abonnement Unibet Coolblue
pi_134140174
Eind februari wil ik misschien met een maat een paar weken naar de Filipijnen, hangt nog even af van hoe m'n werkschema eruit komt te zien maar voorlopig kan het. Wat zijn toffe plekken om heen te gaan? Dus buitenom de plekken die je kan vinden als je 'Philippines sights' intikt op google.

Als we er heen gaan wordt het als backpackers.. dus van hostel naar hostel en gebruik maken van het OV. Vooral natuur en cultuur ben ik benieuwd naar.

Dus als iemand tips of ervaringen wil delen zou dat tof zijn!
pi_134140554
Als je kan, bezoek het eiland Palawan, en ga naar de "Underground River", zelfs Filipino's vinden dit een "must see". Ben zelf een paar keer op de Filipijnen geweest, en ga volgende week weer.
pi_134140595
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 08:22 schreef AgitoM het volgende:
Als je kan, bezoek het eiland Palawan, en ga naar de "Underground River", zelfs Filipino's vinden dit een "must see". Ben zelf een paar keer op de Filipijnen geweest, en ga volgende week weer.
Staat genoteerd, thanks, verder nog suggesties?
pi_134146912
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2013 08:28 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Staat genoteerd, thanks, verder nog suggesties?
Die palawan river zou ik overslaan. Is niks aan, duurt lang met een permit en allerlei bureaucratische rompslomp ter plekke en is duur. Als je echt iets heel tofs wil doen en wat bijna niemand doet dan zou ik midden op Siquijor de grotten gaan bezoeken. Je wordt helemaal nat, je moet echt door gaten kruipen en het kost maar een euro of zes voor bijna 2 uur vermaak. Binnenin is namelijk helemaal geen infrastructuur voor toeristen, misschien een enkel touw maar ook geen lampen. Dus je bent echt afhankelijk van je gids. Sowieso was Siquijor echt een aanrader. _O_
pi_134146965
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2013 08:02 schreef andreas612 het volgende:

[..]

'K ga niet naar Thailand hoor :')
:')

Filipijnen is zo ongeveer nog erger op dit gebied met als enige verschil dat het hier niet zo aan je wordt opgedrongen.
pi_134147630
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:08 schreef MCH het volgende:

[..]

:')

Filipijnen is zo ongeveer nog erger op dit gebied met als enige verschil dat het hier niet zo aan je wordt opgedrongen.
Aan je ondertitel te zien heb je kennelijk ervaring op dat gebied :') maar toch bedankt voor de tip :P
pi_134159007
Cultuur in de Filipijnen??? De Filipijnen zijn het meest veramerikaniseerde land van het hele Verre Oosten. Als je nog nooit in ZO-Azië bent geweest, zou ik eerder naar Thailand of Vietnam gaan of Borneo. De Filipijnen is wel leuk om eens geweest te zijn maar het eten (rampzalig...), de cultuur (vrijwel afwezig) en ook de attracties zijn er gewoon minder dan in de genoemde landen. Mooie stranden heb je er wel, en duiken is ook aardig overigens.
It's not a lie, if you believe
  woensdag 11 december 2013 @ 22:27:47 #8
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_134170565
De Filipijnen is één van de leukste landen waar ik geweest ben! Prima duiken, mooie stranden, ja dat klopt. Dat het eten niet zo best is, klopt ook. Hoewel de vis dan juist weer erg goed is. Het landschap is ook ontzettend divers en er zijn mooie vulkanen, rijstvelden en Spaanse gebouwen.

Maar het zijn de mensen die het land zo leuk maken. De aardigste mensen van Azië by far. En misschien wel ter wereld. En ze praten Engels, ook wel zo handig, kom je wat verder dan de standaard toeristische zinnetjes.

Cultuur is meer dan oude tempels (die me weinig doen). De recente en minder recente geschiedenis (Spaanse en Amerikaanse overheersing, oorlogen en natuurrampen) en de compleet unieke samenstelling van de bevolking, maken het juist een interessant stuk Azië. Het is niet een complete cultuurshok, want er zijn wat overeenkomsten met Europa en vooral Latijns Amerika, maar er is toch ook duidelijk dat Aziatische. Je krijgt dus alles door elkaar!

[ Bericht 1% gewijzigd door Lemans24 op 11-12-2013 23:13:31 ]
pi_134174027
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 19:12 schreef 18konijn het volgende:
Cultuur in de Filipijnen??? De Filipijnen zijn het meest veramerikaniseerde land van het hele Verre Oosten. Als je nog nooit in ZO-Azië bent geweest, zou ik eerder naar Thailand of Vietnam gaan of Borneo. De Filipijnen is wel leuk om eens geweest te zijn maar het eten (rampzalig...), de cultuur (vrijwel afwezig) en ook de attracties zijn er gewoon minder dan in de genoemde landen. Mooie stranden heb je er wel, en duiken is ook aardig overigens.
Juist, wat is er nog Aziatisch aan Thailand?
  woensdag 11 december 2013 @ 23:20:17 #10
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_134174704
En qua attracties: de rijstterrassen in Batad waren het mooist, Apo Island was een ontdekking.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:06 schreef MCH het volgende:

[..]

Die palawan river zou ik overslaan. Is niks aan, duurt lang met een permit en allerlei bureaucratische rompslomp ter plekke en is duur.
Heb je het over St. Pauls Subterranean River? Daar had ik in 2011 geen permit voor nodig, kon er gewoon heenlopen en dan voor de boot betalen. Het is de meest populaire attractie van Palawan, dus moeilijk moet het niet zijn. De wandeling is interessanter dan de nogal overgewaardeerde rivier zelf, dat wel.

Op Palawan kun je je wel een paar weken vermaken. Maar ook Noord-Luzon is boeiend, evenals Negros en Bohol. Een Siquijor leek me inderdaad ook leuk, maar ik moest helaas keuzes maken.
pi_134174790
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:20 schreef Lemans24 het volgende:
En qua attracties: de rijstterrassen in Batad waren het mooist, Apo Island was een ontdekking.

[..]

Heb je het over St. Pauls Sebterrenean River? Daar had ik in 2011 geen permit voor nodig, kon er gewoon heenlopen en dan voor de boot betalen. Het is de meest populaire attractie van Palawan, dus moeilijk moet het niet zijn. De wandeling is interessanter dan de nogal overgewaardeerde rivier zelf, dat wel.

Op Palawan kun je je wel een paar weken vermaken. Maar ook Noord-Luzon is boeiend, evenals Negros en Bohol. Een Siquijor leek me inderdaad ook leuk, maar ik moest helaas keuzes maken.
In december 2012 dus wel. En volgens de reisgidsen het makkelijkst te regelen in Puerto Princ of El Nido. Is echt een groepsattractie geworden en als eenling stukken lastiger om daar tussen te komen. Ik vond het echt kut geregeld. :P

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2013 23:22:49 ]
pi_134175000
Batad, Banaue _O_
pi_134175138
Nipa Hut Village op Bohol vond ik ook wel tof. :P
pi_134175146
Jammer dat er weinig hostels zijn op de Filipijnen.
  woensdag 11 december 2013 @ 23:37:05 #15
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_134175702
Je moet haast wel een groepje samenstellen in Manilla, anders is de kans dat je de rest van je reis alleen reist groot. In Dumaguete kun je ook wel mensen tegenkomen en met wat geluk ook wel in Nut's Huts op Bohol. Maar over het algemeen is het niet het land voor beerpong en asshole nee ;)

Het zou eigenlijk veel populairder moeten zijn onder backpackers, een beetje op het niveau van Vietnam. De meeste backpackers interesseren zich, als het er op aankomt, helemaal niet voor de ruïnes en paleizen, maar meer voor goedkope alcohol, duiken en stranden. Nou, dat is allemaal ruimer voorhanden dan in Vietnam. Nadeel is het eten, maar voordeel is de taal. Beide hebben weinig attracties van wereldniveau en moeten het meer hebben van de algemene sfeer.

Ach, het wordt nog wel ontdekt.
pi_134180928
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:37 schreef Lemans24 het volgende:
Je moet haast wel een groepje samenstellen in Manilla, anders is de kans dat je de rest van je reis alleen reist groot. In Dumaguete kun je ook wel mensen tegenkomen en met wat geluk ook wel in Nut's Huts op Bohol. Maar over het algemeen is het niet het land voor beerpong en asshole nee ;)

Het zou eigenlijk veel populairder moeten zijn onder backpackers, een beetje op het niveau van Vietnam. De meeste backpackers interesseren zich, als het er op aankomt, helemaal niet voor de ruïnes en paleizen, maar meer voor goedkope alcohol, duiken en stranden. Nou, dat is allemaal ruimer voorhanden dan in Vietnam. Nadeel is het eten, maar voordeel is de taal. Beide hebben weinig attracties van wereldniveau en moeten het meer hebben van de algemene sfeer.

Ach, het wordt nog wel ontdekt.
Thanks voor de tips ^O^ 'K had gehoord dat het fruit een klasse apart is, zo goed :P maar met eten zal je wel avond en lunch bedoelen :7

Die cultuurshock zal wel uitblijven, als het gaat lukken om die tijd daar heen te gaan heb ik 7 maanden china achter de rug dus ben wel wat gewend, ook qua voedsel. Ik hoef ook niet perse andere mensen tegen te komen, gaat mij meer om de natuur en relaxen, daarbij houd ik van fotograferen dus volgens mij zijn de filipijnen daar wel geschikt voor.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 23:27 schreef MCH het volgende:
Nipa Hut Village op Bohol vond ik ook wel tof. :P
Thanks, 'k sla de plaatsen op en ga me tzt orienteren :)
pi_134181944
Ik heb me ziek gegeten aan mango's :9~ :9~ :9~
  Moderator donderdag 12 december 2013 @ 15:14:50 #18
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_134190490
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 13 december 2013 @ 19:21:08 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134234685
Ik vraag me af of het wel waar is dat je een permit nodig hebt voor die rivier in Sabang. Dat zou namelijk helemaal nergens op slaan omdat sowieso alleen boten met een vergunning daar in mogen. Volgens mij worden hier dus wat dingen door elkaar gehaald.

Ik was er begin 2010. Bijna iedereen bezoekt het als een georganiseerde dagtrip vanuit Puerto Princessa. Bij aankomst in Sabang ga je dan met een boot langs de kust naar de ingang van de ondergrondse rivier en daar liggen dan vervolgens bootjes die een vergunning hebben om mensen naar binnen te varen.

Omdat bijna iedereen op een georganiseerde dagtocht vanuit Puerto Princessa komt is het voor een individuele reiziger die met lokaal vervoer naar Sabang is gereisd inderdaad lastig om voor een redelijke prijs een boot te regelen van Sabang naar die rivier. Je kunt natuurlijk in je eentje een boot charteren maar dat is duur en omdat er weinig toeristen zijn is het lastig om daar een groepje bij elkaar te krijgen. Maar als je eenmaal bij de riviermonding bent dan kun je gewoon worden ingedeeld in één van de bootjes die naar binnen varen.

Zelf ben ik dus gewoon gaan lopen (in m'n eentje) toen ik geen (goedkope) boot kon krijgen van Sabang naar de rivier! Het is een erg mooie wandeling van maar een paar uur door jungle langs de zee. Maar ik werd halverwege gestopt door één of andere park ranger die me vertelde dat ik er niet door mocht omdat het pad op dat moment te gevaarlijk was wegens een landslide. Als alternatief bood hij een (gratis!) boot aan die me naar de riviermonding bracht. Goed geregeld :)

Het is overigens de moeite waard om een dagje in Sabang te blijven want het is een leuk plaatsje met een mooi strand. En als je voor de natuur komt: ze hebben ook een ecotour naar de mangrove waar je in een klein bootje wordt rondgevaren, helemaal gemanaged door de lokale gemeenschap (die straatarm is). Ik vond het schitterend en ben daarom zelfs 2x gegaan! En die mensen verdienen dan wat geld en hebben bovendien een incentive om die mangrove te beschermen. Kostte maar 2 euro ofzo voor een ritje van een uur maar voor die mensen is dat veel geld.


Monding van de ondergrondse rivier (Sabang)


Mangrove tour (Sabang)


El Nido _O_ (Palawan)


Slecht eten op de Filipijnen, behalve op de tours in El Nido :9 :9~ (Palawan)


Onderweg naar Batad (Noord Luzon)


Rijstterrassen in Batad, nu nog modderpoeltjes (Noord Luzon)


Pounding rice, ergens in de buurt van Batad (Noord Luzon)


Vulkaanuitbarsting van Mnt Mayon, gezien vanaf m'n balkon terwijl ik een lekker koud biertje drink :D (Tacloban)


Chocolat Hills (Bohol)


Tarsier (Bohol)


Loboc (Bohol)


Hier reed ik een motorfietsje in de puin :D. M'n been moest worden dichtgenaaid en ik heb dagenlang niet kunnen lopen en mocht niet in de zon wegens schaafwonden ;( (Siquijor)

En Lemans24 heeft gelijk: de Filipijnen zijn ondergewaardeerd als vakantiebestemming.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_134239518
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:21 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af of het wel waar is dat je een permit nodig hebt voor die rivier in Sabang. Dat zou namelijk helemaal nergens op slaan omdat sowieso alleen boten met een vergunning daar in mogen. Volgens mij worden hier dus wat dingen door elkaar gehaald.
Park Entry
To control visitor access the approved carrying capacity of the Underground River a “No Permit, No Entry” policy strictly enforced by Management. All visitors are required to secure a Visitor Entry Permit at the Underground River Booking office before proceeding to the Park. Visitors are required to present valid identification cards and register individually prior to the tour. Failure to comply may result into non-admittance to the Park.

http://www.tripadvisor.co(...)alawan_Mimaropa.html

etc. etc.
pi_134239568
en die office zit dus weer in Puertro Princesa.
pi_134254229
quote:
3s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:21 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag me af of het wel waar is dat je een permit nodig hebt voor die rivier in Sabang. Dat zou namelijk helemaal nergens op slaan omdat sowieso alleen boten met een vergunning daar in mogen. Volgens mij worden hier dus wat dingen door elkaar gehaald.

Ik was er begin 2010. Bijna iedereen bezoekt het als een georganiseerde dagtrip vanuit Puerto Princessa. Bij aankomst in Sabang ga je dan met een boot langs de kust naar de ingang van de ondergrondse rivier en daar liggen dan vervolgens bootjes die een vergunning hebben om mensen naar binnen te varen.

Omdat bijna iedereen op een georganiseerde dagtocht vanuit Puerto Princessa komt is het voor een individuele reiziger die met lokaal vervoer naar Sabang is gereisd inderdaad lastig om voor een redelijke prijs een boot te regelen van Sabang naar die rivier. Je kunt natuurlijk in je eentje een boot charteren maar dat is duur en omdat er weinig toeristen zijn is het lastig om daar een groepje bij elkaar te krijgen. Maar als je eenmaal bij de riviermonding bent dan kun je gewoon worden ingedeeld in één van de bootjes die naar binnen varen.

Zelf ben ik dus gewoon gaan lopen (in m'n eentje) toen ik geen (goedkope) boot kon krijgen van Sabang naar de rivier! Het is een erg mooie wandeling van maar een paar uur door jungle langs de zee. Maar ik werd halverwege gestopt door één of andere park ranger die me vertelde dat ik er niet door mocht omdat het pad op dat moment te gevaarlijk was wegens een landslide. Als alternatief bood hij een (gratis!) boot aan die me naar de riviermonding bracht. Goed geregeld :)

Het is overigens de moeite waard om een dagje in Sabang te blijven want het is een leuk plaatsje met een mooi strand. En als je voor de natuur komt: ze hebben ook een ecotour naar de mangrove waar je in een klein bootje wordt rondgevaren, helemaal gemanaged door de lokale gemeenschap (die straatarm is). Ik vond het schitterend en ben daarom zelfs 2x gegaan! En die mensen verdienen dan wat geld en hebben bovendien een incentive om die mangrove te beschermen. Kostte maar 2 euro ofzo voor een ritje van een uur maar voor die mensen is dat veel geld.

[ afbeelding ]
Monding van de ondergrondse rivier (Sabang)

[ afbeelding ]
Mangrove tour (Sabang)

[ afbeelding ]
El Nido _O_ (Palawan)

[ afbeelding ]
Slecht eten op de Filipijnen, behalve op de tours in El Nido :9 :9~ (Palawan)

[ afbeelding ]
Onderweg naar Batad (Noord Luzon)

[ afbeelding ]
Rijstterrassen in Batad, nu nog modderpoeltjes (Noord Luzon)

[ afbeelding ]
Pounding rice, ergens in de buurt van Batad (Noord Luzon)

[ afbeelding ]
Vulkaanuitbarsting van Mnt Mayon, gezien vanaf m'n balkon terwijl ik een lekker koud biertje drink :D (Tacloban)

[ afbeelding ]
Chocolat Hills (Bohol)

[ afbeelding ]
Tarsier (Bohol)

[ afbeelding ]
Loboc (Bohol)

[ afbeelding ]
Hier reed ik een motorfietsje in de puin :D. M'n been moest worden dichtgenaaid en ik heb dagenlang niet kunnen lopen en mocht niet in de zon wegens schaafwonden ;( (Siquijor)

En Lemans24 heeft gelijk: de Filipijnen zijn ondergewaardeerd als vakantiebestemming.
Heel vet _O_
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 14 december 2013 @ 08:00:42 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_134254395
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 20:54 schreef MCH het volgende:

[..]

Park Entry
To control visitor access the approved carrying capacity of the Underground River a “No Permit, No Entry” policy strictly enforced by Management. All visitors are required to secure a Visitor Entry Permit at the Underground River Booking office before proceeding to the Park. Visitors are required to present valid identification cards and register individually prior to the tour. Failure to comply may result into non-admittance to the Park.

http://www.tripadvisor.co(...)alawan_Mimaropa.html

etc. etc.
Okee, dan is dat dus inderdaad veranderd ;(
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171266156
Hoe kom ik vanuit Amsterdam Schiphol het snelst op Boracay? Directe vlucht is er geloof ik niet. Wat zijn de opties? :)
  Moderator zondag 28 mei 2017 @ 13:18:03 #25
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_171269912
Check anders even deze reeks. Die is recenter:

Topicreeks: Filippijnen, iemand daar weleens geweest?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')