abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 13:56:46 #201
5428 crew  miss_sly
pi_134115023
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar mag ik nog weten op welke Vrije School je hebt lesgegeven? Je geeft namelijk steeds geen antwoord op die vraag. Zou het kunnen dat je het vervelend vindt als er meer info over die specifieke Vrije School wordt gezocht? Onderwijsrapporten of zo?
Misschien wil hij gewoon, net als veel andere mensen op Fok, anoniem blijven? Ik zou ook geen persoonlijke dingen als dat op Fok neerzetten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:07:19 #202
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134115343
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, voor een antroposofische achtergrond.
Zeg wat??
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:14:56 #203
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134115582
Ouder1

Onderwijsrapport van een vrije school

http://tkrtp.owinsp.nl/brincode/pdf?id=A0000066906
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:19:21 #204
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134115711
Recente lijst landelijk zeer zwakke basisscholen,
Zoals je ziet is her niet het vrije school onderwijs wat het meeste laakt..

http://www.onderwijsinspe(...)+zwakke+basisscholen

Idem voortgezet onderwijs
http://www.onderwijsinspe(...)voortgezet+onderwijs
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:26:04 #205
30252 Soempie
Procreating
pi_134115900
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:19 schreef _evenstar_ het volgende:
Recente lijst landelijk zeer zwakke basisscholen,
Zoals je ziet is her niet het vrije school onderwijs wat het meeste laakt..

http://www.onderwijsinspe(...)+zwakke+basisscholen

Idem voortgezet onderwijs
http://www.onderwijsinspe(...)voortgezet+onderwijs
Maar van de VS zijn er ook veel minder in aantal, dus is het logisch dat ze minder in die lijst voor zullen komen. ;) Hoe wordt het als je het procentueel bekijkt, bijvoorbeeld?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:36:36 #206
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134116152
Uh dat weet ik zo ook niet ik was op zoek naar onderwijsrapporten , kwam dit tegen dacht dat misschien wel toepasselijke info was :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134126922
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:17 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Bijna alle vrijeschoolleerlingen..??? Hoe meet je dat, hoe weet je dat.
Ik ken er ook die moeite hebben met 'het leven' - maar die komen ook nog uit een gezin - aan de school kan niet alles toegeschreven worden - ook de positieve dingen niet.
Bij mijn oudleerligen zit een kraanmachinist, iemand met een bloemenzaak, een podoloog, een huisarts, een paar met grafische bedrijfjes, een doktersassistente, iemand met een camping in Italië, een gynaecologe, een politieman; een fotografe en een met twaalf ambachten om er maar een paar te noemen; van veel weet ik het niet.

hier kun je ook een en ander lezen
Ikzelf meet niets, spreek uit eigen ervaring. Overigens wel grappig dat je mij om bewijs vraagt terwijl je zelf alleen praat over eigen gevoel en 'leert' en slecht met anekdotisch bewijs komt. Een teken van de kwaliteit van je lessen misschien?. Lees anders dit even iemand heeft er 4 jaar aan gewerkt voor zijn doctoraal;

http://www.rug.nl/researc(...)ns/vrije-scholen.pdf

Vrije scholen presteren op zo ongeveer elk gebied slechter dan gewone scholen. Ik weet wel wat je in de volgende post gaat doen hoor; deze testgrootheden in twijfel trekken, die passen tenslotte niet in jouw wereldbeeld.

De inspectie vindt ook zoiets, al is dat wellicht wel wat meer gekleurd door de 'norm'. Dit proefschrift zou objectiever moeten zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Spanky78 op 10-12-2013 20:12:51 ]
Whatever...
pi_134129610
Wat ik typerend vind, is dat ondanks negatieve berichten erover, de leerlingenaantallen op Vrije Scholen maar blijven groeien.
Landelijk een stijging van 3,1% voor het basisonderwijs, voor het voortgezet onderwijs zelfs een stijging van 8%.
Blijkbaar is er toch iets aan vrije scholen dat steeds meer ouders aanspreekt. Ik vermoed, hetzelfde als wat mij erin aanspreekt. Vanwege terugkerende zwart-wit-stallingen in dit topic waardoor de nuance te weinig kans krijgt, vind ik dit "iets" jammer genoeg moeilijk onder woorden te brengen.

Ik lees een reactie van de bestuurder van Stichting Pallas (Vrijescholen in Midden- en Zuid Nederland) op de groei van de leerlingenaantallen:
quote:
...duurzaamheid is minsten zo belangrijk als groei. Het gaat ons niet alleen om een mooi cijfer van de inspectie. Meer nog zetten wij sterk in op onze identiteit en visie. We leren kinderen bewust in het leven te staan en daar zelf betekenis en richting aan te geven. Steeds meer ouders beseffen dat de ontwikkeling van hun kinderen kan lijden onder prestatiedwang, te eenzijdige onderwijsvernieuwing en uniformering van het onderwijs. De zekerheid van 'hoge cijfers betekent later een goede baan' is verdwenen.
Misschien verwoordt hij wel wat ik bedoel.
Maar er zullen altijd mensen zijn die dan uitleggen dat dit soort doelstellingen en visie ook voor vele reguliere schooltypes gelden.
Dus wat dat "iets" nou is, ik krijg het niet goed geformuleerd, maar ik ben in elk geval niet anti-vrije school. :)
pi_134135344
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 21:07 schreef Gwywen het volgende:
Wat ik typerend vind, is dat ondanks negatieve berichten erover, de leerlingenaantallen op Vrije Scholen maar blijven groeien.
Landelijk een stijging van 3,1% voor het basisonderwijs, voor het voortgezet onderwijs zelfs een stijging van 8%.
Blijkbaar is er toch iets aan vrije scholen dat steeds meer ouders aanspreekt. Ik vermoed, hetzelfde als wat mij erin aanspreekt. Vanwege terugkerende zwart-wit-stallingen in dit topic waardoor de nuance te weinig kans krijgt, vind ik dit "iets" jammer genoeg moeilijk onder woorden te brengen.
Wie weet komt dat wel niet door de school maar door de ouders. Tenslotte is de generatie die nu kinderen heeft met de gouden lepel opgevoed en kent niet het motto dat arbeid belangrijker is dan het meisje.
quote:
Ik lees een reactie van de bestuurder van Stichting Pallas (Vrijescholen in Midden- en Zuid Nederland) op de groei van de leerlingenaantallen:

[..]

Misschien verwoordt hij wel wat ik bedoel.
Maar er zullen altijd mensen zijn die dan uitleggen dat dit soort doelstellingen en visie ook voor vele reguliere schooltypes gelden.
Dus wat dat "iets" nou is, ik krijg het niet goed geformuleerd, maar ik ben in elk geval niet anti-vrije school. :)
Mmm.. Nee. Dat wil ik nu net niet gaan uitleggen. Ik vind zijn woorden in relatie tot de Vrije School best wel bijzonder eigenlijk.
quote:
...duurzaamheid is minsten zo belangrijk als groei. Het gaat ons niet alleen om een mooi cijfer van de inspectie. Meer nog zetten wij sterk in op onze identiteit en visie. We leren kinderen bewust in het leven te staan en daar zelf betekenis en richting aan te geven. Steeds meer ouders beseffen dat de ontwikkeling van hun kinderen kan lijden onder prestatiedwang, te eenzijdige onderwijsvernieuwing en uniformering van het onderwijs. De zekerheid van 'hoge cijfers betekent later een goede baan' is verdwenen.
Hij wil zich dus nóg meer tot het gedachtegoed van Rudolf Steiner richten (identiteit en visie). Het is ze nooit gegaan om een goed cijfer van de inspectie want Vrije School staat voor 'vrij van overheidsinvloeden'. Uniformering.. Tja.. Van de ene 'dwangbuis' naar de andere. Welke is dan het meest verstikkend?
Dan begint hij over de crisis en raak ik hem dus volledig kwijt. Daar nu al de cijfers aangeven dat Vrije School leerlingen minder goed presteren, minder een beroepsdiploma halen, vaker werkeloos zijn.. Is het dan verstandig om maar geen diploma te halen en je vol te stoppen met geheel afwijkende denkbeelden? Of zou je in een tijd dat de concurrentie zo hoog is en de ruimte om af te wijken zo klein, juist niet meer moeten conformeren en de toekomst van je kinderen bouwen in de normale maatschappij en niet daar buiten?

Overigens is het netjes om op fora je bronnen weer te geven: http://www.vrijescholen.n(...)blijven-stijgen.html
pi_134135643
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 22:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wie weet komt dat wel niet door de school maar door de ouders. Tenslotte is de generatie die nu kinderen heeft met de gouden lepel opgevoed en kent niet het motto dat arbeid belangrijker is dan het meisje.

Gadver, wat vind ik dit een arrogante kutopmerking :r

Jij zit volgens mij zó vol vooroordelen over alles dat het mij niet verbaasd dat je zo'n moeite lijkt te hebben met normaal functioneren in de maatschappij :|W

En jij behoort ook tot de generatie die nu kinderen heeft dacht ik? :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134135988
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:05 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Gadver, wat vind ik dit een arrogante kutopmerking :r
Wat is daar arrogant aan? Me dunkt dat de ouders meer veranderd zijn in de afgelopen 30 jaar dan de Vrije School. Wil jij zeggen dat je overal hetzelfde over denkt als jouw ouders en jouw grootouders?
quote:
Jij zit volgens mij zó vol vooroordelen over alles dat het mij niet verbaasd dat je zo'n moeite lijkt te hebben met normaal functioneren in de maatschappij :|W
:W
quote:
En jij behoort ook tot de generatie die nu kinderen heeft dacht ik? :')
Klopt. Ik behoor echter niet tot de groep die niet kritisch is over de eigen groep omdat het de eigen groep is. Ook zo'n leuke eigenschap die je op de VS leert. :Y (Met uitzondering dan als het om de VS of de antroposofie gaat natuurlijk)
pi_134136473
Ik zal het je nog kunnen verduidelijken met de pyramide van Maslov.
Mijn grootouders waren tieners in WOII. Zij hadden geen cent te makken en 60-70 uur zware arbeid per week voor een karige maaltijd op tafel was in hun tijd normaal. De uitdrukking 'werk gaat voor het meisje' stamt dan ook uit die tijd. Door dat keiharde werken EN het krijgen van veel kinderen heeft die generatie de Nederlandse welvaart opgebouwd en mogelijk gemaakt.
Mijn ouders werden geboren in de tijd dat er nog niet zo heel veel was. Hun ouders stonden er op dat zij een goede opleiding kregen zodat zij niet zo hard hoefden te ploeteren als zij. Ze kregen van hun ouders regelmatig te horen 'werk gaat voor het meisje'. Onze ouders echter waren de babyboomers. Het ging hen voor de wind en in plaats van zich bezig houden met overleven richten zij zich vooral op persoonlijke ontwikkeling. Zij zijn het ook die begonnen zijn met de tweeverdieners, met de kinderdagopvang, de bejaardenhuizen en de 'zachte opvoeding'.
Wij als groep zijn het resultaat daarvan. Opgegroeid met een gouden lepel in de mond, aan eten en drinken geen gebrek. Altijd een dak boven je hoofd en hele kleren aan je lijf. Sporten, muzieklessen, persoonlijke ontwikkeling werd ons naast de scholen al door onze ouders gegeven/mogelijk gemaakt.

Onze kinderen gaan een heel andere tijd tegemoet. Een tijd waarin 'werk weer voor het meisje' zal komen.
pi_134137063
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 23:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat is daar arrogant aan? Me dunkt dat de ouders meer veranderd zijn in de afgelopen 30 jaar dan de Vrije School. Wil jij zeggen dat je overal hetzelfde over denkt als jouw ouders en jouw grootouders?


Klopt. Ik behoor echter niet tot de groep die niet kritisch is over de eigen groep omdat het de eigen groep is. Ook zo'n leuke eigenschap die je op de VS leert. :Y (Met uitzondering dan als het om de VS of de antroposofie gaat natuurlijk)
Je belerende opmerking dat "deze generatie ouders" met de gouden lepel is opgevoed is heel iets anders dan zeggen dat er verschil in denken zit tussen generaties.

Weet je wat: ik geef je gewoon gelijk: jij bent super, weet alles en maakt de beste keuzes in het leven. Ik snap níet dat je zoveel problemen hebt.

Zo, ik ben wel klaar met je :s) ik vind de discussie hier interessant maar zet jou voorlopig op mn ignore-list ^O^
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_134139602
Ik vind het ontzettend jammer dat de mooie en waardevolle discussie in dit topic telkens verstoord wordt door een zeker persoon die maar niet wil begrijpen hoe je respectvol met elkaar communiceert...
pi_134140318
Godsklere zeg. Als zeggen dat onze generatie (de ouders van basis en voortgezet onderwijs leerlingen) met een gouden lepel in de mond geboren en opgevoed is, arrogant/respectloos is.. Alle machtig. Ga eens praten met hoogbejaarden over de tijd dat zij in de jonge kinderen zaten. Ga eens praten met de vroege babyboomers over hun jeugd. Misschien krijg je dan wat respect voor de rijkdom waarin je geboren bent. Wij zijn opgegroeid met het idee dat je vooral een beroep moet kiezen dat je LEUK vindt. Dat de banen voor het oprapen liggen. Dat je parttime moet kunnen gaan werken om tijd over te houden voor een sociaal leven. Dat je vooral ook RECHTEN hebt bij een werkgever. Dat je BESCHERMD bent tegen ontslag, tegen uitbuiting. Dat je gedurende je leven steeds meer gaat verdienen en een steeds hogere koopkracht hebt. DAT is de arbeidsmarkt waarin wij geboren zijn en opgegroeid zijn.

En als je niet begrijpt dat die weelde je opvoeding van jouw kinderen beïnvloedt en jouw manier van denken over onderwijs beïnvloedt.. dan heb je echt de boot gemist.

Overigens bijzonder dat ik volgens jullie blijkbaar respectloos en arrogant ben tegen mijzelf. Ik ben tenslotte ook een product uit die tijd en mijn opvoeding van mijn kinderen en mijn schoolkeuze is daar ook door beïnvloed.

Zo is mijn drang naar een zo hoog mogelijke vooropleiding niet geboren uit het verlangen dat mijn kinderen later beter een baan kunnen vinden of minder hard hoeven te werken maar uit het idee dat zij dan een maximale keuze zullen hebben in de beroepen ipv beperkt te worden door hun voortgezette diplomaatje.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ouder1 op 11-12-2013 09:37:10 ]
pi_134141797
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:01 schreef Spanky78 het volgende:
Ikzelf meet niets, spreek uit eigen ervaring.
Dan is dat duidelijk: je vergat de betrekkelijke bijzin 'die ik ken'.

Voor de nuance of voor aanvullende kijk op het rapport zie voor commentaar op dit rapport.

Ik vind het knap van je dat je in mijn toekomst kunt kijken....
Ik ben ook erg benieuwd naar 'hoe gegevens niet bij mijn wereldbeeld passen'.
pi_134141856
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:48 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd naar 'hoe gegevens niet bij mijn wereldbeeld passen'.
ik vergat hier nog een belangrijke zin: laten we bij het onderwerp van dit topic blijven en niet (af)-(ver)dwalen in allerlei nevenzaken die er eigenlijk niet te doen.
pi_134142195
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:51 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

ik vergat hier nog een belangrijke zin: laten we bij het onderwerp van dit topic blijven en niet (af)-(ver)dwalen in allerlei nevenzaken die er eigenlijk niet te doen.
Als je nog iets aan je reactie toe wilt voegen dan kan je bij die icoontjes in de rechterbovenhoek op 'edit' klikken. Het is net netjes dat te doen als er al reacties p je reactie zijn geweest maar in dit geval had dat prima gekund.

Het Topic gaat over de keuze van ouders voor een Vrije School voor hun kinderen. De Vrije School is gebaseerd op het gedachtegoed van Rudolf Steiner. Dat kan je vrij gemakkelijk ook als wereldbeeld benoemen. Jij bent fanatiek voorstander van de Vrije School en daarmee van dat gedachtegoed en dat wereldbeeld. Me dunkt dat opmerkingen daar over geen nevenzaken zijn die er niet toe doen.
pi_134142675
Weet je, Ouder1, wat ik gevoelsmatig positief aan de vrije school vind, kun jij met geen enkel rationeel argument veranderen. Je kunt schreeuwen tot je een ons weegt, maar daarmee maak je jezelf alleen maar belachelijk.
Het enige dat ik voortdurend probeer, is de oorspronkelijke vraag van TS beantwoorden:
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 10:30 schreef mapima het volgende:
Vaak lees ik topics over dat mensen de vrije school klachtwaardig vinden.

Zouden jullie je kind op de vrije school zetten? Waarom wel of niet? En dan basisschool of ook/alleen voortgezet onderwijs?

Als je geen vrije school in de buurt bent ben ik daar ook wel benieuwd naar, het oordeel over vrije scholen en wat als die toch in de buurt was :p
Maar elke keer wanneer iemand iets positiefs over de vrije school te melden heeft, duik jij erop als een gier op een stuk rottend vlees.
En o wee als iemand, zoals ik, vanuit een bepaald gevoel positief over de vrije school denkt. Dan kom jij met je stokpaardje van de verschrikkelijke antroposofie op de proppen. Mensen, trap er niet in! Doe je kind niet omwille van de creativiteit of de sfeer op de vrije school! Verdiep je alsjeblieft in dat verschrikkelijke antroposofische gedachtegoed! Doe het je kinderen niet aan! Ze zullen getekend voor het leven zijn!
De manier waarop jij je in dit topic profileert zegt meer over jou dan over de Vrije School. Hoe harder jij in het verweer gaat, hoe duidelijker mij wordt dat jij een stuk uit je jeugd totaal niet verwerkt hebt. Ga daarmee aan de slag, want voor mij zijn jouw bijdragen alleen maar vermoeiende onderbrekingen van wat een heel interessante discussie had kunnen worden.
En kom nou alsjeblieft niet op de proppen met dat je blijkbaar niks negatiefs over de vrije school mag zeggen, want jij bent echt niet de enige die er zijn/haar bedenkingen bij heeft - alleen zijn de anderen wél in staat er op een respectvolle manier over te discussiëren, en dat maakt het hele verschil.

Ik hoop dat er vanaf nu weer inhoudelijk over vrijeschoolonderwijs gediscussieerd kan worden, want daar was dit topic in eerste instantie voor bedoeld.
pi_134142693
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:09 schreef Ouder1 het volgende:
De Vrije School is gebaseerd op het gedachtegoed van Rudolf Steiner.
Het ging om 'gegevens die niet bij mijn wereldbeeld zouden passen'. Of die wel of niet bij mijn gedachtegoed passen, is voor het topic van geen enkel belang.
En het is het zoveelste voorbeeld van de vooroordelen, veronderstellingen, ongenuanceerdheden die hier voortdurend langskomen.
pi_134142831
even richting de oorspronkelijke op; selene van nu 5 zou ik nevernooitniet op een vrije school doen. ze is heel intelligent en creatief en zou op een vrije school volkomen ten onder gaan in/aan de groep. hetzij zal ze zich voegen en zich er vreselijk bij voelen, hetzij zal ze in standje muiten gaan. ze is nu eenmaal erg individueel ingesteld en gaat graag haar eigen gangetje, ook al ligt ze prima n de groep op school. ravi zal er denk ik wel prima passen, die is juist erg van de samen dingen doen.

maar goed; wij hebben in de wijde omtrek geen vrije school ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_134143138
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:37 schreef simmu het volgende:
even richting de oorspronkelijke op; selene van nu 5 zou ik nevernooitniet op een vrije school doen. ze is heel intelligent en creatief en zou op een vrije school volkomen ten onder gaan in/aan de groep. hetzij zal ze zich voegen en zich er vreselijk bij voelen, hetzij zal ze in standje muiten gaan. ze is nu eenmaal erg individueel ingesteld en gaat graag haar eigen gangetje, ook al ligt ze prima n de groep op school. ravi zal er denk ik wel prima passen, die is juist erg van de samen dingen doen.

maar goed; wij hebben in de wijde omtrek geen vrije school ;)
Grappig, want om de redenen die jij noemt zou ik juist wel voor de vrije school kiezen. Omdat zij "worden wie je bent" propageren krijg ik juist de indruk dat ieder kind zich op zijn eigen unieke manier mag ontwikkelen. Naar mijn idee moeten juist op reguliere scholen kinderen zich meer naar de groep voegen.

Ik zou wel eens aan Vrijeschoolachtergrond willen vragen of dit idee van mij juist is of niet.
En of het lesgeven op een vrije school niet ontzettend vermoeiend is, als je als leerkracht ieder kind de ruimte moet geven om op zijn eigen unieke wijze te groeien, en dan tegelijk voor samenhang in de klas moet zorgen.
pi_134144443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik zou wel eens aan Vrijeschoolachtergrond willen vragen of dit idee van mij juist is of niet.
En of het lesgeven op een vrije school niet ontzettend vermoeiend is, als je als leerkracht ieder kind de ruimte moet geven om op zijn eigen unieke wijze te groeien, en dan tegelijk voor samenhang in de klas moet zorgen.
Het lesgeven: lichamelijk soms wel - vooral wanneer je de lagere klassen hebt. Veel bewegen - en ik vond dat zelf ook zo leuk, dat je weleens te veel meedoet en dat voel je wel op den duur. Tegelijkertijd helemaal niet vermoeiend omdat ik het werk zo fijn vond en er vaak zoveel uit de klas je tegemoet gedragen werd, dat ik daar heel blij en enthousiast van werd. Het meest vermoeiende is het voorbereiden, omdat dat 's avonds nog moet; vaak na vergaderingen enz. Daar was het toch altijd balanceren tussen 'veel en te veel'. Ook het besef dat voor de kinderen het beste niet goed genoeg is - voelde wel als een druk. Ook zwaar vond ik het 'meedragen' alle kinderen - met hun grotere en kleinere problemen - het zoeken naar oplossingen - het aftasten: heb ik ze wel goed waargenomen - wat moet ik doen voor hun (specifieke) ontwikkeling. En altijd een soort gevoel van 'je kunt het nog niet goed genoeg'. En ja, zo'n streefrichting: 'worden wie je bent' , geef daar maar eens handen en voeten aan - dat vond ik best pittig.
pi_134144552
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Het lesgeven: lichamelijk soms wel - vooral wanneer je de lagere klassen hebt. Veel bewegen - en ik vond dat zelf ook zo leuk, dat je weleens te veel meedoet en dat voel je wel op den duur. Tegelijkertijd helemaal niet vermoeiend omdat ik het werk zo fijn vond en er vaak zoveel uit de klas je tegemoet gedragen werd, dat ik daar heel blij en enthousiast van werd. Het meest vermoeiende is het voorbereiden, omdat dat 's avonds nog moet; vaak na vergaderingen enz. Daar was het toch altijd balanceren tussen 'veel en te veel'. Ook het besef dat voor de kinderen het beste niet goed genoeg is - voelde wel als een druk. Ook zwaar vond ik het 'meedragen' alle kinderen - met hun grotere en kleinere problemen - het zoeken naar oplossingen - het aftasten: heb ik ze wel goed waargenomen - wat moet ik doen voor hun (specifieke) ontwikkeling. En altijd een soort gevoel van 'je kunt het nog niet goed genoeg'. En ja, zo'n streefrichting: 'worden wie je bent' , geef daar maar eens handen en voeten aan - dat vond ik best pittig.
Maar zijn deze dingen naar jouw mening dan typisch zaken voor leerkrachten op een vrije school?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_134144609
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:49 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Grappig, want om de redenen die jij noemt zou ik juist wel voor de vrije school kiezen. Omdat zij "worden wie je bent" propageren krijg ik juist de indruk dat ieder kind zich op zijn eigen unieke manier mag ontwikkelen. Naar mijn idee moeten juist op reguliere scholen kinderen zich meer naar de groep voegen.

Ik zou wel eens aan Vrijeschoolachtergrond willen vragen of dit idee van mij juist is of niet.
En of het lesgeven op een vrije school niet ontzettend vermoeiend is, als je als leerkracht ieder kind de ruimte moet geven om op zijn eigen unieke wijze te groeien, en dan tegelijk voor samenhang in de klas moet zorgen.
Ik ben het eigenlijk ook met simmu eens.. ze mogen zich vrij vormen..
Maar dan op de vrije school manier.. En zo vrij is dat vormen dan dus niet meer :@
pi_134144622
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Het lesgeven: lichamelijk soms wel - vooral wanneer je de lagere klassen hebt. Veel bewegen - en ik vond dat zelf ook zo leuk, dat je weleens te veel meedoet en dat voel je wel op den duur. Tegelijkertijd helemaal niet vermoeiend omdat ik het werk zo fijn vond en er vaak zoveel uit de klas je tegemoet gedragen werd, dat ik daar heel blij en enthousiast van werd. Het meest vermoeiende is het voorbereiden, omdat dat 's avonds nog moet; vaak na vergaderingen enz. Daar was het toch altijd balanceren tussen 'veel en te veel'. Ook het besef dat voor de kinderen het beste niet goed genoeg is - voelde wel als een druk. Ook zwaar vond ik het 'meedragen' alle kinderen - met hun grotere en kleinere problemen - het zoeken naar oplossingen - het aftasten: heb ik ze wel goed waargenomen - wat moet ik doen voor hun (specifieke) ontwikkeling. En altijd een soort gevoel van 'je kunt het nog niet goed genoeg'. En ja, zo'n streefrichting: 'worden wie je bent' , geef daar maar eens handen en voeten aan - dat vond ik best pittig.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het lijkt me überhaupt al zwaar om leerkracht te zijn. Niet alleen qua werk maar ook qua verantwoordelijkheid. Je neemt toch een deel van de opvoeding voor je rekening.
Ik vind het concept van "worden wie je bent" erg mooi, maar dat komt ook vanuit mijn persoonlijke visie dat ieder mens vanuit zijn eigen talenten waardevol voor de samenleving is. Wanneer mensen puur op cognitieve vaardigheden (of carrière, of geef er maar een slinger aan) op hun waarde worden beoordeeld, vallen er een heleboel mensen buiten de boot.
Het is mooi dat het vrijeschoolonderwijs bewust werkt aan het opbouwen van zelfvertrouwen en (zelf)waardering voor ieders unieke gaven.

(Ik weet dus niet of dit concept uniek is voor de vrije school, ik wil hiermee alleen zeggen dat ik het mooi vind dat de vrije school zich hiermee nadrukkelijk bezighoudt).
pi_134144699
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:47 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk ook met simmu eens.. ze mogen zich vrij vormen..
Maar dan op de vrije school manier.. En zo vrij is dat vormen dan dus niet meer :@
Maar geldt dat niet voor ieder schooltype? Dat het kader waarbinnen die school denkt, bepalend is voor de richting waarop het kind zich ontwikkelt?
Het lijkt me eenvoudigweg te simpel om dat idee puur aan vrije scholen toe te schrijven.
pi_134144902
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:50 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Maar geldt dat niet voor ieder schooltype? Dat het kader waarbinnen die school denkt, bepalend is voor de richting waarop het kind zich ontwikkelt?
Het lijkt me eenvoudigweg te simpel om dat idee puur aan vrije scholen toe te schrijven.
Dat klopt ook.
Daarom zou ik ook nooit kiezen voor een christelijke school waarbij dat moet op een gristen manier.
Alleen doet (vind ik dus) een vrije school een beetje verheven over wat ze allemaal te bieden hebben.
Dat is namelijk niet uniek, En niet specifiek vrije school. Ik denk dat een vrijeschool in heel veel dingen al niet meer uniek is of nooit is geweest eigenlijk.

Vroeger was het vooral Steiner wat het apart maakt. Als scholen dat los laten is het dus een school met als naam vrije school maar (heel veel) meer ook niet. De Steiner gedachte is op veel vlakken (vind ik) heel dogmatisch.. het moet "vrij" maar binnen de Steiner regels en op bepaalde manieren.

En dat is niet eens zo zeer met de vrije school alleen maar zie je veel terug in het antroposofisch opvoeden. En hoewel ik weet dat het topic echt alleen gaat over de vrije school is het natuurlijk wel zo dat een groot deel van de ouders wel antroposofisch opvoeden en dat zie je ook weer terug op de scholen.
pi_134144905
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:44 schreef miss_sly het volgende:
Maar zijn deze dingen naar jouw mening dan typisch zaken voor leerkrachten op een vrije school?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:47 schreef Gwywen het volgende:
(Ik weet dus niet of dit concept uniek is voor de vrije school, ik wil hiermee alleen zeggen dat ik het mooi vind dat de vrije school zich hiermee nadrukkelijk bezighoudt).
De zorg voor kinderen is niet typisch iets voor vrijescholen - ik denk dat er niemand bij het onderwijs gaat als je heen hart hebt voor kinderen - de manier waarop - daar zit het 'typische'.
pi_134144920
Maar in wat is jullie manier zo typisch anders?
pi_134145212
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:56 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

[..]

De zorg voor kinderen is niet typisch iets voor vrijescholen - ik denk dat er niemand bij het onderwijs gaat als je heen hart hebt voor kinderen - de manier waarop - daar zit het 'typische'.
Ik bedoelde niet alleen de zorg voor de kinderen, maar het "worden wie je bent" -idee van vrije scholen.
Is dat uniek voor vrije scholen? Of bewegen reguliere scholen zich ook steeds meer naar dat concept toe?
pi_134145497
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet alleen de zorg voor de kinderen, maar het "worden wie je bent" -idee van vrije scholen.
Is dat uniek voor vrije scholen? Of bewegen reguliere scholen zich ook steeds meer naar dat concept toe?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet alleen de zorg voor de kinderen, maar het "worden wie je bent" -idee van vrije scholen.
Is dat uniek voor vrije scholen? Of bewegen reguliere scholen zich ook steeds meer naar dat concept toe?
Kom ik weer aan met de basisschool van mijn dochter, maar daar wordt daar ook naar gekeken en mee gewerkt. Juist ontwikkelingsgericht onderwijs leent zich daar bijvoorbeeld goed voor, want kinderen krijgen de mogelijkheden te laten zien wat ze kunnen. Zo bleek een jongetje dat heel moeilijk leerde, een ware kunstenaar te zijn als het om computers ging. Toen men dat ontdekte en hij door kreeg dat hij iets kon, groeide hij ontzettend, inderdaad bijvoorbeeld wat betreft zijn zelfvertrouwen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_134145869
En wat ik dan dus ook een beetje als gevaar zie is dat een leerkracht dat niet altijd juist spot.
En met ieder jaar een andere leerkracht een kind heel anders gezien kan worden door een nieuwe leerkracht. Een leerkracht die wel het juiste inzicht heeft hoe te handelen bij een kind.
Er uit te halen wat er in zit. En als de leerkracht dat dus niet kan dan is dat maar tijdelijk.

In tegenstelling tot de Vs waarbij de leerkracht meerdere leerjaren een klas heeft.
pi_134145899
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[..]

Kom ik weer aan met de basisschool van mijn dochter, maar daar wordt daar ook naar gekeken en mee gewerkt. Juist ontwikkelingsgericht onderwijs leent zich daar bijvoorbeeld goed voor, want kinderen krijgen de mogelijkheden te laten zien wat ze kunnen. Zo bleek een jongetje dat heel moeilijk leerde, een ware kunstenaar te zijn als het om computers ging. Toen men dat ontdekte en hij door kreeg dat hij iets kon, groeide hij ontzettend, inderdaad bijvoorbeeld wat betreft zijn zelfvertrouwen.
Dat klopt ja, jij noemde dat ontwikkelingsgericht onderwijs. Heel interessant vind ik dat, want volgens mij werken zulke methodes heel goed om het maximale uit een kind te halen - op welk vlak dan ook (en dus niet alleen op het "gewenste" vlak - denk aan de bijkans heilige citoscores enz.).
Ik moet alleen bekennen dat ik deze term nog nooit eerder was tegengekomen tot jij erover begon. Of misschien werkte geen van de scholen in onze gemeente ermee, dat kan natuurlijk ook. ;)

quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:28 schreef Pvoesss het volgende:
In tegenstelling tot de Vs waarbij de leerkracht meerdere leerjaren een klas heeft.
Dit is niet standaard bij iedere vrije school.
pi_134145963
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:47 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Ik ben het eigenlijk ook met simmu eens.. ze mogen zich vrij vormen..
Maar dan op de vrije school manier.. En zo vrij is dat vormen dan dus niet meer :@
ja dat.

plus nog het volgende: ik ben namelijk oprecht van mening dat school is om te leren en thuis is voor het opvoeden. ik zie dat graag gescheiden. anders wordt het allemaal een grote eenheidsworst en kan zo'n kind er ok niet ff uit voor een snifje "iets anders". ik vermoed dat ik het weer rot uitleg, maar soit. selene ziet het simpel. 's ochtends gaat ze graag naar school, want dat is leuk. 's middags gaat ze graag naar huis. is ook leuk. en thuis is anders dan school.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_134146106
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:29 schreef Gwywen het volgende:
Dit is niet standaard bij iedere vrije school.
Klopt net als dat niet iedere gristenschool elke vrijdag naar de kerk gaat. ;)
Maar het is vaak toch wel 3 jaar of langer.
En dat is dus ook wat ik wil zeggen als een vrije school dat soort dingen los laat hoe erg is het dan nog anders dan iedere andere school. Wat maakt het dan nog speciaal?
pi_134146137
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:57 schreef Pvoesss het volgende:
Maar in wat is jullie manier zo typisch anders?
Ik zei op 10 dec. om 12u 14: Dus, bij je voorbereiding van de les rekening houden met momenten van 'inademen' d.i. bv. luisteren, stil werken, denkwerk; en 'uitademen' d.i. bv. spreken, zingen, bewegen. In wat meer jargon: steeds pendelen tussen 'hoofd'-activiteit en 'ledematenactiviteit - in het kort: tussen denken en willen.
Wanneer je deze 'polen' te eenzijdig benadrukt, ontstaat er een soort onevenwichtigheid.

Ik moest tijdens mijn opleiding voor onderwijzer allerlei 'typologieën' leren over de aard, de natuur van het kind. Jean Piaget deed heel goede waarnemingen.Rudolf Steiner ook. En we leerden 'pedagogische uitgangspunten' , waaronder: aansluiten bij de beleving van het kind.
En als je naar het jonge(re) kind kijkt, zie je dat die beleving vooral ligt in het bewegen. Wat de school betreft: het 'echte' kind zie je niet in de klas, maar op de speelplaats. Als je dan - om een sprong te maken - kinderen leert schrijven, ga dan ook naar buiten: schrijf letters in het zand, boetseer ze; teken ze ook met een potlood tussen de tenen op de grond. Ontwikkel de letters uit beelden, zoals ooit de mensheid deed, schilder en teken ze en neem de tijd dat ze tot kale letter en abstracte klank bv. 'r'. =er) kunnen verstarren. M.a.w. eerst brood, dan stenen.
Dat Steiner dat nog met een bepaalde terminologie onderbouwde, is hier niet van belang. Van belang is: ga ik zo met het kind om - ook als het iets leren moet - dat ik aansluit bij de natuur van het kind. Die natuur is een gegeven: die is noch door Piaget, noch door Steiner bedacht - hij heeft er een typische beschrijving voor gegeven, wellicht. Kinderen vanuit dit gezichtspunt benaderen heeft daarom niets te maken met 'een mal van Steiner'. Het merkwaardige is, dat 'de kenniseconomie', via via, in het onderwijs is geïnfiltreerd.
Zoveel mogelijk intellectueel presteren: niet op tijd: achter(stand) Niet voldaan aan de (kenniseconomie)norm: zwak. Is dat geen mal?
Maar de school die rekenschap aflegt aan het wezen (natuur) van het kind, kon weleens de veel sterkere zijn. Het is maar van waaruit je kijkt - waar je staat - je standpunt en wat je vandaar uit ziet of wilt zien.
pi_134146249
Daarmee zeg je dus eigenlijk helemaal niets.

Je hebt het over wat je hebt geleerd en op welke manier jij het doet en moet doen..
Maar in wat en dan graag concrete voorbeelden is het zo anders?

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:38 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Dat Steiner dat nog met een bepaalde terminologie onderbouwde, is hier niet van belang. Van belang is: ga ik zo met het kind om - ook als het iets leren moet - dat ik aansluit bij de natuur van het kind. Die natuur is een gegeven: die is noch door Piaget, noch door Steiner bedacht - hij heeft er een typische beschrijving voor gegeven, wellicht. Kinderen vanuit dit gezichtspunt benaderen heeft daarom niets te maken met 'een mal van Steiner'.
dat lijkt mij dus wel degelijk van belang, het mist voor mij het "outside the box" denken
pi_134146354
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:42 schreef Pvoesss het volgende:
dat lijkt mij dus wel degelijk van belang, het mist voor mij het "outside the box" denken
kun je dat wat duidelijker maken, concreter?
pi_134146388
Laat maar.. ik vind het heel naar dat je niet in gaat op veel vragen en linkjes strooit.
pi_134146413
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:42 schreef Pvoesss het volgende:
Daarmee zeg je dus eigenlijk helemaal niets.
Niets?: ik beschrijf het verschil tussen de 'mal van de kenniseconomie' als rode draad in het onderwijs en het streven tegemoet te komen aan het wezen van het kind. En ik geef een voorbeeld van 'leren schrijven'
pi_134146487
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:48 schreef Pvoesss het volgende:
Laat maar.. ik vind het heel naar dat je niet in gaat op veel vragen en linkjes strooit.
Dat lijkt me overdreven. Ik probeer zoveel mogelijk antwoord te geven, maar er is meer dan de hele dag op het forum te zitten. En 'strooien' met linkjes, meen je dat nou?
pi_134146680
Er zijn heel veel vragen waar je eigenlijk niet op in gaat.
En dat is prima maar zo kom ik niet aan antwoorden en andere ook niet.
pi_134146726
Ik neem aan dat er in elke opleiding tot leerkracht aandacht is voor Piaget (cognitieve ontwikkeling), Vygotsky (zone van naaste ontwikkeling), Galjperin, enz.

Simmu, wat is jouw definitie van 'opvoeding'?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  woensdag 11 december 2013 @ 13:16:31 #245
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134147260
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:48 schreef Pvoesss het volgende:
Laat maar.. ik vind het heel naar dat je niet in gaat op veel vragen en linkjes strooit.
Uh ze geeft toch een voorbeeld hoe zij het letters leren aanleert bijv ? Dat is wezenlijk anders dan de taalkabaal , aap noot mies en oefenstencils die het gros van de scholen meegeeft?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134147276
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik bedoelde niet alleen de zorg voor de kinderen, maar het "worden wie je bent" -idee van vrije scholen.
Is dat uniek voor vrije scholen? Of bewegen reguliere scholen zich ook steeds meer naar dat concept toe?
Dat is niet uniek voor vrije scholen. Het is een van de uitgangspunten/ principes van de reformpedagogiek (Denk dan aan Montessori, Freinet, Parkhurst, Dalton, enz.).

En het 'gewone' onderwijs heeft daar heel veel van overgenomen. Leerkrachten daar zullen heus niet zeggen dat je niet aan moet sluiten bij de leefwereld van het kind, dat het kind niet de ruimte moet krijgen om zijn eigen 'ik' te ontwikkelen, enz.

Het zal op verschillende scholen alleen anders vormgegeven worden, verwacht ik.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  woensdag 11 december 2013 @ 13:18:24 #247
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134147325
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:58 schreef Pvoesss het volgende:
Er zijn heel veel vragen waar je eigenlijk niet op in gaat.
En dat is prima maar zo kom ik niet aan antwoorden en andere ook niet.
Wat zijn dan precies je vragen?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134147563
Eigenlijk dezelfde als tombolofan en Gwywen en andere maar daar gaat ze niet op in.
  woensdag 11 december 2013 @ 13:29:09 #249
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134147697
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:25 schreef Pvoesss het volgende:
Eigenlijk dezelfde als tombolofan en Gwywen en andere maar daar gaat ze niet op in.
Kun je ze dan nog eens even stellen , ipv dat ik deze en vorige topic door moet pluizen en gokken op waar jullie dan opdoelen?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134148050
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:00 schreef Soempie het volgende:
Ik neem aan dat er in elke opleiding tot leerkracht aandacht is voor Piaget (cognitieve ontwikkeling), Vygotsky (zone van naaste ontwikkeling), Galjperin, enz.

Simmu, wat is jouw definitie van 'opvoeding'?
ik zou het niet weten :+

wat concreter dan: op school leren ze lezen en schrijven en thuis leren ze zonder luier te kunnen. heeeeeeeeeeel erg kort door de bocht. en natuurlijk is er overlap. maar ik vind het dus zeker wel prettig als ze leren dat er bv verschillende regels op verschillende plekken zijn. op school mogen ze niet de hele dag vrij rondlopen en spelen, thuis wel (tot het eet of bedtijd is). school is om te leren en dat begint bij leren leren. wat dat betreft vind ik deze discussie nogal polariserend. het is niet of vrij of niet, er zit nog vanalles tussen en het een (vrijheid voor het kind) zou het ander (leren leren. informatie opnemen, stampen) niet uit moeten sluiten.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_134148647
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:29 schreef _evenstar_ het volgende:
Kun je ze dan nog eens even stellen , ipv dat ik deze en vorige topic door moet pluizen en gokken op waar jullie dan opdoelen?
Dat zou kunnen maar die behoefte is er gewoon niet meer. :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_134149146
Simmu, sorry voor de vraag. :@ Het lijkt me een interessante discussie: verschillende definities van opvoeden, of de school een opvoedkundige taak heeft, enz. Maar dat gaat voor dit topic natuurlijk veel te ver.

Wat betreft je laatste zin: bedoel je daar ook mee dat er misschien op een VS minder ruimte is om het anders aan te pakken als kinderen daar behoefte aan hebben (denk aan verschillende leerstijlen, bijvoorbeeld)? Dat is namelijk wel wat ik me afvraag.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  woensdag 11 december 2013 @ 14:21:55 #253
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134149515
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:00 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat zou kunnen maar die behoefte is er gewoon niet meer. :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duidelijk , ik denk dat het vooral een forumnewbie is en daarom niet alles ziet , maar snap je irritatie wel dan.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 11 december 2013 @ 14:42:28 #254
11682 Moonah
Jolie femme
pi_134150198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:31 schreef simmu het volgende:

plus nog het volgende: ik ben namelijk oprecht van mening dat school is om te leren en thuis is voor het opvoeden. ik zie dat graag gescheiden.
Ik denk dat je er niet onderuit komt dat school zich bemoeit met opvoeden. Je kind is daar zo'n 25 uur per week lid van een groep, een gemeenschap. Dat is een wezenlijk andere situatie dan het gezin thuis. Ik hoor erg vaak dat een kind zich thuis anders gedraagt dan op school. En dat is ook niet vreemd, er zijn andere mensen, andere bezigheden, andere structuren.
Juíst omdat ik zelf graag een groot stempel druk op de opvoeding van mijn kind, gaat mijn voorkeur uit naar een school die niet al te uitgesproken is in zijn visie.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:38 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Ik zei op 10 dec. om 12u 14: Dus, bij je voorbereiding van de les rekening houden met momenten van 'inademen' d.i. bv. luisteren, stil werken, denkwerk; en 'uitademen' d.i. bv. spreken, zingen, bewegen. In wat meer jargon: steeds pendelen tussen 'hoofd'-activiteit en 'ledematenactiviteit - in het kort: tussen denken en willen.
Wanneer je deze 'polen' te eenzijdig benadrukt, ontstaat er een soort onevenwichtigheid.

Ik moest tijdens mijn opleiding voor onderwijzer allerlei 'typologieën' leren over de aard, de natuur van het kind. Jean Piaget deed heel goede waarnemingen.Rudolf Steiner ook. En we leerden 'pedagogische uitgangspunten' , waaronder: aansluiten bij de beleving van het kind.
En als je naar het jonge(re) kind kijkt, zie je dat die beleving vooral ligt in het bewegen. Wat de school betreft: het 'echte' kind zie je niet in de klas, maar op de speelplaats. Als je dan - om een sprong te maken - kinderen leert schrijven, ga dan ook naar buiten: schrijf letters in het zand, boetseer ze; teken ze ook met een potlood tussen de tenen op de grond. Ontwikkel de letters uit beelden, zoals ooit de mensheid deed, schilder en teken ze en neem de tijd dat ze tot kale letter en abstracte klank bv. 'r'. =er) kunnen verstarren. M.a.w. eerst brood, dan stenen.
Dat Steiner dat nog met een bepaalde terminologie onderbouwde, is hier niet van belang. Van belang is: ga ik zo met het kind om - ook als het iets leren moet - dat ik aansluit bij de natuur van het kind. Die natuur is een gegeven: die is noch door Piaget, noch door Steiner bedacht - hij heeft er een typische beschrijving voor gegeven, wellicht. Kinderen vanuit dit gezichtspunt benaderen heeft daarom niets te maken met 'een mal van Steiner'. Het merkwaardige is, dat 'de kenniseconomie', via via, in het onderwijs is geïnfiltreerd.
Zoveel mogelijk intellectueel presteren: niet op tijd: achter(stand) Niet voldaan aan de (kenniseconomie)norm: zwak. Is dat geen mal?
Maar de school die rekenschap aflegt aan het wezen (natuur) van het kind, kon weleens de veel sterkere zijn. Het is maar van waaruit je kijkt - waar je staat - je standpunt en wat je vandaar uit ziet of wilt zien.
Je hebt gelijk dat er door de inspectie (en daarmee door veel besturen en directies) veel waarde wordt gehecht aan cito-toetsen. Dat veroorzaakt een groot spanningsveld met de mensen op de werkvloer. Alle LK die ik ken, inclusief mijzelf, hebben moeite met het 'infiltreren van de kenniseconomie' in het onderwijs, zoals jij dat noemt. En het daaraan gekoppelde labelen variërend van A tot E (of I tot V).
Hetgeen jij beschrijft gebeurt ook in het reguliere onderwijs. Letters kleien, in zand/scheerschuim tekenen, nou ja, de hele reutemeteut. Vrijwel alle scholen zijn bezig met coöperatieve werkvormen, themaonderwijs, beweging tijdens de lessen (al is dat op bv onze school nog niet zo geintegreerd, maar wél tussen de lessen door).
Alleen zijn dit soort zaken nét wat minder aanwezig, net wat minder nadrukkelijk en expliciet. Als werkvorm voortgekomen uit effectiviteit, of omdat het aansluit bij wat men mist(e), en niet (altijd) vanuit een pedagogische visie (de Steiner'mal').

Overiens waardeer ik je bijdragen aan dit topic zeer Vrijeschoolachtergrond.
Ik vind het erg interessant wat je vertelt. ^O^
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_134150324
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:13 schreef Soempie het volgende:
Simmu, sorry voor de vraag. :@ Het lijkt me een interessante discussie: verschillende definities van opvoeden, of de school een opvoedkundige taak heeft, enz. Maar dat gaat voor dit topic natuurlijk veel te ver.

Wat betreft je laatste zin: bedoel je daar ook mee dat er misschien op een VS minder ruimte is om het anders aan te pakken als kinderen daar behoefte aan hebben (denk aan verschillende leerstijlen, bijvoorbeeld)? Dat is namelijk wel wat ik me afvraag.
van wat ik er van begrijp en hier ook terugzie, is dat men weliswaar goed kijkt naar het individuele kind en die ruimte geeft, maar wel steeds vanuit dezelfde invalshoek. dat beperkt al direct ook de manier van aanpak als je een probleem wil oplossen, want de oplossing moet ook uit die hoek komen.

het is ergens hetzelfde als die discussie over moderne onderwijsmethodes die gestoeld zijn op begrip, itt de ouderwetse, die uitgaan van repetitie. tsja. ik ben wiskundige en geef nog altijd bijlessen. 'het onderwijs' kiest nu voor de moderne methode en dat loopt vast. ik zie een best grote groep studenten die het hoger onderwijs niet bij kunnen benen omdat ze de het inzicht wel hebben, maar het vermogen om dingen in je hoofd te stampen niet. en dan kan je dus zomaar snoeihard op je bek gaan terwijl je toch echt ook bovengemiddeld intelligent bent. beiden zijn nodig.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_134150521
Waar ik nieuwsgierig naar ben, is vanuit welk kader Steiner zijn ideeën geformuleerd heeft. In welke tijdsgeest, was het een tegenreactie op een heersende gedachtegang, waren er in zijn tijd gelijkgestemden. Pure nieuwsgierigheid, ik vind het opvallen dat iemand die als dusdanig controversieel wordt gezien, aan de andere kant een vrij 'harde kern' van aanhangers heeft, die stevig verankerd zit in de maatschappij en die ook blijkbaar niet afneemt.

Misschien weet iemand dat hier? (ik weet duidelijk heel weinig van de geschiedenis van de pedagogiek :@ ) Anders ga ik wat minder lui zijn en het binnenkort zelf eens opzoeken :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 11 december 2013 @ 14:52:07 #257
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_134150551
Op de vrije school krijg je tegenwoordig ook Cito hoor :) althans arwen kreeg ook Cito in de kleuterklas.. Dus ook op de vrije school komt die "kenniseconomie" binnen. Simpel omdat het een verplichting van de overheid is en NIET per definitie een keus van de school ansich in welke vorm dan ook.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_134151735
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:51 schreef Clubsoda het volgende:
Waar ik nieuwsgierig naar ben, is vanuit welk kader Steiner zijn ideeën geformuleerd heeft. In welke tijdsgeest, was het een tegenreactie op een heersende gedachtegang, waren er in zijn tijd gelijkgestemden. Pure nieuwsgierigheid, ik vind het opvallen dat iemand die als dusdanig controversieel wordt gezien, aan de andere kant een vrij 'harde kern' van aanhangers heeft, die stevig verankerd zit in de maatschappij en die ook blijkbaar niet afneemt.

Misschien weet iemand dat hier? (ik weet duidelijk heel weinig van de geschiedenis van de pedagogiek :@ ) Anders ga ik wat minder lui zijn en het binnenkort zelf eens opzoeken :D
Het was net na WOI.
De natuurwetenschappen ontwikkelden zich heel snel (het rationele denken, bestuderen van de waarneembare werkelijkheid).

De reformpedagogiek was een reactie op de 'oude school' ((neo)Herbartiaanse school/ pedagogiek: volgens de vernieuwers stond daarbij de leerstof centraal, kind was passief, enz.). Steiner wordt met de VS wel tot de vernieuwingsscholen gerekend, maar hij viel er eigenlijk buiten (andere (wetenschappelijke) achtergrond en kring van mensen om zich heen, andere uitgangspunten).

[ Bericht 0% gewijzigd door Soempie op 11-12-2013 15:31:32 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_134163192
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:38 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Ik zei op 10 dec. om 12u 14: Dus, bij je voorbereiding van de les rekening houden met momenten van 'inademen' d.i. bv. luisteren, stil werken, denkwerk; en 'uitademen' d.i. bv. spreken, zingen, bewegen. In wat meer jargon: steeds pendelen tussen 'hoofd'-activiteit en 'ledematenactiviteit - in het kort: tussen denken en willen.
Wanneer je deze 'polen' te eenzijdig benadrukt, ontstaat er een soort onevenwichtigheid.

Ik moest tijdens mijn opleiding voor onderwijzer allerlei 'typologieën' leren over de aard, de natuur van het kind. Jean Piaget deed heel goede waarnemingen.Rudolf Steiner ook. En we leerden 'pedagogische uitgangspunten' , waaronder: aansluiten bij de beleving van het kind.
En als je naar het jonge(re) kind kijkt, zie je dat die beleving vooral ligt in het bewegen. Wat de school betreft: het 'echte' kind zie je niet in de klas, maar op de speelplaats. Als je dan - om een sprong te maken - kinderen leert schrijven, ga dan ook naar buiten: schrijf letters in het zand, boetseer ze; teken ze ook met een potlood tussen de tenen op de grond. Ontwikkel de letters uit beelden, zoals ooit de mensheid deed, schilder en teken ze en neem de tijd dat ze tot kale letter en abstracte klank bv. 'r'. =er) kunnen verstarren. M.a.w. eerst brood, dan stenen.
Dat Steiner dat nog met een bepaalde terminologie onderbouwde, is hier niet van belang. Van belang is: ga ik zo met het kind om - ook als het iets leren moet - dat ik aansluit bij de natuur van het kind. Die natuur is een gegeven: die is noch door Piaget, noch door Steiner bedacht - hij heeft er een typische beschrijving voor gegeven, wellicht. Kinderen vanuit dit gezichtspunt benaderen heeft daarom niets te maken met 'een mal van Steiner'. Het merkwaardige is, dat 'de kenniseconomie', via via, in het onderwijs is geïnfiltreerd.
Zoveel mogelijk intellectueel presteren: niet op tijd: achter(stand) Niet voldaan aan de (kenniseconomie)norm: zwak. Is dat geen mal?
Maar de school die rekenschap aflegt aan het wezen (natuur) van het kind, kon weleens de veel sterkere zijn. Het is maar van waaruit je kijkt - waar je staat - je standpunt en wat je vandaar uit ziet of wilt zien.
Ik vind het een heel sterk punt dat zaken 'multisensorisch' worden aangegeven. Jammer dat dit dan in een 'mal' als eurythmie wordt gestopt. Maar alsnog prima. Jammer alleen dat op het hele basale stuk: leren nadenken de vrije school achter blijft. Alles steken op het volgen van het kind en dat aanvoeren als reden voor de achterstand vind ik een zwaktebod.

Als ik één ding de moeite waard vind is het (echte) intellectuele ontwikkeling. Dus leren nadenken, niet zo goed mogelijk een toets maken.... alhoewel dat natuurlijk makkelijker gaat als je hebt leren nadenken.

Ikzelf geloof ook nog wel dat het met een aantal uitgangspunten die men bij de vrije school hanteert zou kunnen. Maar helaas is het hele gebeuren nogal blijven hangen in Steiner en die is al een hele tijd dood. ZIjn pedagogische denkbeelden zijn inmiddels achterhaald, net zoals piaget al een goed aantal keren is aangescherpt. Ikzelf ben geen expert, maar ik zie een zelfde dogmaitsche houding als bij de gereformeerden. Onderbouwd met allerlei gevoelsargumenten, maar ik zie geen echte bewijzen.

Laat dan zien dat die vrije school kinderen minder goed kunnen rekenen en taalvaardig zijn, maar bijvoorbeeld minder vaak uitvallen op het gebied van geestelijke problemen, vrijwel allemaal werk hebben of iet dergelijks. Ik zie die toegevoegde waard nergens gestaafd.

En jouw redenatie hierboven is exact wat ik bedoelde met; 'gaat niet in jouw wereldbeeld passen'. Eerlijk waar; in teken van het wezen van het kind vind ik een holle frase. Wat betekent dit concreet? Verplicht de A uitbeelden? Een zonnewens doen, want anders gaat het mis? Hier vind ik de antroposofie erg zwak en echt iets van een eeuw geleden, toen kwam men daar nog mee weg...

Jouw kritiek op de prestatiemaatschappij etc. kan ik nog best inkomen, ik wil mijn kleuter ook geen kleutercito laten maken om daarna direct een eindniveau op de middelbare school te weten... (hier gaan we bijna naartoe). Maar eerlijk is eerlijk, om in deze maatschappij enige rol te spelen MOET een kind goed kunnen lezen en schrijven, MOET een kind kunnen rekenen. Ik ben zelf manager in R&D, een tak van werk waar men creatief EN theorethisch. Zonder het ene heeft het andere weinig zin. Het gaat om balans en congruentie. Dan versterken eigenschappen elkaar en kan iemand )op zijn/haar manier) succesvol zijn. Een school waar ruimte en aandacht is voor beiden zou mijn ideaal zijn, helaas hebben we op dit moment geen van beiden. De vrije school is extreem aan de ene kant va het spectrum, de 'gewone' scholen zitten aan de andere kant, iets meer richting het midden.
Whatever...
pi_134165549
Ik heb ondanks de steeds verdere nuanceringen nog steeds het gevoel dat er iets wezenlijks gemist wordt over de Vrije School. Ik kan mijn vinger er nog steeds niet op leggen, daarvoor zit ik er waarschijnlijk toch net iets te ver vanaf (i.t.t. bijv. een insider als Vrijeschoolachtergrond).
Het voelt een beetje als het verschil tussen een Maine Coon en een Noorse Boskat uitleggen aan iemand die niets met dieren heeft. Ik weet dat er een wezenlijk verschil is, maar kan het niet onder woorden brengen - zoiets.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:42 schreef Moonah het volgende:
Juíst omdat ik zelf graag een groot stempel druk op de opvoeding van mijn kind, gaat mijn voorkeur uit naar een school die niet al te uitgesproken is in zijn visie.
Maar in zo'n geval is het toch juist prachtig wanneer er een school bestaat die aansluit bij je visie?
Er zijn, gezien de groeiende leerlingaantallen op Vrije Scholen, blijkbaar steeds meer ouders die de visie van de Vrije School een passende aanvulling vinden op hun eigen opvoeding.
Ik zou persoonlijk, als ik een uitgesproken mening had over hoe ik mijn kind opvoed, juist niet zo snel kiezen voor een school die niet erg uitgesproken is. Ik zou eerder op zoek gaan naar een school die als verlengstuk of uitbreiding van mijn visie kan dienen.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:42 schreef Moonah het volgende:
Overiens waardeer ik je bijdragen aan dit topic zeer Vrijeschoolachtergrond.
Ik vind het erg interessant wat je vertelt. ^O^
Ik ook! :Y
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:52 schreef _evenstar_ het volgende:
Op de vrije school krijg je tegenwoordig ook Cito hoor :) althans arwen kreeg ook Cito in de kleuterklas.. Dus ook op de vrije school komt die "kenniseconomie" binnen. Simpel omdat het een verplichting van de overheid is en NIET per definitie een keus van de school ansich in welke vorm dan ook.
Brandpunt had onlangs een documentaire over citotoetsen. Cito is gewoon een bedrijf als zo vele, met als oogmerk winst maken. Ik stond hier eigenlijk wel een beetje van te kijken. Ik dacht dat het kind centraal stond. Ik had al een bepaalde bijsmaak bij de cito, ik kan niet zeggen dat dat gevoel minder is geworden na die documentaire.
Hier een link: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1380797
pi_134179956
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:00 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Dat zou kunnen maar die behoefte is er gewoon niet meer. :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beste Pvoesss
Ik doe echt mijn best om te antwoorden. Maar er komt wel veel voorbij en ik heb ook maar beperkt tijd. Misschien staat er soms (een deel van) een antwoord bij een andere reageerder.
Ik besteed momenteel veel tijd aan het op mijn blog zetten van vrijeschoolachtergronden. Dat ik daar soms naar verwijs, is omdat ik daar uitgebreid heb uitgelegd wat ik bedoel - zo duidelijk kan ik het dan hier niet krijgen, zonder een grote hoeveelheid tekst. Ik denk dus dat ieder die echt geïnteresseerd is, daar kan vinden wat hij zoekt of daar de dingen ter discussie stellen, omdat je dan het hele overzicht hebt, Een 'out-of-the-box'-beweging, zeg maar.
Ik vind het zelf verheugend dat reguliere scholen ook 'vrijeschooldingen' doen; dat lijkt mij fijn voor de kinderen. Zelf heb ik bv. met anderen o.l.v. een prof. rekendidactiek meegewerkt aan het tot stand komen van een rekenwerkboek voor de vrijescholen met veel inbreng van de stroming 'realistisch rekenen'. Dat was echt een professionele verrijking van het vrijeschoolrekenen. Steiner heeft daarover niet eens zoveel gezegd. Ik heb voor groep 3 - een eerste kennismaken met rekenen op mijn blog e.e.a uitgewerkt.
Daarin vind je meteen een vorm van individualiseren binnen een groep.
pi_134179988
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:42 schreef Moonah het volgende:
Overiens waardeer ik je bijdragen aan dit topic zeer Vrijeschoolachtergrond.
Ik vind het erg interessant wat je vertelt.
Bedankt, jij ook, Gwywen
pi_134180020
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:52 schreef _evenstar_ het volgende:
Op de vrije school krijg je tegenwoordig ook Cito hoor :) althans arwen kreeg ook Cito in de kleuterklas.. Dus ook op de vrije school komt die "kenniseconomie" binnen. Simpel omdat het een verplichting van de overheid is en NIET per definitie een keus van de school ansich in welke vorm dan ook.
Daaraan zie je dus dat er geen vrijheid van onderwijs is. De overheid bepaalt - de mal - De vrijescholen kunnen er nu nog redelijk mee uit de voeten, maar voor het thuisonderwijs dreigt het einde.
pi_134180128
CS, gister een wat rommelige post van mij, omdat ik ondertussen iemand aan het helpen was met een scriptie. Dan wil ik toch reageren en dan wordt het een rommeltje.

Maar de reformpedagogiek was dus een reactie op de oude school/ de neo-herbartianen. De kritiek was onder andere dat de nadruk lag op het aanleren van kennis en op de verstandelijke ontwikkeling. Die kritiek deelde Steiner natuurlijk ook. :Y Het ging hem niet alleen om de zichtbare werkelijkheid, maar ook om het geestelijke/ spirituele.

Pas vanaf de jaren '60 werd de VS in Nederland populair trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soempie op 12-12-2013 08:18:33 ]
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_134180207
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind het een heel sterk punt dat zaken 'multisensorisch' worden aangegeven. Jammer dat dit dan in een 'mal' als eurythmie wordt gestopt. Maar alsnog prima. Jammer alleen dat op het hele basale stuk: leren nadenken de vrije school achter blijft. Alles steken op het volgen van het kind en dat aanvoeren als reden voor de achterstand vind ik een zwaktebod.

Of het nu om euritmie gaat of een ander vak, ongeacht op welke school, die kun je volgens mij geen 'mal' noemen. Een vak is een vak en heeft het vakspecifieke.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
Jammer alleen dat op het hele basale stuk: leren nadenken de vrije school achter blijft. Alles steken op het volgen van het kind en dat aanvoeren als reden voor de achterstand vind ik een zwaktebod.
Dat vind ik een zwart/wit opmerking en vele te algemeen gesteld. Waarop baseer je de conclusie: 'alles'.
En 'achterstand' is een fictief en subjectief begrip.Als iemand zegt dat je 'achter' bent, weet die iemand dus 'waar je moet zijn'. Wie bepaalt dat.
Dat is even onzinnig als grondbezitter je tuinman de opdracht geven dat alle planten tegelijk moeten bloeien. In juli bv. Dan heeft de herfstaster een achterstand!
Ik ben bloei dat ik dat net niet meer hoefde mee te maken, mijn kinderen in juli te laten bloeien, want ik had ook herfstasters.....Nee, in grote lijnen moet het wezen van het kind de norm zijn. We kunnen natuurlijk hard roepen dat het kind centraal staat, maar de praktijk laat het tegenovergestelde zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
als je hebt leren nadenken.
Maar wat versta je onder 'nadenken' in een onderwijskundige perspectief. En hoe oefen je dat?
En - gelet op je bovenstaande opmerking, waarop baseer je je mening dat de vrijeschoolkinderen dat niet zouden leren?
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
ZIjn pedagogische denkbeelden zijn inmiddels achterhaald,
Wel generaliserend! Allemaal, dan moet je er een paar concreet kunnen noemen.
Wanneer Steiner erop wijst dat motorische activiteit, met zinvolle bewegingen - een gunstige uitwerking heeft op de vorming van creatief denken - dan is dat geenszins achterhaald - in tegendeel: in onze tijd met de vele mogelijkheden hersenonderzoek te doen, zijn er studies die dit bevestigen.'
Reden waarom alle kinderen vanaf groep 3 handwerken o.a.
pi_134180289
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
Maar eerlijk is eerlijk, om in deze maatschappij enige rol te spelen MOET een kind goed kunnen lezen en schrijven, MOET een kind kunnen rekenen.
Dat ben ik helemaal met je eens - en ik durf wel te zeggen - iedere vrijeschoolleerkracht. En bij de oprichting van de 1e vrijeschool stelde ook Steiner zijn eisen aan het kennisniveau. De vraag - dit bereiken met in achtneming van het wezen kind - leidt tot de 'vrijeschoolmethode'
Je hebt gelijk: 'het wezen van het kind' is een holle frase - net als 'het kind centraal'.
Maar vanuit vrijeschoolperspectief is dat wel in te vullen; dat probeer ik misschien later.
  donderdag 12 december 2013 @ 08:46:32 #267
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134180456
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 08:22 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Of het nu om euritmie gaat of een ander vak, ongeacht op welke school, die kun je volgens mij geen 'mal' noemen. Een vak is een vak en heeft het vakspecifieke.

[..]

Dat vind ik een zwart/wit opmerking en vele te algemeen gesteld. Waarop baseer je de conclusie: 'alles'.
En 'achterstand' is een fictief en subjectief begrip.Als iemand zegt dat je 'achter' bent, weet die iemand dus 'waar je moet zijn'. Wie bepaalt dat.
Dat is even onzinnig als grondbezitter je tuinman de opdracht geven dat alle planten tegelijk moeten bloeien. In juli bv. Dan heeft de herfstaster een achterstand!
Ik ben bloei dat ik dat net niet meer hoefde mee te maken, mijn kinderen in juli te laten bloeien, want ik had ook herfstasters.....Nee, in grote lijnen moet het wezen van het kind de norm zijn. We kunnen natuurlijk hard roepen dat het kind centraal staat, maar de praktijk laat het tegenovergestelde zien.

[..]

Maar wat versta je onder 'nadenken' in een onderwijskundige perspectief. En hoe oefen je dat?
En - gelet op je bovenstaande opmerking, waarop baseer je je mening dat de vrijeschoolkinderen dat niet zouden leren?

[..]

Wel generaliserend! Allemaal, dan moet je er een paar concreet kunnen noemen.
Wanneer Steiner erop wijst dat motorische activiteit, met zinvolle bewegingen - een gunstige uitwerking heeft op de vorming van creatief denken - dan is dat geenszins achterhaald - in tegendeel: in onze tijd met de vele mogelijkheden hersenonderzoek te doen, zijn er studies die dit bevestigen.'
Reden waarom alle kinderen vanaf groep 3 handwerken o.a.
wel gek dat ze dan op scholen waar ze niet de vrije school methode volgen minder last hebben van 'herfstasters' dan op de vrije school.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_134181415
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 08:46 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

wel gek dat ze dan op scholen waar ze niet de vrije school methode volgen minder last hebben van 'herfstasters' dan op de vrije school.
Dat komt denk ik ook wel omdat een kind op een reguliere school een jaartje extra kan kleuteren of een jaar kan blijven zitten als de lesstof nog te hoog voor hem/haar is gegrepen. Op de Vrije School gaat het kind gewoon door ook al is het een herfstaster. Dat het kind dan op de tenen moet blijven lopen en voor de cognitieve vakken steeds meer op de groep gaat leunen (klassikaal lesgeven) schijnt dan minder belangrijk te zijn.

Wat ik van Vrijeschoolachtergrond nog wel zou willen weten is wat hij dan doet met zijn observaties. Mijn moeder is ook leerkracht op een Vrije School (nadat mijn broer en ik daar weg waren). Van haar heb ik een verhaal waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.
Een jongetje in haar klas was teruggetrokken en erg passief in de klas (leunen op de groep). Zij heeft daar over nagedacht en concludeerde dat dat jongetje nog een rups in zijn cocon was terwijl de andere kinderen al vlinders waren. Haar oplossing was de ouders te adviseren het jongetje zijden ondergoed te geven zodat hij zich prettiger voelde in de ontwikkelingsfase waarin hij nog verkeerde. (Zijde wordt gemaakt van de cocon.) Geen andere benadering in de klas dus. Geen andere lesstof. Geen ondersteunende lesstof. Geen andere wijze van aanbieden van de lesstof maar zijden ondergoed als remedie.

Dus Vrijeschoolachtergrond.. Wat doe je nu feitelijk met je observaties? Kan je daar praktijk voorbeelden van noemen?
pi_134181529
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:51 schreef Clubsoda het volgende:
Waar ik nieuwsgierig naar ben, is vanuit welk kader Steiner zijn ideeën geformuleerd heeft. In welke tijdsgeest, was het een tegenreactie op een heersende gedachtegang, waren er in zijn tijd gelijkgestemden.
Wat ik ervan begrepen heb: Al eerder dan het einde van WO1 was Steiner tot de conclusie gekomen dat de idealen van de Franse revolutie zouden moeten gelden voor: geestesleven: vrijheid- staatsleven - gelijkheid en broederlijk voor het economisch leven. De toegepaste vrijheid in het ec. leven zag hij als de oorzaak van de niet-broederlijkheid - de uitbuiting van werknemers tot gevolg hebbend. (Zo'n 90 jr. na zijn dood nog uiterst actueel!) Ook tot gevolg: kinderen van arbeiders geen toegang tot hoger onderwijs (zoals ik nog meemaakte: kind van een timmerman kon niet naar de Hogere Burger School). Een directeur van een sigarettenfabriek werd door de voordrachten die St. daarover hield, zeer gemotiveerd 'dat het anders moest' en wilde voor de kinderen van zijn arbeiders een totaal andere school en in zijn fabriek andere sociale verhoudingen. Deze dir. richtte de 1e vrijeschool op en vroeg Steiner die te leiden. Door St. werd het een school voor alle kinderen.
De gelijkheid zou moeten gelden voor het rechtsleven; de vrijheid voor het geestesleven. (Ook actueel: straks geen vrijheid meer voor 'thuisonderwijs')
Niet alleen in de maatschappij, ook in de mens zeg St. deze driegeleding. Naast de opvatting dat de mens een machine is en een ziel die eigenlijk ook materie is, zij het verdund, introduceerde hij de mens als: geest, ziel, lichaam of denken, voelen, willen.
Eind vorige eeuw verwoordde Prof/Luijpen dit, onafhankelijk van Steiner en met eigen woorden.
'Voor de mat. wetenschap maakt het niet uit wat er op de weegschaal staat: een zak meel van 60 kg, of een mens van 60 kg. Maar voor iemand die van deze mens houdt, staat er geen 60 kg. op de weegschaal, maar 'lief' iemand. Maar 'lief' kan niet gewogen worden.Lief-zijn is een existentie die reëel is, van een andere realiteit. Voor St. is die realiteit de geest en de ziel die zich uitdrukken in het fysieke, de materie.En voor het 'groot' worden: de ontwikkeling van lichaam, ziel en geest voltrekken zich in fasen. Van baby tot schoolkind bv. de lichamelijke groei (2x verdubbeling van gewicht) vindt nooit meer plaats. Enz. De vrijeschoolpedagogie is er ook opgericht die ontwikkelingen zo goed mogelijk te laten verlopen.
Ik weet: dit \zijn bijna ook allemaal oneliners, maar de bedoeling was alleen maar een grove schets.
pi_134181643
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:46 schreef Ouder1 het volgende:
Dat komt denk ik ook wel omdat een kind op een reguliere school een jaartje extra kan kleuteren of een jaar kan blijven zitten als de lesstof nog te hoog voor hem/haar is gegrepen. Op de Vrije School gaat het kind gewoon door ook al is het een herfstaster. Dat het kind dan op de tenen moet blijven lopen en voor de cognitieve vakken steeds meer op de groep gaat leunen (klassikaal lesgeven) schijnt dan minder belangrijk te zijn.
Dit klopt niet voor wat ik meemaakte. Er werd juist heel goed gekeken hoe schoolrijp een kleuter was. Meestal ging het op dat een kind dat voor april geen 6 was geworden, beter nog een jaar kan kleuteren - met de uitzonderingen natuurlijk. En die maatregelen werden juist genomen om te voorkomen dat het kind op zijn tenen moest lopen.
pi_134181730
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:58 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Dit klopt niet voor wat ik meemaakte. Er werd juist heel goed gekeken hoe schoolrijp een kleuter was. Meestal ging het op dat een kind dat voor april geen 6 was geworden, beter nog een jaar kan kleuteren - met de uitzonderingen natuurlijk. En die maatregelen werden juist genomen om te voorkomen dat het kind op zijn tenen moest lopen.
Dan antwoord je op het kleuteren. Maar wat met een jaar blijven zitten of een jaar overslaan?
pi_134182288
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:46 schreef Ouder1 het volgende:
Geen andere wijze van aanbieden van de lesstof maar zijden ondergoed als remedie.
Over dit kind kan ik uiteraard niets zeggen. Over de remedie van je moeder niet veel meer, want ik weet haar motieven niet -of die van de ouders. Wat ik er wel achter hoor, is misschien het probleem van interactie met de wereld. De huid is de begrenzing van ons binnen met 'buiten'. Het kan zijn dat je moeder die grensbeleving aangenamer wil maken door een bepaalde stof die zich daarvoor leent. Misschien is het een zeer introvert kind. Die kreeg ik bv. wel in beweging door vanuit een middelpunt, een uitwikkelende spiraal te lopen, met een of ander spel, om het al doende naar 'buiten' te lokken;
of een rekenprobleem vanuit het aanschouwen op te lossen: stel de kinderen verdelen allerlei voorwerpen in groepjes, leggen die op tafels enz. kortom die zijn actief bezig. Dit kind wil liever blijven zitten. Dan teken ik een opgave op het bord en het kind mag zeggen waar ik de streepjes van de verdeling moet zetten. (groep 3). Altijd zoeken naar wat het kind wèl wil doen.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 10:03 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan antwoord je op het kleuteren. Maar wat met een jaar blijven zitten of een jaar overslaan?
Altijd zo gehanteerd: wat goed is voor het kind, is nodig. Soms ging een kind ook wel eens naar de leerkracht in een parallelklas, wanneer het in de oorspronkelijke klas niet op zijn plaats leek.
pi_134182820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:46 schreef Ouder1 het volgende:
Wat doe je nu feitelijk met je observaties
Verzamelen; opschrijven; erover denken; omdat de andere leerkrachten die het kind ook lesgeven dit ook doen, uitwisselen en op de wekelijkse vergadering bespreken. (1 kind per weer) en dan met elkaar tot een bepaalde visie komen en de vraagstelling wat en hoe doen we met dit kind.
Een kind (7 jr) staat iedere pauze met capuchon over het hoofd tegen de muur en speelt niet. Wordt niet gepest, mag overal meedoen, maar wil niet. Wilde nooit graag naar buiten om te ravotten, klimmen enz. Wilde ook pas laat leren fietsen; zat in de kleuterklas graag in het huisje. Al die waarnemingen, ook van anderen - thuis, kleuterklas enz. deden mij tot de overtuiging komen dat dit kind niets aan de pauze had; het plein te druk en teveel drukte. Op de vraag wat ze wilde kwam het antwoord 'binnen blijven'. Ze mocht in de pauze naar de kleuterklas om te helpen, wat ze wel heerlijk vond of de handwerkjuf helpen met spulletjes klaarleggen. Als ik dan later met de klas nog eens naar buiten ging om bv. een kringspel te doen, ging ze weer wel makkelijk mee. En zo wende ze toch aan buiten. Een anderhalf jaar later was het probleem over. Op haar 12e kreeg ze jeugdreuma -daarvan genas ze. Nu is ze huisarts.
pi_134182825
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 10:30 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Het probleem van interactie met de wereld. De huid is de begrenzing van ons binnen met 'buiten'. Het kan zijn dat je moeder die grensbeleving aangenamer wil maken door een bepaalde stof die zich daarvoor leent. Misschien is het een zeer introvert kind. Die kreeg ik bv. wel in beweging door vanuit een middelpunt, een uitwikkelende spiraal te lopen, met een of ander spel, om het al doende naar 'buiten' te lokken;
Ik denk dus dat ouders zich hiervan bewust moeten zijn; dat de Vrije School problemen met kinderen op dergelijke wijze 'aanpakt'. Als je hier niet achter kunt staan kan je volgens mij beter niet voor een Vrije School kiezen.
pi_134183406
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
Ik denk dus dat ouders zich hiervan bewust moeten zijn; dat de Vrije School problemen met kinderen op dergelijke wijze 'aanpakt'. Als je hier niet achter kunt staan kan je volgens mij beter niet voor een Vrije School kiezen.
Ik ervaar dat ouders die voor de vrije school kiezen, erg positief reageren op dit soort onconventionele aanpak. De gedachte erachter getuigt van een heel andere manier van naar de problemen kijken; een manier die de ouders aanspreekt, hun zelfs eigen is, op een bepaald niveau. Daarnaast hebben niet-rationele oplossingen vaak een onverwacht goed effect bij kinderen. Alsof ze gevoelsmatig eerder "voelen" dat het klopt, of zo.
Ik doe bijv. soms met mijn dochter meditatie-oefeningen om te aarden, dat werkt beter dan wanneer ik bewust met haar oefen om assertiever te zijn (door bijv. als in een soort rollenspel te spelen dat ik dat vervelende jongetje uit haar klas ben). Door aardingsoefeningen staat ze letterlijk steviger en kan dat jongetje haar ook minder deren. Het valt niet te beredeneren, maar zij voelt zich krachtiger - als een school op dat niveau problemen aanpakt, kan ik daar nauwelijks bezwaren tegen bedenken. :)
pi_134183511
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:21 schreef Gwywen het volgende:
Ik ervaar dat ouders die voor de vrije school kiezen, erg positief reageren op dit soort onconventionele aanpak. De gedachte erachter getuigt van een heel andere manier van naar de problemen kijken; een manier die de ouders aanspreekt, hun zelfs eigen is, op een bepaald niveau. Daarnaast hebben niet-rationele oplossingen vaak een onverwacht goed effect bij kinderen. Alsof ze gevoelsmatig eerder "voelen" dat het klopt, of zo.Ik doe bijv. soms met mijn dochter meditatie-oefeningen om te aarden, dat werkt beter dan wanneer ik bewust met haar oefen om assertiever te zijn (door bijv. als in een soort rollenspel te spelen dat ik dat vervelende jongetje uit haar klas ben). Door aardingsoefeningen staat ze letterlijk steviger en kan dat jongetje haar ook minder deren. Het valt niet te beredeneren, maar zij voelt zich krachtiger - als een school op dat niveau problemen aanpakt, kan ik daar nauwelijks bezwaren tegen bedenken.
Voor jou niet maar jij hebt dan ook heel bewust voor een Vrije School gekozen waar veel ouders kiezen zonder zich in Rudolf Steiner te verdiepen; op uiterlijkheden en het promopraatje dus.

Ik zeg ook nergens dat ik vind dat je niet voor de Vrije School mag of zou moeten kiezen. Wel dat je die beslissing moet nemen op de juiste informatie.
pi_134184802
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:26 schreef Ouder1 het volgende:
Ik zeg ook nergens dat ik vind dat je niet voor de Vrije School mag of zou moeten kiezen. Wel dat je die beslissing moet nemen op de juiste informatie.
Die juiste informatie: daar gaat het om. Dat zijn dus niet de generalisaties, de oneliners, de vooroordelen, het van-horen-zeggen-hebben.
pi_134184994
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:21 schreef Gwywen het volgende:
Daarnaast hebben niet-rationele oplossingen vaak een onverwacht goed effect bij kinderen. Alsof ze gevoelsmatig eerder "voelen" dat het klopt, of zo.
Voor mij is dit wel heel interessant, dat je dit zo zegt. Over dit 'gevoelsmatige' zegt Steiner dat er veel tussen volwassene en kind zich afspeelt 'in het imponderabele' zoals hij zegt. Dat een kind een heel goed gevoel heeft voor wat je oprecht meent. (daaruit volgt de oproep aan de leerkracht om dus oprecht te zijn en eerbied voor het kind te hebben - met de instelling dat het kind ook jou iets heeft te leren.
Hij besluit dat betoog met: een kind begrijpt niet van 'oor tot 'oor', maar van 'ziel' tot 'ziel'.En als dat gevoel er is, zegt hij verder, ben jij voor het kind, vanuit het kind dus de vanzelf aanvaarde autoriteit.
pi_134185069
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:12 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Die juiste informatie: daar gaat het om. Dat zijn dus niet de generalisaties, de oneliners, de vooroordelen, het van-horen-zeggen-hebben.
Het kost ons anders best veel moeite om jou wat meer typische Vrije School uitspraken te laten doen. Je blijft vooral hangen in vaagheden en algemeenheden. "Het kind observeren, bespreken, volgen en helpen".. Tja.. volgens mij is er geen basisschool in Nederland die dat niet doet. Op vragen waar de Vrije School dan anders in is kom je ook vooral met vaagheden en algemeenheden die net zo goed opgaan voor het reguliere onderwijs. Dit past ook wel bij mijn ervaringen met de Vrije School. Hoezo ingaan op het individu? Dat doen ze echt overal. De manier waarop en de middelen waarmee verschillen echter sterk.

Hoe kunnen ouders via de Vrije School een helder beeld krijgen als het promopraatje in vaagheden blijft steken? Als het promopraatje vooral ingaat op dingen die eigenlijk helemaal niet zo uniek zijn maar doet alsof andere scholen kinderen niet laten tekenen, knutselen, tuinieren, wandelen in de natuur, musea bezoeken e.d.? Alsof reguliere scholen kinderen niet laten bewegen maar ze de hele dag op een stoel stil laten zitten? Alsof die scholen niet nadenken over theorie versus bewegen en zelf ontdekken?

In mijn ogen is de enige manier om de ware aard, het karakter, van de Vrije School te leren kennen je te verdiepen in Rudolf Steiner. Alleen zo kom je er achter hoe de onderwijsvisie nu echt verschilt van een reguliere basisschool.

Waarom altijd die vaagheid?
pi_134185277
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:26 schreef Ouder1 het volgende:
Voor jou niet maar jij hebt dan ook heel bewust voor een Vrije School gekozen waar veel ouders kiezen zonder zich in Rudolf Steiner te verdiepen; op uiterlijkheden en het promopraatje dus.
Waar heb ik in vredesnaam gezegd dat mijn kind op een vrije school zit? Omdat ik een positief tegengeluid geef over de vrije school concludeer jij dat maar meteen?
Misschien moet je iets beter leren lezen.
Ik heb gezegd dat er in mijn directe omgeving mensen zijn die hun kind op een vrije school hebben, mensen die op een vrije school werken, kinderen die op een vrije school zitten, enzovoorts.

Let dus even op wat je beweert, want je geloofwaardigheid gaat er niet op vooruit als je maar wat roept.
pi_134185314
http://www.vrijeschoolpabo.nl/en_straks_de_praktijk_in.php

quote:
Een leraar of lerarenduo blijft bij voorkeur de gehele lagere schooltijd bij dezelfde groep kinderen. Dit heeft als voordeel dat kinderen en leraar elkaar goed leren kennen en door de jaren heen veel voor elkaar kunnen betekenen. Er ontstaat een stabiele opvoedingssituatie. De kinderen leren ook andere docenten kennen doordat er voor een aantal vaklessen vakdocenten zijn en doordat klassenleraren vaklessen geven in elkaars klassen. Op veel vrijescholen wordt de lerarenbezetting per klas jaarlijks opnieuw bekeken. Kinderen zitten met leeftijdgenoten in één klas. Het jaarthema en de lessen sluiten aan bij de leeftijd. De leerlingen hebben dus in hun lagere schooltijd een zelfde groep kinderen om zich heen. Ze horen bij elkaar. Doubleren komt daarom in de vrijeschool nauwelijks voor.
pi_134185338
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Waar heb ik in vredesnaam gezegd dat mijn kind op een vrije school zit? Omdat ik een positief tegengeluid geef over de vrije school concludeer jij dat maar meteen?
Misschien moet je iets beter leren lezen.
Ik heb gezegd dat er in mijn directe omgeving mensen zijn die hun kind op een vrije school hebben, mensen die op een vrije school werken, kinderen die op een vrije school zitten, enzovoorts.

Let dus even op wat je beweert, want je geloofwaardigheid gaat er niet op vooruit als je maar wat roept.
*nee*

[ Bericht 6% gewijzigd door debuurvrouw op 12-12-2013 23:12:38 (gewoon niet doen) ]
pi_134185476
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]


Wie is er hier nou hatelijk??? Jij bent degene die al dit hele topic lang vol in de aanval gaat bij elke opmerking die jou niet aanstaat.
Durf gewoon toe te geven dat je niet goed gelezen hebt en een voorbarige conclusie hebt getrokken, in plaats van het nu bij mij neer te leggen.

[ Bericht 14% gewijzigd door debuurvrouw op 12-12-2013 23:13:21 ]
pi_134185670
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wie is er hier nou hatelijk??? Jij bent degene die al dit hele topic lang vol in de aanval gaat bij elke opmerking die jou niet aanstaat.
Durf gewoon toe te geven dat je niet goed gelezen hebt en een voorbarige conclusie hebt getrokken, in plaats van het nu bij mij neer te leggen.
Pffffffffffffffffffffffffffffffffff GROW UP!!! Meaculpa als jij daar op klaar komt.
pi_134196061
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 12:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het kost ons anders best veel moeite om jou wat meer typische Vrije School uitspraken te laten doen. Je blijft vooral hangen in vaagheden en algemeenheden. "Het kind observeren, bespreken, volgen en helpen".. Tja.. volgens mij is er geen basisschool in Nederland die dat niet doet. Op vragen waar de Vrije School dan anders in is kom je ook vooral met vaagheden en algemeenheden die net zo goed opgaan voor het reguliere onderwijs. Dit past ook wel bij mijn ervaringen met de Vrije School. Hoezo ingaan op het individu? Dat doen ze echt overal. De manier waarop en de middelen waarmee verschillen echter sterk.

Hoe kunnen ouders via de Vrije School een helder beeld krijgen als het promopraatje in vaagheden blijft steken? Als het promopraatje vooral ingaat op dingen die eigenlijk helemaal niet zo uniek zijn maar doet alsof andere scholen kinderen niet laten tekenen, knutselen, tuinieren, wandelen in de natuur, musea bezoeken e.d.? Alsof reguliere scholen kinderen niet laten bewegen maar ze de hele dag op een stoel stil laten zitten? Alsof die scholen niet nadenken over theorie versus bewegen en zelf ontdekken?

In mijn ogen is de enige manier om de ware aard, het karakter, van de Vrije School te leren kennen je te verdiepen in Rudolf Steiner. Alleen zo kom je er achter hoe de onderwijsvisie nu echt verschilt van een reguliere basisschool.

Dit ben ik wel met je eens. Heel veel van wat Vrijeschoolachtergrond omschrijft wordt op reguliere basisscholen ook gedaan. Ik mis ook de essentie van het échte onderscheidende van de vrije school in zijn posts.

Maar wát een uitval naar Gwywen.... :o :N
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 12 december 2013 @ 23:32:28 #286
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134211877
Ouder1 dit is je laatste waarschuwing. Normale taal en normale toon graag. En dan wat als algemeen normaal wordt beschouwd.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_134215291
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:12 schreef Moonah het volgende:
Ik mis ook de essentie van het échte onderscheidende van de vrije school in zijn posts.
De -leer-stof is wordt op de vrijescholen veel meer als -ontwikkeling-stof gezien. Ontwikkeling van in de mens door de natuur gegeven vermogens: o.a. muzikaal vermogen, vermogen tot scheppen. Het gevolg van scheppen is voor de mens 'cultuur'. De cultuur die we nu hebben, is ooit 'ergens' begonnen. Geschiedenis op de vrijeschool begint niet met 'vaderlandse' (al komt die ook aan bod), maar met 'mensheidsgeschiedenis.als cultuurgeschiedenis: de eerste steden in het Oude Perzië, het ontstaan van de landbouw; ook Egypte: pyramiden, Egyptisch dodenboek, Griekenland: ontstaan democratie, Rome: ontstaan recht. Enz. enz. Dat behoort bij het leerplan van de vrijeschool.
Muziek: vanuit de pentatoniek over andere toonladdersoorten naar het meer alledaagse majeur en mineur; uitmondend in meerstemmigheid - bewust pas rond het 10e jaar.
De 'architekt' in dde mens bedient zich van ronde, bolle vormen en de tegenoverstelde holle, radiale: vorm van het hoofd i.t.t. de ledematen. Die krachten worden zichtbaar gemaakt, gevolgd a.h.w. in de boetseerlessen: ook daarvoor is een leerplan; groeikrachten gaan van het geheel naar de delen: celvorming ontstaat door splitsing. Vertaald naar lesstof: er zijn analytische en synthetische processen. Dat gegeven loopt als een rode draad door het rekenonderwijs.
De mensheid heeft een schat aan volksverhalen. sprookjes, fabels, legenden, mythologiën enz. die ook qua sfeer wonderlijk genoeg bij bepaalde leeftijden passen. Iedere jaarklas heeft een thema. Bij dit thema kan worden aangesloten om bepaalde leerstof te introduceren: letterbeelden uit de sprookjes: koning wordt K, reus wordt R enz. Gymnastiek volgens methode Bothmer; euritmie; andere vormgeving van het schoolgebouw; ander kleurgebruik in het schoolgebouw.

Ik denk dat je niet kan spreken over het verschil met reguliere basisscholen: binnen het reguliere onderwijs zullen zeker scholen zijn waar nu eens dit dan weer dat op iets van de vrijeschool lijkt.
Er zal zeker weleens met klei worden gewerkt; maar een leerlijn? Er zal zeker worden gezongen, maar met welk doel.
En dat geldt voor vrijwel alle vakken.
En dat er hier en daar wel wat bewogen wordt, het zal zeker; maar de klacht over het reguliere onderwijs dat er veel te weinig bewogen wordt, geldt niet voor de vrijescholen.
pi_134216497
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:12 schreef Moonah het volgende:
Ik mis ook de essentie van het échte onderscheidende van de vrije school in zijn posts.
Ik ben hier gaan reageren, omdat ik heel wat vooroordelen enz. t.a.v. de vrijeschool tegenkwam. Die wilde ik graag wegnemen door te schetsen hoe het dan wel is en waarom.
Een verschil aangeven met het reguliere onderwijs veronderstelt dat ik dat onderwijs door en door ken en dat is niet het geval. Dat was ook niet de bedoeling van mijn reacties, dus. Het werd wel gevraagd en ik heb geprobeerd aan te geven hoe het op de vs. toegaat en waarom. Dat maakt het verschil dus niet duidelijk(er) merk ik.
Ouder1 wekt de indruk dat hij/zij wèl weet hoe het er toegaat.
I.p.v. algemeenheden zoals 'ook knutselen, tekenen en bewegen enz'. stel ik voor dat Ouder1 of iemand anders de klassenpraktijk van een, laten we zeggen, boetseerles n.a.v. dierkunde in groep 5 in het reguliere onderwijs beschrijft, dan doe ik dat vanuit de vrijeschool en duidelijker kunnen de verschillen dan niet worden getoond, denk ik.

Overigens, Ouder1, is het niet zo dat 'beweerd wordt door de vs. dat reguliere scholen niet zouden tekenen of naar musea zouden gaan e.d.
  vrijdag 13 december 2013 @ 09:58:41 #289
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134216818
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:42 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Ik ben hier gaan reageren, omdat ik heel wat vooroordelen enz. t.a.v. de vrijeschool tegenkwam. Die wilde ik graag wegnemen door te schetsen hoe het dan wel is en waarom.
Een verschil aangeven met het reguliere onderwijs veronderstelt dat ik dat onderwijs door en door ken en dat is niet het geval. Dat was ook niet de bedoeling van mijn reacties, dus. Het werd wel gevraagd en ik heb geprobeerd aan te geven hoe het op de vs. toegaat en waarom. Dat maakt het verschil dus niet duidelijk(er) merk ik.
Ouder1 wekt de indruk dat hij/zij wèl weet hoe het er toegaat.
I.p.v. algemeenheden zoals 'ook knutselen, tekenen en bewegen enz'. stel ik voor dat Ouder1 of iemand anders de klassenpraktijk van een, laten we zeggen, boetseerles n.a.v. dierkunde in groep 5 in het reguliere onderwijs beschrijft, dan doe ik dat vanuit de vrijeschool en duidelijker kunnen de verschillen dan niet worden getoond, denk ik.

Overigens, Ouder1, is het niet zo dat 'beweerd wordt door de vs. dat reguliere scholen niet zouden tekenen of naar musea zouden gaan e.d.
als ik eerlijk ben zijn mijn vooroordelen geen vooroordeel gebleken maar zie ik dat ik het zo raar nog niet had ingeschat.
Ik heb nog lang nagedacht over de opmerking die ik las, ik denk van Gwywen, over de oplossingen die voor kinderen dan heel snel werken omdat ze er zo gevoelig voor zijn. Of gevoelsmatig goed. Zoals in spiralen naar buiten werken enzo.
Gaat de gedachte wel eens door je heen dat kinderen afhankelijk zijn en plooibaar en dat ze zich als ze aldoor niet écht gehoord worden maar van die halfslachtige 'oplossingen' krijgen zich wellicht helemaal niet gehoord voelen? Maar zich er wel bij neer moeten leggen omdat ze in die situatie zitten en er niet uit kunnen?

Dat gevoel bekruipt me aldoor. De juf en meester observeren vanuit Steiners kader, lossen op volgens Steiners kader, maar wie luistert er naar het kind?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_134217115
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat gevoel bekruipt me aldoor. De juf en meester observeren vanuit Steiners kader, lossen op volgens Steiners kader, maar wie luistert er naar het kind?
De juf en meester luisteren eerst naar het kind - luisteren ruimer opgevat - en helpen dan verder met gezichtspunten die ze kunnen ontlenen aan Steiners visie op de wordende mens.
pi_134217665
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 08:09 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

De -leer-stof is wordt op de vrijescholen veel meer als -ontwikkeling-stof gezien. Ontwikkeling van in de mens door de natuur gegeven vermogens: o.a. muzikaal vermogen, vermogen tot scheppen. Het gevolg van scheppen is voor de mens 'cultuur'. De cultuur die we nu hebben, is ooit 'ergens' begonnen. Geschiedenis op de vrijeschool begint niet met 'vaderlandse' (al komt die ook aan bod), maar met 'mensheidsgeschiedenis.als cultuurgeschiedenis: de eerste steden in het Oude Perzië, het ontstaan van de landbouw; ook Egypte: pyramiden, Egyptisch dodenboek, Griekenland: ontstaan democratie, Rome: ontstaan recht. Enz. enz. Dat behoort bij het leerplan van de vrijeschool.
Muziek: vanuit de pentatoniek over andere toonladdersoorten naar het meer alledaagse majeur en mineur; uitmondend in meerstemmigheid - bewust pas rond het 10e jaar.
De 'architekt' in dde mens bedient zich van ronde, bolle vormen en de tegenoverstelde holle, radiale: vorm van het hoofd i.t.t. de ledematen. Die krachten worden zichtbaar gemaakt, gevolgd a.h.w. in de boetseerlessen: ook daarvoor is een leerplan; groeikrachten gaan van het geheel naar de delen: celvorming ontstaat door splitsing. Vertaald naar lesstof: er zijn analytische en synthetische processen. Dat gegeven loopt als een rode draad door het rekenonderwijs.
De mensheid heeft een schat aan volksverhalen. sprookjes, fabels, legenden, mythologiën enz. die ook qua sfeer wonderlijk genoeg bij bepaalde leeftijden passen. Iedere jaarklas heeft een thema. Bij dit thema kan worden aangesloten om bepaalde leerstof te introduceren: letterbeelden uit de sprookjes: koning wordt K, reus wordt R enz. Gymnastiek volgens methode Bothmer; euritmie; andere vormgeving van het schoolgebouw; ander kleurgebruik in het schoolgebouw.

Ik denk dat je niet kan spreken over het verschil met reguliere basisscholen: binnen het reguliere onderwijs zullen zeker scholen zijn waar nu eens dit dan weer dat op iets van de vrijeschool lijkt.
Er zal zeker weleens met klei worden gewerkt; maar een leerlijn? Er zal zeker worden gezongen, maar met welk doel.
En dat geldt voor vrijwel alle vakken.
En dat er hier en daar wel wat bewogen wordt, het zal zeker; maar de klacht over het reguliere onderwijs dat er veel te weinig bewogen wordt, geldt niet voor de vrijescholen.
Dank je voor deze duidelijke en heldere uitleg, Vrijeschoolachtergrond.
Ik merk dat ik in mijn pogingen ditzelfde onder woorden te brengen danig tekortgeschoten ben.
Pentatoniek moest ik wel even op Wikipedia opzoeken, dat woord kende ik nog niet. ;)
pi_134218601
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:58 schreef debuurvrouw het volgende:
Gaat de gedachte wel eens door je heen dat kinderen afhankelijk zijn en plooibaar en dat ze zich als ze aldoor niet écht gehoord worden maar van die halfslachtige 'oplossingen' krijgen zich wellicht helemaal niet gehoord voelen? Maar zich er wel bij neer moeten leggen omdat ze in die situatie zitten en er niet uit kunnen?

Ik las iets te snel naar het einde. Wat je hier zegt is heel belangrijk. Een vraag naar je grote verantwoordelijkheid voor de kinderen die je zijn toevertrouwd.
Want wat is dan voor jou 'echt' gehoord' worden.
Ik had ooit een jongen in de klas die de leerstof moeilijk opnam en nauwelijks onthield, laat staan reproduceren. Hij zat vaak verdroomd en afwezig voor zich uit te kijken. Heb ik hem dan 'echt' gehoord als ik dat constateer en verder niets doe. En omdat hij toch iets moet leren, hem dan toevertrouwen aan de remedial teachter - voor een één-op-één situatie? Maar daar deed hetzelfde probleem zich voor; extra les na schooltijd dan?
Als ik niets doe, kan ik wel mooi zeggen, dat ik het kind 'in zijn eigenheid'heb gerespecteerd, maar intussen leert het nauwelijks iets, Zijn vader zei: 'Misschien is hij gewoon dom.'
En dan wordt het interessant, wanneer je Steiner over 'domme' kinderen hoort. Die zijn er niet, volgens hem. Vanuit een bepaalde optiek - jij zou dat een kader noemen - is naar de mens te kijken als een op bepaald gebied 'wakker' wezen, 'dromend' en 'slapend'. Dat wakkere slaat op het denken, het dromende op het gevoelsleven en het slapende op het wilsleven.
Voor het wakkere leren, droomt of slaapt dit kind nog teveel.
Als je een ritme klapt, steeds maar hetzelfde, zul je merken dat je heel makkelijk aan wat anders kan denken, terwijl je toch gewoon verder klapt. Op dit ritmische droom je a.h.w. weg. Een ritme-wisseling echter, maakt je veel alerter - dat is ook de reden waarom waarschuwingslichten op ambulance e.d. geen regelmatig zwaailicht hebben - die onregelmatigheid stimuleert je oplettendheid.
Ritmen klappen en overgaan tot andere ritmen - voordoen/nadoen, zelf bedenken; maar ook laten lopen, want wat je met je voeten doet, werkt ook op 'wakker worden - dat achteruitlopend vraagt naar alertheid enz. En deze oefeningen hielpen hem echt 'wakkerder' te maken.
Die oplossing was niet 'Steiners oplossing kader' die oplossing ligt in de mens zelf verankerd;alleen Steiner bracht hem onder woorden.
Zoals een gids je een bepaald schilderij op een bepaalde manier onder je aandacht brengt, zonder zelf de schilder te zijn.
pi_134218777
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 10:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik merk dat ik in mijn pogingen ditzelfde onder woorden te brengen danig tekortgeschoten ben.
Als ik dit na zoveel jaren in de praktijk en studie niet iets meer onder woorden zou kunnen brengen, was dat pas een echte tekortkoming.
Wie oprecht zoekt naar het beste voor zijn kind, schiet per definitie niet tekort - en voor mij spreekt die oprechtheid uit je reacties.
pi_134218963
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:20 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Vanuit een bepaalde optiek - jij zou dat een kader noemen - is naar de mens te kijken als een op bepaald gebied 'wakker' wezen, 'dromend' en 'slapend'. Dat wakkere slaat op het denken, het dromende op het gevoelsleven en het slapende op het wilsleven.
Voor het wakkere leren, droomt of slaapt dit kind nog teveel.
Wat apart dat jij dit benoemt. Voor mij is dit iets dat ik gevoelsmatig al "wist". Ik gebruik deze termen soms in mijn woordkeus, wanneer ik praat over mensen die "nog niet ontwaakt zijn" (er is een topic over zelfbewustzijn waar ik iets dergelijks probeer onder woorden te brengen). Is dit iets typisch antroposofisch om zo te denken? Als dat zo ben ik van nature antroposofischer in m'n overtuigingen dan ik altijd gedacht heb. ;)
Kan dit misschien ook een reden zijn waarom zo veel spiritueel ingestelde (o.a. new age) ouders voor de Vrije school kiezen?
(En misschien ook precies de reden waarom sommige mensen er juist helemáál niks mee hebben?)

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:28 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Wie oprecht zoekt naar het beste voor zijn kind, schiet per definitie niet tekort - en voor mij spreekt die oprechtheid uit je reacties.
Dank je, wat je hier zegt raakt me.
  vrijdag 13 december 2013 @ 11:37:16 #295
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134219022
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:20 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Ik las iets te snel naar het einde. Wat je hier zegt is heel belangrijk. Een vraag naar je grote verantwoordelijkheid voor de kinderen die je zijn toevertrouwd.
Want wat is dan voor jou 'echt' gehoord' worden.
Ik had ooit een jongen in de klas die de leerstof moeilijk opnam en nauwelijks onthield, laat staan reproduceren. Hij zat vaak verdroomd en afwezig voor zich uit te kijken. Heb ik hem dan 'echt' gehoord als ik dat constateer en verder niets doe. En omdat hij toch iets moet leren, hem dan toevertrouwen aan de remedial teachter - voor een één-op-één situatie? Maar daar deed hetzelfde probleem zich voor; extra les na schooltijd dan?
Als ik niets doe, kan ik wel mooi zeggen, dat ik het kind 'in zijn eigenheid'heb gerespecteerd, maar intussen leert het nauwelijks iets, Zijn vader zei: 'Misschien is hij gewoon dom.'
En dan wordt het interessant, wanneer je Steiner over 'domme' kinderen hoort. Die zijn er niet, volgens hem. Vanuit een bepaalde optiek - jij zou dat een kader noemen - is naar de mens te kijken als een op bepaald gebied 'wakker' wezen, 'dromend' en 'slapend'. Dat wakkere slaat op het denken, het dromende op het gevoelsleven en het slapende op het wilsleven.
Voor het wakkere leren, droomt of slaapt dit kind nog teveel.
Als je een ritme klapt, steeds maar hetzelfde, zul je merken dat je heel makkelijk aan wat anders kan denken, terwijl je toch gewoon verder klapt. Op dit ritmische droom je a.h.w. weg. Een ritme-wisseling echter, maakt je veel alerter - dat is ook de reden waarom waarschuwingslichten op ambulance e.d. geen regelmatig zwaailicht hebben - die onregelmatigheid stimuleert je oplettendheid.
Ritmen klappen en overgaan tot andere ritmen - voordoen/nadoen, zelf bedenken; maar ook laten lopen, want wat je met je voeten doet, werkt ook op 'wakker worden - dat achteruitlopend vraagt naar alertheid enz. En deze oefeningen hielpen hem echt 'wakkerder' te maken.
Die oplossing was niet 'Steiners oplossing kader' die oplossing ligt in de mens zelf verankerd;alleen Steiner bracht hem onder woorden.
Zoals een gids je een bepaald schilderij op een bepaalde manier onder je aandacht brengt, zonder zelf de schilder te zijn.
het klinkt heel mooi hè. En het raakt aan tafels leren op de skippybal of de trampoline. Mijnes hebben daar veel baat bij gehad.
Dat laatste vind ik dan weer 'eng' want dat schilderij is de interpretatie van de schilder en de duiding de interpretatie van de gids. Die met eigen referentiekader kijkt. Ik zou willen dat er met minder oordeel naar mijn kind wordt gekeken. En minder vanuit zo zijn alle kinderen als ze in balans zijn en dat streven we na.

Maar dat sterke gevoel dat ik daarover heb krijg ik niet helemaal verwoord.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 13 december 2013 @ 11:38:59 #296
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_134219058
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:28 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Als ik dit na zoveel jaren in de praktijk en studie niet iets meer onder woorden zou kunnen brengen, was dat pas een echte tekortkoming.
Wie oprecht zoekt naar het beste voor zijn kind, schiet per definitie niet tekort - en voor mij spreekt die oprechtheid uit je reacties.
Ik zoek ook oprecht het beste voor mijn kinderen en vind dat niet bij de Vrije School of Steiner. Dat maakt mij niet oprecht ofzo? Of lees ik dit nu krom?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator vrijdag 13 december 2013 @ 11:52:01 #297
5428 crew  miss_sly
pi_134219406
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:20 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

Die oplossing was niet 'Steiners oplossing kader' die oplossing ligt in de mens zelf verankerd;alleen Steiner bracht hem onder woorden.
Zoals een gids je een bepaald schilderij op een bepaalde manier onder je aandacht brengt, zonder zelf de schilder te zijn.
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.

Ik moet zeggen dat het topic wel verhelderend is geweest, dat ik een beter en ook zeker wel positiever beeld van de vrije school heb, maar precies op de punten waar ik voor mezelf de twijfels had, de bevestiging heb gekregen dat het niets voor ons is. Het is en blijft, met al zijn goede bedoelingen, toch wat sektarisch en dogmatisch aanvoelen voor mij en zo zijn wij helemaal niet.

En onnodig te zeggen dat ook wij oprecht zoeken naar het beste voor ons kind ;)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_134219742
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:34 schreef Gwywen het volgende:
Is dit iets typisch antroposofisch om zo te denken?
Als het een realiteit beschrijft is antroposofie alleen een manier van beschrijven; maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:34 schreef Gwywen het volgende:
Als dat zo ben ik van nature antroposofischer in m'n overtuigingen dan ik altijd gedacht heb.
Dat zijn volgens mij de beste .....
pi_134219837
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:38 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ik zoek ook oprecht het beste voor mijn kinderen en vind dat niet bij de Vrije School of Steiner. Dat maakt mij niet oprecht ofzo? Of lees ik dit nu krom?
Ja, heel krom. Ik beweer toch niet dat het oprecht zoeken alleen maar oprecht is als dat bij de vrijeschool zou zijn. Dus puur het oprecht zoeken, waar dan ook.
pi_134219864
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat laatste vind ik dan weer 'eng' want dat schilderij is de interpretatie van de schilder en de duiding de interpretatie van de gids. Die met eigen referentiekader kijkt. Ik zou willen dat er met minder oordeel naar mijn kind wordt gekeken. En minder vanuit zo zijn alle kinderen als ze in balans zijn en dat streven we na.

Maar dat sterke gevoel dat ik daarover heb krijg ik niet helemaal verwoord.
Ik krijg de indruk dat er eerder een soort "uitleg" van de gids bedoeld werd van dingen die de ander nog niet weet. Zo zit bijv. in schilderijen vaak een bepaalde symboliek, dit zijn algemeen gebruikte symbolen (zie hier voor uitleg), die niets met oordeel of interpretatie te maken hebben, maar met onderliggende boodschappen die de schilder bewust heeft aangebracht om zijn schilderij meer diepte te geven.
De meeste mensen kennen deze symbolen niet en zien alleen een stilleven, aan de gids is het dan de taak de museumbezoeker te wijzen op die symbolen en hun betekenis.
Dit is heel wat anders dan wanneer een gids een poging doet in het hoofd van de inmiddels overleden schilder te kruipen en zijn mening aan de mensen ventileert als zijnde wat het schilderij in zijn ogen moet voorstellen.
Dat is het opdringen van jouw visie en dat doet een goede gids niet.

Ik denk (hoop) dat dat is wat Vrijeschoolachtergrond bedoelde, en ook dat hij bedoelde dat hij zich als leerkracht tot taak stelt een gids te zijn voor de kinderen in zijn klas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')