SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiIt's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
Probeer sommen.als() eensquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:50 schreef Rquiem het volgende:
Helden van Excel ik heb hulp nodig!!
Helaas mis ik de nodige kennis hiervoor en kan op google hierover niets vinden.
Ik gebruik Excel 2010 en probeer een werk uren sheet te maken.
Ik heb een 3tal Kolommen waar het om gaat, E, F en M.
In kolom E vullen werknemers in elke cel het aantal gewerkte uren per dag in, het hele blad wordt per maand ingevuld.
In kolom F heb ik een keuzelijst gemaakt(in elke cel), voor het gemak pak ik hieruit even 2 opties (zijn er 9 in totaal),
- Algemeen
- Overuren
In cel M3 wil ik het totaal aantal overuren opgeteld zien staan.
Wat is de bedoeling?
De werknemer werkt een dag en vult aan het eind van die dag het aantal gewerkte uren in vanaf E9.
Vervolgens in E10 vult hij de overuren in.
Daarna selecteert de werknemer in cel F9 de optie "algemeen" en in f10 "overuren".
Nu wil ik dat in cel M3 alle overuren worden opgeteld en weergegeven.
Het probleem is dat de ingevulde gegevens in de cellen wisselen en er geen vaste locaties kunnen zijn voor bijvoorbeeld overuren.
Mijn gedachte is, wanneer in kolom F op welke rij dan ook "overuren" wordt geselecteerd uit het keuzelijstje dat automatisch de ingevulde uren (bij kolom E) worden opgeteld en weergegeven in cel M3.
Ik heb ALS, AANTAL.ALS en diverse sommen geprobeerd, maar niks werkt.
iemand die mij kan helpen?
alvast bedankt!
1 | =SOMMEN.ALS(E9:E28;F9:F28;"Overuren") |
Mij god,quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:49 schreef qu63 het volgende:
Uit t vorige topic:
[..]
Probeer sommen.als() eens
In M3:
[ code verwijderd ]
Je kan "Overuren" nog wijzigen in M2 als in M2 "Overuren" staat bijvoorbeeld. Dan kan je em ook makkelijker hergebruiken voor de andere 8 codes.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:32 schreef Rquiem het volgende:
[..]
Mij god,
Dank u! Dank u! Dank u!!
En als ik het zo zie is het zo.......
Hier heb ik echt zo erg op lopen te kl*ten!
Met behulp van een VBA-code zou dat moeten kunnen. Zie bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 13 december 2013 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Iemand misschien een idee of het mogelijk is om een benoemd bereik in excel te exporteren is naar word en of meteen af te drukken?
en dit alles met office 2007.
1 2 3 4 5 6 | plaats1 Utrecht 23 Amersfoort 59 plaats2 Plein 356 Straat 665 plaats2 Straat 655 Viaduct 77 plaats2 Weg 78 Rivier 26 plaats2 Tram 22 Speelplaats 236 plaats2 Station 1 Station 89 |
Kan je een dummy sheet uploaden?quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:27 schreef Jesse_ het volgende:
Ik heb al even zitten zoeken en puzzelen maar ik kom niet uit het volgende probleem:
Ik heb een kolom met tekst waarvan elke regel er ongeveer zo uit ziet:
datum_omschrijving_plaats1_plaats2_extraruimte.
Waarbij zowel omschrijving als plaats1 en plaats2 uit meerdere woorden gescheiden door een _ kunnen zijn.
Nou heb ik daarnaast een grote tabel met alle mogelijke plaats1 in een rij en daaronder de bijbehorende plaats2. In de kolom naast een plaats1 of plaats2 staat een unieknummer voor die locatie. (zoals in voorbeeld in code).
Nou wil ik graag met één, of meerdere formules het unieke locatienummer uit deze tabel weergeven.
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja hoe?
De locaties van plaats1 hebben allemaal een unieke naam. Die van plaats2 kunnen overeenkomen met een plaats2 die bij een andere plaats1 hoort.
Wat me al niet lukt is het checken of een van de namen in de rij plaats1 staat voorkomt in de cel met de tekststring.
Iemand enig idee?
[ code verwijderd ]
Uiteraard!quote:
Laten we makkelijk beginnen, de datum is er makkelijk uit te filterenquote:
Je zou kunnen 'fuzzy matchen': http://www.excel-universi(...)zzy-lookup-in-excel/quote:Op vrijdag 13 december 2013 20:57 schreef Jesse_ het volgende:
De opbouw van de tekststring is gegeven, die kan ik niet wijzigen. Die van de tabel waar ik in wil zoeken kan ik wijzigen zoveel ik wil.
Het doel is om aan de hand van die tekststring de unieke locatie code erbij te vinden.
In dit voorbeeld zijn er maar een paar opties, in het echt duizenden.
Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt prima Alleen dingen als 's Hertogenbosch vs Den Bosch ga je er niet mee vinden ben ik bang, voor de rest werkt t primaquote:Op vrijdag 13 december 2013 21:14 schreef Jesse_ het volgende:
Mijn ervaring met zoeken naar niet exacte matches is zo slecht dat ik daar niet op durf te vertrouwen
Dan ga ik er zondagmiddag eens goed voor zittenquote:Op vrijdag 13 december 2013 21:18 schreef qu63 het volgende:
[..]
Deze lijkt ingewikkeld, maar werkt prima Alleen dingen als 's Hertogenbosch vs Den Bosch ga je er niet mee vinden ben ik bang, voor de rest werkt t prima
Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iigquote:Op zaterdag 14 december 2013 10:32 schreef Jesse_ het volgende:
Fuzzylookup ziet er hoopvol uit, alleen jammer dat het alleen voor 2010 is en ik 2007 heb
Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010quote:Op zaterdag 14 december 2013 23:06 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij worden er geen functies gebruikt die niet in 2007 zitten.. Worth a try iig
Oepsquote:Op zondag 15 december 2013 09:56 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Er wordt een add-in gebruikt die alleen beschikbaar is voor office2010
Het gaat al fout in je ALS()-functie. E9:E50 is waar, dus pakt ie F9:F50. Wat ie daarna op moet tellen dat snapt ie niet meer.quote:Op maandag 16 december 2013 08:54 schreef Rquiem het volgende:
Hey Qu63,
Ik heb van het weekend nog eens zitten stoeien met Excel 2010.
Die berekeningen vanuit die keuzelijst werken perfect, wanneer ik precies die optie kies.
Nu wil ik dat een aantal verschillende keuzes worden opgeteld, daarmee bedoel ik:
Stel de werknemers voeren verschillende taken uit en ze willen dit goed noteren.
In Kolom F selecteert de werknemer keuze "CNC", voert 1 uur in in kolom E.
Vervolgens gaat de medewerker aan een nieuw project beginnen, CAD tekeningen.
Hij selecteert "CAD" in kolom F en 2 uur in kolom E.
Het zou er dus zo uit moeten zien
E F
1 CNC
2 CAD
In een cel in kolom M wil ik dan de gewerkte uren opgeteld hebben, volgens het bovenstaande zou dat 3 moeten zijn.
Ik heb het onderstaande geprobeerd (volgens Microsoft site)
=SOM(ALS(E9:E50;F9:F50;"CAD")+(E9:E50;F9:F50;"CNC")+(E9:E50;F9:F50;"Montage")+(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")+(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Wat je zoekt is SOM.ALS(), maar dan op de juiste manier toegepastquote:En nog wat geprobeerd toen dat niet werkte (voornamelijk het verplaatsen van het ";"teken):
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(E9:E50;F9:F50;"CNC")(E9:E50;F9:F50;"Montage")(E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD");(E9:E50;F9:F50;"CNC");(E9:E50;F9:F50;"Montage");(E9:E50;F9:F50;"Magazijn");(E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
=SOMMEN.ALS((E9:E50;F9:F50;"CAD")(;E9:E50;F9:F50;"CNC")(;E9:E50;F9:F50;"Montage")(;E9:E50;F9:F50;"Magazijn")(;E9:E50;F9:F50;"Inpakken"))
Waarschijnlijk staat er bovenaan de site dat het artikel automatisch vertaald is, dan wordt SUM vertaald naar SOM, maar vergeten ze de komma om te zetten naar een puntkomma. Als je besturingssysteem op Nederlands staat en je Excel ook, dan moet je een puntkomma gebruiken.quote:Overigens kwam ik heel vaak tegen dat als scheidingsteken de "," wordt gebruikt in plaats van de ";".
Ik heb ook dit geprobeerd, maar kan het zijn dat dit voor een vroegere Excel versie is?
mvg Rick
In sheet B, cel A1:quote:Op dinsdag 17 december 2013 09:58 schreef Prego het volgende:
Hallo,
Een vraag van een debutant VBA. (Ik ben bang dat het gene wat ik wil iets te veel van het goede is :’) ) dus als iemand me kan helpen met een begin..!
ik heb twee twee sheets, gemakshalve noem ik ze A en B.
-in sheet A heb ik een oneindig aantal rijen en 21 kolommen
-in de 6e kolom heb ik per cell 994 mogelijkheden (tekst) waarvan ik er voor sheet B maar 4 nodig heb
In sheet B wil ik dat in de eerste kolom één van de vier mogelijkheden automatisch wordt gecopiëerd/weergegeven indien deze voor komt in de 6e kolom van sheet A. Dit zonder dat er regels overgeslagen worden en de lijst dus “schoon” wordt weergegeven.
Heeft er iemand een suggestie?
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, indien dat niet zo is hoor ik het graag.
alvast bedankt
1 | =als(OF(SheetA!F1="optie 1";SheetA!F1="optie 2";SheetA!F1="optie 3";SheetA!F1="optie 4");A1;"") |
bedankt voor je hulp en suggestie! Dit is inderdaad ook een mogelijkheid.quote:Op dinsdag 17 december 2013 10:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
In sheet B, cel A1:
[ code verwijderd ]
Dit doortrekken naar beneden en daarna filteren op niet-lege cellen .
Nope, vandaar mijn suggestiequote:Op dinsdag 17 december 2013 11:32 schreef Prego het volgende:
[..]
bedankt voor je hulp en suggestie! Dit is inderdaad ook een mogelijkheid.
waarik eigenlijk naar op zoek ben is een script in VBA die hetzelfde doet maar die dan ook de lege cellen automatisch wist. enig idee?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |