quote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Dus als een kind aangeeft dat het niets kan met die spreuk/les/weetikwat dan leg je uit dat het voor later is? Of ga je er inhoudelijk op in?
Ik heb wél ervaring met de vrije school via mijn familie. En ik kan alleen nu pas de vinger leggen op waarom het voor mij wringt.
En ja, dat is een sterk gevoel. Dat kan ik niet zo goed theoretisch onderbouwen. Natuurlijk zijn allerhande vaardigheden naast cognitie erg belangrijk. Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
En eigenlijk vind ik het alarmerend dat dus kinderen die uitvallen regulier wel slagen op de vrije school, samen met de redelijk hoge aantallen slecht scorende vrije scholen. Ik zal wel een verband leggen dat er niet is maar toch.
Hoeveel artsen, advocaten, ingenieurs, installateurs, metselaars, verpleegkundigen komen er van de vrije school? Hartstikke leuk al die creatieve beroepen en holistische visie enzo maar er moet toch ook gewoon gewerkt worden.
Dit is precies wat ik ook als probleem heb met de VSquote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
Wij doen dat dus wel, als onze dochter ernaar vraagt. Waarom zou je dat niet doen, in te begrijpen woorden en op een begrijpelijke manier?quote:Op maandag 9 december 2013 08:28 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@Gulara
Het is enig om met je kinderen over van alles en nog wat te bomen. Het is een gekke vergelijking, maar je praat er niet over wat het eten dat zojuist is opgegeten, nu in het lichaam allemaal aan het doen is - dat is in wezen ook niet zo belangrijk. Wel dat het ons kracht geeft, een vermogen om wat te doen.
En zo kun je tot de conclusie komen dat wanneer je aan een kind beelden geeft, zoals ze in de (getuigschrift)spreuk voorkomen, maar ook in de vertelstof, het beter is er geen uitleg aan te geven. Want het is altijd jouw uitleg en daarmee maak je een kind in wezen al onvrij. Laat die beelden lekker meegroeien gedurende de jaren, zodat ze voor ieder kind de kans krijgen iets specifieks voor hem/haar te betekenen.
Zie de ervaring van een oud-leerling via de link hierboven.
Ik wel. Daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat de montessori school in onze stad gesloten is, want die gaan juist uit van de interesses en de vaardigheden van het kind op dat moment en op basis daarvan gaat de docent dingen aanbieden.quote:Op zondag 8 december 2013 20:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.
Ik vind daar persoonlijk overigens niks mis mee.
Dit dus.quote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
Daar moest ik ook aan denken, inderdaad. Wat een enorm verschil is dat. Kinderen zijn zo verschillend, hun interesses en talenten liggen op verschillende terreinen op verschillende momenten. Maak daar gebruik van, in plaats van het in te perken, zou ik ook denken.quote:Op maandag 9 december 2013 09:45 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik wel. Daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat de montessori school in onze stad gesloten is, want die gaan juist uit van de interesses en de vaardigheden van het kind op dat moment en op basis daarvan gaat de docent dingen aanbieden.
Niet elk kind is het zelfde en niet elk kind ontwikkelt zichzelf op hetzelfde tempo of dezelfde volgorde.
Maar dan ga je toch uit van je eigen negatieve ervaringen waar je je door laat leiden/lijden? Althans, zo worden ervaringsdeskundigen die de antroposofie en de VS afwijzen neergezet. Dus óf je hebt er gewoon geen verstand van, of je gaat uit van eigen negatieve ervaringen. Waar het op neerkomt is dat je alleen recht van spreken hebt als je achter de VS en de ideeën van Rudolf Steiner staat. Toch?quote:Op maandag 9 december 2013 09:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, ik kan eigenlijk niet zoveel met de: 'je hebt je er niet in verdiept en dus heb je er geen verstand van' kaart.
Wellicht hebben mensen zich wel degelijk geinformeerd maar zijn ze tot een andere conclusie gekomen?
Dit is dus ook wat ik aangeef.quote:Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Soempie het volgende:
Volgens mij is het mensbeeld van Steiner op de VS nog steeds de basis.
Nee, waar het op neerkomt is dat zo bitter en zuur zijn als jij door je negatieve ervaring met de vrije school een brug te ver is.quote:Op maandag 9 december 2013 09:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dan ga je toch uit van je eigen negatieve ervaringen waar je je door laat leiden/lijden? Althans, zo worden ervaringsdeskundigen die de antroposofie en de VS afwijzen neergezet. Dus óf je hebt er gewoon geen verstand van, of je gaat uit van eigen negatieve ervaringen. Waar het op neerkomt is dat je alleen recht van spreken hebt als je achter de VS en de ideeën van Rudolf Steiner staat. Toch?
Ik wel want niet ieder kind is hetzelfde. Niet ieder kind functioneert op hetzelfde niveau en op dezelfde wijze. Door de lesstof leeftijdsafhankelijk op één bepaalde wijze aan te bieden missen kinderen die op een andere wijze kennis tot zich nemen volledig de boot. Zeker hoogbegaafde kinderen zijn al jong heel verstandelijk bezig met het vergaren van kennis. Zij leggen verbindingen en hebben veel meer achtergrond informatie nodig dan minder hoogbegaafde kinderen. Alleen worden die mogelijkheden om te leren dus resoluut afgesneden op een VS omdat dat niet bij die leeftijdsfase hoort.quote:Op zondag 8 december 2013 20:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.
Ik vind daar persoonlijk overigens niks mis mee.
Ik heb mij goed ingelezen omdat ik idd vooral benieuwd was naar hoe de visie echt was m.b.t. bepaalde dingen die ik in mijn leven doe. En dan is het vooral allemaal heel erg stug en gericht op regeltjes.quote:Op maandag 9 december 2013 09:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Of Steiners mensbeeld een aanname is, een vooronderstelling, kun je pas zeggen als je het grondig bestudeert en aan je eigen levenservaringen toetst.
Als je nou reageert op iemand, klik dan eens rechtsboven op het "-tekentje, dan quote je de postquote:Op maandag 9 december 2013 10:08 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@miss sly
Als ze pas rond de 14 toe zijn aan rede en ratio, wanneer leren ze dan dingen als geschiedenis, biologie, aardrijkskunde?''
Maar wie beweert nu dat ze rond het 14e enz. Dat 'rond het 14e en denken' slaat veel meer op het vermogen om 'los van de eigen sympathie en antipathie te kunnen gaan abstraheren' wat ook weleens genoemd wordt 'het zelfstandig denken'.
Oohh daar gaan mijn nekharen van overeind staan..quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Het enige wat ik klassikaal liet nadoen was de techniek: penseel vasthouden, indopen, richting van de penseelharen enz. De opdracht stelde ik heel algemeen: probeer op je blad zoveel mogelijk nuances groen te krijgen (wanneer we bv. voor het eerst blauw en geel gingen mengen).
Waarvan precies?quote:Op maandag 9 december 2013 10:27 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Oohh daar gaan mijn nekharen van overeind staan..
Niet in een specifieke richting overigens
Yep. En dan van links boven donker naar rechts onder licht. Kan jij mij uitleggen hoe creatief dat is?quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
De opdracht stelde ik heel algemeen: probeer op je blad zoveel mogelijk nuances groen te krijgen (wanneer we bv. voor het eerst blauw en geel gingen mengen).
Zie hier.quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe het toeging in de houtbewerking. Ik heb dat vak ook lang gegeven; iedere kunstenaar die met hout werkt zal beamen dat je in die bewerking nooit helemaal vrij bent; hoe gek het ook klinkt: het hout wil ook wat: je kunt bv. niet dwars op de nerf in de lengte werken.
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.quote:Op maandag 9 december 2013 10:08 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Dat 'rond het 14e en denken' slaat veel meer op het vermogen om 'los van de eigen sympathie en antipathie te kunnen gaan abstraheren' wat ook weleens genoemd wordt 'het zelfstandig denken'
Welke link? Zie jij een link? Ik heb geen link geplaatst maar een quote.quote:Op maandag 9 december 2013 10:33 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
die link werkt niet
Sorry hoor, maar ik kan buiten je straatje leren denken met geen enkele mogelijkheid als iets slechts zien.quote:Op maandag 9 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.
Grappig want je hebt feitelijk dezelfde denkbeelden als ik naar voren breng. Dit onderschrijft mijn postquote:Op maandag 9 december 2013 10:34 schreef Pvoesss het volgende:
en p.s. je hebt het nu tegen meerdere mensen.. ik deel Ouder1 haar visie niet danku..
omdat je hier dus reageert en denkt vanuit een antipathie en niet vanuit feiten.quote:Op maandag 9 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.
dit vind ik echt een raar stuk. Of ik begrijp het niet. Of ik snap het niet. Of alle bovenstaande opties.quote:Op maandag 9 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.
ja. ho! halt! stop!quote:Op maandag 9 december 2013 10:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik wel want niet ieder kind is hetzelfde. Niet ieder kind functioneert op hetzelfde niveau en op dezelfde wijze. Door de lesstof leeftijdsafhankelijk op één bepaalde wijze aan te bieden missen kinderen die op een andere wijze kennis tot zich nemen volledig de boot. Zeker hoogbegaafde kinderen zijn al jong heel verstandelijk bezig met het vergaren van kennis. Zij leggen verbindingen en hebben veel meer achtergrond informatie nodig dan minder hoogbegaafde kinderen. Alleen worden die mogelijkheden om te leren dus resoluut afgesneden op een VS omdat dat niet bij die leeftijdsfase hoort.
Langzaam maar zeker doe je steeds meer uitspraken die mijn beeld van de VS bevestigen. Ik weet (maar anderen niet) dat in de visie van de VS de leerkrachten de kinderen opvoeden (en natuurlijk met het gedachtegoed van Rudolf Steiner).quote:Op maandag 9 december 2013 09:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
En als Steiner een pedagogisch concept heeft waarvan ik kan zeggen dat het in ieder geval voor mij een waardevolle vorm van opvoeden en onderwijzen is, waarom zou ik dat niet in praktijk brengen. Dat deed ik wel al die jaren voor de kinderen, niet voor Steiner!
en dus moet iedereen zich maar voegen naar wat <de maatschappij> verwacht? ik ben niet van de vrije school, of kunstzinnig of alles pedagogisch verantwoord zelfs, maar ik leer mijn kinderen wel dat ze recht hebben op hun eigen mening en hun eigen manier van doen en dat daar dan tegenover staat dat andere mensen dat wellicht niet begrijpen. en dat ze dan zelf een keuze hebben: het uitleggen, zich aanpassen of gewoon domweg hun eigen gang gaan. iig dat ze zelf een keuze hebben.quote:Op maandag 9 december 2013 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.
Even wat preciezer: zoals bij elk vak waar gereedschap bij gebruikt wordt, doe je dat in overeenstemming met het gereedschap: je gaat gaat niet timmeren met een tang. En probeer maar iets te schilderen tegen de richting van de kwastharen in: dat gaat niet.quote:Op maandag 9 december 2013 10:34 schreef Pvoesss het volgende:
Het dirigeren van alles.
Mijn kind staat namelijk vrij in hoe ze haar penseel dipt en hoe ze om gaat met dat soort opdrachten.
Ze leren ook door zelf na te denken in plaats van alles voor te kauwen..
Als ze groen moet mengen dan zal ze dat heus doen.. maar of dan de penseelharen naar links of naar rechts staan.. het zou mij echt een worst wezen. Dat ze zo ergonomisch het penseel of een potlood vasthouden ja dat is wel belangrijker maar zo focussen op dat soort dingen. ik vind het stug en jammer.
en p.s. je hebt het nu tegen meerdere mensen.. ik deel Ouder1 haar visie niet danku..
Klopt. Waar ik echter in de praktijk tegenaan loop is dat ik echt heel vaak te horen krijg:quote:Op maandag 9 december 2013 10:55 schreef simmu het volgende:
[..]
en dus moet iedereen zich maar voegen naar wat <de maatschappij> verwacht? ik ben niet van de vrije school, of kunstzinnig of alles pedagogisch verantwoord zelfs, maar ik leer mijn kinderen wel dat ze recht hebben op hun eigen mening en hun eigen manier van doen en dat daar dan tegenover staat dat andere mensen dat wellicht niet begrijpen. en dat ze dan zelf een keuze hebben: het uitleggen, zich aanpassen of gewoon domweg hun eigen gang gaan. iig dat ze zelf een keuze hebben.
er is meer dan keuze a *of* keuze b.....
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. jij stopt alles in je tunnelvisiequote:Op maandag 9 december 2013 10:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Grappig want je hebt feitelijk dezelfde denkbeelden als ik naar voren breng. Dit onderschrijft mijn post
[..]
omdat je hier dus reageert en denkt vanuit een antipathie en niet vanuit feiten.
Antipathie want als er iemand geen tunnelvisie heeft dan ben ik het wel.quote:Op maandag 9 december 2013 11:08 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.. jij stopt alles in je tunnelvisie
tijd om aan je communicatieve vaardigheden te werken? zat mensen vallen niet in de standaardhokjes en ervaren niet de problemen die jij ervaart, dus wellicht ligt het toch echt bij jouw persoonlijk, ipv alle andere zaken die ik in de afgelopen maanden voorbij heb zien komen in je posts, van je gezin in je jeugd tot je onderwijsquote:Op maandag 9 december 2013 11:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Waar ik echter in de praktijk tegenaan loop is dat ik echt heel vaak te horen krijg:
• Ik kan jou niet plaatsen
• Ik kan jou niet in een hokje plaatsen (ja echt..letterlijk! )
• Ik krijg geen hoogte van jou
• Ik kan mijn vingers niet achter je krijgen
• Ik kan mijn vinger er bij jou niet op leggen
• Wie bén jij nu eigenlijk?
• Wie is de persoon Ouder1 nu eigenlijk?
• Maar toen en toen zei je nog dát (ja, dat ging om iets anders; nuance)
Het feit dat ik mijn eigen sympathieën en belangen buiten mijn denkbeelden houd maakt mensen in verwarring. Dan kan je wel zeggen dat je gewoon je eigen plan moet trekken maar de mens is een sociaal wezen en heeft anderen nodig. Al was het maar om werk te krijgen. Hoe vaak ik wel niet bij gesprekken ben afgewezen omdat ze me niet in een hokje konden passen..
Je ziet dan ook dat kinderen die de gehele Vrije School hebben doorlopen vaak ook alleen goed kunnen functioneren in een Antroposofische omgeving. In de gewone maatschappij vallen zij vaak uit, buiten de boot. Ik denk persoonlijk dat die hogere werkeloosheid, hogere uitval bij beroepsopleidingen dan ook daar mee te maken heeft.
maar als je dat resultaat toch kan verbeteren door tips over kwastgebruik te geven is er toch niks mis? Als het kind vervolgens alleen maar met de juiste techniek mag schilderen, dan wel. Want dan sla je buiten de box denken dood in mijn opinie.ik vind het zonde mijn kinderen opnieuw het wiel te laten uitvinden als ik die kennis al heb. Maar gebruik het al tip niet als leidraad.quote:Op maandag 9 december 2013 11:07 schreef Pvoesss het volgende:
Hahaha really mijn kind kan prima tegen de richting in verven.
En ze doet het voor haar plezier. Het resultaat wat ze zelf wenst.
Een recept is iets anders dan beslissen hoe een kind indipt.
En de nuances maken verplichten is geen aanvulling op het leren mengen..
Zeker niet als je ze het niet zelf laat ontdekken.
In ieder geval is zelfkennis niet je grootste deugd.quote:Op maandag 9 december 2013 11:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Antipathie want als er iemand geen tunnelvisie heeft dan ben ik het wel.
Precies, dat dacht ik ook. Ik dacht ook dat dat de bedoeling was, zoals ik het stukje las: je geeft als leerkracht informatie over allerlei praktische zaken met betrekking tot verven, en een opdracht. En daarna kan een kind de informatie in de praktijk toetsen, of toch op een eigen manier werken.quote:Op maandag 9 december 2013 11:18 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar als je dat resultaat toch kan verbeteren door tips over kwastgebruik te geven is er toch niks mis? Als het kind vervolgens alleen maar met de juiste techniek mag schilderen, dan wel. Want dan sla je buiten de box denken dood in mijn opinie.ik vind het zonde mijn kinderen opnieuw het wiel te laten uitvinden als ik die kennis al heb. Maar gebruik het al tip niet als leidraad.
mijn kind zit weetikhoeveel uren op school. Het zou naief zijn te denken dat er dus van geen opvoeding sprake zpu zijn. Leraren zijn sowieso een toevoeging aan een opvoeding. Net als later vriendjes en de maatschappijquote:Op maandag 9 december 2013 10:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Langzaam maar zeker doe je steeds meer uitspraken die mijn beeld van de VS bevestigen. Ik weet (maar anderen niet) dat in de visie van de VS de leerkrachten de kinderen opvoeden (en natuurlijk met het gedachtegoed van Rudolf Steiner).
Juist dat gegeven zou ouders ertoe moeten bewegen zich daarin te verdiepen voor zij hun kinderen op basis van de 'creatieve' vakken, de uitjes naar de natuur (?), het speelgoed en de vieringen naar een Vrije School sturen. Wil je wel dat je kind opgevoed wordt door een ander? En wil je wel dat die opvoeding in het gedachtegoed van Rudolf Steiner gebeurt?
Aan jou de vraag: Hoeveel ruimte aan eigen creativiteit, eigen invulling en eigen fantasie krijgen de kinderen op de basisschool van de VS bij die creatieve vakken? En geef daar eens voorbeelden van?
Hoe geef je als docent invulling aan de individualiteit van de leerlingen? Hoeveel ruimte geef jij hen om dingen anders te beleven en anders te doen? Biedt je lesstof ook op een afwijkende wijze aan als dat beter bij dat ene kind past? Mag een zeer creatief kind bij bijvoorbeeld euritmie ook hele andere bewegingen en looppatronen gebruiken dan de docent voordoet? Bijvoorbeeld een vierkant lopen ipv een 8?
En hoevaak gaan de leerlingen per schooljaar ook echt de natuur in (dus niet een macro-biologische boerderij om daar te eeuuhhhh... 'helpen')?
Dat zijn meerdere vragen die ik vandaag niet allemaal meer kan beantwoorden.quote:Op maandag 9 december 2013 10:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Langzaam maar zeker doe je steeds meer uitspraken die mijn beeld van de VS bevestigen. Ik weet (maar anderen niet) dat in de visie van de VS de leerkrachten de kinderen opvoeden (en natuurlijk met het gedachtegoed van Rudolf Steiner).
Juist dat gegeven zou ouders ertoe moeten bewegen zich daarin te verdiepen voor zij hun kinderen op basis van de 'creatieve' vakken, de uitjes naar de natuur (?), het speelgoed en de vieringen naar een Vrije School sturen. Wil je wel dat je kind opgevoed wordt door een ander? En wil je wel dat die opvoeding in het gedachtegoed van Rudolf Steiner gebeurt?
Aan jou de vraag: Hoeveel ruimte aan eigen creativiteit, eigen invulling en eigen fantasie krijgen de kinderen op de basisschool van de VS bij die creatieve vakken? En geef daar eens voorbeelden van?
Hoe geef je als docent invulling aan de individualiteit van de leerlingen? Hoeveel ruimte geef jij hen om dingen anders te beleven en anders te doen? Biedt je lesstof ook op een afwijkende wijze aan als dat beter bij dat ene kind past? Mag een zeer creatief kind bij bijvoorbeeld euritmie ook hele andere bewegingen en looppatronen gebruiken dan de docent voordoet? Bijvoorbeeld een vierkant lopen ipv een 8?
En hoevaak gaan de leerlingen per schooljaar ook echt de natuur in (dus niet een macro-biologische boerderij om daar te eeuuhhhh... 'helpen')?
Ja dat vind ik zeker helemaal goed..quote:Op maandag 9 december 2013 11:18 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
maar als je dat resultaat toch kan verbeteren door tips over kwastgebruik te geven is er toch niks mis? Als het kind vervolgens alleen maar met de juiste techniek mag schilderen, dan wel. Want dan sla je buiten de box denken dood in mijn opinie.ik vind het zonde mijn kinderen opnieuw het wiel te laten uitvinden als ik die kennis al heb. Maar gebruik het al tip niet als leidraad.
Ik vind het juist slim om kinderen dat zelf te leren ontdekken.quote:Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
En probeer maar iets te schilderen tegen de richting van de kwastharen in: dat gaat niet.
Dus om te kunnen schilderen moet je ook weten hoe je dat doet.
Aiii.. Het is me ook wat hé? Dat ze moeten leren rekenen en schrijven.quote:Op maandag 9 december 2013 11:23 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Wat het gaan in de natuur betreft.
Daarop kan ik geen algemeen antwoord geven. Ik weet niet hoe scholen dit nu doen of nog kunnen doen nu de inspectie alleen rekenen en taal belangrijk schijnt te vinden.
Omdat nogal wat ouders mede voor de VS kiezen vanwege de uitstapjes in de natuur. Zoals je zelf hier dus al zegt gebeurt dat dus helemaal niet zoveel. Mythe ontrafeld.quote:En waarom alleen de natuur in - ik ben daar niet eens zoveel geweest - ik breid het wat uit naar uitstapjes.
Buiten dat ploegen (op de boerderij werken ervaarde ik en mijn schoolgenoten als kinderarbeid) toch niet anders dan op een reguliere school dus. Mythe ontrafeld.quote:Ik kan dus alleen maar zeggen wat ik deed.
In de lagere klassen: in de seizoenen wandelen; naar een kinderboerderij; bij hitte uit zwemmen; bij vorst uit schaatsen; een jaarlijks schoolreisje; in de 3e klas ploegen op een akker, musea; molen 4e klas i.v.m. aardrijkskunde: steenfabriek, melk- of jamfabriek, schutsluis. Nu ja, enz.
quote:Je vraag over euritmie: die vind ik wat moeilijk gesteld. Als je met een vorm een bepaalde richting uit beweegt, kan een ander kind daar natuurlijk niet dwars doorheen. Mijn vrouw is euritmiste en heeft regelmatig leuke verhalen over hoe kinderen een totaal andere oplossing bedenken wanneer er bv. een 'driehoeksverschuiving' geprobeerd wordt.
(morgen verder)
Beetje late reactie, maar zoals ik in het vorige topic al zei is de loopbaan van mijn klasgenoten (van vmbo tot vwo) erg divers. Afgestudeerd op zowel mbo-scholen als universiteiten. Een eigen softwarebedrijf, restauranthouder, buschauffeur, theatermaker, lerares (niet op de VS), verpleegsters, hoveniers en ga zo maar door.quote:Op maandag 9 december 2013 09:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Met mijn maatste reactie:
[..]
Hoeveel artsen, advocaten, ingenieurs, installateurs, metselaars, verpleegkundigen komen er van de vrije school? Hartstikke leuk al die creatieve beroepen en holistische visie enzo maar er moet toch ook gewoon gewerkt worden.
En dat mensen dit over jou zeggen komt volgens jou puur door die 2 (?) jaar vrije school? Wordt eens wakker en zie in dat jíj zelf het 'probleem' bent in deze? Als jij je niet aan wilt passen prima, is je goed recht, maar geef niet een paar jaar scholing alleen de schuld. Ga aan jezelf werken, dat werkt beter misschien?quote:Op maandag 9 december 2013 11:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Klopt. Waar ik echter in de praktijk tegenaan loop is dat ik echt heel vaak te horen krijg:
• Ik kan jou niet plaatsen
• Ik kan jou niet in een hokje plaatsen (ja echt..letterlijk! )
• Ik krijg geen hoogte van jou
• Ik kan mijn vingers niet achter je krijgen
• Ik kan mijn vinger er bij jou niet op leggen
• Wie bén jij nu eigenlijk?
• Wie is de persoon Ouder1 nu eigenlijk?
• Maar toen en toen zei je nog dát (ja, dat ging om iets anders; nuance)
Het feit dat ik mijn eigen sympathieën en belangen buiten mijn denkbeelden houd maakt mensen in verwarring. Dan kan je wel zeggen dat je gewoon je eigen plan moet trekken maar de mens is een sociaal wezen en heeft anderen nodig. Al was het maar om werk te krijgen. Hoe vaak ik wel niet bij gesprekken ben afgewezen omdat ze me niet in een hokje konden passen..
Je ziet dan ook dat kinderen die de gehele Vrije School hebben doorlopen vaak ook alleen goed kunnen functioneren in een Antroposofische omgeving. In de gewone maatschappij vallen zij vaak uit, buiten de boot. Ik denk persoonlijk dat die hogere werkeloosheid, hogere uitval bij beroepsopleidingen dan ook daar mee te maken heeft.
Feit is wel dat je in dit topic (en dat geldt ook voor wat andere topics binnen OUD) nergens reageert met iets in de trant van "goh ja, zo kan het ook zien/ja, daar heb je gelijk in/ik snap je punt" oid. Dat kan legio redenen hebben waar ik alleen maar over kan speculeren, maar dat het geïnterpreteerd wordt als tunnelvisie ("ik heb gelijk en ik zal niet toegeven ergens geen gelijk te hebben en dingen die mij tegenspreken negeer ik") is niet zo verwonderlijk natuurlijk. Hoe je denkt over te komen en hoe andere mensen je interpreteren is niet altijd hetzelfde. En dan wil ik er even vanaf wezen of dat verschil nou veroorzaakt is door de vrije schoolquote:Op maandag 9 december 2013 11:12 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Antipathie want als er iemand geen tunnelvisie heeft dan ben ik het wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |