abonnement Unibet Coolblue
pi_133951206
Er was nog geen topic voor mensen met PDS, maar het lijkt mij soms fijn om ervaringen te delen of tips uit te wisselen.

Voor de mensen die niet weten wat PDS is even een linkje naar informatie:

http://www.pdsb.nl/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prikkelbaredarmsyndroom

http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/

Voor mensen met de darmziekten Crohn of Colitis ulcerosa kunnen ook in dit topic: LIF / Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa deel 30 terecht.
S. 2014
J. 2016
pi_133968767
:W

een mede PDS-er hier. Post eigenlijk meestal illegaal mee in crohn en CU ,maar als meer PDS-ers zich hier melden,ben ik hier beter op m'n plek...
pi_133972317
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 00:53 schreef kvd het volgende:
:W

een mede PDS-er hier. Post eigenlijk meestal illegaal mee in crohn en CU ,maar als meer PDS-ers zich hier melden,ben ik hier beter op m'n plek...
:W
Ik ben benieuwd of er meer PDS-ers komen posten.

Heb jij veel klachten?
S. 2014
J. 2016
pi_133973109
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:42 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

:W
Ik ben benieuwd of er meer PDS-ers komen posten.

Heb jij veel klachten?
Het is heel wisselend.
Ik heb dagen dat ik veel pijn heb, vooral 's avonds en het lijkt wat wee-achtig. Zit dan meer op de wc dan op de bank, de meeste momenten zit ik er ook nog voor niets ook....

Verder zijn er dagen dat ik niet echt pijn voel (door wat andere probleempjes heb ik altijd pijn in lichaam, dus je raakt aan pijn gewend).

Er zijn dagen dat ik helemaal niet naar de wc hoef (of voor hoeveelheden die echt veel en veel te weinig zijn) en na een paar dagen komt alles eruit.

Ik heb eigenlijk altijd wel een heel gevoelige plek aan de rechterkant van mijn buik, ter hoogte van het bekkenbeen (waar heel toevallig het darmbeen zit!).

En qua eten snap ik er bij mij nooit wat van...waar ik vandaag tegen kan, geeft me morgen veel pijnen/wc-
bezoeken en andersom.

Tsja, en je weet, sinds ik ben gestopt met roken is de obstipatie erger geworden. Ik heb wel psylium vezels/metamucil van de huisarts, maar die probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Heb toch het idee dat de darmen daar heel lui van worden (dat was tenminste zo bij de bewoners op mijn oude werk. Zolang er iets qua poeder naar binnen ging, was de ontlasting meestal goed. Sons werden ze resistent voor 1 zakje, dus moest er een tweede bij. Geen poeder was ook geen ontlasting. Dus ik gebruik alleen in noodgevallen.)

Sinds ik ben gestopt met werken heb ik veel meer de tijd om echt te koken. Voorheen (gehandicaptenzorg, onregelmatigheid) at ik of op het werk, of iets uit een pakje/zakje wat ik op een vrije dag al had voorbereid (meestal pasta en nasi). Nu probeer ik alles zelf te maken, zo min mogelijk pakjes, zakjes, kant en klare producten. Vind ik leuk om te doen en merk dat ik dus bewuster bezig ben met ingrediënten en kan herleiden waar soms de pijnen vandaan kunnen komen.

En jij? Veel klachten?
pi_133973233
Ik ben een hele tijd klachtenvrij geweest maar sinds ik gestopt ben met roken nemen de klachten ook toe... Verstopping, kramp en mijn stofwisseling vertraagt natuurlijk weer, en die is altijd al traag geweest..

Dagelijks naar de wc is hier een uitzondering, 3x per week is meer de regel, tegenwoordig maar weer aan de yakult en vandaag ga ik beginnen met lijnzaad..

En er blijven dingen die ik niet verdraag, melk is het recept voor pijn, behalve karnemelk op op yoghurtbasis.
Sinaasappelsap is ook drama.
Koolzuur wisselt, vandaag goed, morgen drama.
Ach je leert er mee leven..
S. 2014
J. 2016
pi_133973891
Oh ja, sinaasappelsap...en lief maar zeggen 'Is goed voor je'....euhmmm....nee....krampen (tenzij het zoete sinaasappelsap is ;) )

En ja, je leert er mee leven, in je eigen vertrouwde, geregiseerde wereld. Daarbuiten is het toch wat lastiger merk ik, want niet iedereen wil of kan er rekening mee houden.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn moeder eet, dan zijn het erg vaak de makkelijke maaltijden (lees: kant en klare lasagne gevolgd door kant en klare tiramisu...alles uit een pakje/zakje/compleet bereid). Ik merk echt dat ik dan 's avonds alleen nog maar kromgebogen op de bank/bed kan liggen. Ik kies er op dat moment wel voor om mee te eten, accepteer de gevolgen, maar vind het ook wel jammer dat ze er op dat moment geen rekening mee houdt (ze weet wat ik heb en wat het kan triggeren, maar doet daar echt niks mee)
Of als ik met lief ergens ben/wandel/fiets en ik krijg ineens kramp en kom niet meer vooruit, dan heeft hij ook niet altijd het geduld en kan dan even bot uit de hoek komen (eigenlijk is het meer inlevingsvermogen, hij heeft de pijn nooit gevoeld).

Oh, en weet je waar ik laatst achter kwam...bij bepaalde groenten ligt het aan de bereidingswijze! Ik ben altijd helemaal lijp geweest van bloemkool, vond dat heerlijk, maar kreeg op een gegeven moment heel erg veel krampen door het eten daarvan, soms al tijdens het eten. Dus vanaf dat moment eigenlijk (onbewust) de bloemkool gemeden. Alleen als het echt niet anders kon (bv op het werk, dan nam ik een heel klein beetje, alleen aardappels zijn ook niet lekker ;) ). Maar goed, vorig jaar een ovenschotel met bloemkool gemaakt en ik had nergens last van! Dus die staat sindsdien regelmatig op het menu. Laatst weer een keer gekookte bloemkool gehad en meteen weer last. Dus ik weet hoe ik mijn bloemkool moet eten ;)
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:36:55 #7
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_133974418
Dit topic even volgen. Heb ook pds met lactose intolerantie. Gaat nu veel beter met klachten, omdat ik weet dat melkproducten en mn buik niet samen gaan ;)
pi_133978141
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:13 schreef kvd het volgende:
Oh ja, sinaasappelsap...en lief maar zeggen 'Is goed voor je'....euhmmm....nee....krampen (tenzij het zoete sinaasappelsap is ;) )

En ja, je leert er mee leven, in je eigen vertrouwde, geregiseerde wereld. Daarbuiten is het toch wat lastiger merk ik, want niet iedereen wil of kan er rekening mee houden.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn moeder eet, dan zijn het erg vaak de makkelijke maaltijden (lees: kant en klare lasagne gevolgd door kant en klare tiramisu...alles uit een pakje/zakje/compleet bereid). Ik merk echt dat ik dan 's avonds alleen nog maar kromgebogen op de bank/bed kan liggen. Ik kies er op dat moment wel voor om mee te eten, accepteer de gevolgen, maar vind het ook wel jammer dat ze er op dat moment geen rekening mee houdt (ze weet wat ik heb en wat het kan triggeren, maar doet daar echt niks mee)
Of als ik met lief ergens ben/wandel/fiets en ik krijg ineens kramp en kom niet meer vooruit, dan heeft hij ook niet altijd het geduld en kan dan even bot uit de hoek komen (eigenlijk is het meer inlevingsvermogen, hij heeft de pijn nooit gevoeld).

Oh, en weet je waar ik laatst achter kwam...bij bepaalde groenten ligt het aan de bereidingswijze! Ik ben altijd helemaal lijp geweest van bloemkool, vond dat heerlijk, maar kreeg op een gegeven moment heel erg veel krampen door het eten daarvan, soms al tijdens het eten. Dus vanaf dat moment eigenlijk (onbewust) de bloemkool gemeden. Alleen als het echt niet anders kon (bv op het werk, dan nam ik een heel klein beetje, alleen aardappels zijn ook niet lekker ;) ). Maar goed, vorig jaar een ovenschotel met bloemkool gemaakt en ik had nergens last van! Dus die staat sindsdien regelmatig op het menu. Laatst weer een keer gekookte bloemkool gehad en meteen weer last. Dus ik weet hoe ik mijn bloemkool moet eten ;)
Mijn ma heeft het ook, en mijn zus ook (maar verder is het niet erfelijk volgens de artsen) dus er word altijd wel rekening mee gehouden, al reageren we natuurlijk allemaal anders

Ik heb nog niet ontdekt of ik het ook van bepaalde groente krijg, wel van kruiden, mexicaans eten (chili) is vragen om kramp, maar t is zo lekker ;(
S. 2014
J. 2016
pi_133999951
Ik besta momenteel geloof ik weer eens voor 60% uit lucht.... Voel en hoor het van boven naar beneden en van links naar rechts gaan...
*bwurp* :{
S. 2014
J. 2016
pi_134000871
oeps...iets verkeerds gegeten?
Ik ga zo maar eens aan de vezels...ik zie er weer eens uit alsof ik een maandje of 8 zwanger ben...misschien dat ik dan morgen iets beter in mijn feestjurkje pas (en niet iedereen zich gaat afvragen of ik iets aan het verbergen ben)
pi_134001360
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:36 schreef Danielle83 het volgende:
Dit topic even volgen. Heb ook pds met lactose intolerantie. Gaat nu veel beter met klachten, omdat ik weet dat melkproducten en mn buik niet samen gaan ;)
Haha dat heb ik ook. Dacht eerst dat de pijn na melkproducten de pds was, totdat ik lactasepillen nam en de pijn toen wegbleef :P. Nu is het altijd lactosevrije melk etc (toch goedkoper dan pillen slikken).

Achja, pds, je went eraan. Diarree afwisselen met obstipatie. Ben een mooi studieobject voor mijn broertje (arts in opleiding). Ook grappig om te zien hoe mijn reactie altijd afhankelijk is van mijn weerstand: bij hoge weerstand reageer ik op andere dingen dan bij lage weerstand.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  Milf vrijdag 6 december 2013 @ 22:41:14 #12
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_134001518
Hier ook een PDSser.

Bij mij is er ook geen pijl op te trekken wat bij mij de boel triggert. Wel heb ik een lactose intoleratie. Melk heb ik al nooit lekker gevonden....met reden dus. Soms schreeuwt mijn lijf om melk. Wanneer ik dan dagverse melk drink, dan accepteert mijn lichaam dit prima. Dit gebeurt eens per half jaar


Mijn vriend heeft ook PDS. Hij is nogal vaak geïrriteerd wanneer ik zeur als ik pijn heb omdat ik niets bijhoud wat ik eet, hoeveel en wanneer. Hij weegt zijn eten af en schrijft alles op....


Ik bedenk mij net.... Ik weet wanneer het is begonnen...dat is toen ik zwanger was. Toen ben ik ook gestopt met roken! Toen ik rookte ging ik al niet vaak naar de wc, maar nu soms wel en week (soms twee) niet.... En als iets verkeerd valt, dan enorme krampen en de hele avond op de wc. Soms gepaard met fikse verhoging van lichaam temp. en kippenvel.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_134001640
Ik geloof dat ik het ook heb. Nooit specifiek vastgesteld, maar toen ik bij de dokter was met mijn klachten zeiden ze dat als er niets uit te testen kwam er een grote kans was dat het PDS was.

Dus ja, zeker weet ik het niet maar ik heb al jaren op de meest vreemde momenten last van mijn buik. Heb ook proberen te letten op wat het bij mij triggert, maar heb tot nu toe niets kunnen vinden.
pi_134002054
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:38 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Haha dat heb ik ook. Dacht eerst dat de pijn na melkproducten de pds was, totdat ik lactasepillen nam en de pijn toen wegbleef :P. Nu is het altijd lactosevrije melk etc (toch goedkoper dan pillen slikken).

Achja, pds, je went eraan. Diarree afwisselen met obstipatie. Ben een mooi studieobject voor mijn broertje (arts in opleiding). Ook grappig om te zien hoe mijn reactie altijd afhankelijk is van mijn weerstand: bij hoge weerstand reageer ik op andere dingen dan bij lage weerstand.
En niet alleen de lichamelijke weerstand, ook de psychische. Als ik niet goed in mijn vel zit, dan heb ik veel meer last van aanvallen van pijn en diarree.

Heb ook wel regelmatig dat ik het als een teken kan zien. Ik heb het niet altijd even goed met mijn familie. Er gebeuren soms dingen waarmee zij me heel erg kunnen kwetsen (zonder dat ze het zelf in de gaten hebben). Vaak eindig ik dan al snel met krampen op de wc en dus veel diarree. Voor mij is het dan een teken dat ik er echt gewoon schijt aan moet hebben. En als ik me dat bedenk, dan gaat het meestal sneller over.
pi_134002104
O deze klachten heb ik ook.. Hmmmm. :o
Worry is a misuse of imagination
pi_134002108
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:41 schreef nikky het volgende:
Ik bedenk mij net.... Ik weet wanneer het is begonnen...dat is toen ik zwanger was. Toen ben ik ook gestopt met roken! Toen ik rookte ging ik al niet vaak naar de wc, maar nu soms wel en week (soms twee) niet.... En als iets verkeerd valt, dan enorme krampen en de hele avond op de wc. Soms gepaard met fikse verhoging van lichaam temp. en kippenvel.
Wel eens in de trein/bus gehad. Wanneer er eigenlijk geen toilet is. En dan bijna flauwvallen omdat je lichaam opeens a la minute acuut je darminhoud wil lozen, en jij het 10 minuten wil uitstellen (totdat je bij een toilet/station bent). Ben er een keer bijna door flauwgevallen, werd helemaal duizelig/misselijk/kreeg het heel erg warm. Het rotte is: een paar minuten daarvoor was er niets aan de hand, het komt bijna altijd acuut en onverwacht.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_134002234
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:52 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Wel eens in de trein/bus gehad. Wanneer er eigenlijk geen toilet is. En dan bijna flauwvallen omdat je lichaam opeens a la minute acuut je darminhoud wil lozen, en jij het 10 minuten wil uitstellen (totdat je bij een toilet/station bent). Ben er een keer bijna door flauwgevallen, werd helemaal duizelig/misselijk/kreeg het heel erg warm. Het rotte is: een paar minuten daarvoor was er niets aan de hand, het komt bijna altijd acuut en onverwacht.
:o
Herkenning....zowel voor als na een aanval...zwak, ziek en misselijk en duizelig bijkomen, trillend, koud en warm door elkaar
pi_134002263
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:52 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Wel eens in de trein/bus gehad. Wanneer er eigenlijk geen toilet is. En dan bijna flauwvallen omdat je lichaam opeens a la minute acuut je darminhoud wil lozen, en jij het 10 minuten wil uitstellen (totdat je bij een toilet/station bent). Ben er een keer bijna door flauwgevallen, werd helemaal duizelig/misselijk/kreeg het heel erg warm. Het rotte is: een paar minuten daarvoor was er niets aan de hand, het komt bijna altijd acuut en onverwacht.
O nee niet zo heftig - maar wel vaak pijn of een enorm opgeblazen buik.
Of nou, wel eens trouwens! Maar dan wel met een lage weerstand. Maar dat heb ik dus vaak tijdens het douchen :')


2 weken 'schoon' eten bijna niks wat evt kwaad kan en mijn buik was 2 kledingmaten gekrompen :P
Worry is a misuse of imagination
pi_134003202
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:41 schreef nikky het volgende:
Hier ook een PDSser.


Ik bedenk mij net.... Ik weet wanneer het is begonnen...dat is toen ik zwanger was. Toen ben ik ook gestopt met roken!Toen ik rookte ging ik al niet vaak naar de wc, maar nu soms wel en week (soms twee) niet.... En als iets verkeerd valt, dan enorme krampen en de hele avond op de wc. Soms gepaard met fikse verhoging van lichaam temp. en kippenvel.
Herkenbaar, en ook misselijk op zo'n moment en t idee dat je flauw gaat vallen... Meer dan eens zit ik tegenwoordig met een emmer tussen mijn knieeen op de wc, puur omdat mn darm zo opgeblazen onder mijn maag gaat staan...

Sinds ik niet meer rook is t helemaal prut. Stom eigenlijk!

Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat speculaas een trigger is.., voorheen nooit en nu legde ik vanavond de link nadat ik voor de zoveelste keer er last van heb, (lucht, kramp, t zuur :r) ben vandaag met lijnzaad begonnen en met een voedingsdagboek, eens onderzoeken wat mn darm triggert nu ik niet meer rook.
S. 2014
J. 2016
pi_134003889
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:16 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Herkenbaar, en ook misselijk op zo'n moment en t idee dat je flauw gaat vallen... Meer dan eens zit ik tegenwoordig met een emmer tussen mijn knieeen op de wc, puur omdat mn darm zo opgeblazen onder mijn maag gaat staan...

Sinds ik niet meer rook is t helemaal prut. Stom eigenlijk!

Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat speculaas een trigger is.., voorheen nooit en nu legde ik vanavond de link nadat ik voor de zoveelste keer er last van heb, (lucht, kramp, t zuur :r) ben vandaag met lijnzaad begonnen en met een voedingsdagboek, eens onderzoeken wat mn darm triggert nu ik niet meer rook.
Speculaas schijnt dus een goede werking op de darmen te hebben, met name door de kaneel die erin zit
quote:
Invloed van kaneel op de spijsvertering
Van oudsher wordt kaneel aanbevolen bij spijsverteringproblemen en maag-darmklachten. Kaneel wordt door de Duitse ‘Kommission E’ (autoriteit op het gebied van fytotherapie) aanbevolen bij dyspepsie (misselijkheid, winderigheid, darmkrampen, zure oprispingen). Kaneel is een belangrijk natuurgeneeskundig middel bij diarree. Onderzoek bij dieren toont een beschermende werking aan tegen maag- en twaalfvingerige-darmzweren.
Naast de bovengenoemde werkingsgebieden is kaneel ook een sterke antioxidant (lipidenperoxidatieremmer en superoxideradicaalvanger) en heeft het ontstekingremmende en bloedverdunnende eigenschappen.
quote:
De werking van kaneel?
Kaneel werkt verwarmend en krampwerend. Verder werkt kaneel ook antisceptisch, het bestrijden en voorkomen van bacterieën en schimmels. Kaneel heeft een gunstige werking op je darmen, bij verkoudheden, bij vermoeidheid en tegen kouwelijkheid.

-knip-

Maagpijn Ook hiervoor is de heilzame combinatie van honing, water en kaneel effectief. Het heeft een goede reinigende werking en maakt ook komaf met overtollige gassen. Daarnaast zou het zelfs helpen tegen maagzweren en deze kunnen wegwerken vanaf de wortel.

-knip-

Kaneel werkt goed bij misselijkheid, winderigheid, en diarree.

pi_134004057
Grappig, alle klachten die genoemd worden, krijg ik dus juist van speculaas... ;(

Ach ja.. Jammer joh :P
S. 2014
J. 2016
pi_134004288
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:36 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Grappig, alle klachten die genoemd worden, krijg ik dus juist van speculaas... ;(

Ach ja.. Jammer joh :P
Het kan de combinatie net zijn he, of verkeerde verhoudingen (of als het uit een pakkie komt de e-nummers enzovoort...)

en ik herken het wel, heel veel dingen van het rijtje 'vermijden' leveren bij mij geen klachten op, dingen die zouden moeten kunnen, kunnen slecht vallen....
wel 'fijn' om te lezen dat mijn lichaam niet de enige is die die geintjes uithaalt :@
pi_134004482
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 23:40 schreef kvd het volgende:

[..]

Het kan de combinatie net zijn he, of verkeerde verhoudingen (of als het uit een pakkie komt de e-nummers enzovoort...)

en ik herken het wel, heel veel dingen van het rijtje 'vermijden' leveren bij mij geen klachten op, dingen die zouden moeten kunnen, kunnen slecht vallen....
wel 'fijn' om te lezen dat mijn lichaam niet de enige is die die geintjes uithaalt :@

T was verdomd lekkere echte banketbakker speculaas, maar qua pijn maakr t nu niet uit :'(

En prei ui ed staan op t vermijden lijstje maar daar heb ik dus idd geen last van..
S. 2014
J. 2016
pi_134004970
net als kool. maar sls ik die dingen niet eet (kool en ui-achtige dingen) dan heb ik volgens mij nooit ontlasting
pi_134005593
Ik heb weleens dat ik binnen 2 min naar de wc moet, krijg dan een soort angstaanval als die niet in de buurt is (zweten, rillingen etc). Het irritante is dat ik al zenuwachtig wordt van de gedachte dat ik ergens heen ga waar geen wc is.. of waar ik de wc's niet ken.
Dacht weleens dat het alleen buitenshuis was, maar heb het ook weleens gewoon op een zaterdagochtend als ik thuis zit te relaxen, na een bakje koffie oid dat ik binnen 2 min op de wc moet zitten.
Zal wel snelle stofwisseling hebben?
pi_134005632
Hebben jullie eigenlijk ook medicatie? En zo ja welke?

Ik heb duspatal voor de krampaanvallen
Domperidon als mijn eten echt niet wil zakken
Movicol maar dat helpt niet bij mij
Omeprazol voor het maagzuur.
S. 2014
J. 2016
pi_134005697
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 00:12 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
Ik heb weleens dat ik binnen 2 min naar de wc moet, krijg dan een soort angstaanval als die niet in de buurt is (zweten, rillingen etc). Het irritante is dat ik al zenuwachtig wordt van de gedachte dat ik ergens heen ga waar geen wc is.. of waar ik de wc's niet ken.
Dacht weleens dat het alleen buitenshuis was, maar heb het ook weleens gewoon op een zaterdagochtend als ik thuis zit te relaxen, na een bakje koffie oid dat ik binnen 2 min op de wc moet zitten.
Zal wel snelle stofwisseling hebben?
Ik zoek ergens ook altijd als eerst de wc, ik moet weten waar die is....
En rennen moet ik thuis ook wel eens ja, koffie staat ook wel bekend als laxerend op de lege maag ( O+ )
S. 2014
J. 2016
pi_134005758
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 00:14 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik zoek ergens ook altijd als eerst de wc, ik moet weten waar die is....
En rennen moet ik thuis ook wel eens ja, koffie staat ook wel bekend als laxerend op de lege maag ( O+ )
Ja dat klinkt bekend. Als ik een winkel in en uitloop weet ik vaak niet eens waar ik vandaan kwam, maar van heel veel locaties waar ik 1x ben geweest weet ik precies de wc's te vinden :D. En ik stel mezelf altijd even gerust als ik weet dat er wc's zijn. Ik zit er soms best wel mee eigenlijk :{ vind het vooral irritant :(
pi_134006686
Na vele onderzoeken kreeg ik te horen dat ik PDS zou hebben.
Ikzelf geloof er niks van omdat de pijn altijd op dezelfde plek zit.
Ik wordt wakker met een raar gevoel links boven in buik en eindigt na het avondeten in een vervelende pijn links boven.
Lekker op de bank zitten in de avond is niet fijn.
Ik voel dan of er wat drukt en als ik te lang zit doet dat pijn tot soms brandend gevoel.
Dat brandend gevoel komt als ik dagen achtereen pijn heb op die plek.
PDS lijkt me dit niet omdat het op een plek zit.
Iemand ervaring hier mee?
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_134007261
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 00:41 schreef Noelle06 het volgende:
Na vele onderzoeken kreeg ik te horen dat ik PDS zou hebben.
Ikzelf geloof er niks van omdat de pijn altijd op dezelfde plek zit.
Ik wordt wakker met een raar gevoel links boven in buik en eindigt na het avondeten in een vervelende pijn links boven.
Lekker op de bank zitten in de avond is niet fijn.
Ik voel dan of er wat drukt en als ik te lang zit doet dat pijn tot soms brandend gevoel.
Dat brandend gevoel komt als ik dagen achtereen pijn heb op die plek.
PDS lijkt me dit niet omdat het op een plek zit.
Iemand ervaring hier mee?
op een andere plek, maar ja, ik herken het grotendeels wel. Altijd pijn/erg gevoelig aan de rechterkant (ter hoogte van darmbeen, zit volgens mij ook de overgang van dikke naar dunne darm, een zwakke plek bij Crohn :X) en dan tijdens aanvallen krampen erbij.
pi_134007374
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:00 schreef kvd het volgende:

[..]

op een andere plek, maar ja, ik herken het grotendeels wel. Altijd pijn/erg gevoelig aan de rechterkant (ter hoogte van darmbeen, zit volgens mij ook de overgang van dikke naar dunne darm, een zwakke plek bij Crohn :X) en dan tijdens aanvallen krampen erbij.
Bij mij overgang van maag naar darm en die pijn is ondragelijk.
Mijn moeder heeft Crohn maar dat is anders als wat ik voel.
PDS komt toch in je hele darmen voor en niet specifiek op een punt ?
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_134007602
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:04 schreef Noelle06 het volgende:

[..]

Bij mij overgang van maag naar darm en die pijn is ondragelijk.
Mijn moeder heeft Crohn maar dat is anders als wat ik voel.
PDS komt toch in je hele darmen voor en niet specifiek op een punt ?
nee hoor, dat kan ook een specifiek punt zijn, meestal aan de linkerkant.
Daarbij, iedereen ervaart het anders, sommigen op voornamelijk 1 plek, sommigen op meerdere plekken, alleen pijn, alleen kamp,allebei, alleen diarree,alleen obstipatie, beide...alles kan
pi_134007661
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2013 01:12 schreef kvd het volgende:

[..]

nee hoor, dat kan ook een specifiek punt zijn, meestal aan de linkerkant.
Daarbij, iedereen ervaart het anders, sommigen op voornamelijk 1 plek, sommigen op meerdere plekken, alleen pijn, alleen kamp,allebei, alleen diarree,alleen obstipatie, beide...alles kan
Ok ...zit nu aan de rennie deflatine sinds een week op advies van MDL arts maar helpt nog niks.
Moet dit 4 weken proberen.
Loslaten, is het ultieme houden van.
  zaterdag 7 december 2013 @ 10:39:33 #34
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_134011474
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:38 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Haha dat heb ik ook. Dacht eerst dat de pijn na melkproducten de pds was, totdat ik lactasepillen nam en de pijn toen wegbleef :P. Nu is het altijd lactosevrije melk etc (toch goedkoper dan pillen slikken).

Achja, pds, je went eraan. Diarree afwisselen met obstipatie. Ben een mooi studieobject voor mijn broertje (arts in opleiding). Ook grappig om te zien hoe mijn reactie altijd afhankelijk is van mijn weerstand: bij hoge weerstand reageer ik op andere dingen dan bij lage weerstand.
Ik probeer zoveel mogelijk sojaproducten te gebruiken en dit gaat goed! Het is alleen lastig als je bij anderen gaat eten of uiteten. Kerutabs gebruik ik als er toch iets van melk in eten zit.

Pds wen je idd aan. Er zijn periodes dat de klachten erger zijn dan anders. Kamillethee helpt echt om je maag rustig te houden en meer eten wokken ipv bakken.
  zaterdag 7 december 2013 @ 17:48:55 #35
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_134021375
Wat bij mij goed helpt is psyllium (oplosbare vezels, itt volkoren dat bij mij averechts werkt) ). In combinatie met inuline (prebioticum) verkrijgbaar bij het Kruidvat. Dagelijks een schepje in een groot glas water. Met ogen en neus dicht naar binnen gieten :r
pi_134024028
Ik meld mij hier dan ook maar. Ook niet gediagnosticeerd maar toch heel veel vergelijkbare klachten. Lijkt wel alsof wanneer je een vage chronische klacht hebt aan je darmen het als snel PBS is maar goed.

Bij mij is het meer dagen lang niet naar de wc en dan opeens 1 dag wel met diarree en hoop krampen in de buik. Heb zelf geen idee of ik last heb van 1 soort voedsel ik kijk daar verder niet naar. Zolang ik maar braaf mijn probiotica pillen blijft slikken kan ik het allemaal nog wel in de perken houden.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  zondag 8 december 2013 @ 07:10:30 #37
402311 Zelle
Boys Vak W
pi_134040845
Zal dit topic ook in de gaten gaan houden, heb zelf hoogst waarschijnlijk ook PDS. Het is nooit officieel vastgesteld maar na vele bezoekjes aan het ziekenhuis (scans, echo's en andere onderzoeken) lijkt dit het dan toch te zijn volgens de internist.

Ik heb zelf op de meest vreemde momenten last van mijn buik, ik heb wel eens dat ik door de stad loop en dan ineens een enorme druk voel. Dan krijg ik het benauwd en raak ik automatisch in paniek, zweten maakt het verhaal compleet. Dan moet ik uit de drukte en trek ik vaak mijn jas uit om wat af te koelen, had het een tijdje terug nog, liep ik daar in de koud in een t-shirt.

Het is bij mij zo onvoorspelbaar en erg dat ik niet meer buiten mijn eigen stad durf te komen, voorheen was ik altijd overal en nergens maar nu is dat door de pijn niet meer mogelijk. Ik heb in de trein, auto en bus erg veel pijn gehad en daardoor durf ik eigenlijk niet meer te reizen. Ik blijf het liefst in een redelijke straal van mijn huis zodat de wc altijd dichtbij is.

Is er iemand die hetzelfde heeft ervaren o.i.d.? Wil er graag vanaf van die angst en die erge pijn, snap best dat het misschien nooit helemaal overgaat maar het lijkt me geen fijn vooruitzicht om de rest van mijn leven thuis door te brengen. Dus als er mensen zijn die bepaalde medicijnen of handelingen treffen om dit soort acties te voorkomen hoor ik het graag.
pi_134041115
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 07:10 schreef Zelle het volgende:
Zal dit topic ook in de gaten gaan houden, heb zelf hoogst waarschijnlijk ook PDS. Het is nooit officieel vastgesteld maar na vele bezoekjes aan het ziekenhuis (scans, echo's en andere onderzoeken) lijkt dit het dan toch te zijn volgens de internist.

Ik heb zelf op de meest vreemde momenten last van mijn buik, ik heb wel eens dat ik door de stad loop en dan ineens een enorme druk voel. Dan krijg ik het benauwd en raak ik automatisch in paniek, zweten maakt het verhaal compleet. Dan moet ik uit de drukte en trek ik vaak mijn jas uit om wat af te koelen, had het een tijdje terug nog, liep ik daar in de koud in een t-shirt.

Het is bij mij zo onvoorspelbaar en erg dat ik niet meer buiten mijn eigen stad durf te komen, voorheen was ik altijd overal en nergens maar nu is dat door de pijn niet meer mogelijk. Ik heb in de trein, auto en bus erg veel pijn gehad en daardoor durf ik eigenlijk niet meer te reizen. Ik blijf het liefst in een redelijke straal van mijn huis zodat de wc altijd dichtbij is.

Is er iemand die hetzelfde heeft ervaren o.i.d.? Wil er graag vanaf van die angst en die erge pijn, snap best dat het misschien nooit helemaal overgaat maar het lijkt me geen fijn vooruitzicht om de rest van mijn leven thuis door te brengen. Dus als er mensen zijn die bepaalde medicijnen of handelingen treffen om dit soort acties te voorkomen hoor ik het graag.
wat gebruik je nu als krampremmer? Als mijn darm aan het rommelen is en ik moet weg dan ben ik wel bang dat het doorzet, maar 9 vd 10x blijf ik er niet voor thuis
S. 2014
J. 2016
pi_134059554
Ik heb ontdekt dat de klachten van de laatste dagen wellicht een andere oorzaak hebben...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
S. 2014
J. 2016
pi_134060398
quote:
19s.gif Op zondag 8 december 2013 20:45 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik heb ontdekt dat de klachten van de laatste dagen wellicht een andere oorzaak hebben...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik las het al (lurk in OUD)... gefeliciteerd!!! Dit is wel de beste reden die de klachten mag veroorzaken ;)
  zondag 8 december 2013 @ 23:57:18 #41
402311 Zelle
Boys Vak W
pi_134068880
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2013 09:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

wat gebruik je nu als krampremmer? Als mijn darm aan het rommelen is en ik moet weg dan ben ik wel bang dat het doorzet, maar 9 vd 10x blijf ik er niet voor thuis
Op het moment niet iets specifieks, ik neem soms een Panadol als ik pijn heb en heb ook Valdispert liggen. Ik heb negatieve ervaringen gehad heel wat provincies van huis en dan sta je er alleen voor met al die pijn. Wil dat het liefste voorkomen want de vorige keer stond ik op het punt om uit de bus te stappen, in de berm te gaan liggen en 112 te bellen. Zó erg was het op dat moment.

Gefeliciteerd trouwens!
pi_134069936
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 23:57 schreef Zelle het volgende:

[..]

Op het moment niet iets specifieks, ik neem soms een Panadol als ik pijn heb en heb ook Valdispert liggen. Ik heb negatieve ervaringen gehad heel wat provincies van huis en dan sta je er alleen voor met al die pijn. Wil dat het liefste voorkomen want de vorige keer stond ik op het punt om uit de bus te stappen, in de berm te gaan liggen en 112 te bellen. Zó erg was het op dat moment.

Gefeliciteerd trouwens!
worden de aanvallen niet getriggerd door de angst en stress? heb je misschien mentaal een klap gekregen door de eerste aanval tijdens het reizen waardoor je met meer stress de keer daarna onderweg ging? en juist door die stress weer een nieuwe aanval kreeg?

heb je de aanvallen ook thuis?en in je eigen plaats?
  maandag 9 december 2013 @ 01:03:45 #43
402311 Zelle
Boys Vak W
pi_134070478
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 00:39 schreef kvd het volgende:

[..]

worden de aanvallen niet getriggerd door de angst en stress? heb je misschien mentaal een klap gekregen door de eerste aanval tijdens het reizen waardoor je met meer stress de keer daarna onderweg ging? en juist door die stress weer een nieuwe aanval kreeg?

heb je de aanvallen ook thuis?en in je eigen plaats?
Dat kan ik niet uitsluiten, ik denk dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn. Want als ik er alleen al maar aan denk dan wordt ik gek van binnen. De aanvallen heb ik ook thuis, vooral na het eten. Bij eten als gehaktballen of slavinken heb ik het vaak, maar ook als ik weinig slaap heb kan het heel erg opspelen. In de eigen woonplaats heb ik het dus ook. Zijn wel eens mensen die dan zeggen, of je het nou daar of daar hebt maakt in principe niks uit. Maar voor mij is het toch altijd wel een fijn gevoel als ik binnen een kwartier max. thuis op de eigen wc kan zitten.
pi_134070951
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 01:03 schreef Zelle het volgende:

[..]

Dat kan ik niet uitsluiten, ik denk dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn. Want als ik er alleen al maar aan denk dan wordt ik gek van binnen. De aanvallen heb ik ook thuis, vooral na het eten. Bij eten als gehaktballen of slavinken heb ik het vaak, maar ook als ik weinig slaap heb kan het heel erg opspelen. In de eigen woonplaats heb ik het dus ook. Zijn wel eens mensen die dan zeggen, of je het nou daar of daar hebt maakt in principe niks uit. Maar voor mij is het toch altijd wel een fijn gevoel als ik binnen een kwartier max. thuis op de eigen wc kan zitten.
richt je dan op de angst. zorg dat die (gedeeltelijk) over gaat (misschien met hulp). Vertrouwen proberen te krijgen in je eigen lichaam, in pijnvrij reizen. 'Accepteren' dat er ook wel eens een aanval kan zijn. Zorgen dat je geen 'slechte' dingen nuttigt voor het reizen (dinfen waar je last van kan krijgen.
's avonds klachten hebben is vaak zo bij pds, toch de 'zwaarste' maaltijd van de dag. Rood vlees (waaronder gehakt en slavinken horen), zouden slecht zijn voor de darmen (moeilijk verteerbaar).
Nogmaals je klachten laten bekijken. Een bus willen laten stilzetten en 112 willen bellen omdat de pijn zo erg is,is niet normaal. Of hulp zoeken als het eerder een paniekaanval is.

En ik snap het eigen wc principe....ik poep thuis en nergens anders (behalve op vakantie). Maar ik laat me er niet door tegenhouden...
pi_134076576
Juist stress maakt het erger bij mij en ik heb na jaren eindelijk wat 'rust' gevonden, ook als ik het weer aan voel komen. Ik kan normaal ook echt niet op een 'vreemde' wc, maar dat zijn dan de uitzonderingsgevallen :P. Sowieso, toiletten die niet volledig zijn afgesloten en waar mensen je kunnen horen :X. Maar het gaat wel een stuk beter sinds ik zoiets heb van 'ok, buikpijn, er zijn altijd wel huizen in de buurt en als ik echt a la minute moet, trek ik meestal ook wit weg en dan snappen mensen heus wel dat ik even in de winkel het toilet moet gebruiken omdat ik anders omval'. Gelukkig nooit echt nodig geweest :P.

Ik heb de diagnose op basis van kletsen met de huisarts. Nooit onderzoeken gehad ofzo. Wel medicijnen, duspatal, maar dat werkt voor geen meter dus gebruik ik meestal niet eens :+. Behalve in de zomer op vakantie, om mijn darmen preventief stil te leggen.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_134076903
Van dat wit wegtrekken dat is bij mij ook zo. Was altijd een alleen thuis op wc poeper. Maar sinds wat akkefietjes met kramp en super diarree zit ik daar eigenlijk niet meer mee. Zolang ik maar kan zitten en of iemand dat dan hoort of wat dan ook dat gebeurt thuis ook wel eens waarna ik dan eerst weer een half uur op de bank kan uitkrampen.
Nou mag ik ook nog graag op fietsvakantie en is nog nooit voor gekomen dat ik geen wc kon vinden. Alhoewel je soms wel met krampen nog even een stukje mag fietsen als je het niet gewoon achter een bosje wilt doen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_134078069
Hier ook PDS, en actief bij de PDSB, leuke vereniging trouwens! ;)

Ik heb al mijn leven lang klachten (22 jaar). Sinds een jaar lukt het me om de klachten redelijk onder controle te krijgen door anders te eten. Helaas is het belang van eten en echt kritisch zijn op wat je in je darmen stopt nogal onderbelicht bij PDS patiënten en artsen die ze behandelen. Weet wat je eet is echt van toepassing hier en ik heb er heel lang over moeten doen om dat uit te vogelen, helaas.

Kennen jullie het Darm-EHBO boek van Marieke Lebbink? Goede diëtiste!
  Milf maandag 9 december 2013 @ 14:34:50 #48
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_134080530
quote:
19s.gif Op zondag 8 december 2013 20:45 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik heb ontdekt dat de klachten van de laatste dagen wellicht een andere oorzaak hebben...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat gaaf! Gefeliciteerd! :)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf maandag 9 december 2013 @ 14:38:48 #49
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_134080647
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:00 schreef Milchat het volgende:
Hier ook PDS, en actief bij de PDSB, leuke vereniging trouwens! ;)

Ik heb al mijn leven lang klachten (22 jaar). Sinds een jaar lukt het me om de klachten redelijk onder controle te krijgen door anders te eten. Helaas is het belang van eten en echt kritisch zijn op wat je in je darmen stopt nogal onderbelicht bij PDS patiënten en artsen die ze behandelen. Weet wat je eet is echt van toepassing hier en ik heb er heel lang over moeten doen om dat uit te vogelen, helaas.

Kennen jullie het Darm-EHBO boek van Marieke Lebbink? Goede diëtiste!
Ik hoor ook steeds vaker dat je de vicieuze cirkel moet doorbreken en dat dit moet via het eten. Twee van mijn collega's hebben ook last van PDS. Zij hebben allereerst alle suiker uit hun eetpatroon geweerd. Langzamerhand ging het beter en hierna heel geleidelijk weer producten met suiker toegevoegd.

Ik gebruik geen enkel medicijn trouwens.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_134080896
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:00 schreef Milchat het volgende:
Hier ook PDS, en actief bij de PDSB, leuke vereniging trouwens! ;)

Ik heb al mijn leven lang klachten (22 jaar). Sinds een jaar lukt het me om de klachten redelijk onder controle te krijgen door anders te eten. Helaas is het belang van eten en echt kritisch zijn op wat je in je darmen stopt nogal onderbelicht bij PDS patiënten en artsen die ze behandelen. Weet wat je eet is echt van toepassing hier en ik heb er heel lang over moeten doen om dat uit te vogelen, helaas.

Kennen jullie het Darm-EHBO boek van Marieke Lebbink? Goede diëtiste!
Weten wat je eet helpt zeker. Alleen vind ik het zo jammer dat het bij mij per dag kan verschillen. Ik kan vandaag iets eten, nergens last van hebben, het morgen weer eten en een avond op de wc doorbrengen. Of andersom, eerst een avond wc en dan een goede avond van precies hetzelfde eten.

Wat bij mij heel erg werkt, is dat ik zo min mogelijk uit pakjes, zakjes en potjes probeer te koken. Sauzen maak ik het liefst zelf, een chicken tonight/knorr wereldgerecht/maggi ovenschotel gaat er bij mij niet in, zelf maak ik het meestal lekkerder (vind ik dan). Alleen met snel snel snel moeten koken kan het nog wel eens een sausje ofzo uit een zakje of potje zijn.

Stukje bij beetje meer kruiden en specerijen kopen en aan het experimenteren (moet nou de oosterse kant maar eens gaan leren, dat is het enige waar ik qua kruiden wel een zakje voor pak).
pi_134081028
Ik heb het ook.
Dat zei huisarts.
Ze hoefde alleen naar mijn klachten te luisteren, en tadaa, diagnose.
Ik heb ook wat heel stoms, als ik heel gezond ga eten, met veel granen evt heb ik bijna geen ontlasting. Eet ik veel slechte dingen, gaat het geel makkelijker :')
Twiddel
pi_134081127
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:38 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik hoor ook steeds vaker dat je de vicieuze cirkel moet doorbreken en dat dit moet via het eten. Twee van mijn collega's hebben ook last van PDS. Zij hebben allereerst alle suiker uit hun eetpatroon geweerd. Langzamerhand ging het beter en hierna heel geleidelijk weer producten met suiker toegevoegd.

Ik gebruik geen enkel medicijn trouwens.
Suiker en tarwe (witte tarwe met name) zijn bij mij grote boosdoeners inderdaad. Veel mensen weten niet dat je overgevoelig kan zijn voor bepaalde voeding, ook al is dat niet aantoonbaar in je bloed. Ik mijd eveneens liever zuivelproducten, ook al heb ik geen medisch aangetoonde lactoseintolerantie.

Het heeft mij wel tijd gekost om die vicieuze cirkel uit te stappen. Nadat het een tijd heel slecht ging kreeg ik dat darm-EHBO boek in handen en toen begon ik efficiënt te proberen met voeding veranderen. Daarvoor had ik ook altijd het idee dat ik er niet de vinger op kon leggen wat ik at en dat het niet uitmaakte: ik kreeg toch wel pijn.
Ik had dus dat boek, én antidepressiva in lage dosis om de pijn te verdoven. Dit maakte me ook minder stress gevoelig en laconieker waardoor ik ook energie en ruimte in mijn hoofd had om mijn voedingspatroon aan te pakken.

Overigens heb ik nu weer wat meer last na ongeveer een half jaar bijna pijnvrij te zijn geweest (nog steeds hulde aan mijn darmen daarvoor *O* ). Nu probeer ik een maand glutenarm te eten, kijken of dat wat scheelt. Ook een tijdje terug naar de basics en geen sausjes/kruiderijen/snoep/chocola, om te zorgen dat mijn darmen weer tot rust komen.
pi_134081143
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:52 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb het ook.
Dat zei huisarts.
Ze hoefde alleen naar mijn klachten te luisteren, en tadaa, diagnose.
Ik heb ook wat heel stoms, als ik heel gezond ga eten, met veel granen evt heb ik bijna geen ontlasting. Eet ik veel slechte dingen, gaat het geel makkelijker :')
Probeer eens vezels uit groenten te halen met daarnaast een béétje granen (en wel gekookt/geweekt). Dan is het écht gezond :)
pi_134081215
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:47 schreef kvd het volgende:

[..]

Weten wat je eet helpt zeker. Alleen vind ik het zo jammer dat het bij mij per dag kan verschillen. Ik kan vandaag iets eten, nergens last van hebben, het morgen weer eten en een avond op de wc doorbrengen. Of andersom, eerst een avond wc en dan een goede avond van precies hetzelfde eten.

Wat bij mij heel erg werkt, is dat ik zo min mogelijk uit pakjes, zakjes en potjes probeer te koken. Sauzen maak ik het liefst zelf, een chicken tonight/knorr wereldgerecht/maggi ovenschotel gaat er bij mij niet in, zelf maak ik het meestal lekkerder (vind ik dan). Alleen met snel snel snel moeten koken kan het nog wel eens een sausje ofzo uit een zakje of potje zijn.

Stukje bij beetje meer kruiden en specerijen kopen en aan het experimenteren (moet nou de oosterse kant maar eens gaan leren, dat is het enige waar ik qua kruiden wel een zakje voor pak).
Dit heb ik dus ook jarenlang gehad, het idee dat het niks uit maakte wat ik wanneer at omdat ik er altijd anders op reageerde. Ik weet hoe frustrerend en ontmoedigend dat is! Helemaal als je daardoor dingen niet kan doen die je graag zou willen doen.. Voeding aanpassen moet je én tijd geven, én je strikt aan houden voor langere periode (minstens een maand), én meerdere dingen tegelijk aanpassen.
Dus niet meer groente eten want dat is zo gezond, en ondertussen koekjes tussendoor, want dan krijg je alsnog last :P Dit maakt het complexer dan het lijkt. Maar kan heel goede effecten hebben O+
pi_134082419
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 14:59 schreef Milchat het volgende:

[..]

Dit heb ik dus ook jarenlang gehad, het idee dat het niks uit maakte wat ik wanneer at omdat ik er altijd anders op reageerde. Ik weet hoe frustrerend en ontmoedigend dat is! Helemaal als je daardoor dingen niet kan doen die je graag zou willen doen.. Voeding aanpassen moet je én tijd geven, én je strikt aan houden voor langere periode (minstens een maand), én meerdere dingen tegelijk aanpassen.
Dus niet meer groente eten want dat is zo gezond, en ondertussen koekjes tussendoor, want dan krijg je alsnog last :P Dit maakt het complexer dan het lijkt. Maar kan heel goede effecten hebben O+
Oh, dat idee heb ik niet hoor, dat het allemaal niks uitmaakt. Ik kom er juist op deze manier achter waar ik wel en niet tegen kan en waar ik dingen door kan vervangen. (ik heb bv moeite met kerrie, wisselende resultaten mee als ik de gewone kerrie van bv AH heb. Maar de engelse kerrie van de markt is niet zo scherp en daar kan ik dus wel tegen). En al die extra toegevoegde dingen in de pakjes ed is meestal funest voor de buik en darmen. (Daarbij ben ik dol op koken en dingen uitproberen in de pan/oven enzovoort, dus ik vermaak me opperbest ;))

DIngen laten probeer ik juist zo veel mogelijk niet te doen. Ik ga mijn leven niet laten leiden door m'n darmen. Als ik iets kan beinvloeden (door zelf te maken) dan doe ik dat. Als dat niet lukt, dan is het meer 'op hoop van zegen' aangezien ik elke keer anders op voedsel kan reageren. Als ik zeker weet dat ik ergens last van ga hebben, dan neem ik het niet (bv gekookte bloemkool). Hoe lekker het ook is, dat zal ik het liefst niet eten. En soms eet ik ook gewoon iets waarvan ik weet dat ik last ga hebben, maar dan heb ik het er voor over (bv straks met de kerst het gourmetten bij familie. Ik sta na het eten gebukt van de pijn in de keuken, maar dat is dan maar zo).

Ik heb het geluk dat ik vooral obstipatie en krampen heb, dus in het openbaar hoef ik eigenlijk nooit met spoed naar een toilet.

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het 'meerdere dingen tegelijk aanpassen'. Ik ben meer van het uitzoeken en eventueel uitsluiten van bepaalde voeding/combinatie waar de darmen moeite mee hebben. Kijk, die groente en koekjes, oké daar kan ik inkomen;). Maar bv rood vlees is niet goed. Ik ga dan niet al het rood vlees in 1 keer eruit gooien, maar ga uitzoeken wat ik wel en niet kan hebben (varken is een liever no-go vlees voor mij, maar rund kan ik weer wel tegen). Juist hierdoor kan ik wel genieten van een gehaktballetje of een saucijsje tijdens mijn warm eten.
pi_134088825
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 15:39 schreef kvd het volgende:

[..]

Oh, dat idee heb ik niet hoor, dat het allemaal niks uitmaakt. Ik kom er juist op deze manier achter waar ik wel en niet tegen kan en waar ik dingen door kan vervangen. (ik heb bv moeite met kerrie, wisselende resultaten mee als ik de gewone kerrie van bv AH heb. Maar de engelse kerrie van de markt is niet zo scherp en daar kan ik dus wel tegen). En al die extra toegevoegde dingen in de pakjes ed is meestal funest voor de buik en darmen. (Daarbij ben ik dol op koken en dingen uitproberen in de pan/oven enzovoort, dus ik vermaak me opperbest ;))

DIngen laten probeer ik juist zo veel mogelijk niet te doen. Ik ga mijn leven niet laten leiden door m'n darmen. Als ik iets kan beinvloeden (door zelf te maken) dan doe ik dat. Als dat niet lukt, dan is het meer 'op hoop van zegen' aangezien ik elke keer anders op voedsel kan reageren. Als ik zeker weet dat ik ergens last van ga hebben, dan neem ik het niet (bv gekookte bloemkool). Hoe lekker het ook is, dat zal ik het liefst niet eten. En soms eet ik ook gewoon iets waarvan ik weet dat ik last ga hebben, maar dan heb ik het er voor over (bv straks met de kerst het gourmetten bij familie. Ik sta na het eten gebukt van de pijn in de keuken, maar dat is dan maar zo).

Ik heb het geluk dat ik vooral obstipatie en krampen heb, dus in het openbaar hoef ik eigenlijk nooit met spoed naar een toilet.

Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het 'meerdere dingen tegelijk aanpassen'. Ik ben meer van het uitzoeken en eventueel uitsluiten van bepaalde voeding/combinatie waar de darmen moeite mee hebben. Kijk, die groente en koekjes, oké daar kan ik inkomen;). Maar bv rood vlees is niet goed. Ik ga dan niet al het rood vlees in 1 keer eruit gooien, maar ga uitzoeken wat ik wel en niet kan hebben (varken is een liever no-go vlees voor mij, maar rund kan ik weer wel tegen). Juist hierdoor kan ik wel genieten van een gehaktballetje of een saucijsje tijdens mijn warm eten.
Ah, ik interpreteerde je wisselende effecten van eten zo, maar fijn als je daar wel informatie uit kan halen juist!

Ik laat me door anders te eten juist niet meer leiden door mijn klachten, omdat ik die daarmee al voor ben. Nu ik weet hoe het is om klachtenvrij te zijn en wat een energie ik daarvan krijg heb ik het er echt niet meer voor over, dat eten. Overigens is het een bepaalde periode dat ik streng moet eten, dan geef je je darmen de ruimte te ontspannen en je spijsvertering de ruimte, daarna kan ik al het eten weer langzaam opbouwen. Hoewel ik 'lege' dingen als wit brood, snoep en koek en taart weg moet laten (wat ik overigens geen probleem vind). Ik kan inmiddels weer gewoon zonder pijn bij anderen eten (uberhaupt eten) en dat is voor mij de grootste overwinning :)

Maar juist heel goed toch dat je plezier hebt in koken en dingen uitproberen! Ik vind dat ook leuk juist :) Ook wel handig als je pakjes- en toevoegingenvrij wil eten ;)
Het meerdere dingen tegelijk aanpassen bedoelde ik ook niet in die zin dat je alles rigoureus om moet gooien, dat is ook helemaal niet vol te houden plus je weet inderdaad niet wat voor effect het heeft op je darmen. Inderdaad is stap voor stap uitsluiten en veranderen duidelijk voor jezelf. Mijn punt hierin was dat wanneer je dingen weg gaat laten omdat je denkt dat de klachten daar van komen, je ook kritisch moet zijn op ál het andere wat je er nog wel in stopt, of het niet ook daar van kan komen. De klachten kunnen in een klein hoekje zitten :P

Ik lees hier overigens van meer in dit topic: ermee leren leven. Maar dat lukte mij nooit goed en ik heb er ook psychosociaal ontzettend veel last van gehad, afgezien van de vermoeidheid na de pijn. Dat wil ik never meer :N

Overigens wel leuk zo'n topic! PDS kan wel enorm verschillen in klachten bij verschillende patiënten (zoals de diarree en obstipatie varianten) en de diagnose wordt al heel snel gesteld door huisartsen helaas.. van mij mag er wat in de OP over het belang van je goed laten onderzoeken. De diagnose PDS mag alleen gesteld worden op basis van uitsluiten van andere aandoeningen/ziektes.
pi_134107933
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 18:49 schreef Milchat het volgende:

[..]

Ah, ik interpreteerde je wisselende effecten van eten zo, maar fijn als je daar wel informatie uit kan halen juist!

Ik laat me door anders te eten juist niet meer leiden door mijn klachten, omdat ik die daarmee al voor ben. Nu ik weet hoe het is om klachtenvrij te zijn en wat een energie ik daarvan krijg heb ik het er echt niet meer voor over, dat eten. Overigens is het een bepaalde periode dat ik streng moet eten, dan geef je je darmen de ruimte te ontspannen en je spijsvertering de ruimte, daarna kan ik al het eten weer langzaam opbouwen. Hoewel ik 'lege' dingen als wit brood, snoep en koek en taart weg moet laten (wat ik overigens geen probleem vind). Ik kan inmiddels weer gewoon zonder pijn bij anderen eten (uberhaupt eten) en dat is voor mij de grootste overwinning :)

Maar juist heel goed toch dat je plezier hebt in koken en dingen uitproberen! Ik vind dat ook leuk juist :) Ook wel handig als je pakjes- en toevoegingenvrij wil eten ;)
Het meerdere dingen tegelijk aanpassen bedoelde ik ook niet in die zin dat je alles rigoureus om moet gooien, dat is ook helemaal niet vol te houden plus je weet inderdaad niet wat voor effect het heeft op je darmen. Inderdaad is stap voor stap uitsluiten en veranderen duidelijk voor jezelf. Mijn punt hierin was dat wanneer je dingen weg gaat laten omdat je denkt dat de klachten daar van komen, je ook kritisch moet zijn op ál het andere wat je er nog wel in stopt, of het niet ook daar van kan komen. De klachten kunnen in een klein hoekje zitten :P

Ik lees hier overigens van meer in dit topic: ermee leren leven. Maar dat lukte mij nooit goed en ik heb er ook psychosociaal ontzettend veel last van gehad, afgezien van de vermoeidheid na de pijn. Dat wil ik never meer :N

Overigens wel leuk zo'n topic! PDS kan wel enorm verschillen in klachten bij verschillende patiënten (zoals de diarree en obstipatie varianten) en de diagnose wordt al heel snel gesteld door huisartsen helaas.. van mij mag er wat in de OP over het belang van je goed laten onderzoeken. De diagnose PDS mag alleen gesteld worden op basis van uitsluiten van andere aandoeningen/ziektes.
Ik zal mij er eens over buigen, tips zijn welkom :)

Mag ik even jubelen voor lijnzaad! Halleluja _O_ al werkt het zeer ws samen met mijn hormonen... Maar dagelijkse stoelgang... Ik weet niet wat mij overkomt joh
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 10 december 2013 @ 13:12:07 #58
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_134113741
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 07:10 schreef Zelle het volgende:
Zal dit topic ook in de gaten gaan houden, heb zelf hoogst waarschijnlijk ook PDS. Het is nooit officieel vastgesteld maar na vele bezoekjes aan het ziekenhuis (scans, echo's en andere onderzoeken) lijkt dit het dan toch te zijn volgens de internist.

Ik heb zelf op de meest vreemde momenten last van mijn buik, ik heb wel eens dat ik door de stad loop en dan ineens een enorme druk voel. Dan krijg ik het benauwd en raak ik automatisch in paniek, zweten maakt het verhaal compleet. Dan moet ik uit de drukte en trek ik vaak mijn jas uit om wat af te koelen, had het een tijdje terug nog, liep ik daar in de koud in een t-shirt.

Het is bij mij zo onvoorspelbaar en erg dat ik niet meer buiten mijn eigen stad durf te komen, voorheen was ik altijd overal en nergens maar nu is dat door de pijn niet meer mogelijk. Ik heb in de trein, auto en bus erg veel pijn gehad en daardoor durf ik eigenlijk niet meer te reizen. Ik blijf het liefst in een redelijke straal van mijn huis zodat de wc altijd dichtbij is.

Is er iemand die hetzelfde heeft ervaren o.i.d.? Wil er graag vanaf van die angst en die erge pijn, snap best dat het misschien nooit helemaal overgaat maar het lijkt me geen fijn vooruitzicht om de rest van mijn leven thuis door te brengen. Dus als er mensen zijn die bepaalde medicijnen of handelingen treffen om dit soort acties te voorkomen hoor ik het graag.
Het is al eerder gezegd, maar stress en angst maken de klachten alleen maar erger. Wat bij mij ook heeft geholpen, is sporten (even je hoofd legen) en toch echt op voeding letten. De klachten nemen meer controle op je leven en dat wil je juist voorkomen. Heb je wel is gedacht aan paniekaanvallen? Dit klinkt wel zo namelijk met dat zweten en vermijden van situaties. Paniekaanvallen kunnen ook op je maag slaan en klachten veroorzaken...
pi_134114612
Heb ook een aantal jaar terug van de huisarts te horen gekregen dat mijn buikellende door PDS komt. Zo snel als het op het ene moment aanwezig kan zijn, zo kan het ook weer met gemak een week wegblijven. Probeer zo goed mogelijk op mijn voeding te letten, al heb ik nog steeds het gevoel dat er geen peil op te trekken valt. Ik begin er langzaamaan mee te leren leven en raak eraan gewend dat ik soms een avond lang op de wc doorbreng. Wat ronduit kut, klote en vooral pijnlijk is. Maar waar ik nog het meeste mee zit is dat ik mij altijd zo ontzettend bezwaard voel als ik met anderen ben (in de stad, op het werk, of waar dan ook) en soms zo gigantisch lang weg kan blijven...

Een vriendin die ook vanuit de huisarts te horen had gekregen dat ze PDS had vertelde mij laatst dat ze vermoed dat ze Lactose Intoleratie heeft, waar ik overigens nog nooit van gehoord had. Na even nagegaan te zijn hoeveel zuivelproducten ik wel niet dagelijks binnenkrijg ben ik toch maar eens het aan kijken of dit wellicht bij mij ook het probleem is. Nu ben ik afgelopen 2 weken volledig overgestapt op sojamelk en soja(bak en braad)boter en heb alle zuivelproducten (kwark, ijs etc) zo veel mogelijk ontweken. En ik heb op afgelopen weekend na (kon een slagroomtaart echt niet weerstaan) totaal geen last gehad van mijn buik! Of dit nu toeval is weet ik niet, maar ik ga het in ieder geval een kans geven...
pi_134115830
Je weet dat je met een lactose-intolerantie de kans loopt ook een soja-intolerantie op te bouwen als je teveel soja binnenkrijgt?
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_134115849
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:43 schreef Drrk het volgende:
Heb ook een aantal jaar terug van de huisarts te horen gekregen dat mijn buikellende door PDS komt. Zo snel als het op het ene moment aanwezig kan zijn, zo kan het ook weer met gemak een week wegblijven. Probeer zo goed mogelijk op mijn voeding te letten, al heb ik nog steeds het gevoel dat er geen peil op te trekken valt. Ik begin er langzaamaan mee te leren leven en raak eraan gewend dat ik soms een avond lang op de wc doorbreng. Wat ronduit kut, klote en vooral pijnlijk is. Maar waar ik nog het meeste mee zit is dat ik mij altijd zo ontzettend bezwaard voel als ik met anderen ben (in de stad, op het werk, of waar dan ook) en soms zo gigantisch lang weg kan blijven...

Een vriendin die ook vanuit de huisarts te horen had gekregen dat ze PDS had vertelde mij laatst dat ze vermoed dat ze Lactose Intoleratie heeft, waar ik overigens nog nooit van gehoord had. Na even nagegaan te zijn hoeveel zuivelproducten ik wel niet dagelijks binnenkrijg ben ik toch maar eens het aan kijken of dit wellicht bij mij ook het probleem is. Nu ben ik afgelopen 2 weken volledig overgestapt op sojamelk en soja(bak en braad)boter en heb alle zuivelproducten (kwark, ijs etc) zo veel mogelijk ontweken. En ik heb op afgelopen weekend na (kon een slagroomtaart echt niet weerstaan) totaal geen last gehad van mijn buik! Of dit nu toeval is weet ik niet, maar ik ga het in ieder geval een kans geven...
Je kunt je daar op laten testen he?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_134116364
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:23 schreef Chicolate het volgende:
Je weet dat je met een lactose-intolerantie de kans loopt ook een soja-intolerantie op te bouwen als je teveel soja binnenkrijgt?
Nee, dit wist ik eerlijk gezegd niet. Godnondeju, dat lijkt me dan ook zuur. Daar ga ik me dan maar eens in verdiepen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:24 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Je kunt je daar op laten testen he?
Ja klopt, maar ben niet iemand die bij het minste en geringste naar de huisarts gaat. Dus kijk het eerst nog even een paar weken aan hoe het allemaal loopt. Maar het is in ieder geval inderdaad wel goed om uiteindelijk uitsluitsel te krijgen.
pi_134116486
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:45 schreef Drrk het volgende:

[..]

Nee, dit wist ik eerlijk gezegd niet. Godnondeju, dat lijkt me dan ook zuur. Daar ga ik me dan maar eens in verdiepen.

[..]

Ja klopt, maar ben niet iemand die bij het minste en geringste naar de huisarts gaat. Dus kijk het eerst nog even een paar weken aan hoe het allemaal loopt. Maar het is in ieder geval inderdaad wel goed om uiteindelijk uitsluitsel te krijgen.
Dat sowieso. kost je een flinke ochtend maar dan weet je het wel. Van mij werd het namelijk sterk vermoed, maar het bleek uiteindelijk dus niet zo te zijn. dcheelt veel speculeren
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_134125990
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:12 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Het is al eerder gezegd, maar stress en angst maken de klachten alleen maar erger. Wat bij mij ook heeft geholpen, is sporten (even je hoofd legen) en toch echt op voeding letten. De klachten nemen meer controle op je leven en dat wil je juist voorkomen. Heb je wel is gedacht aan paniekaanvallen? Dit klinkt wel zo namelijk met dat zweten en vermijden van situaties. Paniekaanvallen kunnen ook op je maag slaan en klachten veroorzaken...
Raak meestal pas in paniek als ik de klachten krijg, niet andersom. Dus denk dat het geen paniekaanvallen zijn, maar de klachten veroorzaken bij mij automatisch paniek.
pi_134127404
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 19:39 schreef Zelle het volgende:

[..]

Raak meestal pas in paniek als ik de klachten krijg, niet andersom. Dus denk dat het geen paniekaanvallen zijn, maar de klachten veroorzaken bij mij automatisch paniek.
maar hoe zit je in de bus? ontspannen of gespannen?
pi_134135592
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2013 20:12 schreef kvd het volgende:

[..]

maar hoe zit je in de bus? ontspannen of gespannen?
Toentertijd ontspannen, nu zou dat anders zijn.
pi_134151929
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:45 schreef Drrk het volgende:

[..]

Nee, dit wist ik eerlijk gezegd niet. Godnondeju, dat lijkt me dan ook zuur. Daar ga ik me dan maar eens in verdiepen.

[..]

Ja klopt, maar ben niet iemand die bij het minste en geringste naar de huisarts gaat. Dus kijk het eerst nog even een paar weken aan hoe het allemaal loopt. Maar het is in ieder geval inderdaad wel goed om uiteindelijk uitsluitsel te krijgen.
Dit is niet het minste of geringste. Je lichaam kan die lactose helemaal niet verteren en je doet er schade mee aan je lichaam (darmen). Het is iets om zo snel mogelijk mee naar de huisarts te gaan, omdat je lactose in ontzettend veel producten (verstopt) zit, niet alleen in zuivel.
pi_134157344
Ik heb (hoogstwaarschijnlijk) ook het prikkelbare darm syndroom. De dokter heeft mij Psylliumvezels gegeven (heeft ook een andere naam maar die weet ik even niet meer). Ik heb dat een tijd genomen en daarna ging het wel beter. Dus misschien een tip voor een aantal?

Wel moet ik enorm opletten met wat ik eet en drink hoor.. soms zo jammer en vervelend!
pi_134157427
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:14 schreef cbeauty het volgende:
Ik heb (hoogstwaarschijnlijk) ook het prikkelbare darm syndroom. De dokter heeft mij Psylliumvezels gegeven (heeft ook een andere naam maar die weet ik even niet meer). Ik heb dat een tijd genomen en daarna ging het wel beter. Dus misschien een tip voor een aantal?

Wel moet ik enorm opletten met wat ik eet en drink hoor.. soms zo jammer en vervelend!
metamucil toch?

ik heb het ook, maar heb ook meegekregen dat zulk soort poedertjes je darmen 'stil leggen', dat je darmen zelf niet meer goed weten wat ze moeten doen. Houdt mij tegen om het altijd te gebruiken :@
pi_134157649
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:18 schreef kvd het volgende:

[..]

metamucil toch?

ik heb het ook, maar heb ook meegekregen dat zulk soort poedertjes je darmen 'stil leggen', dat je darmen zelf niet meer goed weten wat ze moeten doen. Houdt mij tegen om het altijd te gebruiken :@
Ja zo iets ja! Ik had het toen in eerste instantie maar 2 weken gebruikt, maar dit werkte niet. Toen adviseerde de dokter mij nog 2 weken het te nemen. Dit heb ik gedaan en daarna hielp het wel. Volgens hem zijn mijn darmen er juist weer door gaan werken.. (hij gaf aan dat ik eerst ook een luie darm had ofzo). Het zijn officieel ook geen medicijnen en dat vond ik ook wel prettig. Maar ik zou zo iets inderdaad niet heel je leven gebruiken! Al zijn er genoeg mensen die het doen.
pi_134227471
Volgens mijn huisarts heb ik ook een prikkelbare darm. Al jaren overigens. Niet heel veel last van eigenlijk.

De laatste maanden ben ik heeeel moe, kortademig en buikpijn rond/boven m'n navel. Niet echt wat ik gewend ben icm en prikkelbare darm.

Bloed geprikt, vanalles getest (bloedbeeld, bezinksel, lever, nieren, suiker, schildklier), maar alles goed.

Nu heeft ze me doorgestuurd naar een diëtiste. Op het verwijsbriefje heeft ze als diagnose prikkelbare darm gezet.

Maar ja, ik weet het niet of al mijn klachten nou echt te wijten zijn aan een prikkelbare darm.

Herkennen jullie wellicht iets?
pi_134249251
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 15:49 schreef Nyota het volgende:
Volgens mijn huisarts heb ik ook een prikkelbare darm. Al jaren overigens. Niet heel veel last van eigenlijk.

De laatste maanden ben ik heeeel moe, kortademig en buikpijn rond/boven m'n navel. Niet echt wat ik gewend ben icm en prikkelbare darm.

Bloed geprikt, vanalles getest (bloedbeeld, bezinksel, lever, nieren, suiker, schildklier), maar alles goed.

Nu heeft ze me doorgestuurd naar een diëtiste. Op het verwijsbriefje heeft ze als diagnose prikkelbare darm gezet.

Maar ja, ik weet het niet of al mijn klachten nou echt te wijten zijn aan een prikkelbare darm.

Herkennen jullie wellicht iets?
Ik vindt dat er te snel PDS wordt geconcludeerd.
Heb je al een maagonderzoek gehad om te kijken op maagbacterie of zweer?
Ik heb pijn links onder ribben (overgang maag/darm) en altijd dezelfde plek en ook dat noemt men PDS.
Ook mijn bloedbeeld was goed op bloedplaatjes na.
Wel nog een maagonderzoek gehad maar ook daar kwam niks uit dus dan maar PDS :{
Ik geloof niet dat PDS op een plek pijn geeft en zonder krampen.
Vooral niet als ik verhalen in dit topic lees.
Volgende week weer terug naar mdl arts. Geen verbetering, dus ben benieuwd waar ze nu mee komen.
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_134253485
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 15:49 schreef Nyota het volgende:
Volgens mijn huisarts heb ik ook een prikkelbare darm. Al jaren overigens. Niet heel veel last van eigenlijk.

De laatste maanden ben ik heeeel moe, kortademig en buikpijn rond/boven m'n navel. Niet echt wat ik gewend ben icm en prikkelbare darm.

Bloed geprikt, vanalles getest (bloedbeeld, bezinksel, lever, nieren, suiker, schildklier), maar alles goed.

Nu heeft ze me doorgestuurd naar een diëtiste. Op het verwijsbriefje heeft ze als diagnose prikkelbare darm gezet.

Maar ja, ik weet het niet of al mijn klachten nou echt te wijten zijn aan een prikkelbare darm.

Herkennen jullie wellicht iets?
Ik herken het wel. Als mijn weerstand laag is en mn darmen uit balans zijn dan kan ik ook van die navelkrampen krijgen. Broeken zitten niet lekker, en het voelt alsof er superstrakke onderhuidse hechtingen rondn navel zitten. Voor mij een teken dat ik meer rust moet pakken, heel goed op mn eten moet letten en moet ontstressen. Rust, regelmaat, reinheid. ;-)

Mijn verhaal in het kort:
Na een (onbehandelde) darminfectie heb ik heel lang rondgelopen met vage klachten, uiteindelijk is zo'n 7 jr geleden PDS geconstateerd. Frustrerende diagnose omdat ik het gevoel heb dat alles wat serieus als buikklacht wordt aangenomen maar niet direct te herleiden valt onder de noemer PDS wordt geparkeerd. HA had alleen een zwaar achterhaald dieetadvies (veel volkoren eten!) en een recept duspatal voor me.

Tot zover heb ik uitgevogeld dat ik absoluut geen varkensvlees meer kan eten, bier erg riskant is (:'() en alle gefrituurde en/of zetmeelrijke producten erg zwaar op de maag vallen.
Verder heb ik af en toe last van nare aanvallen waarbij mijn maag als een idioot samentrekt en ik soms uren achtereen moet overgeven. (Varkens, bier of zomaar omdat het net te lang te rustig was ofzo?).

Minder gluten helpt. Minder zuivel ook. En goed slapen.
Fok!bejaarde
pi_134273085
autch! volgens mij proberen mn hormonen mn darmen nu aan 1 kant te proppen... vanavond flink kramp, en ik kan geen medicatie innemen.. dus nu maar lekker met een kruikje in bed!
S. 2014
J. 2016
  zondag 15 december 2013 @ 21:16:56 #75
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_134307141
Hier nog eentje. Door een andere aandoening (chronisch vitamine B12-tekort, wordt ook uberhaupt niet aangemaakt in mijn lichaam) heb ik een spastische/prikkelbare darm ontwikkeld. Soort bonusklacht zeg maar. ;)

Het is bij mij voor bijna honderd procent gelinkt aan mijn voeding en de overige paar procent aan verstoring van normale ritmes (jetlag in geval van reizen, extreem laat eten, etc.). Qua eten pas ik op met kant-en-klaar voer, kiwi's, witmeelproducten, koolzuur en niet-soja melk in warme dranken (cappuccino, etc.).
Ik heb er (naast de B12-shots uiteraard) nog geen medicijnen voor. Twijfel nog een beetje wat wijsheid is. Maak je je lichaam niet te 'afhankelijk' als je wel voor medicijnen voor de prikkelbare darm kiest? Wat denken jullie?

Iedereen in ieder geval erg veel sterkte met deze nare aandoening die nog veel onbegrip en vragen oproept merk ik vaak. :{
Smell the flowers while you can....
pi_134308530
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 21:16 schreef Miss-MacPhisto het volgende:
Hier nog eentje. Door een andere aandoening (chronisch vitamine B12-tekort, wordt ook uberhaupt niet aangemaakt in mijn lichaam) heb ik een spastische/prikkelbare darm ontwikkeld. Soort bonusklacht zeg maar. ;)

Het is bij mij voor bijna honderd procent gelinkt aan mijn voeding en de overige paar procent aan verstoring van normale ritmes (jetlag in geval van reizen, extreem laat eten, etc.). Qua eten pas ik op met kant-en-klaar voer, kiwi's, witmeelproducten, koolzuur en niet-soja melk in warme dranken (cappuccino, etc.).
Ik heb er (naast de B12-shots uiteraard) nog geen medicijnen voor. Twijfel nog een beetje wat wijsheid is. Maak je je lichaam niet te 'afhankelijk' als je wel voor medicijnen voor de prikkelbare darm kiest? Wat denken jullie?

Iedereen in ieder geval erg veel sterkte met deze nare aandoening die nog veel onbegrip en vragen oproept merk ik vaak. :{
Ik gebruik de medicatie alleen als ik een krampaanval heb, verder eet ik gewoon gezond, en ik eet lijnzaad elke dag.
S. 2014
J. 2016
  donderdag 19 december 2013 @ 00:06:41 #77
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_134433955
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 21:41 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik gebruik de medicatie alleen als ik een krampaanval heb, verder eet ik gewoon gezond, en ik eet lijnzaad elke dag.
Ja, lijnzaad. Ik zweer er ook bij. :)
Smell the flowers while you can....
  donderdag 19 december 2013 @ 09:29:41 #78
359659 dinosteen
Stenen zijn hard
pi_134440517
Misschien wat off-topic maar ik was iemand met chronische gastritis (opgelopen door te veel alchol drinken) het ging niet weg door medicatie. Toen uit hopeloosheid begonnen met wat yoga oefeningen in de ochtend (20 min) gericht op men maag en langzaam ging het beter immidels ben ik er vanaf.

Er zijn ook oefeningen gericht op de spijsvertering de variant op yoga die de meeste gezondheidsclaims heeft is hatha yoga. Je kan het gewoon thuis doen 20-25 min en er zijn genoeg poses waar je geen acrobaat voor hoeft te zien. Belangrijk is dat je goed let op je ademen. Verder heb ik altijd een rustig muziekje op de achtergrond met wat schemerig licht. Je hoeft er verder niet spiritule onzin bij te doen.
pi_134443303
Die shirts bij Serious request zijn wel wat voor ons ;)


pi_134446182
:D
S. 2014
J. 2016
pi_134544591
Granen
Suiker
Melk
pi_134703366
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 00:34 schreef nz1900 het volgende:
Granen
Suiker
Melk
Dit al eens geprobeerd te laten maar geen effect.
Nu kwam me mdl arts met een diagnose.
Prikkelbare maag 8)7
Nu aan de esomeprazol en een middel wat me maag snel leeg maakt.
Nu vier dagen verder maar geen resultaat.
Me linkerzijde knalt van de lucht en pijn.
Ben nog verder af dan ik was.
Vrijdag maar eens bellen of dit wel zo goed is.
Of moet ik nog even afwachten en doorgaan om het middel te laten wennen aan ...
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_134711573
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 01:06 schreef Noelle06 het volgende:

[..]

Dit al eens geprobeerd te laten maar geen effect.
Nu kwam me mdl arts met een diagnose.
Prikkelbare maag 8)7
Nu aan de esomeprazol en een middel wat me maag snel leeg maakt.
Nu vier dagen verder maar geen resultaat.
Me linkerzijde knalt van de lucht en pijn.
Ben nog verder af dan ik was.
Vrijdag maar eens bellen of dit wel zo goed is.
Of moet ik nog even afwachten en doorgaan om het middel te laten wennen aan ...
http://www.drweil.com/drw(...)ry-Food-Pyramid.html
pi_134718694
~:)

Zo...de eerste kerstdagtraditie gourmetten overleefd zonder krampaanval. Helaas was er veel voorgekruid vlees, dus braaf aan de kipfilet. Niet te veel gegeten (verbazing van de familie dat ik er al snel mee ophield, maar goed, die familie is een verhaal apart :@ ) en een voorverpakt tiramisutoetje van welgeteld 2 happen. Was voor het eerst dat ik na een kerstetentje gewoon nog trek had ;)
Vanavond gewoon lekker zelf koken, dus weet dat dat qua buik helemaal goed gaat komen.

Overleven jullie de kerst een beetje qua buikklachten?
pi_134721981
Hier veel misselijkheid en weinig gegeten maar dat heeft een andere oorzaak..
Door ziek zijn bestaat mijn kerstdiner tot nu toe uit soep en beschuit ~:)
S. 2014
J. 2016
pi_134786633
Ha, goed dat hier een topic over is zodat we elkaar een beetje kunnen helpen. ^O^

Mijn probleem was er eigenlijk jaren geleden al. Ik weet niet eens meer v.a. welke datum en noemde het altijd maar 'wat verkeerds gegeten'. Dat komt ook door mijn familie die van het 'niet zeuren, maar doorwerken' is.
Maar toen had ik er genoeg van en ben ik via mijn huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik heb daar een echografie van de bovenbuik, een waterstofademtest, een gastroscopie en bloedtesten gehad. Bij de echo en de gastro konden ze eigenlijk meteen al zeggen dat er niets aan de hand was. Bij de waterstofademtest was dat heel anders. Die vrouw had al een hele tijd niet meer zo'n duidelijke uitslag gehad als nu bij mij. Ik mocht niets, maar dan ook echt niets meer hebben waar lactose inzat. Ik was blij dat mijn moeder erbij was, zodat ze meteen hoorde dat het niet alleen tussen mijn oren zat.
Bij de definitieve uitslag is er hoge lactose intolerantie met PDS van gemaakt. Ik mocht naar de dietist van het ziekenhuis en ik mocht geen lactose, melk, melksuiker, melkbestanddelen (bijv. melkzuur), melkpoeder en weibestanddelen meer eten of drinken.

Daarnaast is mijn PDS waarschijnlijk wel gedeeltelijk stressgerelateerd. Ik let dus nu goed op wat ik eet, waar ik naartoe ga, hoe lang, met wie. Dus ik ben een stuk kritischer naar mijn leven gaan kijken. Nogal een omslag voor degenen die me kenden als allesetende vuilnisbak.
Werk is ook een dingetje. Nu ik thuis ben merk ik dat het een stuk rustiger is. Bij mijn laatste banen werd er nogal streng beoordeeld. En worden er tijden bijgehouden via een computerprogramma. Zodat de leidinggevende daarna trots met tabellen op papier bij iedereen komt om te vertellen dat je 20 seconden te lang (vul maar in) hebt gedaan en niet hebt gewerkt. Gelukkig zijn er altijd wel collega's die er een 'wij zijn geen robots' mentaliteit op na houden, maar soms is het gewoon niet leuk meer. Dan heb ik meer zin om die leidinggevende met mijn toetsenbord te gaan slaan in plaats van lief te lachen. ;)

Vanaf de uitslag van de testen brengen ik, mijn familie en vrienden meer tijd door in de supermarkt om etiketten te lezen. Toch mag ik nog best wel wat met bijvoorbeeld de kerstdagen. Ik maak ook een lijst met goede producten en plaatjes daarvan, die ik eens in de zoveel tijd naar ze doorstuur als houvast. Bij mensen die me minder goed kennen let ik gewoon heel goed op, eet en drink ik minder. Bij twijfel doe ik het gewoon niet.
pi_134848805
Ik heb het nu twee jaar. Het eerste gedacht van mijn huisarts was na een jaar door de medische mallemolen en alle mogelijke onderzoeken, ook het laatste besluit. Twee en een half jaar geleden heb ik te maken gekregen met seksueel geweld op het werk. Het was daar sowieso al een vrij vrouwonvriendelijke sfeer en geen aangename werkplek; geen daglicht, kleine smerige kantoren, etc...
Ik werd ook bedreigd dat ik mijn werk zou verliezen als ik mijn ingediende klacht niet zou terugtrekken. Ik ben nu dertig en ik merkte rondom mij dat vele vrienden en kennissen hun lange liefdesrelatie met een huwelijk en kinderen bezegelden en ik, net een relatie achter de rug die ten einde was gelopen door dat seksueel misbruik op het werk en bedrog van zijn kant, niet meer welkom was met al mijn miserie in hun gelukkige gezinsleven, als ik het zou cru kan omschrijven.
Volgens mijn huisarts heb ik me te lang en te veel weggecijferd en blijven naar het werk gaan, terwijl ik op de rand stond. Me veel te lang sterk gehouden, heeft me zodanig verzwakt dus.

Zoals reeds gezegd, de afgelopen twee jaar allerlei tests ondergaan en therapieën geprobeerd. Alles zonder resultaat. Ik heb geen allergieën, intolerantie en mijn darm ziet er perfect normaal uit. Toch heb ik elke dag last van diarree, geregeld met bloed. Ik heb last van peri-anale wonden, scheuren en een schrale huid die op erge dagen als een brandwonde aanvoelt. Als ik vroeger een wind liet, kon dat deugd doen en opluchten. Nu niet meer en is het soms pijnlijk, ook genant, want ik voel het niet meer aankomen en dus gebeurt het in het openbaar.

Ik was voordien bijna vijftien jaar lang vegetariër en had een gezonde levensstijl. Na he aanhouden van de diarree, ben ik opnieuw vlees gaan eten en minder groenten en andere vezelrijke dingen die ik voordien in overvloed at en waarvan ik nooit last had, maar die de darmwand prikkelen.
Dat was moeilijk; het viel zwaar op de maag en psychologisch was het niet makkelijk zo "ongezond" te gaan leven. Ik ontdekte dat het ietsje beter ging als ik frieten (niet van McDo, zulke echte Belgische dikke frieten), chips, puree en vlees at, waarna ik tien kilogram dikker werd.
Door die ommezwaai in eetgewoonten, heb ik vaker last van mijn maag de laatste maanden. Ik kan moeilijk koffie en alcohol verdragen.

Ik woon nu niet meer in België, en sta minder onder stress. Ergens hoop ik dat als hier mijn nieuwe leven uiteindelijk op zijn pootjes terecht komt, de diarree en winderigheid zal verdwijnen. Tot dusver heeft nog geen enkele medicatie geholpen. Ik heb ook een tijdje een psycholoog gezien, om de gebeurtenissen op mijn vorige baan, en ook een niet zo vanzelfsprekende jeugd (kansarmoede en pesterijen) een plaats te geven. Het heeft me geholpen, al heb ik wel het gevoel dat je je geluk niet altijd zelf kan maken, wat de mooie spreuken van Bond zonder Naam ook moge beweren.
Mijn humeur gaat vaak gebukt onder de wispelturigheid van mijn darmen, of het onbegrip rondom mij. Ook maak ik me zorgen of ik nog wel een geschikte job kan vinden hiermee.
Hier -ik woon nu in Scandinavië- zijn de wetten veel strenger en zo mag je niet in de horeca werken of in de sociale sector e.d. wat ik nu doe. Ik heb niks gezegd tegen mijn huidige werknemer tijdens mijn sollicitatie.

Ik heb nog maar één vrij korte relatie gehad sinds ik het heb, en die heeft daar niet onder geleden. Die partner heeft me zo leren kennen en apprecieerde mijn eerlijkheid. Ik had zelfs -integendeel- de indruk dat het toen ook beter ging, want ik had aanvankelijk schrik voor seksuele handelingen, dat het te veel pijn zou doen, of dat ik gewoonweg geen zin zou hebben door de krampen, maar dat is heel goed meegevallen, en het heeft me ook opnieuw de hoop gegeven dat het heel wat zou kunnen verbeteren, als een bevredigend seksleven al een positief effect heeft, wat ook niet zo onlogisch is eigenlijk.
Het leven is een' krijgsbanier, door goede en kwade dagen, gescheurd, gevlekt, ontvallen schier, kloekmoedig voorwaards dragen.
pi_134849094
Kleine tip; sudocrem helpt goed bij schrale pijnlijke huid
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_134854114
Ik gebruikte lange tijd de zalf voor baby's die er op de markt is, maar die maakt hardnekkige vlekken in je ondergoed. Afhankelijk van de ernst gebruik ik kleurloze lippenbalsem, vaseline of bij lichte wonden kan gewoon wat glijmiddel ook al helpen. Soms moet ik nog aan de zinkzalf en dan met een inlegkruisje of een reep watten tussen mijn bilspleet en een onderbroek van bij Zeeman.
Het leven is een' krijgsbanier, door goede en kwade dagen, gescheurd, gevlekt, ontvallen schier, kloekmoedig voorwaards dragen.
  maandag 30 december 2013 @ 10:03:24 #90
405559 fabarthur
king of the undead
pi_134865345
Als er iets helpt tegen PDS, dan is het genezing in de naam van Jezus. Op een gegeven moment was de pijn zo erg, toen heb ik een aantal healing room sessies in Apeldoorn bij Menora gehad, weg pijn. En de momenten dat ik stress voel doordat ik ja, soms er last van kreeg doordat ik soms een bepaalde zonde pleegde, dan vraag ik Jezus mij te genezen. Want ik geloof niet in PDS. Ik geloof dat het de duivel is die ziektes veroorzaakt. Zegt de bijbel niet immers dat na de zonde de dood volgt?
why baby why?
pi_134866027
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 10:03 schreef fabarthur het volgende:
Als er iets helpt tegen PDS, dan is het genezing in de naam van Jezus. Op een gegeven moment was de pijn zo erg, toen heb ik een aantal healing room sessies in Apeldoorn bij Menora gehad, weg pijn. En de momenten dat ik stress voel doordat ik ja, soms er last van kreeg doordat ik soms een bepaalde zonde pleegde, dan vraag ik Jezus mij te genezen. Want ik geloof niet in PDS. Ik geloof dat het de duivel is die ziektes veroorzaakt. Zegt de bijbel niet immers dat na de zonde de dood volgt?
:{
S. 2014
J. 2016
  maandag 30 december 2013 @ 11:05:15 #92
405559 fabarthur
king of the undead
pi_134866855
ja, ik meen wat ik zei. Dat jij dit niet geloofd is omdat je zelf atheïst bent of je gelooft niet in genezing terwijl je wel gelovig bent maar sceptisch bent. Ik zweer echt dat ik genezen ben. Dat jij dat niet gelooft is jouw probleem ;).
why baby why?
pi_134867349
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 22:51 schreef Woestenijhumor het volgende:
Ik gebruikte lange tijd de zalf voor baby's die er op de markt is, maar die maakt hardnekkige vlekken in je ondergoed. Afhankelijk van de ernst gebruik ik kleurloze lippenbalsem, vaseline of bij lichte wonden kan gewoon wat glijmiddel ook al helpen. Soms moet ik nog aan de zinkzalf en dan met een inlegkruisje of een reep watten tussen mijn bilspleet en een onderbroek van bij Zeeman.
Kijk uit met wat je smeert, Sommige producten zorgen ervoor dat er geen lucht bij de word/scheur/plek kan komen, dekt het alleen maar af. De wond kan dan niet goed helen, de huis eromheen blijft week, waardoor de kans op een nieuwe of grotere word alleen maar toeneemt
pi_134867478
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 11:05 schreef fabarthur het volgende:
ja, ik meen wat ik zei. Dat jij dit niet geloofd is omdat je zelf atheïst bent of je gelooft niet in genezing terwijl je wel gelovig bent maar sceptisch bent. Ik zweer echt dat ik genezen ben. Dat jij dat niet gelooft is jouw probleem ;).
Ik vind het voor jou heel fijn dat je zo genezen bent, maar idd ik ben er erg sceptisch over, vind het ook nogal wat om te stellen dat het door onze eigen zonde komt dat wij lijden... Feitelijk verdienen wij onze gezondheidsklachten dus...

Vertel mij dan hoe het kan dat kinderen geboren worden met lichamelijke defecten, een newborn kan nog niet gezondigd hebben....
S. 2014
J. 2016
pi_134870335
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 11:26 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik vind het voor jou heel fijn dat je zo genezen bent, maar idd ik ben er erg sceptisch over, vind het ook nogal wat om te stellen dat het door onze eigen zonde komt dat wij lijden... Feitelijk verdienen wij onze gezondheidsklachten dus...

Vertel mij dan hoe het kan dat kinderen geboren worden met lichamelijke defecten, een newborn kan nog niet gezondigd hebben....
Erfzonde, je komt er gewoon niet omheen. :')
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 30 december 2013 @ 23:53:56 #96
378192 -mandy-
I am who I am
pi_134905557
:W Hoi, :W
Ik ben ook een mede PDS'er.

Wat mij grote boosdoeners zijn, zijn zwarte koffie en oa stress

Heb mijn diagnose een aantal jaar geleden gekregen van de huisarts na veel buik- en darmklachten. Uiteindelijk bleek het pds te zijn.
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
pi_134908844
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:37 schreef Woestenijhumor het volgende:
Ik heb het nu twee jaar. Het eerste gedacht van mijn huisarts was na een jaar door de medische mallemolen en alle mogelijke onderzoeken, ook het laatste besluit. Twee en een half jaar geleden heb ik te maken gekregen met seksueel geweld op het werk. Het was daar sowieso al een vrij vrouwonvriendelijke sfeer en geen aangename werkplek; geen daglicht, kleine smerige kantoren, etc...
Ik werd ook bedreigd dat ik mijn werk zou verliezen als ik mijn ingediende klacht niet zou terugtrekken. Ik ben nu dertig en ik merkte rondom mij dat vele vrienden en kennissen hun lange liefdesrelatie met een huwelijk en kinderen bezegelden en ik, net een relatie achter de rug die ten einde was gelopen door dat seksueel misbruik op het werk en bedrog van zijn kant, niet meer welkom was met al mijn miserie in hun gelukkige gezinsleven, als ik het zou cru kan omschrijven.
Volgens mijn huisarts heb ik me te lang en te veel weggecijferd en blijven naar het werk gaan, terwijl ik op de rand stond. Me veel te lang sterk gehouden, heeft me zodanig verzwakt dus.

Zoals reeds gezegd, de afgelopen twee jaar allerlei tests ondergaan en therapieën geprobeerd. Alles zonder resultaat. Ik heb geen allergieën, intolerantie en mijn darm ziet er perfect normaal uit. Toch heb ik elke dag last van diarree, geregeld met bloed. Ik heb last van peri-anale wonden, scheuren en een schrale huid die op erge dagen als een brandwonde aanvoelt. Als ik vroeger een wind liet, kon dat deugd doen en opluchten. Nu niet meer en is het soms pijnlijk, ook genant, want ik voel het niet meer aankomen en dus gebeurt het in het openbaar.

Ik was voordien bijna vijftien jaar lang vegetariër en had een gezonde levensstijl. Na he aanhouden van de diarree, ben ik opnieuw vlees gaan eten en minder groenten en andere vezelrijke dingen die ik voordien in overvloed at en waarvan ik nooit last had, maar die de darmwand prikkelen.
Dat was moeilijk; het viel zwaar op de maag en psychologisch was het niet makkelijk zo "ongezond" te gaan leven. Ik ontdekte dat het ietsje beter ging als ik frieten (niet van McDo, zulke echte Belgische dikke frieten), chips, puree en vlees at, waarna ik tien kilogram dikker werd.
Door die ommezwaai in eetgewoonten, heb ik vaker last van mijn maag de laatste maanden. Ik kan moeilijk koffie en alcohol verdragen.

Ik woon nu niet meer in België, en sta minder onder stress. Ergens hoop ik dat als hier mijn nieuwe leven uiteindelijk op zijn pootjes terecht komt, de diarree en winderigheid zal verdwijnen. Tot dusver heeft nog geen enkele medicatie geholpen. Ik heb ook een tijdje een psycholoog gezien, om de gebeurtenissen op mijn vorige baan, en ook een niet zo vanzelfsprekende jeugd (kansarmoede en pesterijen) een plaats te geven. Het heeft me geholpen, al heb ik wel het gevoel dat je je geluk niet altijd zelf kan maken, wat de mooie spreuken van Bond zonder Naam ook moge beweren.
Mijn humeur gaat vaak gebukt onder de wispelturigheid van mijn darmen, of het onbegrip rondom mij. Ook maak ik me zorgen of ik nog wel een geschikte job kan vinden hiermee.
Hier -ik woon nu in Scandinavië- zijn de wetten veel strenger en zo mag je niet in de horeca werken of in de sociale sector e.d. wat ik nu doe. Ik heb niks gezegd tegen mijn huidige werknemer tijdens mijn sollicitatie.

Ik heb nog maar één vrij korte relatie gehad sinds ik het heb, en die heeft daar niet onder geleden. Die partner heeft me zo leren kennen en apprecieerde mijn eerlijkheid. Ik had zelfs -integendeel- de indruk dat het toen ook beter ging, want ik had aanvankelijk schrik voor seksuele handelingen, dat het te veel pijn zou doen, of dat ik gewoonweg geen zin zou hebben door de krampen, maar dat is heel goed meegevallen, en het heeft me ook opnieuw de hoop gegeven dat het heel wat zou kunnen verbeteren, als een bevredigend seksleven al een positief effect heeft, wat ook niet zo onlogisch is eigenlijk.
Woestenijhumor, het spijt me te horen dat je ook te maken hebt gehad met seksueel misbruik. En ook in een situatie waarin anderen macht over je hadden. Ik kan me wel wat bij jouw situatie van toen voorstellen aangezien ik een aantal keer door mijn leraar ben verkracht toen ik 11 was. (Ik ben nu 31.) Tja, leuker dan dat kan ik het niet maken. :{ Als je er ooit over wilt praten mag je me altijd een PB sturen als je wilt.

Ook kan ik begrijpen dat het lastig is om dit te passen in het leven van je vrienden. Je hebt gelijk, veel mensen staan niet zo open voor dit soort verhalen, ookal beweren ze echte vrienden te zijn. Goed dat je weer wat stappen hebt genomen om er weer bovenop te komen.

Woon je toevallig in Zweden? Ik geloof dat dat een van de betere landen is om in te wonen vanwege verschillende redenen. Ik kan me wel wat bij die regels die het land heeft voorstellen, trouwens. Zijn er geen andere vakgebieden waar je iets mee kan?

Fijn ook dat je weer wat goede ervaringen hebt op seksueel gebied. En dat die partner er begrip voor had.
pi_134958660
Een gezond 2014 voor ons allemaal!
  maandag 6 januari 2014 @ 20:45:30 #99
405559 fabarthur
king of the undead
pi_135162437
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2013 11:26 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik vind het voor jou heel fijn dat je zo genezen bent, maar idd ik ben er erg sceptisch over, vind het ook nogal wat om te stellen dat het door onze eigen zonde komt dat wij lijden... Feitelijk verdienen wij onze gezondheidsklachten dus...

Vertel mij dan hoe het kan dat kinderen geboren worden met lichamelijke defecten, een newborn kan nog niet gezondigd hebben....
Daar kan ik je een antwoord op geven. Kijk, sommige dingen zijn erfelijk, sommige dingen gaan niet goed tijdens de geboorte. Waarom de 1 wel en de ander niet? Elk mens maakt bepaalde dingen mee, ja, ik geloof wel dat mensen worden bestraft soms voor dingen die ze doen, het feit dat ze ongezond leven...en wat ik al zei, het kan ook erfelijk zijn.

Kijk, alleen omdat geloof bestaat betekend het niet dat bepaalde dingen van de wetenschap niet waar zijn. Maar dat houdt niet in dat je dan maar kan zeggen dat God niet bestaat, dat is gewoon radicaal kiezen, dus voor links of rechts.
why baby why?
pi_135163513
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 20:45 schreef fabarthur het volgende:

[..]

Daar kan ik je een antwoord op geven. Kijk, sommige dingen zijn erfelijk, sommige dingen gaan niet goed tijdens de geboorte. Waarom de 1 wel en de ander niet? Elk mens maakt bepaalde dingen mee, ja, ik geloof wel dat mensen worden bestraft soms voor dingen die ze doen, het feit dat ze ongezond leven...en wat ik al zei, het kan ook erfelijk zijn.

Kijk, alleen omdat geloof bestaat betekend het niet dat bepaalde dingen van de wetenschap niet waar zijn. Maar dat houdt niet in dat je dan maar kan zeggen dat God niet bestaat, dat is gewoon radicaal kiezen, dus voor links of rechts.
Ik zeg ook nergens dat God niet bestaat, en soms zou ik willen dat ik zo blind kon geloven en vertrouwen, maar ondanks mijn doop, mijn vormsel en de jaren in de kerk blijf ik sceptisch en ben ik blij dat de wetenschap bestaat anders was ik bij mijn geboorte al dood gegaan...
S. 2014
J. 2016
pi_135293589
Ik merk trouwens ook dat ik enorm snel door mijn wc papier ga. Ik denk dat ik maar een voorraadje ga aanleggen. :')
Twiddel
pi_135424666
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2014 19:45 schreef kvd het volgende:
Een gezond 2014 voor ons allemaal!
Jij ook!

Tijdens oudjaar ging het trouwens weer even minder. Een combinatie van afbakbrood eten omdat 'mijn' brood niet in de schappen lag, en varkensvlees met Mexicaanse kruiden, denk ik.
Vreemd genoeg kan ik Thaise kip weer wel heel goed hebben. En gelukkig, want ik ben wel van het gekruide eten. Overigens is Japans eten het minst gevaarlijke exotisch eten voor mensen met lactose intolerantie volgens Alpro. Ik heb die lijst eens nagelezen en ik denk dat hij wel betrouwbaar is. Ik gebruik ook veel spullen van hun, omdat het lekker is en makkelijk te krijgen bij de Appie. (ALPRO, ik verwacht nu wel een betaling op mijn rekening! :P :( )

Hier is hun lijst: http://www.alpro.com/nl/lactosevrij/tips/uit-eten
pi_142532909
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:52 schreef Probability het volgende:
O deze klachten heb ik ook.. Hmmmm. :o
Ben bij de huisarts geweest (ja werd eens tijd :')) en die denkt aan coeliakie, PDS & last van darmen na darmoperatie. Nou maar even de uitslag afwachten dan :s)
Worry is a misuse of imagination
  maandag 21 juli 2014 @ 15:10:45 #104
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_142554752
*Meld. Al heb ik er de laatste tijd een stuk minder last van gelukkig. Altijd al wel licht prikkelbare darmen gehad maar na een zware buikgriep begon het steeds erger te worden. Tot op het punt dat ik door stress weken lang last had van o.a. misselijkheid, nachten op de wc doorbrengen en borrelende buiken. Na een bezoekje aan de huisarts bleek de diagnose PDS. Ik heb capsules meegekregen om de kramp te verminderen en langzamerhand ging het wat beter.

Door klachten van een blaasontsteking kwam ik er achter dat ik ook last had van een overspannen bekkenbodemspier. Na deze diagnose en hulp van de fysiotherapeut is mijn PDS met sprongen vooruit te gaan tot op het punt dat ik nu alleen nog af en toe last heb.

quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 22:42 schreef Probability het volgende:

[..]

Ben bij de huisarts geweest (ja werd eens tijd :')) en die denkt aan coeliakie, PDS & last van darmen na darmoperatie. Nou maar even de uitslag afwachten dan :s)
Je hebt een aardig rijtje :{ Succes!
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  dinsdag 22 juli 2014 @ 10:12:56 #105
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_142587349
Ik heb ook een prikkelbare darm en volgens mij al jaren.

Bij mij gaat het op en af, vooral na vreemd eten zoals mexicaans (Manchester) en teveel kruiden.

Dan zit ik met de schijterij en overlaatst had ik zelfs een urineweginfectie cadeau gekregen.

Ik denk erover om het voor alle zekerheid te laten testen, ik ben ondertussen 35.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_174544891
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 10:39 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Ik probeer zoveel mogelijk sojaproducten te gebruiken en dit gaat goed! Het is alleen lastig als je bij anderen gaat eten of uiteten. Kerutabs gebruik ik als er toch iets van melk in eten zit.

Pds wen je idd aan. Er zijn periodes dat de klachten erger zijn dan anders. Kamillethee helpt echt om je maag rustig te houden en meer eten wokken ipv bakken.
Weet jij inmiddels wat jij hebt of had? Ik herken die brandende pijn altijd op plek bij mij zeggen ze ook prikkelbaar darm syndroom.... Het komt en het gaat... Zo dagen weinig last en dan weer dagen een drukkend /brandend gevoel...altijd 1 plek
pi_174571482
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 00:41 schreef Noelle06 het volgende:
Na vele onderzoeken kreeg ik te horen dat ik PDS zou hebben.
Ikzelf geloof er niks van omdat de pijn altijd op dezelfde plek zit.
Ik wordt wakker met een raar gevoel links boven in buik en eindigt na het avondeten in een vervelende pijn links boven.
Lekker op de bank zitten in de avond is niet fijn.
Ik voel dan of er wat drukt en als ik te lang zit doet dat pijn tot soms brandend gevoel.
Dat brandend gevoel komt als ik dagen achtereen pijn heb op die plek.
PDS lijkt me dit niet omdat het op een plek zit.
Iemand ervaring hier mee?
Hoi noelle

Bij mij ook op 1 plek...weet jij inmiddels al wat je hebt? Is het toch pds? En is het al wed bij jou? Herken de brandende pijn....het heeft zich wel opgebouwd in de loop van een jaar. Recht onder de ribben, men dacht eerst galstenen maar me galblaas is eruit en nog steeds die pijn. Soms dagen niet en dan dagen weer wel...
pi_174758709
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 09:05 schreef Lani1983 het volgende:

[..]

Hoi noelle

Bij mij ook op 1 plek...weet jij inmiddels al wat je hebt? Is het toch pds? En is het al wed bij jou? Herken de brandende pijn....het heeft zich wel opgebouwd in de loop van een jaar. Recht onder de ribben, men dacht eerst galstenen maar me galblaas is eruit en nog steeds die pijn. Soms dagen niet en dan dagen weer wel...
Artsen denken een beknelde buikwandzenuw.
Dit wordt het Acnes syndroom genoemd.
Google het maar eens. Het wordt steeds bekender bij artsen in Nederland.
Ben nu in het traject dat ze er spuiten inzetten met verdovende stof, maar helaas nog zonder resultaat.
Hier een filmpje met wat meer uitleg.
Loslaten, is het ultieme houden van.
pi_174816321
Bij mij wordt ook uitgegaan van PDS. Ik moet nog diverse uitsluitingstesten laten doen maar ik denk niet dat daar wat uit komt.

Ik heb het gelukkig lang niet zo erg als velen van jullie in dit topic. Ik heb vooral vaak last van misselijkheid en lichte krampen. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment enorm ga projectielbraken en/of ernstig diaree krijg, zo veel lucht in mijn lijf is best naar. In werkelijkheid moet ik dan een aantal flinke boeren en winden laten en dan is alles weer ok. Soms duurt het alleen 2 uur voor het zo ver is en dat is vrij irritant. In die periode voel ik me alsof ik flinke buikgriep heb. Zweterig, warm, koud, algehele misere. En het verdwijnt net zo snel als het gekomen is. Ik weet inmiddels wat het is en wacht gewoon tot het gas zijn weg vindt.

Af en toe heb ik wel flinke krampen. Of voel ik niets maar poep ik wel 5 keer op een ochtend. Geen diaree, gewoon normaal.

Ik kan de logica er nog niet zo in ontdekken. Het is ook niet zo erg dat ik wil gaan testen met het uitsluiten van voedingsmiddelen geloof ik.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')