abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 maart 2014 @ 00:04:50 #226
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138061531
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 22:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet persé. Ze hadden bijv. (ik noem maar even een simpel voorbeeld) ook prima een systeem van ruilhandel kunnen opzetten. Uiteindelijk niet heel praktisch, maar daar hadden ze wel mee kunnen overleven.

Het feit dat ze het daar niet over hebben gehad, en dat er vanaf het begin een sfeer was van "we moeten geld verdienen, we moeten geld verdienen" zonder enig idee waarvoor dat geld verdiend moet worden (i.e. geld verdienen om het geld verdienen), stoort me al de hele tijd. En ik denk dat dit Rienk ook gestoord heeft (en wellicht nog steeds wel, al is hij nu iets afgeleid door Nicoline)
Helemaal mee eens. Wel mooi om te zien dat zo iemand als Nicoline kan zien wat een mooi en wijs mens Rienk is. Vergelijk ook die relatie met Billy en Ruud. Wat een verschil. Echte pure spirituele liefde tegen pure lust(Ruud) en angst om alleen te zijn (Billy).
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 01:10:30 #227
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_138063427
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 23:57 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ze zitten daar niet om geld te verdienen........

Verder niet egoistisch aangezien hij een statement wilde maken., Dat jij dat niet snapt wil niet zeggen dat het dom is.
Oh, omdat hij een statement wilde maken is het niet egoistisch. Als hij zijn eigen geld wil verbranden dan moet hij dat zelf weten maar dit geld was van hun gezamenlijk. Dus als ik vind dat er teveel tv gekeken wordt en teveel tijd achter de computer besteed wordt dan vind jij het vast niet erg als ik naar jouw huis kom en de computer en tv uit het raam pleur.
  zondag 23 maart 2014 @ 01:17:37 #228
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_138063601
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 22:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Niet persé. Ze hadden bijv. (ik noem maar even een simpel voorbeeld) ook prima een systeem van ruilhandel kunnen opzetten. Uiteindelijk niet heel praktisch, maar daar hadden ze wel mee kunnen overleven.

Het feit dat ze het daar niet over hebben gehad, en dat er vanaf het begin een sfeer was van "we moeten geld verdienen, we moeten geld verdienen" zonder enig idee waarvoor dat geld verdiend moet worden (i.e. geld verdienen om het geld verdienen), stoort me al de hele tijd. En ik denk dat dit Rienk ook gestoord heeft (en wellicht nog steeds wel, al is hij nu iets afgeleid door Nicoline)
Ruilhandel is ook handel. Geld is een ruilmiddel. Als je dat afschaft los je daar niks mee op.
  zondag 23 maart 2014 @ 07:49:47 #229
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_138065487
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 00:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Wel mooi om te zien dat zo iemand als Nicoline kan zien wat een mooi en wijs mens Rienk is. Vergelijk ook die relatie met Billy en Ruud. Wat een verschil. Echte pure spirituele liefde tegen pure lust(Ruud) en angst om alleen te zijn (Billy).
Wijsheid is ook maar een relatief begrip natuurlijk. Iemand die vast blijft zitten in zijn dogmatisch denken, zoals veel christenen, zo niet allemaal tot op zekere hoogte, doen, noem ik niet helemaal wijs. Fundementalisten die alleen hun eigen waarheid (of door hun geloof opgelegde waarheden) zien, zie ik niet als wijs en vind ik ook absoluut geen mooie eigenschap van een mens.

En de liefde tussen Rienk en Nicoline. Ach, misschien is het een echt hele mooie spirituele liefde. Al is het lastig als ie meer houdt van zijn imaginary Opperwezen; ik geef het haar te doen. De relatie tussen Billy en Ruud slaat natuurlijk nergens op. Maar voor beide geldt natuurlijk: je wereldje wordt ineens erg klein als je met 14 man in een loods zit opgesloten. Ik had het in de grote wereld nog maar moeten zien, dan hadden ze elkaar allemaal geen blik waardig gegund waarschijnlijk.

Wie weet, misschien dat ze na Utopia nog samen lang en gelukkig zullen leven. Noem me een skepticus, noem me cynisch, maar dáár geloof ik dan weer weinig van. Gewoon twee mensen die in een ongewone situatie terechtkomen en er iets van maken. En wanneer die ongewone situatie weer voorbij is...? We'll see. Filmtip voor de zondag The Breakfast Club.

Voordat ik weer naar m'n zielige leventje terugkeer, For dramatic effect I'll leave you with (spoiler alert):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  zondag 23 maart 2014 @ 08:35:06 #230
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138065641
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:10 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Oh, omdat hij een statement wilde maken is het niet egoistisch. Als hij zijn eigen geld wil verbranden dan moet hij dat zelf weten maar dit geld was van hun gezamenlijk. Dus als ik vind dat er teveel tv gekeken wordt en teveel tijd achter de computer besteed wordt dan vind jij het vast niet erg als ik naar jouw huis kom en de computer en tv uit het raam pleur.
Totaal andere situatie natuurlijk. Je vergeet de hele opzet van het programma plus het feit dat zij daar als groep zitten.
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 08:43:42 #231
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138065682
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 07:49 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Wijsheid is ook maar een relatief begrip natuurlijk. Iemand die vast blijft zitten in zijn dogmatisch denken, zoals veel christenen, zo niet allemaal tot op zekere hoogte, doen, noem ik niet helemaal wijs. Fundementalisten die alleen hun eigen waarheid (of door hun geloof opgelegde waarheden) zien, zie ik niet als wijs en vind ik ook absoluut geen mooie eigenschap van een mens.

Fundamentalisten zie ik inderdaad ook niet als wijs. Maar omdat Rienk een afwijkende mening heeft word hij opeens als fundamentalist neer gezet hier. Of is elke Christen een fundamentalist? Daarom zei ik ook dat elke bankier bv of iedereen die in geld gelooft ook wel als fundamentalist kan worden gezien. Geld is ook maar iets waar wij geloof in hebben en waarde aan hechten.

Persoonlijk heb ik een hekel aan religie trouwens hoor. Maar ik vind wel dat Rienk bepaalde dingen erg goed ziet. Waarvan zijn laatste aktie (uitmaken met Nicoline) er niet 1 van is trouwens.
Feyenoord!
pi_138065707
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 08:43 schreef Japie77 het volgende:
Maar omdat Rienk een afwijkende mening heeft word hij opeens als fundamentalist neer gezet hier. Of is elke Christen een fundamentalist?
Een afwijkende mening hebben is prima, maar wat Rienk doet is zijn geloof telkens opdringen bij zijn medebewoners.
  zondag 23 maart 2014 @ 08:47:26 #233
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_138065713
Ik wil niet per se zeggen dat Rienk een fundementalist is, daarvoor weet ik net iets te weinig hoe diep hij precies in zijn geloof zit; maar wat ik er wel van heb gezien is dat hij wel erg fundamentalistisch (zeg maar een station verder dan 'stellig') overkomt op bepaalde punten. In die zin lijkt hij zijn geloof wel redelijk fundamentalistisch te belijden.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  zondag 23 maart 2014 @ 09:08:57 #234
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138065910
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 08:46 schreef Xenzo het volgende:

[..]

Een afwijkende mening hebben is prima, maar wat Rienk doet is zijn geloof telkens opdringen bij zijn medebewoners.
Vind ik wel meevallen. Anderen dringen ook hun geloof op van het zo veel mogelijk geld verdienen.
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 11:14:32 #235
356822 Speedball
14.gif in je peopert
pi_138067524
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 09:08 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Vind ik wel meevallen. Anderen dringen ook hun geloof op van het zo veel mogelijk geld verdienen.
burning dinosaur bones
Dolly O+ Blondie O+
  zondag 23 maart 2014 @ 12:02:50 #236
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138068552
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 01:17 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ruilhandel is ook handel. Geld is een ruilmiddel. Als je dat afschaft los je daar niks mee op.
Mijn post is een reactie op Lavenderr die stelt dat ze geld moeten verdienen omdat ze niet van de wind kunnen leven (i.e. zonder geld gaan ze dood); ik geef enkel aan dat het wel mogelijk is om daar te leven zonder geld verdienen.

Wat Rienk (en ook mij) wel irriteert, is dat er mensen in Utopia zijn gekomen om zoveel mogelijk geld te verdienen. En ik heb het idee dat mensen die bij aanvang nog een bepaald (hoewel vaag) ideaal hadden, nu ook in de 'veel geld verdienen' modus zitten. Ze hebben dus (net als veel mensen in de Westerse maatschappij) een verschuiving gemaakt van 'geld als middel' naar 'geld als doel' (en van gebruikswaarde naar ruilwaarde). En daar wringt de schoen imho.

Ik lees er toevallig momenteel iets over, dus hierbij een quote om interessant te doen, uit een toneelstuk. Chremylus tegen Plutus (rijkdom/god v/h geld):
quote:
Van al het andere kun je teveel hebben -liefde bijvoorbeeld, of brood, of cultuur, of gedroogde vruchten, of eergevoel, of koeken, of moed, of vijgen, of ambitie, of tarwebollen, of macht, of soep. Maar van jou heb je nooit genoeg. Als je 80.000 drachmen hebt, ben je er des te gespitst op om 100.000 te krijgen; en heb je dat eenmaal, dan zeg je dat het leven niets voorstelt als je geen kwart miljoen hebt
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 12:08:22 #237
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138068682
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 00:04 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Wel mooi om te zien dat zo iemand als Nicoline kan zien wat een mooi en wijs mens Rienk is. Vergelijk ook die relatie met Billy en Ruud. Wat een verschil. Echte pure spirituele liefde tegen pure lust(Ruud) en angst om alleen te zijn (Billy).
Ik vind Rienk verre van mooi of wijs. Ik denk enkel dat hij soms valide punten ter tafel brengt, maar dat hij het niet zo goed kan onderbouwen. Vermoedelijk vanwege zijn starre, religieuze denkbeelden en neerbuigende/neerkijkende houding.

En daarnaast een groep mensen die zoiets sowieso niet kunnen/willen snappen of overwegen, en waarbij nadenken een pijnlijke ervaring is die ze het liefst willen vermijden (en dat geldt op sommige punten net zo goed voor Rienk).
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 12:11:52 #238
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138068757
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:08 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik vind Rienk verre van mooi of wijs. Ik denk enkel dat hij soms valide punten ter tafel brengt, maar dat hij het niet zo goed kan onderbouwen. Vermoedelijk vanwege zijn starre, religieuze denkbeelden en neerbuigende/neerkijkende houding.

En daarnaast een groep mensen die zoiets sowieso niet kunnen/willen snappen of overwegen, en waarbij nadenken een pijnlijke ervaring is die ze het liefst willen vermijden (en dat geldt op sommige punten net zo goed voor Rienk).
Dan heb je wel een erg hoge dunk van jezelf lijkt me. Alle mensen die in Utopia zitten zijn dom. Hoe prachtig en slim ben jij dan wel niet?
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 12:47:39 #239
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138069767
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:11 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dan heb je wel een erg hoge dunk van jezelf lijkt me.
Hoezo? Misschien heb ik wel een reeele dunk van mezelf, maar ben ik toevallig slim. Misschien heb ik wel een lage dunk van mezelf, maar ben ik superslim. Zie bv. Dunning-Krugereffect:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Alle mensen die in Utopia zitten zijn dom. Hoe prachtig en slim ben jij dan wel niet?
85/100 :7

Ik vind ze niet allemaal dom. En daarnaast is er ook niets mis met dom zijn. Ik vind het enkel jammer dat een programma dat de mogelijkheid had om interessant te zijn, is vervallen in een banale, standaard rls. En daar geef ik vnl. de casting de schuld van.

Het is zo niet mijn Utopia, en dat meen ik oprecht, snap je. :X
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 12:58:38 #240
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138070106
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:47 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hoezo? Misschien heb ik wel een reeele dunk van mezelf, maar ben ik toevallig slim. Misschien heb ik wel een lage dunk van mezelf, maar ben ik superslim. Zie bv. Dunning-Krugereffect:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

85/100 :7

Ik vind ze niet allemaal dom. En daarnaast is er ook niets mis met dom zijn. Ik vind het enkel jammer dat een programma dat de mogelijkheid had om interessant te zijn, is vervallen in een banale, standaard rls. En daar geef ik vnl. de casting de schuld van.

Het is zo niet mijn Utopia, en dat meen ik oprecht, snap je. :X
Slim of wijs zijn twee compleet verschillende dingen.

Rienk bezit een bepaalde mate van wijsheid. Hij bezit ook zeker een bepaalde mate van eigenwijsheid waardoor hij star over kan komen. Neerbuigend zou ik dat niet noemen trouwens.

Wat betreft de casting ben ik het wel met je eens. Het zou beter zijn geweest als ze in ieder geval 50/50 hadden gedaan wat betreft idealisten aan de ene kant en gelukszoekers/vluchters aan de andere kant. Nu zitten er eigenlijk maar 2 idealisten in Rienk en Nicoline. En die worden dan ook volledig overvleugeld door de rest.
Feyenoord!
  † In Memoriam † zondag 23 maart 2014 @ 13:18:13 #241
4036 crew  Cynix Ž
Verzuurde hork
pi_138070572
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 22:54 schreef GrumpyFish het volgende:
Niet persé. Ze hadden bijv. (ik noem maar even een simpel voorbeeld) ook prima een systeem van ruilhandel kunnen opzetten. Uiteindelijk niet heel praktisch, maar daar hadden ze wel mee kunnen overleven.
Ach, Geld is uitgestelde ruilhandel op basis van tegoedbonnen. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zondag 23 maart 2014 @ 13:23:21 #242
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138070713
quote:
99s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:18 schreef Cynix Ž het volgende:

[..]

Ach, Geld is uitgestelde ruilhandel op basis van tegoedbonnen. :)
Tegoedbonnen werden niet uit het niets gecreeerd door handelshuizen. ;)
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 14:07:38 #243
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_138072107
Net gesprek tussen Emil en Rienk:

Emil: en ben je er nog uitgekomen, met al die evangelieën (doelend op het 'geschil' tussen hem en Nicoline)
Rienk: ja, eigenlijk wel, alles wijst mijn kant op, dat ik eigenlijk gelijk heb, maar...


Dat is Rienk dus een beetje in een nutshell. Dogmatisch, overtuigd van eigen gelijk...
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  zondag 23 maart 2014 @ 14:27:35 #244
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138072784
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:58 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Slim of wijs zijn twee compleet verschillende dingen.

Rienk bezit een bepaalde mate van wijsheid. Hij bezit ook zeker een bepaalde mate van eigenwijsheid waardoor hij star over kan komen. Neerbuigend zou ik dat niet noemen trouwens.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat wijsheid op de overlap ligt van intelligentie, kennis en (gevoelsmatig zeg ik erbij:) iets van barmhartigheid/tolerantie.

Ik vind Rienk star & neerbuigend. Star vanwege zijn zwart/wit kijk op de wereld en het hardnekkig vasthouden aan zijn standpunten. Hij heeft niet het lef om zijn eigen standpunten te heroverwegen, of oprecht in twijfel te trekken.

Neerbuigend is hij omdat hij in discussies, als mensen het niet met hem eens zijn, hij ze betiteld als 'onwetend'. En zo'n ad hominem uit je op het moment dat je geen goede argumenten meer hebt.

quote:
Wat betreft de casting ben ik het wel met je eens. Het zou beter zijn geweest als ze in ieder geval 50/50 hadden gedaan wat betreft idealisten aan de ene kant en gelukszoekers/vluchters aan de andere kant. Nu zitten er eigenlijk maar 2 idealisten in Rienk en Nicoline. En die worden dan ook volledig overvleugeld door de rest.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 15:38:47 #245
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138075288
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat wijsheid op de overlap ligt van intelligentie, kennis en (gevoelsmatig zeg ik erbij:) iets van barmhartigheid/tolerantie.

Ik vind Rienk star & neerbuigend. Star vanwege zijn zwart/wit kijk op de wereld en het hardnekkig vasthouden aan zijn standpunten. Hij heeft niet het lef om zijn eigen standpunten te heroverwegen, of oprecht in twijfel te trekken.

Neerbuigend is hij omdat hij in discussies, als mensen het niet met hem eens zijn, hij ze betiteld als 'onwetend'. En zo'n ad hominem uit je op het moment dat je geen goede argumenten meer hebt.

[..]

Wat betreft de wijsheid ben ik het totaal niet met je eens. Je kan enorm slimme mensen hebben, bv topambtenaren of wetenschappers die echt bij de top van de wereld horen wb intelligentie die toch maar heel weinig wijsheid bezitten.

Hier bv een mooie definitie van wijsheid:

wijsheid
Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets loslaten, is wijsheid.

Star ben ik met je eens. En als hij neerbuigend is dan is bv Paul ook neerbuigend. Als er tegen hem geroepen word "Ga maar in een hutje in het bos wonen" dan is het heeeeeel moelijk om nog normaal terug te reageren. Dus dat je dan zoiets als "je bent onwetend" roept kan ik me wel voorstellen.
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 16:57:01 #246
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138078296
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:38 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Wat betreft de wijsheid ben ik het totaal niet met je eens. Je kan enorm slimme mensen hebben, bv topambtenaren of wetenschappers die echt bij de top van de wereld horen wb intelligentie die toch maar heel weinig wijsheid bezitten.

Hier bv een mooie definitie van wijsheid:

wijsheid
Elke dag iets leren, is kennis. Elke dag iets loslaten, is wijsheid.
Het lijkt mij een vrij beperkte en vage definitie.

Bestaat wijsheid enkel uit het loslaten van iets?
Wat is dat iets?
Na hoeveel dagen loslaten ben je wijs?
Als je een dag overslaat, begin je dan weer opnieuw?

Wat je gepost hebt, is m.i. geen definitie van wijsheid, maar een gezegde die de gedachte uitdraagt dat het wijs is om je niet teveel te hechten aan dingen, zaken of opvattingen.
quote:
Star ben ik met je eens. En als hij neerbuigend is dan is bv Paul ook neerbuigend. Als er tegen hem geroepen word "Ga maar in een hutje in het bos wonen" dan is het heeeeeel moelijk om nog normaal terug te reageren. Dus dat je dan zoiets als "je bent onwetend" roept kan ik me wel voorstellen.
Ik weet niet waarom je hem erbij sleept, maar Paul is af en toe ook neerbuigend, ja.

Ik heb het Rienk, volgens mij, o.a. in de discussie over homoseksualiteit (en dat zij kiezen voor die lifestyle uit lust, en dat het geen liefde kan zijn) horen zeggen. Hij kan z'n stelling niet goed onderbouwen, en vervalt dan in "je bent onwetend" (ik geloof tegen Isa).
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 18:24:15 #247
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_138081467
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:57 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Het lijkt mij een vrij beperkte en vage definitie.

Bestaat wijsheid enkel uit het loslaten van iets?
Wat is dat iets?
Na hoeveel dagen loslaten ben je wijs?
Als je een dag overslaat, begin je dan weer opnieuw?

Wat je gepost hebt, is m.i. geen definitie van wijsheid, maar een gezegde die de gedachte uitdraagt dat het wijs is om je niet teveel te hechten aan dingen, zaken of opvattingen.
Daarom kan je wijsheid ook niet goed bevatten met intelligentie. Wijsheid hoort bij het domein van de spiritualiteit, niet bij het domein van de wetenschap. Dat is ook precies hoe je kunt omschrijven wijsheid (spiritualiteit), intelligentie (wetenschap).
[..]
quote:
Ik weet niet waarom je hem erbij sleept, maar Paul is af en toe ook neerbuigend, ja.

Ik heb het Rienk, volgens mij, o.a. in de discussie over homoseksualiteit (en dat zij kiezen voor die lifestyle uit lust, en dat het geen liefde kan zijn) horen zeggen. Hij kan z'n stelling niet goed onderbouwen, en vervalt dan in "je bent onwetend" (ik geloof tegen Isa).
Hebben Paul en Rienk een discussie gehad over homoseksualiteit? Is niet op TV geweest dacht ik? Als hij die stelling inneemt vind ik dat absoluut niet wijs van hem trouwens maar dat is inderdaad gewoon Christen fundamentalisme. Nu daalt hij toch een paar puntjes in mijn boek.
Feyenoord!
  zondag 23 maart 2014 @ 18:51:14 #248
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_138082526
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 18:24 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Daarom kan je wijsheid ook niet goed bevatten met intelligentie. Wijsheid hoort bij het domein van de spiritualiteit, niet bij het domein van de wetenschap. Dat is ook precies hoe je kunt omschrijven wijsheid (spiritualiteit), intelligentie (wetenschap).
Ik denk dat we verder en verder van elkaar verwijderd aan het raken zijn. Ik heb namelijk geen idee wat je met spiritualiteit bedoelt, en ben het ook niet met je eens dat intelligentie persé (of exclusief) tot het domein van de wetenschap hoort. Of dat wetenschap en spiritualiteit persé twee verschillende domeinen zijn.

Zelfs als wijsheid een subset is van spiritualiteit, dan nog moet het te definieren zijn. Alles waar je in je hoofd een idee over kan vormen, is te definieren. Het is alleen makkelijker en veiliger om het vaag te houden.
quote:
[..]

Hebben Paul en Rienk een discussie gehad over homoseksualiteit? Is niet op TV geweest dacht ik? Als hij die stelling inneemt vind ik dat absoluut niet wijs van hem trouwens maar dat is inderdaad gewoon Christen fundamentalisme. Nu daalt hij toch een paar puntjes in mijn boek.
Waarom sleur je overal Paul bij? Discussie was tussen Rienk, Nicoline, Isa, en misschien nog iemand. Of het op tv is geweest, weet ik niet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 23 maart 2014 @ 20:13:01 #249
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_138086345
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:02 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Mijn post is een reactie op Lavenderr die stelt dat ze geld moeten verdienen omdat ze niet van de wind kunnen leven (i.e. zonder geld gaan ze dood); ik geef enkel aan dat het wel mogelijk is om daar te leven zonder geld verdienen.

Wat Rienk (en ook mij) wel irriteert, is dat er mensen in Utopia zijn gekomen om zoveel mogelijk geld te verdienen. En ik heb het idee dat mensen die bij aanvang nog een bepaald (hoewel vaag) ideaal hadden, nu ook in de 'veel geld verdienen' modus zitten. Ze hebben dus (net als veel mensen in de Westerse maatschappij) een verschuiving gemaakt van 'geld als middel' naar 'geld als doel' (en van gebruikswaarde naar ruilwaarde). En daar wringt de schoen imho.

Ik lees er toevallig momenteel iets over, dus hierbij een quote om interessant te doen, uit een toneelstuk. Chremylus tegen Plutus (rijkdom/god v/h geld):

[..]

De grote vraag is: Waar kijken we naar? Wat is de intentie van de programmamaker en komt deze intentie overeen met die van de bewoners? Kijk, de programmamaker kan dit programma wel Utopia noemen, en daarmee bepaalde verwachting creeren, maar daar blijkt maar weinig van terecht te komen, wat in hoofdzaak de schuld is van de programmamaker zelf. Ze zetten ouders in het huis die hun kinderen vrijwillig achterlaten voor een jaar, ze zetten iemand in het huis waarvan de stiefdochter op sterven ligt en die ook haar dochter niet meer gezien heeft sinds dat het meisje 5 was. Probeer daar maar een een Utopia mee op te bouwen. Er is geloof ik sprake van, dat de winnaar het geld, wat in kas is aan het eind, mag houden. En al zou de programmamaker de intentie hebben dat er een Utopia gecreerd wordt dan hoeven de bewoners zich daar nog niks van aan te trekken als ze daar niet door de spelregels gedwongen toe worden.
Als het de bedoeling is om een soort agrarische gemeenschap te creeren zonder gezag waar mensen in harmonie met elkaar leven, ja, dan heeft Rienk vaker gelijk en zijn ze verkeerd bezig. Maar laten we nou eerlijk zijn, dan zou geen hond meer kijken, we willen ruzies zien, bedrog en achterklap en dat mensen daar voor afgestraft worden. Ik en veel andere mensen kijken hier naar als een zoveelste big brother en beoordelen het gedrag van de deelnemers op wat ook gewenst is in de samenleving.
  zondag 23 maart 2014 @ 20:15:43 #250
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_138086482
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 20:13 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Knip
De vraag stellen is 'm beantwoorden..de casting tot nu toe geeft aan dat er géén Utopia gebouwd dient te worden...
Dat er géld verdient gaat worden staat boven elke twijfel, met de miljoenen-ondersteuning van JdM himself en SBS-6 tv station als Cash-Cow om klanten te trekken voor die trieste 15 daar, die triest genoeg óók nog denken dat ze dat allemaal zélf voor elkaar gekregen hebben. fake dus }:|

[ Bericht 26% gewijzigd door 5thencounter op 23-03-2014 20:29:17 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')