Het sleutelwerk ben ik niet bang voor; turbo's wel, dat kost altijd dik geld; óók als je er op tijd bij bent. Dat verklaart ook de diverse advertentie's waarbij specifiek staat vermeld dat er een nieuwe föhn op zit, kwam er al een paar tegen, en die draagarmen voor staan ook met regelmaat in het lijstje ; 'recent vervangen'quote:Op zondag 22 december 2013 21:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
In dat geval moet je met een 320d met gemak 1:17 kunnen rijden. Ik haal er eigenlijk altijd wel 1:16 mee op een tank, met veel snelweg waarvan ook regelmatig 140+. Doe ik wat rustiger aan, dan komt 1:17 - 1:18 altijd in de buurt. Heb ook al eens 1:19 gehaald.
Met de zespitters ga je dat echt niet halen en moet je blij zijn als je af en toe 1:16 haalt.
Kwaaltjes van de E46 in het algemeen zijn de draagarmen voor, rubbers op de draagarmen achter, remleidingen achter, spiraalveren achter, raammechanismes voor, airbagmatje voor. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Airbagmatje en raammechanisme heb je eenvoudige oplossingen voor, de rest is bijna allemaal rechttoe-rechtaan sleutelwerk.
Daarnaast voor de 320d's in het algemeen de luchtmassameter, de brandstofpomp (model 98-01) en de turbo (model 01-03). Vanaf half 2003 geen grote problemen meer.
De 330d heeft tot half 2003 de turbo en brandstofpomp als tricky punten.
De automaten kennen weinig specifieke kwaaltjes, maar moeten na twee ton wel vaak een onderhoudsbeurtje hebben. BMW adviseert dit niet te doen, maar de reviews zijn over het algemeen positief van mensen die het wél hebben gedaan.
Een 2005 525d die stelselmatig 1:18 doet bestaat niet. Ik had ook zo'n collega die vertelde dat ie met z'n Amerikaanse 3.0 V6 automaat 1:15 reed. Bij doorvragen bleek dat te zijn bij 90 op de CC. Gecombineerd was het een heel ander verhaal. Ja, zo lust ik er ook wel een paar. Ik zou een rekenmachine voor je collega kopen
De E39 is wat stijlvoller om te zien in de 'oudere bouwjaren' dan de E46, vind ik. Voordeel van de E46 is dat er bergen te koop staan en de vaste lasten te overzien zijn. Zo'n E39 loopt toch aardig in de papieren op een gegeven moment. Daardoor zijn ze in aanschaf echter wel wat goedkoper. Mijn ervaring met de tweeliter diesel is goed, ben er tevreden over, maar ik kan me voorstellen dat die in een 5-serie niet overhoudt. Dan zou ik zeker voor een 530d gaan. In een E46 kom je prima weg met een tweeliter, eventueel gechipt.
Hier gaan ze nu ook een ton mee. De originele zo'n 140k. Dus als ze die overleven ben ik tevreden .quote:Op zondag 22 december 2013 22:26 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb mijn Meyle draagarmpies al 160000 kms. geleden laten monteren.
Doen het hier dus aardig.
Daar ging ik al vanuit, vandaar dat ik het benadrukte.quote:Op zondag 22 december 2013 22:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het sleutelwerk ben ik niet bang voor; turbo's wel, dat kost altijd dik geld; óók als je er op tijd bij bent. Dat verklaart ook de diverse advertentie's waarbij specifiek staat vermeld dat er een nieuwe föhn op zit, kwam er al een paar tegen, en die draagarmen voor staan ook met regelmaat in het lijstje ; 'recent vervangen'
Ik heb op zich niet veel paardjes nodig, en ik rijd 98% snelweg; ik rijd hier 6 km naar de snelweg en daarna is het de cc erop en pas weer eraf als ik 100 meter bij mijn eindpunt vandaan ben, dus zuunig rijden moet zéker lukken.
Je kunt lullen wat je wilt, maar een Benz rijdt gewoon goed, kwaliteit is OK, en volgens sprittmonitor zijn ze gewoon baas in zuinigheid Ik heb een lichte voorkeur voor een BMW, omdat ze gewoon net ietsie sportiever ogen, ook qua interieur, maar een dik minpunt vind ik altijd toch weer dat ik niet effe makkelijk mijn Alpine in het dash kan proppen, en dat kan in die ouwelullen Benz dan weer gewoon wél.quote:Op zondag 22 december 2013 22:18 schreef Hyperdude het volgende:
Oude c-klasse rijden alleen maar bejaarden in.
Dus "zuunig"
Ik zou beginnen met een 320d/520d te proberen en dan kijken hoeveel je meer kwijt bent voor een 330/525/530.
Dacht trouwens gelezen te hebben dat de automaat van de 330d (in ieder geval van de 330i) toch redelijk vaak in de prak draaide bij twee ton of meer. Of vergis ik mij?
320d EDE hier. Echt heel zuinig! Ik rijd wel lekker door, maar zit volgens de boordcomputer op 1:21 (!) over de laatste paar 1000 km's.quote:Op zondag 22 december 2013 16:49 schreef Sounddragon het volgende:
Wie rijden er hier diesel?
Ben wel benieuwd naar verbruik e.d. van de 3- en 5 series
Zit er een beetje aan te denken om de ZX te schoppen en diesel te gaan rijden ivbm het rijden van veel kilometers (1300-1500/wk), en dan wordt het ws óf een BMW of een ehhh.. naja, die andere duitser zeg maar
quote:Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef leolinedance het volgende:
[..]
320d EDE hier. Echt heel zuinig! Ik rijd wel lekker door, maar zit volgens de boordcomputer op 1:21 (!) over de laatste paar 1000 km's.
Da's een heeeeeel stuk nieuwer als ik kan betalen volgens mijquote:Op zondag 22 december 2013 22:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Maar da's een F30...qua techniek en prijs niet te vergelijken.
Ik zou hem prive ook niet kunnen/willen betalen hoor Ik betaal enkel de bijtelling (wat overigens ook een best bedrag is )quote:Op zondag 22 december 2013 23:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
[..]
Da's een heeeeeel stuk nieuwer als ik kan betalen volgens mij
Het wordt tijd dat ik ZZP'er word volgens mijquote:Op maandag 23 december 2013 09:46 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik zou hem prive ook niet kunnen/willen betalen hoor Ik betaal enkel de bijtelling (wat overigens ook een best bedrag is )
Hoeveel is dat dan?quote:Op maandag 23 december 2013 11:18 schreef daNpy het volgende:
...
De 325i bevalt goed, gemiddeld verbruik incl karren trekken is ongeveer wat ik gedacht had...
Da's wel zonde. Je kunt 'm toch wel gewoon laten inleren op de oude tellerstand? Anders krijg je ook die punt erbij, die aangeeft dat de tellerstanden niet matchen.quote:Op maandag 23 december 2013 11:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoeveel is dat dan?
Ik zit met de E46 330iT op 9,1 liter/100 km.=1 op 11 gemiddeld in 180000 kms. sinds aanschaf in 2006.
Helaas zijn ze afgelopen weekend met mijn klokkenspel aan de gang geweest, en nu stond de stand vanmorgen op blanco. Nu mot ik weer bij 0 beginnen.
Ik had beter een notaris meegenomen als ik deze ellende van te voren had geweten.
Dat ligt aan je rijstijl, maar het kán inderdaad welquote:Op maandag 23 december 2013 10:53 schreef jitzzzze het volgende:
De 4 cilinder diesel is wel lekker zuinig
True, gemiddeld doet de mijne 1:15. En dan doen ik niet mijn best om onzuinig of zuinig te zijn.quote:Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat ligt aan je rijstijl, maar het kán inderdaad wel
Nee, was met de Golf in Belgenland dus ook de daily maar gelijk volgegooid, de benzine prijs scheelt daar genoeg om even te profiterenquote:Op maandag 23 december 2013 11:34 schreef Hyperdude het volgende:
Netjes bijghehouden
Moest je op 16 november ineens 2 lijken opruimen?
Met onze vorige auto 4 jaar lang, elk jaar 16000km geredenquote:Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
12k in 8,5 maand is netjes toch? En vooral als de benzinebak dan bevalt, prima keuze gemaakt!
Misverstandje.quote:Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
...
Da's wel zonde. Je kunt 'm toch wel gewoon laten inleren op de oude tellerstand? Anders krijg je ook die punt erbij, die aangeeft dat de tellerstanden niet matchen.
...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |