abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_133668835
Momenteel beleg ik via SNS Fundcoach in Vanguard Global Stock Index Fund.
Vanaf 1 januari gaan de kosten daar omhoog: 0,5% kosten voor SNS.
De huidige beheervergoeding van 0,5% lijkt ook (in ieder geval voorlopig) hetzelfde te blijven.
Ik vraag me af of ik mijn beleggen niet beter kan gaan verhuizen.

Een alternatief voor indexfondsen lijkt Meesman te zijn. Zij beweren een indexfonds zonder dividendlek te hebben. De jaarlijkse TER is 0,5% + 25 euro.
Aan- en verkoopkosten zijn echter ook 0,5%.

Het alternatief voor indexfondsen is beleggen in trackers. Hiervan zijn er vele.
Mijn oog is bijvoorbeeld gevallen op Vanguard FTSE All World. De TER is 0,25%, gaat naar 0,2% in december. Deze keert echter wel (netto)dividend uit, waarvan je de belasting pas een jaar later weer terugkrijgt. Daarnaast moet je ook weer kosten aan de broker betalen als je dat wilt herbeleggen.

En dan vraag ik me nog af wat de bid-ask spread bij zo'n tracker is.

Kort samengevat: hoe zouden jullie indexbeleggen en waarin?
pi_133670687
Ik ben van plan om het bij Binck te doen. Betaal je alleen transactiekosten. Voor lange termijn dus veel gunstiger dan jaarlijks beheerkosten betalen. Je kan dan via Binck een tracker van Vanguard fonds aanschaffen.
  woensdag 27 november 2013 @ 12:25:07 #3
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_133671914
Binckbank is een optie, maar de transactiekosten vind ik nog wel vrij hoog. Je moet sowieso naar een aanbieder gaan zonder beheerkosten. Die zijn niet meer van deze tijd.
Bedankt Hans.
  donderdag 28 november 2013 @ 00:21:19 #4
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_133698498
Zelfde probleem hier, vooral m.b.t. het maandelijks beleggen.
Nee ik wil geen bewaarloon betalen.
Nee ik wil geen kosten betalen voor de administratie van mijn rekening en dergelijke onder het mom service fee. :')
Ja ok, aankoopkosten kan ik me in vinden, maar niet te hoog.

Waar zijn de goede aanbieders? Kosten snoepen in 2014 veel te veel rendement af van het rendement. :r
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 28 november 2013 @ 09:01:24 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_133702229
Een Global Stock Index Fund is natuurlijk een goede keuze, maar als je echt het onderste uit de kan wilt halen kwa lage kosten dan kun je ook zelf een fonds samenstellen uit goedkope ETF's dat sterk is gecorreleerd met zo'n fonds.

Kijk je naar de holdings van dat Vanguard Global Stock Index Fund, dan zie je dat het voor bijna 50% uit Amerikaanse aandelen bestaat en 25% Europese. Je kunt die 75% makkelijk nabootsen met een Amerikaanse tracker ETF zoals VTI (expense ratio 0,07%) en een goedkope Europese tracker.

Maar met een TER van 0,2% zou ik verder weinig moeite meer doen. Gewoon zorgen dat je bij een bank/ broker zit die geen bewaarloon e.d. rekent.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_133709935
quote:
3s.gif Op donderdag 28 november 2013 09:01 schreef SeLang het volgende:
Een Global Stock Index Fund is natuurlijk een goede keuze, maar als je echt het onderste uit de kan wilt halen kwa lage kosten dan kun je ook zelf een fonds samenstellen uit goedkope ETF's dat sterk is gecorreleerd met zo'n fonds.

Kijk je naar de holdings van dat Vanguard Global Stock Index Fund, dan zie je dat het voor bijna 50% uit Amerikaanse aandelen bestaat en 25% Europese. Je kunt die 75% makkelijk nabootsen met een Amerikaanse tracker ETF zoals VTI (expense ratio 0,07%) en een goedkope Europese tracker.

Maar met een TER van 0,2% zou ik verder weinig moeite meer doen. Gewoon zorgen dat je bij een bank/ broker zit die geen bewaarloon e.d. rekent.
Door te beleggen in Amerikaanse trackers, dan loop je ook extra wisselkoersrisico, EUR/USD?
Beleg je zelf toevallig ook in de VTI tracker?
pi_133710804
ik heb mezelf ook vorige week aangemeld op binck ,binck toch wel een van de betere!
Geniet van het leven:):)
pi_148799859
Voor de meeste mensen is indexbeleggen de beste oplossing.

Er zijn echter een aantal dingen die je moet weten om hierin succesvol te zijn.

Hier staat het mooi uitgelegd: http://beursbink.nl/beurs/indexbeleggen/
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')