abonnement Unibet Coolblue
pi_134581333
In dat geval moet je met een 320d met gemak 1:17 kunnen rijden. Ik haal er eigenlijk altijd wel 1:16 mee op een tank, met veel snelweg waarvan ook regelmatig 140+. Doe ik wat rustiger aan, dan komt 1:17 - 1:18 altijd in de buurt. Heb ook al eens 1:19 gehaald.
Met de zespitters ga je dat echt niet halen en moet je blij zijn als je af en toe 1:16 haalt.

Kwaaltjes van de E46 in het algemeen zijn de draagarmen voor, rubbers op de draagarmen achter, remleidingen achter, spiraalveren achter, raammechanismes voor, airbagmatje voor. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Airbagmatje en raammechanisme heb je eenvoudige oplossingen voor, de rest is bijna allemaal rechttoe-rechtaan sleutelwerk.
Daarnaast voor de 320d's in het algemeen de luchtmassameter, de brandstofpomp (model 98-01) en de turbo (model 01-03). Vanaf half 2003 geen grote problemen meer.
De 330d heeft tot half 2003 de turbo en brandstofpomp als tricky punten.
De automaten kennen weinig specifieke kwaaltjes, maar moeten na twee ton wel vaak een onderhoudsbeurtje hebben. BMW adviseert dit niet te doen, maar de reviews zijn over het algemeen positief van mensen die het wél hebben gedaan.

Een 2005 525d die stelselmatig 1:18 doet bestaat niet. Ik had ook zo'n collega die vertelde dat ie met z'n Amerikaanse 3.0 V6 automaat 1:15 reed. Bij doorvragen bleek dat te zijn bij 90 op de CC. Gecombineerd was het een heel ander verhaal. Ja, zo lust ik er ook wel een paar. Ik zou een rekenmachine voor je collega kopen :P

De E39 is wat stijlvoller om te zien in de 'oudere bouwjaren' dan de E46, vind ik. Voordeel van de E46 is dat er bergen te koop staan en de vaste lasten te overzien zijn. Zo'n E39 loopt toch aardig in de papieren op een gegeven moment. Daardoor zijn ze in aanschaf echter wel wat goedkoper. Mijn ervaring met de tweeliter diesel is goed, ben er tevreden over, maar ik kan me voorstellen dat die in een 5-serie niet overhoudt. Dan zou ik zeker voor een 530d gaan. In een E46 kom je prima weg met een tweeliter, eventueel gechipt.
Schip ahoy!
pi_134581595
Duitse troep, gewoon een Aziaat kopen man :P geld dat je bespaart op onderhoud kun je van tanken ;)
Facts don't care about your feelings
pi_134582500
Onderhoud hoeft helemaal niet idioot veel te kosten.
Ik ben in 100k km's 3ct/km aan onderhoud kwijt. Incl banden is dat 4ct. Maar goed, ik doe m'n kleine onderhoud wel zelf. Als je dat niet wil of kan, kan het wel prijzig worden.
Schip ahoy!
  zondag 22 december 2013 @ 22:18:08 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134582790
Oude c-klasse rijden alleen maar bejaarden in.
Dus "zuunig" :P

Ik zou beginnen met een 320d/520d te proberen en dan kijken hoeveel je meer kwijt bent voor een 330/525/530.

Dacht trouwens gelezen te hebben dat de automaat van de 330d (in ieder geval van de 330i) toch redelijk vaak in de prak draaide bij twee ton of meer. Of vergis ik mij?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134583065
Zou kunnen, maar dat kan ook aan het gebruik liggen. Ik ken in elk geval geen talloze horrorverhalen.

Goed punt om wel te checken is de bedrading naar de kofferbak (zowel sedan als touring), daar willen wel eens breukjes in komen waardoor de ontgrendeling niet altijd werkt. En bij de 330d's even goed kijken of er olie lekt rondom de carterplug. Zo ja: laten staan, want dat schijnt een duur geintje te zijn om op te lossen.

Conclusie: lijstje maken en tijdens de proefrit even goed opletten, dan is het meeste te ondervangen.
Schip ahoy!
  zondag 22 december 2013 @ 22:23:40 #106
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134583176
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
In dat geval moet je met een 320d met gemak 1:17 kunnen rijden. Ik haal er eigenlijk altijd wel 1:16 mee op een tank, met veel snelweg waarvan ook regelmatig 140+. Doe ik wat rustiger aan, dan komt 1:17 - 1:18 altijd in de buurt. Heb ook al eens 1:19 gehaald.
Met de zespitters ga je dat echt niet halen en moet je blij zijn als je af en toe 1:16 haalt.

Kwaaltjes van de E46 in het algemeen zijn de draagarmen voor, rubbers op de draagarmen achter, remleidingen achter, spiraalveren achter, raammechanismes voor, airbagmatje voor. Dan heb je het belangrijkste wel gehad. Airbagmatje en raammechanisme heb je eenvoudige oplossingen voor, de rest is bijna allemaal rechttoe-rechtaan sleutelwerk.
Daarnaast voor de 320d's in het algemeen de luchtmassameter, de brandstofpomp (model 98-01) en de turbo (model 01-03). Vanaf half 2003 geen grote problemen meer.
De 330d heeft tot half 2003 de turbo en brandstofpomp als tricky punten.
De automaten kennen weinig specifieke kwaaltjes, maar moeten na twee ton wel vaak een onderhoudsbeurtje hebben. BMW adviseert dit niet te doen, maar de reviews zijn over het algemeen positief van mensen die het wél hebben gedaan.

Een 2005 525d die stelselmatig 1:18 doet bestaat niet. Ik had ook zo'n collega die vertelde dat ie met z'n Amerikaanse 3.0 V6 automaat 1:15 reed. Bij doorvragen bleek dat te zijn bij 90 op de CC. Gecombineerd was het een heel ander verhaal. Ja, zo lust ik er ook wel een paar. Ik zou een rekenmachine voor je collega kopen :P

De E39 is wat stijlvoller om te zien in de 'oudere bouwjaren' dan de E46, vind ik. Voordeel van de E46 is dat er bergen te koop staan en de vaste lasten te overzien zijn. Zo'n E39 loopt toch aardig in de papieren op een gegeven moment. Daardoor zijn ze in aanschaf echter wel wat goedkoper. Mijn ervaring met de tweeliter diesel is goed, ben er tevreden over, maar ik kan me voorstellen dat die in een 5-serie niet overhoudt. Dan zou ik zeker voor een 530d gaan. In een E46 kom je prima weg met een tweeliter, eventueel gechipt.
Het sleutelwerk ben ik niet bang voor; turbo's wel, dat kost altijd dik geld; óók als je er op tijd bij bent. Dat verklaart ook de diverse advertentie's waarbij specifiek staat vermeld dat er een nieuwe föhn op zit, kwam er al een paar tegen, en die draagarmen voor staan ook met regelmaat in het lijstje ; 'recent vervangen' :Y

Ik heb op zich niet veel paardjes nodig, en ik rijd 98% snelweg; ik rijd hier 6 km naar de snelweg en daarna is het de cc erop en pas weer eraf als ik 100 meter bij mijn eindpunt vandaan ben, dus zuunig rijden moet zéker lukken. :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 december 2013 @ 22:26:55 #107
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134583408
Ik heb mijn Meyle draagarmpies al 160000 kms. geleden laten monteren.
Doen het hier dus aardig.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134584043
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:26 schreef Hyperdude het volgende:
Ik heb mijn Meyle draagarmpies al 160000 kms. geleden laten monteren.
Doen het hier dus aardig.
Hier gaan ze nu ook een ton mee. De originele zo'n 140k. Dus als ze die overleven ben ik tevreden 8-).
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 22:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het sleutelwerk ben ik niet bang voor; turbo's wel, dat kost altijd dik geld; óók als je er op tijd bij bent. Dat verklaart ook de diverse advertentie's waarbij specifiek staat vermeld dat er een nieuwe föhn op zit, kwam er al een paar tegen, en die draagarmen voor staan ook met regelmaat in het lijstje ; 'recent vervangen' :Y

Ik heb op zich niet veel paardjes nodig, en ik rijd 98% snelweg; ik rijd hier 6 km naar de snelweg en daarna is het de cc erop en pas weer eraf als ik 100 meter bij mijn eindpunt vandaan ben, dus zuunig rijden moet zéker lukken. :P
Daar ging ik al vanuit, vandaar dat ik het benadrukte.
Voor de 320d E46 is het beste advies om een 98-01 te kopen waarvan de brandstofpomp al vervangen is, of anders een model vanaf 07/2003, met een zesbak erin. Die hebben betere turbo's.
Als je wat risico wel kan hebben, kun je ook een 98-01 kopen zonder vervangen brandstofpomp. Sommigen lopen probleemloos over vier ton, sommigen geven de geest bij 230k. Vaak is het alleen de elektronica, dus als je een adres hebt (er zit zelfs een redelijk goed adres is Polen), kun je voor 300 euro klaar zijn. Maar ben je wel anderhalve week je auto kwijt.
Voordeel is dat de 320d's echt voor een nette prijs te koop staan. Voor 3 à 4k koop je een prima exemplaar.
Schip ahoy!
  zondag 22 december 2013 @ 22:36:43 #109
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134584053
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:18 schreef Hyperdude het volgende:
Oude c-klasse rijden alleen maar bejaarden in.
Dus "zuunig" :P

Ik zou beginnen met een 320d/520d te proberen en dan kijken hoeveel je meer kwijt bent voor een 330/525/530.

Dacht trouwens gelezen te hebben dat de automaat van de 330d (in ieder geval van de 330i) toch redelijk vaak in de prak draaide bij twee ton of meer. Of vergis ik mij?
Je kunt lullen wat je wilt, maar een Benz rijdt gewoon goed, kwaliteit is OK, en volgens sprittmonitor zijn ze gewoon baas in zuinigheid :) :7 Ik heb een lichte voorkeur voor een BMW, omdat ze gewoon net ietsie sportiever ogen, ook qua interieur, maar een dik minpunt vind ik altijd toch weer dat ik niet effe makkelijk mijn Alpine in het dash kan proppen, en dat kan in die ouwelullen Benz dan weer gewoon wél.

Ik moet gewoon eens een rondje gaan rijden in wat verschillende auto's en dan kijken wat me meer bekoort; dat verbruik is toch wel interessant als je zo veel kilometers rijdt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 december 2013 @ 22:41:25 #110
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_134584365
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 16:49 schreef Sounddragon het volgende:
Wie rijden er hier diesel?

Ben wel benieuwd naar verbruik e.d. van de 3- en 5 series :)

Zit er een beetje aan te denken om de ZX te schoppen en diesel te gaan rijden ivbm het rijden van veel kilometers (1300-1500/wk), en dan wordt het ws óf een BMW of een ehhh.. naja, die andere duitser zeg maar :+
320d EDE hier. Echt heel zuinig! Ik rijd wel lekker door, maar zit volgens de boordcomputer op 1:21 (!) over de laatste paar 1000 km's.
pi_134584631
Maar da's een F30...qua techniek en prijs niet te vergelijken.
Schip ahoy!
  zondag 22 december 2013 @ 23:28:21 #112
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134586998
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

320d EDE hier. Echt heel zuinig! Ik rijd wel lekker door, maar zit volgens de boordcomputer op 1:21 (!) over de laatste paar 1000 km's.
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 22:46 schreef Piet__Piraat het volgende:
Maar da's een F30...qua techniek en prijs niet te vergelijken.
Da's een heeeeeel stuk nieuwer als ik kan betalen volgens mij :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 23 december 2013 @ 09:46:55 #113
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_134597235
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2013 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[..]

Da's een heeeeeel stuk nieuwer als ik kan betalen volgens mij :P
Ik zou hem prive ook niet kunnen/willen betalen hoor :P Ik betaal enkel de bijtelling (wat overigens ook een best bedrag is :{ )
  maandag 23 december 2013 @ 10:43:54 #114
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_134598258
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 09:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik zou hem prive ook niet kunnen/willen betalen hoor :P Ik betaal enkel de bijtelling (wat overigens ook een best bedrag is :{ )
Het wordt tijd dat ik ZZP'er word volgens mij :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 10:53:29 #115
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 23 december 2013 @ 11:18:08 #116
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_134599111
Ik heb ook getwijfeld tussen een 320D en een 325i, uiteindelijk de 325i geworden.

Heb ook maar in 1 320D proefgereden en deze was erg lui en beduidend langzamer (terwijl hij 90Nm meer koppel moet hebben).

De 325i bevalt goed, gemiddeld verbruik incl karren trekken is ongeveer wat ik gedacht had, alleen heb er al meer km op staan dan in de calculatie mee was genomen :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 23 december 2013 @ 11:30:34 #117
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134599475
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:18 schreef daNpy het volgende:
...

De 325i bevalt goed, gemiddeld verbruik incl karren trekken is ongeveer wat ik gedacht had...
Hoeveel is dat dan? :)

Ik zit met de E46 330iT op 9,1 liter/100 km.=1 op 11 gemiddeld in 180000 kms. sinds aanschaf in 2006.
Helaas zijn ze afgelopen weekend met mijn klokkenspel aan de gang geweest, en nu stond de stand vanmorgen op blanco. Nu mot ik weer bij 0 beginnen. :( :'(
Ik had beter een notaris meegenomen als ik deze ellende van te voren had geweten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 23 december 2013 @ 11:31:35 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_134599509
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 23 december 2013 @ 11:34:26 #119
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134599601
Netjes bijghehouden ^O^

Moest je op 16 november ineens 2 lijken opruimen? ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134603058
12k in 8,5 maand is netjes toch? En vooral als de benzinebak dan bevalt, prima keuze gemaakt! :)
quote:
12s.gif Op maandag 23 december 2013 11:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hoeveel is dat dan? :)

Ik zit met de E46 330iT op 9,1 liter/100 km.=1 op 11 gemiddeld in 180000 kms. sinds aanschaf in 2006.
Helaas zijn ze afgelopen weekend met mijn klokkenspel aan de gang geweest, en nu stond de stand vanmorgen op blanco. Nu mot ik weer bij 0 beginnen. :( :'(
Ik had beter een notaris meegenomen als ik deze ellende van te voren had geweten.
Da's wel zonde. Je kunt 'm toch wel gewoon laten inleren op de oude tellerstand? Anders krijg je ook die punt erbij, die aangeeft dat de tellerstanden niet matchen.
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 10:53 schreef jitzzzze het volgende:
De 4 cilinder diesel is wel lekker zuinig 8-)
Dat ligt aan je rijstijl, maar het kán inderdaad wel :+
Schip ahoy!
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 13:15:11 #121
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_134603162
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat ligt aan je rijstijl, maar het kán inderdaad wel
True, gemiddeld doet de mijne 1:15. En dan doen ik niet mijn best om onzuinig of zuinig te zijn.
  maandag 23 december 2013 @ 13:34:21 #122
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_134603959
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:34 schreef Hyperdude het volgende:
Netjes bijghehouden ^O^

Moest je op 16 november ineens 2 lijken opruimen? ;)
Nee, was met de Golf in Belgenland dus ook de daily maar gelijk volgegooid, de benzine prijs scheelt daar genoeg om even te profiteren :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 23 december 2013 @ 13:35:45 #123
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_134604011
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
12k in 8,5 maand is netjes toch? En vooral als de benzinebak dan bevalt, prima keuze gemaakt! :)
Met onze vorige auto 4 jaar lang, elk jaar 16000km gereden :+
Kan trouwens wel uitkomen, heb nog 3000km te gaan tot februari :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 23 december 2013 @ 13:43:17 #124
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_134604287
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
...
Da's wel zonde. Je kunt 'm toch wel gewoon laten inleren op de oude tellerstand? Anders krijg je ook die punt erbij, die aangeeft dat de tellerstanden niet matchen.
...
Misverstandje.
Ik bedoelde mijn verbruikscijfertjes. :P

Ze hadden een andere klok er in gezet om te kijken of mijn remslijtagesensorlampje wel uit zou gaan. Dat deed ie.
Toen weer mijn klokken er in gezet. Lampje blijft uit. Tot nu toe.
Indien lampje weer aangaat, ruilklokkensetje of stukkie zwarte isolatietape. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_134604570
Oh ja, da's kut :D. Ik heb mijn verbruikscijfer er nu ook al 40 of 50k in staan ofzo, daardoor is het lekker stabiel. Ik ben ook wel zuur als de accu er binnenkort af zou moeten voor 't één of ander :')
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')