abonnement Unibet Coolblue
pi_133584661
Hallo beste medeklussers (of niet...),

ik ben bezig met een nieuwe kapschuur te ontwerpen en ondanks mijn basisbouwkunde kennis, vraag ik me af of ik stalen of houten spanten zal gebruiken voor de schuur.
Het zal een kapschuur worden met ongelijke kapschuintes met afmetingen van 6 m1. diepte en 15 m1. breedte. De hoogte zal max. 4,6 m1. zijn. De spantafstand zal 3 m1. worden (dus 6 spanten). Er zullen eenvoudige dakplaten op komen.
Ik vind zelf hout fraaier, duurzamer, brandveiliger, maar denk dat stalen HEA profielen goedkoper zijn en makkelijker te verwerken.
Iemand hier ervaringen mee of ideeen over? De zwaarte van de spanten moeten nog bepaald worden.
Alvast dank.
pi_133584812
Staal is goedkoper en is makkelijker te zetten
Hout is veel duurder en vraagt veel werk in het veld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133584894
Geen ervaring en weinig aan te brengen, behalve dat ik vermoed dat je een tiepvaut hebt gemaakt ofzo.

Hout brandveiliger...?

Ik zou denken dat metaal sneller, duurzamer, goedkoper en makkelijker is.
Laat die handjes wapperen!
pi_133584996
Brandveiligheid zit weinig verschil in je blijft toch met houten gordingen zitten neem ik aan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133585507
Van collega's uit de bouw begrijp ik dat hout langer blijft staan als casco/skelet bij brand. Staal zul je moeten omkleden, maar daar wordt het natuurlijk ook weer duurder van.
Ik zit zelf ook met de verbindingen bij hout. Als je het goed en mooi wilt doen, moet je misschien met pen-gatverbindingen werken en dat is idd erg bewerkelijk.
pi_133586338
Wordt het een machine loods? En inderdaad blijven zware houten spanten langer recht op bij brand maar dat is meer vlucht tijd verlenging dan redden van de schuur, houten spanten worden ook als verloren beschouwd na brand
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133586937
Nee, het wordt een kapschuur voor 2 auto's (open), een gedeelte dicht en ik zit met het idee om een vak te maken als veranda. Dan is hout natuurlijk veel mooier, maar ik ben bang dat het hout meer gaat werken en de bewerkelijkheid te groot is. En natuurlijk ook de kosten, hoewel ik nog niet weet wat het verschil in kosten is.
Iemand daar een idee over?
  zondag 24 november 2013 @ 20:53:13 #8
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_133586982
Inderdaad, het wordt hoogstens vluchttijdverlenging, en ik geloof niet dat je problemen krijgt om de uitgang te vinden in een kapschuur van 16x6m.

IPE160 zou wel genoeg moeten zijn. Reken op ¤1,50/kg voor gespoten staal.

Grote klussen worden op dit moment aangenomen voor ¤1,20/kg gezet. Ben blij dat ik niet meer in de staalconstructie zit.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_133587777
Dan volledig in staal laten zetten en de veranda aftimmeren met hout, als je dat met eikenhout doet ziet dat er erg sjiek uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133589108
Ik denk ook dat het staal wordt. De wanden wil ik tot 60 cm. metselen en dan met potdeksel douglas houten planken verticaal afwerken. Het staal zal ik dan in de veranda, als die er komt, met hout aftimmeren.
Maar is staal niet veel stijver dan hout? En zul je bij houten spanten ook een windverband moeten maken?
Dank voor het meedenken heren.
pi_133590546
windverband op die maten is nooit onverstandig,

wat ik zelf erg mooi vind is niet te potdekselen maar om en om bevestigen als je het toch verticaal maakt.
en ik zou ook bezaagde planken kiezen, met wankanten ziet er vaak erg grof uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133593676
Ja densmee, daar heb ik ook een voorbeeld van gezien. Het onderste deel verticaal om en om en in de topgevel horizontaal om en om (op de kopgevels). Zag er fraai uit.
pi_133617428
Trouwens, hoe maak je windverbanden bij houten spanten?
pi_133617502
Is meer schoren in hoeken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133617548
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_133617602
Densmee, is de constructie dan voldoende stijf bij bijv. wind op de kopgevels?
pi_133619635
ik ben geen constructeur dus daar durf ik geen uitspraken over te doen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 26 november 2013 @ 08:21:34 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_133633907
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 19:01 schreef jjohan100 het volgende:
Densmee, is de constructie dan voldoende stijf bij bijv. wind op de kopgevels?
Als je de combinatie van kolommen en liggers als een portaal uitvoert kun je een heel eind komen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
pi_133650700
http://imgur.com/lOvWv7A
Dit is de doorsnede zoals ik die nu in Autocad heb staan.
Vandaag een constructeur gesproken en die zou altijd voor staal gaan. Goedkoper in aanschaf, werkt minder en ook makkelijker te zetten. Het wordt dus staal.

PS: dank je ueberduitser voor je tekening. Zitten weer wat dingen in die ik was vergeten in mijn tekening.

[ Bericht 81% gewijzigd door jjohan100 op 26-11-2013 19:31:43 ]
  dinsdag 26 november 2013 @ 20:40:58 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_133653628
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 19:25 schreef jjohan100 het volgende:
http://imgur.com/lOvWv7A
Dit is de doorsnede zoals ik die nu in Autocad heb staan.
Vandaag een constructeur gesproken en die zou altijd voor staal gaan. Goedkoper in aanschaf, werkt minder en ook makkelijker te zetten. Het wordt dus staal.

PS: dank je ueberduitser voor je tekening. Zitten weer wat dingen in die ik was vergeten in mijn tekening.
yw...

Heb je wel in de gaten dat in je doorsnede je de gordingen boven op de stalen spanten hebt staan? Terwijl ze er in werkelijkheid meestal binnen vallen, dus tussen de spanten? Let ook goed op je gordingafstand, deze wordt vaak mede bepaald door de soort dakplaat die je gaat gebruiken.
pi_133729251
Ik was in 1e instantie uitgegaan van houten spanten met daarover gordingen, maar ik zal de tekening moeten aanpassen. Aan de hand van de sterkteberekening zullen ook de gordingen met afstanden volgen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:40 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

yw...

Heb je wel in de gaten dat in je doorsnede je de gordingen boven op de stalen spanten hebt staan? Terwijl ze er in werkelijkheid meestal binnen vallen, dus tussen de spanten? Let ook goed op je gordingafstand, deze wordt vaak mede bepaald door de soort dakplaat die je gaat gebruiken.
pi_168948369
Hoi, ik lees je berichten van een aantal jaren terug op de topic, heb je uiteindelijk ook een stalen schuur gebouwd en met hout omkleed? Zo ja dan zijn we heel benieuwd naar je ervaringen! Wij zitten n.l. met hetzelfde dilemma en kunnen er weinig info over vinden. Ben benieuwd!
  Moderator donderdag 16 februari 2017 @ 23:09:50 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168952170
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 21:26 schreef Kees348 het volgende:
Hoi, ik lees je berichten van een aantal jaren terug op de topic, heb je uiteindelijk ook een stalen schuur gebouwd en met hout omkleed? Zo ja dan zijn we heel benieuwd naar je ervaringen! Wij zitten n.l. met hetzelfde dilemma en kunnen er weinig info over vinden. Ben benieuwd!
TS is meer dan duizend dagen niet hier geweest. Heeft zich alleen even voor dit project geregistreerd.

Ik weet niet waar je woont, maar Richard Wigink uit Holten kan je misschien helpen. Wat maakt die man een schuren _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')