Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
254 spoorkm op een doodnormale werkdag. We gaan bijna terug naar oude tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Waar ik na afloop van een 8-urige werkdag nog weleens een slagje Amersfoort - Groningen erin pompte. Of een slagje Ede-Wageningen - Rotterdam - Antwerpen - Boom - Puurs en terug. Of een slagje Ede-Wageningen - Duisburg Ruhrort / Entenfang en terug. Dat waren nogeens tijden
Bij mijn weten rijdt lijn 1 ten zuidoosten van Parijs ook nog bovengronds. Daar kunnen zeker bomen omvallen.
Ik denk dat je lijn 8 bedoelt. Want Lijn 1 is volledig ondergronds op halte Bastille en de brug bij la Defense na... en rijd volledig op de rechter maasoever en niet in het Zuiden... Ook lijn 5 noordkant is bovengronds met echt een heel lang hogesnelheidsstuk ergens, zo dat eens moeten opmeten hoe hard dat gaat ...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ze zijn flink aan het sleutelen aan de westzijde van Amsterdam Centraal. Stonden drie minuten stil ter hoogte van de werkzaamheden, altijd interessant.
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Op zaterdag 23 november 2013 20:20 schreef Peter het volgende: Is er een route in DLD bekend en welke kaartjes moet ik daarvoor halen? Ik ben een DB-noob wat dat betreft (27 jaren oud geen bahncard, wel dagkaart NL)
Hengelo - Leer (Ostfriesl) via Osnabrück en Bremen Hbf
En dat is dus ook het kaartje wat je moet kopen. Normalpreis want we gaan met IC en ICE. Misschien is er wel een Niederlande-Spezial of (Super)Sparpreis mogelijk of zo, heb ik nog niet naar gekeken.
Heeft er al iemand daadwerkelijk een kaartje gekocht voor deze rit? Ik bedoel, als we er nog van gaan afwijken heeft dat niet veel zin natuurlijk. Alternatively kan ik nu een kaartje kopen en daarmee aan alle onzekerheid een einde maken
Ik vind het wel een leuke ronde. Ik kom vanuit Zwolle naar Deventer om daar op de pimpel te stappen denk ik. Kan ik de avond ervoor een paar pilseners drinken bij een maat van me!
In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Op zaterdag 23 november 2013 21:11 schreef J.B. het volgende: In België is er nationale verontwaardiging over het nieuwe vervoersplan (dr 2015) omdat onder andere de treinen langzamer gaan rijden om vertragingen te voorkomen Brussel - Antwerpen wordt bijvoorbeeld 43 minuten, even "snel" als in 1935.
Dat hadden we in Nederland in 2007 ook. Rijtijden werden verlengd om de dienst zogenaamd robuuster te maken. Then again, Utrecht - Arnhem is sinds 1935 ook ongeveer nul sneller geworden.
Maar 43 minuten voor 48 km is wel treurig natuurlijk. Utrecht - Den Bosch haal je dat met de Sprinter ook wel denk ik
Tsja dat krijg je met de punctualiteit als KPI. Dan gaan ze er alles aan doen om die KPI te halen, en dat gaat het makkelijkst door marges te vergroten.
Weet niet hoe dat in Belgie zit maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.
Weekend Vrij / Dal Vrij enzo kan je gewoon in- en uitchecken in Leer zonder te betalen Zelf al meerdere keren succesvol gedaan met Weekend Vrij.
quote:
Op zaterdag 23 november 2013 20:08 schreef Dr_Flash het volgende: Ja 18 januari. Kosten PP hangen vooral af van of je een bahnCard hebt en of vrij reizen in NL, maar ik dacht een euro of 50.
En of je een zak kadetjes met jonge kaas van mama meekrijgt of dat je woest dure broodjes braadworst gaat halen op de stations zelf.
Heb NL-vrij reizen enzo. Maar geen Bahncard. Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
Zo, we zijn terug uit Dunkerque, Frankrijk. De tip van de ¤7-pas waren wij alweer vergeten, maar dankzij een attente loketbediende op Lille Europe kwamen wij erg goedkoop uit.
Nu: Door die speciale pas 'PASS REGIONAL GRAND TER' van ¤7 kwamen wij uit op 2x ¤15 en 3x ¤0,10 voor retour Dunkerque, en 5x TER GV toeslag van 5x ¤3. Totaal dus ¤52.30. Hebben dus ¤111,70 bespaard vergeleken met 5 losse retours. Nou, dan is die ¤7 het echt wel waard
Wel geinig die pas, in de weekenden de eerste 2 reizigers 50% korting op een retour, en de volgende 3 reizigers betalen ¤0,10 per persoon.
Op zaterdag 23 november 2013 21:18 schreef greavy het volgende: Doen we met of zonder reservering kopen? Indien met reservering kan beter 1 persoon de tickets aanschaffen. Anders zelf verzorgen.
IC 143 - ICE 1028 dus. Is te boeken (Sparpreisangebote) voor ¤19 vanaf Bad Bentheim. Vanaf Hengelo voor ¤29. Iemand met vrij-reizen kan beter vanaf Bentheim boeken, want enkeltje Bentheim Grens-Bentheim is ¤2 ofzoiets. Het traject Bremen - Leer ¤19,10 voor 1 persoon. Aannemelijk nemen we daar dus een Niedersachsen-ticket (of meerdere)? Als ik zo kijk doen we dat met de RE.