abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_133409138

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de gouden standaard van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

en
en een technische uitleg:

Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Zie een mooie infographic.

Bekijk ook deze presentatie ^O^.

De infographic 'hoe een Bitcoin transactie werkt'

De infographic 'Bitcoin is secured by the laws of the universe'.

Maar waar kan ik betalen met Bitcoins dan?

Thuisbezord.nl neemt sinds kort Bitcoins aan.

Games betalen met Bitcoin kan op Steam Bits

Coinmap is een wereldkaart met veel plaatsen waar je kan betalen met Bitcoins, handig als je op vakantie gaat.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 25 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 25 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 25 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Hoe start ik met bitcoin?
Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client.

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk.

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Een andere manier is een online wallet. Momenteel staat Blockchain.info goed bekend, maar vraag het even na in het topic voor recente informatie. Voordeel van een online wallet is dat je niet hoeft te wachten op het ophalen van de blockchain (kan een paar dagen duren op een oude laptop). Nadeel is dat het (veel) minder veilig is. Alleen voor kleine bedragen dus.

Bitcoins kopen en verkopen.
Vraag in het topic naar hoe je bitcoins momenteel het beste kan kopen/verkopen *G*.

Als je daar geen zin in hebt: op Bitonic.nl en Happycoins.nl kun je met iDeal Bitcoin kopen. Kijk even goed uit want goedkoop is het niet. Gebruik ze als je een klein bedrag wil uitgeven om mee te doen.

Goedkoper zijn de online exchanges. MtGox is de grootste. Vraag het even na om de meest recente informatie te hebben.

Grafiek van 12 juni, na de 'grote crash' van 25 naar 10 dollar. De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slashdoteffect. Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie bitcoincharts.

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum.

Bitcoin in meer detail
Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki. Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie: http://reddit.com/r/bitcoin
Als aller allerlaatste: http://www.thebitcoinchannel.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel: http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

Koersverloop:

Logaritmisch:


Lineair:


3-maanden:


Bitcoinkoersen volgen:
Je kunt de koersen volgen op bitcoinwisdom. µ heeft een uitleg gemaakt hoe dat werkt:


Er zijn ook Bitcoin spin-offs, elk met hun eigen unieke kwaliteiten. Een lijst wordt bijgehouden hier: https://bitcointalk.org/index.php?topic=134179.0

"Attentie: De (computertechnische) praktijk van bitcoin mining wordt niet hier maar in DIG besproken." ?
pi_133409164
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:24 schreef MxM het volgende:
De bodem van deze dip lijkt nog niet bereikt. Ik houd met BTC vast ook al begint het te kriebelen.
Benieuwd hoe de mensen vanavond reageren die nu offline aan het werk zijn,
US wordt nu/zo wakker, Chineesjes gaan slapen dus pompen de boel niet meer, kan zo maar richting <400 gaan
pi_133409172
Bericht uit het vorige topic:

Ik begreep er niks van, dacht dat ik 2 BTC had zie nu nog 0,2 staan. Had ik nog een order vannacht staan:

Buy
19 november 2013 01:38
0,20000000 BTC
-$105,20
$526,00
$0,49

Had ik die vanochtend maar verkocht want nu is het weer ongeveer even veel waard :'(
pi_133409176
Geen paniek joh. Dit gaat weer stijgen straks. Het is nu nog een te grote hype om te crashen, veel mensen willen nog profiteren en gaan met de iets lagere prijzen hun kans grijpen.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:29:31 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409191
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:29 schreef Muto het volgende:
Geen paniek joh. Dit gaat weer stijgen straks. Het is nu nog een te grote hype om te crashen, veel mensen willen nog profiteren en gaan met de iets lagere prijzen hun kans grijpen.
Ik zit al klaar met al mijn $$$$ om in te stappen zodra we onder de 450 komen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_133409208
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:28 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

US wordt nu/zo wakker, Chineesjes gaan slapen dus pompen de boel niet meer, kan zo maar richting <400 gaan
Dat verwacht ik niet maar heb ik iets gemist dat het vanochtend nog $700 stond en nu $540?
pi_133409238
Op 570 uitgestapt gelukkig, hebben jullie ook af en toe problemen dat BTC-E het niet doet? :)
pi_133409251
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:30 schreef WebBeestje het volgende:

[..]

Dat verwacht ik niet maar heb ik iets gemist dat het vanochtend nog $700 stond en nu $540?
Nou ja er was niet echt 'iets', gewoon nog wat naweeen van gisteren denk ik, ineens ging het omlaag en bleef het eigenlijk steady omlaag gaan. Het is ook geen onwijze crash in de zin van dat het in een uur ineens 50% van zn waarde verliest.

Gewoon ff downward trend.
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:31:58 #9
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409263
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:30 schreef WebBeestje het volgende:

[..]

Dat verwacht ik niet maar heb ik iets gemist dat het vanochtend nog $700 stond en nu $540?
De bubble van gisteren die zich even corrigeert. Komt allemaal goed, bij 450 gewoon inkopen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_133409283
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik zit al klaar met al mijn $$$$ om in te stappen zodra we onder de 450 komen.
^O^

Hier ook. Ben niet bang om er nog een paar honderd dollar in te pompen.

8-)
pi_133409303
btc-e ondertussen <500$
pi_133409309
Weer klein beetje op $515,10 gekocht, zo blijf ik naar beneden toe al wat bijkopen :)
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:34:37 #13
11102 knep
Mountainfreak
pi_133409332
Rammelen jullie dollars al? :P
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:34:52 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409345
480 op BTC-E, BAM.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_133409346
Hoppa weer 20 eraf, nu op 480... wat een snelheid ongelofelijk
pi_133409350
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De bubble van gisteren die zich even corrigeert. Komt allemaal goed, bij 450 gewoon inkopen.
Beter is m'n SEPA er dan :(
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:35:03 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409355
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:34 schreef knep het volgende:
Rammelen jullie dollars al? :P
Nee bij < 450 pas.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:35:16 #18
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409361
460 BTC-E....
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_133409366
De grote jongens maken weer geld.

Men koopt een hoop bitcoins op een lage prijs, zeg 50.000 bitcoins voor 100dollar, dat stuw je trapsgewijs omhoog, maar ook alvast deels omlaag.

Alles boven je oorspronkelijke aankoopprijs is winst.
Mensen gaan mee in de hype, zowel naar boven als beneden.

Het ligt uiteraard iets wiskundiger en ingewikkelder maar daar komt het op neer.

"ze" deden dat toen het naar 250dollar steeg en crashte en nu zie ik infeite exact dezelfde grafiek weer terug.

Bitcoins is niets meer dan een speelbal.
pi_133409372
Maar nu de hamvraag... Gaan we die 900 ooit nog terug zien? :o
pi_133409383
Toch wel een serieuze crash ondanks een goed verlopen hoorzitting in het Senaat.
pi_133409385
Komt allemaal weer goed als de hype voorbij is, tot er over een paar maanden weer een nieuwe hype ontstaat. :Y)
pi_133409411
Bij 400 dollar koop ik er gelijk 20 stuks van.
pi_133409419
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 13:35 schreef WebBeestje het volgende:
Toch wel een serieuze crash ondanks een goed verlopen hoorzitting in het Senaat.
Erg serieus, ja.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
  dinsdag 19 november 2013 @ 13:37:35 #25
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_133409439
430 and going fast ...
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')