daar uit je belichtingsduur aanpassen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134602389
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:47 schreef Ynske het volgende:

[..]

Oke, hoe ga je te werk?

Vast ISO vast diafragma en van daar uit je belichtingsduur aanpassen?
Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.

Ik vind het best lastig uit te leggen wat ik nou eigenlijk doe haha
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 12:55:40 #12
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134602428
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.

Ik vind het best lastig uit te leggen wat ik nou eigenlijk doe haha
Statief ;)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134602507
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:55 schreef Ynske het volgende:

[..]

Statief ;)
Zonder niet te doen?

Oh ja en hoe zit het nou precies met contrast krijgen bij bijv. Wolken. Ik snap dat dan je belichting precies goed moet zijn. Zijn daar nog truitjes voor? Behalve at handige metertje die mijn camera heeft.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 13:00:41 #14
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134602590
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zonder niet te doen?

Oh ja en hoe zit het nou precies met contrast krijgen bij bijv. Wolken. Ik snap dat dan je belichting precies goed moet zijn. Zijn daar nog truitjes voor? Behalve at handige metertje die mijn camera heeft.
Als je dingen gaat doen als landschapjes en luchten dan is t makkelijker werken met een statief.

ik belicht meestal n kwart stop onder, omdat ik dat zelf mooier vind.
Lees ook eens hier: http://www.weerfotografie(...)wolken&pagina=wolken
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134602851
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:00 schreef Ynske het volgende:

[..]

Als je dingen gaat doen als landschapjes en luchten dan is t makkelijker werken met een statief.

ik belicht meestal n kwart stop onder, omdat ik dat zelf mooier vind.
Lees ook eens hier: http://www.weerfotografie(...)wolken&pagina=wolken
Dat is ook zo'n term die je vaak hoort. Stoppen. Dat heeft toch met je diafragma en sluitertijd ofzo te maken? Zo de vraagbeerput is opengetrokken hier hoor :@

Kom de mooie landschappen naar mijn idee altijd tegen op het moment dat ik aan het hiken ben.. Uiteraard zonder statief haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 13:08:44 #16
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134602896
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 13:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat is ook zo'n term die je vaak hoort. Stoppen. Dat heeft toch met je diafragma en sluitertijd ofzo te maken? Zo de vraagbeerput is opengetrokken hier hoor :@

Kom de mooie landschappen naar mijn idee altijd tegen op het moment dat ik aan het hiken ben.. Uiteraard zonder statief haha.
Maakt niet :D

je hebt je belichtingsmetertje, als hij in t midden staat dan zou in theorie je belichting goed zijn. ik zorg er dan voor dat hij iets aan de linkerkant van t midden zit omdat ik dat mooier vind :)
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134603006
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:08 schreef Ynske het volgende:

[..]

Maakt niet :D

je hebt je belichtingsmetertje, als hij in t midden staat dan zou in theorie je belichting goed zijn. ik zorg er dan voor dat hij iets aan de linkerkant van t midden zit omdat ik dat mooier vind :)
Ah op die fiets. Ik snap wat je bedoeld idd. Ik vind zoals de camera het vaak aangeeft het net iets te licht allemaal.

Nou weer lekker prullen als mijn camera terug is.

Dankjewel voor de antwoorden! *O*

En oh ja je wou met mijn Parijs foto laatst iets doen was dat nog gelukt trouwens?
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 13:12:37 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134603064
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 13:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ah op die fiets. Ik snap wat je bedoeld idd. Ik vind zoals de camera het vaak aangeeft het net iets te licht allemaal.

Nou weer lekker prullen als mijn camera terug is.

Dankjewel voor de antwoorden! *O*

En oh ja je wou met mijn Parijs foto laatst iets doen was dat nog gelukt trouwens?
k krijg m niet geopend op t werk :D heb je een RAW bestand? anders kijk ik thuis even, dat bewerkt net wat lekkerder
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134603083
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Ynske het volgende:

[..]

k krijg m niet geopend op t werk :D heb je een RAW bestand? anders kijk ik thuis even, dat bewerkt net wat lekkerder
Nee die staat op de laptop en die heb ik hier nu niet.

Kan ik je vanavond wellevend sturen als je wilt :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134603217
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 12:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.

Ik vind het best lastig uit te leggen wat ik nou eigenlijk doe haha
Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 13:17:45 #21
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134603263
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?
Omdat je dan alles zelf in de hand hebt :)
ik gebruik mn camera nooit op een andere stand dan de M-stand
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134603288
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:16 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?
? Hoe bedoel je? Geen idee wat de TV stand is trouwens heb een Nikon. Maar ik kan op de M stand alles zelf instellen de ISO, sluitertijd, diafragma enz. Dat kan op bijv. De P stand van mijn Nikon niet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134603403
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 13:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

? Hoe bedoel je? Geen idee wat de TV stand is trouwens heb een Nikon. Maar ik kan op de M stand alles zelf instellen de ISO, sluitertijd, diafragma enz. Dat kan op bijv. De P stand van mijn Nikon niet.
Tv is tijdvoorkeuze, S op jouw Nikon

ik gebruik eigenlijk alle standen op de mijne, afhankelijk van het onderwerp

S voor bijvoorbeeld autosport, M voor landschappen, volledig automatisch als ik op een feestje even snel wat kiekjes wil maken
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_134603454
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:21 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Tv is tijdvoorkeuze, S op jouw Nikon

ik gebruik eigenlijk alle standen op de mijne, afhankelijk van het onderwerp

S voor bijvoorbeeld autosport, M voor landschappen, volledig automatisch als ik op een feestje even snel wat kiekjes wil maken
Aan TV zou ik niet genoeg hebben want ik stel zelf ook mijn diafragma in en ISO waarde :)

Thanx ik moet eens een lijstje opsnorren van wat bij Nikon en wat bij canon wat is.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134603732
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 13:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Aan TV zou ik niet genoeg hebben want ik stel zelf ook mijn diafragma in en ISO waarde :)

Thanx ik moet eens een lijstje opsnorren van wat bij Nikon en wat bij canon wat is.
ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.

De M-stand gebruik je m.i. alleen als je het niet eens bent met de lichtmeter. Ik gebruik de M-stand bijvoorbeeld als ik een externe flitser gebruikt. De lichtmeter weet niet dat er op het moment van de foto een enorme bult licht zal zijn, dus daar houdt 'ie geen rekening mee. Ik weet wel beter natuurlijk 8-)
pi_134603823
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.

De M-stand gebruik je m.i. alleen als je het niet eens bent met de lichtmeter. Ik gebruik de M-stand bijvoorbeeld als ik een externe flitser gebruikt. De lichtmeter weet niet dat er op het moment van de foto een enorme bult licht zal zijn, dus daar houdt 'ie geen rekening mee. Ik weet wel beter natuurlijk 8-)
Ik prul liever zelf haha. Dat vind ik er ook zo Leuk aan. Heb mijn camera uitgeleend dus kan nu niet kijken wat hij op de s (tv) stand doet. Maar volgens mij kan ik dan alleen sluitertijd maar aanpassen en doet de camera de rest.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134603902
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 13:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik prul liever zelf haha. Dat vind ik er ook zo Leuk aan. Heb mijn camera uitgeleend dus kan nu niet kijken wat hij op de s (tv) stand doet. Maar volgens mij kan ik dan alleen sluitertijd maar aanpassen en doet de camera de rest.
Klopt, net zoals je op de A stand zelf je diafragma instelt en de camera er de juiste sluitertijd bijzoekt.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_134603965
Ik neem aan dat je bij een Nikon ook de ISO vast kan zetten (lees: in kan stellen).
pi_134603969
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:33 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Klopt, net zoals je op de A stand zelf je diafragma instelt en de camera er de juiste sluitertijd bijzoekt.
Ja precies dat werkt niet voor mij haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 23 december 2013 @ 13:35:04 #30
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134603981
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.

De M-stand gebruik je m.i. alleen als je het niet eens bent met de lichtmeter. Ik gebruik de M-stand bijvoorbeeld als ik een externe flitser gebruikt. De lichtmeter weet niet dat er op het moment van de foto een enorme bult licht zal zijn, dus daar houdt 'ie geen rekening mee. Ik weet wel beter natuurlijk 8-)
ben ik niet met je eens
als je je camera kent dan ben je zelf net zo snel soms zelf sneller met instellen wat je wilt
daarnaast als je snel wilt switchen tussen bv Diafragma en Sluitertijd is t makkelijker te doen vanuit M.

Automagisch is niet altijd beter dan nadenken waar je mee bezig bent en je eigen gevoel volgen.
Ik zeg niet dat t zelf doen altijd beter is maar je kunt wel beter je eigen ding in je foto's leggen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134604025
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:34 schreef DonJames het volgende:
Ik neem aan dat je bij een Nikon ook de ISO vast kan zetten (lees: in kan stellen).
Ja maar in sommige standen gaat dat automatisch en bij M kun je dat dus zelf bepalen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134604114
Ik werk het liefst vanuit M anders is het voor mijn gevoel gewoon een kwestie van plaatjes klikken en de camera doet de rest wel. Ik vind het juist zo leuk om zelf te prutsen net zo lang tot het is zoals ik het hebben wil. En soms is het een drama en maar meestal gaat dat gewoon super.en het fijnste je hebt zelf de controle over wat de camera doet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134604201
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:35 schreef Ynske het volgende:
ben ik niet met je eens
als je je camera kent dan ben je zelf net zo snel soms zelf sneller met instellen wat je wilt
Je mag het met me oneens zijn, maar jij kan nooit zo snel het diafragma handmatig bijstellen dan dat de computer van de camera dat kan.
quote:
daarnaast als je snel wilt switchen tussen bv Diafragma en Sluitertijd is t makkelijker te doen vanuit M.
Mwah. Of ik nou met m'n duim op een knopje moet drukken of aan een instelwieltje moet draaien, maakt voor mij niet uit.
quote:
Automagisch is niet altijd beter dan nadenken waar je mee bezig bent en je eigen gevoel volgen.
Eens, dat zeg ik dan ook niet. Maar als je je sluitertijd instelt op de gewenste waarde, en dan aan het wieltje (diafragma) draait totdat het metertje in het midden staat, ben je iets overbodigs aan het doen. En dat mag, buiten het feit dat dat iets langzamer is is daar ook niks mis mee. Je kan je alleen afvragen of dat dan wel nuttig is, zeker voor een beginner.
quote:
Ik zeg niet dat t zelf doen altijd beter is maar je kunt wel beter je eigen ding in je foto's leggen.
Als je dat bewust doet, met een doel. Dan wel ja. Anders is het onzinnig. Niet per sé fout, maar nuttig is anders.
pi_134605264
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je mag het met me oneens zijn, maar jij kan nooit zo snel het diafragma handmatig bijstellen dan dat de computer van de camera dat kan.

Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  maandag 23 december 2013 @ 14:21:25 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134605861
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:07 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....

Je weet dat je diafragma bij nieuwe lenzen pas naar de diafragma waarde gaat als je de foto maakt, zodat je door je zoeker altijd goed beeld hebt?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_134605890
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:07 schreef Clicks_nl het volgende:

[..]

Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....

Bij mij is dat een en hetzelfde wieltje. Voor diafragma moet ik alleen nog een extra knopje indrukken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134605977
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je weet dat je diafragma bij nieuwe lenzen pas naar de diafragma waarde gaat als je de foto maakt, zodat je door je zoeker altijd goed beeld hebt?
Weet ik, maar dat is niet nieuw.
Daarom hebben fatsoenlijke camera's een knopje om het diafragma te sluiten zodat je voor je de foto maakt al een inschatting van de scherpte-diepte kunt maken...
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  FOK!fotograaf maandag 23 december 2013 @ 14:54:33 #38
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_134607174
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 14:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bij mij is dat een en hetzelfde wieltje. Voor diafragma moet ik alleen nog een extra knopje indrukken.
Irritant systeem is dat.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_134607236
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:54 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Irritant systeem is dat.
Ik ondervind er geen hinder aan.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!fotograaf maandag 23 december 2013 @ 15:02:02 #40
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_134607458
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik ondervind er geen hinder aan.
Totdat je 2 wieltjes hebt... ;)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_134607805
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:02 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Totdat je 2 wieltjes hebt... ;)
Op dat moment heb ik dan twee wieltjes en dan doet het er niet meer toe wat er op deze zat ^^ nee ik heb echt nog geen moment gehad waarbij ik dacht van wat een Kut systeem. Ben tot op heden gewoon nog erg blij met de camera die ik heb.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134653880
Even een vraagje over accu's.
Ik wil een extra accu aanschaffen, maar vind de originele van nikon wel duur.
Nou hoorde ik dat de nieuwste update problemen kan geven met "nep" merken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zat te kijken naar Hahnel bijv.
pi_134653945
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:55 schreef xuryah het volgende:
Even een vraagje over accu's.
Ik wil een extra accu aanschaffen, maar vind de originele van nikon wel duur.
Nou hoorde ik dat de nieuwste update problemen kan geven met "nep" merken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zat te kijken naar Hahnel bijv.
Ik heb geen idee. Heb gewoon die van Nikon gekocht. Heb die toen voor ¤40 euro gekocht geloof ik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134654675
Yep, werkt niet. Al zijn er gebruikers die succesvol gedowngrade hebben. En het lijkt erop dat het niet de bedoeling was van Nikon om 3rd party te killen, dus wellicht dat het nog gefixed wordt:

http://nikonrumors.com/20(...)-compatibility.aspx/
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 24 december 2013 @ 16:22:57 #45
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_134654717
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:55 schreef xuryah het volgende:
Even een vraagje over accu's.
Ik wil een extra accu aanschaffen, maar vind de originele van nikon wel duur.
Nou hoorde ik dat de nieuwste update problemen kan geven met "nep" merken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zat te kijken naar Hahnel bijv.
ik heb die van ac4u, top accu's voor een top prijs :Y voor mn canon
en de lader voor 2 accu's tegelijk te laden van Hahnel geloof ik ja
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_134654749
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Heb gewoon die van Nikon gekocht. Heb die toen voor ¤40 euro gekocht geloof ik.
Hij is nu 50 euro overal. Vind ik zo zonde :(
pi_134654915
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:21 schreef Ener-G het volgende:
Yep, werkt niet. Al zijn er gebruikers die succesvol gedowngrade hebben. En het lijkt erop dat het niet de bedoeling was van Nikon om 3rd party te killen, dus wellicht dat het nog gefixed wordt:

http://nikonrumors.com/20(...)-compatibility.aspx/
Ah, eventjes afwachten dus :)
Heb hem ook nog niet per se nu nodig gelukkig
pi_134654964
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef xuryah het volgende:

[..]

Hij is nu 50 euro overal. Vind ik zo zonde :(
Pricewatch gekeken ook? Dan is het wel jammer ja :{
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:54:22 #49
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134655768
Op Amazon (.co.uk & .de) gekeken ook?
VB. http://www.amazon.co.uk/s(...)+EL14&sort=salesrank
Originele £27.40 (excl. verz.); populaire Ex-Pro: £14.97 met geen reviewwaardering lager dan 4/5 en:
quote:
It works well with my nikon d5200 and also works with the latest nikon firmware upgrade.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_134664195
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:54 schreef shiznuts het volgende:
Op Amazon (.co.uk & .de) gekeken ook?
VB. http://www.amazon.co.uk/s(...)+EL14&sort=salesrank
Originele £27.40 (excl. verz.); populaire Ex-Pro: £14.97 met geen reviewwaardering lager dan 4/5 en:

[..]

Ik zag op ebay wel de originele, 2 voor omgerekend 27 euro!
Echt bizar... die persoon kreeg goede reviews, dus denk dat ik dat maar ga proberen :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:57:57 #51
402673 Paksoi
Vers het best.
pi_134669001
Ik heb sinds een aantal dagen een Canon 1100d in het bezit, bij mijn aankoop kreeg ik een voucher voor een EOS Workshop van de fotovakschool. De cursus kost in totaal 25 euro en ik vroeg me af of er iemand hier toevallig naar zo'n cursus (van de Canon actie) is geweest en zijn of haar ervaring wilt delen? Ik overweeg namelijk om me vanavond nog in te schrijven voor de dichtsbijzijnde cursus, maar ik wil graag de ervaringen van andere beginners horen die de cursus gevolgd hebben. Schijnt een vol dagprogramma te zijn, inclusief met lunch en om die 25 euro laat ik het niet, maar ik ben met name benieuwd hoe anderen deze cursus ervaren hebben.
pi_134679516
Fijne dagen iedereen! :)
pi_134681585
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:57 schreef Paksoi het volgende:
Ik heb sinds een aantal dagen een Canon 1100d in het bezit, bij mijn aankoop kreeg ik een voucher voor een EOS Workshop van de fotovakschool. De cursus kost in totaal 25 euro en ik vroeg me af of er iemand hier toevallig naar zo'n cursus (van de Canon actie) is geweest en zijn of haar ervaring wilt delen? Ik overweeg namelijk om me vanavond nog in te schrijven voor de dichtsbijzijnde cursus, maar ik wil graag de ervaringen van andere beginners horen die de cursus gevolgd hebben. Schijnt een vol dagprogramma te zijn, inclusief met lunch en om die 25 euro laat ik het niet, maar ik ben met name benieuwd hoe anderen deze cursus ervaren hebben.
Ik heb er geen ervaring mee. Bewust voor gekozen om het niet te doen. ik zag het niet zitten om een hele dag met vreemde mensen in een dierentuin rond te lopen haha. Maar als het je kleuk lijkt lekker doen. Baad het niet schaadt het niet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134681608
And a merry merry Christmas everyone ~:)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134721142
Hallo,

Ik ben net met de zonsondergang naar het "valkenburgsmeer" geweest, helaas was ik naar mijn mening net te laat om een normale foto te kunnen nemen.
Nu heb ik deze foto uitgekozen om een vraag over te stellen.

Waarom krijg ik de wolken niet zo gedetailleerd of in contrast of hoe je het wilt noemen...



Ligt dit dan aan de situatie, bewolkingsdichtheid of weet ik veel wat?

Of heb ik zelf iets helemaal verkeerd gedaan... de zon stond namelijk nog achter de wolken


groot genoeg?

pi_134721167
Heb je de foto op groter formaat beschikbaar? :)
pi_134721420
aangepast
pi_134721529
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 17:45 schreef spoonD het volgende:
Hallo,

Ik ben net met de zonsondergang naar het "valkenburgsmeer" geweest, helaas was ik naar mijn mening net te laat om een normale foto te kunnen nemen.
Nu heb ik deze foto uitgekozen om een vraag over te stellen.

Waarom krijg ik de wolken niet zo gedetailleerd of in contrast of hoe je het wilt noemen...

[ afbeelding ]

Ligt dit dan aan de situatie, bewolkingsdichtheid of weet ik veel wat?

Of heb ik zelf iets helemaal verkeerd gedaan... de zon stond namelijk nog achter de wolken


groot genoeg?

[ afbeelding ]
Ik vind hem vrij donker.. Maar kan je een voorbeeld posten van wat je ongeveer probeert te bereiken?
pi_134721612
uiteraard

pi_134721670
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 18:05 schreef spoonD het volgende:
uiteraard

[ afbeelding ]
Dat is avondrood, geen fotografisch truukje. Dat is er nou eenmaaal niet elke dag.
pi_134721687
maar het geen wat bij mij wit is was ook rood... wat doe ik verkeerd
pi_134722092
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 18:09 schreef spoonD het volgende:
maar het geen wat bij mij wit is was ook rood... wat doe ik verkeerd
Waarschijnlijk in het bewerken iets. Of het is niet rood genoeg. Ik wil evt. wel naar je RAW bestand kijken? Kun je die sturen? :)
pi_134722123
heb niet in RAW geschoten... kan je die ook niet sturen helaas.

In het vervolg wel doen?
pi_134722210
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 18:34 schreef spoonD het volgende:
heb niet in RAW geschoten... kan je die ook niet sturen helaas.

In het vervolg wel doen?
Als je slim bent wel. Als je in RAW fotografeert is je foto onbewerkt. Als je in JPG schiet word je foto al voorbewerkt door je camera en kan je er veel minder mee :)
pi_134722300
Bedankt voor de tip... Ik ga van de week wel weer de zonsondergang proberen te schieten.
pi_134722614
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 18:34 schreef spoonD het volgende:
heb niet in RAW geschoten... kan je die ook niet sturen helaas.

In het vervolg wel doen?
Waarschijnlijk heeft je camera ook de mogelijkheid om in RAW + jpg te schieten. Dan heb je beide files (onbewerkt + bewerkt door de camera) tot je beschikking. Nadeel is wel dat je geheugenkaartje eerder vol is.
pi_134722669
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 18:46 schreef spoonD het volgende:
Bedankt voor de tip... Ik ga van de week wel weer de zonsondergang proberen te schieten.
Probeer er een half uurtje voor zonsondergang er te zijn, en blijf tot een half uur na zonsondergang. Met name als de zon onder is gegaan, dan zijn prachtige foto's te maken met zachte kleuren ^O^ ! Zet wel je camera op een statief of muurtje vanwege de langere sluitertijd.
pi_134726577
Een vraag.

Hoe kan ik het beste een foto maken van b.v. een vogel die hoog in een boom zit .
Ik moet dan tegen de lucht fotograveren, en dan blijft bij mij van de vogel niets over qua belichting.
dit dus.





[ Bericht 25% gewijzigd door Clayton1 op 26-12-2013 22:42:42 ]
#35.
pi_134727927
Spotmeting. Of belichtingscompensatie instellen. Klinkt ingewikkelder dan het is :)

In het eerste geval laat je de camera alleen op de vogel meten, in het tweede stel je een waarde in zodat ie lichtere foto's maakt dan ie meet.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_134728124
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:02 schreef Ener-G het volgende:
Spotmeting. Of belichtingscompensatie instellen. Klinkt ingewikkelder dan het is :)

In het eerste geval laat je de camera alleen op de vogel meten, in het tweede stel je een waarde in zodat ie lichtere foto's maakt dan ie meet.
Ik ben beginner, en ik weet niet hoe dit moet.
ik zit te lezen op digitale fotografie tips, maar het lijkt erop dat je daar de tijd niet voor hebt om dit in te stellen.
Vogel komt aanvliegen en is 3 seconden later weer weg, dan moet ik hem al geschoten hebben.
of zie ik het verkeerd.
#35.
pi_134728387
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:07 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ik ben beginner, en ik weet niet hoe dit moet.
ik zit te lezen op digitale fotografie tips, maar het lijkt erop dat je daar de tijd niet voor hebt om dit in te stellen.
Vogel komt aanvliegen en is 3 seconden later weer weg, dan moet ik hem al geschoten hebben.
of zie ik het verkeerd.
Dan moet je bijv. Met een punt focussen. En dat punt dan op de vogel.dapstelt hij iig al scherp op de vogel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134728526
Spotmeten werkt direct. Dat lijkt me ook de makkelijkste manier.
Hapklaarder dan dat kan helaas niet.

In het tweede geval is het een kwestie van inschatten aan de hand van de scene hoeveel compensatie je in moet stellen. Daar komt wel een hoop ervaring bij kijken inderdaad. Iets wat je ook prima kan leren en je voordeel mee kan doen, maar je moet er wel wat aandacht in steken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_134728589
Ik zag dit zojuist staan op internet.

300D heeft idd als nadeel dat je lichtmeting niet gewoon kunt instellen.

Normaal heeft hij dus evaluative.

Werkt je in M stand, dat gebruikt hij partial (wat ik nogal eens gebruikt)

En met het AE lock in een creatieve modi gebruikt hij nog iets anders.
#35.
pi_134729351
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 22:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik zag dit zojuist staan op internet.

300D heeft idd als nadeel dat je lichtmeting niet gewoon kunt instellen.

Normaal heeft hij dus evaluative.

Werkt je in M stand, dat gebruikt hij partial (wat ik nogal eens gebruikt)

En met het AE lock in een creatieve modi gebruikt hij nog iets anders.
Manual stand gebruiken, diafragma f/8, ISO 400, en je sluitertijd zodanig instellen dat je lichtmeter onderin het schermpje op 0 staat. Uiteraard ervoor zorgen dat de vogel in het midden van je zoeker zit.
pi_134729487
Thx allen, ga aan de slag met de tips
#35.
  zondag 29 december 2013 @ 20:17:28 #76
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_134842481
Gisteren in Zwolle naar een ijssculpturen tentoonstelling geweest. Mooi om te zien, verdomd lastig te fotograferen. Hoe krijg je die dingen er nou fatsoenlijk op zonder er doorheen te kijken :?

Vooral deze:



Deze zijn best goed gelukt, vind ik zelf :s)










Wel weer behoorlijk tegen de grenzen van mijn (helaas nu enige) 50mm lens aan gelopen: het was rete druk, dus afstand houden was niet altijd mogelijk, nog even los van de opstelling. Vrij weinig in het geheel kunnen vastleggen dus ;(

[ Bericht 10% gewijzigd door IrishBastard op 29-12-2013 20:29:18 ]
pi_134849970
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:17 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteren in Zwolle naar een ijssculpturen tentoonstelling geweest. Mooi om te zien, verdomd lastig te fotograferen. Hoe krijg je die dingen er nou fatsoenlijk op zonder er doorheen te kijken :?

Vooral deze:

[ afbeelding ]

Deze zijn best goed gelukt, vind ik zelf :s)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wel weer behoorlijk tegen de grenzen van mijn (helaas nu enige) 50mm lens aan gelopen: het was rete druk, dus afstand houden was niet altijd mogelijk, nog even los van de opstelling. Vrij weinig in het geheel kunnen vastleggen dus ;(
Ik vind je foto's tof. Al eens aan een 35mm gedacht?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_134899692
Wat voegt een 35mm of een 50mm lens eigenlijk toe aan een 18-55mm lens?
  maandag 30 december 2013 @ 22:36:33 #79
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134900084
Low light performance/bokeh.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_134900210
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 22:31 schreef xuryah het volgende:
Wat voegt een 35mm of een 50mm lens eigenlijk toe aan een 18-55mm lens?
Het diafragma van 1.8
Waar je met weinig licht nog aardig wat foto's kunt maken.
En leuk met scherpte - diepte kan spelen.
Aangezien een kitlens 18-55 op 55mm een diafragma van 5.6 heeft
pi_134900896
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 22:38 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

Het diafragma van 1.8
Waar je met weinig licht nog aardig wat foto's kunt maken.
En leuk met scherpte - diepte kan spelen.
Aangezien een kitlens 18-55 op 55mm een diafragma van 5.6 heeft
Oke, duidelijk ja :) Dan heb ik het goed begrepen :p
Die bokeh van de 35 of 50mm en de lichtgevoeligheid vind ik erg leuk ja. Daarvoor wil ik dan ook zo'n lens aanschaffen.
Denk dat het de 35mm gaat worden, omdat dat op een crop 52,5mm wordt.
Of zeg ik nu iets verkeerds? :p
  maandag 30 december 2013 @ 22:49:40 #82
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134900986
Sounds about right. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_134901466
Klopt. Alleen de 50mm 1.8 is een leuk goedkoop ding. Denk dat meer mensen die in het bezit hebben dan de 35mm.

Het is net wat voor bereik je fijner vind.
Voor mij is de 50mm een prima ding voor nog geen 75 euro op Marktplaats
pi_134901890
In de fotozaak zeiden ze dat je beter geen lens kunt kopen van marktplaats, omdat daar vaak iets mee aan de hand is. Dat leek mij nogal onzin.
Kan wel gewoon toch? Ik zie hem op MP namelijk staan voor 115 euro. Dat scheelt zo'n 55 euro!
pi_134902260
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:02 schreef xuryah het volgende:
In de fotozaak zeiden ze dat je beter geen lens kunt kopen van marktplaats, omdat daar vaak iets mee aan de hand is. Dat leek mij nogal onzin.
Kan wel gewoon toch? Ik zie hem op MP namelijk staan voor 115 euro. Dat scheelt zo'n 55 euro!
Ik heb mijn 70-200 en de 50mm via mp.
Mankeert echt niks mee.
Kijken of de persoon zuinig met zijn spullen is en uiteraard ff testen.


Maar dit kan beter in het lenzen topic ipv hier :)

Dit topic dus
FOT / [Centraal] Canon topic deel 21 - Objectief beter dan de rest
pi_134902746
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:02 schreef xuryah het volgende:
In de fotozaak zeiden ze dat je beter geen lens kunt kopen van marktplaats, omdat daar vaak iets mee aan de hand is. Dat leek mij nogal onzin.
Kan wel gewoon toch? Ik zie hem op MP namelijk staan voor 115 euro. Dat scheelt zo'n 55 euro!
MP is niks mis mee, heb ik ook vaker lenzen op gekocht/verkocht.
Wel goed testen / bekijken voordat het koopt maar dat spreekt voor zich.

Op een crop camera vind ik de 35mm (52mm) idd een betere optie dan de 50mm.
Staan er genoeg van op marktplaats.
Eskimo Joe
pi_134903436
wil morgen rond 12 uur een vuurwerkoverzichtsfoto maken op een statief.
Sluitertijd op 5 min oid. en iso en diafragma?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 30 december 2013 @ 23:29:08 #88
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134903946
5 min exposure? :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_134904084
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:29 schreef shiznuts het volgende:
5 min exposure? :P
niet perse, ik zei oid :+ weet geens of het kan.
wil gewoon zoveel mogelijk vuurwerk in beeld.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 30 december 2013 @ 23:31:57 #90
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134904129
Mja, in dat geval, hoe langer hoe meer ja.
Maar of dat een beetje mooi uit de verf gaat komen bij vijf minuten aan vuurwerk, dat vraag ik me af.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf maandag 30 december 2013 @ 23:35:07 #91
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_134904363
30 Seconde pakken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 30 december 2013 @ 23:39:42 #92
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_134904676
Zou in ieder geval ff minimum ISO, f-stop op f/8 of hoger zetten en dan ff je sluitertijd afstemmen op je exposure.
Als je echt lange exposures wilt een ND-filter er zelfs nog voorgooien? Mooiste exposures zijn denk ik 2 - 10 seconde lang. Eventueel meerdere shots naderhand ineen blenden?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_134904759
Ik ben al een tijdje aan informatie aan het zoeken voor mijn vriendin die graag wil beginnen met fotograveren. Ze heeft natuurlijk al een compact camera maar zou graag een nieuwe willen.
Ik wou haar dus een leuk " fotografie voor beginners" schrift/boek willen geven.
Heb natuurlijk zelf ook verschillende boeken/schriften gezien maar het viel me op dat soms de basis dingen zoals iso waarde, sluitertijd e.d. ontbreken.

Heben jullie misschien nog tips of schriften die zijn aan te raden? :$
pi_134906873
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 23:07 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

Ik heb mijn 70-200 en de 50mm via mp.
Mankeert echt niks mee.
Kijken of de persoon zuinig met zijn spullen is en uiteraard ff testen.

Maar dit kan beter in het lenzen topic ipv hier :)

Dit topic dus
FOT / [Centraal] Canon topic deel 21 - Objectief beter dan de rest
Maar ik heb een Nikon :p

Vorig weekend trouwens mijn nieuwe camera even goed uitgetest.

Hier een paar foto's


Dusseldorf by Xurya, on Flickr


Dusseldorf by Xurya, on Flickr


Aachen by Xurya, on Flickr

Wat vinden jullie? :)
pi_134913114
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 23:40 schreef Graindelay het volgende:
Ik ben al een tijdje aan informatie aan het zoeken voor mijn vriendin die graag wil beginnen met fotograveren. Ze heeft natuurlijk al een compact camera maar zou graag een nieuwe willen.
Ik wou haar dus een leuk " fotografie voor beginners" schrift/boek willen geven.
Heb natuurlijk zelf ook verschillende boeken/schriften gezien maar het viel me op dat soms de basis dingen zoals iso waarde, sluitertijd e.d. ontbreken.

Heben jullie misschien nog tips of schriften die zijn aan te raden? :$
Laat je vriendin eens op de volgende site kijken: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ . Hier wordt alles op een begrijpelijke manier in het NL uitgelegd :) .
pi_134913931
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 00:20 schreef xuryah het volgende:

[..]

Maar ik heb een Nikon :p

Vorig weekend trouwens mijn nieuwe camera even goed uitgetest.

Hier een paar foto's

[ link | afbeelding ]
Dusseldorf by Xurya, on Flickr

[ link | afbeelding ]
Dusseldorf by Xurya, on Flickr

[ link | afbeelding ]
Aachen by Xurya, on Flickr

Wat vinden jullie? :)
Nette foto's, bij de eerste zou je de kleuren nog wat kunnen aandikken en bij de laatste kan je nog proberen om een soort van HDR tintje er aan toe te voegen (of een wat harder contrast), kijken hoe dat uitpakt.
pi_134914130
HDR? waarom... ik zou daar lekker ver van blijven.. eerder iets desaturaten en wat meer contrast erin. Evt nog een hele lichte vignetting, maar dat ben ik.

Eerste heeft fijne kleuren, leuke silhouetjes van de skyline. Foto had wel iets wijder gemogen voor mijn gevoel.

Het reuzenrad doet mij niet zo heel veel, jammer dat ie rechts net afgesneden wordt door de rand van de foto.

Verder wel lekker crisp en scherp allemaal :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_134917021
Thanks voor jullie reacties! :)

De eerste vond ik juist zo wel mooi met die kleuren. Denk niet dat ik daar nog iets aan ga doen.
Bij de 2e was ik een beetje aan t spelen met compositie. Idd jammer dat hij er rechts net niet helemaal op staat ja. Dat had ik nog niet gezien.
De derde vond ik wel tof met al die kleuren. Zat er aan te denken om hem nog te bewerken, maar weet niet zo goed hoe.
Heb nog geen bewerkingsprogramma (behalve Picasa), maar heb wel Adobe Ultimate collection liggen dus daar moet vast een programma tussen zitten. Daar van de week even mee kloten :)
  dinsdag 31 december 2013 @ 11:23:01 #99
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_134917134
Lightroom, lekker programma ^O^
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_134917347
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 11:23 schreef kanovinnie het volgende:
Lightroom, lekker programma ^O^
Ja die heb ik al vaker gehoord, maar volgens mij zit die nou net niet in die collection.
Misschien dat ik die later aanschaf :)
Wordt dat trouwens geen abonnement vanaf morgen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')