abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 19 maart 2014 @ 16:19:19 #251
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_137927948
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:02 schreef Bleie het volgende:
Ik ben niet zo goed in portfolio's op een sociaal wenselijke manier invullen.
En laat dat nu net de enige competentie zijn die ze beoordelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_137929390
Ferry Haan heeft meerdere keren gesteld dat hierdoor meer mannen dan vrouwen zouden afhaken bij de lerarenopleiding. Zit daar een kern van waarheid in? Dit natuurlijk los van het feit dat het meer relevant is dat een bepaald type mens afhaakt wat wel een hele goede leraar zou kunnen worden ongeacht of dat het een man of een vrouw is. Ik weet in ieder geval dat de meeste bèta's (overwegend man) niet enthausiast worden van dit soort geforceerde reflectie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137929823
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Daar ga ik ook mee te maken krijgen. Als mijn werkgever en ik verder met elkaar willen, dan ga ik ook zeker een BKO-traject proberen in te komen. Uiteindelijk moet je je toch aan de spelregels houden, ook ik ontkom daar niet aan.

En ik duim voor je! Denk je dat het wel kan lukken?
Nu is het net alsof het halen van een bevoegdheid een soort straf is die je krijgt opgelegd. Terwijl het idee toch is of zou moeten zijn dat je door zo'n opleiding alleen maar een betere docent zult worden. Nu is er zeer terecht veel kritiek op de lerarenopleidingen maar ik heb bijvoorbeeld wel veel geleerd van mijn vakdidacticus en heb vervolgens nog met hem kunnen/mogen samenwerken bij het schrijven van een nieuwe methode. Ontzettend leerzaam en het heeft mij zeer geïnspireerd bij het lesgeven. Als de opleiding goed is dan is het alleen maar een verrijking.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_137930270
quote:
2s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Nu is het net alsof het halen van een bevoegdheid een soort straf is die je krijgt opgelegd. Terwijl het idee toch is of zou moeten zijn dat je door zo'n opleiding alleen maar een betere docent zult worden. Nu is er zeer terecht veel kritiek op de lerarenopleidingen maar ik heb bijvoorbeeld wel veel geleerd van mijn vakdidacticus en heb vervolgens nog met hem kunnen/mogen samenwerken bij het schrijven van een nieuwe methode. Ontzettend leerzaam en het heeft mij zeer geïnspireerd bij het lesgeven. Als de opleiding goed is dan is het alleen maar een verrijking.
Laten we nu niet pretenderen dat de lerarenopleiding gebaseerd is op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek, want dat is totaal niet zo.

Eigenlijk is er maar heel weinig bewezen in het onderwijs.

Het gehalte "sociale wenselijkheid" is enorm hoog. Vertel wat ze willen horen, niet wat de waarheid is.
pi_137931932
Ik pretendeer niets. Vind het alleen soms iets te ongenuanceerd om te doen alsof een bevoegdheid halen en de opleiding volgen alleen maar waardeloos en stom is. Ik had het geluk les te krijgen van een erg goede vakdidacticus.

Als, ik benadruk als, de kwaliteit van de lerarenopleiding - en dat hangt uiteraard ook af van de docenten - goed is dan is het volgen van zo'n opleiding dus een verrijking.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_137932042
Ik heb veel geleerd tijdens de opleiding, maar dat was eerder ondanks dan dankzij minstens 1/3 van het curriculum.
pi_137933142
Ik wil zelfs mijn BKO-registratie halen. Ik zie het, net als studentfeedback, als iets wat een waardevolle bijdrage kan leveren aan mijn professionele ontwikkeling. Wat dat betreft kan ik me in het gezeur op de opleidingen nauwelijks vinden. Haal eruit wat je zinvol lijkt en doe de rest omdat het moet. Niet alles in het leven is even leuk of nuttig, deal with it. :7

Studentfeedback is weer iets wat specifiek is voor het hoger onderwijs. Daar kijken veel van mijn collega's ook tegenop in negatieve zin. Velen kijken er zelfs op neer. Het is maar net hoe je die feedback gebruikt natuurlijk. Studenten klagen over dingen die ze moeilijk vinden en dat soort geklaag moet je met een korrel zout nemen, maar je kunt best zinvolle dingen uit hun feedback afleiden.

Hoe dan ook, mijn pleidooi is niet tegen opleiden an sich gericht - integendeel! - maar juist tegen het heilig verklaren van een papiertje. Het kan een indicatie van onderwijskwaliteit zijn, net als andere variabelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137933625
Was een opleiding maar deel van mijn BKO-traject! Maar omdat ik ooit een pabo-diploma heb gehaald, 'mag' ik nu alleen het verkorte BKO-traject volgen, en dat bestaat louter uit een portfolio. Er wordt niet eens een lesbezoek afgelegd! Helaas heb ik indertijd de verkorte pabo gedaan, dus maar 2 jaar. Dat was gelukkig wel vooral didactiek, maar het is ook alweer 10 jaar geleden, en tussendoor heb ik 6 jaar buiten het onderwijs gewerkt. Ik weet dus heus wel dat ik op dat vlak nog veel te leren heb. Maar dat moet ik dus op een sociaal wenselijke manier opschrijven. Nou ja, er komt vanuit de opleiding waar ik werk wel ook een onderwijskundige een aantal keer naar mijn lessen kijken, en daar verwacht ik veel van te hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk wel dat mijn BKO te halen is, ik weet alleen niet of dat voor de zomer nog lukt. Na de eerste versie heeft het 4 maanden geduurd voor ik er iets over hoorde. Die tijd heb ik eenvoudigweg niet. Maar als dat wat sneller gaat, heb ik er best vertrouwen in. Ik ben niet de beste docent ter wereld, maar ik ben m.i. echt wel goed genoeg voor mijn BKO. En ik heb dank zij de feedback wel meer inzicht in wat ik op welke manier moet opschrijven.
pi_137934961
Je hebt in de afgelopen jaren een muurtje om jezelf heen gebouwd, Bleie. Plus dat je soms onzeker bent, maar hier ben je al hard aan het werken.
pi_137935031
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 18:56 schreef Claudia_x het volgende:

Wat dat betreft kan ik me in het gezeur op de opleidingen nauwelijks vinden. Haal eruit wat je zinvol lijkt en doe de rest omdat het moet. Niet alles in het leven is even leuk of nuttig, deal with it. :7
Heb jij wel eens een reflectieverslag moeten maken, een intervisie moeten bijwonen, een portfolio moeten maken? Iets in die geest?
pi_137935464
quote:
6s.gif Op woensdag 19 maart 2014 19:32 schreef Friek_ het volgende:
Je hebt in de afgelopen jaren een muurtje om jezelf heen gebouwd, Bleie. Plus dat je soms onzeker bent, maar hier ben je al hard aan het werken.
Dat is niet per se van de laatste jaren. Ik ben vrij gesloten. Ik reflecteer heus wel op mezelf, en zie daar ook zeker het nut van in, maar op papier zetten is niet mijn sterkste punt. Ik werk er hard aan, ook privé.
pi_137942588
quote:
6s.gif Op woensdag 19 maart 2014 19:32 schreef Friek_ het volgende:
Je hebt in de afgelopen jaren een muurtje om jezelf heen gebouwd, Bleie. Plus dat je soms onzeker bent, maar hier ben je al hard aan het werken.
_O- :D
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_137943037
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:27 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Laten we nu niet pretenderen dat de lerarenopleiding gebaseerd is op betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek, want dat is totaal niet zo.

Eigenlijk is er maar heel weinig bewezen in het onderwijs.

Het gehalte "sociale wenselijkheid" is enorm hoog. Vertel wat ze willen horen, niet wat de waarheid is.
Exact. Wat een diepe teleurstelling was de lerarenopleiding nadat ik politicologie had afgerond. Gelukkig was mijn stageschool erg goed en heb ik daar veel geleerd. Door het te doen, niet door te reflecteren en door de knullige onderzoekjes op de opleiding.


edit:
voor een lerarenopleiding zonder dat daar een losstaande master in een bepaald vakgebied aan vooraf gaat, ligt dat natuurlijk wel iets anders. Daar is sowieso vakinhoudelijke verdieping van belang, terwijl ik in principe genoeg weet over de materie.
pi_137956919
quote:
5s.gif Op woensdag 19 maart 2014 19:34 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Heb jij wel eens een reflectieverslag moeten maken, een intervisie moeten bijwonen, een portfolio moeten maken? Iets in die geest?
Nauwelijks, gelukkig. Ik ken alleen de formulieren van mijn kortstondige pabo-avontuur. (Dat klinkt onbedoeld erotisch.)

Grappig is wel dat ik uit mezelf reflectieverslagen ben gaan schrijven van mijn colleges. Dat is niet helemaal vergelijkbaar omdat ik het uit de losse pols doe, maar het zou in theorie een nuttig instrument kunnen zijn. Jammer dat het in de praktijk anders uitpakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_137957007
Intervisie vind ik erg nuttig! Ik zat vorig jaar, gewoon om het weer eens te doen, vrijwillig in een intervisiegroep bij mij op school. Ook een heel goede manier om met collega's te praten over het vak.

Hoe lerarenopleidingen dit invullen is vaak een kwestie van iets kunnen afstrepen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_137957760
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Grappig is wel dat ik uit mezelf reflectieverslagen ben gaan schrijven van mijn colleges. Dat is niet helemaal vergelijkbaar omdat ik het uit de losse pols doe, maar het zou in theorie een nuttig instrument kunnen zijn. Jammer dat het in de praktijk anders uitpakt.
Dat kan het ook zijn (het vereist natuurlijk wel een bereidheid om over jezelf heen te stappen), maar het pakt in de opleidingspraktijk anders uit. Jammer, want het kan idd enorm nuttig zijn.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_137964097
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nauwelijks, gelukkig.
Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2014 13:25:20 ]
pi_137970445
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 13:24 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).
Zo geef je het wel heel erg zwart wit weer. Ja, een groot deel is behoorlijk nutteloos, en nee, er is ook een heel groot deel waardevol. Je kunt uit bepaalde onderdelen die in de opleiding voorkomen best je voordeel mee doen. Bepaalde modellen waar jij niets aan hebt kan een ander wel iets aan hebben, en omgekeerd werkt dat ook zo uiteraard. Bepaalde onderdelen waarvan ik mijzelf afvroeg of ik ze ooit zou gaan gebruiken blijk ik later toch wel iets aan te hebben.
pi_137970576
Het is toch onbestaanbaar dat een WO-master voor een groot deel behoorlijk nutteloos is? Als ik naar zowel mijn bachelor als mijn master kijk is er misschien één procent dat niet echt nuttig was (wat dus nog wat anders is dan nutteloos). Als ik dat vergelijk met de opleiding tot eerstegraads docent word ik oprecht boos en verdrietig.
pi_137972834
Ik ben me momenteel aan het oriënteren om volgend schooljaar mijn papiertje tot 1e dan wel 2e graad te gaan halen.
Ik zou graag weten welke vakken ik met mijn achtergrond zou kunnen geven, maar merk dat de universiteiten die vraag niet gewend zijn. Je bent je vak, punt. Dat ik bedrijfskunde heb gedaan maar ook een grote maatschappelijke interesse heb, maakt niet uit. 1e graad M&O it is :')

Goed, wel nog gedoe om dit op school rond te krijgen. Ik werk op basis van ziektevervanging en ze kunnen geen garantie geven over het aantal uren voor volgend jaar.
Dus wellicht op zoek naar een andere school (opleiding uitstellen), jaartje fulltime bikkelen en dan een tijdje reizen 8-) ..........

MBO/HBO lijkt me trouwens ook hartstikke leuk, maar hoe komen jullie aan de vacatures? Ik heb diverse malen een open/gerichte sollicitatie gestuurd maar kwam er niet doorheen......
pi_137974667
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 17:00 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Zo geef je het wel heel erg zwart wit weer. Ja, een groot deel is behoorlijk nutteloos, en nee, er is ook een heel groot deel waardevol. Je kunt uit bepaalde onderdelen die in de opleiding voorkomen best je voordeel mee doen. Bepaalde modellen waar jij niets aan hebt kan een ander wel iets aan hebben, en omgekeerd werkt dat ook zo uiteraard. Bepaalde onderdelen waarvan ik mijzelf afvroeg of ik ze ooit zou gaan gebruiken blijk ik later toch wel iets aan te hebben.
Ik geloof best dat andere mensen iets hebben aan al die modelletjes. Maar waarom verplicht stellen i.p.v. ter ondersteuning aanbieden? Daarmee doe je precies wat ik zeg: mensen in een keurslijf duwen en een soort geforceerde reflectie opdringen. Compleet zinloos.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2014 19:20:32 ]
pi_137975159
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 19:42 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dat is niet per se van de laatste jaren. Ik ben vrij gesloten. Ik reflecteer heus wel op mezelf, en zie daar ook zeker het nut van in, maar op papier zetten is niet mijn sterkste punt. Ik werk er hard aan, ook privé.
Het is nogal brutaal om van mensen te eisen dat ze hun privézaken op tafel gooien en bovendien wordt je er bepaald niet voor beloond om eerlijk te zijn, zeververhaaltje met sociaal wenselijke antwoorden worden wel beloond. Ook enige ervaring mee bij mijn opleiding maar nog geen 25% van wat de toekomstige leraren moeten doorstaan. Wat een ellende.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_137976737
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 13:24 schreef Friek_ het volgende:

Dan moet je nu eens voorstellen dat jij als afgestudeerd filosoof niet zo vrijuit mag praten als dat je hier altijd doet, maar in een keurslijf wordt geduwd waarbij opleiders heilig overtuigd zijn van de kracht van allerlei hbo-achtige reflectiemodellen, regeltjes en portfolio's waarin vooral veel woorden staan. Als er iets tegennatuurlijk is na zo'n opleiding, dan is het dat wel (sprak ik als medefilosoof).
Ik zit als onderzoeker in een keurslijf van publicatiekwantiteit en het politiek zo knap mogelijk verpakken van mijn artikelen om ze in tijdschriften gepubliceerd te krijgen (na belachelijke commentaren van reviewers). Ik begrijp hoe groot de frustratie kan zijn en ik vind ook zeker dat elk ondermaats systeem verbeterd moet worden. Tegelijkertijd moet iedereen wel dingen doen die niet zinvol lijken en dat moet je maar gewoon op je nemen (let wel: leerlingen zullen zich vaak ook zo voelen!). Ik krijg dus de kriebels van een klaagcultuur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 24 maart 2014 @ 14:52:41 #274
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138114739
DDOS-attack op Magister. Het moet niet gekker worden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_138115907
Iemand nog een goede 1 april-grap in gedachten die ik bij mijn leerlingen kan uithalen? (VWO-klassen)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')