abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 19 december 2013 @ 19:01:33 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_134459343
PERSMIDDAG UTOPIA

Tientallen journalisten, fotografen en cameraploegen waren donderdagmiddag aanwezig bij de de rondleiding over het Utopia-terrein die SBS/Talpa voor de pers had georganiseerd. Aansluitend was er een vragenuurtje met John de Mol. FOK! was er ook bij. Hieronder het foto-verslag en wat interessante punten uit het vragenuurtje.

De panorama-foto's zijn aanklikbaar voor een grotere versie.


Eerste indruk van het terrein: hermetisch afgesloten. Blubberig, maar ook met een mooie groene weide. En natuurlijk...
... camera's all over the place:
131219_68600_Camera1.jpg
131219_68600_camera2.jpg
131219_68600_camera3.jpg

Dit zijn de huisdieren, stoïcijns onder het geflits en opgewonden gebabbel. De twee koeien werden altijd machinaal gemolken. Daarom is twee maanden geleden begonnen om ze met de hand te melken. Daar zijn ze inmiddels aan gewend.
131219_68600_koe.jpg
131219_68600_kippen.jpg

Dit is een vruchtbaar stuk land dat heel geschikt is om gewassen op te verbouwen. Zaden zullen ze zelf moeten kopen. Ook hier staat midden op het terrein weer een camera:
131219_68600_Vruchtbaar_land.jpg

De loods, links op de voorgrond ligt misschien wel een WC in wording:
131219_68600_Loods_met_op_de_voorgrond_de_WC.jpg
foto's hierboven en hieronder: klik voor vergroting
131219_68600_loods1.jpg

Het interieurvan de loods. Er hangen TL-buizen, maar die zijn alleen voor calamiteiten. Er is geen licht, tenzij de bewoners dat aanschaffen. Er hangen dus infrarood-camera's om ook in het donker beeld te hebben.
131219_68600_loods2.jpg

Communicatie met bewoners wordt gedaan via luidsprekers. Omdat ze zenders om hebben wordt het verstaan als ze terug praten. In de loods is een klein kamertje waar lege accu's van de zenders kunnen worden ingeleverd en volle weer opgehaald. Er is hierbij geen contact met de productie. Er is geen "dagboekkamer" of een soortgelijke ruimte. Er vinden geen gesprekken met de "Utopianen" plaats buiten het zicht van de camera's.

Toen volgde het vragenuurtje. Maar eerst een foto-moment met John natuurlijk.

131219_68600_JdM_op_de_fotos.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door Gert op 19-12-2013 20:37:22 ]
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  Moderator donderdag 19 december 2013 @ 19:02:03 #2
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_134459356
VRAGENUURTJE MET JOHN DE MOL OVER UTOPIA

131219_68600_Persco_JdM.jpg

De Mol leidt het vragenuurtje in met een korte introductie in woord en beeld. Utopia zal in tegenstelling tot eerdere RLS'en heel weinig "structuren" kennen. Er zijn geen spelopdrachten, er worden geen verhaallijnen gecreëerd. De enige spelstructuur is dat de bewoners eens per maand de gelegenheid krijgen om iemand te vervangen.

Zijn de deelnemers te vergelijken met die van bijvoorbeeld Big Brother of De Gouden Kooi?
De Mol: "Het type deelnemer dat geïnteresseerd is in deelname heeft ons verbaasd. Het niveau van de kandidaten is vergeleken met eerdere RLS'en hoog."

Hoe hoog is het startkapitaal van de bewoners?
"Dat vertellen we nog niet. Daar komen ze achter als ze op 31 december het terrein op gaan en de kluis openen die in de loods staat. Ik kan wel zeggen dat ik eerder in een talkshow heb geroepen dat het iets van 50.000 euro zou zijn, maar het wordt veel minder."

Wat is het prijzengeld?
"Ook dat vertellen we niet. Dat is ook niet de reden van de deelnemers om mee te willen doen, want ook zij weten dat bedrag nog niet."

In het filmpje zojuist werd gesproken over kijkers die "Utopiaan" kunnen worden. Wat houdt dat in?

"Utopianen, en dat kun je worden voor 2 euro 50 per maand, kunnen 24 uur per dag de streams bekijken. Ze kunnen camera's bedienen. Hun paspoort is nodig om toegang te krijgen tot het terrein, bijvoorbeeld als de bewoners een event organiseren waar ze heen willen. En ze zijn mede-beslisser over wie de nieuwe deelnemer wordt als er iemand wordt genomineerd en van het terrein wordt gestuurd.

Wat kunnen de bewoners zoal doen om geld te verdienen?
"Ze mogen events organiseren. Bijvoorbeeld: een groot scherm huren tijdens het WK straks, en een bekende voetballer uitnodigen om commentaar te geven. Maar ze mogen ook een honden opvangservice beginnen, als ze er achter komen dat die in Het Gooi onbetaalbaar is. Wat ze niét mogen is: giften aannemen of hun TV-exposure uitbuiten door reclame te maken."

Er kunnen bewoners naar huis worden gestuurd. Hoe gaat dat in zijn werk?

"Eén keer per maand kunnen de bewoners nominaties uitbrengen. Daarbij kunnen ze drie medebweoners nomineren, met 1, 2 en 3 punten. De twee bewoners met de meeste punten komen vervolgens in aanmerking om Utopia te verlaten. Degene die hem of haar gaat vervangen, moet vervolgens kiezen wiens plaats hij of zij gaat innemen."

Waarom is gekozen voor een nominatie-systeem? Om iemand eruit te kunnen werken als dat beter is voor de kijkcijfers?
"Hmmm... ja en nee. Wij gaan niet vertellen of manipuleren wie er in of uit moet. Maar nominaties zijn goed voor de groepsdynamiek, en brengt frisheid, levendigheid. En ja, dat is goed voor de kijkcijfers. Overigens hoéven de bewoners niemand te nomineren, laat dat duidelijk zijn! Als ze een jaar bij elkaar willen blijven, dan mag dat. Maar mijn ervaring leert dat dit vrijwel zeker niet het geval zal zijn."

Mogen de Utopianen de kippen en koeien slachten?
"Ja. De kippen mogen ze zelf slachten. Als ze een koe willen slachten dan zullen ze dat moeten láten doen."

Moeten de kandidaten iets ondertekenen dat ze niet zomaar uit het programma kunnen lopen?
"Utopia is geen gevangenis, als iemand wil stoppen dan mag dat. We hebben echter wel een borgsom per deelnemer vastgesteld, gebaseerd op zijn of haar financiële situatie. En die borgsom is vrij fors. Dus deelnemers die meedoen die zijn serieus van plan om iets op te bouwen, en zijn niet van plan om het maar eens even aan te zien of het wat voor hun is."

Wat gebeurt er al een familielid van een bewoner op sterven ligt?
"Dan mag zo iemand natuurlijk het terrein af, zonder consequenties."

Hebben de bewoners een dokter en tandarts tot hun beschikking?
"Als ze daarvoor betalen wel. De ziekekostenverzekering geldt niet in Utopia."

Mogen de bewoners geweld gebruiken?
"Tja, wat is geweld. Een duw of zo, dat moet kunnen. Maar zodra er geweld wordt gebruikt of dreigt te worden gebruikt dat bedreigend is voor iemands gezondheid dan grijpen we in. De bewaking kan overal op het terrein binnen 40 seconden optreden."

Tot slot vertelt De Mol nog dat ze een aantal dagen hebben proefgedraaid op het terrein, met kandidaten die het net niet waren geworden. Hij noemt het "onvoorstelbaar hoe creatief en innovatief mensen zijn. Deze drie dagen hebben dan ook geleid tot het bijstellen van omstandigheden. Het kon wel zwaarder."

DE DEELNEMERS
John de Mol beweerde tijdens de bovenstaande bijeenkomst dat aanstaand weekend een definitieve keus wordt gemaakt uit de resterende 40 kandidaten. Echter, in de persmap zat al een bijlage met daarin "korte biografieën van de bewoners". Precies 15. Ik ga er dus maar even van uit dat er iets mis is gegaan in de communicatie bij Talpa/SBS en dat dit "de" bewoners zijn. Maar het kan natuurlijk fake zijn.
Er zaten overigens geen foto's bij. Ik fotografeer de stencils nog en zet ze op FOK! Hier alvast de voornamen, leeftijden en beroepen:

Aike (34), management consultant
Andrea (52), massage-therapeute
Billy (31), levenskunstenaar
Charlotte (21), serveerster
Emil (28) Pro wrestler
Giorgio (20), HBO-student
Hakim (34), oliebollenbakker
Harold (38), beveiliger
Linda (23), paraveterinair
Paul (53), aannemer
Peter (35), voormalige café-eigenaar
Renica (39), thuisverpleegkundige
Rienk (29), zwerver
Ruud (24), telefoonverkoper
Vanessa (37), huisvrouw

Persoonlijk mis ik de F16-piloten, self made-miljonairs en tandartsen een beetje. Want de indruk werd door Talpa gewekt dat ook mensen met een zeer geslaagde maatschappelijke carrière in het Utopia-bootje zouden stappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gert op 19-12-2013 20:43:01 ]
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  Miss 200.000.000! donderdag 19 december 2013 @ 19:02:03 #3
367000 roos94
pi_134459357
Ben wel benieuwd. je hebt ook wel een kronkel in je kop als je daaraan meedoet

hoe de fuck doen ze dat ook met werk, hun huis etc? :')
  Miss 200.000.000! donderdag 19 december 2013 @ 19:04:27 #4
367000 roos94
pi_134459439
wel lekker een massage mens :P
  † In Memoriam † donderdag 19 december 2013 @ 19:09:59 #5
137949 Disana
pi_134459620
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:02 schreef Gert het volgende:

Hebben de bewoners een dokter en tandarts tot hun beschikking?
"Als ze daarvoor betalen wel. De ziekekostenverzekering geldt niet in Utopia."
Kijk aan, zoiets vermoedde ik al.

Gert, mooi verslag. Bedankt!
pi_134459653
Speelt Utopia zich in Nederland af? Aan de foto's te zien wel?
  donderdag 19 december 2013 @ 19:13:10 #7
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_134459723
Bedankt voor de info Gert! ^O^
pi_134459829
quote:
De bewaking kan overal op het terrein binnen 40 seconden optreden.
Geen regels geen rechtssysteem? -O-

Een oliebollenbakker :?
When everything is coming your way, you're in the wrong lane.
pi_134459875
'"Eén keer per maand kunnen de bewoners nominaties uitbrengen. Daarbij kunnen ze drie medebweoners nomineren, met 1, 2 en 3 punten. De twee bewoners met de meeste punten komen vervolgens in aanmerking om Utopia te verlaten. Degene die hem of haar gaat vervangen, moet vervolgens kiezen wiens plaats hij of zij gaat innemen."

Spannend dit.
Legt meteen druk op de nieuwe bewoner.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:19:05 #10
294600 espri
Ook wel bekend als Daafje :)
pi_134459951
Dank voor je uitgebreide verslag. Dus we kunnen toch vanaf het begin dat ze er in gaan, mee kijken *O*
  donderdag 19 december 2013 @ 19:21:47 #11
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_134460037
Ik zie die zwerver daar de boel wel opbouwen .. want de rest ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_134460101
ik heb silverlight verwijderd en er opnieuw opgezet en nu doen de streams het.
misschien help dit bij een ander ook.
pi_134460163
Even volgen deze. Kan best interessant worden.
  donderdag 19 december 2013 @ 19:26:41 #14
140484 snetje
Een Y hoort erbij
pi_134460208
Dank je Gert :) Ik mis de timmerman?
Wie achter de kudde aanloopt ... loopt in de stront !!
  donderdag 19 december 2013 @ 19:30:59 #15
160398 akveor
Ja, ik ben het...
pi_134460364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:23 schreef renevanlaaren het volgende:
ik heb silverlight verwijderd en er opnieuw opgezet en nu doen de streams het.
misschien help dit bij een ander ook.
Ik had hetzelfde probleem. En dezelfde oplossing... :)
_____________________
Русский военный корабль, иди нахуй!
pi_134460369
*O* Gert *O* Dank je wel........
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_134460374
Goed verslag Gert Ik neem aan dat je je hebt vemaakt ondertussen.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
pi_134460463
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:30 schreef akveor het volgende:

[..]

Ik had hetzelfde probleem. En dezelfde oplossing... :)
ja gelukkig nu beeld
pi_134460717
Geen slager.. Oh dear :D

Dank Gert ^O^
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_134460836
Wettelijk verboden je eigen koeien slachten, kippen mogen wel geplukt worden, dat levert spannende streams _O-
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_134460888
ik heb er nu al zin in....kan je het ook op tablet volgen?
pi_134460917
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:42 schreef Toverheks het volgende:
Wettelijk verboden je eigen koeien slachten, kippen mogen wel geplukt worden, dat levert spannende streams _O-
Gelukkig maar :+
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_134460943
Gert vraagje, kunnen we vanaf dag 1 de streams volgen of moeten we ook wachten tot de tv uitzending begint de 6 januarie dat ze ook tegelijk de strams aanslingeren???
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
pi_134461007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:44 schreef Soury het volgende:

[..]

Gelukkig maar :+
Ik moest ff google wat dit nu weer voor een woord was, maar is een dierenassistente dus als de koeien koorts hebben kan zei met de thermometer in de weer Linda (23), paraveterinair
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  † In Memoriam † donderdag 19 december 2013 @ 19:49:55 #25
137949 Disana
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')