abonnement Unibet Coolblue
pi_134263279
Sommige mensen hebben nooit een traan bij een begrafenis, sommige zakken volledig in de grond. Sommige mensen hebben een 10 jarige relatie.. En kunnen binnen 2 week al rustig verder gaan terwijl anderen 5 jaar ziek zijn van een relatie van 2 jaar..

Meestal zijn het dezelfde mensen die altijd weer breken bij een overlijden .. Terwijl de anderen sterk blijven.

Maar waar precies zit hem dat in? Waarom kan de 1 beter of sneller verwerken ivg met een ander? Meer (emotioneel) volwassen? Levenservaring? Whut is it?

Mensen hebben mij vaak genoeg uitgescholden dat ik nog niet over die borderline ex was, terwijl maanden later ik diezelfde mensen vertelde die net een breuk hadden met "let it go..". Wat ik dan krijg te horen is dezelfde meuk; "ja maar ze was so speciaal.. Blabla". Waarom kan de 1 er wel zo overheen stappen en de ander niet?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134263355
Omdat de een meer emotioneel ingesteld is dan de ander?
Hello, is it me you are looking for!?
pi_134263357
Omdat elk mens anders is en geestelijk anders in elkaar zit. Dat de ene persoon langer nodig heeft om iets te verwerken of sneller gekwetst is wil niet zeggen dat hij minder of meer is, alleen anders dan een andere persoon. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:15:27 #4
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_134263413
Nou ja als ik namens mezelf kan spreken dan heb ik gewoon het idee dat sommige mensen o.a. emoties minder sterk ervaren. Stofjes in de hersenen en misschien bepaalde redenaties. Maar je voelt het gewoon minder tot veel minder intens. Wiring in je hersenen, minder sterk ontwikkelde hersendelen voor emoties of wat dan ook.. Denk dat wat betreft redenaties het ook uit maakt hoe je in het leven staat. Als je lang een relatie hebt dan willen sommigen er oud mee worden terwijl anderen ook wel blij zijn dat ze weer vrijgezel zijn als voorbeeld. Dat hoef je als buitenstaander niet altijd zooo erg te merken terwijl zoiets ook een groot verschil uit kan maken.
we dan
pi_134263583
Het hangt er denk ik vanaf hoe 'goed' je bent in het weghouden van verdriet. Als je het toe kunt en mag laten gaat de verwerking sneller. Dat iemand niet huilt wil ook niet zeggen dat die persoon niet verdrietig is.

Het kan ook betekenen dat die persoon inderdaad niet verdrietig is, maar het over 10 jaar pas is. Zoveel factoren.
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:24:17 #6
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_134263638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:21 schreef Disorder het volgende:
Het hangt er denk ik vanaf hoe 'goed' je bent in het weghouden van verdriet. Als je het toe kunt en mag laten gaat de verwerking sneller. Dat iemand niet huilt wil ook niet zeggen dat die persoon niet verdrietig is.

Het kan ook betekenen dat die persoon inderdaad niet verdrietig is, maar het over 10 jaar pas is. Zoveel factoren.
Of dat ie gewoon niet zo snel verdrietig is. Hoor wel vaker dat idee van onderdrukte gevoelens e.d. Mensen die emoties normaal tot intens ervaren kunnen zich het omgekeerde niet voorstellen soms. Ik vind dat een beetje raar... Ook al kunnen het altijd opgekropte emoties zijn of je stoer houden e.d. natuurlijk
we dan
pi_134263678
Ik ben best een emotioneel persoon (kan janken om onzin op tv) maar in het dagelijks leven ben ik echt heel snel over dingen heen. Op een begrafenis van iemand die heel close was, kan ik wel huilen, en bijvoorbeeld bij mijn oma was ik in de week naar de begrafenis toe echt een wrak maar na die week was het eigenlijk ook wel (zo goed als) klaar. Dit neemt niet weg dat ik haar echt ontzettend heb gemist de afgelopen jaren, ze was en is nog steeds de meest dierbare persoon in mijn leven, maar het gaat gewoon door.

Vroeger, scheiding van mijn ouders, ja, kut, maar kan niet zeggen dat ik er echt heel veel mee gezeten heb. Later verhuist mijn moeder naar Zweden, tsja, pas twaalf jaar later heb ik daar dan eindelijk een traan om kunnen laten. Ik hou wel van haar maar ik mis haar niet en ik zit er zover ik weet (zou nog kunnen komen natuurlijk) ook niet mee dat ze weg is.

Geen idee hoe dit komt, ik denk gedeeltelijk levenservaring en gedeeltelijk genetisch. Heb als kind bijna alleen maar tegenslagen gehad, ik denk dat je daardoor een soort immuun wordt. Ik kan er op dit moment in mijn leven eerlijk gezegd maar moeilijk mee zitten als er iets negatiefs gebeurt, het gebeurt, niets aan te doen, verder leven.
Bay of Plenty
pi_134263696
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Sommige mensen hebben nooit een traan bij een begrafenis, sommige zakken volledig in de grond. Sommige mensen hebben een 10 jarige relatie.. En kunnen binnen 2 week al rustig verder gaan terwijl anderen 5 jaar ziek zijn van een relatie van 2 jaar..

Meestal zijn het dezelfde mensen die altijd weer breken bij een overlijden .. Terwijl de anderen sterk blijven.

Maar waar precies zit hem dat in? Waarom kan de 1 beter of sneller verwerken ivg met een ander? Meer (emotioneel) volwassen? Levenservaring? Whut is it?

Mensen hebben mij vaak genoeg uitgescholden dat ik nog niet over die borderline ex was, terwijl maanden later ik diezelfde mensen vertelde die net een breuk hadden met "let it go..". Wat ik dan krijg te horen is dezelfde meuk; "ja maar ze was so speciaal.. Blabla". Waarom kan de 1 er wel zo overheen stappen en de ander niet?
Ligt aan vele dingen denk ik. Sommigen zijn ergens al overheen omdat ze er al rekening mee hebben gehouden (bijvoorbeeld in een relatie). Sommigen hebben simpelweg meer tijd nodig om iets te verwerken (kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld hoeveel iets of iemand voor diegene betekende).

Wat dat laatste betreft, dat heeft iets egoistisch (als een ander iets overkomt dan moet die niet zo zeuren, maar O WEE als het hemzelf overkomt!!!).
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:27:24 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_134263704
Veel goede reacties hierboven. Hoe intens mensen emoties beleven verschilt enorm, ook bij positieve emoties. En sommige mensen hebben de neiging om rouw te onderdrukken en worden jaren later plotseling geconfronteerd.
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:28:46 #10
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134263731
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:27 schreef TNA het volgende:
Veel goede reacties hierboven. Hoe intens mensen emoties beleven verschilt enorm, ook bij positieve emoties. En sommige mensen hebben de neiging om rouw te onderdrukken en worden jaren later plotseling geconfronteerd.
Ik vrees soms dat ik zo'n geval ben omdat ik tot nu toe weinig moeite heb gehad met mijn levensloop, terwijl heel veel mensen door veel minder kapot zijn gegaan. Goed, de tijd zal het leren.
Bay of Plenty
pi_134263761
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:24 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Of dat ie gewoon niet zo snel verdrietig is. Hoor wel vaker dat idee van onderdrukte gevoelens e.d. Mensen die emoties normaal tot intens ervaren kunnen zich het omgekeerde niet voorstellen soms. Ik vind dat een beetje raar... Ook al kunnen het altijd opgekropte emoties zijn of je stoer houden e.d. natuurlijk
Dat stoer houden is wat mij betreft hetzelfde als iets onderdrukken. In mijn familie leeft dat onderdrukken vrij sterk. Op een begrafenis helpt het bij hen om te zeggen dat "het niet nodig is om je rot te voelen want hij/zij heeft een mooi leven gehad.. Allemaal nergens voor nodig."

Ik kan me niet voorstellen dat mensen bij het overlijden van een dierbare niet geraakt worden. Dat ze op dat moment niet huilen en het verdriet weg weten te stoppen, dat kan ik me wel goed voorstellen.

Mensen in rouw proberen altijd bij hun verdriet weg te blijven. Dat lukt soms een poosje. Denk bijvoorbeeld aan mensen die uit een verbroken relatie komen en de hort op gaan als ze gaan stappen. Dat helpt voor dat moment. Daarna komt het verdriet vanzelf wel weer terug.
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:27 schreef TNA het volgende:
En sommige mensen hebben de neiging om rouw te onderdrukken en worden jaren later plotseling geconfronteerd.
Dit is ook mijn ervaring.
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:30:37 #12
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_134263774
Goede vraag, ik heb geen idee, ik merk aan mezelf dat ik vrij snel over een tegenslag heen kom, alleen soms word het echt te veel en dan gaat het ook goed mis, gelukkig heb ik dat maar een keer gehad.
Maar toen was het allemaal in een half jaar tijd, mijn nu ex-man ernstig ziek en bijna overleden, oom overleden, neef overleden, nichtje van mijn ex-man overleden, schoonvader kanker, dochtertje ziek ( bloedaandoening) en nog meer dingen, dat was echt even te veel en toen ben ik dus ook in een depressie geraakt.

Sindsdien heb ik dus wel geleerd om iets beter te verwerken inplaats van het verdriet weg te stoppen en maar door te gaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door snakelady op 14-12-2013 21:19:35 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zaterdag 14 december 2013 @ 17:44:03 #13
403474 Nemeosis
Not from this world
pi_134264121
Dat van die relaties, hangt waarschijnlijk af van hoeveel je nog van iemand houdt na een x aantal jaar.
Did i found the knowledge, or did the knowledge found me
  zaterdag 14 december 2013 @ 18:01:45 #14
409682 yulian
Ben je vriend niet!
pi_134264658
Ligt eraan, iemand die overlijd op leeftijd of door ziekte dat is erg en jammerlijk maar niet te vermijden. Daar rouw je om, en na een tijd gaat dat over in twee gevallen van overlijden zal dat niet zo gaan en altijd in mijn leven aanwezig blijven. ''Maar dat hebben ze niet gewild'' word er dan gezegd... laat ik dat mooi even zelf kunnen bepalen hoe ik daar overdenk.
The Art Of Lying
pi_134265422
Geen idee, maar ik ben blij dat ik tot de sterke(re) personen behoor.

Heb nog nooit liefdesverdriet gehad, heb nog nooit gerouwd. Heb nooit ergens spijt van. Kom zonder moeite over een tegenslag heen.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
  zaterdag 14 december 2013 @ 18:34:52 #16
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_134265504
Persoonlijkheidstrekken zouden voor 50% erfelijk zijn en voor de andere helft gevormd door de omgeving. Sommigen zijn hebben dus een aanleg voor sterkere emotionele reacties en dat kan nog eens extra versterkt worden door de omgeving. Anderen hebben dat andersom of een combinatie van de andere opties.
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_134268597
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:51 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dus als je vrouw en kinderen levend verbrand zijn in een autoongeluk en jij huilt daarom ben je een pussy volgens jou?
Huhh...ik ging bij de post van hugecool er meer van uit dat dit ging om het relationele onderwerp in OP. Het laatste stukje zeg maar.

quote:
Enorme stakker...
Trauma's met liefdesverdriet vergelijken....beetje appel- en perenmoes. maar oké ik ken geen van jullie posters dus breek me er niet op af O-)

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:25 schreef oLexie het volgende:
Ik ben best een emotioneel persoon (kan janken om onzin op tv) maar in het dagelijks leven ben ik echt heel snel over dingen heen. Op een begrafenis van iemand die heel close was, kan ik wel huilen, en bijvoorbeeld bij mijn oma was ik in de week naar de begrafenis toe echt een wrak maar na die week was het eigenlijk ook wel (zo goed als) klaar. Dit neemt niet weg dat ik haar echt ontzettend heb gemist de afgelopen jaren, ze was en is nog steeds de meest dierbare persoon in mijn leven, maar het gaat gewoon door.
Ach... oma en opa wat mis ik ze ook nog steeds, gelukkig zijn ze allebei 94 jaar geworden en heb ik veel met ze beleefd. Goede herinneringen aan die twee O+
Verder is je post herkenbaar als in hoe je ermee omgaat :) .

quote:
Geen idee hoe dit komt, ik denk gedeeltelijk levenservaring en gedeeltelijk genetisch. Heb als kind bijna alleen maar tegenslagen gehad, ik denk dat je daardoor een soort immuun wordt. Ik kan er op dit moment in mijn leven eerlijk gezegd maar moeilijk mee zitten als er iets negatiefs gebeurt, het gebeurt, niets aan te doen, verder leven.
Tegenwoordig ben ik wel wat meer emotioneler en houd er meer rekening mee dat de ander niet is zo als ik, maar in mijn jongere jaren had ik het druk genoeg met het draaiende houden van mijn jonge gezin en drukke baan dat meeleven er weleens bij in kon schieten en kreeg ik het woord "ongevoeligheid" zo af en toe voor de voeten geworpen, maar het ging in mijn ogen dan zo vaak om niets....drama, aanstellerij. Eigenlijk zoals ik reageer op de post van TimMer1981 Waarmee ik niet bedoel dat men niet mag rouwen na een verlies, maar voor hen hoop ik altijd wel dat ze er niet in verzanden en op de een of andere manier weer gaan zien dat de lucht ook blauw kan zijn ipv enkel grijs nijgend naar zwart. [/sub]

Hoe men na het verlies van een kind, geliefde als in ouder/partner/familielid of een dier door overlijden omhoog krabbelt hangt heel veel van de persoon zelf af, in hoeverre kan iemand die rouwt alweer beetje voor beetje vooruit kijken. Vrienden kunnen hierin veel beteken door er te zijn, maar ook om te helpen bij de klussen die gewoon moeten zoals administratie
Soms is het loslaten te moeilijk en duurt het lang voor de rouwende aan zichzelf kan/mag toegeven dat het nooit meer zo wordt zoals het was :'(

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:11 schreef sitting_elfling het volgende:

Maar waar precies zit hem dat in? Waarom kan de 1 beter of sneller verwerken ivg met een ander? Meer (emotioneel) volwassen? Levenservaring? Whut is it?

Ik denk zeker dat men naarmate men ouder wordt de emoties beter kan hanteren maar levenservaring speelt zeker ook een grote rol, zowel de positieve als de negatieve.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:30 schreef snakelady het volgende:
Goede vraag, ik heb geen idee, ik merk aan mezelf dat zijn vrij snel over een tegenslag heen kom alleen soms word het echt te veel en dan gaat het ook goed mis gelukkig heb ik dat maar een keer gehad Maar toen was het in een half jaar tijd, mijn nu ex-man ernstig ziek en bijna overleden, oom overleden, neef overleden, nichtje van mijn ex-man overleden, schoon vader kanker, dochtertje ziek ( bloedaandoening) en nog meer dingen, dat was echt even te veel en toen ben ik dus ook in een depressie geraakt.

Sindsdien heb ik dus wel geleerd om iets beter te verwerken inplaats van het verdriet weg te stoppen en maar door te gaan.
Zoveel verlies in zo'n korte tijd kan volgens mij niemand aan en is je reactie erop geheel begrijpelijk, goed dat het weer beter gaat :)
pi_134268684
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 20:15 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Huhh...ik ging bij de post van hugecool er meer van uit dat dit ging om het relationele onderwerp in OP. Het laatste stukje zeg maar.
Het ging ook over de dood in de OP. Daarnaast: liefdesverdriet is zowel geestelijk als lichamelijk een enorme klap, is wetenschappelijk aangetoond.
pi_134269787
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 20:18 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Het ging ook over de dood in de OP. Daarnaast: liefdesverdriet is zowel geestelijk als lichamelijk een enorme klap, is wetenschappelijk aangetoond.
Ja maar.... ik dacht dat de poster doelde op...... etc. etc.
---------------------
Dat laatste zal ik ook niet ontkennen, maar er in blijven hangen is een keus.
Ik hoor dan ook meer bij de groep die er snel overheen is of in ieder geval weer snel het dagelijkse leven oppakt..............maar waarom dat is 8-) that's the question ..... tenminste van de Ts dan.
  zaterdag 14 december 2013 @ 21:14:28 #20
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134270914
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 20:18 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Het ging ook over de dood in de OP. Daarnaast: liefdesverdriet is zowel geestelijk als lichamelijk een enorme klap, is wetenschappelijk aangetoond.
Ja, liefde is eigenlijk de enige echte bitch in het leven die me een flinke klap heeft gegeven. _O-
Daar was ik wel eventjes kapot van.
Bay of Plenty
pi_134271863
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 20:48 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Ja maar.... ik dacht dat de poster doelde op...... etc. etc.
---------------------
Dat laatste zal ik ook niet ontkennen, maar er in blijven hangen is een keus.
Voor jou en misschien ook voor anderen, maar voor weer anderen niet. Het ligt er maar net aan hoe je psychisch in elkaar zit.
pi_134274502
Stukje afsluiting. Mijn eerste relatie was na vijf jaar over. Mijn ex heeft mij in de gehele vrienden kring zwart gemaakt, overal verteld dat het over was omdat ik vreemd ging en ik kreeg geen kans om mij te verdedigen. Ik ben daar anderhalf jaar onbewust kwaad over geweest. Toen onze/zijn kat wegliep en ik haar vond (in de vriezer van de dieren ambulance maar ach) kon ik eindelijk mijn verhaal toen. Vanaf toen kon hij mij gestolen worden. Andersom loopt hij nog steeds een blokje om als hij mij ziet :')

Vorige relatie Is na drie jaar verbroken en we waren als vrienden uit elkaar gegaan. Heb ik toen t echt voorbij was ook niet meegezeten. De relatie was al langer voorbij. Nog wel een stukje onbegrip toen hij na de relatie verkondigde eindelijk gelukkig(er) te zijn maar ach dat ben ik achteraf ook. Ik had vanaf dag een afsluiting.

Toen mijn oma overleed overleed zij na drie jaar kwakkelen en vijf x eerder afscheid nemen na een spoedopname op de ic. Ik heb een week in een waas geleefd, waarom redde ze het de zesde x niet? Op het moment dat de kist binnenkwam brak ik. Maar ik heb die dag echt afscheid genomen. Ben blij dat ze de laatste opname niet gered had. Mijn oma die mijmijn hele jeugd onder haar hoede nam was een teer en verbitterd hoopje mens die al een half jaar eerder geen zin meer had.

Ik heb eerder posts gezien van jou ts. En ik leesdaaruit onbegrip en geen afsluiting. Daar zit tm denk Ik in. .
pi_134277783
Paar factoren waar ik zo gauw aan denk:
- heeft iemand een sociaal netwerk? In hoeverre wordt iemand opgevangen?
- open of gesloten zijn over gevoelens
- vindt de gebeurtenis plaats in een verder stabiele situatie of lopen er daarnaast ook wat dingen niet zo lekker?
- wat heeft iemand daarvoor al meegemaakt? Is iemand bekend met groter verdriet/teleurstelling of niet?
- karakter/genetische aanleg

En ongetwijfeld speelt er nog wel meer een rol.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_134285449
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:28 schreef oLexie het volgende:

[..]

Ik vrees soms dat ik zo'n geval ben omdat ik tot nu toe weinig moeite heb gehad met mijn levensloop, terwijl heel veel mensen door veel minder kapot zijn gegaan. Goed, de tijd zal het leren.
Ik ken heel veel mensen die na 10 of 20 jaar 'verdrukken' nog een enorme klap na kregen. Vanwege een relatie breuk/overlijden 10/20 jaar geleden. En maar wegdrukken...
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134285503
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 20:15 schreef zusterclivia het volgende:

[..]

Huhh...ik ging bij de post van hugecool er meer van uit dat dit ging om het relationele onderwerp in OP. Het laatste stukje zeg maar.
Ik heb enorm sterke kerels volledig onderuit zien gaan door een (achter blijkende) gestoorde dame na een relatie breuk. Ik geloof niet zo in dat 'bazen/pussy' verhaal.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134285560
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 12:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb enorm sterke kerels volledig onderuit zien gaan door een (achter blijkende) gestoorde dame na een relatie breuk. Ik geloof niet zo in dat 'bazen/pussy' verhaal.
Ook 'bazen' komen er niet onderuit gewoon mens te zijn.
pi_134288137
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 12:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb enorm sterke kerels volledig onderuit zien gaan door een (achter blijkende) gestoorde dame na een relatie breuk. Ik geloof niet zo in dat 'bazen/pussy' verhaal.
quote:
7s.gif Op zondag 15 december 2013 12:44 schreef Disorder het volgende:

[..]

Ook 'bazen' komen er niet onderuit gewoon mens te zijn.
Bingo.

Machogedrag is een teken van daadwerkelijke zwakte, bang en onzeker zijn; emotioneel zijn is geen zwakte, dat is menselijk.
  zondag 15 december 2013 @ 18:42:14 #28
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134299464
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 12:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ken heel veel mensen die na 10 of 20 jaar 'verdrukken' nog een enorme klap na kregen. Vanwege een relatie breuk/overlijden 10/20 jaar geleden. En maar wegdrukken...
Klopt, merk wel dat ik vaker met kleine dingen begin te 'zitten' en bepaalde gedragingen aan mijzelf merk die lichtelijk afwijkend zijn (ik hekel bijvoorbeeld iedere vorm van lichamelijk contact met anderen dan mijn vriend/familie/echt héle goede vrienden. Zelf raak ik ook nooit andere mensen zomaar aan omdat ik er eigenlijk al vanuit ga dat zij daar niet van gediend zijn. Dit is wel iets waar ik vanaf zou willen) dit is maar een klein iets, er zijn wel wat meer dingetjes. Ben ook bang dat ik later wanneer ik kinderen heb raar ga doen, dat ik ze binnen wil houden want stel je voor...

Zit in dubio om naar de psycholoog te gaan of niet, ik heb er namelijk verder mentaal helemaal geen last van en ben gewoon gelukkig. Als ik dingen open ga trekken krijg ik er wel last van.
Bay of Plenty
pi_134299660
Afhankelijk van hoe hard je je opstelt.

Zou je trouwens de haakjes willen afsluiten (TT), ik word er nerveus van.
  zondag 15 december 2013 @ 19:14:05 #30
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_134300506
Mensen die niet huilen op een begrafenis zijn niet perse sterker. Mensen die niet verdrietig raken na een break up ook niet. Sterker nog, niet rouwen wordt geassocieerd met neuroticisme. Te veel rouwen is ook een probleem.

Ik denk dat sommige mensen meer stofjes maken in hun hersenen waardoor ze sterker verdriet voelen (en ook sterker geluk).

Ik denk ook dat het met tegenslagen te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou graag willen zeggen dat ik minder gevoelig ben, omdat dat een mannelijke eigenschap is, maar ik weet niet of dat zo is. Ik ken ook andere jongens die veel hebben meegemaakt, maar die zijn niet perse minder gevoelig.

Ik denk dat het met karakter en genen te maken heeft.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_134300910
Ik heb zelf niet gehuild op de begrafenis van mijn ouders. Ik vind het moeilijk om emoties te tonen in het openbaar. Huilen doe ik alleen thuis als ik alleen ben, maar soms zijn er van die mensen die helemaal gaan doorvragen over ieder detail en dan is het wel heel moeilijk :') Merk wel dat ik een stuk harder ben geworden. Slecht nieuws doet mij niet meer zo heel veel.
  zondag 15 december 2013 @ 19:23:34 #32
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_134300939
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 18:42 schreef oLexie het volgende:

[..]

Klopt, merk wel dat ik vaker met kleine dingen begin te 'zitten' en bepaalde gedragingen aan mijzelf merk die lichtelijk afwijkend zijn (ik hekel bijvoorbeeld iedere vorm van lichamelijk contact met anderen dan mijn vriend/familie/echt héle goede vrienden. Zelf raak ik ook nooit andere mensen zomaar aan omdat ik er eigenlijk al vanuit ga dat zij daar niet van gediend zijn. Dit is wel iets waar ik vanaf zou willen) dit is maar een klein iets, er zijn wel wat meer dingetjes. Ben ook bang dat ik later wanneer ik kinderen heb raar ga doen, dat ik ze binnen wil houden want stel je voor...

Zit in dubio om naar de psycholoog te gaan of niet, ik heb er namelijk verder mentaal helemaal geen last van en ben gewoon gelukkig. Als ik dingen open ga trekken krijg ik er wel last van.
Tenzij je last van hebt is er geen nut om een psych te spreken. Wat mij wel jammer lijkt als ik jouw verhaal hoor is dat het lijkt alsof jij "gewend" bent dat dingen niet gaan zoals jij wilt. Dat kan je wel in de weg zitten, omdat je niet voor je rechten opkomt omdat je denkt dat het eenmaal zo is. Dat je snel dingen van mensen pik omdat het altijd kut is geweest voor jou.

Dat je niet aangeraakt wil worden is jouw zaak en hoe jij jouw kind opvoed is ook jouw zaak, zolang je hem niet mishandeld.
pi_134301106
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:22 schreef IrCute het volgende:
Ik heb zelf niet gehuild op de begrafenis van mijn ouders. Ik vind het moeilijk om emoties te tonen in het openbaar. Huilen doe ik alleen thuis als ik alleen ben, maar soms zijn er van die mensen die helemaal gaan doorvragen over ieder detail en dan is het wel heel moeilijk :') Merk wel dat ik een stuk harder ben geworden. Slecht nieuws doet mij niet meer zo heel veel.
Waarom ben je harder geworden?

Je komt vrij kil en koud over.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 15 december 2013 @ 19:34:27 #34
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_134301449
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom ben je harder geworden?

Je komt vrij kil en koud over.
Vind je haar kil en houd worden vanwege deze post of vanwege andere dingen die ze heeft gepost? Want ik vind haar niet kil of koud overkomen in die ene post alleen.
  zondag 15 december 2013 @ 19:46:59 #35
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_134302015
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 12:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb enorm sterke kerels volledig onderuit zien gaan door een (achter blijkende) gestoorde dame na een relatie breuk. Ik geloof niet zo in dat 'bazen/pussy' verhaal.
Daarom gewoon wegmodden toch
pi_134302044
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:14 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk ook dat het met tegenslagen te maken heeft, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou graag willen zeggen dat ik minder gevoelig ben, omdat dat een mannelijke eigenschap is, maar ik weet niet of dat zo is. Ik ken ook andere jongens die veel hebben meegemaakt, maar die zijn niet perse minder gevoelig.

Ik denk dat het met karakter en genen te maken heeft.
Ik zou ook graag willen dat ik minder gevoelig ben. Maar ik had er normaliter niet zo heel veel last van. Nu helaas wel.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134302282
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:27 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom ben je harder geworden?

Je komt vrij kil en koud over.
Veel meegemaakt in mijn jeugd, voornamelijk dat allebei mijn ouders zijn overleden aan kanker en alle dingen die daarbij komen.
  zondag 15 december 2013 @ 19:54:58 #38
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_134302319
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:47 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zou ook graag willen dat ik minder gevoelig ben. Maar ik had er normaliter niet zo heel veel last van. Nu helaas wel.
Mwah, gevoelig zijn heeft ook zijn voordelen. Ik merk dat mijn gevoeligheid mij sympathieker maakt en dat soort dingen. Ik heb ook het idee dat minder gevoelige mensen ook minder geluk ervaren.

Maar heb jij nu last van liefdesverdriet of ben je gevoelig over iets anders?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 15 december 2013 @ 20:03:11 #39
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134302671
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:23 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Tenzij je last van hebt is er geen nut om een psych te spreken. Wat mij wel jammer lijkt als ik jouw verhaal hoor is dat het lijkt alsof jij "gewend" bent dat dingen niet gaan zoals jij wilt. Dat kan je wel in de weg zitten, omdat je niet voor je rechten opkomt omdat je denkt dat het eenmaal zo is. Dat je snel dingen van mensen pik omdat het altijd kut is geweest voor jou.

Dat je niet aangeraakt wil worden is jouw zaak en hoe jij jouw kind opvoed is ook jouw zaak, zolang je hem niet mishandeld.
Klopt wel, ik zou zelf alleen willen dat ik wel gewoon tegen lichamelijk contact kan. Ik zou het best fijn vinden als ik gewoon iemand een knuffel kan geven (nuchter, als ik lam/waus ben dan is dat allemaal geen probleem) als ik zie dat iemand dat nodig heeft, ik kan dat nu alleen niet. Zou het ook wel fijn vinden om niet direct panisch te worden als iemand die ik niet goed ken een arm om me heen slaat, ik koppel dat gelijk aan 'die moet iets van me' terwijl dit lang niet altijd zo is. Knuffelen is ook gewoon fijn :')

En kinderen, tsja... Als ik dochters krijg vrees ik toch dat ik erbovenop ga zitten als een panische moeder om ze te beschermen, maar ik wil geen koepel over ze heen leggen. Hopelijk baar ik enkel zoons. _O-

Dat dingen niet gingen zoals ik wilde was ook eigenlijk zo tot een paar jaar terug, maar toen had ik er ook geen macht over. Dat is inmiddels anders, en tenzij het iets is waar ik echt niets aan kan veranderen (ziekte, overlijden, vrienden/kennissen die ineens niets meer laten horen) zet ik het van me af. Dingen die wel positief veranderd kunnen worden daar doe ik dan wel wat voor. Beetje een klei- en steen verhaal. Klei pak ik op en stenen laat ik liggen.

Ga echter wel wat gesprekjes aankaarten (heb al 8 maanden een verwijsbrief liggen) over een paar dingen waar ik mee zit, de rest laat ik lekker voor wat het is.
Bay of Plenty
  zondag 15 december 2013 @ 20:06:46 #40
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134302845
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:54 schreef IrCute het volgende:

[..]

Veel meegemaakt in mijn jeugd, voornamelijk dat allebei mijn ouders zijn overleden aan kanker en alle dingen die daarbij komen.
Ben je wel opgevangen door mensen die een ouderrol overnamen? Dat ik geen lichamelijk contact kan maken heeft er denk ik deels mee te maken dat ik gewoon verwaarloosd ben. Of nou ja, tot ik 7 was, was mijn moeder er en heb ik wel geknuffeld maar daarna was het dan ook afgelopen met enige vorm van ouderlijke affectie. De enige fysieke affectie die ik daarna nog heb meegekregen was seks en daarom moet ik geen mensen die mij aanraken.
Bay of Plenty
pi_134303113
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:54 schreef IrCute het volgende:

[..]

Veel meegemaakt in mijn jeugd, voornamelijk dat allebei mijn ouders zijn overleden aan kanker en alle dingen die daarbij komen.
Dan kan ik me best voorstellen dat je wat 'killer' begint te worden, hoe zwaar en kut het ook is. Heb zelf ook genoeg meegemaakt in die contrijen helaas.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134303166
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:54 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Mwah, gevoelig zijn heeft ook zijn voordelen. Ik merk dat mijn gevoeligheid mij sympathieker maakt en dat soort dingen. Ik heb ook het idee dat minder gevoelige mensen ook minder geluk ervaren.

Maar heb jij nu last van liefdesverdriet of ben je gevoelig over iets anders?
Liefdesverdriet was van korte duur, ik weet niet of ik de nasleep nog liefdesverdriet kan noemen. Mijn psycholoog zegt dat mijn ex mijn gehele jeugd (die wat crappy was) naar boven heeft weten te halen. En dat ik daardoor emotioneel soms een warboel ben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134303258
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 19:54 schreef IrCute het volgende:

[..]

Veel meegemaakt in mijn jeugd, voornamelijk dat allebei mijn ouders zijn overleden aan kanker en alle dingen die daarbij komen.
En dat maakt jou ongevoeliger of laat je emoties niet meer toe? Daarmee verwerk je niks.

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
  zondag 15 december 2013 @ 20:17:51 #44
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_134303318
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En dat maakt jou ongevoeliger of laat je emoties niet meer toe? Daarmee verwerk je niks.

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
Ga je dit als serieus advies geven aan iemand die haar ouders heeft verloren aan kanker?
  zondag 15 december 2013 @ 20:18:11 #45
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134303341
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En dat maakt jou ongevoeliger of laat je emoties niet meer toe? Daarmee verwerk je niks.

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
Waar slaat deze reactie op?

De rol van ouders is liefde geven en opvoeden, als je het liefdes gedeelte mist en dat wordt niet vervangen dan kan het dat je een killer karakter krijgt (niet goed weet hoe je dat soort liefde moet uiten) dan wanneer je het wel had gekregen. Ik gok dat jij dat vermogen ook een beetje mist. :')
Bay of Plenty
pi_134303379
quote:
15s.gif Op zondag 15 december 2013 20:17 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ga je dit als serieus advies geven aan iemand die haar ouders heeft verloren aan kanker?
Waarom niet? Omdat jij denkt dat ik opgegroeid ben in een warm weiland vol bloemetjes?
  zondag 15 december 2013 @ 20:19:34 #47
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_134303397
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Waarom niet? Omdat jij denkt dat ik opgegroeid ben in een warm weiland vol bloemetjes?
Niet warm, gezien je naam wel vol met bloemen.
Bay of Plenty
  zondag 15 december 2013 @ 20:23:03 #48
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_134303570
* hugecooll heeft veel liefde te geven
  zondag 15 december 2013 @ 20:28:15 #49
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_134303815
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:19 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Waarom niet? Omdat jij denkt dat ik opgegroeid ben in een warm weiland vol bloemetjes?
Warm weiland vol met bloemetjes maar hele kille gemene ouders.
pi_134303831
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 20:18 schreef oLexie het volgende:

[..]

Waar slaat deze reactie op?

De rol van ouders is liefde geven en opvoeden, als je het liefdes gedeelte mist en dat wordt niet vervangen dan kan het dat je een killer karakter krijgt (niet goed weet hoe je dat soort liefde moet uiten) dan wanneer je het wel had gekregen. Ik gok dat jij dat vermogen ook een beetje mist. :')
Ik ben me bewust van de rol van ouders in iemands leven.
Jammer van je edit, die sneer in niet subtiel.

Ik stelde twee vragen (alleen lomp en kort), geen idee wat voor maffe shit jij daar in wilt lezen. Waar komt die frustratie vandaan?
  zondag 15 december 2013 @ 20:35:17 #51
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_134304330
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:28 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik ben me bewust van de rol van ouders in iemands leven.
Jammer van je edit, die sneer in niet subtiel.

Ik stelde twee vragen (alleen lomp en kort), geen idee wat voor maffe shit jij daar in wilt lezen. Waar komt die frustratie vandaan?
Je moet jouw woorden voorzichtig uitkiezen.

"Zou jij iemand willen spreken die contact heeft met de geesten van gestorven mensen? Wellicht geloof jij daar niet in, maar ik weet dat het helend kan werken."

klinkt beter dan:

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
pi_134304352
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 20:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En dat maakt jou ongevoeliger of laat je emoties niet meer toe? Daarmee verwerk je niks.

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
Ongevoeliger voor bepaalde dingen ja, als ik nu hoor dat een familielid (muv mijn broer) kanker heeft doet mij dat niet zoveel meer. Ik vind het heel erg, maar ik ga niet in een hoekje liggen huilen erom.

En nee :')
pi_134304538
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 20:06 schreef oLexie het volgende:

[..]

Ben je wel opgevangen door mensen die een ouderrol overnamen? Dat ik geen lichamelijk contact kan maken heeft er denk ik deels mee te maken dat ik gewoon verwaarloosd ben. Of nou ja, tot ik 7 was, was mijn moeder er en heb ik wel geknuffeld maar daarna was het dan ook afgelopen met enige vorm van ouderlijke affectie. De enige fysieke affectie die ik daarna nog heb meegekregen was seks en daarom moet ik geen mensen die mij aanraken.
Zo erg was het nou ook weer niet, ik was 8 toen ik mijn vader verloor, 2 jaar later kreeg mijn moeder kanker, genezen verklaard en toen ik 19 was hoorde ik dat het weer terug was en dat ze nog 2 jaar had. Een jaar en 11 maanden later was het over.

Heb genoeg liefde van mijn moeder gehad, maar het voelt wel echt alsof er een deel van mijzelf mist nu.
pi_134304548
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 20:35 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Je moet jouw woorden voorzichtig uitkiezen.

"Zou jij iemand willen spreken die contact heeft met de geesten van gestorven mensen? Wellicht geloof jij daar niet in, maar ik weet dat het helend kan werken."

klinkt beter dan:

Heb jij er wel eens aan gedacht om met zo'n spirituele oplichter te praten die beweert contact te hebben met overledenen?
Achja ik ga het namelijk wel doen en ik geloof er niks van (vandaar oplichter) maar hoop dus dat hij of zij wel contact kan leggen.

Ik vraag er naar omdat uit het antwoord je eventueel kan afleiden in hoeverre iemand bezig is met het verwerken.
pi_134312505
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 20:19 schreef oLexie het volgende:

[..]

Niet warm, gezien je naam wel vol met bloemen.
Haha, scherp antwoord :D
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  zondag 15 december 2013 @ 23:52:42 #56
381667 Name_it
Music is my life, life is good
pi_134314460
Ligt ook aan je verlies, wat iemand voor je betekende en inderdaad aan hoe je ingesteld bent.

Ik heb mijn opa en een oma verloren. Van mijn oma deed mij meer omdat ik met haar veel meer heb meegemaakt. Mijn opa kende ik niet zo lang.

Er is een ex van anderhalf jaar terug waar ik soms nog denk van kut.. Maar normaal gesproken ben ik na een paar maanden wel over iemand heen.

Het is puur, hoeveel hecht je aan iemand
pi_134321209
Ik heb bij het overlijden van mijn moeder geen traan gelaten en ook daarna geen moment verdriet gevoeld. Toch heb ik altijd van haar gehouden.

Het gaat mijns inzien om relativeringsvermogen. Mensen gaan nu eenmaal dood, relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Daarom rouwig zijn vind ik een betrekkelijk zinloze emotie. In de rest van mijn leven ben ik ook een vrij kil persoon. De één heeft dat wel, de ander niet. Daar moet je niet teveel over nadenken, mensen verschillen nu eenmaal.
  maandag 16 december 2013 @ 11:56:06 #58
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_134322821
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 11:00 schreef Mystikvm het volgende:
Het gaat mijns inzien om relativeringsvermogen. Mensen gaan nu eenmaal dood, relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Daarom rouwig zijn vind ik een betrekkelijk zinloze emotie. In de rest van mijn leven ben ik ook een vrij kil persoon. De één heeft dat wel, de ander niet. Daar moet je niet teveel over nadenken, mensen verschillen nu eenmaal.
Dit idd :)
Al ben ik wel iets emotioneler dan jij :+
pi_134322978
quote:
7s.gif Op maandag 16 december 2013 11:56 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Dit idd :)
Al ben ik wel iets emotioneler dan jij :+
Ook niets mis mee, zolang men maar niet denkt dat men raar is door af te wijken van de norm :)
pi_134396248
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 11:00 schreef Mystikvm het volgende:
Ik heb bij het overlijden van mijn moeder geen traan gelaten en ook daarna geen moment verdriet gevoeld. Toch heb ik altijd van haar gehouden.

Het gaat mijns inzien om relativeringsvermogen. Mensen gaan nu eenmaal dood, relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Daarom rouwig zijn vind ik een betrekkelijk zinloze emotie. In de rest van mijn leven ben ik ook een vrij kil persoon. De één heeft dat wel, de ander niet. Daar moet je niet teveel over nadenken, mensen verschillen nu eenmaal.
Maar kun je dan wel met je volle passie in iets storten?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_134397124
Ik ben er eigenlijk altijd heel snel overheen geen idee waarom meestal die zelfde dag nog.
Ben ik een koud kil persoon nee niet zo zeer maar ik denk niet echt zo zeer na over het verlies
maar meer aan de leuke dingen.

Komt trouwens wel eens stom over als je met een glimlach bij een begrafenis zit.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
  woensdag 18 december 2013 @ 11:42:23 #62
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_134398479
Ligt er aan hoe je in elkaar zit. Sommige mensen praten niet of nauwelijks over de dingen waar ze mee zitten, en dan gaat het verwerken veel langzamer. Maar aan de andere kant...ik heb persoonlijk ook veel tijd nodig om dingen te verwerken, terwijl ik wel enorm emotioneel ben ingesteld. Ik kan er dan echt in blijven hangen wat dan ook weer niet goed is. Het perfecte is dat je er tussen in zit. Je kan er wel goed over praten en verdrietig over zijn, maar je gaat er ook niet te ver mee zodat het een beetje overkill wordt en het verwerken ook lang gaat duren. Ik moet er dan ook niet aan denken aan hoe ik me zou voelen als mijn relatie uit zou gaan. Nooit eerder een relatie gehad, en de eerste die ik tref meteen al een jarenlange relatie mee ondertussen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_134398836
quote:
14s.gif Op woensdag 18 december 2013 11:42 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ligt er aan hoe je in elkaar zit. Sommige mensen praten niet of nauwelijks over de dingen waar ze mee zitten, en dan gaat het verwerken veel langzamer. Maar aan de andere kant...ik heb persoonlijk ook veel tijd nodig om dingen te verwerken, terwijl ik wel enorm emotioneel ben ingesteld. Ik kan er dan echt in blijven hangen wat dan ook weer niet goed is. Het perfecte is dat je er tussen in zit. Je kan er wel goed over praten en verdrietig over zijn, maar je gaat er ook niet te ver mee zodat het een beetje overkill wordt en het verwerken ook lang gaat duren. Ik moet er dan ook niet aan denken aan hoe ik me zou voelen als mijn relatie uit zou gaan. Nooit eerder een relatie gehad, en de eerste die ik tref meteen al een jarenlange relatie mee ondertussen.
Waarom moet je er niet aan denken dat je relatie evt uit zou gaan?

Nieuwe mogelijkheden? Alles is vergankelijk? Nu vooral genieten, voor je het weet is het over :).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 18 december 2013 @ 11:56:02 #64
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_134398924
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom moet je er niet aan denken dat je relatie evt uit zou gaan?

Nieuwe mogelijkheden? Alles is vergankelijk? Nu vooral genieten, voor je het weet is het over :).
Heb een vrij gecompliceerde jeugd gehad, en had nooit gedacht dat ik iemand zou treffen bij wie ik ooit echt gelukkig zou kunnen worden. Dat is dus wel gebeurd. Hij is gewoon de allerbelangrijkste in mijn leven, nu al jaren lang. Ik zie bij andere mensen hoe pijnlijk het is om het uit te maken en hoe lang mensen kunnen blijven hangen, en gezien ik vrij emotioneel ben ingesteld...denk ik dat ik echt kapot zou gaan als dat bij mij zou gebeuren. Al helpt het natuurlijk ook wel dat de relatie goed loopt, etc.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_134401032
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2013 10:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar kun je dan wel met je volle passie in iets storten?
Natuurlijk. Althans, ik ervaar het als volle passie. Kan best zijn dat iemand anders het nog steeds halfbakken en onoprecht vindt, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Volle passie voor mij betekent niet blindelings en vol vertrouwen dat het altijd zo blijft iets aangaan. Volle passie betekent voor mij genieten van de momenten waarop het goed is. Daarmee hoef ik niet te vergeten hoe het is als ik die relatie of baan niet meer heb. Het gaat er voor mij juist om dat ik weet hoe te handelen als ik dat kwijt raak. En ja, daardoor laat ik dingen vrij snel achter mij. Ik vind dat een heerlijk gevoel, onafhankelijk. Anderen zullen er vast niet aan moeten denken, maar ik begrijp dat iedereen anders werkt.
pi_134401288
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 11:00 schreef Mystikvm het volgende:
Ik heb bij het overlijden van mijn moeder geen traan gelaten en ook daarna geen moment verdriet gevoeld. Toch heb ik altijd van haar gehouden.

Het gaat mijns inzien om relativeringsvermogen. Mensen gaan nu eenmaal dood, relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Daarom rouwig zijn vind ik een betrekkelijk zinloze emotie. In de rest van mijn leven ben ik ook een vrij kil persoon. De één heeft dat wel, de ander niet. Daar moet je niet teveel over nadenken, mensen verschillen nu eenmaal.
Ik wilde ook al een post maken over relativeringsvermogen, maar je vat het al goed samen :Y
pi_134401822
Voor mij is het verschillend , sommige relaties zijn uitgegaan en toen had ik er verdriet van maar eigenlijk als ik nu terugkijk besef ik ook dat het beter voor me is geweest, wel heb ik een ex waar ik een zwak voor blijf houden maar dat moet ik ook gewoon een plekje geven .

Met overlijden ligt eraan, zoals grootouders , ja het is jammer dat ze er niet meer zijn maar ze hebben allemaal een vol leven gehad en heb daar rust mee. Een tante is onverwacht overleden en op die tijd had ik het er moeilijk mee omdat het onverwacht was en ja soms mis ik haar wel.

Wat ik wel moeilijker vond was een vriend van me van 29 die zelfmoord pleegde op 5 december 4 jaar terug, het was ook een redelijk speciale vriendschap maar ook het idee dat iemand zo jong zo ineens gewoon weg uit je leven was en het dubbele is juist omdat het een vriend was , gun je iemand zo'n einde niet . Je had juist gehoopt dat die een leuke vriendin kreeg, zijn leven weer wat meer op de rit kreeg en gewoon het beste voor hem gewild had en dan is het toch wel moeilijk .
Ook denk ik dat zelfmoord een hele andere verwerking is wat er wel meer ingehakt heeft bij mij.
pi_134414069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:33 schreef formerjellybean het volgende:
Ook denk ik dat zelfmoord een hele andere verwerking is wat er wel meer ingehakt heeft bij mij.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het overlijden van men moeder aan kanker, overige familieleden, liefdesverdriet, allemaal erg maar daar ben ik wel boven op gekomen. De zelfmoord van mijn vader 1.5 jaar terug schopt alles echter totaal in de war, veel meer onbewust dan bewust.

1.5 jaar na mijn moeder overlijden had ik alles weer op de rit, maar nu voelt het vrij radeloos aan. Ook al doe ik zo mijn best, het feit dat je echte basis compleet weggeslagen is hakt er gewoon hard in.
pi_134456930
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 13:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Natuurlijk. Althans, ik ervaar het als volle passie. Kan best zijn dat iemand anders het nog steeds halfbakken en onoprecht vindt, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Volle passie voor mij betekent niet blindelings en vol vertrouwen dat het altijd zo blijft iets aangaan. Volle passie betekent voor mij genieten van de momenten waarop het goed is. Daarmee hoef ik niet te vergeten hoe het is als ik die relatie of baan niet meer heb. Het gaat er voor mij juist om dat ik weet hoe te handelen als ik dat kwijt raak. En ja, daardoor laat ik dingen vrij snel achter mij. Ik vind dat een heerlijk gevoel, onafhankelijk. Anderen zullen er vast niet aan moeten denken, maar ik begrijp dat iedereen anders werkt.
Zo wil ik ook leven. Heb alleen nog niet een vriendin gevonden die zo ook denkt :D.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_171644901
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:25 schreef oLexie het volgende:
Ik ben best een emotioneel persoon (kan janken om onzin op tv) maar in het dagelijks leven ben ik echt heel snel over dingen heen. Op een begrafenis van iemand die heel close was, kan ik wel huilen, en bijvoorbeeld bij mijn oma was ik in de week naar de begrafenis toe echt een wrak maar na die week was het eigenlijk ook wel (zo goed als) klaar. Dit neemt niet weg dat ik haar echt ontzettend heb gemist de afgelopen jaren, ze was en is nog steeds de meest dierbare persoon in mijn leven, maar het gaat gewoon door.

Vroeger, scheiding van mijn ouders, ja, kut, maar kan niet zeggen dat ik er echt heel veel mee gezeten heb. Later verhuist mijn moeder naar Zweden, tsja, pas twaalf jaar later heb ik daar dan eindelijk een traan om kunnen laten. Ik hou wel van haar maar ik mis haar niet en ik zit er zover ik weet (zou nog kunnen komen natuurlijk) ook niet mee dat ze weg is.

Geen idee hoe dit komt, ik denk gedeeltelijk levenservaring en gedeeltelijk genetisch. Heb als kind bijna alleen maar tegenslagen gehad, ik denk dat je daardoor een soort immuun wordt. Ik kan er op dit moment in mijn leven eerlijk gezegd maar moeilijk mee zitten als er iets negatiefs gebeurt, het gebeurt, niets aan te doen, verder leven.
oud topic, maar denk je er nu nog zo over?
en had je destijds iemand om je heen, iemand bij wie je thuis kwam zeg maar?
pi_171644969
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:56 schreef pietkanarie het volgende:
Paar factoren waar ik zo gauw aan denk:
- heeft iemand een sociaal netwerk? In hoeverre wordt iemand opgevangen?
- open of gesloten zijn over gevoelens
- vindt de gebeurtenis plaats in een verder stabiele situatie of lopen er daarnaast ook wat dingen niet zo lekker?
- wat heeft iemand daarvoor al meegemaakt? Is iemand bekend met groter verdriet/teleurstelling of niet?
- karakter/genetische aanleg

En ongetwijfeld speelt er nog wel meer een rol.
dit ja.. ik denk dat het zeer helpend is als je mensen om je heen hebt, of als je je soort van veilig voelt
  maandag 12 juni 2017 @ 16:55:28 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171645551
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 16:19 schreef velden het volgende:

[..]

oud topic, maar denk je er nu nog zo over?
en had je destijds iemand om je heen, iemand bij wie je thuis kwam zeg maar?
Die user is al 1146 dagen niet online geweest.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 12 juni 2017 @ 18:47:33 #73
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171647955
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:15 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Wiring in je hersenen, minder sterk ontwikkelde hersendelen voor emoties of wat dan ook.
Of sterker ontwikkelde hersendelen. ;)

Simpelweg een andere aanleg inderdaad; het schijnt dat vrouwen doorgaans beter emoties kunnen verwerken, omdat zij een meer gespecialiseerd hersendeel hebben om deze te verwerken.

Mannen daarentegen, onze emoties gaan door heel het brein zonder een plek te vinden. Daarom schijnen we ze ook te mijden en richten we ons liever op taken en logica, wat meer geordend voor ons is dan de storm van emoties in onze grijze massa.
1 + 1 = blauw
pi_171648327
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 19:01 schreef Cocktailprikker het volgende:

[..]

Ook al doe ik zo mijn best, het feit dat je echte basis compleet weggeslagen is hakt er gewoon hard in.
Als je basis onder je voeten vandaan wordt gemept, dan hakt dit er zeker hard in. Hoe meer van dit soort negatieve factoren aanwezig zijn, hoe dieper de wond, met alle negatieve gevolgen van dien.

Hoe een relatie verwerkt wordt, is erg individueel en 't scheelt ook als je je erop hebt kunnen voorbereiden.
Een overlijden, dit is ook sterk afhankelijk van veel factoren, maar een belangrijke is toch wel de onderlinge band en hoe je als persoon zelf bent (zoals op dat moment als je karakter) en ook is 't afhankelijk van of 't plotseling was of niet (of het verwacht werd of niet).
Een ongeluk is meestal onprettiger, daar ongelukken gewoonlijk plotseling zijn.
Een trauma is gewoonlijk het gevolg van traumatische gebeurtenissen die simpelweg te sterk/heftig waren, hoort eigenlijk niet echt in dit rijtje thuis.

Maar wat relatie/begrafenis en ongeluk met elkaar gemeen hebben wat de snelheid van verwerken betreft, is ook de snelheid van het feit dat zich heeft aangediend.
pi_171648764
ook hoe je vroeger met emoties hebt leren omgaan maakt denk ik uit.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_171648841
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 19:21 schreef Vimbavimba het volgende:
ook hoe je vroeger met emoties hebt leren omgaan maakt denk ik uit.
Heb je hier misschien meer informatie over? Ik denk trouwens dat je wel gelijk hebt, maar ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachtes :)
pi_171649028
quote:
5s.gif Op maandag 12 juni 2017 19:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Heb je hier misschien meer informatie over? Ik denk trouwens dat je wel gelijk hebt, maar ben wel benieuwd naar je achterliggende gedachtes :)
bijvoorbeeld als je als kind zwaar gepest bent en nooit bijvoorbeeld gesteund bent door de omgeving. Ze konden het opgekropt hebben. WAardoor je eigenlijk niet op een gezonde manier met emoties hebt leren omgaan.

Als dat voor (sommige) kinderen te lang duurt kan dat een langdurige uitwerking hebben.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_171649229
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 19:31 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

bijvoorbeeld als je als kind zwaar gepest bent en nooit bijvoorbeeld gesteund bent door de omgeving. Ze konden het opgekropt hebben. WAardoor je eigenlijk niet op een gezonde manier met emoties hebt leren omgaan.

Als dat voor (sommige) kinderen te lang duurt kan dat een langdurige uitwerking hebben.
Juist. Ja, klopt denk ik ook wel. Eigenlijk zijn vrijwel alle mensen die ik als (langdurig) psychiatrisch patiënt ben tegengekomen, vroeger (langdurig) gepest.

De ongezonde manieren om met emoties om te gaan, dat zijn o.a. die schema's toch? Morgen heb ik weer een gesprek met m'n therapeut en dit keer wil ik weer schema's gaan doen (ging de laatste 2 keer niet door omdat ik 2x iets van anderhalf uur geslapen had).

Ik vind 't nog steeds moeilijk te accepteren dat er zoveel mensen zijn die factisch gezien gewoon voorstander zijn van pesters (dus die het normaal vinden dat er gepest wordt en er in de praktijk ook niet tegen zijn...zolang ze daarmee maar niet al te publiekelijk voor schut mee worden gezet).
pi_171662838
Ja volgens mij wel. Heb ze nooit gehad maar met wat ik lees op internet ga je foute overtuigingen (cognities? ) er uit halen waardoor er andere ervoor in de plaats komen.
Hopen dat het vandaag voor je is goed gegaan!

ja. ik snap dat ook niet. Pesten is onder elke omstandigheid fout.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_171668455
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 11:53 schreef Vimbavimba het volgende:
Ja volgens mij wel. Heb ze nooit gehad maar met wat ik lees op internet ga je foute overtuigingen (cognities? ) er uit halen waardoor er andere ervoor in de plaats komen.
Hopen dat het vandaag voor je is goed gegaan!
Gesprek ging goed, maar heb voor m'n gevoel niet echt wat nieuws bereikt...alleen maar bevestigd wat ik allang al wist.
quote:
ja. ik snap dat ook niet. Pesten is onder elke omstandigheid fout.
Enige logische conclusie is dat deze mensen het wel normaal vinden, maar dan ook echt normaal tot in de kern van hun er-zijn. Voor de rest is 't vooral een optelsom van eigenschappen en dan wordt 't plaatje op een gegeven moment wel duidelijk. Tis alleen jammer dat dat alles is wat er is.

Dit is een hoofdreden waarom de mens (als soort) rot is tot de kern. Ik bedoel...als de mens zo slim is, dan zouden ze het toch ook makkelijk gewoon moeten kunnen laten?
pi_171670654
Ligt er wellicht ook aan in hoeverre je leven positief of negatief verandert. Iemand die na een relatiebreuk opeens veel meer vrijheid heeft zal minder tijd nodig hebben om te verwerken dan iemand die door relatiebreuk zijn of haar halve leven kwijt raakt.

En zo is dat ook bij sterfgevallen. Wanneer je moeder plotseling sterft die je elke dag zag en een grote rol in je leven speelde zal dat zwaarder zijn dan je oma die je één keer in de drie maanden zag.
pi_171676751
En sommige mensen boeit het uberhaupt minder dan anderen. Sommige mensen janken om van alles en andere janken zelden tot nooit. En ja dat is omdat ze het gewoon niet als dusdanig erg ervaren. Niet omdat ze hun emoties niet kunnen uiten en bla. Ze hebben gewoon minder emoties
Fylax is op televisie geweest
pi_171678359
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 21:14 schreef jodelahity het volgende:
En sommige mensen boeit het uberhaupt minder dan anderen. Sommige mensen janken om van alles en andere janken zelden tot nooit. En ja dat is omdat ze het gewoon niet als dusdanig erg ervaren. Niet omdat ze hun emoties niet kunnen uiten en bla. Ze hebben gewoon minder emoties
Of ze hebben gewoon minder empathie.

Overigens is "janken" slechts een mogelijke uiting van (in jouw woorden) van alles, maar dingen zoals verdriet en pijn ervaren hoeven niet per definitie met janken gepaard te gaan...net zoals janken ook niet per definitie met pijn of verdriet of met wat dan ook vergezeld hoeft te gaan. Soms is het maar een toneelstukje en dan hoef je dus ook niks -echt- te verwerken). Soms lijkt 't de ander niet te raken, maar doet dat 't wel.
Het staat eigenlijk best wel los van "janken".
pi_171680668
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 16:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die user is al 1146 dagen niet online geweest.
Wel met een kloon :P
pi_171789601
Resilience. Mensen hebben allemaal andere copingstijlen, en sommige mensen hebben 'van huis uit' een effectievere copingstijl dan anderen. Bovendien, als je sterker uit een tegenslag komt dan daarvoor, bouw je resilience op, en zie je dat je een volgende keer nog eerder die 'bouncing back' ervaart.

Maar goed, er spelen ook opstapelingseffecten en op een bepaalt moment breekt vrijwel iedereen.
Your opinion of me is none of my business.
pi_171789801
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 14:04 schreef Sarasi het volgende:
Resilience. Mensen hebben allemaal andere copingstijlen, en sommige mensen hebben 'van huis uit' een effectievere copingstijl dan anderen. Bovendien, als je sterker uit een tegenslag komt dan daarvoor, bouw je resilience op, en zie je dat je een volgende keer nog eerder die 'bouncing back' ervaart.

Maar goed, er spelen ook opstapelingseffecten en op een bepaalt moment breekt vrijwel iedereen.
Of veel copingstijlen. Ik heb ze (was een opdracht) ooit opgeschreven en ik had makkelijk 3 kolommen kunnen beschrijven (vaak combineer ik ze ook, zodat ik weer soort van wat anders heb).

Dat van die bouncing back herken ik wel, ik ben een heel stuk "sterker" geworden t.o.v. zeg maar 10 jaar of 5 jaar terug. Heeft wel 't nadeel dat mensen te makkelijk denken dat 't beter met me gaat dan 't daadwerkelijk gaat (maar ik vind dat veel mensen sowieso te makkelijk denken).

En ja, op een gegeven moment breekt iedereen wel. Mensen die menen van niet, zijn meestal onwetend of bevattingsvermogen-gehandicapt ofzo.
  maandag 19 juni 2017 @ 14:46:18 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_171790384
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 22:23 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Of ze hebben gewoon minder empathie.

Overigens is "janken" slechts een mogelijke uiting van (in jouw woorden) van alles, maar dingen zoals verdriet en pijn ervaren hoeven niet per definitie met janken gepaard te gaan...net zoals janken ook niet per definitie met pijn of verdriet of met wat dan ook vergezeld hoeft te gaan. Soms is het maar een toneelstukje en dan hoef je dus ook niks -echt- te verwerken). Soms lijkt 't de ander niet te raken, maar doet dat 't wel.
Het staat eigenlijk best wel los van "janken".
Ik vind dat emotie/verwerking/psyche mantra een beetje vermoeiend. Jij betrekt gelijk empathisch vermogen erbij. Maar in essentie is het gewoon relativerend vermogen, en prioriteiten stellen in hetgeen jij je aantrekt.

Zo moeilijk is het niet. Mensen met psychische aandoeningen zijn in mijn ervaring vaak erg gericht op het ego. Ergo de wereld draait om de mens en wat de mens meemaakt en ervaart.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_171794123
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 14:46 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Ik vind dat emotie/verwerking/psyche mantra een beetje vermoeiend.
Hoezo? En wat vind je er vermoeiend aan?
quote:
Jij betrekt gelijk empathisch vermogen erbij.
Nou, ik reageer op iets wat door een ander werd gezegd (had 't zelf vetgedrukt in z'n quote) als uitbouwing van wat diegene had gezegd.
quote:
Maar in essentie is het gewoon relativerend vermogen, en prioriteiten stellen in hetgeen jij je aantrekt.
Empathie is gewoon relativerend vermogen? Das een goeie. Dit zou wel impliceren dat mensen die minder goed kunnen relativeren, per definitie minder empathie kunnen opbrengen.
Eigenlijk is dit best goed bedacht! Waarom zag ik die link zelf niet?...
quote:
Zo moeilijk is het niet. Mensen met psychische aandoeningen zijn in mijn ervaring vaak erg gericht op het ego. Ergo de wereld draait om de mens en wat de mens meemaakt en ervaart.
Vetgedrukte is op zich natuurlijk volstrekt logisch (tenzij je psychische issues je niks kunnen boeien en ze je ook niet storen ofzo).
Onderstreepte is echter niet voorbehouden aan mensen die wel psychische issues hebben en de logische gevolgtrekking lijkt niet te kloppen. Of is dit bedoeld als losstaande opmerking, losstaand van vetgedrukte?

Ik vind 't trouwens best ironisch dat uitgerekend mensen met een verminderd empathisch vermogen (door hun verminderd empathisch vermogen) niet kunnen zien dat de ander meer empathisch vermogen heeft. Ze denken dat ze aan de top van de voedselketen staan en alles wat ze niet begrijpen (juist doordat ze zo beperkend denken), wordt automatisch als "faal" bestempeld. Vaak doen ze dit door groepsdenkende processen (zoals onderlinge continuele bevestiging van de eigen vooroordelen), want hiermee hoef je o.a. geen gelijk te -hebben-...je kan zo gewoon je gelijk (af)pakken.
  maandag 19 juni 2017 @ 18:29:31 #89
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_171795023
quote:
2s.gif Op maandag 19 juni 2017 17:45 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoezo? En wat vind je er vermoeiend aan?

[..]

Nou, ik reageer op iets wat door een ander werd gezegd (had 't zelf vetgedrukt in z'n quote) als uitbouwing van wat diegene had gezegd.

[..]

Empathie is gewoon relativerend vermogen? Das een goeie. Dit zou wel impliceren dat mensen die minder goed kunnen relativeren, per definitie minder empathie kunnen opbrengen.
Eigenlijk is dit best goed bedacht! Waarom zag ik die link zelf niet?...

[..]

Vetgedrukte is op zich natuurlijk volstrekt logisch (tenzij je psychische issues je niks kunnen boeien en ze je ook niet storen ofzo).
Onderstreepte is echter niet voorbehouden aan mensen die wel psychische issues hebben en de logische gevolgtrekking lijkt niet te kloppen. Of is dit bedoeld als losstaande opmerking, losstaand van vetgedrukte?

Ik vind 't trouwens best ironisch dat uitgerekend mensen met een verminderd empathisch vermogen (door hun verminderd empathisch vermogen) niet kunnen zien dat de ander meer empathisch vermogen heeft. Ze denken dat ze aan de top van de voedselketen staan en alles wat ze niet begrijpen (juist doordat ze zo beperkend denken), wordt automatisch als "faal" bestempeld. Vaak doen ze dit door groepsdenkende processen (zoals onderlinge continuele bevestiging van de eigen vooroordelen), want hiermee hoef je o.a. geen gelijk te -hebben-...je kan zo gewoon je gelijk (af)pakken.
Nee empathie is natte vinger werk. Degene die een groot relariveringsvermogen heeft,en dus beter met emoties omgaat, heeft andere normen en dus "minder empathisch vermogen". Omdat hij of zij de situatie naast eigen normen houdt, en dus kan denken "stel je niet aan/kop op/ergere dingen".
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_171795477
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 18:29 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Nee empathie is natte vinger werk. Degene die een groot relariveringsvermogen heeft,en dus beter met emoties omgaat, heeft andere normen en dus "minder empathisch vermogen". Omdat hij of zij de situatie naast eigen normen houdt, en dus kan denken "stel je niet aan/kop op/ergere dingen".
In welk opzicht bedoel je dat empathie nattevingerwerk is?
Je gevolgtrekking van "beter met emoties kunnen omgaan -> minder empathisch vermogen" lijkt nergens op gebaseerd te zijn. Hoezo denk je dit?
Je kunt natuurlijk ook je eigen normen spiegelen aan de waarheid, das de beste manier om persoonlijke groei te verwezenlijken. Dat je je eigen normen naast de waarheid houdt, getuigt van slechte zelfreflectie als je niet in staat bent je eigen normen daarop aan te passen. Het is geen eenrichtingsverkeer (iets wat veel mensen wel zo uitvoeren, of in elk geval zo liefst mogelijk).

Je vergelijkingen gaan wel op zolang deze uitsluitend in de context gehouden worden van "als je niks meemaakt, kan je niks begrijpen" (met als hoofdcontext psychisch leed).

Ik vind dit wel interessant.
  maandag 19 juni 2017 @ 19:26:32 #91
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_171796215
Ik weet het niet zo goed. Ik kom net uit een relatie van 10+-jaar waar mijn vriendin de relatie heeft verbroken, en dat gaat na een maand eigenlijk al best wel prima. Laat ik het zo zeggen, beter dan ik had gedacht. Tuurlijk zit ik nog veel na te denken, maar ik ben eigenlijk niet heel verdrietig. Verdrietig als in echt huilen bedoel ik dan. Het is vooral heel veel nadenken, het verdriet uit zich bij mij niet in huilen en ook niet echt in pijn. Ik merk wel dat ik van al het nadenken fysiek moe van word en wat chagrijniger. En ik rook me een ongeluk, en ben af en toe gestresst :7 Maar ik functioneer eigenlijk beter dan ik had gedacht, maar ik ben erg bang dat de echte klap nog moet komen. Maar zoals het nu gaat is het eigenlijk wel prima, ik hou me genoeg bezig met leuke dingen, vrienden, werken en andere dingen.

Sowieso relativeer en rationaliseer ik situaties erg snel in mijn hoofd heb ik gemerkt. Bij de vorige shockerende situatie (bekende die voor m'n ogen werd doodgereden) heb ik na die betreffende nacht eigenlijk niet echt minder geslapen of wat dan ook. Het scheelt ook dat het geen vriend(in) was denk ik. Ik heb er ook eigenlijk nooit meer aan teruggedacht, en het is intussen al een jaar of 5 geleden. Mijn opa en beide oma's zijn kort na elkaar een aantal jaren geleden overleden, dat heeft me ook niet veel verdriet gebracht. Wel wat nadenken, maar wederom geen verdriet als in huilen. Denk dat dat ook wel is omdat ik geen sterke band met ze had.

Wil overigens niet zeggen dat ik niet emotioneel ben of kan zijn. Dat lukt eigenlijk best goed, maar alleen in bepaalde situaties. Ik had verwacht met de verbroken relatie dat dit ook zo zou zijn, maar tot nu toe blijft het aardig uit.
Half bezopen is weggegooid geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')