quote:Op donderdag 19 december 2013 09:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
[..]
Van Jiri naar Everest Basecamp/ Kala Pattar en terug + eventuele zij-uitstapjes/ detours, afhankelijk van omstandigheden. Alles over land dus geen vliegtuigen enzo. Alles in m'n uppie, geen guides/ porters.
quote:Op donderdag 19 december 2013 09:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Mooie route, daar ben ik ook geweest. Aanrader! Gidsen heb je niet nodig, wel kan een boekje handig zijn. Tip: Trekking in the Everest region, compact boekje met duidelijke routebeschrijvingen, ook van minder bekende paden in die regio.
Ik denk dat jij de passen ook wel weet te warderen, ik heb Cho La gedaan. Hoe goed die te doen is zo vroeg in het jaar weet ik niet, ik was er in november-december.
Mocht je in zijn voor een extra hoog avontuur: Imja Tse (ca. 6000 m.) is goed te doen zonder enige klimervaring, je hebt wel een gids nodig en een klimvergunning. Dat maakt het wat prijzig (alles is relatief, ik was zo'n 500 dollar kwijt geloof ik, maar ik was met een paar anderen), maar het was wel een geweldige ervaring.
quote:Op donderdag 19 december 2013 10:17 schreef Drebbelman het volgende:
Die route heb ik vorig jaar ook gedaan, zeker aan raden (hetzelfde handige boekje als Sloggi gebruikt). Naast de Cho-La toen ook nog de Renjo-La pas gedaan, en van alle uitzichtpunten (Gokyo, 5th Lake, Kala Pattar) vond ik dit toch wel het mooiste uitzicht op Everest hebben. Via Thame weer teruggekeerd. Zeker aan te raden, en vooral een heerlijk rustige route itt de Gokyo vallei. Ik was er in oktober dus weet ook niet of dit in het voorjaar ook zo goed te doen is.
Als je de tijd hebt zou ik ook de monastery in Junbesi bezoeken. Ik ben daar destijds uitgenodigd in hun keuken en werd volgestopt met noodles en butter tea en kreeg nog een zak vol lekkernijen mee ook. Die gastvrijheid is onovertroffen en vind je bijvoorbeeld in het toeristische Tengboche nooit.
quote:Op donderdag 19 december 2013 10:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bedankt voor de link. Ik denk dat ik dat boekje ook bestel. Cho La is inderdaad ook een optie waar ik naar kijk en ik heb er in principe de tijd voor. Maar eerst ter plekke zien hoe de omstandigheden zijn kwa sneeuw enzo. Bovendien is dat een route die ik niet in m'n eentje ga doen dus dat doe ik alleen als er een leuk groepje is waar ik bij kan aanhaken.
Ik kijk ook erg uit naar het middle hills gedeelte (Jiri-Lukla). Rododendron begint te bloeien en middle hills zijn fantastisch kwa vogeltjes. Op m'n vorige trek heb ik ook zo genoten van die "lagere" bergen.
quote:Op donderdag 19 december 2013 10:19 schreef Sloggi het volgende:
De natuur is prachtig tussen Jiri en Lukla. Het is ook niet zo toeristisch, dat merk je ook wel aan de mensen. Op een gegeven moment zat ik 's avonds bij een gezin naar een Nepalese versie van Steven Seagal te kijken .
quote:Op donderdag 19 december 2013 10:20 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
Daar ga je geen spijt van krijgen inderdaad. Prachtige dorpjes en uitzichten op wat de Nepalezen hun 'heuvellland' noemen.
Het zijn wel wat zwaardere/langere dagen dan de dagen die je krijgt zodra je op de 'everest highway' komt vanaf Cheplung. Het is constant klimmen en dalen.
Welke btw?quote:Op donderdag 19 december 2013 10:42 schreef Drebbelman het volgende:
Ik had toen wat geinvesteerd in merino ondershirtjes, die zijn echt hemels bij elke temperatuur.
Het is duurder maar daar staat tegenover dat je het ook minder lang hoeft te huren. Ik denk dat ik beneden Namche geen donzen jas meer nodig heb en ook geen hele warme slaapzak. Dus het hele stuk van Jiri-Namche en Namche-Jiri hoef je dan niets te huren en niets extra te dragen. Ik zit overigens ook niet in het piek seizoen (oct-nov is drukker)quote:Op donderdag 19 december 2013 11:19 schreef Drebbelman het volgende:
Ik heb zelf geen ervaring met dingen huren in Namche, maar er zijn echt veel winkels en ik weet dat huren er mogelijk is. Gemiddeld genomen is het er wel duurder dan Kathmandu, want de spullen moet er ook naar toe gedragen worden.
Ik denk dat hij met die skills al meer weet/kan dan de meesten. Als backup zou je hem nog een GPS kunnen geven voor als hij verdwaald raakt in de mist ofzo. Kan een eenvoudige (evt tweedehands) zijn, zolang die maar coordinaten kan geven die je kunt matchen met de kaart.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Met welke leeftijd kan je een kind eigenlijk zelf laten hiken? Mijn zoon wil in de komende jaren met een vriend gaan hiken, en de heren willen gelijk Noorwegen of Zweden in duiken. Hij vind zelf dat hij al heel goed kan kaart lezen en een compas gebruiken want hij heeft er z'n scouting badges voor gehaald.
Maar aangezien hij dit voorjaar net 15 wordt, heb ik zo m'n bedenkingen.
Dat hij de natuur in wil, en vuurtje stoken etc ben ik helemaal voor, maar het moet wel verantwoord blijven natuurlijk. Dus een weekendje hiken in bv. de Eifel lijkt me een beter beginpunt. Wat zouden jullie doen?
Het jaar heb ik in ieder geval afgelopen dinsdag afgesloten met een tocht van 43 km met 1500 meter omhoog naar bedevaartsoord Banneux. De zware omstandigheden maakten de tocht extra heroïsch .quote:Op zondag 6 januari 2013 22:26 schreef knep het volgende:
Doelen voor 2013:
- Weer eens de kennedymars lopen Gehaald en binnen de 12 uur
- Groot aantal zware hikes in Eifel, Ardennen en Vogezen, zo rond de 25 à 30 km met 1000-1500 hm's. Mooie tochten gelopen in vooral de Eifel en Oostenrijk
- C1 basiscursus Alpinisme volgen Niet aan toegekomen, schuift naar 2014
- 2 à 3 4000ers beklimmen in Wallis Geen enkele 4000er, wel de Grossglockner en 2 x 3500+
Waarom niet deze zomer? Gewoon de weken vooraf een beetje wandelen met je rugzak om af en toe. Keertje weekendje oefenen op de veluwe of de ardennen en je weet het wel, of een dagje met rugzak 20 km duinen lopen..quote:Op zondag 29 december 2013 11:15 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil over 2 jaar (zomer 2015) een meerdaagse wandeltocht/trektocht gaan doen met een vriend. Hij heeft ervaring met dit soort tochten, dit heeft hij vroeger een aantal keer met zijn ouders in Noorwegen gedaan. Ik heb dus (afgezien van wat wandelingen tijdens vakanties) geen wandelervaring.
Dit jaar zijn we samen een week in Schotland geweest (hij was er 3 weken, ik ging 1 week mee). Dat lijkt me een mooie omgeving, maar helaas niet met een mooiweer garantie. Zelfde geld eigenlijk voor Noorwegen denk ik.
Dan zouden andere optie's de pyreneeën of de alpen zijn. Maar daarvan is het nadeel denk ik dat het heel erg op en neer is. We willen namelijk geen superzware tocht met heel veel hoogtemeters. Natuurlijk ontkom je er niet aan in bergachtig gebied, want als we alleen vlak willen kunnen we beter over het strand lopen.
Om een kleine inschatting te geven van hoe we er fysiek voor staan, we hebben in de vakantie de Ben Nevis beklommen en afgedaald in 6 uur tijd. Inclusief een flinke pauze boven aan de top. En allebei beschikken we over doorzettingsvermogen.
Leuk wel dat je dan op de heenweg een groepje indiërs inhaalt die al niet al te snel gingen, om ze vervolgens na een uur dalen weer tegen te komen. Toen vroegen ze hoe ver het nog was en of het slim was om door te gaan. Terwijl er 1 al er uit zag alsof hij bijna dood ging van vermoeidheid
Dat was eigenlijk omdat ik dit jaar nog met mijn vriendin op vakantie zou gaan en dan dat jaar daarna dan weer op "mannen" vakantie konquote:Op zondag 29 december 2013 20:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Waarom niet deze zomer? Gewoon de weken vooraf een beetje wandelen met je rugzak om af en toe. Keertje weekendje oefenen op de veluwe of de ardennen en je weet het wel, of een dagje met rugzak 20 km duinen lopen..
Maarehm, wat betreft bestemming: bergen zijn natuurlijk wel heel leuk ivm de afwisseling, het uitzicht en de frisse lucht. Zuidkant van de alpen is de beste optie wbt het weer. In het echt hooggebergte heb je veel kans op onweer, maar dit komt meestal eind van de middag. Ik heb een paar zomers gewerkt in de alpen en het kan verkeren, maar het is er altijd mooi. En ja, de tochten zijn wel wat zwaarder, maar des te relaxter is het lopen van hut naar hut.
Een tocht in scandinavie is ook prachtig. Noorwegen is ruiger dan zweden en bovendien veel duurder. In zuid zweden is het weer in de zomer vaak prima en de tochten zijn middelzwaar. Waar je heel mooi kan wandelen en kanoen is glaskogen:
http://glaskogen.se/
Je kunt daar voor een paar euro een kaartje kopen en dan in het gebied wandelen. Er zijn routes en shelters met vuurplaats en hout waar je dan gebruik van mag maken. Lekker fikken, forel vissen, bessen plukken en alcoholarm bier meezeulen... Superleuk, natuurlijk is het weer niet 100% zeker, maar dat is nergens in een leuk wandelgebeid...meestal zijn die groen, dus enigzins vochtig.
Ik kan je scandinavie als beginner prima aanraden, maar als je Ben Nevis echt leuk vond ga je de alpen ook echt leuk vinden. Dit is allemaal wel wat waarder en je moet je relaiseren dat het hooggebergte best gevaarlijk kan zijn. Niet enorm dramatisch (als je van de gletschers blijft en op de paden blijft), maar wel genoeg om je even in te lezen.
Als je zorgt voor de juiste spullen heb je de leukste vakantie ooit. Ik heb in ieder geval mijn favo vakantiebestemming: wildkamperen en wandelen, waar dan ook (in de winter is ook tof!)
Zou toch iets meer grip willen hebben. Althans, ze lijken me vrij gladjes.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Iemand deze al eens geprobeerd? Lijken me mooie schoenen voor wandelen, en zeker om mee te hebben op m'n fietstochten als reis/stadschoenen, lekker licht maar toch waterdicht...
[ afbeelding ]
Minimalistische schoen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:05 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Iemand deze al eens geprobeerd? Lijken me mooie schoenen voor wandelen, en zeker om mee te hebben op m'n fietstochten als reis/stadschoenen, lekker licht maar toch waterdicht...
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |