abonnement Unibet Coolblue
pi_135084510
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

welke wijk en waar is het?
Delft - Harnaschpolder. Ik kwam dit tegen in een nieuwsbericht:

quote:
DELFT - De waterzuiveringsinstallatie Harnaschpolder, waaraan nu nog druk wordt gebouwd, dient straks als reuzenketel voor de stadsverwarming van Delft.

Samen met DSM Gist voorziet de Harnaschpolder over tien jaar de helft van alle huizen in Delft van warm water, centrale verwarming en energie voor het koken. In Delft worden eerst de nieuwbouwwijk Harnaschpolder en de reconstructiewijk Poptahof aangesloten. Dan volgt de nieuwbouw van het ziekenhuis en mogelijk de TU-wijk. Huizen in de Harnaschpolder krijgen alleen nog een aansluiting op de stadsverwarming. Gasleidingen behoren daar tot het verleden.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:25:24 #202
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135084570
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:18 schreef OngeschiktX het volgende:
Elektrisch is volgens mij ook megaduur, daar heb ik ervaring mee in het buitenland. Dat was zo'n airco-heater combi. Het hele jaar door waren bang voor de stroomprijs van de airco, maar het werd was echt duur toen dat ding op de verwarmingsstand moest in december.

Zelf een gasaansluiting regelen in een nieuwbouwwijk lijkt me ook niet echt te doen eigenlijk. :{
Zie je het voor je? zo'n bulktank met 500 liter propaan in je tuin.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:26:03 #203
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135084597
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:24 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Delft - Harnaschpolder. Ik kwam dit tegen in een nieuwsbericht:

[..]

je kunt ook een grote gas of mazoutketel in laten graven of in je kelder laten plaatsen. In mijn 2e huis in Belgie stook ik met tevredenheid op mazout. Ik laat eens per jaar een vrachtwagen komen om 6000 liter mazout te tanken.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:28:39 #204
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135084737
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

je kunt ook een grote gas of mazoutketel in laten graven of in je kelder laten plaatsen. In mijn 2e huis in Belgie stook ik met tevredenheid op mazout. Ik laat eens per jaar een vrachtwagen komen om 6000 liter mazout te tanken.
Dat Belgen dat doen vind ik prima, maar hier in NL graven we geen gastank in. Gevaarlijke situatie wordt dat.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:31:02 #205
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135084866
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:28 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat Belgen dat doen vind ik prima, maar hier in NL graven we geen gastank in. Gevaarlijke situatie wordt dat.
ik heb een olietank in de tuin ingegraven. Werkt prima, je hebt alleen de afsluiter boven de grond. Eens perjaar komt de vrachtwagen en die gooit de tank vol.
pi_135084894
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
je kunt ook een grote gas of mazoutketel in laten graven of in je kelder laten plaatsen. In mijn 2e huis in Belgie stook ik met tevredenheid op mazout. Ik laat eens per jaar een vrachtwagen komen om 6000 liter mazout te tanken.
6000L ?

Wat kost dat? ¤ 5000,-?

Daar koop ik minimaal 100m3 gekloofd en gedroogd hout voor, thuisbezorgd. Daar stook ik 15 jaar op. :o
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:38:55 #207
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135085204
in de harnashpolder werken ze met wamtepompen lees ik. Het ziet er uit als een modern systeem dat best gunstig zou kunnen zijn.

Ik hou helemaal niet van collectieve voorzieningen. (het riekt naar het communisme) Ik hou ervan om onafhankelijk te zijn van monopolisten, maar dit systeem zou in theorie goed kunnen zijn. Als je je huis van zonnepanelen en een zonneboiler voorziet, dan kun je best goedkoop uit zijn.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:39:46 #208
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135085253
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

ik heb een olietank in de tuin ingegraven. Werkt prima, je hebt alleen de afsluiter boven de grond. Eens perjaar komt de vrachtwagen en die gooit de tank vol.
In België is het gebruik ervan meer gemeengoed dan in Nederland, waar het voor 90% verdrongen is door de komst van het aardgas.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 22:45:31 #209
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_135085514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:18 schreef OngeschiktX het volgende:
Elektrisch is volgens mij ook megaduur, daar heb ik ervaring mee in het buitenland. Dat was zo'n airco-heater combi. Het hele jaar door waren bang voor de stroomprijs van de airco, maar het werd was echt duur toen dat ding op de verwarmingsstand moest in december.

Zelf een gasaansluiting regelen in een nieuwbouwwijk lijkt me ook niet echt te doen eigenlijk. :{
Elektrisch verwarmen met een moderne lucht/lucht warmtepomp is in de tussenseizoenen met een COP van 5 goedkoper dan een CV ketel. In hartje winter bij -5 is het duur inderdaad.
  zondag 5 januari 2014 @ 08:45:46 #210
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135094590
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

6000L ?

Wat kost dat? ¤ 5000,-?

Daar koop ik minimaal 100m3 gekloofd en gedroogd hout voor, thuisbezorgd. Daar stook ik 15 jaar op. :o
ik bedoelde max 3000L per jaar , excuus! (zon 2000 euro per jaar) Echt goedkoop is het ook niet, (maar vergelijkbaar met gas) kan wel beter, want ik heb een nogal oude brander (1980)en een slecht geisoleerd vrijstaand huis., Ik realiseer me dat het in Nederland wrsch ook niet werkt, omdat je huis wellicht niet onderkelderd is en het ook niet meer is toegestaan een olietank in je tuin in te graven. Verder is er wrsch geen goed geregelde mazout distributie zoals in Belgie. Ik wilde alleen maar aangeven dat er alternatieven zijn.

Een moderne pelletkachel zou wel een optie kunnen zijn bijvoorbeeld.
  zondag 5 januari 2014 @ 08:49:18 #211
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135094602
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Elektrisch verwarmen met een moderne lucht/lucht warmtepomp is in de tussenseizoenen met een COP van 5 goedkoper dan een CV ketel. In hartje winter bij -5 is het duur inderdaad.
als je elektriciteit zelf opwekt niet.
pi_135095368
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 08:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

als je elektriciteit zelf opwekt niet.
Wel als je die eletrka gewoon kunt verkopen als je het niet doet. Warmtepompen komen financieel gezien niet uit in NL.
In de winter is de COP zo laag dat je net zo goed elektrisch kunt verwarmen. ALleen in de herfst en lente is de COP redelijk goed (hoewel 5 nog altijd laag is), maar dan hoef je je huis niet zoveel te verwarmen.
De opgewekte elektra door PV op je dak voor de warmtepomp, kan je ook gewoon verkopen als je geen WP hebt, dus die winst is niks.
Aangezien er nu geen grens meer is voor salderen kan je het argument dat je maar tot 5000 kWh kan salderen niet meer gebruiken.
Daarnaast zijn er maar weinig huizen waar je 5000 kWh per jaar kan opwekken met PV.

Het elektra verbruik van een warmtepomp is gewoon echt gigantisch en niet te onderschatten.

Daarnaast hoef je het voor het milieu ook niet te doen. In de zomer heb je elektra over, dus verkoop je het, zodat bv windmolens uit gaan. In de winter heb je elektra nodig voor je warmtepomp en gaan de steenkolencentrales een stukkie harder draaien.
Windmolens gaan uit omdat die makkelijk uitgezet kunnen worden. Steenkolencentrales in NL kunnen ook lager gezet worden, maar dan daalt de efficiency exponentieel, waardoor het goedkoper is om windmolens stil te zetten.
In de winter staan de windmolens al aan indien het kan, omdat het elektraverbruik in de winter altijd iets hoger is, omdat het zolang donker is. Dus als dan ook nog massaal WP worden gebruikt, gaan de steenkolencentrales gewoon harder draaien.
Helaas komen warmtepompen steeds vaker voor op grote schaal met alle ellende van dien.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-juist-energie.dhtml

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 22:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Elektrisch verwarmen met een moderne lucht/lucht warmtepomp is in de tussenseizoenen met een COP van 5 goedkoper dan een CV ketel. In hartje winter bij -5 is het duur inderdaad.
Met een COP van 5 en 5 m3/d scheelt het inderdaad 20% met een gasprijs van 60 cent/m3 en een elektraprijs van 26 cent/kWh. De elektra neem je mee, want als je geen warmtepomp hebt, kan je de elektra verkopen van je PV.
Echter in de winter, wanneer je de meeste warmte nodig hebt, ben je duurder uit, dus winst maak je niet.
In de winter met een COP van 1,2 en 10m3/d ben je 3,5x meer kwijt!!
Daarnaast is de investering groot, onder andere omdat je LTV nodig hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 05-01-2014 10:43:41 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135101078
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Helaas komen warmtepompen steeds vaker voor op grote schaal met alle ellende van dien.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-juist-energie.dhtml
Dat ligt natuurlijk niet direct aan de warmtepomp zelf dat er veel ellende mee is.

Een paar quotes uit die link van jou.
quote:
Vooral met installaties kan bij de bouw flink worden gescoord. Het installeren van een systeem met warmteterugwinning, de plaatsing van een zonneboiler of van zonnepanelen is goed voor een EPC-aftrek van 0,10 à 0,18. Maar plaatsing van een warmtepomp levert de hoogste aftrek op: 0,30 tot 0,40
quote:
Een ander kwalijk gevolg van de hoge EPC-korting voor warmtepompen, is volgens hen dat bij de bouw andere energiebesparende maatregelen achterwege worden gelaten. In de praktijk geeft de EPC dus geen garantie voor werkelijk energiezuinige woningen. "In De Teuge bijvoorbeeld was het de bedoeling ook een systeem voor warmteterugwinning te installeren. In plaats daarvan zijn er gewoon ventilatieroosters geplaatst, met als gevolg dat de woningen moeilijk zijn warm te stoken. Ook komt het voor, dat er wordt bespaard op de isolatie van de woningen :N :X , omdat op papier de EPC-norm al is gehaald _O-
Tja, als de woning niet optimaal geïsoleerd is en het warmteverlies zoveel mogelijk beperkt is, dan word het vanzelf duur natuurlijk.
Warmte die je niet verliest hoef je er ook niet opnieuw in te stoppen. :Y
  zondag 5 januari 2014 @ 14:41:17 #214
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_135102042
Bij stadsverwarming geldt dat ook. woningen die met stadsverwarming worden aangeboden hoeven niet aan isolatieeisen hoeven te voldoen waar woningen met een eigen CV wel aan moeten voldoen. Dus ook voor de aannemer is het lekker goedkoop bouwen. Buiten dat het systeem van collectiviteit al commujnistische trekjes heeft, heeft de manier van stoken het ook. Voor goed rendement en een sneeuwvrije straat maximaal stoken.

Het maakt in feite weinig uit of de bewoners de radiatoren open hebben of dicht. De mensen die er warmpjes bij willen zitten krijgen echter wel een vette rekening om de gemeentekas en die van de monopolist te spekken.. Dan vind ik moet je het ook helemaal op de oost-europese manier doen , ramen open als het huis te warm wordt ipv kachel uit. Ook al is het -20. En energie gratis.
pi_135102944
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 14:16 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat ligt natuurlijk niet direct aan de warmtepomp zelf dat er veel ellende mee is.

Een paar quotes uit die link van jou.

[..]

[..]

Tja, als de woning niet optimaal geïsoleerd is en het warmteverlies zoveel mogelijk beperkt is, dan word het vanzelf duur natuurlijk.
Warmte die je niet verliest hoef je er ook niet opnieuw in te stoppen. :Y
warmtepompen doen het beter bij slecht geisoleerde huizen omdat de dt dan hoger is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 januari 2014 @ 17:11:33 #216
71646 Nieuwskijker
Weest wel ?!?!
pi_135108062
Wij zijn 12-9-13 in een 2 onder 1 kap komen wonen, monumentaal pand, houten vloeren, 3 slaapkamers en ...enkel glas. Tot vandaag toe zitten we op 512m3 gasverbruik. Stroom verbruik ook netjes elke maand opgenomen, maar dubbel tarief.
Heb me aangemeld op Energiemanager online, en daarin de standen zo'n 2 wekelijks ingevuld.
Je kan daar ook de doelstelling ingeven en heb m overgenomen van onze vorige woning.
Volgens hun zit ik nog steeds onder mn doelstelling.
  zondag 5 januari 2014 @ 17:19:46 #217
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_135108427
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Met een COP van 5 en 5 m3/d scheelt het inderdaad 20% met een gasprijs van 60 cent/m3 en een elektraprijs van 26 cent/kWh. De elektra neem je mee, want als je geen warmtepomp hebt, kan je de elektra verkopen van je PV.
Echter in de winter, wanneer je de meeste warmte nodig hebt, ben je duurder uit, dus winst maak je niet.
In de winter met een COP van 1,2 en 10m3/d ben je 3,5x meer kwijt!!
Daarnaast is de investering groot, onder andere omdat je LTV nodig hebt.
Ik ga het weer tegen je zeggen. LEZEN!!! Ik heb het over een lucht/lucht warmtepomp geen lucht/water warmtepomp.

;)


De elektra van de PV kan ik trouwens enkel verkopen voor een kolenfoor gezien ik al eigenverbruik+1000kwh teruglever.
pi_135108443
14
You wear your smile like it was going out of fashion...
pi_135110536
Sinds halverwege dit jaar in een nieuwbouw appartement komen wonen met een oppervlakte van ongeveer 75m2. Verder niet veel thuis.

Verder wel een enorme toename van het gas wanneer de verwarming aanslaat. Had niet zo'n groot verschil verwacht.


  zondag 5 januari 2014 @ 18:11:33 #220
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135110630
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:09 schreef Mathijz het volgende:
Sinds halverwege dit jaar in een nieuwbouw appartement komen wonen met een oppervlakte van ongeveer 75m2. Verder niet veel thuis.

Verder wel een enorme toename van het gas wanneer de verwarming aanslaat. Had niet zo'n groot verschil verwacht.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
grote toename, is je cv wel ingeregeld?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135110841
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:11 schreef cvboer het volgende:

[..]

grote toename, is je cv wel ingeregeld?
CV of themostaat? Ik kan elke ruimte apart regelen, enkel de woonkamer schijnt redelijk constant te moeten blijven omdat ik laminaat heb liggen. Daar zit verder ook geen dag/nacht stand op. Wanneer ik een aantal dagen niet thuis kom zet ik deze wel 1,5 a 2 graden lager.
pi_135111217
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:15 schreef Mathijz het volgende:
Daar zit verder ook geen dag/nacht stand op. Wanneer ik een aantal dagen niet thuis kom zet ik deze wel 1,5 a 2 graden lager.
Dat is een nogal relatief begrip. Zet je hem dan ipv op 23 op 21, of in plaats van op 18 op 16?

Sowieso is het onzin en onrendabel om als je dagen niet thuis bent toch je huis warm te houden.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135111917
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 17:19 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik ga het weer tegen je zeggen. LEZEN!!! Ik heb het over een lucht/lucht warmtepomp geen lucht/water warmtepomp.

;)


Een warmtepomp is een warmtepomp. De berekening geldt voor alle soorten. Je stopt er elektra in en daardoor laat je een vloeistof pompen dat je onder druk brengt, waardoor je het geforceerd laat verdampen en condenseren, waardoor er warmte wordt opgenomen en afgestaan.
De COP waarden verschillen alleen. Ik kon helaas geen COP waarden vinden van lucht/lucht, wel van lucht/water.
quote:
De elektra van de PV kan ik trouwens enkel verkopen voor een kolenfoor gezien ik al eigenverbruik+1000kwh teruglever.
Tja, niet iedereen heeft zo;n groot dak op het zuiden.... Ik praat gewoon over een normaal huis, geen villa.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 januari 2014 @ 18:54:30 #224
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_135112460
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Een warmtepomp is een warmtepomp. De berekening geldt voor alle soorten. Je stopt er elektra in en daardoor laat je een vloeistof pompen dat je onder druk brengt, waardoor je het geforceerd laat verdampen en condenseren, waardoor er warmte wordt opgenomen en afgestaan.
De COP waarden verschillen alleen. Ik kon helaas geen COP waarden vinden van lucht/lucht, wel van lucht/water.

[..]

Tja, niet iedereen heeft zo;n groot dak op het zuiden.... Ik praat gewoon over een normaal huis, geen villa.
Jij zegt dat het niet rendabel is door de grote investering van een warmtepomp en de toepassing van LTV. Dat is bij l/l niet het geval.
pi_135113336
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is een nogal relatief begrip. Zet je hem dan ipv op 23 op 21, of in plaats van op 18 op 16?

Sowieso is het onzin en onrendabel om als je dagen niet thuis bent toch je huis warm te houden.
Van 20 - 20,5 naar 18,5 - 19. Met laminaat kost het 1,5 dag om deze weer op temperatuur te krijgen. Ik heb enkel vloerwarming.
pi_135113420
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:13 schreef Mathijz het volgende:
Van 20 - 20,5 naar 18,5 - 19.
Waarom niet gewoon naar 15 of 13 als je toch dagen niet thuis bent? Alle warmte die niet uit je huis lekt, hoeft je CV-ketel ook niet aan te vullen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135113470
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon naar 15 of 13 als je toch dagen niet thuis bent? Alle warmte die niet uit je huis lekt, hoeft je CV-ketel ook niet aan te vullen.
Je bent sneller dan mijn edit ;) Met laminaat mag je geen sprongen maken.
pi_135113506
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:16 schreef Mathijz het volgende:
Je bent sneller dan mijn edit ;) Met laminaat mag je geen sprongen maken.
Dan ben je mooi de sjaak. :o
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135114718
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon naar 15 of 13 als je toch dagen niet thuis bent? Alle warmte die niet uit je huis lekt, hoeft je CV-ketel ook niet aan te vullen.
Dat doe ik dus al jaren zo. Ook weer sinds 1,5jr in nieuwe huis(uit 1910)

Iedere avond als ik ga slapen gaan de knop naar 10gr. Als ik uit ben komt 's morgens doe ik hem niet eens aan, voor die 15 min dat ik rondloop in huis. Om 6uur als ik thuis ben is het dan ongeveer 13 gr in woonkamer. Dan de knop op 18 en het is zo weer lekker in huis.
pi_135135488
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2014 18:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jij zegt dat het niet rendabel is door de grote investering van een warmtepomp en de toepassing van LTV. Dat is bij l/l niet het geval.
Dat zeg je wel, maar als ik zoek dan vind ik echt noppes nadda niks over lucht/lucht warmtepompen wat er zo speciaal en bijzonder aan is.
Het is en blijft een warmtepomp, dus vreet dat ding een gigantische hoeveelheid elektra. Tenzij je dus meer elektra opwekt dan dat je gebruikt (wat praktisch niemand kan) is het dus een gigantisch onrendabel stuk techniek voor normale huishoudens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 januari 2014 @ 11:37:38 #231
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135138674
Jaarrekening weer binnen.

Vorig jaar:

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:49 schreef Lienekien het volgende:
Jaarafrekening

Elektra 2200
Gas 1100

Tussenwoning rond 1900, twee personen, ketel 2007, vaatwasser/koelkast/vriezer/combi-oven 2008, droger en wasmachine 2011. Stoken soms houtkachel.
Dit jaar:
Electra 2251 kWh
Gas: 1212 m3

Valt me toch weer alleszins mee. We zitten heel netjes ten opzichte van de gemiddelden en blijven vrij gelijk t.o.v. vorige jaren. Gas is wat hoger, maar er zaten dan ook een paar koude maanden tussen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 6 januari 2014 @ 12:54:08 #232
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_135141117
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zeg je wel, maar als ik zoek dan vind ik echt noppes nadda niks over lucht/lucht warmtepompen wat er zo speciaal en bijzonder aan is.
Het is en blijft een warmtepomp, dus vreet dat ding een gigantische hoeveelheid elektra. Tenzij je dus meer elektra opwekt dan dat je gebruikt (wat praktisch niemand kan) is het dus een gigantisch onrendabel stuk techniek voor normale huishoudens.
Wij wekken meer op dan we verbruiken (we wekken 3400 op, verbruiken 2400), maar zo'n warmtepomp komt er mooi niet in. Zo'n ding vreet zoveel stroom dat het niet leuk meer is...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 6 januari 2014 @ 13:05:28 #233
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_135141497
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zeg je wel, maar als ik zoek dan vind ik echt noppes nadda niks over lucht/lucht warmtepompen wat er zo speciaal en bijzonder aan is.
Het is en blijft een warmtepomp, dus vreet dat ding een gigantische hoeveelheid elektra. Tenzij je dus meer elektra opwekt dan dat je gebruikt (wat praktisch niemand kan) is het dus een gigantisch onrendabel stuk techniek voor normale huishoudens.
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:54 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Wij wekken meer op dan we verbruiken (we wekken 3400 op, verbruiken 2400), maar zo'n warmtepomp komt er mooi niet in. Zo'n ding vreet zoveel stroom dat het niet leuk meer is...
*zucht |:(

We hebben het hier gewoon over een Airco die kan verwarmen. In de tussenseizoenen kan je wel tot een COP van 6 verwarmen, dat is echt veel goedkoper dan gas.

http://airconditioning.we(...)o-als-verwarming.php
pi_135142666
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 19:16 schreef Mathijz het volgende:

[..]

Je bent sneller dan mijn edit ;) Met laminaat mag je geen sprongen maken.
Ik heb op de gehele bovenverdieping laminaat, maar als ik in de winter op vakantie ga dan gaat de CV gewoon uit.
Uiteindelijk daalt de temperatuur (bij de strenge vorst zoals vorig jaar) naar 8c.
Maar het laminaat ligt nog kaarsrecht hoor. :{w
pi_135142699
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

[..]

*zucht |:(

We hebben het hier gewoon over een Airco die kan verwarmen. In de tussenseizoenen kan je wel tot een COP van 6 verwarmen, dat is echt veel goedkoper dan gas.

http://airconditioning.we(...)o-als-verwarming.php
ah ok... geen warmtepomp dus. :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 6 januari 2014 @ 13:43:06 #236
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_135142757
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ah ok... geen warmtepomp dus. :N
|:(

Dat is dus WEL een warmtepomp.
http://dewiki.nl/index.php/Warmtepomp
pi_135142799
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:43 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

|:(

Dat is dus WEL een warmtepomp.
http://dewiki.nl/index.php/Warmtepomp

je hebt gelijk het is er wel 1.
Dan geldt mijn berekening trouwens nog steeds hoor.... Een cop vanb 6 is wel erg hoog trouwens. 5 is meer realisticher en dan bespaar je 20%.
Wordt het echter -5 buiten dan wordt het duurder... Dus hier heb je alleen iets aan in de herfst en lente en je moet dus toch bijstoken met een hr-ketel in de winter wil je winst behalen.

Net bekeken. Zo'n ding kost tussen de 3400 en 4500 incl montage. Scheelt tussen de 100-150 euro per jaar.
Terugverdientijd zit rond de 15-20 jaar met inflatie meegenomen.

[ Bericht 14% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-01-2014 14:02:32 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135143340
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:40 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik heb op de gehele bovenverdieping laminaat, maar als ik in de winter op vakantie ga dan gaat de CV gewoon uit.
Uiteindelijk daalt de temperatuur (bij de strenge vorst zoals vorig jaar) naar 8c.
Maar het laminaat ligt nog kaarsrecht hoor. :{w
Maar jij hebt waarschijnlijk geen vloerverwarming, ik heb geen radiator in huis.
pi_135144324
Oja, vergeten te vermelden bij mijn post :Z
Hier ook overal vloerverwarming, geen radiator te bekennen ;)
pi_135165998
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
je hebt gelijk het is er wel 1.
Dan geldt mijn berekening trouwens nog steeds hoor.... Een cop vanb 6 is wel erg hoog trouwens. 5 is meer realisticher en dan bespaar je 20%.
Bij een cop van 5 krijg je voor elke kW die je erin stopt, 5 kW aan warmte terug. Ofwel, 2kWh @ 23ct levert meer warmte op dan 1m3 aardgas van 68ct. En nog op de juiste plek ook. Dat scheelt dus wel meer dan 20%

Als je dan toch al teveel kWh's over hebt, zul je wel gek zijn om die voor een paar cent terug in het net te duwen.

quote:
Wordt het echter -5 buiten dan wordt het duurder... Dus hier heb je alleen iets aan in de herfst en lente en je moet dus toch bijstoken met een hr-ketel in de winter wil je winst behalen.
Of een houtkachel.

quote:
Net bekeken. Zo'n ding kost tussen de 3400 en 4500 incl montage. Scheelt tussen de 100-150 euro per jaar.
Terugverdientijd zit rond de 15-20 jaar met inflatie meegenomen.
Toe maar... Onder de 1000,- redt je het ook wel hoor.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 7 januari 2014 @ 08:10:18 #241
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135178657
Beste zou eigenlijk een gasmotortje zijn die een warmtepomp aandrijft en alle restwarmte in je CV water drukt...helaas zijn die niet zo breed op de markt verkrijgbaar (en ze brommen een beetje)
pi_135179112
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bij een cop van 5 krijg je voor elke kW die je erin stopt, 5 kW aan warmte terug. Ofwel, 2kWh @ 23ct levert meer warmte op dan 1m3 aardgas van 68ct. En nog op de juiste plek ook. Dat scheelt dus wel meer dan 20%.
1m3 aardgas levert bij 31,669 MJ op, oftewel 8,8 kWhth op. Rendement van een hr ketel is eigenlijk 100% als je de ncv waarde pakt.
Met een COP van 5, transporteer je inderdaad met 1 kWhe 5 kWhth. 1 m3 gas kost ongeveer 60 cent en 1 kWhe 0,26 cent. Voor 8,8 kWhth heb je dus 1,75 kWhe nodig.
1,75*0,26= 0,455 cent tegen 0,60 cent, dat is 24%
Dus ongeveer 20% wat ik zei.

De COP daalt als de buitentemperatuur kouder is en kan zelf de 1 benaderen.
quote:
Toe maar... Onder de 1000,- redt je het ook wel hoor.
geef eens een link dan?
Hier is mijn link
http://www.techneco.nl/besparen/elga
Doe de bespaarcheck, als er geen installateur bij jou in de buurt is vuld dan een andere postcode in en je ziet de kosten van 3400 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 07-01-2014 10:01:32 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135179138
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 08:10 schreef TR08 het volgende:
Beste zou eigenlijk een gasmotortje zijn die een warmtepomp aandrijft en alle restwarmte in je CV water drukt...helaas zijn die niet zo breed op de markt verkrijgbaar (en ze brommen een beetje)
_O- :W 8)7 -O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 08:57:53 #244
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_135179178
Met onze prijzen zouden we nog geen ¤20 per jaar besparen. Anders wordt het als Greenchoice die extra 'bonus' niet meer geeft, maar dan zou de terugverdientijd nog steeds ruim 10 jaar zijn. Wat is de levensduur van zo'n apparaat?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_135179785
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:22 schreef bluemoon23 het volgende:
Oja, vergeten te vermelden bij mijn post :Z
Hier ook overal vloerverwarming, geen radiator te bekennen ;)
Ga ik het voorzichtig proberen. ;)
pi_135180244
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 08:57 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Met onze prijzen zouden we nog geen ¤20 per jaar besparen. Anders wordt het als Greenchoice die extra 'bonus' niet meer geeft, maar dan zou de terugverdientijd nog steeds ruim 10 jaar zijn. Wat is de levensduur van zo'n apparaat?
De levensduuur met stevig onderhoud is tussen de 15-20 jaar. Maar die onderhoudskosten kosten ook nog wel aardig wat geld. Als je ook nog rekening houdt dat in die 15-20 jaar de technologie niet stilstaat, waardoor er dan apparaten op de martk zijn die stukken zuiniger, efficienter en beter zijn, dan zie je al gauw dat het financieel niet haalbaar is. Voor het milieu hoef je het ook niet te doen, omdat ze eigenlijk meer vervuilender zijn in de praktijk.
Als de stroomvraag stijgt dan worden namelijk gewoon kolencentrales harder gezet met een rendement van 40-45%, terwijl je HR-ketel een rendement heeft van 107% gebaseerd op de NCV waarde. Op de GCV waarde ligt die tussen de 95-97%.

Tevens gaan deze dingen nog wel geregeld stuk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 10:23:01 #247
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135181697
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 11:41:59 #249
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135182768
Er zijn al prototypes op koelkast schaal hoor...heb alleen op het werk geen tijd om hier uren zoekwerk aan te spenderen.

En als je "het beste zou eigenlijk zijn" even goed leest dan weet je dat ik ook wel weet dat het gaat om iets dat nu niet kant en klaar op elke hoek van de straat op de plank ligt.

Deze techniek is energetisch het beste. De ontwikkelingen gaan de goede kant op en het komt er tzt wel. Jij en ik gaan dat mee maken.
pi_135183918
quote:
99s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 11:41 schreef TR08 het volgende:
Er zijn al prototypes op koelkast schaal hoor...heb alleen op het werk geen tijd om hier uren zoekwerk aan te spenderen.

En als je "het beste zou eigenlijk zijn" even goed leest dan weet je dat ik ook wel weet dat het gaat om iets dat nu niet kant en klaar op elke hoek van de straat op de plank ligt.

Deze techniek is energetisch het beste. De ontwikkelingen gaan de goede kant op en het komt er tzt wel. Jij en ik gaan dat mee maken.
Klopt, maar bij lange na nog niet geschikt voor de markt.
Kernfusie is er ook zo 1 of zonnepanelen die werken met kleine antennes zodat elektromagnetische golven kunnen worden opgevangen, waardoor het rendement stijgt naar 80+%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')