Dat niet-vormend bezig zijn vind ik dus juist een pré Ik denk vooral dat veel scholen inmiddels heel breed en integratief werken (is in het vorige topic ook al benoemd door Miss_Sly o.a.) en dat zaken als natuurbeleving e.d. ook erg in de huidige tijdsgeest passen, en daardoor vaker in het onderwijsprogramma voorkomen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat die dat ook zijn alleen zijn zij niet vormend bezig (van onbeschreven kind naar zelfstandige volwassene) waardoor dit minder opvalt en minder inslag heeft. In de leer van Rudolf Steiner moet de kleuter ook vooral omarmd worden met warmte en nog niet gevormd worden.
Kun je onderbouwen dat het hier om een causaal verband gaat?quote:Op maandag 9 december 2013 11:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Waar ik echter in de praktijk tegenaan loop is dat ik echt heel vaak te horen krijg:
• Ik kan jou niet plaatsen
• Ik kan jou niet in een hokje plaatsen (ja echt..letterlijk! )
• Ik krijg geen hoogte van jou
• Ik kan mijn vingers niet achter je krijgen
• Ik kan mijn vinger er bij jou niet op leggen
• Wie bén jij nu eigenlijk?
• Wie is de persoon Ouder1 nu eigenlijk?
• Maar toen en toen zei je nog dát (ja, dat ging om iets anders; nuance)
Het feit dat ik mijn eigen sympathieën en belangen buiten mijn denkbeelden houd maakt mensen in verwarring. Dan kan je wel zeggen dat je gewoon je eigen plan moet trekken maar de mens is een sociaal wezen en heeft anderen nodig. Al was het maar om werk te krijgen. Hoe vaak ik wel niet bij gesprekken ben afgewezen omdat ze me niet in een hokje konden passen..
Je ziet dan ook dat kinderen die de gehele Vrije School hebben doorlopen vaak ook alleen goed kunnen functioneren in een Antroposofische omgeving. In de gewone maatschappij vallen zij vaak uit, buiten de boot. Ik denk persoonlijk dat die hogere werkeloosheid, hogere uitval bij beroepsopleidingen dan ook daar mee te maken heeft.
Ik neem geen aanstoot aan die keuze. Sterker nog; ik denk dat jij exact hebt gedaan wat ik de hele tijd roep en ouders voor wil waarschuwen; Verdiep je in de Vrije School en dan verder dan het oppervlakkige ('creatieve' vakken, uitjes, speelgoed, vieringen) en het promo-praatje. Deze scholen zijn gebaseerd op het gedachtegoed van Rudolf Steiner.. lees eens wat over zijn ideeën over scholing, opvoeding e.d. voor je gaat voor een Vrije School.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:47 schreef Clubsoda het volgende:
Ik begrijp niet zo goed waarom je zo'n aanstoot neemt aan die keuze?
Ik denk dat die verschillen op Vrije Scholen zelfs nog groter zijn omdat de Vrije School de leerkracht heel erg vrij laat in de invulling van de lessen. Zo kunnen er zelfs binnen 1 Vrije School veel verschillen in verschillende jaargangen zijn (leerkracht gaat van groep 1 tot 7 mee).quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:53 schreef miss_sly het volgende:
Zelfs vroeger waren er al grote verschillen tussen scholen onderling, net als tegenwoordig. Ik heb in de jaren zeventig) op een RK-basisschool gezeten. Ik vind dat ze in veel opzichten een heel slechte school waren, maar ze hadden dus een prachtig handwerklokaal waar alle klassen iedere week minstens 1 keer heengingen om te knutselen. Wij deden dus werkelijk van alles, onder de bezielende leiding van een handwerkdocent. Wij hadden ook een aparte leerkracht voor muziek en een voor gym.
'Erziehen' = opvoeden, dat is de term die Steiner gebruikt. Dat moet in zijn ogen opgevat worden als 'een kunst', vandaar vaak 'Erziehungskunst' Daar hoort bij dat er naar harmonie in het kind, zeg maar, evenwicht gezocht moet worden. Dus, bij je voorbereiding van de les rekening houden met momenten van 'inademen' d.i. bv. luisteren, stil werken, denkwerk; en 'uitademen' d.i. bv. spreken, zingen, bewegen. In wat meer jargon: steeds pendelen tussen 'hoofd'-activiteit en 'ledematenactiviteit - in het kort: tussen denken en willen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:41 schreef Ouder1 het volgende:
'Opvoeden' is de term die jij gebruikte. 'Genezen' is de term die Rudolf Steiner gebruikt. Hij zet de leerkracht als de geneesheer/arts van het kind. In zijn woorden 'geneest de leerkracht het kind van de schadelijke invloeden van de heersende denkbeelden van de maatschappij'.
Ben ik met je eens. In reguliere kleuterklassen wordt er miz ook veel te veel voorbereid op het basisonderwijs. Dat plaatst je echter wel voor een duivels dilemma; Wel VS voor de kleuterklassen geeft een achterstand in regulier basisonderwijs. Maar doorgaan op de VS basisschool (onderbouw noemen ze dat.. in het ieder geval in mijn tijd) zorgt ervoor dat je kind wordt gevormd naar de denkbeelden van Rudolf Steiner.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:01 schreef Clubsoda het volgende:
Dat niet-vormend bezig zijn vind ik dus juist een pré Ik denk vooral dat veel scholen inmiddels heel breed en integratief werken (is in het vorige topic ook al benoemd door Miss_Sly o.a.) en dat zaken als natuurbeleving e.d. ook erg in de huidige tijdsgeest passen, en daardoor vaker in het onderwijsprogramma voorkomen.
Ik hoop dat je nu niet iedereen over één kam scheert, want wat je nu beweert gaat voor mij in elk geval niet op.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:16 schreef Ouder1 het volgende:
mensen die het niet aan den lijve hebben ervaren en zich niet eens hebben verdiept in de materie
Ik wil hierbij nuanceren dat ik bij de kinderen die ik ken die op de Vrije School zitten, ook nog nooit de naam Steiner heb horen vallen, noch de term "antroposofie". Sterker nog, ik vraag me wel eens af wat er, op de vilten poppetjes en het houten speelgoed na, nou zo "antroposofisch" is aan hun school. Ik merk er weinig aan, behalve dat ze iets uitstralen dat in mijn beleving prettiger overkomt (wat ongetwijfeld ook met mijn eigen perceptie te maken heeft), maar waarvan ik niet precies zou kunnen zeggen wat het nou precies is.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:47 schreef Clubsoda het volgende:
dat er in een op antroposofische leest geschoeide instellingen vaak een sfeer heerst die ik prettig vind. Omdat die aansluit bij wat voor mij in het leven onder andere belangrijk is: natuurbeleving, rust, niet alles van plastic, bewuste voeding etc. Ik ben daar klaarblijkelijk niet de enige in. Dit is iets wat ik op de reguliere kinderdagverblijven in mijn omgeving absoluut niet vond. Voorwaarde voor mij is wel dat in die omgeving de leer van Steiner aan mij noch aan mijn kind (want over hem gaat het hier) wordt opgedrongen. Dat blijkt in de praktijk voor een kinderdagverblijf uitstekend te werken: mijn zoon gaat er al bijna twee jaar heen en de naam Steiner is ongelogen nog nooit gevallen.
Dus ja, ik zou het prettig vinden als mijn kind straks naar een basisschool gaat waar dezelfde kernzaken (natuurbeleving, rust, niet alles van plastic, bewuste voeding etc., ik zei het al ) ook een wezenlijke rol spelen en dan wederom ZONDER de leer van Steiner. En dat vind ik dus niet bij de Vrije School, dat moge duidelijk zijn. Dus gaat hij naar een Montessorischool waarvan ik de sfeer ook prettig vind en die ook past bij onze ideeën over wat belangrijk is in het leven.
Kan jij onderbouwen dat het feit dat rokers vaker longkanker krijgen een causaal verband heeft tussen roken en longkanker?quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:04 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Kun je onderbouwen dat het hier om een causaal verband gaat?
ja hoi, ik zit nog te wachten op dat gedoe waar ik antroposofie aanbeveel, of iets daarmee iig? waar is dat dan? en hoe? beetje lullig om iemand aan te vallen op wat jij denk dat ze gezegd hebben en er dan verder niks meer mee te doen. dan ben je enkel nog maar aan het schoppen om het schoppenquote:Op dinsdag 10 december 2013 11:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Momentje .. dan zal ik even terug lezen.. want dit is echt gezegd.
Waar kan ik dat feit checken? Heb jij een link voor mij naar de lijst waarop de namen van alle schoolverlaters zitten die ooit vrijeschoolonderwijs hebben gevolgd + wat ze tegenwoordig voor de kost doen?quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:18 schreef Ouder1 het volgende:
Feit is dat kinderen op Vrije Scholen uit een groep komen die gemiddeld op het regulier onderwijs en in de werkloosheidcijfers beter tot veel beter scoort dan andere groepen. Tegelijkertijd scoren kinderen/volwassenen die VS onderwijs hebben 'genoten' lager dan kinderen/volwassen uit alle groepen op die zaken.
Lijkt mij voldoende onderbouwing.
Klopt. Dat past ook in de gedachte dat het kind op de basisschool nog niet aan 'rede' toe is. De verklaringen waarom iets op die manier wordt gedaan worden dan ook niet aan de kinderen gegeven. Dat neemt niet weg dat alles en dan ook werkelijk alles wat wordt gedaan met en voor die kinderen gebaseerd is op het gedachtegoed van Rudolf Steiner die ook de grondlegger van de antroposofie is.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:13 schreef Gwywen het volgende:
Ik wil hierbij nuanceren dat ik bij de kinderen die ik ken die op de Vrije School zitten, ook nog nooit de naam Steiner heb horen vallen, noch de term "antroposofie".
Ik kan dat ook niet zo goed verwoorden. Als ik het zou proberen dan kom ik uit op wereldvreemdheid, een zelfvertrouwen dat meer op overschatting lijkt dan op realiteit. Afwezigheid van competitiedrang (alles gaat klassikaal dus weinig competitie). Ja.. die poppetjes zijn lieftalliger dan een plastieken Autobot of geweer, klopt. Ze missen de hardheid die ze later toch nodig hebben om zich staande te houden, zo iets?quote:Sterker nog, ik vraag me wel eens af wat er, op de vilten poppetjes en het houten speelgoed na, nou zo "antroposofisch" is aan hun school. Ik merk er weinig aan, behalve dat ze iets uitstralen dat in mijn beleving prettiger overkomt (wat ongetwijfeld ook met mijn eigen perceptie te maken heeft), maar waarvan ik niet precies zou kunnen zeggen wat het nou precies is. Het is niet dat ze "achterlopen" of zo, helemaal niet zelfs, het is misschien eerder een breder wereldbeeld, minder afhankelijk van wat op TV en in de winkels wordt aangeboden of zo, ik kan er mijn vinger niet goed achter krijgen.
Ik vind die boeken zelf ook mooi en heb ze ook voorgelezen aan mijn kinderen. Daar heb ik geen Vrije School voor nodigquote:Ook wou ik nog zeggen dat ik de kinderboeken van uitgeverij Christofoor (antroposofische uitgever) werkelijk prachtig vind, mooi gelaagd qua verhaal en met schitterende illustraties. (ben zelf auteur dus ik let daar altijd vanuit een soort beroepsdeformatie nogal op)
Dat is natuurlijk een 'beetje' flauw. De uitkomsten van dat onderzoek heb ik nu geloof ikal 3 maal geplaatst in een link.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waar kan ik dat feit checken? Heb jij een link voor mij naar de lijst waarop de namen van alle schoolverlaters zitten die ooit vrijeschoolonderwijs hebben gevolgd + wat ze tegenwoordig voor de kost doen?
M.b.t. dat roken: dat is aangetoond in vele wetenschappelijke onderzoeken. M.b.t. jouw stelling over het vrije onderwijs is mij dat niet bekend. Daarom ben ik benieuwd naar de onderbouwing van je stelling. Een stelling poneren zonder deugelijke onderbouwing kunnen we allemaal.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kan jij onderbouwen dat het feit dat rokers vaker longkanker krijgen een causaal verband heeft tussen roken en longkanker?
Feit is dat kinderen op Vrije Scholen uit een groep komen die gemiddeld op het regulier onderwijs en in de werkloosheidcijfers beter tot veel beter scoort dan andere groepen. Tegelijkertijd scoren kinderen/volwassenen die VS onderwijs hebben 'genoten' lager dan kinderen/volwassen uit alle groepen op die zaken.
Lijkt mij voldoende onderbouwing.
Nogmaals.. lees even terug,ik blijf niet bezig.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
M.b.t. dat roken: dat is aangetoond in vele wetenschappelijke onderzoeken. M.b.t. jouw stelling over het vrije onderwijs is mij dat niet bekend. Daarom ben ik benieuwd naar de onderbouwing van je stelling. Een stelling poneren zonder deugelijke onderbouwing kunnen we allemaal.
Nee; je toetert 3x je eigen, ononderbouwde gevoel/mening, geen feit.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een 'beetje' flauw. De uitkomsten van dat onderzoek heb ik nu geloof ikal 3 maal geplaatst in een link.
Nou, die vlieger gaat, zuiver wetenschappelijk genomen, niet helemaal op. Ik heb het al eerderquote:Op dinsdag 10 december 2013 12:18 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kan jij onderbouwen dat het feit dat rokers vaker longkanker krijgen een causaal verband heeft tussen roken en longkanker?
Feit is dat kinderen op Vrije Scholen uit een groep komen die gemiddeld op het regulier onderwijs en in de werkloosheidcijfers beter tot veel beter scoort dan andere groepen. Tegelijkertijd scoren kinderen/volwassenen die VS onderwijs hebben 'genoten' lager dan kinderen/volwassen uit alle groepen op die zaken.
Lijkt mij voldoende onderbouwing.
Nee, ik plaats 3 maal een link .Lees die voor je mij van roeptoeteren beschuldigd.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:32 schreef CarbonC het volgende:
Nee; je toetert 3x je eigen, ononderbouwde gevoel/mening, geen feit.
Niet flauwer dan de manier waarop jij telkens overal op reageert.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:30 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een 'beetje' flauw. De uitkomsten van dat onderzoek heb ik nu geloof ikal 3 maal geplaatst in een link.
Ik doe aan 'cherry picking' en neem de positieve zaken mee zonder daar de antroposofie in mee te nemen met al zijn facetten. Overigens hadden mijn zoons meer met Harry Potter dan die antroposofische boeken.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:34 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Niet flauwer dan de manier waarop jij telkens overal op reageert.
Je verbaast me trouwens door antroposofische boeken aan je kinderen voor te lezen wanneer je zelf zo'n hekel hebt aan antroposofie.
Het gaat om dit onderzoek. Mijn punt van kritiek is dat er wel heel correct een voormeting van cognitief functioneren is gedaan bij binnenkomst op de middelbare school en een nameting bij verlaten, maar er geen voormeting is gedaan op de basisschool (wel een nameting, namelijk die aan het begin van de basisschool). Dat is verklaarbaar, het onderzoek gaat immers over de effectiviteit van de middelbare school, maar het schetst niet het hele plaatje. Het kan zijn dat dit al eens eerder onderzocht is, maar daarvoor zou ik het proefschrift moeten lezen ipv de samenvatting.quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
M.b.t. dat roken: dat is aangetoond in vele wetenschappelijke onderzoeken. M.b.t. jouw stelling over het vrije onderwijs is mij dat niet bekend. Daarom ben ik benieuwd naar de onderbouwing van je stelling. Een stelling poneren zonder deugelijke onderbouwing kunnen we allemaal.
Ik wil hier wel bij aantekenen dat ook dit weer per kind verschillend is. Mijn dochter hoeft helemaal niets te doen met letters en getallen als ze dat nog niet wil, ze is immers pas 4,5. Op school hoeft ze dat ook nog niet. Toch is ze daar de hele dag door mee bezig. Gelukkig heeft haar juf daar oog voor en laat haar meedoen met de eenvoudigere werkjes voor groep 2. Helemaal op verzoek van S, overigens!quote:Op dinsdag 10 december 2013 12:01 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat niet-vormend bezig zijn vind ik dus juist een pré Ik denk vooral dat veel scholen inmiddels heel breed en integratief werken (is in het vorige topic ook al benoemd door Miss_Sly o.a.) en dat zaken als natuurbeleving e.d. ook erg in de huidige tijdsgeest passen, en daardoor vaker in het onderwijsprogramma voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |