En laat dat nu net de enige competentie zijn die ze beoordelen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
Nu is het net alsof het halen van een bevoegdheid een soort straf is die je krijgt opgelegd. Terwijl het idee toch is of zou moeten zijn dat je door zo'n opleiding alleen maar een betere docent zult worden. Nu is er zeer terecht veel kritiek op de lerarenopleidingen maar ik heb bijvoorbeeld wel veel geleerd van mijn vakdidacticus en heb vervolgens nog met hem kunnen/mogen samenwerken bij het schrijven van een nieuwe methode. Ontzettend leerzaam en het heeft mij zeer geïnspireerd bij het lesgeven. Als de opleiding goed is dan is het alleen maar een verrijking.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar ga ik ook mee te maken krijgen. Als mijn werkgever en ik verder met elkaar willen, dan ga ik ook zeker een BKO-traject proberen in te komen. Uiteindelijk moet je je toch aan de spelregels houden, ook ik ontkom daar niet aan.
En ik duim voor je! Denk je dat het wel kan lukken?
Laten we nu niet pretenderen dat de lerarenopleiding gebaseerd is op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek, want dat is totaal niet zo.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:14 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Nu is het net alsof het halen van een bevoegdheid een soort straf is die je krijgt opgelegd. Terwijl het idee toch is of zou moeten zijn dat je door zo'n opleiding alleen maar een betere docent zult worden. Nu is er zeer terecht veel kritiek op de lerarenopleidingen maar ik heb bijvoorbeeld wel veel geleerd van mijn vakdidacticus en heb vervolgens nog met hem kunnen/mogen samenwerken bij het schrijven van een nieuwe methode. Ontzettend leerzaam en het heeft mij zeer geïnspireerd bij het lesgeven. Als de opleiding goed is dan is het alleen maar een verrijking.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk wel dat mijn BKO te halen is, ik weet alleen niet of dat voor de zomer nog lukt. Na de eerste versie heeft het 4 maanden geduurd voor ik er iets over hoorde. Die tijd heb ik eenvoudigweg niet. Maar als dat wat sneller gaat, heb ik er best vertrouwen in. Ik ben niet de beste docent ter wereld, maar ik ben m.i. echt wel goed genoeg voor mijn BKO. En ik heb dank zij de feedback wel meer inzicht in wat ik op welke manier moet opschrijven.
Heb jij wel eens een reflectieverslag moeten maken, een intervisie moeten bijwonen, een portfolio moeten maken? Iets in die geest?quote:Op woensdag 19 maart 2014 18:56 schreef Claudia_x het volgende:
Wat dat betreft kan ik me in het gezeur op de opleidingen nauwelijks vinden. Haal eruit wat je zinvol lijkt en doe de rest omdat het moet. Niet alles in het leven is even leuk of nuttig, deal with it.
Dat is niet per se van de laatste jaren. Ik ben vrij gesloten. Ik reflecteer heus wel op mezelf, en zie daar ook zeker het nut van in, maar op papier zetten is niet mijn sterkste punt. Ik werk er hard aan, ook privé.quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:32 schreef Friek_ het volgende:
Je hebt in de afgelopen jaren een muurtje om jezelf heen gebouwd, Bleie. Plus dat je soms onzeker bent, maar hier ben je al hard aan het werken.
quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:32 schreef Friek_ het volgende:
Je hebt in de afgelopen jaren een muurtje om jezelf heen gebouwd, Bleie. Plus dat je soms onzeker bent, maar hier ben je al hard aan het werken.
Exact. Wat een diepe teleurstelling was de lerarenopleiding nadat ik politicologie had afgerond. Gelukkig was mijn stageschool erg goed en heb ik daar veel geleerd. Door het te doen, niet door te reflecteren en door de knullige onderzoekjes op de opleiding.quote:Op woensdag 19 maart 2014 17:27 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Laten we nu niet pretenderen dat de lerarenopleiding gebaseerd is op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek, want dat is totaal niet zo.
Eigenlijk is er maar heel weinig bewezen in het onderwijs.
Het gehalte "sociale wenselijkheid" is enorm hoog. Vertel wat ze willen horen, niet wat de waarheid is.
Nauwelijks, gelukkig. Ik ken alleen de formulieren van mijn kortstondige pabo-avontuur. (Dat klinkt onbedoeld erotisch.)quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Heb jij wel eens een reflectieverslag moeten maken, een intervisie moeten bijwonen, een portfolio moeten maken? Iets in die geest?
Dat kan het ook zijn (het vereist natuurlijk wel een bereidheid om over jezelf heen te stappen), maar het pakt in de opleidingspraktijk anders uit. Jammer, want het kan idd enorm nuttig zijn.quote:Op donderdag 20 maart 2014 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Grappig is wel dat ik uit mezelf reflectieverslagen ben gaan schrijven van mijn colleges. Dat is niet helemaal vergelijkbaar omdat ik het uit de losse pols doe, maar het zou in theorie een nuttig instrument kunnen zijn. Jammer dat het in de praktijk anders uitpakt.
Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).quote:
Zo geef je het wel heel erg zwart wit weer. Ja, een groot deel is behoorlijk nutteloos, en nee, er is ook een heel groot deel waardevol. Je kunt uit bepaalde onderdelen die in de opleiding voorkomen best je voordeel mee doen. Bepaalde modellen waar jij niets aan hebt kan een ander wel iets aan hebben, en omgekeerd werkt dat ook zo uiteraard. Bepaalde onderdelen waarvan ik mijzelf afvroeg of ik ze ooit zou gaan gebruiken blijk ik later toch wel iets aan te hebben.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:24 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).
Ik geloof best dat andere mensen iets hebben aan al die modelletjes. Maar waarom verplicht stellen i.p.v. ter ondersteuning aanbieden? Daarmee doe je precies wat ik zeg: mensen in een keurslijf duwen en een soort geforceerde reflectie opdringen. Compleet zinloos.quote:Op donderdag 20 maart 2014 17:00 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Zo geef je het wel heel erg zwart wit weer. Ja, een groot deel is behoorlijk nutteloos, en nee, er is ook een heel groot deel waardevol. Je kunt uit bepaalde onderdelen die in de opleiding voorkomen best je voordeel mee doen. Bepaalde modellen waar jij niets aan hebt kan een ander wel iets aan hebben, en omgekeerd werkt dat ook zo uiteraard. Bepaalde onderdelen waarvan ik mijzelf afvroeg of ik ze ooit zou gaan gebruiken blijk ik later toch wel iets aan te hebben.
Het is nogal brutaal om van mensen te eisen dat ze hun privézaken op tafel gooien en bovendien wordt je er bepaald niet voor beloond om eerlijk te zijn, zeververhaaltje met sociaal wenselijke antwoorden worden wel beloond. Ook enige ervaring mee bij mijn opleiding maar nog geen 25% van wat de toekomstige leraren moeten doorstaan. Wat een ellende.quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:42 schreef Bleie het volgende:
[..]
Dat is niet per se van de laatste jaren. Ik ben vrij gesloten. Ik reflecteer heus wel op mezelf, en zie daar ook zeker het nut van in, maar op papier zetten is niet mijn sterkste punt. Ik werk er hard aan, ook privé.
Ik zit als onderzoeker in een keurslijf van publicatiekwantiteit en het politiek zo knap mogelijk verpakken van mijn artikelen om ze in tijdschriften gepubliceerd te krijgen (na belachelijke commentaren van reviewers). Ik begrijp hoe groot de frustratie kan zijn en ik vind ook zeker dat elk ondermaats systeem verbeterd moet worden. Tegelijkertijd moet iedereen wel dingen doen die niet zinvol lijken en dat moet je maar gewoon op je nemen (let wel: leerlingen zullen zich vaak ook zo voelen!). Ik krijg dus de kriebels van een klaagcultuur.quote:Op donderdag 20 maart 2014 13:24 schreef Friek_ het volgende:
Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |