abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 16 december 2013 @ 18:59:47 #1
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134337761
In navolging van
MUZ / Jaarlijstjes 2004
MUZ / Jaarlijstjes 2005!
MUZ / Jaarlijstjes 2006!
MUZ / Jaarlijstjes 2007!
MUZ / Jaarlijstjes 2008!
MUZ / Jaarlijstjes 2009!
MUZ / Jaarlijstjes 2011!
en
MUZ / Jaarlijstjes 2012!

quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2004 15:18 schreef pfaf het volgende:
Het is al weer 2 weekjes december en iedere muziek-site, forum en muziekblad staat vol met jaarlijstjes. Fok kan uiteraard niet achterblijven, dus post hier je favoriete albums van het afgelopen jaar. ^O^

  maandag 16 december 2013 @ 19:00:29 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134337797
Zelf weer veel te weinig nieuwe muziek geluisterd. ;(

Een top 15 zonder commentaar dus. ;(

0 . Nirvana - In Utero (20th anniversary)
1 . Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
2 . Unknown Mortal Orchestra - II
3 . Ceramic Dog - Your Turn
4 . Suuns - Images du Futur
5 . Deerhunter - Monomania
6 . The Aristocrats - Culture Clash
7 . The Flaming Lips - The Terror
8 . Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
9 . Soft Machine Legacy - Burden of Proof
10 . The Ex & Brass Unbound - Enormous Door
11 . Föllakzoid - II
12 . Neko Case - The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You
13 . Les Yeux de la Tête - Mosca Violenta
14 . Julia Holter - Loud City Song
15 . Sigur Rós - Kveikur
  maandag 16 december 2013 @ 19:01:46 #3
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_134337843
He he, eindelijk. Van de week even naar kijken.
pi_134338677
1 - The Boxer Rebellion - Promises
2 - Devendra Banhart - Mala
3 - London Grammar - If You Wait
4 - De Staat - I Con
5 - Twenty One Pilots - Vessel
6 - Woodkid - The Golden Age
7 - Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
8 - Kurt Vile - Wakin on a pretty Daze
9 - The National - Trouble Will Find Me
10 - Deerhunter - Monomania
11 - Beans & Fatback - With Skin Attached
12 - Unknown Mortal Orchestra - II

Voor nu zo even uit mijn hoofd. Viel me al weer op dat ik vooral veel uit 2012 heb ontdekt dit jaar. Haha.

Maar het grootste vooruitzicht op dit moment: Broken Bells - After the disco (januari 2014)

[ Bericht 0% gewijzigd door Inverted_World op 16-12-2013 20:36:18 ]
It's you my love, you who are the stranger
  maandag 16 december 2013 @ 19:25:11 #5
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_134338747
1. Maceo Plex Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special)
2. Tale of Us Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special)
pi_134338820
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:25 schreef Keith_Bakker het volgende:
1. Maceo Plex Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special)
2. Tale of Us Live @ Audio Obscura (ADE 2013 Special)
Niet echt albums toch, setjes?
It's you my love, you who are the stranger
pi_134339098
toch best wel weer een leuk jaar geweest

01 Nick Cave And The Bad Seeds - Push The Sky Away
02 Volcano Choir - Repave
03 The Pastels - Slow Summits
04 The National - Trouble Will Find Me
05 I Am Kloot - Let It All In
06 Jon Hopkins - Immunity
07 Jonathan Wilson - Fanfare
08 Beaches - She Beats
09 John Vanderslice - Dagger Beach
10 Kurt Vile - Walking On A Pretty Daze
11 Deerhunter - Monomania
12 Darkside - Psychic
13 Beady Eye - BE
14 Youth Lagoon - Wondrous Bughouse
15 My Bloody Valentine - MBV
16 Mazzy Star - Seasons Of Your Day
17 Psychic Ills - One Track Mind
18 Mogwai - Les Revenants
19 Eels - Wonderful Glorious
20 Pure X - Crawling Up The Stairs
21 Night Beats - Sonic Bloom
22 Ron Sexsmith - Forever Endeavour
23 No Joy - Wait To Pleasure
24 Tim Knol - Soldier On
25 Connections - Private Airplanes
pi_134339239
Met trots presenteer ik hier mijn 10 favoriete albums van 2013.

01. De ring die jij draagt - Wimmie Bouma
02. Wij vieren het leven - Jannes.
03. Duizend spiegels - Marco Borsato
04. Deze man - Jeroen van der Boom
05. Ode aan jou - Marianne Weber & Willem Barth
06. Mick Harren zingt Willy Alberti
07. De mooiste jaren komen nog - Frans Bauer
08. Al 35 jaar hart voor muziek - Anita & Ed
09. Zoals ik ben - Karin Welsing
10. Liedjes van het leven - Duo Nationaal

Ik zal hier wel weer als een zwakbegaafde pauper neergezet worden maar dat boeit me geen ene donder.
  maandag 16 december 2013 @ 19:37:13 #9
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_134339301
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:35 schreef HarryVanDeSunwep het volgende:
Met trots presenteer ik hier mijn 10 favoriete albums van 2013.

01. De ring die jij draagt - Wimmie Bouma
02. Wij vieren het leven - Jannes.
03. Duizend spiegels - Marco Borsato
04. Deze man - Jeroen van der Boom
05. Ode aan jou - Marianne Weber & Willem Barth
06. Mick Harren zingt Willy Alberti
07. De mooiste jaren komen nog - Frans Bauer
08. Al 35 jaar hart voor muziek - Anita & Ed
09. Zoals ik ben - Karin Welsing
10. Liedjes van het leven - Duo Nationaal

Ik zal hier wel weer als een zwakbegaafde pauper neergezet worden maar dat boeit me geen ene donder.
:') Anita & Ed :')
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 16 december 2013 @ 19:37:28 #10
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_134339309
Ik kom hier op terug.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_134339321
Kijk aan, het topic is er weer. Later deze maand de top 60 nog wat maar eens plaatsen. Nu nog bezig met schuiven.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_134340281
Hoi lieverds, Nou...daar kom ik hoor O+

Normaal post ik dit soort lijstjes ook op facebook, maar dit keer niet. Wat moet iedereen wel niet van me denken _O-

-----

50. Deltron 3030 - Event 2
Deltron 3030 is de samenwerking van Kid Koala, Dan The Automator en Del the Funky Homosapian. Als er een album is geweest dat mij ooit in een voor mij toentertijd onbekend genre, hiphop, heeft gesleurd, is het hun vorige samenwerking van 13!!! Jaar geleden. Dit is het vervolg. En het klinkt heerlijk, met goede gastbijdrages van Jamie Cullum (!!!), Damon Albarn en Mike Patton. Veelzijdig zijn ze altijd geweest en veel veelzijdigere hiphop albums zul je niet vaak horen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
49. José James - No Beginning No End
De laatste jaren timmert de vocal jazz hevig aan de weg, en lijkt het jazz & R&B genre aan populariteit te winnen. En gelukkig niet door zoetsappige meuk als Caro Emerald, maar oprecht goede artiesten die genres combineren tot een beter geheel. Gregory Porter kreeg de wereld al aan zijn voeten met soul-muziek met een sterke jazz-basis, Jose doet hetzelfde maar dan met jazz dat doordrenkt is van R&B en mooie popsongs.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
48. Elephant Stone - Elephant Stone
Ook de jaren '70 revival is aan een onwaarschijnlijke populariteit aan het winnen. Dit album doet niet veel nieuws, maar het is wel uniek door het gebruik van de Egyptische sitar en bovengemiddeld pakkende popsongs. Er staat zelfs een regelrechte Bryan Adams ripoff op, maar oh wat is dat nummer fijn. En de rest van het album heeft een scherp randje. Aangenaam lekker album.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
47. Howe Gelb - The Coincidentalist
Howe Gelb is solo en met Giant Sand en door zijn vele producties, gast-optredens (zelfs bij Carice van Houten), één van mijn favoriete artiesten, met zijn ene been in de rock, zijn andere in de country, wat vingers gedoopt in de jazz (getuige zijn heerlijke instrumentale jazz-platen, luister ze!) en zijn zang lijkt een eerbetoon aan de dit jaar overleden Lou Reed. En dat alles is dit album zeker ook. Niet heel spannend, maar het hele album lang boeiend en druipend van de kwaliteit. Howe maakt nooit slechte albums.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
46. Mount Kimbie - Cold Spring Fault Less Youth
Mount Kimbie was 2 jaar terug samen met James Blake het pronkstuk van de alternatieve tragere dubstep (nou, zo noem ik het in ieder geval). Dit album heeft echter bijna een poppy geluid, er komt zelfs zang op voor maar is bij vlagen toch weer heerlijk Mount Kimbie. Omdat de electronica ook in dit soort lijstjes zeker niet mag ontbreken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
45. Thao & the Get Down Stay Down - We the Common
Thao was voor mij de verrassing van afgelopen LeGuessWho. Met haar ongelooflijk vitale, veelzijdige, muzikale, vrolijke maar toch ook ontzettend punky optreden heeft ze mijn hart gewonnen. Haar vorige albums klinken allemaal wat poppyer, maar het lijkt alsof ze met We The Common de live-sound wat meer op plaat heeft weten te verenigen. Aanstekelijke pop-liedjes met een scherp randje en tomeloze inzet. Thao mag snel weer langskomen in Nederland met haar geniale band(naam) The Get Down Stay Down.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
44. Meindert Talma – Kelderkoorts
Meindert is Nederlandsch onbekendste popster. En terecht. Want als hij Nederlands bekendste popster zou worden, dan gaan heel veel Nederlanders nooit meer naar muziek luisteren. Maar wat een ongekende held is deze man en als je van hem leert te houden, is hij meteen fantastisch. Geniaal hilarische teksten, een lachwekkend accent en waanzinnige zinsnedes als "stadskabouters en bliep bliep bliep synthesizer muziek" en heerlijke rocksongs die gaan over "viersporenrecorders". Tsja, je verzint het echt niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
43. Perera Elsewhere – Everlast
Uit de Britse Bonobo achterban lijkt dit album te zijn gekomen, en het klinkt net zo heerlijk (en dit jaar zelfs beter dan Bonobo zijn eigen release) want deze zwoele elektronische plaat doet het én goed op de achtergrond maar door de rijke arrangementen óók op de voorgrond. Met gastoptredens van onder andere Gonjasufi, die het album net over een bepaald niveau heen tillen, deze top 50 in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
42. Eleanor Friedberger - Personal Record
Ik zou bijna zeggen, de meest onderschatte plaat van het jaar. Deze heerlijk rake, funky popplaat doet denken aan een mix van Feist, KT Tunstall en Neko Case. En dan ook nog heel wat meer alt-country dan Eleanor haar eerste plaat. Ga dit luisteren, want Eleanor zou met dit geluid, zeker op nummers als She's A Mirror, toch zeker wel hitpotentie moeten hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
41. Gregory Porter - Liquid Spirit
Gregory is live een van de meest geniale artiesten die ik ooit heb mogen aanschouwen. Op plaat gaat het jazzy, rauwe en improviserende randje er een klein beetje af, en dat gebeurt zeker op dit nieuwe album. Up-tempo nummers komen er nauwelijks meer op voor, maar als je je echt eens onderdompelt in deze plaat, dan ben je toch direct weer verkocht. Zijn stem in combinatie met misschien wel de beste en meest onderschatte band van het moment, ontroert meteen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
40. Low - The Invisible Way
Low is een band die het bij mij heel goed zou kunnen doen, maar dat nooit doet omdat hun sound te eentonig is. Op dit album, geproduceerd door Wilco's Jeff Tweedy, gaan ze al een beetje de goede richting op, maar er zijn toch ook een aantal bijna commerciële gedrochten op te vinden. Toch kent het album ook instant klassiekers als Amethyst, Clarence White en Just Make it Stop. Dankzij deze nummers, die mij eindelijk weten te overtuigen, halen ze dan gewoon mijn top 50.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
39. !!! - THR!!!ER
!!! Heeft altijd het dansbare van electronische muziek als dat van Daft Punk weten te mixen met de punk-sound van een Joy Division. Maar jammer genoeg komen ze toch altijd als een soort tweederangs LCD Soundsystem over. Dit album weet ook niet over de hele lengte te boeien, maar kent een paar heerlijke dansnummers en een zeer aanstekelijk gebruik van saxofoon dat ze op de vorige albums zelden hebben gebruikt. Vernieuwend, en toch toegankelijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
38. Nils Frahm – Spaces
Al die neo-klassieke piano-muziek van de laatste jaren die tegen het commerciële aanleunt weet mij never nooit echt te pakken. Want voor mij is er Keith Jarrett, en niemand anders kan daar aan tippen. Nils is echter een uitzondering. Hij weet de piano-standaards van een Dustin O'Hallaron, Olafur Arnulds en consorten te overtreffen met een duistere, spannende en zelfs ietwat elektronische sound. Geslaagde composities, en hij houdt het wél een heel album boeiend.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
37. Mozes & The Firstborn - Mozes & the Firstborn
Toen Mozes de zaal platspeelden als voorprogramma van Kaizers Orchestra 2 jaar terug, en gewoon beter waren dan het hoofdprogramma, wist ik dat ik deze band in de gaten moest houden. Ik heb mezelf gelukkig aan mijn woord gehouden want 4 bezochte concerten verder blijken ze alleen maar gegroeid te zijn. Het album weet niet zover te geraken als hun live-act, maar is desalniettemin een topper in de '70s opmars van 2013, en Nederlands.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
36. Atoms for Peace – Amok
De singles, de verwachting, de samenwerking. Alles deed verwachten dat dit wel eens het beste album van 2013 kon gaan worden. Het is ze bij lange na niet gelukt. De nummers lijken erg op elkaar, komen nooit tot een climax (en dat is juist iets waar en Thom en Flea meestal verrekte goed mee kunnen omgaan, zonder in cliches te belanden) en zijn bij vlagen zelfs een beetje cheesy. Gelukkig hebben we heldennummers als Default en Stuck Together Pieces, waar de experimentele en muzikale genialiteit van de bandleden het best tot uiting komt. Op de rest? Tsja, het is een lekker album, meer niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
35. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze
Kurt heeft misschien wel het meest eentonige album van het hele jaar uitgebracht, maar bij Kurt is dat totaal geen probleem. Zijn muziek blijkt op plaat én live een enorme psychedelische trip en is zelfs gedurende de 60 minuten dat dit album lang is geen enkel probleem. Baanbrekend is het album echter niet, maar lekker zeker wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
34. Torre Florim & Roos Rebergen - De Tweede Speeldoos
Roos heeft al 2x mijn jaar-lijstje gewonnen. Met Torre lukt dat haar niet, maar het is dan ook geen volwaardig album. Wat het wel is? Een geniale plaat vol blijdschap, speelvreugde en verrukkelijke samenwerking. En de top 10 van mijn beste concerten dit jaar haalden ze wel. Ruimschoots.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
33. Steve Mason - Monkey Minds in the Devil’s Time
Dit jaar stond in het teken van mijn ontdekking van de Beta Band. Steve Mason, frontman, weet dat niveau solo niet te benaderen maar heeft een prima album op de mat gelegd. Beta-band-veelzijdigheid (is dat een woord?) is alom aanwezig, nummers zijn pakkend en het album is bijzonder verfrissend in de hedendaagse overmaat aan elektronica en 70s psychedelica.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
32. Devendra Banhart – Mala
Hippy-grootheid Devendra heeft na jaren van inactiviteit weer een leuk, en door vele hippe genres beïnvloed, album uitgebracht. Beetje Afrikaans, beetje Spaans, beetje folk, beetje country maar vooral heerlijke composities en een lekker zwoel album. Hij zal nooit meer zo losbandig en freaky zijn als vroeger, maar na teleurstellende vorige platen die bijna op 3FM gedraaid hadden kunnen worden, is hij weer back to basic!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
31. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
Brooklyn hipsters Vampire Weekend wisten het, naar mijn mening, slechtste album van de afgelopen 5 jaar te maken met het tenenkrommende Contra. Daarom vind ik het ook bewonderingswaardig dat ze ineens weer met een klassieker op de proppen zijn gekomen die hoge ogen gooit in iedereen hun jaarlijstjes. Veelzijdigheid troef met harde, totaal niet des Vampire Weekendse rockers als Diane Young en pop-pareltje Step.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
30. Laura Marling - Once I Was an Eagle
Laura is de Joni Mitchell van deze tijd. Beter heb je ze niet tegenwoordig, folk-zangeressen als Laura. Ook dit album is weer fantastisch en ze lijkt met het jaar weer 5 jaar volwassener te worden. Het album is duister, vol zelfreflectie, maar weet een soort intense, schitterende hoop uit te stralen en groeit naar grote hoogtes richting het einde. Jammergenoeg is het veels te lang, en is het lastig om de gehele luisterbeurt te boeien en staan er niet meer zulke hit-gevoelige nummers op als op de vorige albums. Maar alleen al door het respect dat Laura verdient met haar oeuvre, staat ze hier bijna in de top 30.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
29. Portugal. The Man - Evil Friends
Portugal. The Man gaan een evolutie door van losbandige, experimentele, psychedelische rockband met vleugjes noise-invloeden die alleen de die-hard fan kan boeien, tot een band die steeds meer pop-songs aan het maken is en eigenlijk gewoon keihard zou moeten doorbreken naar het grote publiek. Waarom dat niet gebeurt is mij een volstrekt raadsel. Dit album is pakkend, muzikaal, kent invloeden die een album top maken (Danger Mouse) en is toch weer typisch PTM. Maar misschien luistert men alleen hun eerste albums, en is het ze allemaal net iets teveel van het goede.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
28. Tomasz Stanko – Wislawa
Tomasz Stanko is een van de onbekendste maar meest erkende jazztrompettisten van dit decennium. Met dit heerlijke duistere, experimentele maar toch zwoele en hypnotiserende jazz-album weet hij wellicht niet de volledige 1u40 minuten te boeien, maar toch zeker een uur of wat. Een tip voor duistere electro liefhebbers, die geen electro meer willen luisteren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
27. Okkervil River - The Silver Gymnasium
Okkervil River is altijd een beetje de waanzinnige singles makende versie geweest van concept-album band Shearwater. Het lijkt alsof beide bands een beetje naar elkaar toe beginnen te groeien, want dit album van Okkervil River lijkt soms best veel op de laatste van Shearwater. Of dat slecht is? Nou, niet echt. Het album begint als een regelrechte knaller met typische Okkervil River krakers met een net iets toegankelijker randje. Maar het album kakt een beetje in en haalt het niet bij de veel rauwere eerste albums van de band. Daarom een positie in de middenmoot, en niet in de top regionen waar ze normaalgesproken patent op hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
26. Mikal Cronin – MCII
De revival van de fuzz-rock, '70s psychedelcia komt me een beetje de strot uit. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Elephant Stone, verderop in dit lijstje, is er een van. Mikal Cronin is de andere. Vaak samen opgetreden met Ty Segall weet Mikal met dit album heel SXSW voor zich te winnen, en het leek alsof hetzelfde met Nederland gebeurde. Helemaal gelukt is dat niet, maar wel bij mij. De topper van het genre, mijns inziens.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
25. Black Milk - No Poison No Paradise
Als er al indie-hiphop bestaat, bestaat het in de vorm van Black Milk. Een relatief onbekende hiphop formatie met invloeden die alle kanten opstuiteren en het hiphopgenre ontstijgen. Dit album is in alle opzichten raak en weet je in beweging te krijgen. Tegelijkertijd staan er zelfs regelrechte jazz-composities op en is het inderdaad de veelzijdigheid die dit hét hiphop album van het jaar maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24. Janelle Monáe - The Electric Lady
De vrouwelijke reïncarnatie van Michael Jackson, of toch Prince? Wie het weet mag het zeggen. Met wederom een verdomd lang dubbel-album dat alle kanten opschiet, weet Janelle niet zo te verbazen en te verrassen als haar doorbraak album, maar weet ze zeker heel veel jaarlijstjes te halen. En live? Beter krijg je ze niet meer, dezer dagen. Live is Janelle dan toch echt de reïncarnatie van Prince.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
23. DAAU - Eight Definitions
De klassieke en filmische jazz met vleugjes elektronica van de Belgische experimentele act DAAU, was mij tot Into The Great Wide Open volstrekt onbekend. Ook daarna nog, want ik kreeg het voor elkaar hun opening van het festival te missen. Maar de omschrijving "De muziek van DAAU valt maar moeilijk in een hokje te plaatsen", bleef echter hangen en ze blijken inderdaad moeilijk te plaatsen. Maar dat het soms zelfs funky klinkt, soms klassiek, experimenteel en ook heel toegankelijk is misschien dan toch een heel leuk hokje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
22. Pien Feith - Tough Love
Pien begon als Nederlandse PJ Harvey. Toen werd ze de Nederlandse The Knife, ofzo. Met dit album wilde ze het beste album door een vrouw ooit maken. Nou, dat is haar dan niet gelukt, maar dat ze en de rauwe PJ Harvey punk weet te combineren met elektronische klasse en synthesizer gebruik, verdient zeker een prijs. Dit is haar eerste album dat echt een geheel is, geen moment verveelt en behalve experimentele topproducties ook zeer toegankelijke electrotunes kent als Shake It Off.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
21. Justin Timberlake - The 20/20 Experience
Justin is in mijn ogen altijd de enige artiest geweest, die wellicht een heel klein beetje zichzelf de nieuwe King of Pop, de opvolger van Michael Jackson, mag noemen. En daar heeft hij zelf echter schijt aan want wat er vooral zo bijzonder is aan deze comeback van Justin, is dat ie gewoon doet waar hij zin in heeft. Slechts een enkel nummer blijft onder de 5 minuten, en samen met een tweede deel van dit album dat eigenlijk niet uitgebracht had mogen worden, schiet hij zichzelf een beetje in zijn voeten. Maar het is juist deze losbandigheid, die dit album desalniettemin tot een klein meesterwerkje maakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
20. Orlando - The Early Warning Company
Elke Eurosonic/Noorderslag kent voor mij een Nederlandse ontdekking. Dit jaar was dat Orlando met het heerlijke met blazers doordrenkte Show me where the bullets go. Het later uitgebrachte album was nét niet zo geniaal als dat nummer, maar zeker wel geniaal genoeg om mijn top 25 te halen. En een zo gedurfde mix van punk met big-band achtige blazers uit de Kytopia stal, krijgt mij om.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
19. Rhye – Woman
Het klinkt als zwoele pornomuziek met een vleugje Sade. Gelukkig heeft het een heerlijk experimenteel randje en ontstijgt het net die bordeel-sfeer. En dan is het eigenlijk meteen wel een verrekte goed en verslavend album. Eeuwigheidswaarde, geen idee of het dat heeft, maar dit is misschien wel gewoon het lekkerste (maar niet het beste) album van het jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
18. Yo La Tengo – Fade
Yo La Tengo krijgt het album na album voor elkaar weer te boeien, en toch hun eigen sound te behouden. Dit album wijkt, van al hun 15+ eerdere albums, misschien nog wel het meeste af van hun basis-sound. Het album bevat namelijk geen enkel nummer van boven de 6 minuten, en dat is jammer. En tegelijkertijd toch ook wel weer heel erg raak, want nog niet eerder wist Yo La Tengo zo'n coherent pop-album te maken als deze, die je gewoon even opzet en dan voor je het weet weer afgeluisterd hebt. En waarna je denkt van, wow, dat ging snel, maar wat was dat goed.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17. Arctic Monkeys – AM
Arctic Monkeys ben ik uit het oog verloren na hun 2e album, en ik ben geloof ik niet de enige. Het duurde dan ook tot de week van het schrijven van deze top 50, dat ik hun nieuwste album ben gaan luisteren. En holy shit, wat is het pakkend zeg. AM is weer volledig terug, is plotsklaps volwassen geworden en weten snoeiharde songs met een enorm lekkere duistere en opzwepende sound te produceren. En die bas....heerlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
16. Julia Holter - Loud City Song
Julia Holter valt niet in een hokje te plaatsen. Aan de ene kant maakt ze experimentele electronische muziek met een jazz-randje, aan de andere kant maakt ze filmische muziek die zo in een David Lynch film geplaatst kan worden. Dit album is misschien wel haar beste tot nu toe, want het mixt beide elementen tot een schitterend concept-album dat van begin tot eind een enorme trip is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
15. Primal Scream - More Light
De lievelingen van de Britten, nooit écht doorgebroken in Nederland, maar wel op de proppen gekomen met een weer exceptioneel excentriek album. Het springt van krautrock naar blues naar electronica naar simpelweg weirde en bijna irritante liedjes. Maar het is Primal Scream, en ze komen er mee weg, want er komen ook blazers op voor. Geen Screamadelica, maar toch verrekte dichtbij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
14. The Weeknd - Kiss Land
R&B zanger The Weeknd is een van de 3 personen die in mijn lijstje doet denken aan Michael Jackson. En hij is de enige wiens stemgeluid ook echt op dat van de King of Pop lijkt. Als je dat dan combineert met een van Portishead gejatte rip (niet van the rip, maar van machine gun), langgerekte en rijk gearrangeerde instrumentatie en pakkende pop-songs, heb je eigenlijk best wel een goede plaat gemaakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
13. Solex - Solex Ahoy!
Wie zou verwachten dat een Nederlandse elektronische act als Solex ineens een album zou uitbrengen dat de 12 provincies van Nederland verenigt, en dat doet door 12 folky, rootsy, jazzy, bluesy en vooral totaal niet elektronische nummers te maken en dat onder andere samen met Daniel Lohues doet? En daar nog in slaagt ook? Ik in ieder geval niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
12. CocoRosie - Tales of a Grass Widow
Deze excentrieke bijna-tweeling hebben al meerdere freaky maar oh zo sfeervolle platen uitgebracht, met invloeden van hiphop, elektronica en folk. Dit album is geen uitzondering, en zoekt een iets elektronischer geluid op. Uiteraard met gastzang van Anthony. Het begint met een bijna dansbaar nummer en zigzagt door alles heen wat CocoRosie doorgaans zo'n sterke formatie maakt. Boeiend, origineel en muzikaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
11. Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart
Als Matt alleen het eerste, 17 minuten durende, nummer op plaat had gezet had hij mijn top 50 ook wel gehaald. Het openingsnummer is het meest epische nummer van het jaar en is op plaat en live ongeëvenaard goed. Alles in zijn eentje opgenomen, met geniaal gebruik van zijn loopstation, slaagt Matt erin om enorm depressieve, onheilspellende en perfecte zondagmiddag muziek te creëren. De rest van het album haalt het niveau van dat openingsnummer niet, maar zet het wel door, en stuwt dit album bijna mijn top 10 in. Ontdekking van het jaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
10. Jonathan Wilson – Fanfare
Jonathan is de minst originele artiest in mijn top 50. Elk nummer lijkt gejat van Pink Floyd, Neil Young, Bob Dylan, of welke 70s legende dan ook en dat allemaal tegelijk. Dat is ook niet vreemd, want veel van dit soort artiesten heeft hij dan ook gewoon bijgestaan. En die ervaring spatte al van zijn zeer geslaagde vorige album af, maar nog meer van dit ongekend intrigerende Fanfare. En er komt een blazer in voor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
9. Eefje de Visser - Het Is
De eerste keer dat ik de nieuwe nummers hoorde was live op Vlieland. Ik dacht, jammer, want ze kwamen niet over, klonken allemaal hetzelfde en de heerlijke composities van haar debuut leken te ontbreken. Maar toen ik dit album met koptelefoon luisterde, bleek het eigenlijk gewoon veel beter, volwassener en veelzijdiger te zijn dan haar debuut. En vooral meer een geheel. Het album is een lange trip, met heerlijk gebruik van bas, haar stem, tempowisselingen en onverstaanbare teksten. Ja, dat laatste is wel een beetje jammer, maar het kan me niks schelen, want Eefje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
8. Suuns - Images Du Futur
Suuns is een van de beste livebands op de planeet. Hun debuutalbum was niet het beste album op de planeet, maar was wel waanzinnig goed. Deze tweede lijkt net wat meer aan te sluiten bij hun live-act, en het blijft bewonderingswaardig dat een act die krautrock combineert met psychedelica, electronica en hele harde gitaren, toch van begin tot eind dansbaar is en zelfs ronduit irritante composities geslaagd weet te maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
7. James Blake – Overgrown
Met uitzondering van de schitterende Feist cover Limit To Your Love, wist James Blake mij niet te raken met zijn debuut. Dit album daarentegen, deed dat meteen. Ineens was daar die combinatie van die bijzonder experimentele, onluisterbare soul-dubstep van zijn debuut met nu ook dansbare, sfeervolle electronica die alle puzzelstukjes op zijn plaats laat vallen. Hij flirt hier zelfs met house op Voyeur, laat Chance the Rapper even meerappen, en weet de kracht van zijn debuut te vertalen in schitterende nummers als Retrogade en Overgrown.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
6. The Flaming Lips - The Terror
The Flaming Lips gaan al bijna 30 jaar mee, en ze weten ze zich nog steeds met werkelijk elk album te vernieuwen. Was daar in 2011 ineens een krautrock album, nu is daar een soort van enorme trip van onheilspellende doom-muziek, die eigenlijk alleen omschreven kan worden door de titel van het album zelf: The Terror. The Lips schuwen niet om er een 14 minuten lang nummer op te zetten, of om op de bonusplaat de Beatles cover All You Need Is Love te plaatsen. Beiden geniaal gedaan, maar eigenlijk is dit album gewoon een heel lang nummer, en makkelijk ergens te plaatsen tussen het allerbeste werk van hun indrukwekkende oeuvre.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
5. Forest Swords – Engravings
2013 moet voor mij wel het jaar zijn van de elektronische muziek, doorstoken van gitaren en duistere elementen, die dan tot een pakkend geheel zijn gesmeed. Zo ook met dit album van Forest Swords. Aan de ene kant denk je simpele maar interessante elektronica te horen, aan de andere kant heeft dit een net zo duister en experimenteel sfeertje als onder(boven)staand The Terror. Witch House wordt dit kennelijk genoemd, en stiekem vind ik dat wel mooi.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
4. Bill Callahan - Dream River
Bill is misschien wel de beste folk-zanger van zijn generatie. Hij doet wat andere folk-artiesten niet doen, spant zijn nummers lang uit, gooit er instrumenten in die ook folk-cultheld Nick Drake eerder durfde te gebruiken, en houdt het daar eigenlijk gewoon bij. Maar de genialiteit, de ongekende klasse en de schitterende arrangementen blijven van de eerste tot de laatste seconde bovendrijven. Dit is niet zomaar een folk-album, dit is een klassieker in zijn soort, die door Bill zijn schitterende stemgeluid misschien wel heel erg lang gaat beklijven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
2013 is het jaar van Nick Cave. Hij wist Lowlands volstrekt naar zijn hand te zetten, speelde 2x de HMH volledig plat, en heeft waarschijnlijk met Push the Sky Away hét populairste album van het jaar gemaakt en komt in iedereen hun lijstje wel voor. Dit album is echter niet de karakteristieke Nick Cave. Nergens, behalve misschien aan het eind van Jubilee Street, ontspoort het. Het hele album klinkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Toch weet hij een ongelooflijke sfeer te creëren, zijn de composities rijkelijk aangevuld door de misschien wel net zo grote held Warren Ellis en zijn de teksten ongeëvenaard. En het is Nick Cave die het zingt, en dan maakt het niet uit hoe het klinkt. Het is Nick Cave.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Darkside – Psychic
Darkside lijkt de vreemde eend in deze lijst. Waarschijnlijk had bijna niemand van deze artiest gehoord, tot de hype begon. Maar toen bleek wondergenie Nicolas Jaar erachter te zitten, die 2 jaar terug een van de beste albums van het jaar maakte. Waar dat album echter een jazzy, Four-tetiaans en rustig elektronica album was, had Jaar kennelijk dit jaar vooral erg veel zin om keihard los te gaan, samen met gitarist Dave Harrington. En dat is wonderwel, en waanzinnig goed, gelukt. De opbouw in vooral het openingsnummer is onheilspellend goed, Mark Knopfler invloeden op Paper Trails maken het bij vlagen zelfs (op een goede manier) top 2000 waardig, maar bovenal is dit het album simpelweg dé perfecte mix van genres, zoals het zelden eerder is gedaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
1. Arcade Fire – Reflektor
Door velen geliefd, door meerderen verafschuwd, maar ik denk dat iedereen het erover eens is dat Arcade Fire lekker heeft gedaan waar ze zin in hadden. En voor mij is dit een regelrecht schot in de roos. Het album is eigenlijk veels te lang, het kostte me 10x voordat ik het echt wist te waarderen, de laatste 6 minuten van het album zijn verschrikkelijk en het album schiet eigenlijk teveel verschillende kanten op en is ontzettend pretentieus. Toch is het geniaal. Toch is het ongekend fantastisch. Toch kent het misschien wel het beste nummer van de eeuw en weet Arcade Fire, zoals alleen de allerallergrootste bands voor hun hebben gekund, zich ongekend geslaagd te vernieuwen, en met een hele dikke knipoog naar de popcultuur. Zij nemen zichzelf niet meer serieus, en wij hoeven dat dus ook niet meer te doen. Wij hoeven alleen nog maar te genieten. En dan halen ze met gemak mijn top #1.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 16-12-2013 20:33:43 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134340845
Nr. 3 is dus het beste album?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  maandag 16 december 2013 @ 20:19:41 #14
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_134340995
Toch leuk dat het beste nummer van Portugal The Man dan weer een nummer van Vampire Weekend is ;).
pi_134341044
1. The National - Trouble Will Find Me
2. Atoms for Peace - Amok
3. Arcade Fire - Reflektor
4. Eefje de Visser - Het Is
5. Savages - Silence Yourself
6. Kurt Vile - Wakin On A Pretty Daze
7. Sigur Rós - Kveikur
8. Arctic Monkeys - AM
9. CHVRCHES - The Bones Of What You Believe
10. HAIM - Days Are Gone
pi_134341062
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:16 schreef Felagund het volgende:
Nr. 3 is dus het beste album?
Het beste maar niet het leukste album ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 16 december 2013 @ 20:23:27 #17
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_134341157
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 20:21 schreef Norrage het volgende:

[..]

Het beste maar niet het leukste album ;)
En de rest van deze discussie gaan we niet voeren ;(.
  maandag 16 december 2013 @ 20:23:35 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134341163
Nice Norrage, die zal ik met kerst eens doornemen. Cocorosie heb ik helemaal gemist. ;(
  maandag 16 december 2013 @ 20:25:05 #19
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134341219
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:16 schreef Felagund het volgende:
Nr. 3 is dus het beste album?
Haha! _O_
pi_134341246
Ga er vier met je dubbelen Nor.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_134341296
quote:
15s.gif Op maandag 16 december 2013 19:00 schreef pfaf het volgende:
Zelf weer veel te weinig nieuwe muziek geluisterd. ;(

Een top 15 zonder commentaar dus. ;(

0 . Nirvana - In Utero (20th anniversary)
1 . Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
2 . Unknown Mortal Orchestra - II
3 . Ceramic Dog - Your Turn
4 . Suuns - Images du Futur
5 . Deerhunter - Monomania
6 . The Aristocrats - Culture Clash
7 . The Flaming Lips - The Terror
8 . Jacco Gardner - Cabinet of Curiosities
9 . Soft Machine Legacy - Burden of Proof
10 . The Ex & Brass Unbound - Enormous Door
11 . Föllakzoid - II
12 . Neko Case - The Worse Things Get, the Harder I Fight, the Harder I Fight, the More I Love You
13 . Les Yeux de la Tête - Mosca Violenta
14 . Julia Holter - Loud City Song
15 . Sigur Rós - Kveikur
Dank voor het openen, en ook bedankt voor het leuke lijstje! Follakzoid erin is leuk (heb je ze gezien? :)) en Suuns lekker hoog *O* Maar Ceramic Dog, Sof Machine en Les Yeux ken ik niet eens. Qu'est que c'est? :)

En de rest ook leuke lijstjes, veel dubbelen, maar dat is ook niet vreemd met mijn lijst van 50 :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134341505
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:25 schreef methodmich het volgende:
Ga er vier met je dubbelen Nor.
4 maar? Normaal dubbelen we er wel meer toch? Is mijn lijstje zo "alternatief", of ben jij origineel bezig? of heb je slechts een top 4 gemaakt? ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 16 december 2013 @ 20:31:46 #23
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134341541
Zal ik dit jaar weer het tellen op mij nemen, net als de voorgaande jaren?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 20:11 schreef kciR het volgende:
Ah, daar is die weer! Het topic waar we het hele jaar op zitten te wachten. :)
In navolging van de afgelopen vier jaar, 2009, 2010, 2011 en 2012 maak ik ook dit jaar weer een eindlijstje op.

Dus alle lijstjes in dit topic gepost voor 31december 2013 23.59 (jaarwisseling) neem ik mee voor de eindlijst.
De lengte maakt niet uit, maar ik neem alleen de eerste 50 platen uit je lijstje op in de eindlijst (in geval van een langere lijst).
pi_134341671
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:31 schreef kciR het volgende:
Zal ik dit jaar weer het tellen op mij nemen, net als de voorgaande jaren?

[..]

^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 16 december 2013 @ 20:34:41 #25
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134341701
Mooie lijstjes al! Nog genoeg te ontdekken, al heb ik mijn lijstje toch al wel in grote lijn klaar.

Norrage, we gaan er 14 dubbelen.
En je hebt je aan je woord gehouden; Forest Swords in de top 5 ^O^
pi_134342208
Ik wil nog even kwijt dat dit jaar echt fantastisch is. Normaal maak ik nooit dit soort uitgebreide lijstjes, maar 2013 verdiende het. Alle 50 platen in mijn top 50 vind ik gewoon echt tof, en zouden allen in de top 20 van vorig jaar hebben kunnen staan. En de hele top 10 had boven de top 2 van vorig jaar kunnen staan. Het jaar was veelzijdig, had waanzinnige hits, wel weinig echt overtuigende debuten (al is Darkside misschien een debuut), had oude helden die nieuwe geniaal werk uitbrachten en was ook over de breedte ongelooflijk sterk.

Ik wil niet de discussie weer voor de 100e keer starten, maar echt, vergeleken met vorig jaar, echt tof jaar. Heb zin in 2014! En het bijhouden van dit lijstjes is echt handig. Ik heb gewoon een RYM lijstje dat ik elke keer bijhoud, en een spotify lijstje met de beste nummers (die meteen als herinnering dient voor alle goede albums :)) Vandaar dat ik op 137 geluisterde albums zit. Ook dankzij Musicmeter, die echt heel makkelijk een excel uitspuugt met al jouw gerankte albums van het jaar.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 16 december 2013 @ 22:28:50 #27
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134347752
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 20:26 schreef Norrage het volgende:

[..]

Dank voor het openen, en ook bedankt voor het leuke lijstje! Follakzoid erin is leuk (heb je ze gezien? :)) en Suuns lekker hoog *O* Maar Ceramic Dog, Sof Machine en Les Yeux ken ik niet eens. Qu'est que c'est? :)

En de rest ook leuke lijstjes, veel dubbelen, maar dat is ook niet vreemd met mijn lijst van 50 :P
Alle drie jazzrock, waarbij Ceramic Dog de band is van God Marc Ribot, die ken je vast wel. ;)
pi_134348657
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 22:28 schreef pfaf het volgende:

[..]

Alle drie jazzrock, waarbij Ceramic Dog de band is van God Marc Ribot, die ken je vast wel. ;)
oooeh klinkt lekker, al vrees ik dat ze zeer hard zullen zijn, maar staan in mijn spotify to-do list :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134350497
quote:
Hij wist Lowlands volstrekt naar zijn hand te zetten
Dat is natuurlijk wel een beetje te sterk uitgedrukt, aangezien de tent nog niet half vol stond.
Maar het was een weergaloos optreden, dat zeker.
pi_134351870
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 23:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel een beetje te sterk uitgedrukt, aangezien de tent nog niet half vol stond.
Maar het was een weergaloos optreden, dat zeker.
Ik was er zelf niet bij dus geen idee, maar ik hoor er iedereen over :Y was het zo rustig?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134351898
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:02 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik was er zelf niet bij dus geen idee, maar ik hoor er iedereen over :Y
Dat pleit voor ze, maar er waren hooguit 7500 mensen van de 55000 bij aanwezig.
pi_134352834
Mijn top 15 voor dit jaar. Het was zonder twijfel een prachtig muziekjaar.

1. Yo La Tengo - Fade


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Jon Hopkins - Immunity
3. Bill Callahan - Dream River
4. Darkside - Psychic
5. Julia Holter - Loud City Song
6. Tim Hecker - Virgins
7. Nils Frahm - Spaces
8. Atoms For Peace - Amok
9. Mutual Benefit - Love’s Crushing Diamond
10. Oliver Wilde - A Brief Introduction To Unnatural Light Years
11. Arcade Fire - Reflektor
12. Lubomyr Melnyk - Corollaries
13. Holden - The Inheritors
14. Daniel Wohl - Corps Exquis
15. Nick Cave & the Bad Seeds - Push the Sky Away

[ Bericht 0% gewijzigd door Maxerazzi op 17-12-2013 14:51:35 ]
pi_134353053
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 20:03 schreef Norrage het volgende:
Lijst
Da's een mooie uitgebreide lijst geworden. ^O^

En die plaat van Stanko is me helemaal ontgaan, joh. :o
pi_134354881
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2013 00:49 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Da's een mooie uitgebreide lijst geworden. ^O^

En die plaat van Stanko is me helemaal ontgaan, joh. :o
Staat in mijn top 10 zelfs.

Lijst komt ergens deze dagen. Probeer er ook een Spotify lijst aan te hangen, maar veel nummers ontbreken zag ik al.

Leuke lijst hoor Norrage, met die stukjes ook.
  dinsdag 17 december 2013 @ 14:00:14 #35
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_134363700
01 | The National | Trouble Will Find Me
02 | Darkside | Psychic
03 | Atoms for Peace | AMOK
04 | Arcade Fire | Reflektor
05 | Nick Cave and the bad seeds | Push the sky away
06 | Queens of the Stone Age | …Like Clockwork
07 | Unknown Mortal Orchestra | II
08 | White Denim | Corsicana Lemonade
09 | The Strokes | Comedown Machine
10 | Eels | Wonderful, Glorius
11 | Jon Hopkins | Immunity
12 | Jonathan Wilson | Fanfare
13 | Vampire Weekend | Modern Vampires Of The City
14 | James Blake | Overgrown
15 | Suuns | Images du Futur
16 | Moderat | II
17 | Foxygen | We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic
18 | Arctic Monkeys | AM
19 | Blood Orange | Cupid Deluxe
20 | Mutual Benefit | Love's Crushing Diamond
21 | Phoenix | Bankrupt!
22 | MGMT | MGMT
23 | Disclosure | Settle
24 | Woodkid | The Golden Age
25 | Grizzly Bear | Shields: B-Sides

In de spoiler m'n favoriete liedje van elk album jaja.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_134363893
UMO doet het goed :o Ik heb die sinds februari ofzo niet meer geluisterd. Vond het wel aardig, maar niet blijven hangen. Ga het straks nog eens opzetten :Y
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134365802
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:00 schreef BoerBert het volgende:
20 | Mutual Benefit | Love's Crushing Diamond
Haha, ik dacht al die tijd dat 't album Love's Crushing Dream heette. :|W
pi_134366969
Hm. Lastig. Van de 43 aanwinsten dit jaar zijn er slechts 11 van 2013, en autistisch als ik ben neem ik alleen releases op in mijn top X lijstje die ik ook daadwerkelijk zelf heb. Dus ik gok dat ik eingelijk pas over 5 jaar met een fatsoenlijk lijstje kan komen. Maar goed, om voor het einde van het jaar toch nog iets ingeleverd te hebben (en hoe ik er op het moment naar kijk);

1. Motorpsycho - Still Life With Eggplant
M'n go to band, voor als ik niet weet waar ik naar wil luisteren.

2. No Joy - Wait to Pleasure
Shoegaze. Is het hip dit soort dingen te doen? Ik weet het niet. Het lijkt er wel op of ik oud word, maar dit was een stiekeme verrassing voor mij. Een nummer op YouTube ontdekt, klonk tof, album gekocht, en de rest van het album vond ik net zo leuk.

3. James Blake - Overgrown
Veel meer een geheel dan z'n eerste album. En Retrograde vind ik nog steeds fantastisch om door speakers te horen knallen, ook al heb ik 'em al 8 miljoen miljard keer gehoord.

4. Autechre - Exai
Bliep, piep, zzzz, bonk. Luistert voor mij verrassend lekker weg. En dat voor 2 discs.

5. David Lynch - The Big Dream
Om 1 of andere reden vond ik dit erg zomerse muziek. Maar dan in een David Lynch universum.

6. Depeche Mode - Delta Machine
Zoveel beter dan Sounds of the Universe. Maar da's dan ook niet zo moeilijk.

7. The Kniφe - Shaking the Habitual
In tegenstelling tot Autechre moet ik hier toch wel wat meer voor in de stemming zijn wil ik allebei de discs luisteren.

8. Reggie and the Full Effect - No Country for Old Musicians
De terugkeer van RATFE. Ik vond het toevallig als project op Kickstarter, en besloot toen maar een backer te worden. De eerste paar albums waren vooral veel lolligheid, en op No Country for Old Musicians zijn een heel stel van de alterego's weer te horen.

9. Bonobo - The North Borders
Ja. Leuk. Vooral lekker in de zomer, dus scoort 'ie nu niet zo hoog, want ik ben in m'n winterse bui.

10. Tomahawk - Oddfellows
Op nummer 10 dan maar. Oddfellows is niet slecht, maar wanneer ik Tomahawk wil luisteren, dan pak ik liever 1 van de eerste 2 albums. Of Anonymous. Maar Oddfellows is vaak niet mijn eerste keus. Vandaar ook dat 'ie onderaan de lijst bungelt.

Extra: Bad Religion - Christmas Songs
Ik weet nog steeds niet of het nou een album of een EP is. Maar Bad Religion die kerstliedjes spelen (de ironie, gezien de religiositeit van sommige) klinkt best lekker. En ik zou 'em misschien stiekem wel eens om kunnen wisselen met Tomahawk. Sorry, Mike.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_134368341
Mijn top 10 van dit jaar:

1. Arctic Monkeys - AM
2. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
3. Fall Out Boy - Save Rock and Roll
4. Daft Punk - Random Access Memories
5. Dave Grohl - Sound City - Real to Reel
6. Paul McCartney - New
7. Biffy Clyro - Opposites
8. Editors - The Weight of Your Love
9. White Lies - Big TV
10. Volbeat - Outlaw Gentlemen & Shady Ladies

En ik moet nog veel beluisteren van dit jaar :D
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_134368939
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 20:31 schreef Norrage het volgende:

[..]

4 maar? Normaal dubbelen we er wel meer toch? Is mijn lijstje zo "alternatief", of ben jij origineel bezig? of heb je slechts een top 4 gemaakt? ;)
Nee, krijg een top 66 dit jaar als het goed is.... Dus het zal een combinatie zijn van allebei, denk ik. Heb het zo te zien in andere hoeken gezocht, want komt sowieso nog maar weinig dubbel werk tegen met de platen die ik heb gekocht.

quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:31 schreef kciR het volgende:
Zal ik dit jaar weer het tellen op mij nemen, net als de voorgaande jaren?

[..]

Top! ^O^
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 17 december 2013 @ 23:11:43 #41
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134388188
Ik heb de laatste dagen nog wat zitten schuiven, maar ik denk dat dit hem wel moet zijn.. (over een maand denk ik er toch weer anders over)
Portugal. The Man is mijn plaat van het jaar. Na drie achtereenvolgende albums in mijn top 10, nu voor het eerst een nummer 1 positie.
Voor de eerste 30 (eigenlijk 31) heb ik nog een youtube linkje in de spoiler gezet. Nu wel gebruik van maken ;)

1. Portugal. The Man – Evil Friends
2. Arctic Monkeys – AM
3. Forest Swords – Engravings
4. Vampire Weekend – Modern Vampires Of The City
5. Unknown Mortal Orchestra – II
6. Daughter – If You Leave
7. Mogwai – Les Revenants
8. Rhye – Woman
9. Foals – Holy Fire
10. Poliça – Shulamith

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
11. James Blake – Overgrown
12. Lorde – Pure Heroine
13. Sigur Rós – Kveikur
14. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away
15. Volcano Choir – Repave
16. Darkside – Psychic
17. The National – Trouble Will Find Me
18. Vondelpark – Seabed
19. Tony Dekker – Prayer Of The Woods
20. No Ceremony/// - No Ceremony
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
21. Arcade Fire – Reflektor
22. The Weeknd – Kiss Land
23. London Grammar – If You Wait
24. Devendra Banhart – Mala
25. Braids – Flourish // Perish
26. Grails – Black Tar Prophecies Vol’s 4, 5 & 6
27. Frightened Rabbit – Pedestrian Verse
28. Mark Kozelek & Jimmy LaValle – Pearls From The Sea
29. 65daysofstatic – Wild Light
30. Everything Everything – Arc
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
31. Barbarossa – Bloodlines
32. Willis Earl Beal – Nobody Knows
33. Austra – Olympians
34. Phoenix – Bankrupt!
35. Iron & Wine – Ghost On Ghost
36. The Veils – Time Stays, We Go
37. Wampire – Orchards
38. Eefje de Visser – Het Is
39. Villagers – {Awayland}
40. !!! – Thr!!!er

41. Mutual Benefit – Love’s Crushing Diamond
42. Darkstar – News From Nowhere
43. Bonobo – The North Borders
44. MS MR – Secondhand Rapture
45. Miles Kane – Don’t Forget Who You Are
46. Blood Orange – Cupid Deluxe
47. Money – The Shadow of Heaven
48. Suuns – Images Du Futur
49. Atoms For Peace – AMOK
50. Waxahatchee – Cerulean Salt
51. The Child Of Lov - The Child Of Lov

Eervolle vermeldingen (beste EP's met hoge verwachtingen voor debuutalbum)
Douglas Dare – Seven Hours
SOHN – Bloodflows
FKA Twigs – EP2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 17-12-2013 23:17:28 ]
pi_134388967
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:05 schreef Norrage het volgende:
UMO doet het goed :o Ik heb die sinds februari ofzo niet meer geluisterd. Vond het wel aardig, maar niet blijven hangen. Ga het straks nog eens opzetten :Y
Dit, maar van de week nog terug geluisterd, bleef bij mij niet meer dan 'aardig' :)
nee, jij dan!
pi_134388978
Lekker hoor Kcir! :) Altijd grappig om albums te zien die je niet kent, maar ook om albums te zien die je helemaal begin van het jaar geluisterd hebt en volstrekt vergeten bent. Vondelpark bijvoorbeeld. En interessante #1. Favo band van me, maar ze deden het dit jaar toch niet helemaal bij me....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_134389030
Leuke lijstjes btw al :D

Ik wacht zelf nog heel even, ik ontdek nog steeds pareltjes van dit jaar :@
nee, jij dan!
  dinsdag 17 december 2013 @ 23:38:17 #45
13973 ranja
image means nothing
pi_134389411
Ik ben nog bezig met beschrijvingen bij m'n albums en daarna nog een volgorde bepalen....
ik zie nog maar weinig overlap met mijn lijst tussen de al geposte lijsten trouwens :)
pi_134389485
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:38 schreef ranja het volgende:
Ik ben nog bezig met beschrijvingen bij m'n albums en daarna nog een volgorde bepalen....
ik zie nog maar weinig overlap met mijn lijst tussen de al geposte lijsten trouwens :)
What else is new ;)

Als er iemand alternatief is onder de alternatieven, ben jij het wel :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 17 december 2013 @ 23:51:48 #47
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134390062
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:28 schreef Norrage het volgende:
Lekker hoor Kcir! :) Altijd grappig om albums te zien die je niet kent, maar ook om albums te zien die je helemaal begin van het jaar geluisterd hebt en volstrekt vergeten bent. Vondelpark bijvoorbeeld. En interessante #1. Favo band van me, maar ze deden het dit jaar toch niet helemaal bij me....
Dank.
Vondelpark stond eerst in de bovenste regionen, maar is toch afgezakt. Zelfde voor !!!, die zakte bij elke tussenpijling zo'n 5 plaatsen.. Zo zie je maar dat die jaarlijstjes echt een momentopname zijn, waar bij mij over de breedte gezien, de albums uit de eerste helft van het jaar er veel slechter van af komen.

Sommige albums, zoals Devendra Banhart, die ik nu weinig meer luister, staan nog hoog omdat er een goede herinnering aan zit, niet zozeer muzikaal. Mala heb ik dit jaar veel in Japan geluisterd, samen met Nick Cave (maar dat album is dan muzikaal weer beter).

[ Bericht 19% gewijzigd door kciR op 17-12-2013 23:59:59 ]
pi_134390105
quote:
19. Tony Dekker – Prayer Of The Woods
die heb ik te laat ontdekt voor mijn lijstje, maar wat een schitterende plaat is dat
  woensdag 18 december 2013 @ 00:01:38 #49
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_134390458
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:52 schreef IAmKloot het volgende:

[..]

die heb ik te laat ontdekt voor mijn lijstje, maar wat een schitterende plaat is dat
De naam doet denken dat hij ook op TV Oranje te zien is, maar het is de zanger van Great Lake Swimmers solo. Erg fraaie plaat ja :)
pi_134404274
TVP. Lijstje onderweg.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')