abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 18 december 2013 @ 18:59:34 #1
319308 Tink89
To live is to dance
pi_134413996


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 39 alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom ik deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn enorme ego, maar vooral wil ik er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 18 december 2013 @ 20:01:26 #2
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_134416950
Piet will be back...
Siesta & Fiesta!
pi_134417504
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:19 schreef zakschijt het volgende:
Piet is er niet meer, wen eraan en stop met nieuwe topics openen :W
Piet komt binnenkort weer terug. Als ie de ergste drukte met z'n echte werk achter de rug heeft.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 22:55:03 #4
91830 MaximusTG
pi_134429200
:') :W Let ook op de OP:

"maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven"
pi_134429750
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 22:55 schreef zakschijt het volgende:
Maar jullie kunnen wel een of andere flame hier beginnen, maar het is toch waar wat ik zeg? PietVerdriet zit niet meer op Fok. Dus waarom dit topic openen? :?
Omdat Piet een legende is en legendes leven door. Daarbij kunnen andere ook vragen beantwoorden. Zo hebben we een Mini-Piet, een Maxi-Piet en een Robin-Piet.
pi_134429855
Twee woorden: Jever en roomboter.
pi_134429902
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 22:52 schreef zakschijt het volgende:

[..]

Feit blijft dat piet was gebanned/hier nooit meer post. Meer van dit soort topics openen is dus onzinnig.
Zegt de newbie die pas geregistreerd was toen Piet z'n ban al bijna opgeheven was.....

Piet komt vanzelf wel terug, en zelfs als hij niet terugkomt dan mag deze reeks gewoon zo blijven heten :W

Edit: en nog gaan schelden in PM ook? Naar welke mod/FA moet ik de PM doorsturen?

[ Bericht 43% gewijzigd door Leandra op 18-12-2013 23:11:37 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134430352
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:11 schreef zakschijt het volgende:

[..]

Ik had geen idee dat je alleen een mening mag hebben als je al 1000 jaar op fok zit :')
Feit blijft dat ik gelijk heb. Piet ziet niet meer op Fok, dus dit topic is overbodig.
:W
Je hebt niet alleen een mening, maar vooral een afwijkende mening waarmee je topicverneukend bezig bent.

En je PM's kun je ook bij je houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_134430378
Niet zo happen op het trolletje.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134430640
Voor goeie sushi moet je in Düsseldorf zijn.
pi_134431453
Met een kater smorgens een zak paprikachips opentrekken. Heerlijk.
  woensdag 18 december 2013 @ 23:42:18 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_134432490
Kan het gewoon weer ontopic gaan?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 18 december 2013 @ 23:49:55 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_134433012
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:43 schreef zakschijt het volgende:

Nee? Topic gaat over Piet en die is er niet :W
Leer le-zen.
Topic gaat niet over Piet, maar over vragen aan Piet of anderen die raad kunnen geven.
De topicvervuiling en het getroll van jou begint zo langzamerhand erg irritant te worden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_134433122
Flikker eens op zeg. Topic gaat al eeuwen door met of zonder Piet als hij weer 's een ban heeft of niet. Al sinds 2004. Het topic heet zo. Of hij er nu is of niet. Mensen helpen elkaar hier met kookproblemen. En het heet zo. Klaar.

Doei. Ga maar in FB zeiken over het topic.

Zie net ineens dat er geen CUL FB topic (meer) is! :o Maargoed, kappen met zeikstralen en post tips als mensen er om vragen.
Ja doei.
pi_134433317
"Hé, wat doet dat rode knopje?"
Ja doei.
  woensdag 18 december 2013 @ 23:56:00 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_134433365
quote:
11s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef motorbloempje het volgende:
"Hé, wat doet dat rode knopje?"
^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_134434183
quote:
11s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef motorbloempje het volgende:
"Hé, wat doet dat rode knopje?"
:7

quote:
14s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:03 schreef Myraela het volgende:
Mini-Piet
Welnee! :@

Plus, je vergeet Myra-Piet! :*


Goed. Iemand een vraag? Wij hulpsinterklazen staan klaar.

Behálve als het over je kerstmaaltijd gaat, want daarvoor moet je hier wezen. ~:)
Let me see you stripped down to the bone
pi_134438980
Schaamteloos het Kerst-topic promoten!! :o

I like it *)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_134439035
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 20:10 schreef golfer het volgende:

[..]

Piet komt binnenkort weer terug. Als ie de ergste drukte met z'n echte werk achter de rug heeft.
Hoe weet je dat? Waarom reageert hij dan niet op mijn mailtje? Houdt hij meer van jou dan van mij? ;(
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 19 december 2013 @ 09:12:28 #20
319308 Tink89
To live is to dance
pi_134440148
Ik vroeg als allerlaatste in het vorige topic dus hoe ik het beste baklava kan maken voor zo'n 40 porties.

Iemand het perfecte recept? Als ik ga googlen kom ik 100 varianten tegen en ik zoek een ervaringsdeskundige die zeker weet dat een recept zorgt voor een lekker resultaat.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_134440260
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 07:03 schreef Isabeau het volgende:
Schaamteloos het Kerst-topic promoten!! :o

I like it *)
Hoi Isa! Wat ga jij allemaal met kerst eten? Of ging je naar 't VK? Ja toch? :o

Iemand hier trouwens nog wat leuke tips voor eendenborstfilet? Heb een paar gehaald voor een eerste hoofdgerecht, en gebruik dus de helft ervan per persoon. Ik zat te denken aan een puree van pomoen/zoete aardappel/kaneel erbij, maar ben dan nog niet uit wat ik precies met de eend zal doen. Wil het eigenlijk ook vrij simpel houden... heb laatst ergens eend op gemarineerd in 'iets met whisky', en dat was best lekker, maar andere ideeën zijn welkom!
Ja doei.
  donderdag 19 december 2013 @ 09:20:28 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_134440308
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hoi Isa! Wat ga jij allemaal met kerst eten? Of ging je naar 't VK? Ja toch? :o

Iemand hier trouwens nog wat leuke tips voor eendenborstfilet? Heb een paar gehaald voor een eerste hoofdgerecht, en gebruik dus de helft ervan per persoon. Ik zat te denken aan een puree van pomoen/zoete aardappel/kaneel erbij, maar ben dan nog niet uit wat ik precies met de eend zal doen. Wil het eigenlijk ook vrij simpel houden... heb laatst ergens eend op gemarineerd in 'iets met whisky', en dat was best lekker, maar andere ideeën zijn welkom!
Heb vorig jaar een lekkere eend gemaakt met honing. Geen hoogstandje, maar wel lekker. Wacht even, ik zoek het recept voor je op :)

Edit: deze http://www.ah.nl/allerhan(...)ng-en-kaneel?rq=eend en deze http://www.ah.nl/allerhan(...)appelglazuur?rq=eend zijn goed bevallen vorig jaar.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_134440450
Dat klinkt wel lekker ja! En kan volgens mij prima met m'n pompoen/zoete aardappelpuree! :9 Thanks!
Ja doei.
pi_134444089
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hoi Isa! Wat ga jij allemaal met kerst eten? Of ging je naar 't VK? Ja toch? :o

Iemand hier trouwens nog wat leuke tips voor eendenborstfilet? Heb een paar gehaald voor een eerste hoofdgerecht, en gebruik dus de helft ervan per persoon. Ik zat te denken aan een puree van pomoen/zoete aardappel/kaneel erbij, maar ben dan nog niet uit wat ik precies met de eend zal doen. Wil het eigenlijk ook vrij simpel houden... heb laatst ergens eend op gemarineerd in 'iets met whisky', en dat was best lekker, maar andere ideeën zijn welkom!
De eendenborst marineren is altijd een goed idee en is relatief weinig werk, je kan een droge marinade maken van bijvoorbeeld zout, peper, basterdsuiker, knoflook, rozemarijn, thijm en oregano. Of een natte marinade van sinaasappelsap en cointreau.

Wat ook lekker is en nog minder tijd kost je je eendenborst bakken en als je op 75% bent blus je af met een flinke scheut gembersiroop. De suiker in de siroop gaat carameliseren en als de eendenborsten mooi goud geel zijn zijn ze klaar. Of je bakt ze en vlak voor dat ze klaar zijn lak je ze met perenstroop.

Genoeg opties met eendenborst.
eten!!!
pi_134444265
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:20 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Heb vorig jaar een lekkere eend gemaakt met honing. Geen hoogstandje, maar wel lekker. Wacht even, ik zoek het recept voor je op :)

Edit: deze http://www.ah.nl/allerhan(...)ng-en-kaneel?rq=eend en deze http://www.ah.nl/allerhan(...)appelglazuur?rq=eend zijn goed bevallen vorig jaar.
Die eendenborsten op de foto van linkje 2 zijn dus flink verbrand, te ver gebakken en het bord ziet er dramatisch uit, niet echt het goede voorbeeld.
eten!!!
pi_134445084
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:18 schreef motorbloempje het volgende:

Hoi Isa! Wat ga jij allemaal met kerst eten? Of ging je naar 't VK? Ja toch? :o

Iemand hier trouwens nog wat leuke tips voor eendenborstfilet? Heb een paar gehaald voor een eerste hoofdgerecht, en gebruik dus de helft ervan per persoon. Ik zat te denken aan een puree van pomoen/zoete aardappel/kaneel erbij, maar ben dan nog niet uit wat ik precies met de eend zal doen. Wil het eigenlijk ook vrij simpel houden... heb laatst ergens eend op gemarineerd in 'iets met whisky', en dat was best lekker, maar andere ideeën zijn welkom!
:Y :Y ik ga naar de UK :+

En eendenborstfilet vind ik lekker zoals Ross het laatst heeft gemaakt, en dat was met even aanbraden, dan even in de oven en met een portsaus er bij. Maar geen idee hoe precies :@
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_134445166
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hoi Isa! Wat ga jij allemaal met kerst eten? Of ging je naar 't VK? Ja toch? :o

Iemand hier trouwens nog wat leuke tips voor eendenborstfilet? Heb een paar gehaald voor een eerste hoofdgerecht, en gebruik dus de helft ervan per persoon. Ik zat te denken aan een puree van pomoen/zoete aardappel/kaneel erbij, maar ben dan nog niet uit wat ik precies met de eend zal doen. Wil het eigenlijk ook vrij simpel houden... heb laatst ergens eend op gemarineerd in 'iets met whisky', en dat was best lekker, maar andere ideeën zijn welkom!
Ik zag laatst iemand op tv lekker ingewikkeld doen, eerst het velletje verwijderen, dan die eendeborst garen, heel langzaam geloof ik, en dan het velletje bakken en er weer opplakken. Het idee was geloof ik dat de eendeborst aan de rand niet te ver gaarde doordat het vel knapperig gebakken moet worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134445350
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 09:12 schreef Tink89 het volgende:
Ik vroeg als allerlaatste in het vorige topic dus hoe ik het beste baklava kan maken voor zo'n 40 porties.

Iemand het perfecte recept? Als ik ga googlen kom ik 100 varianten tegen en ik zoek een ervaringsdeskundige die zeker weet dat een recept zorgt voor een lekker resultaat.
Baklava maak je met filo deeg. Hoe je baklava precies maakt is niet te zeggen, elke regio, elke stad en elke familie heeft wel weer een ander recept, maar bladerdeeg hoort er nooit in.

Wat je veel ziet is baklava met walnoten, pistache, amandelen of een combinatie van die 3. Zelf vind ik gedroogde abrikozen en honing erg lekker in een baklava. Ik maak een baklava door de laagjes filo in te smeren met warme honing en die op te stapelen, na een laag of 7 filo doe ik er een laag vulling tussen. Zo ga ik door tot ik 3 lagen vulling heb en sluit weer af met de filo. Vervolgens snij je de baklava in stukjes (niet helemaal door, maar wel zo dat je later makkelijk kan portioneren) en bak je hem in een minute of 25 op 180 graden af. Uit de oven halen en overgieten met suikersiroop. Af laten koelen en portioneren.
eten!!!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 19 december 2013 @ 13:02:49 #29
414785 sirdanilot
pi_134446270
Hoi, ik heb voor vanavond een Tiramisu recept nodig. Maar niet zomaar een.

- Geen rauwe eidooiers. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar het is voor een grote groep en ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat. Rauw eiwit mag op zich wel (dan zeg ik gewoon niks en de andere kokers vinden dat ook prima, maar rauwe dooier niet :') ).
- Liefst niet met te veel mascarpone, want dat is nogal duur voor ons studenten. Ik heb gehoord dat je de mascarpone half kune vervangen door slagroom?
- Verder doen we er amaretto in, of dat nu hoort of niet, haha ;)
- Dus nee, het wordt misschien niet de authentieke versie, maar dat maakt niet uit joh. Als ik het voor mezelf zou maken, zou ik het wel authentiek doen met eierdooiers.

Een precies recept met hoeveelheden hoeft niet hoor, maar een korte beschrijving is wel handig. Hoeveelheden google ik wel even.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134446329
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:02 schreef sirdanilot het volgende:
Hoi, ik heb voor vanavond een Tiramisu recept nodig. Maar niet zomaar een.

- Geen rauwe eidooiers. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar het is voor een grote groep en ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat. Rauw eiwit mag op zich wel (dan zeg ik gewoon niks en de andere kokers vinden dat ook prima, maar rauwe dooier niet :') ).
- Liefst niet met te veel mascarpone, want dat is nogal duur voor ons studenten. Ik heb gehoord dat je de mascarpone half kune vervangen door slagroom?
- Verder doen we er amaretto in, of dat nu hoort of niet, haha ;)
- Dus nee, het wordt misschien niet de authentieke versie, maar dat maakt niet uit joh. Als ik het voor mezelf zou maken, zou ik het wel authentiek doen met eierdooiers.

Een precies recept met hoeveelheden hoeft niet hoor, maar een korte beschrijving is wel handig. Hoeveelheden google ik wel even.
Ik ben heel toevallig net de tiramisutaart aan het bekijken....
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/1005276/tiramisutaart/
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 19 december 2013 @ 13:07:51 #31
414785 sirdanilot
pi_134446429
Die ziet er ook lekker uit, maar ik heb het over een toetje voor maar liefst 23 personen. Ik denk dus aan een paar grote schalen tiramisu ;) Lekker makkelijk te maken ook.

Ik vraag me af wat voor diner we voorgeschoteld krijgen, dat was voorgaande jaren vaak niet veel soeps. Zoals stamppot met appels en pakjesjus met uitjes :( Tsja, dat krijg je nu eenmaal met een groep niet-culi mensen hè :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134447002
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:02 schreef sirdanilot het volgende:
Hoi, ik heb voor vanavond een Tiramisu recept nodig. Maar niet zomaar een.

- Geen rauwe eidooiers. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar het is voor een grote groep en ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat. Rauw eiwit mag op zich wel (dan zeg ik gewoon niks en de andere kokers vinden dat ook prima, maar rauwe dooier niet :') ).
- Liefst niet met te veel mascarpone, want dat is nogal duur voor ons studenten. Ik heb gehoord dat je de mascarpone half kune vervangen door slagroom?
- Verder doen we er amaretto in, of dat nu hoort of niet, haha ;)
- Dus nee, het wordt misschien niet de authentieke versie, maar dat maakt niet uit joh. Als ik het voor mezelf zou maken, zou ik het wel authentiek doen met eierdooiers.

Een precies recept met hoeveelheden hoeft niet hoor, maar een korte beschrijving is wel handig. Hoeveelheden google ik wel even.
http://www.lifestylefood.com.au/recipes/2083/easy-tiramisu deze, is erg lekker en makkelijk!
pi_134447019
Beste Piet,
Iki heb van de week gort, bloedworst, rodekool met daarnaast en salade gegeten.
Nou vraagt de slager bij het kopen van de bloedworst,:" traditioneel of boudin noir"?
Ik heb van allebij wat meegenomen maar eigenlijk weet ik niet eens hoe die boudin noir klaar te maken.
Dus heb ik het maar langzaam gebakken als een saucisse tot het wat steviger werd van binnen.
Van het resultaat werd ik niet echt blij.
Vraag is dus, hoe moet ik boudin noir klaar maken?
pi_134447036
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:02 schreef sirdanilot het volgende:
Hoi, ik heb voor vanavond een Tiramisu recept nodig. Maar niet zomaar een.

- Geen rauwe eidooiers. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar het is voor een grote groep en ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat. Rauw eiwit mag op zich wel (dan zeg ik gewoon niks en de andere kokers vinden dat ook prima, maar rauwe dooier niet :') ).
Eieren au bain marie opkloppen met suiker en wat amaretto. Dan krijg je wel minder lucht maar zijn ze niet meer rauw.

quote:
- Liefst niet met te veel mascarpone, want dat is nogal duur voor ons studenten. Ik heb gehoord dat je de mascarpone half kune vervangen door slagroom?
Liever niet natuurlijk, Maar als je het doet zou ik voor de zekerheid wat gelatine aan je recept toevoegen.

quote:
- Verder doen we er amaretto in, of dat nu hoort of niet, haha ;)
En terecht, Marsala is leuk maar amaretto is gewon lekkerder

quote:
- Dus nee, het wordt misschien niet de authentieke versie, maar dat maakt niet uit joh. Als ik het voor mezelf zou maken, zou ik het wel authentiek doen met eierdooiers.
Het belangrijkste is dat je het lekker krijgt authentieke is leuk, maar als het vervolgens mislukt of niet lekker is heb je er niets aan.

quote:
Een precies recept met hoeveelheden hoeft niet hoor, maar een korte beschrijving is wel handig. Hoeveelheden google ik wel even.
Eieren au bain marie met wat suiker en amaretto luchtig kloppen. Koud roeren, slagroom lobbig slaan, gelatine weken, en oplossen in wat koffie, terug koelen tot een graat of 10. mascarpone vermengen op smaak maken met suiker, amaretto en koffie, ei mengsel erdoorheen spatelen, slagroom erdoorheen spatelen. Op een bodem van langevingers die besprenkelt zijn met koffie en amaretto storten. Eventueel kan je meer lagen koek/mengsel maken. Afwerken met cacao poeder
eten!!!
pi_134447039
Als je een pasje van de groothandel kan bemachtigen, daar hebben ze eigeel en wit in pak (gepasteurideerd). Vind ik zelf ook wel zo veilig...
pi_134447088
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:07 schreef sirdanilot het volgende:
Die ziet er ook lekker uit, maar ik heb het over een toetje voor maar liefst 23 personen. Ik denk dus aan een paar grote schalen tiramisu ;) Lekker makkelijk te maken ook.

Ik vraag me af wat voor diner we voorgeschoteld krijgen, dat was voorgaande jaren vaak niet veel soeps. Zoals stamppot met appels en pakjesjus met uitjes :( Tsja, dat krijg je nu eenmaal met een groep niet-culi mensen hè :')
Hij kan natuurlijk ook in een schaal/schalen he ;) Denk dat deze op de een of andere manier ook wel zwaar is in vergelijking met normale tiramisu (wat ik meestal ook al aardig machtig vind).
pi_134447218
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:22 schreef Thorical het volgende:
Beste Piet,
Iki heb van de week gort, bloedworst, rodekool met daarnaast en salade gegeten.
Nou vraagt de slager bij het kopen van de bloedworst,:" traditioneel of boudin noir"?
Ik heb van allebij wat meegenomen maar eigenlijk weet ik niet eens hoe die boudin noir klaar te maken.
Dus heb ik het maar langzaam gebakken als een saucisse tot het wat steviger werd van binnen.
Van het resultaat werd ik niet echt blij.
Vraag is dus, hoe moet ik boudin noir klaar maken?
Bakken of grillen, tot gaar. Het klinkt alsof je het goed gedaan hebt.
eten!!!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 19 december 2013 @ 13:39:40 #38
414785 sirdanilot
pi_134447606
quote:
*O*

Ja ! Dit is perfect ! Dank je wel !

Voor hoeveel personen is dit ongeveer? Ik denk 4? Dan doe ik het x5. Maar misschien hebben we dan over?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134447684
zal ff mn boek erop na slaan, daar heb ik hm uit

is voor vier inderdaad, best machtig dus maal 5 is prima
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 19 december 2013 @ 14:00:33 #40
414785 sirdanilot
pi_134448396
Nou ja ik beslis op basis van het budget of we x4 of x5 doen.

Wordt nog leuk dit ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134457322
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:02 schreef sirdanilot het volgende:
Hoi, ik heb voor vanavond een Tiramisu recept nodig. Maar niet zomaar een.

- Geen rauwe eidooiers. Ik heb er zelf geen bezwaar tegen, maar het is voor een grote groep en ik heb geen zin om verantwoordelijk te zijn als er iets misgaat. Rauw eiwit mag op zich wel (dan zeg ik gewoon niks en de andere kokers vinden dat ook prima, maar rauwe dooier niet :') ).
- Liefst niet met te veel mascarpone, want dat is nogal duur voor ons studenten. Ik heb gehoord dat je de mascarpone half kune vervangen door slagroom?
- Verder doen we er amaretto in, of dat nu hoort of niet, haha ;)
- Dus nee, het wordt misschien niet de authentieke versie, maar dat maakt niet uit joh. Als ik het voor mezelf zou maken, zou ik het wel authentiek doen met eierdooiers.

Een precies recept met hoeveelheden hoeft niet hoor, maar een korte beschrijving is wel handig. Hoeveelheden google ik wel even.
Ik ga ook tiramisu met amaretto maken. O+ Ik gebruik dan ook bitterkoekjes in plaats van lange vingers. Nouja, harde bitterkoekjes. Amaretti.

Misschien is dat ook wat voor jullie.
pi_134457472
Al schiet je daar eigenlijk niets mee op, als het budget erg belangrijk is. Want lange vingers kosten geen flikker natuurlijk.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 december 2013 @ 13:28:42 #43
414785 sirdanilot
pi_134486880
Het was echt heel lekker :D Iedereen gaf complimenten !

Ik had eerst veel moeite met het room-mengsel stijf te krijgen, ik heb het maar in de blender gedaan uiteindelijk en toen was het in een paar seconden gebeurd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 20 december 2013 @ 13:53:05 #44
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134487832
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 13:22 schreef Thorical het volgende:
Beste Piet,
Iki heb van de week gort, bloedworst, rodekool met daarnaast en salade gegeten.
Nou vraagt de slager bij het kopen van de bloedworst,:" traditioneel of boudin noir"?
Ik heb van allebij wat meegenomen maar eigenlijk weet ik niet eens hoe die boudin noir klaar te maken.
Dus heb ik het maar langzaam gebakken als een saucisse tot het wat steviger werd van binnen.
Van het resultaat werd ik niet echt blij.
Vraag is dus, hoe moet ik boudin noir klaar maken?
Van kookjij.nl:

"Franse tak van mijn Fam. Pocheerde de worst in zijn geheel met laurierbladen en kruidnagels op 70 graden in de oven voor ongeveer 20 minuten. Echt honderd keer beter dan bakken!"
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 20 december 2013 @ 13:56:14 #45
97745 Thorical
finding a way
pi_134487966
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:53 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Van kookjij.nl:

"Franse tak van mijn Fam. Pocheerde de worst in zijn geheel met laurierbladen en kruidnagels op 70 graden in de oven voor ongeveer 20 minuten. Echt honderd keer beter dan bakken!"
Met de volgende bloedworst ga ik dat eens proberen en dan hoop ik dat de boudin noir dan wel "lekker"is.
pi_134503404
Als ik gefrituurde garnalen maak, met panko, hoe moet ik dat dan aanpakken? Eerst bloem en ei? Ik las ook ergens eerst door tempura? Kruiden? Hoe lang moet ik ze bakken? Nog tips voor saus?
pi_134506589
ik zoek een lekker recept met vis. we houden van pittig maar niet wéér ikan bali of iets dergelijks. Europees of Arabisch met een bite, zeg maar. :Y)
Suggesties?
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  zaterdag 21 december 2013 @ 00:13:23 #48
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134511360
Een Indiase viscurry?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134518033
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:27 schreef Sjaam het volgende:
Als ik gefrituurde garnalen maak, met panko, hoe moet ik dat dan aanpakken? Eerst bloem en ei? Ik las ook ergens eerst door tempura? Kruiden? Hoe lang moet ik ze bakken? Nog tips voor saus?
Ik zag een Thaise mevrouw (bij de Hairy Bikers (8> ) die ze eerst door gekruid zelfrijzend bakmeel (met zout en peper) haalde, dan door ei losgeklopt met ijswater, en dan de panko. Leek mij wel een geslaagde combinatie.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_134522625
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:13 schreef Isegrim het volgende:
Een Indiase viscurry?
Strak plan! Dankjewel voor deze goede tip :)
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
pi_134522858
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 december 2013 22:33 schreef Aiko_ het volgende:
ik zoek een lekker recept met vis. we houden van pittig maar niet wéér ikan bali of iets dergelijks. Europees of Arabisch met een bite, zeg maar. :Y)
Suggesties?
Je zou ook eens kunnen kijken wat ze in het Carabisch gebied en Mexico met vis doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 21 december 2013 @ 14:32:07 #52
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134523843
Wat is volgens jullie de beste manier om knoflook te bewaren? Wij hebben ze op een droge donkere plek liggen, maar bij ons beginnen ze altijd binnen no time te groeien!
  zaterdag 21 december 2013 @ 14:50:17 #53
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134524395
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 14:32 schreef Bienelientjee het volgende:
Wat is volgens jullie de beste manier om knoflook te bewaren? Wij hebben ze op een droge donkere plek liggen, maar bij ons beginnen ze altijd binnen no time te groeien!
Goede knoflook nemen..
Bij het Turkse winkeltje hier op het plein haal ik altijd (Franse) roze knoflook, kost een euro per bol maar die bollen hebben ten eerste veel meer smaak dan de (Chinese) witte knoflook, de tenen zijn groter en zelfs na 2 maanden in een keukenkastje zijn ze nog niet uitgedroogd of uitgelopen en kan je ze nog prima gebruiken in een gerecht.
pi_134525614
Ik ga een portsaus maken maar ik kan geen kalfs fond vinden kan ik daar ook wild fond voor gebruiken, die heb ik nog staan namelijk of toch beter een ander soort fond ?
pi_134527147
PIET KOM ALSJEBLIEFT TERUG IK HEB JE NODIG VOOR KERSTMIS (vorig jaar jouw recept voor eend, jaar daarvoor hertenbiefstuk met cranberrysaus op jouw aanraden en vijgen met spek)

Is kwartel een goed idee als hoofdgerecht of te klein? en wat is een lekker recept voor gevulde kwartel?
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 21 december 2013 @ 17:20:31 #56
414785 sirdanilot
pi_134528027
Is alle roze knoflook dan van betere kwaliteit dan de witte? Ik koop meestal wat ik het eerste zie, soms zijn ze een beetje roze, meestal niet. Als dit zo is pak ik vaker de roze denk ik.

Eend is zó lekker hadden wij vorig jaar met kerst. Hij moest wel 4u in de oven maar dan heb je ook wat. En het vet dat eraf kwam heb ik gezuiverd en gaf alles waar je het in deed een heerlijk rijke smaak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134528463
Roze knoflook is wat subtieler en zoeter van smaak. Vind ik lekkerder dan gewone knoflook
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_134528670
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:43 schreef Sorella het volgende:
Ik ga een portsaus maken maar ik kan geen kalfs fond vinden kan ik daar ook wild fond voor gebruiken, die heb ik nog staan namelijk of toch beter een ander soort fond ?
Ik zou er geen wildfond voor gebruiken, ik denk dat dat te uitgesproken van smaak is..
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 21 december 2013 @ 17:50:28 #59
63722 z80
I fink you freaky
pi_134528836
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 14:32 schreef Bienelientjee het volgende:
Wat is volgens jullie de beste manier om knoflook te bewaren? Wij hebben ze op een droge donkere plek liggen, maar bij ons beginnen ze altijd binnen no time te groeien!
ik haal de bol uit elkaar en doe de losse teentjes in een bakje in de vriezer. vlak voor gebruik de benodigde hoeveelheid uit het bakje halen en even laten liggen om te ontdooien.
1 bol krijg ik wel op tijd op maar een tros is te veel van het goede.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zaterdag 21 december 2013 @ 18:09:48 #60
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134529274
Ik koop gewoon nieuwe knoflook als de oude me niet meer bevalt.
  zaterdag 21 december 2013 @ 18:10:53 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134529298
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:43 schreef Sorella het volgende:
Ik ga een portsaus maken maar ik kan geen kalfs fond vinden kan ik daar ook wild fond voor gebruiken, die heb ik nog staan namelijk of toch beter een ander soort fond ?
Kip/gevogelte ligt dichter bij kalf.
Maar wildfond zal vast ook lekker zijn hoor. Wel krachtiger. Misschien dan wat minder van gebruiken?
pi_134531652
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 december 2013 17:43 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zou er geen wildfond voor gebruiken, ik denk dat dat te uitgesproken van smaak is..
Daar ben ik dus ook een beetje bang voor
pi_134531663
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 18:10 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Kip/gevogelte ligt dichter bij kalf.
Maar wildfond zal vast ook lekker zijn hoor. Wel krachtiger. Misschien dan wat minder van gebruiken?
Gevogelte fond heb ik wel zien staan dan koop ik die wel.
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:34:56 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134531689
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 16:47 schreef Fokpop het volgende:
PIET KOM ALSJEBLIEFT TERUG IK HEB JE NODIG VOOR KERSTMIS (vorig jaar jouw recept voor eend, jaar daarvoor hertenbiefstuk met cranberrysaus op jouw aanraden en vijgen met spek)

Is kwartel een goed idee als hoofdgerecht of te klein? en wat is een lekker recept voor gevulde kwartel?
Een kwartel is te klein voor een hoofdgerecht. Ik vind kwartels lekker om te ontbenen, dan te vullen met bv in tomatensap of bouillon gekookte rijst, kipgehakt
Hier hoe een kwartel te ontbenen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:36:59 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_134531759
Piet!!! O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:37:40 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134531788
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:34 schreef Sorella het volgende:

[..]

Gevogelte fond heb ik wel zien staan dan koop ik die wel.
Gekochte fond is waardeloos. Maak een bouillon van een paar kippenpoten, ui, prei, peperkorrel, foelie, laurierblad etc maar geen zout, paar uur trekken, zeven, inkoken.
Afkoelen en in ijsblokjes zakjes in de vriezer, je wilt nooit meer zonder zitten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:38:50 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134531828
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 17:20 schreef sirdanilot het volgende:
Is alle roze knoflook dan van betere kwaliteit dan de witte? Ik koop meestal wat ik het eerste zie, soms zijn ze een beetje roze, meestal niet. Als dit zo is pak ik vaker de roze denk ik.

Eend is zó lekker hadden wij vorig jaar met kerst. Hij moest wel 4u in de oven maar dan heb je ook wat. En het vet dat eraf kwam heb ik gezuiverd en gaf alles waar je het in deed een heerlijk rijke smaak.
Meeste roze komt uit frankrijk en is een andere soort dan die witte bollen, die komen meestal uit china en zijn oud.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134531900
The legend returns _O_
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134531963
Piet, ik heb een tijdje terug verse tomatensoep gemaakt.
De dag daarna was deze zuur.. Hoe kan ik dat volgende keer voorkomen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:44:51 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134532050
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:42 schreef roos85 het volgende:
Piet, ik heb een tijdje terug verse tomatensoep gemaakt.
De dag daarna was deze zuur.. Hoe kan ik dat volgende keer voorkomen?
Pan soep geforceerd koelen door hem in een bak met ijswater te zetten en dan in de koelkast.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:48:03 #71
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_134532185
*O* Piet!
  zaterdag 21 december 2013 @ 19:48:48 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134532218
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:40 schreef habitue het volgende:
The legend returns _O_
Ik ben geen legende, ik ben een religie.
Zeg af en toe wat verstandige dingen, en mensen maken daar een hoop fuzz over.
Neem JC, die zei dat het toch leuk zou zijn dat mensen wat aardiger tegen elkaar waren. Werd tegen een boom gespijkerd, en men viert dat nog steeds.
Ik zei een modje de waarheid en werd een maand gebanned, schold niet, zei gewoon wat hij deed.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134532338
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pan soep geforceerd koelen door hem in een bak met ijswater te zetten en dan in de koelkast.
Dankje ^O^
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_134532417
Welkom terug piet.

Ik weet niet of ik wel zin heb om ook nog een fond te maken maar ik zet kippenpoten,prei en foelie wel op mijn boodschappen lijst (komt altijd wel van pas)
pi_134532474
*O* *O* Piet is terug *O* *O*
pi_134532501
Piet! *O* *O* *O*
pi_134532520
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben geen legende, ik ben een religie.
Zeg af en toe wat verstandige dingen, en mensen maken daar een hoop fuzz over.
Neem JC, die zei dat het toch leuk zou zijn dat mensen wat aardiger tegen elkaar waren. Werd tegen een boom gespijkerd, en men viert dat nog steeds.
Ik zei een modje de waarheid en werd een maand gebanned, schold niet, zei gewoon wat hij deed.
Godslastering is van alle tijden. Maar welkom terug!
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_134532525
Piet ik heb geen culinaire vragen, maar ik wil wel even laten weten hoe tof ik het vind dat je weer terug bent!
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:08:34 #79
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134532915
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben geen legende, ik ben een religie.
Zeg af en toe wat verstandige dingen, en mensen maken daar een hoop fuzz over.
Neem JC, die zei dat het toch leuk zou zijn dat mensen wat aardiger tegen elkaar waren. Werd tegen een boom gespijkerd, en men viert dat nog steeds.
Ik zei een modje de waarheid en werd een maand gebanned, schold niet, zei gewoon wat hij deed.
Jezus ben je niet maar wie bereidde eigenlijk het laatse avondmaal? ;)
Goed dat je weer terug bent met je expertise, hebben we vooral deze feestdagen weer keihard nodig ^O^

(Kan je niet ook soort onderdeel van de crew worden? Genoeg jonge modjes die het beter denken te weten dan mensen met ervaring maar er zijn er maar weinig die zoveel goede (kook)tips geven als jij.
crew kan minder makkelijk geband worden)

En meteen ook maar een culinaire vraag, hoe maak ik een goede demi-glace saus?
en hoe lang is dat houdbaar? (helaas geen goed werkende vriezer,roomijs smelt zelfs, 't enige ijs dat er vormt is op de wanden van de vriezer)
pi_134533008
Piet, welkom terug!

Wat staat er met de Kerst op jouw menu eigenlijk?
pi_134533073
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben geen legende, ik ben een religie.
Zeg af en toe wat verstandige dingen, en mensen maken daar een hoop fuzz over.
Neem JC, die zei dat het toch leuk zou zijn dat mensen wat aardiger tegen elkaar waren. Werd tegen een boom gespijkerd, en men viert dat nog steeds.
Ik zei een modje de waarheid en werd een maand gebanned, schold niet, zei gewoon wat hij deed.
Ga koken kreng
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_134533159
:'( Welkom terug, Piet _O_.
pi_134533188
En uiteraard welkom terug *O*
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:14:52 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134533195
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 17:35 schreef -J-D- het volgende:
Roze knoflook is wat subtieler en zoeter van smaak. Vind ik lekkerder dan gewone knoflook
Kennelijk is daar ook nog verschil in want de roze knoflook die ik koop is vrij groot (zo breed als een mandarijn, misschien iets groter) en heeft een pittige, aardse smaak, niet echt zoet.


Qua maat is die in elk geval een stuk groter dan de standaard knoflook van de supermarkten, de verse knoflook komt er overigens bij in de buurt qua grootte en smaak.
Ik denk dat dat dezelfde knoflook is alleen is de smaak nog wat milder omdat het vers is.
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:23:44 #85
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134533585
De verloren zoon!
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:26:30 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134533685
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:08 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Jezus ben je niet maar wie bereidde eigenlijk het laatse avondmaal? ;)
Goed dat je weer terug bent met je expertise, hebben we vooral deze feestdagen weer keihard nodig ^O^

(Kan je niet ook soort onderdeel van de crew worden? Genoeg jonge modjes die het beter denken te weten dan mensen met ervaring maar er zijn er maar weinig die zoveel goede (kook)tips geven als jij.
crew kan minder makkelijk geband worden)

En meteen ook maar een culinaire vraag, hoe maak ik een goede demi-glace saus?
en hoe lang is dat houdbaar? (helaas geen goed werkende vriezer,roomijs smelt zelfs, 't enige ijs dat er vormt is op de wanden van de vriezer)
de bouillon die ik net beschreef nog verder inkoken dan fond. Dit is dan de basis voor je sauzen. Is in de koelkast maar een paar dagen houdbaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:27:42 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_134533731
Welkom terug Piet! ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:28:20 #88
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134533756
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

de bouillon die ik net beschreef nog verder inkoken dan fond. Dit is dan de basis voor je sauzen. Is in de koelkast maar een paar dagen houdbaar.
Ik had ook ergens iets gelezen over een espagnolesaus maken en die dan verder inkoken.
maar een goede bouillon/fond goed inkoken kan dus ook?
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:28:29 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134533762
quote:
4s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:10 schreef fotostarter het volgende:
Piet, welkom terug!

Wat staat er met de Kerst op jouw menu eigenlijk?
Geen idee, ga deze kerst niet koken. Heb de afgelopen 2 kersten voor de hele familie gekookt en daar ga ik nu eten.
Vanavond was het friet en kroketten.
Vooraf een pompoensoep met jacobsschelpen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:32:05 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134533907
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:28 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik had ook ergens iets gelezen over een espagnolesaus maken en die dan verder inkoken.
maar een goede bouillon/fond goed inkoken kan dus ook?
Een espangole is, net als fond en de demi glace een basissaus waar anderen op baseerd, zoals je een bechamel gebruikt voor bv een kaassaus, of een champigon roomsaus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:41:21 #91
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134534273
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een espangole is, net als fond en de demi glace een basissaus waar anderen op baseerd, zoals je een bechamel gebruikt voor bv een kaassaus, of een champigon roomsaus
Weer wat geleerd :) Meteen fijn dat je er weer bent :Y)
  zaterdag 21 december 2013 @ 20:42:53 #92
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134534328
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee, ga deze kerst niet koken. Heb de afgelopen 2 kersten voor de hele familie gekookt en daar ga ik nu eten.
Vanavond was het friet en kroketten.
Vooraf een pompoensoep met jacobsschelpen.
Je doet het simpel klinken maar ik ga er ergens wel meteen vanuit dat het zelfgemaakte frieten waren en handgemaakte kroketten.. :)

En groot gelijk dat je met kerst eens niet kookt, ook koks moeten eens de recepten van andere (hobby)koks proeven.
Lijkt me alleen voor een professional wel moeilijk om de hobby-producten van een ander te beoordelen.
aan de andere kant.. met tips kan je een hoop mensen verder helpen en heb je op die manier ook weer plezier van je werk.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 21 december 2013 @ 21:10:35 #93
414785 sirdanilot
pi_134535609
Een espagnole ken ik gewoon als 'bruine basissaus', staat ook in mijn oude vertrouwde blueband kookboekje (echt super handig kookboekje, alleen overal waar normaal 'boter' zou staan staat 'BlueBand' :') )
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 21 december 2013 @ 22:40:54 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134539965
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 21:10 schreef sirdanilot het volgende:
Een espagnole ken ik gewoon als 'bruine basissaus', staat ook in mijn oude vertrouwde blueband kookboekje (echt super handig kookboekje, alleen overal waar normaal 'boter' zou staan staat 'BlueBand' :') )
Search text "kookboekje"
If "Blueband" replace "Boter"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 december 2013 @ 22:42:13 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134540015
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:42 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Je doet het simpel klinken maar ik ga er ergens wel meteen vanuit dat het zelfgemaakte frieten waren en handgemaakte kroketten.. :)

En groot gelijk dat je met kerst eens niet kookt, ook koks moeten eens de recepten van andere (hobby)koks proeven.
Lijkt me alleen voor een professional wel moeilijk om de hobby-producten van een ander te beoordelen.
aan de andere kant.. met tips kan je een hoop mensen verder helpen en heb je op die manier ook weer plezier van je werk.
Niets tegen eenvoudig eten, liever een goedgemaakte hutspot met klapstuk dan gepruts met pakjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134540041
Ik zit alweer aan de boter, hoor. Lekker met een glas witte wijn met spa.
  zaterdag 21 december 2013 @ 22:48:23 #97
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134540280
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 22:42 schreef Adomas het volgende:
Ik zit alweer aan de boter, hoor. Lekker met een glas witte wijn met spa.
Piet is weer terug hoor, die hoeft niet meer verleid te worden met rare recepten en misbaksels ;)
pi_134551424
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:27 schreef Sjaam het volgende:
Als ik gefrituurde garnalen maak, met panko, hoe moet ik dat dan aanpakken? Eerst bloem en ei? Ik las ook ergens eerst door tempura? Kruiden? Hoe lang moet ik ze bakken? Nog tips voor saus?
Ik kick 'm nog even nu Piet terug is, en zodat Robin het hopelijk ook leest want ik vermoed dat ik daar moet zijn voor winnende tip!
( en ook bedankt voor de tip die ik al had gekregen, zeker het proberen waard)
  zondag 22 december 2013 @ 10:02:52 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134551524
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 09:54 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Ik kick 'm nog even nu Piet terug is, en zodat Robin het hopelijk ook leest want ik vermoed dat ik daar moet zijn voor winnende tip!
( en ook bedankt voor de tip die ik al had gekregen, zeker het proberen waard)
Garnalen pellen maar staart eraan laten
Maak tempurabeslag, met wat zout en peper
Garnalen door tempura halen, dan door de panko, dan frituren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134551833
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:14 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kennelijk is daar ook nog verschil in want de roze knoflook die ik koop is vrij groot (zo breed als een mandarijn, misschien iets groter) en heeft een pittige, aardse smaak, niet echt zoet.
[ afbeelding ]

Qua maat is die in elk geval een stuk groter dan de standaard knoflook van de supermarkten, de verse knoflook komt er overigens bij in de buurt qua grootte en smaak.
Ik denk dat dat dezelfde knoflook is alleen is de smaak nog wat milder omdat het vers is.
In Nederland zijn veel meer soorten te koop. Je moet alleen even weten waar. Eemlook is zo'n bedrijf. Kweekt zelf ieder jaar 150 soorten knoflook. Je kunt knoflook nu nog in de grond stoppen. Dan kun je volgend niet alleen de bol eten maar ook de bloem (indien aanwezig) en de stengel.
  zondag 22 december 2013 @ 10:27:30 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134551845
Net als gember heeft knoflook een mooie bloem
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134552087
Tot bloei komt hij bij mij niet omdat dat ten koste gaat van de groei van de bol. Maar ze zijn heerlijk.

Mocht je in salades knoflook willen toevoegen zonder met een:kegel te lopen. Het groen van de uitgelopen bol vervangt een teentje knoflook prima.
  zondag 22 december 2013 @ 10:53:16 #103
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552234
*O* *O* *O* PIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O*
pi_134552311
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:53 schreef RobinOok het volgende:
*O* *O* *O* PIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O*
Je komt zowat klaar...
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134552347
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:53 schreef RobinOok het volgende:
*O* *O* *O* PIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O*
Ondanks de blijde terugkeer van O+ PIET O+ - Robin, toch even een vraag aan jou..
a) heb je wel eens zelf kroepoek gemaakt (van garnalen en tapiocameel dus)
b) zo ja, hoe lang bleef dat dat knapperig na het bakken?

Ik serveer zelfgemaakte kroepoek bij een amuse op tweede kerstdag en ik wil even weten wanneer ik uiterlijk aan het frituren moet slaan. Mijn testbatch van gisteren is al helemaal opgegaan, vandaar. :@ :s)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 22 december 2013 @ 11:00:43 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552386
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:53 schreef RobinOok het volgende:
*O* *O* *O* PIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!! *O* *O* *O*
Hee scheet, heb je gemist
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 11:01:49 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552408
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:58 schreef minilot het volgende:

[..]

Ondanks de blijde terugkeer van O+ PIET O+ - Robin, toch even een vraag aan jou..
a) heb je wel eens zelf kroepoek gemaakt (van garnalen en tapiocameel dus)
b) zo ja, hoe lang bleef dat dat knapperig na het bakken?

Ik serveer zelfgemaakte kroepoek bij een amuse op tweede kerstdag en ik wil even weten wanneer ik uiterlijk aan het frituren moet slaan. Mijn testbatch van gisteren is al helemaal opgegaan, vandaar. :@ :s)
Oeh, dat moet ik ook een keer doen, noordzeegarnalenkroepoek, jum
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 11:02:44 #108
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552425
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 09:54 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Ik kick 'm nog even nu Piet terug is, en zodat Robin het hopelijk ook leest want ik vermoed dat ik daar moet zijn voor winnende tip!
( en ook bedankt voor de tip die ik al had gekregen, zeker het proberen waard)
Ik heb het zelf niet zo op tempura. Tempura is ook veel moeilijker om perfect te krijgen. Maar als je toch tempura wilt, hier staan "mijn tips": http://www.aziatische-ingredienten.nl/tempura-meel/

Maar ik zou dus panko garnalen maken. Volgens dit filmpje (zonder geluid, maar is ook niet nodig):

(pellen, staartje eraan laten, rug open snijden, darmkanaal eruit, plat duwen, eventueel bestrooien met smaakmakers (zout, peper, chilipoeder?), dan door de maizena halen, goed afkloppen, door losgeklopt ei halen, in bak panko duwen, frituren op 170C.
  zondag 22 december 2013 @ 11:03:31 #109
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552440
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 10:56 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Je komt zowat klaar...
Dat ziet er bij mij toch heel anders uit. :+
pi_134552447
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oeh, dat moet ik ook een keer doen, noordzeegarnalenkroepoek, jum
Ik kan reeds uit ervaring melden dat dat inderdaad erg lekker is! :D :Y

Ik koop nooit meer kroepoek!
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 22 december 2013 @ 11:05:18 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552478
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:03 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat ziet er bij mij toch heel anders uit. :+
Dank je voor dat stukje "Kopfkino"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 11:06:36 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552502
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:03 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik kan reeds uit ervaring melden dat dat inderdaad erg lekker is! :D :Y

Ik koop nooit meer kroepoek!
Kan ook met makreel, kabeljauw, hmm ik zie mogelijkheden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134552532
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan ook met makreel, kabeljauw, hmm ik zie mogelijkheden
Ha, precies mijn gedachte toen het zo goed gelukt was! :Y
Kroepoek van makreel staat al op mijn todolijst van januari. *)

Kreeft lukt vast ook, al blijft er misschien bij het frituren wat weinig van de subtiele smaak over..
Let me see you stripped down to the bone
pi_134552545
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dank je voor dat stukje "Kopfkino"
Haha dat verwoordt je goed
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 22 december 2013 @ 11:10:09 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552570
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:58 schreef minilot het volgende:

[..]

Ondanks de blijde terugkeer van O+ PIET O+ - Robin, toch even een vraag aan jou..
a) heb je wel eens zelf kroepoek gemaakt (van garnalen en tapiocameel dus)
b) zo ja, hoe lang bleef dat dat knapperig na het bakken?

Ik serveer zelfgemaakte kroepoek bij een amuse op tweede kerstdag en ik wil even weten wanneer ik uiterlijk aan het frituren moet slaan. Mijn testbatch van gisteren is al helemaal opgegaan, vandaar. :@ :s)
Nee, nog nooit zelfgemaakt. Wat cool man! Heb je foto's gemaakt?

Ik kan me niet voorstellen dat zelfgemaakte kroepoek veel eerder slap zouden worden dan die uit de winkel. Zolang je ze maar eerst helemaal af laat koelen en dan luchtdicht (dichtgeknoopt zakje) bewaart. Voor de zekerheid er een stukje keukenpapier bij doen, voor als er toch nog vochtige lucht in zou zitten, maar dat is vast niet nodig.
  zondag 22 december 2013 @ 11:12:01 #116
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552615
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hee scheet, heb je gemist
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hee scheet, heb je gemist
Niet meer zo lang wegblijven hoor. Fuck die kutmods, nu strafte je ons, niet die sukkel, die zit er niet mee.
  zondag 22 december 2013 @ 11:12:02 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552616
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:08 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, precies mijn gedachte toen het zo goed gelukt was! :Y
Kroepoek van makreel staat al op mijn todolijst van januari. *)

Kreeft lukt vast ook, al blijft er misschien bij het frituren wat weinig van de subtiele smaak over..
Beetje zonde van de kreeft, maar krab is een idee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 11:14:13 #118
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552672
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:12 schreef RobinOok het volgende:

[..]


[..]

Niet meer zo lang wegblijven hoor. Fuck die kutmods, nu strafte je ons, niet die sukkel, die zit er niet mee.
Had een einde jaarsspurt op het werk, moest nog voor kerst een hoop geld binnenkomen, budgetten moesten worden toegekend en projecten/programma's worden afgetekend cq offertes ervoor geprocureerd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 11:15:43 #119
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134552704
Nou, vooruit dan. Al was het fijn geweest om dat even te weten. Nu waren we allemaal in rouw gedompeld!
pi_134552706
Ik zou t bij garnaal houden. Denk dat het niet voor niets is dat garnalenkroepoek het populairst is. Geloof ook dat het met de smaak het beste werkt.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134552729
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik zou t bij garnaal houden. Denk dat het niet voor niets is dat garnalenkroepoek het populairst is. Geloof ook dat het met de smaak het beste werkt.
Laats bij KVW lieten ze zien dat er nog maar heel weinig garnaal in de kroepoek zat. Of ik vergis me...
Ah, hierzo http://keuringsdienstvanw(...)everingen/15-11-2012
  zondag 22 december 2013 @ 11:17:31 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134552746
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:15 schreef FutureFairytale het volgende:
Ik zou t bij garnaal houden. Denk dat het niet voor niets is dat garnalenkroepoek het populairst is. Geloof ook dat het met de smaak het beste werkt.
Populair in Nederland, in azie wordt veel makreelkroepoek gegeten, en bonitokroepoek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134553086
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:10 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nee, nog nooit zelfgemaakt. Wat cool man! Heb je foto's gemaakt?

Ik kan me niet voorstellen dat zelfgemaakte kroepoek veel eerder slap zouden worden dan die uit de winkel. Zolang je ze maar eerst helemaal af laat koelen en dan luchtdicht (dichtgeknoopt zakje) bewaart. Voor de zekerheid er een stukje keukenpapier bij doen, voor als er toch nog vochtige lucht in zou zitten, maar dat is vast niet nodig.
Dacht ik al, merci! :) Heb wat slechte telefoonfoto's want ik kon mijn camera nergens vinden, maar ik zal ze binnenkort wel even laten zien :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_134553234
quote:
4s.gif Op zondag 22 december 2013 11:16 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Laats bij KVW lieten ze zien dat er nog maar heel weinig garnaal in de kroepoek zat. Of ik vergis me...
Ah, hierzo http://keuringsdienstvanw(...)everingen/15-11-2012
Ha, die zal ik eens kijken waneer ik weer een computer in de buurt heb (zit nu mobiel en ben onderweg). Mijn kroepoek bestond in elk geval voor de helft uit garnaal :)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 22 december 2013 @ 11:59:02 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134553654
Dit weekeinde voor het eerst weer tomaten gekocht, de laatste eigen kweek was op. Damn, wat een smaakverschil.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 december 2013 @ 12:20:13 #126
414785 sirdanilot
pi_134554139
Makreelkroepoek? Dát klinkt interessant...hier vind ik een recept, maar ze koken het kroepoekdeeg ipv stomen, en ze pletten het ipv in dunne plakjes snijden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 22 december 2013 @ 12:36:24 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134554558
Ik heb net nieuwjaarsrolletjes gemaakt, dunne opgerolde wafels die ik ga vullen met slagroom.
Nodig
Een wafelijzer voor platte wafels
Beslag
1 heel ei (groot)
1 eiwit
Snuf zout
120 gram suiker
75 gram meel
75 gram maizena
30 gram gesmolten boter
Vanille (ik gebruik mijn zelfgemaakte extract)
CUL / Vanille-extract of siroop maken, experiment
Het ei, eiwit en zout losslaan, dan de suiker en de vanille toevoegen. Schuimig roeren. Als alle suiker is opgelost voorzichtig maizena en meel toevoegen en heel voorzichtig doorroeren tot gladde massa (1 minuut, niet langer, je wiltgeen glutenvorming). Dan de gesmolten boter erbij en deze er doorroeren.
Uur laten rusten.
Wafelijzer warm maken en met een kwastje beetje inboteren, ook al heb je een antiaanbakijzer.
Ongeveer een eetlepel beslag gebruiken en bakken tot goudbruin. Dan de wafel eruit nemen met een siliconenspatel ging dat het best. Snel om een steel van een houten lepel of een aanzetstaal rollen. Vuurvaste vingers nodig. Als je het niet snel genoeg doet gaat hij scheuren. Na c.a. 30 seconden is de wafel hard en heeel bros.
Af laten koelen.
Dit recept is genoeg voor ca 8-10 rolletjes.
Sla slagroom stijf, doe dit in een spuitzak en vul de rolletjes voorzichtig.
Goddelijk lekker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 12:40:15 #128
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_134554678
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb net nieuwjaarsrolletjes gemaakt, dunne opgerolde wafels die ik ga vullen met slagroom.
Nodig
Een wafelijzer voor platte wafels
Beslag
1 heel ei (groot)
1 eiwit
Snuf zout
120 gram suiker
75 gram meel
75 gram maizena
30 gram gesmolten boter
Vanille (ik gebruik mijn zelfgemaakte extract)
CUL / Vanille-extract of siroop maken, experiment
Het ei, eiwit en zout losslaan, dan de suiker en de vanille toevoegen. Schuimig roeren. Als alle suiker is opgelost voorzichtig maizena en meel toevoegen en heel voorzichtig doorroeren tot gladde massa (1 minuut, niet langer, je wiltgeen glutenvorming). Dan de gesmolten boter erbij en deze er doorroeren.
Uur laten rusten.
Wafelijzer warm maken en met een kwastje beetje inboteren, ook al heb je een antiaanbakijzer.
Ongeveer een eetlepel beslag gebruiken en bakken tot goudbruin. Dan de wafel eruit nemen met een siliconenspatel ging dat het best. Snel om een steel van een houten lepel of een aanzetstaal rollen. Vuurvaste vingers nodig. Als je het niet snel genoeg doet gaat hij scheuren. Na c.a. 30 seconden is de wafel hard en heeel bros.
Af laten koelen.
Dit recept is genoeg voor ca 8-10 rolletjes.
Sla slagroom stijf, doe dit in een spuitzak en vul de rolletjes voorzichtig.
Goddelijk lekker.
klinkt fantastisch!
Mijn extract is ook al lekker donker geworden
  zondag 22 december 2013 @ 12:40:53 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134554701
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 12:40 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

klinkt fantastisch!
Mijn extract is ook al lekker donker geworden
Mijne heeft de kleur van donkere thee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 12:42:35 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134554768
Heb mijzelf trouwens een kidde gekocht, zo een horeca slagroomspuit met gascapsules. Ga er allerlei leuke schuimen mee maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 12:49:36 #131
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_134554984
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb mijzelf trouwens een kidde gekocht, zo een horeca slagroomspuit met gascapsules. Ga er allerlei leuke schuimen mee maken.
Zit er nog verschil tussen die goedkope en die dure spuiten? Wij hebben zo een van de makro, de goedkoopste. Is wel echt heel lekker en zo gemakkelijk
pi_134555160
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 11:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Populair in Nederland, in azie wordt veel makreelkroepoek gegeten, en bonitokroepoek.
Populair in Europa, Amerika en Australië ;).
Azië weet ik niet; weet alleen dat de toko's hier ook alleen maar garnaal verkoopt. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo lekker als garnaal.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 22 december 2013 @ 12:55:08 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134555191
quote:
99s.gif Op zondag 22 december 2013 12:49 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Zit er nog verschil tussen die goedkope en die dure spuiten? Wij hebben zo een van de makro, de goedkoopste. Is wel echt heel lekker en zo gemakkelijk
Kwaliteit van de sluitringen en het kunnen nakopen ervan. Een kidde is een werkpaard dat dagelijks wordt gebruikt. De sluitringen etc zijn degelijk, en als ze versleten zijn kan je ze nakopen. Bij een goedkope macro aanbieding kan dat lastiger zijn. Maar als je hem niet dagelijks meermaals vult gaat ie waarschijnlijk erg lang mee, en een echte kidde is een keer of 2-3 zo duur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 12:56:54 #134
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134555252
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 12:54 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Populair in Europa, Amerika en Australië ;).
Azië weet ik niet; weet alleen dat de toko's hier ook alleen maar garnaal verkoopt. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet zo lekker als garnaal.
Niets tegen garnalen verder, maar met vis is ook lekker.
Ansjoviskroepoek schiet mij net in het hoofd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134556738
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik heb het zelf niet zo op tempura. Tempura is ook veel moeilijker om perfect te krijgen. Maar als je toch tempura wilt, hier staan "mijn tips": http://www.aziatische-ingredienten.nl/tempura-meel/

Maar ik zou dus panko garnalen maken. Volgens dit filmpje (zonder geluid, maar is ook niet nodig):

(pellen, staartje eraan laten, rug open snijden, darmkanaal eruit, plat duwen, eventueel bestrooien met smaakmakers (zout, peper, chilipoeder?), dan door de maizena halen, goed afkloppen, door losgeklopt ei halen, in bak panko duwen, frituren op 170C.
Het hoeft van mij ook niet persee met tempura, maar dat is wat ik veel lees op internet (eerst tempura dan panko). Als dat overbodig is doe ik het liever niet, want gedoe en zooi. Ik denk dat ik het eerst probeer zonder tempura, dus wat jij zegt, als dat niks wordt kan het nog met tempura... Bedankt!
pi_134556815
Ik heb nog een paar appels liggen die nodig op moeten. Daar wou ik straks appelmoes van maken :9. Maar nu zie ik ook nog een peer liggen. Is dat lekker om die er ook doorheen te doen?
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 13:42:39 #137
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134556857
Piet. O+ Welkom terug! O+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 22 december 2013 @ 14:29:02 #138
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134559460
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 13:38 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Het hoeft van mij ook niet persee met tempura, maar dat is wat ik veel lees op internet (eerst tempura dan panko). Als dat overbodig is doe ik het liever niet, want gedoe en zooi. Ik denk dat ik het eerst probeer zonder tempura, dus wat jij zegt, als dat niks wordt kan het nog met tempura... Bedankt!
Oh, tempura èn panko, dat vind ik helemaal een gruwel! Niet doen hoor!
pi_134560357
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 13:41 schreef Postbus100 het volgende:
Ik heb nog een paar appels liggen die nodig op moeten. Daar wou ik straks appelmoes van maken :9. Maar nu zie ik ook nog een peer liggen. Is dat lekker om die er ook doorheen te doen?
Met hoeveel appels?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_134562674
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 14:48 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Met hoeveel appels?
Oja, goed punt. 2 goudrenetten en 4 elstars.
Peer is de Conference.
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 15:42:39 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134562911
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 13:41 schreef Postbus100 het volgende:
Ik heb nog een paar appels liggen die nodig op moeten. Daar wou ik straks appelmoes van maken :9. Maar nu zie ik ook nog een peer liggen. Is dat lekker om die er ook doorheen te doen?
Ja, maar niet door een zeef halen, dan smaakt zelfgemaakte net als uit blik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 15:50:28 #142
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_134563269
Vanavond maak ik varkenshaas en meestal doe ik dat op gevoel maar vandaag wil ik mijn vleesthermometer gebruiken omdat ik het niet thuis klaar maak. Hoeveel graden houd ik aan?
  zondag 22 december 2013 @ 15:56:13 #143
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134563538
65 - 68 graden voor roze. 75 voor helemaal gaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134563832
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 15:36 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Oja, goed punt. 2 goudrenetten en 4 elstars.
Peer is de Conference.
Kan denk wel. Maakt de smaak nog iets zachter.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 22 december 2013 @ 16:04:01 #145
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_134563849
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
65 - 68 graden voor roze. 75 voor helemaal gaar.
Dank!
pi_134564117
Merci,
bij deze zitten de peer en de appels in een pan :9
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 16:27:11 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134564691
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 16:13 schreef Postbus100 het volgende:
Merci,
bij deze zitten de peer en de appels in een pan :9
Lekker
Zelfgemaakte grove is veel lekkerder dan gekochte.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134564902
Jij zou het ook niet pureren, Piet? (met een staafmixer bijvoorbeeld)
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 16:35:01 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134565020
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 16:32 schreef Postbus100 het volgende:
Jij zou het ook niet pureren, Piet? (met een staafmixer bijvoorbeeld)
nee, en kort koken, dat het net uit elkaar begint te vallen en je nog echt structuur hebt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134565527
Hij is klaar. In één woord: za-lig. Zeker nu hij nog warm is.
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 16:47:30 #151
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134565564
Prakken met een stamppot-stamper, krijg je veel meer een compote ipv een moes.
pi_134565628
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 16:47 schreef SiGNe het volgende:
Prakken met een stamppot-stamper, krijg je veel meer een compote ipv een moes.
Is een idee, maar ik denk dat dat bij mij niet meer hoeft. Ik heb met de pollepel de laatste grote stukken kapot geduwd, voor de rest heeft 'ie al een vrij fijne structuur.
Somebody that I used to know
  zondag 22 december 2013 @ 16:49:58 #153
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134565686
Beetje drank erdoor is soms ook erg lekker, hoeft niet eens zoveel te zijn.
  zondag 22 december 2013 @ 17:10:49 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134566673
Calvados uiteraard
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 17:12:59 #155
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134566770
Drambuie, whiskey, rum..

Of een klein beetje honing, ook lekker.
pi_134569075
Ik zoek inspiratie voor een tussengerecht. Andere gangen zijn niet bekend. Geen soepen denk ik, of een hele bijzondere. Weet jij iets piet?
  zondag 22 december 2013 @ 18:25:43 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134569718
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 18:09 schreef Hagelkaas het volgende:
Ik zoek inspiratie voor een tussengerecht. Andere gangen zijn niet bekend. Geen soepen denk ik, of een hele bijzondere. Weet jij iets piet?
Hoeveel gangen zijn er?
Wat dacht je van een tempura van courgette?
Bitterbal van stoofvlees van wild?
Plakje zelfgemaakte pate foie gras?
Bloemkoolsoep met jacobsschelpen?
Salade van rucola met pijnboompitten, tomtomtomaatjes, appel en gebakken geitenkaas?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134570514
quote:
99s.gif Op zondag 22 december 2013 12:49 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Zit er nog verschil tussen die goedkope en die dure spuiten? Wij hebben zo een van de makro, de goedkoopste. Is wel echt heel lekker en zo gemakkelijk
Als je ze heel intensief gebruikt (Zoals op een feestje, om honderden ballonnen lachgas te vullen :@ :+ ) dan willen die goedkope nog wel eens ontploffen. Je cilinder knalt er dan met draaidop en al vanaf omdat het ventiel vastvriest, en door de overdruk vliegt vervolgens je cilinder met dop met niet al te toffe snelheid door de kamer heen.
  zondag 22 december 2013 @ 18:48:32 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134570558
quote:
2s.gif Op zondag 22 december 2013 18:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als je ze heel intensief gebruikt (Zoals op een feestje, om honderden ballonnen lachgas te vullen :@ :+ ) dan willen die goedkope nog wel eens ontploffen. Je cilinder knalt er dan met draaidop en al vanaf omdat het ventiel vastvriest, en door de overdruk vliegt vervolgens je cilinder met dop met niet al te toffe snelheid door de kamer heen.
LOL
Ik zie het voor me.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134570637
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 18:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Ik zie het voor me.
Het raam stond gelukkig open. De dop hebben we nog terug gevonden, de cilinder niet.
  zondag 22 december 2013 @ 18:51:27 #161
63722 z80
I fink you freaky
pi_134570657
Piet wat is jou recept voor een lekkere runderbouillon. het mag de hele dag op staan.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 22 december 2013 @ 19:04:52 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134571131
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 18:51 schreef z80 het volgende:
Piet wat is jou recept voor een lekkere runderbouillon. het mag de hele dag op staan.
Stuk rundvlees, iets wat veel heeft bewogen, bv beenschijf
Prei, ui, peen, laurierblad, knolselder, foelie, peterselie, peperkorrel
Met Koud water opzetten en lekker laten trekken.
Ik spaar afsnijdsels van vlees, kipkarkassen, etc op in de vriezer en dat gaat er allemaal in.
Rode wijn erbij is ook lekker.
Een tomaat ook, net als 1 ansjovisje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 december 2013 @ 19:23:42 #163
63722 z80
I fink you freaky
pi_134571987
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stuk rundvlees, iets wat veel heeft bewogen, bv beenschijf
Prei, ui, peen, laurierblad, knolselder, foelie, peterselie, peperkorrel
Met Koud water opzetten en lekker laten trekken.
Ik spaar afsnijdsels van vlees, kipkarkassen, etc op in de vriezer en dat gaat er allemaal in.
Rode wijn erbij is ook lekker.
Een tomaat ook, net als 1 ansjovisje.
lekker standaard dus. iets wat ik eigenlijk al verwachte. morgen even op jacht naar een mooi stuk vlees met bot incl merg.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 22 december 2013 @ 19:25:38 #164
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134572055
Waarom braad je dat niet eerst lekker aan?
  zondag 22 december 2013 @ 19:38:27 #165
63722 z80
I fink you freaky
pi_134572563
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 19:25 schreef RobinOok het volgende:
Waarom braad je dat niet eerst lekker aan?
omdat je alle smaak uit het vlees on het water wilt hebben. het vlees is bijzaak zodra de bouillon klaar is.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  zondag 22 december 2013 @ 19:40:22 #166
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134572644
Daar gaat geen smaak bij verloren, er komt er alleen eentje bij, die van Maillard.
  zondag 22 december 2013 @ 19:52:27 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134573261
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 19:40 schreef RobinOok het volgende:
Daar gaat geen smaak bij verloren, er komt er alleen eentje bij, die van Maillard.
Klopt. Maar dat is niet altijd wenselijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134574055
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 14:29 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Oh, tempura èn panko, dat vind ik helemaal een gruwel! Niet doen hoor!
Hahaha oke oke ik doe niks!! Alleen panko, is ook wel zo makkelijk.
pi_134576713
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoeveel gangen zijn er?
Wat dacht je van een tempura van courgette?
Bitterbal van stoofvlees van wild?
Plakje zelfgemaakte pate foie gras?
Bloemkoolsoep met jacobsschelpen?
Salade van rucola met pijnboompitten, tomtomtomaatjes, appel en gebakken geitenkaas?
Bitterballen met wild, dat lijkt me geweldig. Behalve het wild verder klassieke bereiding van een bitterbal aanhouden? Wildbouillon voor de salpicon?

Waar kan ik ze mee serveren? Alleen twee bitterballen op je bord is wat karig :P
  zondag 22 december 2013 @ 20:53:43 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134577172
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 20:47 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Bitterballen met wild, dat lijkt me geweldig. Behalve het wild verder klassieke bereiding van een bitterbal aanhouden? Wildbouillon voor de ragout?

Waar kan ik ze mee serveren? Alleen twee bitterballen op je bord is wat karig :P
Daarom vroeg ik, hoeveel gangen.
Zou er wat bordversiering bij doen en een dipje van bittere sinaasappelmarmelade en scherpe mosterd.
Maak een wildstoofpotje, doe daar gelatine bij en bind die met roux.
24 uur in de koeling en maak er balletjes van, die je door gezeefd paneermeel haald, dan door losgeslagen ei en dan door paneermeel
Hierna minstens 12 uur laten rusten in de koeling
Kort frituren (hoeft alleen maar warm te worden)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134577845
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik, hoeveel gangen.
Zou er wat bordversiering bij doen en een dipje van bittere sinaasappelmarmelade en scherpe mosterd.
Maak een wildstoofpotje, doe daar gelatine bij en bind die met roux.
24 uur in de koeling en maak er balletjes van, die je door gezeefd paneermeel haald, dan door losgeslagen ei en dan door paneermeel
Hierna minstens 12 uur laten rusten in de koeling
Kort frituren (hoeft alleen maar warm te worden)
Totaal vier gangen. Moet je niet eerst binden met roux en dan pas gelatine erbij?

Morgen maar een testbatch maken dan!
  zondag 22 december 2013 @ 21:09:45 #172
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134578381
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:02 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Totaal vier gangen. Moet je niet eerst binden met roux en dan pas gelatine erbij?
Ja.
pi_134582087
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 21:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja.
Jij bent groot fan van panko toch? Ik denk dat ik de bitterballen in panko ga paneren.
  zondag 22 december 2013 @ 22:14:20 #174
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134582560
Yup. Heb alleen geblogt over de garnalenkroket, maar het idee is hetzelfde:
http://kokrobin.wordpress(...)h-shrimp-croquettes/

Daaronder foto's van andere kroketten en bitterballen.
(als je daarop klikt zie je trouwens toch het recept daarvoor)

Punt is: allemaal, altijd met panko! Lekker.
Je zou ze 2 keer kunne paneren en dan voor de eerste batch de panko met een deegroller of zo wat fijner maken. Maar ik deed dat zelf nooit. Wel 2 x paneren, maar gewoon 2 x panko.
pi_134582997
Dat ziet er gruwelijk lekker en vooral knapperig uit. Panko it is.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 december 2013 @ 22:43:44 #176
414785 sirdanilot
pi_134584503
Panko is steeds gemakkelijker te verkrijgen, heb ik het idee. Inderdaad veel beter dan standaard paneermeel. Mocht je het toch niet kunnen krijgen, verkruimel dan een beschuitje, of maak zelf paneermeer van witbrood.

@ Robin: ik zie dat je ook een recept had met rundertong. Hoezo, rundertong lastig te vinden? Rundertong is een oud-hollands recept; gekookt en dan op brood gegeten of als hoofdgerecht. Ik vind het erg lekker, maar de textuur is wel vreemd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134584780
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:14 schreef RobinOok het volgende:

Je zou ze 2 keer kunne paneren en dan voor de eerste batch de panko met een deegroller of zo wat fijner maken. Maar ik deed dat zelf nooit. Wel 2 x paneren, maar gewoon 2 x panko.
Ik vond de korst met 2 keer panko te dik worden. Ik heb de panko dit keer even in de blender gedaan, mooi superfijn broomkruim. O+
  zondag 22 december 2013 @ 22:56:46 #178
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134585252
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:43 schreef sirdanilot het volgende:
@ Robin: ik zie dat je ook een recept had met rundertong. Hoezo, rundertong lastig te vinden? Rundertong is een oud-hollands recept; gekookt en dan op brood gegeten of als hoofdgerecht.
Ja, en? Hier in Rotterdam hebben de meeste slagers het dus niet liggen. Kan er ook niks aan doen. Waarschijnlijk een overleden-hollands recept.
  zondag 22 december 2013 @ 23:21:16 #179
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134586597
De Sligro heeft momenteel kalfstong in de aanbieding.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 22 december 2013 @ 23:23:42 #180
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134586720
En de Groene Weg-slager heeft het ongetwijfeld wel. :) Maar ja, dan zijn het wel dieren die géén kutleven hebben gehad. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 22 december 2013 @ 23:41:27 #181
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134587740
Ja, weet je wat die ervoor durft te vragen? Ha. Heb er ooit lamstongen gehaald. Die gaan normaal door het hondenvlees, maar als jij erom vraagt mag je 25 euro de kilo aftikken. Of zoiets. Weet het niet meer precies. En dan komen ze nog uit de diepvries ook. Nah, ben gekke Eppie niet. Beetje klaar met die Groene Weg slager.

En hoe dan ook moet je het bestellen, dat heeft ie echt niet liggen. Als Nederlandse slagers al tong op voorraad hebben is het kalfstong, geen rundertong.
  zondag 22 december 2013 @ 23:43:24 #182
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134587856
Is er een groot smaakverschil tussen rund en kalf als het om tong gaat?

En Schell? Die heeft zelfs bokkenballen e.d. dus vast ook wel rundertong.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 22 december 2013 @ 23:47:00 #183
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134588076
Ja, vaak wel, maar niet altijd. Toen in ieder geval niet.
Maar euh, ik ben nu niet zoekende he? ;)

Misschien als ik het nog eens maak dat ik een bestelling bij Wildernisvlees doe. Ooit eens gedaan, alleen toen zat de tong er op het laatste moment toch niet bij. Want ja, zo gaat dat vaak bij mij. Haha.
  zondag 22 december 2013 @ 23:47:51 #184
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134588127
Nou ja, voor andere wel-zoekende googleaars.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 december 2013 @ 23:48:54 #185
414785 sirdanilot
pi_134588188
Het is toch vrij normaal dat je dingen bij de slager moet bestellen, als je iets anders wil dan de standaard? En je moet ook een goede slager hebben. Elke slager kan wel van alles bestellen, maar soms krijg je dan slechte kwaliteit. Hadden wij een keer toen we een varkenspoot hadden besteld bij de lokale winkelcentrum-slager bij ons in Zeeland; slechte kwaliteit. De keer daarop gingen we op aanraden van mensen naar een slager ergens in een dorpje, en daar hadden ze prima varkenspoot.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 december 2013 @ 23:50:38 #186
414785 sirdanilot
pi_134588304
Weet trouwens iemand een goede poelier in Rotterdam-Zuid e.o.? Ik kon er op internet wel een paar vinden, maar misschien heeft iemand een aanrader. We kijken gewoon wat voor beest er ligt en dan maken we dat klaar met een gegoogled receptje ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 22 december 2013 @ 23:52:44 #187
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134588421
Ik hou niet zo van bestellen. Ik wil gewoon naar een winkel, iets zien en dan kopen.
Maar goed, als jij bestellen wel normaal vindt, ja, dan is alles makkelijk te krijgen ja.
  zondag 22 december 2013 @ 23:53:36 #188
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134588471
Ik kom eigenlijk nooit in Zuid.
  zondag 22 december 2013 @ 23:56:04 #189
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134588582
Ik weet überhaupt verrekte weinig poeliers in Rotterdam. Ja, op de markt. :)

En natuurlijk de Marokkaanse poeliers, maar die hebben vooral kip, kip en kip.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 01:07:40 #190
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134591829
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:41 schreef RobinOok het volgende:
Ja, weet je wat die ervoor durft te vragen? Ha. Heb er ooit lamstongen gehaald. Die gaan normaal door het hondenvlees, maar als jij erom vraagt mag je 25 euro de kilo aftikken. Of zoiets. Weet het niet meer precies. En dan komen ze nog uit de diepvries ook. Nah, ben gekke Eppie niet. Beetje klaar met die Groene Weg slager.

En hoe dan ook moet je het bestellen, dat heeft ie echt niet liggen. Als Nederlandse slagers al tong op voorraad hebben is het kalfstong, geen rundertong.
Bij de Groene Weg schrok ik ook enorm van de prijzen, wilde 2 kipfilets hebben, was ¤18,- kwijt :o
Wel erg lekkere kipfilets, daar niet van maar voor die prijs had ik dan liever een goede ossenhaas gehad..
  maandag 23 december 2013 @ 09:01:18 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134596713
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:23 schreef Isegrim het volgende:
En de Groene Weg-slager heeft het ongetwijfeld wel. :) Maar ja, dan zijn het wel dieren die géén kutleven hebben gehad. :+
Melk en vleeskoeien hebben een kutleven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 december 2013 @ 09:39:32 #192
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134597129
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Melk en vleeskoeien hebben een kutleven?
Neuh, met koeien valt dat wel mee. :) Dat is dan ook het enige vlees dat ik af en toe niet-bio/scharrel koop.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 09:40:51 #193
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134597142
Biologische kipfilet is erg duur. Poten en vleugels daarentegen zijn prima te betalen. Wij eten mede daarom bijna nooit meer filet. Maar vlees van het bot is toch veel lekkerder.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 10:27:07 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134597919
Biologische kip zou eigenlijk heel goedkoop moeten zijn, er zijn verschrikkelijk veel eierkippen biologisch en dat vlees wordt gedumpt in Afrika
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134598611
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:43 schreef sirdanilot het volgende:
Panko is steeds gemakkelijker te verkrijgen, heb ik het idee. Inderdaad veel beter dan standaard paneermeel. Mocht je het toch niet kunnen krijgen, verkruimel dan een beschuitje, of maak zelf paneermeer van witbrood.

@ Robin: ik zie dat je ook een recept had met rundertong. Hoezo, rundertong lastig te vinden? Rundertong is een oud-hollands recept; gekookt en dan op brood gegeten of als hoofdgerecht. Ik vind het erg lekker, maar de textuur is wel vreemd.
Waar haal jij je panko dan? Bij de AH, jumbo en lidl bij mij in de stad heb ik het niet kunnen vinden.
  maandag 23 december 2013 @ 10:59:42 #196
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134598636
Ik koop het online
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134598690
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 10:58 schreef TresBon het volgende:

[..]

Waar haal jij je panko dan? Bij de AH, jumbo en lidl bij mij in de stad heb ik het niet kunnen vinden.
Grotere Jumbo's en AH's hebben het over het algemeen wel. Maar het goedkoopste ben je toch altijd uit bij de toko.
pi_134598986
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Biologische kip zou eigenlijk heel goedkoop moeten zijn, er zijn verschrikkelijk veel eierkippen biologisch en dat vlees wordt gedumpt in Afrika
En van onze oude melkkoeien wordt geroepen dat het vlees taai is, waarna het voor de hoofdprijs in Zuid-Europa verkocht wordt.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 december 2013 @ 11:35:27 #199
414785 sirdanilot
pi_134599631
Het wordt waarschijnlijk toch vis, omdat er dan een vega-persoon ook kan mee-eten (ja, die eet wel vis ja :') )
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 december 2013 @ 11:40:54 #200
414785 sirdanilot
pi_134599820
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 23:52 schreef RobinOok het volgende:
Ik hou niet zo van bestellen. Ik wil gewoon naar een winkel, iets zien en dan kopen.
Maar goed, als jij bestellen wel normaal vindt, ja, dan is alles makkelijk te krijgen ja.
Voor een hoofd-ingredient maakt het niet zo veel uit toch? Of je nu vandaag of over een week tong eet... :')

Bij hulp-ingredienten is het wel irritant ja.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 23 december 2013 @ 12:05:05 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134600609
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2013 11:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En van onze oude melkkoeien wordt geroepen dat het vlees taai is, waarna het voor de hoofdprijs in Zuid-Europa verkocht wordt.
Kwestie van goed afhangen. En omdat ze veel meer gelopen hebben zit er veel meer smaak aan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134602344
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Voor een hoofd-ingredient maakt het niet zo veel uit toch? Of je nu vandaag of over een week tong eet... :')

Bij hulp-ingredienten is het wel irritant ja.
Als ik vandaag zin heb in tong vind ik een week wel lang hoor.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 23 december 2013 @ 13:21:32 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134603415
Heb er altijd eentje in de vriezer liggen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 december 2013 @ 14:25:52 #204
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134606061
Dat vond ik de tip van het jaar: als je goede avocado's vindt, lading kopen en dat wat je niet meteen gebruikt prakken en invriezen met wat citroensap erdoor. Wel iets wateriger dan vers maar altijd nog beter dan de frustratie van kutavocado's. :)

Unrelated, maar moest eraan denken.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 14:26:36 #205
63722 z80
I fink you freaky
pi_134606094
quote:
2s.gif Op maandag 23 december 2013 11:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En van onze oude melkkoeien wordt geroepen dat het vlees taai is, waarna het voor de hoofdprijs in Zuid-Europa verkocht wordt.
hangt van de koe af. als het een stal koe is die "op leeftijd" is dan wordt dit een worsten koe. hier is weinig anders van te maken. is het een weide koe en dan eentje die niet compleet uitgemolken is dan heb je het beste wat er te koop is. en deze gaan helaas de grens over.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_134606586
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 14:25 schreef Isegrim het volgende:
Dat vond ik de tip van het jaar: als je goede avocado's vindt, lading kopen en dat wat je niet meteen gebruikt prakken en invriezen met wat citroensap erdoor. Wel iets wateriger dan vers maar altijd nog beter dan de frustratie van kutavocado's. :)

Unrelated, maar moest eraan denken.
Bij ons in de supermarkt heb je avocado's die altijd rijp zijn. Wel duur die krengen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 23 december 2013 @ 14:42:40 #207
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134606702
Staat zeker op de verpakking, 'eetrijp'? Nou, je reinste bs. Die krengen zijn negen van de tien keer helemaal niet 'eetrijp'. Dat, of Nederlanders hebben een vreemd beeld van hoe een rijpe avocado is. Zelfde verhaal met mango's.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134607796
He Piet, leuk dat je hier weer bent.

Ik heb een vraagje over pannen, ik wilde een of meer profi smeedijzeren pannen kopen. Het wordt waarschijnlijk De Buyer waarbij ik een wil met een hoge rand. Voor de gewone koekenpan is het eenvoudig, dan heb je de fancy consumentenlijn die mooi glimt en een stuk duurder is (mineral B) en de wat donkerder Carbone plus die meer in trek zijn bij koks.

Maar ik wil ook een grote met een hoge rand, die heb je dan in Mineral B, en eentje in de Force Bleu lijn, niet in de Carbone plus lijn. Alleen is die laatste maar 2 mm dik ipv de 3.0 of 2.5 van die Mineral B-lijn/Carbone plus lijn. Dat scheelt natuurlijk in het gewicht wat bij dergelijke grote pannen (32 cm) ook voor mij best een voordeel begint te worden, maar maakt het verder nog wat uit? Ik wil wel graag eentje die heel heet mag worden, en die warmte goed verdeeld en vasthoudt.

De vraag aan jou is dus of die 0.5 of 1 mm dikte veel uitmaakt daarin.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 15:15:03 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134607877
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:12 schreef Weltschmerz het volgende:
He Piet, leuk dat je hier weer bent.

Ik heb een vraagje over pannen, ik wilde een of meer profi smeedijzeren pannen kopen. Het wordt waarschijnlijk De Buyer waarbij ik een wil met een hoge rand. Voor de gewone koekenpan is het eenvoudig, dan heb je de fancy consumentenlijn die mooi glimt en een stuk duurder is (mineral B) en de wat donkerder Carbone plus die meer in trek zijn bij koks.

Maar ik wil ook een grote met een hoge rand, die heb je dan in Mineral B, en eentje in de Force Bleu lijn, niet in de Carbone plus lijn. Alleen is die laatste maar 2 mm dik ipv de 3.0 of 2.5 van die Mineral B-lijn/Carbone plus lijn. Dat scheelt natuurlijk in het gewicht wat bij dergelijke grote pannen (32 cm) ook voor mij best een voordeel begint te worden, maar maakt het verder nog wat uit? Ik wil wel graag eentje die heel heet mag worden, en die warmte goed verdeeld en vasthoudt.

De vraag aan jou is dus of die 0.5 of 1 mm dikte veel uitmaakt daarin.
Ken deze pannen niet, maar raad je aan bij een horeca groothandel gewoon de zwaarste te kopen van het eigen merk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 december 2013 @ 15:20:49 #210
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_134608128
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 11:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik heb het zelf niet zo op tempura. Tempura is ook veel moeilijker om perfect te krijgen. Maar als je toch tempura wilt, hier staan "mijn tips": http://www.aziatische-ingredienten.nl/tempura-meel/

Maar ik zou dus panko garnalen maken. Volgens dit filmpje (zonder geluid, maar is ook niet nodig):

(pellen, staartje eraan laten, rug open snijden, darmkanaal eruit, plat duwen, eventueel bestrooien met smaakmakers (zout, peper, chilipoeder?), dan door de maizena halen, goed afkloppen, door losgeklopt ei halen, in bak panko duwen, frituren op 170C.
Misschien nog een tipje voor je tempura, maakt het met bruisend bronwater (ijskoud), daar wordt de tempura luchtig van en dus nog knapperiger.

Oh wacht, dat stond er al bij (maar niet bij het eigen recept voor tempura, vandaar de verwarring)
pi_134608285
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ken deze pannen niet, maar raad je aan bij een horeca groothandel gewoon de zwaarste te kopen van het eigen merk.
Die Carbon plus wordt heel veel verkocht in de horeca groothandel, ze kosten ook bijna niks, dus het is in die zin niet echt een fancy merk. Maar dat is dan kennelijk weer te goedkoop voor de gewonen consument en dan produceren ze het milieuvriendelijk, is het metaal glimmender en smeren ze ze in met bijenwas, en dan vragen ze 50% tot het dubbele ervoor. Ik wil best 65 euro betalen voor een goed pan die lang meegaat, maar niet voor onzin.

Maar die halve millemeter maakt dus nog wel echt verschil?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 15:34:06 #212
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134608771
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die Carbon plus wordt heel veel verkocht in de horeca groothandel, ze kosten ook bijna niks, dus het is in die zin niet echt een fancy merk. Maar dat is dan kennelijk weer te goedkoop voor de gewonen consument en dan produceren ze het milieuvriendelijk, is het metaal glimmender en smeren ze ze in met bijenwas, en dan vragen ze 50% tot het dubbele ervoor. Ik wil best 65 euro betalen voor een goed pan die lang meegaat, maar niet voor onzin.

Maar die halve millemeter maakt dus nog wel echt verschil?
Geen idee, vermoed van niet. Hij moet vooral zwaar zijn zodat hij een hoop hitte vasthoudt. IJzer en water houden per Kilogram veel hitte vast, aluminium heel weinig. Daarom wordt aluminum snel warm, en snel koud als je er wat ingooit. Als IJzer eenmaal heet is, is zo een pan niet onder de indruk van de aardappels of de biefstukken die je bakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 december 2013 @ 16:37:01 #213
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134611409
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb net nieuwjaarsrolletjes gemaakt, dunne opgerolde wafels die ik ga vullen met slagroom.
Nodig
Een wafelijzer voor platte wafels
Beslag
1 heel ei (groot)
1 eiwit
Snuf zout
120 gram suiker
75 gram meel
75 gram maizena
30 gram gesmolten boter
Vanille (ik gebruik mijn zelfgemaakte extract)
CUL / Vanille-extract of siroop maken, experiment
Het ei, eiwit en zout losslaan, dan de suiker en de vanille toevoegen. Schuimig roeren. Als alle suiker is opgelost voorzichtig maizena en meel toevoegen en heel voorzichtig doorroeren tot gladde massa (1 minuut, niet langer, je wiltgeen glutenvorming). Dan de gesmolten boter erbij en deze er doorroeren.
Uur laten rusten.
Wafelijzer warm maken en met een kwastje beetje inboteren, ook al heb je een antiaanbakijzer.
Ongeveer een eetlepel beslag gebruiken en bakken tot goudbruin. Dan de wafel eruit nemen met een siliconenspatel ging dat het best. Snel om een steel van een houten lepel of een aanzetstaal rollen. Vuurvaste vingers nodig. Als je het niet snel genoeg doet gaat hij scheuren. Na c.a. 30 seconden is de wafel hard en heeel bros.
Af laten koelen.
Dit recept is genoeg voor ca 8-10 rolletjes.
Sla slagroom stijf, doe dit in een spuitzak en vul de rolletjes voorzichtig.
Goddelijk lekker.
Dat heb ik laatste in Brussel gegeten, bohhhh wat was dát lekker :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 23 december 2013 @ 16:47:51 #214
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134611876
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:12 schreef Weltschmerz het volgende:
He Piet, leuk dat je hier weer bent.

Ik heb een vraagje over pannen, ik wilde een of meer profi smeedijzeren pannen kopen. Het wordt waarschijnlijk De Buyer waarbij ik een wil met een hoge rand. Voor de gewone koekenpan is het eenvoudig, dan heb je de fancy consumentenlijn die mooi glimt en een stuk duurder is (mineral B) en de wat donkerder Carbone plus die meer in trek zijn bij koks.

Maar ik wil ook een grote met een hoge rand, die heb je dan in Mineral B, en eentje in de Force Bleu lijn, niet in de Carbone plus lijn. Alleen is die laatste maar 2 mm dik ipv de 3.0 of 2.5 van die Mineral B-lijn/Carbone plus lijn. Dat scheelt natuurlijk in het gewicht wat bij dergelijke grote pannen (32 cm) ook voor mij best een voordeel begint te worden, maar maakt het verder nog wat uit? Ik wil wel graag eentje die heel heet mag worden, en die warmte goed verdeeld en vasthoudt.

De vraag aan jou is dus of die 0.5 of 1 mm dikte veel uitmaakt daarin.
Zijn erg fijne en degelijke pannen, die van De Buyer, wij hebben er ook eentje. En helemaal niet duur.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134613735
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Zijn erg fijne en degelijke pannen, die van De Buyer, wij hebben er ook eentje. En helemaal niet duur.
Wat voor een heb je?

quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee, vermoed van niet. Hij moet vooral zwaar zijn zodat hij een hoop hitte vasthoudt. IJzer en water houden per Kilogram veel hitte vast, aluminium heel weinig. Daarom wordt aluminum snel warm, en snel koud als je er wat ingooit. Als IJzer eenmaal heet is, is zo een pan niet onder de indruk van de aardappels of de biefstukken die je bakt.
Daarom, ik wil wel een beetje roerbakken af en toe, en heb geen wokbrander waar de gasmeter van gaat ratelen. Maar ik had even gebeld, hij is idd 2 millimeter, misschien bestel ik gewoon een 3mm koekepan erbij, kost maar 25 euro meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 17:41:25 #216
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134614138
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat voor een heb je?

Een vrij diepe pan, zit een beetje tussen een koekepan en een wok in.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134614321
Hoooi, ik heb vandaag een cheesecake gebakken, maar hij is bedoeld voor tweede kerstdag. Kan ik hem in de koelkast bewaren of beter in de vriezer? Hoe lang zou hij er dan over doen om weer te ontdooien?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_134614358
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:41 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een vrij diepe pan, zit een beetje tussen een koekepan en een wok in.
Zoiets?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 17:53:27 #219
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134614625
Die onderste denk ik. Zonder handvat in elk geval.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134614710
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:53 schreef Isegrim het volgende:
Die onderste denk ik. Zonder handvat in elk geval.
Dat zit eraan vanaf 32 cm doorsnee geloof ik, zal wel omdat het dan met 1 hand niet te tillen is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 december 2013 @ 18:16:37 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134615292
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:45 schreef PluisigNijntje het volgende:
Hoooi, ik heb vandaag een cheesecake gebakken, maar hij is bedoeld voor tweede kerstdag. Kan ik hem in de koelkast bewaren of beter in de vriezer? Hoe lang zou hij er dan over doen om weer te ontdooien?
Das in drie dagen, hmmm, lastig, hij zal wel goed blijven in de koeling, mits koud genoeg, of ie nog zo lekker is als vers uit de oven is een tweede
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134615438
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Das in drie dagen, hmmm, lastig, hij zal wel goed blijven in de koeling, mits koud genoeg, of ie nog zo lekker is als vers uit de oven is een tweede
Dus in dat geval maakt koelkast of vriezer niet uit? Dan zal ik de koelkast wel een standje kouder zetten en hem daar bewaren.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 23 december 2013 @ 18:22:56 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134615521
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 18:20 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Dus in dat geval maakt koelkast of vriezer niet uit? Dan zal ik de koelkast wel een standje kouder zetten en hem daar bewaren.
Voor de structuur is het denk ik beter hem niet in te vriezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 december 2013 @ 18:45:44 #224
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_134616329
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor de structuur is het denk ik beter hem niet in te vriezen.
dit, het wordt echt heel vies als je dat in vriest. Heb ik weleens bij iemand anders gegeten en na een hap stiekem in de kieperton geschoven :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_134616609
Goed, dan laat ik hem in de koelkast en vertrouw ik er maar op dat hij goed blijft.. ik las op internet dat invriezen geen kwaad kan, maar als jullie een andere ervaring hebben zal ik t maar niet proberen.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  maandag 23 december 2013 @ 19:07:11 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134617010
Sommige zaken vriezen niet goed in, of liever, ze ontdooien kut.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134618304
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:55 schreef PluisigNijntje het volgende:
Goed, dan laat ik hem in de koelkast en vertrouw ik er maar op dat hij goed blijft.. ik las op internet dat invriezen geen kwaad kan, maar als jullie een andere ervaring hebben zal ik t maar niet proberen.
Cheesecake is zelfs lekkerder na een paar dagen, dus ik zou me niet te druk maken ;)
pi_134619279
Echt, als Piet niet van de mannen was, had hij hier z'n harem.

Welkom terug Piet!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134620005
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ben geen legende, ik ben een religie.
Zeg af en toe wat verstandige dingen, en mensen maken daar een hoop fuzz over.
Neem JC, die zei dat het toch leuk zou zijn dat mensen wat aardiger tegen elkaar waren. Werd tegen een boom gespijkerd, en men viert dat nog steeds.
Ik zei een modje de waarheid en werd een maand gebanned, schold niet, zei gewoon wat hij deed.
Serieus? Was dat het?
Las mee en je was inderdaad opeens weg na die schermutseling in het libertarisme topic.. Hoe sneu die gast zeg... Kleinzerig dictatortje. Vreemd fenomeen inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134626946
Heeft iemand een leuk recept voor een mini quiche met groene asperges?
Spoilers!
pi_134629755
Piet ik heb hier een recept voor ossenstaart soep:

Ossenstaart soep

1 ossenstaart in stukken
1 ui
2 wortels
2 preien
2 bleekselderij stengels
grof zout
laurier
tijm
1 tomaat
dragon
peper

Bereiding
Leg de ossenstaartstukken in een pan met koud water. Voeg hier de grof gesneden ui, wortel, prei en selderij aan toe en wat tijm, zout en laurier. Laat dit ongeveer vier uur garen tot het vlees van het bot valt.
Haal hierna het vlees van het bot en zeef de groenten uit de bouillon. Zet de heldere bouillon in een pan op een laag vuur. Voeg het vlees hieraan toe.
Snijd de prei, wortel en selderij in julienne en laat dit kort meekoken in de bouillon. Voeg daarna de blokjes tomaat toe. Breng de soep op smaak met peper en dragon.

Maar nu lees ik overal op internet dat de staart eerst gebakken moet worden dus nu begin ik te twijfelen. Kan ik gewoon dit recept aan houden of wordt het dan te flauw ?
  maandag 23 december 2013 @ 23:00:35 #232
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134630081
De soep mislukt in elk geval niet als je de ossenstaart eerst bakt. ;)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 23:05:47 #233
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134630303
Ja, ik zeg ook bakken! Maar de meningen zijn daar dus over verdeeld. :)
pi_134630666
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft iemand een leuk recept voor een mini quiche met groene asperges?
Met venkel mag ook trouwens :9
Spoilers!
  maandag 23 december 2013 @ 23:19:59 #235
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134630965
Basis quicherecept en dan met groene asperges en gerookte zalm?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 23 december 2013 @ 23:37:38 #236
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_134631781
Ik denk ik kijk nog even in dit topic vlak voor kerst, zie ik dat Piet terug is. Een soort reddende engel kerst actie? Welkom terug ijsbeer!
Siesta & Fiesta!
pi_134634215
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:53 schreef Sorella het volgende:
Piet ik heb hier een recept voor ossenstaart soep:

Ossenstaart soep

1 ossenstaart in stukken
1 ui
2 wortels
2 preien
2 bleekselderij stengels
grof zout
laurier
tijm
1 tomaat
dragon
peper

Bereiding
Leg de ossenstaartstukken in een pan met koud water. Voeg hier de grof gesneden ui, wortel, prei en selderij aan toe en wat tijm, zout en laurier. Laat dit ongeveer vier uur garen tot het vlees van het bot valt.
Haal hierna het vlees van het bot en zeef de groenten uit de bouillon. Zet de heldere bouillon in een pan op een laag vuur. Voeg het vlees hieraan toe.
Snijd de prei, wortel en selderij in julienne en laat dit kort meekoken in de bouillon. Voeg daarna de blokjes tomaat toe. Breng de soep op smaak met peper en dragon.

Maar nu lees ik overal op internet dat de staart eerst gebakken moet worden dus nu begin ik te twijfelen. Kan ik gewoon dit recept aan houden of wordt het dan te flauw ?
Een halve citroen meekoken doet ook wonderen voor de smaak!
-Hoewel met deze hoeveelheid soep een schijfje waarschijnlijk al wel genoeg is-
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 24 december 2013 @ 00:32:55 #238
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134634273
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:53 schreef Sorella het volgende:
Piet ik heb hier een recept voor ossenstaart soep:

Ossenstaart soep

1 ossenstaart in stukken
1 ui
2 wortels
2 preien
2 bleekselderij stengels
grof zout
laurier
tijm
1 tomaat
dragon
peper

Bereiding
Leg de ossenstaartstukken in een pan met koud water. Voeg hier de grof gesneden ui, wortel, prei en selderij aan toe en wat tijm, zout en laurier. Laat dit ongeveer vier uur garen tot het vlees van het bot valt.
Haal hierna het vlees van het bot en zeef de groenten uit de bouillon. Zet de heldere bouillon in een pan op een laag vuur. Voeg het vlees hieraan toe.
Snijd de prei, wortel en selderij in julienne en laat dit kort meekoken in de bouillon. Voeg daarna de blokjes tomaat toe. Breng de soep op smaak met peper en dragon.

Maar nu lees ik overal op internet dat de staart eerst gebakken moet worden dus nu begin ik te twijfelen. Kan ik gewoon dit recept aan houden of wordt het dan te flauw ?
Als je de ossenstaarten eerst aanbraad wordt de smaak anders. Of je dat lekkerder vind, is de vraag.
Persoonlijk mis ik de madeira in je recept.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 00:36:12 #239
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134634391
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Serieus? Was dat het?
Las mee en je was inderdaad opeens weg na die schermutseling in het libertarisme topic.. Hoe sneu die gast zeg... Kleinzerig dictatortje. Vreemd fenomeen inderdaad.
Jep, leuk dat hij zo zijn best deed te bevestigen wat ik hem verweet. Geef ze een uniform en de resultaten zijn voorspelbaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 11:53:51 #240
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134645212
Piet! Kan ik rodewijnsaus een dag van tevoren maken? Is het nog lekker als ik het de volgende dag opwarm?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:05:33 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134645656
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:53 schreef Lienekien het volgende:
Piet! Kan ik rodewijnsaus een dag van tevoren maken? Is het nog lekker als ik het de volgende dag opwarm?
Ja, dat kan, maar afmonteren met boter pas doen net voor het serveren.
Goed afdekken in de koelkast, anders neemt ie smaakjes aan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:15:06 #242
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134645966
Top.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134646504
Piet, we zijn hier thuis bezig met een kerstmenu. Hoeft niet erg exquise te zijn. Nu willen we als nagerecht tiramisu doen. Ik zie allerlei gerechten op internet met rauwe eieren. Is dat op enige wijze te vermijden? Ik heb wel eens gehoord van de eieren mixen in een schaal boven een pan kokend water?

En we zoeken nog een groentenbijgerecht voor bij de roast potatoes en de rollade. Heb jij nog suggesties hoe je op simpele wijze boontjes of andere groenten kan omtoveren tot iets bijzonders?


Fijn dat je trouwens weer terug bent :)
Somebody that I used to know
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:37:06 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134646774
Wat is je probleem met rauw ei? Koop anders pakjes gepasteuriseerd ei
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:38:45 #245
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134646837
Bootjes tot iets bijzonders? Smelt er boter over met een paar druppels citroensap? Wikkel een paar bootjes in een plakje spek of rauwe ham?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134647094
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is je probleem met rauw ei? Koop anders pakjes gepasteuriseerd ei
risico op salmonella?
Somebody that I used to know
pi_134648002
Piet! Ik heb de bitterballen gemaakt. Met wildpoulet, rode wijn, wortelen, kruidnagel enz, de smaak is fantastisch.

Ik krijg alleen de pankokorst niet dik genoeg. Op zich barsten ze niet echt tijdens het frituren maar het is gewoon een beetje een zielig slap omhulseltje, ik wil een echte crunch! Ik rol ze nu eerst door het bloem, dan door ei, dan zo veel mogelijk iets fijner gemalen panko. De panko grof laten werkte niet goed, maar ik heb ook wel hele groffe geloof ik.

Twee maal door het ei en de panko werd vooral een kliederboel.

Tevens vind ik de vulling wel erg loperig, waarschijnlijk heb ik hem niet genoeg gebonden. Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:24:53 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134648370
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

risico op salmonella?
Hoe vaak maak je je koelkast schoon?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 13:28:10 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134648459
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:11 schreef Hagelkaas het volgende:
Piet! Ik heb de bitterballen gemaakt. Met wildpoulet, rode wijn, wortelen, kruidnagel enz, de smaak is fantastisch.

Ik krijg alleen de pankokorst niet dik genoeg. Op zich barsten ze niet echt tijdens het frituren maar het is gewoon een beetje een zielig slap omhulseltje, ik wil een echte crunch! Ik rol ze nu eerst door het bloem, dan door ei, dan zo veel mogelijk iets fijner gemalen panko. De panko grof laten werkte niet goed, maar ik heb ook wel hele groffe geloof ik.

Twee maal door het ei en de panko werd vooral een kliederboel.

Tevens vind ik de vulling wel erg loperig, waarschijnlijk heb ik hem niet genoeg gebonden. Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg.
Door gezeeft fijn paneermeel halen, dan door ei en dan door panko/paneermeel.
Vulling dikvloeibaar hoort eigenlijk bij kroketten/bitterballen, een mooie dikke ragout met een korstje. Dat we tegenwoordig zulke gel/tandpasta dikke kroketten kennen is omdat deze machinaal en snel gemaakt worden. Dan kan je geen ragout gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134648622
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 23:19 schreef Isegrim het volgende:
Basis quicherecept en dan met groene asperges en gerookte zalm?
Ja, lekker!

Nou, het is toch nog goedgekomen met ons kerstmenu. We vieren vandaag kerst saampjes maar we zijn druk aan het verbouwen dus erg veel planning is er niet echt aan te pas gekomen. Ik heb de afgelopen week gewoon her en der het een en ander gekocht en dat bleek geen slecht idee. Gisterenavond heb ik dit gepland:

Selderijsoep met blauwe kaas
Mini quiche met asperges en zalm
Kwartel, aardappelwaaiers en goene minigroenten van de kamado. Zoete aardappelgratin uit de oven.
Semifredo met chocola en cranberries.

Het is allemaal snel klaar dus onze kerst kan beginnen :Y)
Spoilers!
pi_134649220
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Door gezeeft fijn paneermeel halen, dan door ei en dan door panko/paneermeel.
Vulling dikvloeibaar hoort eigenlijk bij kroketten/bitterballen, een mooie dikke ragout met een korstje. Dat we tegenwoordig zulke gel/tandpasta dikke kroketten kennen is omdat deze machinaal en snel gemaakt worden. Dan kan je geen ragout gebruiken.
Je hebt gelijk ook. Een mooie banketbakkerskroket loopt flink.

Ik ga even wat gewoon paneermeel halen, dank voor de tip!
pi_134652178
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je de ossenstaarten eerst aanbraad wordt de smaak anders. Of je dat lekkerder vind, is de vraag.
Persoonlijk mis ik de madeira in je recept.
Kan ik in plaats van madeira ook marsala wijn gebruiken ?

Is limoen ook goed ?

Geen zin meer om boodschappen te doen :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:04:45 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134652255
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:02 schreef Sorella het volgende:

[..]

Kan ik in plaats van madeira ook marsala wijn gebruiken ?

Is limoen ook goed ?

Geen zin meer om boodschappen te doen :)
Nee, geen marsala gebruiken, eerder wat sherry en rode wijn. Limoen zou ik niet doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134652301
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, geen marsala gebruiken, eerder wat sherry en rode wijn. Limoen zou ik niet doen.
sherry en rode wijn heb ik nog wel staan.
Nog 1 klein vraagje, hoeveel liter water heb ik nodig voor 2 kilo staart, 3 liter ongeveer ?
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:12:42 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134652511
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:06 schreef Sorella het volgende:

[..]

sherry en rode wijn heb ik nog wel staan.
Nog 1 klein vraagje, hoeveel liter water heb ik nodig voor 2 kilo staart, 3 liter ongeveer ?
Moet wel goed zijn, snij je groente lekker fijn voor het trekken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134652656
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe vaak maak je je koelkast schoon?
Het is de koelkast van mijn ouders O-) daar heb ik weinig over te zeggen. Die van mij is schoner :') Maar ik dacht dat risico op salmonella niet te maken heeft met een schone koelkast maar met het rauwe ei an sich...

Anyway, dank voor de suggesties en het meedenken, die boontjes klinken lekker :) En met de tiramisu komt het ook geheid goed.
Somebody that I used to know
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:20:05 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134652770
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Het is de koelkast van mijn ouders O-) daar heb ik weinig over te zeggen. Die van mij is schoner :') Maar ik dacht dat risico op salmonella niet te maken heeft met een schone koelkast maar met het rauwe ei an sich...
Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen zich druk maken over salmonella in rauwe eieren, maar vrijwel nooit hun koelkast schoon maken en hem niet koud hebben staan. Dit is een veel groter risico dan rauw ei.
(Net als restjes pasta, rijst etc bewaren trouwens)
quote:
Anyway, dank voor de suggesties en het meedenken, die boontjes klinken lekker :) En met de tiramisu komt het ook geheid goed.
Have fun en smakelijke kerst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:20:32 #258
63722 z80
I fink you freaky
pi_134652781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:06 schreef Sorella het volgende:

[..]

sherry en rode wijn heb ik nog wel staan.
Nog 1 klein vraagje, hoeveel liter water heb ik nodig voor 2 kilo staart, 3 liter ongeveer ?
zorg dat je de staart uit de soep haalt en de rest zeeft voordat deze comleet is afgekoeld.
ik had de eerste keer dat niet gedaan met als gevolg dat ik eerst de boel weer moest verwamen.
het was 1 grote massive pot gelei geworden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_134652824
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen zich druk maken over salmonella in rauwe eieren, maar vrijwel nooit hun koelkast schoon maken en hem niet koud hebben staan. Dit is een veel groter risico dan rauw ei.
(Net als restjes pasta, rijst etc bewaren trouwens)
Oh zo. Nou, in dat opzicht ben ik inderdaad blij dat ik niet meer thuiswoon O-) Het is niet heel vies, maar het kan schoner.
quote:
[..]

Have fun en smakelijke kerst
Insgelijks. (je hebt nog een paar drukke dagen hier op het forum ;) )
Somebody that I used to know
pi_134652841
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen zich druk maken over salmonella in rauwe eieren, maar vrijwel nooit hun koelkast schoon maken en hem niet koud hebben staan. Dit is een veel groter risico dan rauw ei.
(Net als restjes pasta, rijst etc bewaren trouwens)

[..]

Have fun en smakelijke kerst
En als ik mij niet vergis, zit salmonella niet in je ei maar op je ei (darmbacterie). Dus er voor zorgen dat je ei van buiten goed schoon is, en er geen schaal in je ei terecht komt, zou het risico al naar nul moeten brengen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:28:56 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134653111
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef z80 het volgende:

[..]

zorg dat je de staart uit de soep haalt en de rest zeeft voordat deze comleet is afgekoeld.
ik had de eerste keer dat niet gedaan met als gevolg dat ik eerst de boel weer moest verwamen.
het was 1 grote massive pot gelei geworden.
Het kan erger. 10 liter klassieke ossenstaart, helemaal volgens hoe het hoort met madeira en zo. Staat af te koelen in een grote RVS schaal. Keukenhulp maakt de keukenvloer schoon en gooi de dweil daarin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:30:14 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134653161
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En als ik mij niet vergis, zit salmonella niet in je ei maar op je ei (darmbacterie). Dus er voor zorgen dat je ei van buiten goed schoon is, en er geen schaal in je ei terecht komt, zou het risico al naar nul moeten brengen.
Klopt. Eieren goed schoon van buiten, of gepasteuriseerde ei in pakjes.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134653705
Mocht Postbus geen gepasteuriseerd ei kunnen vinden (Jumbo en Sligro hebben het in elk geval vaak), dan zou het kort in heel heet water (en vervolgens in koud water) dompelen van de eieren ook aardig moeten werken lijkt me? Salmonella gaat bij relatief lage temperatuur al kapot.
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:51:27 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134653788
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Mocht Postbus geen gepasteuriseerd ei kunnen vinden (Jumbo en Sligro hebben het in elk geval vaak), dan zou het kort in heel heet water (en vervolgens in koud water) dompelen van de eieren ook aardig moeten werken lijkt me? Salmonella gaat bij relatief lage temperatuur al kapot.
Even in 10% waterstofperoxide dompelen doet het ook, maar dat moet je maar net in huis hebben
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134653805
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Even in 10% waterstofperoxide dompelen doet het ook, maar dat moet je maar net in huis hebben
:P Kokend water, al dan niet met een scheut azijn er door, is iets gangbaarder :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 24 december 2013 @ 15:53:36 #266
414785 sirdanilot
pi_134653846
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:20 schreef z80 het volgende:

[..]

zorg dat je de staart uit de soep haalt en de rest zeeft voordat deze comleet is afgekoeld.
ik had de eerste keer dat niet gedaan met als gevolg dat ik eerst de boel weer moest verwamen.
het was 1 grote massive pot gelei geworden.
Als je hem dan weer verwarmt dan smelt dat toch weer? Dan heb je een lekkere soep met body. Alleen als je de soep koud zou willen serveren (?) is die gelei een probleem.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:55:45 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134653899
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als je hem dan weer verwarmt dan smelt dat toch weer? Dan heb je een lekkere soep met body. Alleen als je de soep koud zou willen serveren (?) is die gelei een probleem.
Tuurlijk, maar je wilt je ossenstaart soep even zeven, het vlees van de botten halen en dat door de heldere bouillon doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:24:02 #268
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134654763
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, lekker!

Nou, het is toch nog goedgekomen met ons kerstmenu. We vieren vandaag kerst saampjes maar we zijn druk aan het verbouwen dus erg veel planning is er niet echt aan te pas gekomen. Ik heb de afgelopen week gewoon her en der het een en ander gekocht en dat bleek geen slecht idee. Gisterenavond heb ik dit gepland:

Selderijsoep met blauwe kaas
Mini quiche met asperges en zalm
Kwartel, aardappelwaaiers en goene minigroenten van de kamado. Zoete aardappelgratin uit de oven.
Semifredo met chocola en cranberries.

Het is allemaal snel klaar dus onze kerst kan beginnen :Y)
Lekker om de asperges te grillen voordat je ze in je quiche doet. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_134656564
Piet, ik heb voor morgen 6 stukken rendierbiefstuk die ik sous-vide wil bereiden, elk stuk is apart verpakt en zo'n 150 tot 175 gram. Met een beetje zoeken kwam ik al uit dat het water zo'n 49 graden moet zijn, maar qua tijdsduur gaat het van 3 kwartier tot enkele uren. Wat is nou het 'beste'? :)
pi_134658241
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 00:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, leuk dat hij zo zijn best deed te bevestigen wat ik hem verweet. Geef ze een uniform en de resultaten zijn voorspelbaar
Je ziet nu al wat het doet zodra van dat soort persoon een klein beetje zeggenschap krijgt. Meten met meters en voeten, niet ontvankelijk voor kritiek, geen zelfreflectie en niet in discussie willen gaan op een discussieforum...
Alleen maar een teken dat hij het niet aan kan.

Overigens ook zo symbolisch als de pest, diegene die hier het meest geliefd is van een heel subforum, waar velen heel veel advies aan vragen - en krijgen - bannen voor twee maanden.
Lekker voor je stats en je advertentie inkomsten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:31:13 #271
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134659249
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 13:11 schreef Hagelkaas het volgende:
Piet! Ik heb de bitterballen gemaakt. Met wildpoulet, rode wijn, wortelen, kruidnagel enz, de smaak is fantastisch.

Ik krijg alleen de pankokorst niet dik genoeg. Op zich barsten ze niet echt tijdens het frituren maar het is gewoon een beetje een zielig slap omhulseltje, ik wil een echte crunch! Ik rol ze nu eerst door het bloem, dan door ei, dan zo veel mogelijk iets fijner gemalen panko. De panko grof laten werkte niet goed, maar ik heb ook wel hele groffe geloof ik.

Twee maal door het ei en de panko werd vooral een kliederboel.

Tevens vind ik de vulling wel erg loperig, waarschijnlijk heb ik hem niet genoeg gebonden. Maar ik vind dat eigenlijk niet zo erg.
Niet genoeg gelatine gebruikt. Zo'n kroket moet pas lopen nadat ie gebakken is, voor het bakken, na het koelen moet het lekker stevig zijn zodat je er makkelijk mee kunt werken.

Je kunt je panko ook fijner maken ipv paneermeel te gaan kopen, lijkt me.

Hoe klein heb je ze gemaakt, dat je moeite hebt ze te paneren? Ik snap er niks van. Behalve als ze zoals jij zegt zacht en moeilijk handelbaar zijn.

Jammer hoor.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:48:07 #272
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134659826
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:18 schreef Bluurgh het volgende:
Piet, ik heb voor morgen 6 stukken rendierbiefstuk die ik sous-vide wil bereiden, elk stuk is apart verpakt en zo'n 150 tot 175 gram. Met een beetje zoeken kwam ik al uit dat het water zo'n 49 graden moet zijn, maar qua tijdsduur gaat het van 3 kwartier tot enkele uren. Wat is nou het 'beste'? :)
Tja, ligt er aan, hoe mals zijn ze? Als ze steviger zijn langer, en, langer zorgt ook voor meer eiwitten worden omgezet naar glutamaten, dus meer umami (hartige smaak).
Heb niet heel veel ervaring met sous vide, robin en lee harvey oswald meer.
Zie ook CUL / Sous vide
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:24:21 #273
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134661156
Ik doe zulk mager vlees gewoon 45 minuten. Of iets langer als het zo uitkomt.
Moet nog eens echt uittesten of het wat uitmaakt om het langer te doen. De kans op doorslaan en de kans op bacterievorming neemt natuurlijk wel toe naarmate je het langer gaart op die temperatuur.

Maar at laatst een mager stukje hertenbout, dat was vele uren sous-vide bereid en zo rauw en mals als een ossenhaasje. Dus ja, misschien/waarschijnlijk maakt het toch nog uit, de duur.

Maar ik vind bij mooi vlees, dat toch al gewoon rood eetbaar was, dat 45 minuten meer dan genoeg is. Dan is het mooi op temperatuur, even aanbraden en perfect.
pi_134671799
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:31 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Niet genoeg gelatine gebruikt. Zo'n kroket moet pas lopen nadat ie gebakken is, voor het bakken, na het koelen moet het lekker stevig zijn zodat je er makkelijk mee kunt werken.

Je kunt je panko ook fijner maken ipv paneermeel te gaan kopen, lijkt me.

Hoe klein heb je ze gemaakt, dat je moeite hebt ze te paneren? Ik snap er niks van. Behalve als ze zoals jij zegt zacht en moeilijk handelbaar zijn.

Jammer hoor.
Nee, nee. De vulling was ongebakken perfect hanteerbaar, na het bakken liep het er alleen vrij gemakkelijk uit. Maar piet had gelijk, dat is gewoon hoe het hoort (en die dik blijvende vulling uit fabrieksbitterballen smaakt vooral heel erg naar meel).

Had niet zo gek veel panko dus toch even paneermeel gehaald en door een zeef geduwd. Door de paneer, eiwit, nog een keer door de paneer, eiwit en door de panko gaf echt een ideaal resultaat. Super knapperig en een stevige korst.

Heb er een sinaasappel-cranberry saus bijgemaakt met kruidnagel en die gepasseerd, hij is lekker stroperig nu.

Ik serveer ze per drie stuks met de saus, nog ideeën voor wat functionele garnituur? Ik ben er niet goed in en zit vooral met mijn hoofd bij het hoofdgerecht nu (ha).
pi_134672188
Dank piet en z80 en iedereen alvast een fijne kerst gewenst :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 december 2013 @ 08:42:27 #276
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_134677774
Fijn kerstfeest allemaal! ~:)

Piet, wat kan ik eens bij mijn kip in de braadzak stoppen? We eten er krielaardappeltjes uit de oven bij (met schil :9 ). Met rozemarijn en zeezout :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 25 december 2013 @ 09:27:03 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134678055
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 08:42 schreef Rewimo het volgende:
Fijn kerstfeest allemaal! ~:)

Piet, wat kan ik eens bij mijn kip in de braadzak stoppen? We eten er krielaardappeltjes uit de oven bij (met schil :9 ). Met rozemarijn en zeezout :)
Volgens mij is het lekkerder de kip aan stukken te snijden, te kruiden en bij de aardappels te leggen, zodat het kippenvet lekker in de aardappels trekt. Maar bij de kip in de braadszak? Knoflook, peen, limoen, citroengras, laurierblad, je kan ook een zure appel erbij doen, kip met appel en sherry is heerlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 december 2013 @ 09:33:37 #278
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_134678097
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:

Volgens mij is het lekkerder de kip aan stukken te snijden, te kruiden en bij de aardappels te leggen, zodat het kippenvet lekker in de aardappels trekt. Maar bij de kip in de braadszak? Knoflook, peen, limoen, citroengras, laurierblad, je kan ook een zure appel erbij doen, kip met appel en sherry is heerlijk
Klinkt goed, ik ga eens in mijn kasten graven :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 25 december 2013 @ 12:03:39 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134680634
Piet ten eerste welkom terug :W

Deze kerst doe ik het lekker makkelijk met een voorgevulde eend uit de vriezert. Ik heb hem gisteren al uit de vriezer gehaald om te ontdooien in de koelkast maar ik zie nu dat de verpakking er van uitgaat dat je het ding bevroren in de oven dondert.

Op de verpakking staat 150 minuten op 140 graden en daarna 30 minuten op 200 graden. Kun jij advies geven over de tijd/temperatuur bij een ontdooide unit?
  woensdag 25 december 2013 @ 12:05:16 #280
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_134680682
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_134682462
quote:
Ha, zoals in de eerste helft van het filmpje die dude kroepoek maakt is ook precies hoe ik het heb gedaan. :Y En ik was ook net zo blij verrast als hij toen het lukte. :') *)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 25 december 2013 @ 14:09:19 #282
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134684826
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:03 schreef Erasmo het volgende:
Piet ten eerste welkom terug :W

Deze kerst doe ik het lekker makkelijk met een voorgevulde eend uit de vriezert. Ik heb hem gisteren al uit de vriezer gehaald om te ontdooien in de koelkast maar ik zie nu dat de verpakking er van uitgaat dat je het ding bevroren in de oven dondert.

Op de verpakking staat 150 minuten op 140 graden en daarna 30 minuten op 200 graden. Kun jij advies geven over de tijd/temperatuur bij een ontdooide unit?
Hoe zwaar is hij?
Stop hem in de oven bij 200 graden en als je er met een sate prikker in prikt mag het sap niet meer rose zijn, dan is hij gaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 25 december 2013 @ 14:16:24 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134685064
quote:
1s.gif Op woensdag 25 december 2013 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe zwaar is hij?
Stop hem in de oven bij 200 graden en als je er met een sate prikker in prikt mag het sap niet meer rose zijn, dan is hij gaar
2 kilo. Dus die eerste periode van 140 graden is puur voor het ontdooien?
Ik zal er voor de zekerheid maar een kernthermometer in doen(in de file neem ik aan?).
  woensdag 25 december 2013 @ 14:21:35 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134685214
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 14:16 schreef Erasmo het volgende:

[..]

2 kilo. Dus die eerste periode van 140 graden is puur voor het ontdooien?
Ik zal er voor de zekerheid maar een kernthermometer in doen(in de file neem ik aan?).
Ja.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134707963
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gekochte fond is waardeloos. Maak een bouillon van een paar kippenpoten, ui, prei, peperkorrel, foelie, laurierblad etc maar geen zout, paar uur trekken, zeven, inkoken.
Afkoelen en in ijsblokjes zakjes in de vriezer, je wilt nooit meer zonder zitten
Ik heb dit met de kwartelskeletten gedaan! Zonder zout, is dat om het beter te laten invriezen of om een andere reden?
  donderdag 26 december 2013 @ 10:35:07 #286
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134708122
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 10:24 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Ik heb dit met de kwartelskeletten gedaan! Zonder zout, is dat om het beter te laten invriezen of om een andere reden?
Nee, omdat je zout altijd kan toevoegen, maar er niet uit kan halen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134710878
Vanavond wil ik bij het voorgerecht de saus opschuimen. Echter is zojuist mijn staafmixer overleden. Hebben jullie tips om alsnog het gewenste effect te krijgen?
pi_134711477
Handmixer of met een garde gebruiken. Een staafmixer gebruik ik normaal alleen om te pureren.
  donderdag 26 december 2013 @ 15:24:23 #289
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134716853
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 12:45 schreef Oceanonix het volgende:
Handmixer of met een garde gebruiken. Een staafmixer gebruik ik normaal alleen om te pureren.
Dit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 26 december 2013 @ 17:07:20 #290
414785 sirdanilot
pi_134719789
Klopt, laatst probeerde iemand eiwit te kloppen met de staafmixer, maar dat lukt gewoon niet. Een staafmixer kan dingen pureren, maar het vervangt geen handmixer.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 26 december 2013 @ 17:13:34 #291
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_134720037
Toch is een staafmixer eerste keus om sauzen op te schuimen.
pi_134748281
Hier maar even, bij een gebrek aan een recent wijntopic. Ik heb hier nog twee oorspronkelijk best aardige Chardonnays uit 2004 liggen. Kan ik die mijn gasten nog voorzetten, of moet ik die bewaren voor gasten met weinig onderscheidend vermogen, of kan ik ze beter meteen door de gootsteen spoelen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 27 december 2013 @ 16:04:46 #293
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134748963
Openmaken, proeven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_134749481
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Openmaken, proeven
OK, back-up regelen dus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134749736
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:18 schreef Bluurgh het volgende:
Piet, ik heb voor morgen 6 stukken rendierbiefstuk die ik sous-vide wil bereiden, elk stuk is apart verpakt en zo'n 150 tot 175 gram. Met een beetje zoeken kwam ik al uit dat het water zo'n 49 graden moet zijn, maar qua tijdsduur gaat het van 3 kwartier tot enkele uren. Wat is nou het 'beste'? :)
Hoe lang heb je ze uiteindelijk gedaan? :) Als je ze langer doet, breekt er meer bindweefsel af, en is je vlees zachter van structuur :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 27 december 2013 @ 17:05:54 #296
414785 sirdanilot
pi_134751608
Wij hadden een keer witte wijn uit de jaren 90 of zo gevonden. Hij was vergeeld en smaakte geoxideerd (dus niet bedorven/azijn geworden maar een beetje rozijn-achtig). Mijn vader vond dat juist lekker en zoop zo een paar flessen op :')

Overigens is dit nog niet eens zo gek: vin jaune is ook een wijn die enigszins geoxideerd is. De wijn zag er precies zo uit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134778937
Hee Piet, ik ga straks met een bevriende jager een geschoten konijn uitbenen en krijg het vlees dan mee naar huis. Hij heeft een mooi jachtgebied dus zal nog wel eens mee gaan drijven :) Heb jij nog interessante gerechten met konijn er in?
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:25:21 #298
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134808641
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 11:29 schreef Molleman het volgende:
Hee Piet, ik ga straks met een bevriende jager een geschoten konijn uitbenen en krijg het vlees dan mee naar huis. Hij heeft een mooi jachtgebied dus zal nog wel eens mee gaan drijven :) Heb jij nog interessante gerechten met konijn er in?
Wild Konijn, zou de haasjes als biefstukjes eten, en de poten tot een stoofpotje verwerken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 28 december 2013 @ 23:51:17 #299
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134809931
Ik heb één keer wild konijn gehad maar ik vond er verrekte weinig vlees aan zitten. Ben dol op wild in het algemeen, maar konijn mag van mij gewoon rond blijven huppelen. Dan liever haas.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 29 december 2013 @ 00:10:57 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_134810752
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:51 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb één keer wild konijn gehad maar ik vond er verrekte weinig vlees aan zitten. Ben dol op wild in het algemeen, maar konijn mag van mij gewoon rond blijven huppelen. Dan liever haas.
Het vlees is zo mager dat je als je alleen maar wild konijn eet, in onbegrensde hoeveelheid, je aan ondervoeding dood gaat uiteindelijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 29 december 2013 @ 00:18:59 #301
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_134811128
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 00:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het vlees is zo mager dat je als je alleen maar wild konijn eet, in onbegrensde hoeveelheid, je aan ondervoeding dood gaat uiteindelijk
Ik weet het. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')