quote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Dus als een kind aangeeft dat het niets kan met die spreuk/les/weetikwat dan leg je uit dat het voor later is? Of ga je er inhoudelijk op in?
Ik heb wél ervaring met de vrije school via mijn familie. En ik kan alleen nu pas de vinger leggen op waarom het voor mij wringt.
En ja, dat is een sterk gevoel. Dat kan ik niet zo goed theoretisch onderbouwen. Natuurlijk zijn allerhande vaardigheden naast cognitie erg belangrijk. Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
En eigenlijk vind ik het alarmerend dat dus kinderen die uitvallen regulier wel slagen op de vrije school, samen met de redelijk hoge aantallen slecht scorende vrije scholen. Ik zal wel een verband leggen dat er niet is maar toch.
Hoeveel artsen, advocaten, ingenieurs, installateurs, metselaars, verpleegkundigen komen er van de vrije school? Hartstikke leuk al die creatieve beroepen en holistische visie enzo maar er moet toch ook gewoon gewerkt worden.
Dit is precies wat ik ook als probleem heb met de VSquote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
Wij doen dat dus wel, als onze dochter ernaar vraagt. Waarom zou je dat niet doen, in te begrijpen woorden en op een begrijpelijke manier?quote:Op maandag 9 december 2013 08:28 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@Gulara
Het is enig om met je kinderen over van alles en nog wat te bomen. Het is een gekke vergelijking, maar je praat er niet over wat het eten dat zojuist is opgegeten, nu in het lichaam allemaal aan het doen is - dat is in wezen ook niet zo belangrijk. Wel dat het ons kracht geeft, een vermogen om wat te doen.
En zo kun je tot de conclusie komen dat wanneer je aan een kind beelden geeft, zoals ze in de (getuigschrift)spreuk voorkomen, maar ook in de vertelstof, het beter is er geen uitleg aan te geven. Want het is altijd jouw uitleg en daarmee maak je een kind in wezen al onvrij. Laat die beelden lekker meegroeien gedurende de jaren, zodat ze voor ieder kind de kans krijgen iets specifieks voor hem/haar te betekenen.
Zie de ervaring van een oud-leerling via de link hierboven.
Ik wel. Daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat de montessori school in onze stad gesloten is, want die gaan juist uit van de interesses en de vaardigheden van het kind op dat moment en op basis daarvan gaat de docent dingen aanbieden.quote:Op zondag 8 december 2013 20:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.
Ik vind daar persoonlijk overigens niks mis mee.
Dit dus.quote:Op maandag 9 december 2013 09:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar ik vind boven alles dat een kind zover mogelijk zélf invloed mag hebben over waar zijn of haar interesses liggen, dingen proberen, fouten maken maar vooral serieus genomen worden.
Voor mijn gevoel líjkt het allemaal super individueel maar eigenlijk is het een super eenheidsworst omdat ze allemaal door de door Steiner voorgeschreven mal moeten.
Ik heb altijd mijn kinderen gevolgd. Aangeboden wat zij aangaven rijp voor te zijn en nodig te hebben. En er op vertrouwd dat andere vaardigheden wel geleerd worden zodra het nodig is.
Daar moest ik ook aan denken, inderdaad. Wat een enorm verschil is dat. Kinderen zijn zo verschillend, hun interesses en talenten liggen op verschillende terreinen op verschillende momenten. Maak daar gebruik van, in plaats van het in te perken, zou ik ook denken.quote:Op maandag 9 december 2013 09:45 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik wel. Daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat de montessori school in onze stad gesloten is, want die gaan juist uit van de interesses en de vaardigheden van het kind op dat moment en op basis daarvan gaat de docent dingen aanbieden.
Niet elk kind is het zelfde en niet elk kind ontwikkelt zichzelf op hetzelfde tempo of dezelfde volgorde.
Maar dan ga je toch uit van je eigen negatieve ervaringen waar je je door laat leiden/lijden? Althans, zo worden ervaringsdeskundigen die de antroposofie en de VS afwijzen neergezet. Dus óf je hebt er gewoon geen verstand van, of je gaat uit van eigen negatieve ervaringen. Waar het op neerkomt is dat je alleen recht van spreken hebt als je achter de VS en de ideeën van Rudolf Steiner staat. Toch?quote:Op maandag 9 december 2013 09:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Ja, ik kan eigenlijk niet zoveel met de: 'je hebt je er niet in verdiept en dus heb je er geen verstand van' kaart.
Wellicht hebben mensen zich wel degelijk geinformeerd maar zijn ze tot een andere conclusie gekomen?
Dit is dus ook wat ik aangeef.quote:Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Soempie het volgende:
Volgens mij is het mensbeeld van Steiner op de VS nog steeds de basis.
Nee, waar het op neerkomt is dat zo bitter en zuur zijn als jij door je negatieve ervaring met de vrije school een brug te ver is.quote:Op maandag 9 december 2013 09:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar dan ga je toch uit van je eigen negatieve ervaringen waar je je door laat leiden/lijden? Althans, zo worden ervaringsdeskundigen die de antroposofie en de VS afwijzen neergezet. Dus óf je hebt er gewoon geen verstand van, of je gaat uit van eigen negatieve ervaringen. Waar het op neerkomt is dat je alleen recht van spreken hebt als je achter de VS en de ideeën van Rudolf Steiner staat. Toch?
Ik wel want niet ieder kind is hetzelfde. Niet ieder kind functioneert op hetzelfde niveau en op dezelfde wijze. Door de lesstof leeftijdsafhankelijk op één bepaalde wijze aan te bieden missen kinderen die op een andere wijze kennis tot zich nemen volledig de boot. Zeker hoogbegaafde kinderen zijn al jong heel verstandelijk bezig met het vergaren van kennis. Zij leggen verbindingen en hebben veel meer achtergrond informatie nodig dan minder hoogbegaafde kinderen. Alleen worden die mogelijkheden om te leren dus resoluut afgesneden op een VS omdat dat niet bij die leeftijdsfase hoort.quote:Op zondag 8 december 2013 20:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, ik geloof dat het zo werkt. Steeds periodes van zeven jaar, waarin de nadruk op een bepaald aspect van de ontwikkeling van het kind ligt.
Ik vind daar persoonlijk overigens niks mis mee.
Ik heb mij goed ingelezen omdat ik idd vooral benieuwd was naar hoe de visie echt was m.b.t. bepaalde dingen die ik in mijn leven doe. En dan is het vooral allemaal heel erg stug en gericht op regeltjes.quote:Op maandag 9 december 2013 09:47 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Of Steiners mensbeeld een aanname is, een vooronderstelling, kun je pas zeggen als je het grondig bestudeert en aan je eigen levenservaringen toetst.
Als je nou reageert op iemand, klik dan eens rechtsboven op het "-tekentje, dan quote je de postquote:Op maandag 9 december 2013 10:08 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
@miss sly
Als ze pas rond de 14 toe zijn aan rede en ratio, wanneer leren ze dan dingen als geschiedenis, biologie, aardrijkskunde?''
Maar wie beweert nu dat ze rond het 14e enz. Dat 'rond het 14e en denken' slaat veel meer op het vermogen om 'los van de eigen sympathie en antipathie te kunnen gaan abstraheren' wat ook weleens genoemd wordt 'het zelfstandig denken'.
Oohh daar gaan mijn nekharen van overeind staan..quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Het enige wat ik klassikaal liet nadoen was de techniek: penseel vasthouden, indopen, richting van de penseelharen enz. De opdracht stelde ik heel algemeen: probeer op je blad zoveel mogelijk nuances groen te krijgen (wanneer we bv. voor het eerst blauw en geel gingen mengen).
Waarvan precies?quote:Op maandag 9 december 2013 10:27 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Oohh daar gaan mijn nekharen van overeind staan..
Niet in een specifieke richting overigens
Yep. En dan van links boven donker naar rechts onder licht. Kan jij mij uitleggen hoe creatief dat is?quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
De opdracht stelde ik heel algemeen: probeer op je blad zoveel mogelijk nuances groen te krijgen (wanneer we bv. voor het eerst blauw en geel gingen mengen).
Zie hier.quote:Op maandag 9 december 2013 10:19 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe het toeging in de houtbewerking. Ik heb dat vak ook lang gegeven; iedere kunstenaar die met hout werkt zal beamen dat je in die bewerking nooit helemaal vrij bent; hoe gek het ook klinkt: het hout wil ook wat: je kunt bv. niet dwars op de nerf in de lengte werken.
En dat is één van de manieren om een kind buiten de maatschappij te plaatsen. Als een kind dat namelijk ECHT aanleert en gaat doen.. dan verliezen ze de aansluiting bij mensen die dat niet doen en dat is zo ongeveer 99% van de bevolking. 99% van de bevolking plaatst mensen in een hokje waarmee ze een verwachtingspatroon creëren over hoe die persoon reageert en hoe die persoon denkt. Zo verwacht men dat een bijstandsgerechtigde een PVV of SP sympathisant is en zeker geen VVD aanhanger. Maar omdat deze kinderen geleerd hebben buiten hun eigen straatje te denken, los van hun eigen belangen en sympathieën, reageren zij met regelmaat anders dan van hen volgens het hokjes denken wordt verwacht. Dit brengt 99% van de mensen om hen heen in verwarring en verwarring lokt weerstand op en weerstand antipathieën.quote:Op maandag 9 december 2013 10:08 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Dat 'rond het 14e en denken' slaat veel meer op het vermogen om 'los van de eigen sympathie en antipathie te kunnen gaan abstraheren' wat ook weleens genoemd wordt 'het zelfstandig denken'
Welke link? Zie jij een link? Ik heb geen link geplaatst maar een quote.quote:Op maandag 9 december 2013 10:33 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
die link werkt niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |